eitaa logo
سخنان دکتر قربانی‌مقدم
1.7هزار دنبال‌کننده
219 عکس
77 ویدیو
1 فایل
🔹کانال رسمی دروس و سخنان حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم؛ مدیر گروه فقه و اصول جامعةالمصطفی و مدیر موسسه جهادی مصباح سایر صفحات 🆔 @shobhe_shenasi 🌍 ghorbanimoghadam.ir 📱Instagram.com/shobhe_shenasi 🆔 t.me/shobhe_shenasi 📚 @dastanak_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
TAFSIR-nesa90.mp3
1.97M
🎙هرشب یک آیه /۱۱ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: اسلام دین خشونت یا صلح (سوره نساء آیه ۹۰) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 جزء یازدهم قرآن 🔸از حدس و گمان و خیال پیروی نکنید ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
❌شبهه تنافی زوجیت در قرآن با علم امروز در قرآن فرموده همه چیز را زوج آفریدم، در حالی که علم امروز در ساختار اتم، الکترون و پروتون را با‌رهای متضاد و هم چنین نوترون را با بار خنثی و یا حلزونی که نرینگی و مادینگی را در درون خود دارد، ثابت کرده است. ✅پاسخ متن و ترجمه آیه مورد بحث به شرح ذیل است: «وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‌» (الذّاریات، ۴۹) و از هر چيزى جفت خلق كرديم باشد كه شما متذكر شويد. الف – وقتی می‌فرماید: «زوج – یا – جفت»، به نرینگی و مادینگی که سبب تکثیر گردد، خلاصه نمی‌شود، بلکه معنای و مصادیق بسیاری به خود می‌گیرد. به عنوان مثال: نر و ماده – مثبت و منفی – جاذبه و دافعه – کنش و واکنش - نور و ظلمت و ...، در عین حال که مقابل یا متضاد و گاه به حیثی شبیه یک دیگرند، جفت و زوج یک دیگر نیز هستند و البته هیچ چیزی وجود ندارد که از این قاعده‌ی زوجیت، به طور کلی مستثنی باشد. همان بار خنثای نوترون نیز زوج بار مثبت و زوج بار منفی می‌باشد. ب – این آیه، بیش و پیش از آن که به چگونگی زوجیت اشاره داشته باشد، به وحدانیت خداوند متعال و بی‌مانند (لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ) بودن او اشاره و تأکید دارد و می‌فرماید که «زوجیت» به هر شکلی که باشد، از صفات و ویژگی‌های مخلوق است، پس وقتی همه چیز محکوم به قانون زوجیت است، از یک سو فهمیده می‌شود که خالق منزه (سبحان) از زوجیت در هر امر و شئونی است و از سوی دیگر فهمیده می‌شود هر چه زوجیت به او راه یابد، خالق و خدا نیست. چنان چه در آیه‌ی ذیل ضمن اشاره به زوجیت جنسی بین انسان‌ها و حیوانات (چهارپایان)، می‌فرماید برای او مثل و مانندی نیست: «فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ» (الشوری، ۱۱) ترجمه: پديد آورنده آسمان‌ها و زمين است از خودتان براى شما جفت‌هايى قرار داد و از دام‌ها [نيز] نر و ماده [قرار داد] بدين وسيله شما را بسيار مى‏گرداند چيزى مانند او نيست و اوست ‏شنواى بينا. ج – توجه به احادیث ذیل در تفسیر این آیه‌ی ژرف، معنا و مفهوم آن را به خوبی روشن می‌سازد: *- «امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: خداوند ميان چيزهايی که با هم دشمن‌اند، الفت برقرار کرده و ميان چيزهايی که با هم الفت دارند، دوری افکند؛ و با جدايی افکندن ميان آنچه با هم الفت دارند، دلالت بر جدايی افکننده و با الفت دادن ميان آنچه با هم در تضاد هستند، دلالت بر تأليف کننده‌ی آنها نمود و اين همان چيزی است که خداوند در کتاب خود فرمود: «وَ مِن کُلِّ شِیءٍ خَلَقنا زَوجَينِ لَعَلَّکُم تَذَکَّرُونَ» (بحارالانوار، ج۴، ص ۳۰۵‌) *- امام رضا علیه‌السلام: «خداى تعالى با اين كه (به سبب آن که) شعور را شعور كرد، به اين معنا شناخته شد كه كسى او را داراى شعور نكرده، و با اين كه جوهرها را جوهر كرده، شناخته شده به اينكه خودش جوهر ندارد، و با اينكه بين موجودات ضديت برقرار كرد، شناخته شده به اينكه خودش ضد ندارد، و با اينكه بين بسيارى از موجودات مقارنه قرار داده شناخته شده به اينكه خود قرين ندارد. او بود كه بين نور و ظلمت، خشكى و ترى، خشونت و نرمى و سرد و گرم ضديت برقرار كرد، و باز او بود كه بين دو چيز ناسازگار الفت و بين دو چيز نزديك به هم جدايى انداخت، و با همين جدايى انداختن‌ها فهماند كه جدا كننده‏اى در كار است، و با اين الفت اندازی‌ها فهماند كه الفت دهنده‏اى در بين است، و در همين مقام فرموده: «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ». بين قبل و بعد جدايى انداخت تا معلوم شود خودش قبل و بعدى ندارد، غريزه‏هايى كه در موجودات هست شهادت مى‏دهد به اينكه پديد آورنده و سازنده غريزه‏ها، خود غريزه ندارد. و با اينكه وقت را وقت كرد فهمانيد كه وقت كننده‌ی وقت، خود وقت ندارد، و با اينكه بعضى از موجودات حجاب بعضى ديگر شد، فهماند بين خود او و خلقش حجابى نيست‌» (توحيد صدوق، ص ۳۴) د – همین که هیچ چیزی قائم به خود نیست و برای پیدایش و بودنش نیازمند به غیر از خود است، خود دلیلی بر زوجیت است، چنان چه هیچ بی‌اثری در چرخه‌ی حیات وجود ندارد، پس اگر در چرخه‌ حیات و ارتباط اجزای آن با یک دیگر، فاعل باشد، زوج آن مفعول می‌شود و اگر مفعول باشد، زوج آن فاعل است. در اینباره از امام رضا علیه‌السلام حدیثی هم وجود دارد. (بحارالانوار، علامه محمد باقر مجلسی، ج۱۰، ص ۳۱۶ ) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 جزء دوازدهم قرآن 🔸اگر خدا بخواهد هر کار نشدنی، شدنی می‌شود ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
ghorbanimoghadam7.mp3
1.26M
هرشب یک آیه/ ۱۲ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: فلسفه شکست و پیروزی در جبهه حق ؛ سوره آل عمران آیه ۱۴۰ ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفسیر قرآن رهبر معظم انقلاب| نعمت ولایت ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️آیا در قرآن آمده است که پیامبر عزیز اسلام گناه کرده است؟ کدام گناه پیامبر را خدا بخشید؟ پاسخ این سوال و سوالات قرآنی در کانال نکات تفسیری حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
15_ghorbanimoghadam.ir.mp3
1.51M
🎙هرشب یک آیه/۱۳ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: معنای زنده بودن شهدا (سوره آل عمران آیه ۱۶۳) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 جزء سیزدهم قرآن 🔸در هنگام گرفتاری و مشکلات از پدرتان بخواهید دعایتان کند ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
AudioCutter_مفهوم شناسی انتظار فرج در پرتو بیانیه گام دوم.mp3
4.77M
🔹 مفهوم شناسی در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب (قسمت اول) حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
ghorbanimoghadam.ir16.mp3
2.64M
🎙هرشب یک آیه/۱۴ حجت‌الاسلام دکتر موضوع: خواب چیست؟ چرا می‌گویند خواب برادر مرگ است؟ (سوره زمر آیه ۴۳) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا