eitaa logo
سخنان دکتر قربانی‌مقدم
1.7هزار دنبال‌کننده
194 عکس
77 ویدیو
1 فایل
🔹کانال رسمی دروس و سخنان حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم؛ مدیر گروه فقه و اصول جامعةالمصطفی و مدیر موسسه جهادی مصباح سایر صفحات 🆔 @shobhe_shenasi 🌍 ghorbanimoghadam.ir 📱Instagram.com/shobhe_shenasi 🆔 t.me/shobhe_shenasi 📚 @dastanak_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🌹(آيه ٧) : نخستين درگيرى مسلّحانۀ اسلام و كفر: ✨🌹 چون در آيات گذشته اشاره‌اى به جنگ بدر شد، قرآن مجيد بحث را به جنگ بدر كشانده و فرازهاى حسّاسى از آن را تشريح مى‌كند. براى روشن شدن تفسير اين آيات و آيات آينده قبلاً بايد فشرده‌اى از جريان اين جهاد اسلامى را از نظر بگذرانيم، تا ريزه كاريها و اشاراتى كه در اين آيات هست كاملاً روشن گردد. ✨🌹 غزوۀ بدر از اينجا آغاز شد كه «» بزرگ «مكّه» در رأس يك كاروان نسبتاً مهمّ تجارتى كه از چهل نفر با ۵۰ هزار دينار مال التّجاره تشكيل مى‌شد از شام به سوى مدينه باز مى‌گشت. پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به ياران خود دستور داد آمادۀ حركت شوند و به طرف اين كاروان بزرگ كه قسمت مهمّى از سرمايۀ دشمن را با خود حمل مى‌كرد بشتابند و با مصادره كردن اين سرمايه، ضربۀ سختى بر قدرت اقتصادى و در نتيجه بر قدرت نظامى دشمن وارد كنند. ✨🌹 ابوسفيان از يك سو به وسيلۀ دوستان خود در مدينه از اين تصميم پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» آگاه شد و از سوى ديگر چون موقعى كه اين كاروان براى آوردن مال التّجاره به سوى شام مى‌رفت نيز مورد چنين تعرّض احتمالى قرار گرفته بود، قاصدى را به سرعت به مكّه فرستاد، قاصد در حالى كه طبق توصيۀ ابوسفيان بينى و گوش شتر خود را دريده و خون به طرز هيجان انگيزى از شتر مى‌ريخت و پيراهن خود را از دو طرف پاره كرده و وارونه سوار بر شتر نشسته بود تا توجّه همۀ مردم را به سوى خود جلب كند، وارد مكّه شد، و فرياد برآورد: «اى مردم پيروزمند! كاروان خود را دريابيد، كاروان خود را دريابيد» ! و از آنجا كه بسيارى از مردم مكّه در اين كاروان سهمى داشتند مردم به سرعت بسيج شدند و حدود ۹۵۰ نفر مرد جنگى كه جمعى از آنها بزرگان و سرشناسان مكّه بودند با هفتصد شتر و يكصد رأس اسب به حركت درآمدند، و فرماندهى لشكر به عهدۀ «» بود. ✨🌹 پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» با ٣١٣ نفر كه تقريباً مجموع مسلمانان مبارز اسلام را در آن روز تشكيل مى‌دادند به نزديكى سرزمين بدر، بين راه مكّه و مدينه رسيده بود كه خبر حركت سپاه قريش به او رسيد. در اين هنگام با ياران خود مشورت كرد كه آيا به تعقيب كاروان ابوسفيان و مصادرۀ اموال كاروان بپردازد و يا براى مقابله با سپاه آماده شود. جمعى مقابله با سپاه دشمن را ترجيح دادند ولى گروهى از اين كار اكراه داشتند، ولى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» نظر گروه اوّل را پسنديد، و دستور داد آمادۀ حمله به سپاه دشمن شوند. از طرفى جمعى از مسلمانان در وحشت و ترس فرو رفته بودند، و اصرار داشتند كه مبارزه با اين گروه عظيم كه هيچ گونه موازنه‌اى با آنها ندارد صلاح نيست، ولى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» با اين وعدۀ الهى آنها را دلگرم ساخت و گفت: «خداوند به من وعده داده كه بر يكى از دو گروه پيروز خواهيد شد، يا بر كاروان قريش يا بر لشكرشان، و وعدۀ خداوند تخلّف ناپذير است». دارد ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
👆👆👆👆 ✨🌹سپس به مسلمانان دستور داد كه در كنار چاه بدر فرود آيند. در اين گير و دار ابوسفيان توانست خود را با قافله از منطقۀ خطر رهايى بخشد، و از طريق ساحل دريا (درياى احمر) از بيراهه به سوى مكّه با عجله بشتابد، و به وسيلۀ قاصدى به لشكر پيغام فرستاد كه خدا كاروان شما را رهايى بخشيد، من فكر مى‌كنم مبارزۀ با محمّد در اين شرايط لزوم ندارد. ولى رئيس لشكر ابوجهل به بتهاى بزرگ «» و «» قسم ياد كرد كه ما نه تنها با آنها مبارزه مى‌كنيم بلكه تا داخل مدينه آنها را تعقيب خواهيم كرد. ✨🌹 سرانجام لشكر قريش نيز وارد سرزمين بدر شد، و غلامان خود را براى آوردن آب به سوى چاه فرستادند، ياران پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» آنها را گرفته و براى بازجويى به خدمت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» آوردند، حضرت از آنها پرسيد شما كيستيد؟ گفتند: غلامان قريشيم، فرمود: تعداد لشكر چند نفر است، گفتند: اطّلاعى از اين موضوع نداريم. فرمود: هر روز چند شتر براى غذا مى‌كشند، گفتند: نه تا ده شتر. فرمود: جمعيّت آنها از نهصد تا هزار نفر است (هر شتر خوراك يكصد مرد جنگى) . ✨🌹محيط، محيط رعب‌آور و به راستى وحشتناكى بود، لشكر قريش كه با ساز و برگ جنگى فراوان و نيرو و غذاى كافى و حتّى زنان خواننده و نوازنده براى تهييج يا سرگرمى لشكر قدم به ميدان گذارده بودند، خود را با حريفى روبرو مى‌ديدند كه باورشان نمى‌آمد، با آن شرايط قدم به ميدان جنگ بگذارند. ✨🌹 مشكل ديگرى كه جنگجويان از آن وحشت داشتند، وضع ميدان بدر بود كه از شنهاى نرم كه پاها در آن فرو مى‌رفت پوشيده بود، در آن شب باران جالبى باريد، هم توانستند با آب آن وضو بسازند، خود را شستشو و صفا دهند و هم زمين زير پاى آنها سفت و محكم شد، و عجب اين كه اين رگبار در سمت دشمن بطور شديد بود كه آنها را ناراحت ساخت. ✨🌹 خبر تازه‌اى كه به وسيلۀ گزارشگران مخفى لشكر اسلام دريافت شد و بسرعت در ميان مسلمانان انعكاس يافت اين بود كه آنها گزارش دادند، كه لشكر قريش با آن همه امكانات، سخت بيمناكند. گويى خداوند لشكرى از وحشت در سرزمين قلب آنها فرو ريخته است. فردا صبح لشكر كوچك اسلام با روحيّه‌اى نيرومند در برابر دشمن صف كشيدند. قبلاً پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به آنها پيشنهاد صلح كرد تا عذر و بهانه‌اى باقى نماند. بعضى از سران قريش نيز مايل بودند صلح كنند، ولى باز ابوجهل مانع شد. ✨🌹 سرانجام آتش جنگ شعله‌ور گرديد «» عموى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» و السّلام كه جوانترين افراد لشكر بودند و جمعى ديگر از جنگجويان شجاع اسلام در جنگهاى تن به تن كه سنّت آن روز بود، ضربات شديدى بر پيكر حريفان خود زدند و آنها را از پاى درآوردند. ✨🌹 پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دست به سوى آسمان برداشت و عرض كرد: يا ربّ ان تهلك هذه العصابة، لم تعبد: «اگر اين گروه كشته شوند كسى تو را پرستش نخواهد كرد». باد به شدّت به سوى لشكر قريش مى‌وزيد و مسلمانان پشت به باد به آنها حمله مى‌كردند. در نتيجه هفتاد نفر از سپاه دشمن كه ابو جهل در ميان آنها بود، كشته شدند و در ميان خاك و خون غلتيدند و ٧٠ نفر به دست مسلمانان اسير گشتند. ولى مسلمانان تعداد كمى كشته بيشتر نداشتند و به اين ترتيب نخستين پيكار مسلّحانۀ مسلمانان با دشمن نيرومندشان با پيروزى غير منتظره‌اى پايان گرفت. دارد ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
✨🌹اكنون باز گرديم به آيه: ✨🌹در اين آيه نخست اشاره به وعدۀ پيروزى اجمالى خداوند در جريان جنگ بدر شده، و مى‌گويد: «به ياد بياوريد هنگامى را كه خداوند به شما وعده داد كه يكى از دو گروه (كاروان تجارى قريش يا لشكر آنها) در اختيار شما قرار خواهد گرفت» (وَ إِذْ يَعِدُكُمُ اللّهُ إِحْدَى الطّائِفَتَيْنِ أَنَّها لَكُمْ). امّا شما براى پرهيز از دردسرهاى جنگ و تلفات و ناراحتيهاى ناشى از آن «دوست مى‌داشتيد كاروان در اختيارتان قرار بگيرد، نه لشكر قريش» (وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ). يعنى، گروهى از شما روى حس راحت طلبى يا علاقه به منافع مادّى، ترجيح مى‌دادند كه با مال التّجاره دشمن روبرو شوند، نه با سربازان مسلّح، در حالى كه پايان جنگ نشان داد، صلاح و مصلحت قطعى آنها در اين بود كه قدرت نظامى دشمن را درهم بكوبند، تا راه براى پيروزيهاى بزرگ آينده هموار گردد. ✨🌹 لذا به دنبال آن مى‌گويد: «خدا مى‌خواهد به اين وسيله حقّ را با كلمات خود تثبيت كند (و آيين اسلام را تقويت نمايد) و ريشۀ كافران را قطع كند» (وَ يُرِيدُ اللّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرِينَ). ✨🌹 اين تنها درسى براى مسلمان آن روز نبود، بلكه مسلمانان امروز نيز بايد از اين تعليم آسمانى الهام بگيرند، هرگز به خاطر مشكلات و ناراحتيها و زحمات طاقت فرسا از برنامه‌هاى اصولى چشم نپوشند و به سراغ برنامه‌هاى غير اصولى و ساده و كم زحمت نروند. ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir hashr 18.mp3
2.4M
🎙هرشب یک آیه /۵۴ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: آسیب شناسی اعمال مومنان (سوره حشر آیه ۱۸) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
emam sadegh a.mp3
7.48M
چرا کنیه امام صادق علیه‌السلام، اباعبدالله است؟ وجه تسمیه این کنیه چیست؟ حجت‌الاسلام دکتر ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
۞ إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده است، (معارج/19) ✍️«» هرگز نمی‌دانست که روزی، کارت عابر بانکی که در جیب ماست از آن کلیدهای خزانه وی که مردهای تنومند عاجز از حمل آن بودند، ما را به آسانی مستغنی می‌کند. و «» پادشاه ایران نمی‌دانست که مبل سالن خانه ما از تخت حکومت وی راحت‌تر است. و «» که بردگانش با پر شترمرغ وی را باد می‌زدند، کولرها و اسپلیت‌هایی را که درون اتاق‌هایمان هست ندید. و «» پادشاه روم که مردم به وی به خاطر خوردن آب سرد از ظرف سفالین حسرت می‌خوردند؛ هیچ‌گاه طعم آب سردی را که ما می‌چشیم نچشید... و «» که بردگان وی، آب سرد و گرم را باهم می‌آمیختند تا وی حمام کند، هیچ‌گاه در حمامی که ما به راحتی درجه حرارت آبش را تنظیم می‌کنیم حمام نکرد 😊به‌گونه‌ای زندگی می‌کنیم که حتی پادشاهان گذشته نيز اینگونه نمی‌زیستند اما باز گله‌منديم! و هر آنچه دارائیمان زیاد می‌شود تنگدست‌تر می‌شویم...! كمى متفاوت بنگريم... ✅👈حالا متوجه شدیم که چرا خداوند داره میفرماید بنده گان من خییییلی کم شکر گزارند👇👇 سوره سبأ آیه ۱۳ ....اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ ﺍﻱ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺩﺍﻭﺩ ! ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ [ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎی ﺣﻖ ] ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻭ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻧﺪ. ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقطعی ماندگار از الشیخ محمود_علی_البنا 📖آیات ۱۱۳ و ۱۱۴ سوره طه 🔹مقام نهاوند ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
💠 آیه مرا پیر کرد! ✅ آیت الله جوادی آملی: 🔹 مرحوم بوعلی را خدا رحمت كند! ابن‌سینا یك رساله ‌ای نوشته به نام رسالة البر، مهمترین كتاب ایشان در فلسفه همان الاهیات شفاست، ایشان هم در الهیات شفا این فرمایش را دارند هم در آنجا گفتند من در این زمینه یك رساله جداگانه نوشتم. 🔹فرمود «هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة» فرمود اینها ‌اند نه ! آن كه می‌ گوید نماز استسقاء چه اثری دارد؟! آن ‌كه می‌ گوید دعای باران چه اثری دارد؟! آن ‌كه نمی‌تواند ثابت كند بین مردم و آمدن باران اثری ندارد او كه فیلسوف نیست! این شخص است. 🔺فرمود ما در این زمینه رساله نوشتیم که دعا اثر دارد، قربانی اثر دارد؛ این را اكثر تعبیر كردند نه همه. فرمود درست است در بین كارهای مردم بعضی از كارهاست كه قابل دفاع نیست، خب بالأخره عوام چهارتا خرافات هم دارند، فرمود اكثر كارهایی كه مسلمان ها می ‌كنند قابل دفاع است! اینها سنت هایی است که از طرف رهبران الهی به اینها رسیده است. 🔸نگویید صدقه چه اثری دارد! نگویید صله رحم چه اثری دارد! نگویید نماز استسقاء چه اثری دارد! نگویید نماز باران چه اثری دارد! نگویید ما اگر خوب بودیم چه كار به این توده ابری دارد كه از كنار دریای مدیترانه می ‌آید! بالأخره او یك راهنمایی دارد و بین ما و او یك پیوند ناگسستنی است! چون همه «إِلَیهِ رَاجِعُون» هستیم. فرمود «و اعلم أن أكثر ما یقربه الجمهور و یفزع إلیه و یقول به فهو حق»، البته در دست مردم چهارتا كار عوامی غیر قابل دفاع هم هست. 🔹 خب همین آیه سند است، اینهاست كه است. (وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَینَاهُمْ مَاءً غَدَقاً) حالا گاهی انسان مضطر می‌ شود و نماز استسقاء هم می‌ خواند، ولی نیازی به نماز استسقاء نیست، اگر نیاز بود خب برای ما واجب می‌كرد! فرمود شما مستقیم باشید (مأموران ما می‌ دانند چقدر باران به شما بدهند!) چقدر آب به شما بدهند، چقدر هوای آزاد به شما بدهند، شما این را هدر ندهید! 🔹پس استقامت هم «بركات ظاهری» دارد، هم «بركات باطنی» دارد، هم فرشته ‌ها نازل می ‌شوند، هم باران نازل می‌ شود، هم معارف قرآنی تأمین می ‌شود؛ منتها هم علمای شیعه نقل كردند، هم علمای سنی نقل كردند، هم مرحوم ابوالفتوح رازی نقل كرده است، هم قرطبی در جامع خود ذكر كرده، هم در بیان السعاده آمده از ابن عباس نقل كردند كه به وجود مبارك پیغمبر (ص) عرض كردند كه «مَا اَسْرَعَ اِلَیكَ اَلشَّیب» چرا زود پیر شدی؟ فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ».[امالی صدوق،ص ۲۳۳] 🔹 قرطبی از ابوعلی سری نقل می‌كند كه من وجود مبارك پیغمبر (ص) را در عالم رویا دیدم ـ گرچه خواب حجت نیست، ولی خب شواهدی آن را تأیید می ‌كند ـ حضرت را خواب دیدن به حضرت عرض كردم شما كه فرمودی مرا پیر كرده منظورتان كدام آیه است؟ 🛑 حضرت فرمود اینكه خدای سبحان دستور دارد (فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ) [هود/۱۲] این من را پیر كرده، برای اینكه من چقدر باید جان بكنم تا همراهانی داشته باشم كه خلاف نكنند! به اینها بگویم بالأخره آنچه كه رهزن شماست نه برای شما می ‌ماند نه شما برای او می‌ مانید، خودتان را ارزان نفروشید! این های دنیا شما را ارزان نخرد! من به تك تك اینها باید سفارش بكنم، لحظه لحظه باید دنبال اینها باشم كه آن جا اشتباه نكنید، آن جا باهم درگیر نشوید، آن جا دنبال هوس نروید، یك كاری كه زید دارد می ‌كند تقویتش كنید، كارهای خیر فراوان است شما یك كار دیگر انجام بدهید، من در لحظه لحظه باید دنبال اینها بروم، این مرا پیر كرده است. فرمود آنچه كه من را پیر كرده همان است كه فرمود (وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ). 🔹 گرچه در طلیعه سوره مباركه هود این مطلب اشاره شده که سیدنا الاستاد این را نقل می ‌كند و بعد می‌ فرماید در بحث روایی ما خواهیم گفت كه این جمله نمی ‌تواند عامل پیری حضرت باشد، برای اینكه وجود مبارك حضرت فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ»، در روایت دیگر فرمود «سوره واقعه» هم من را پیر كرده و در سوره واقعه كه اصلاً سخن از امر به استقامت نیست! معلوم می‌ شود آنچه كه پیر كننده است است كه مشترك بین این دو سوره است و قیامت هم روزی است كه آدم را پیر می‌ كند كه (یوْماً یجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیباً) [مزمل/۱۷] این در طلیعه بحث سوره مباركه هود گفته شد، این فرمایش فرمایشِ خوبی است؛ ولی منافات ندارد كه هم این عامل پیری باشد كه بالأخره توان‌ فرساست، هم آن عامل. 📚 تفسیر سوره مبارکه هود، جلسه ۱۱۰ ⏰ تاریخ: سال ۱۳۸۳ ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقطعی تکان دهنده و با حزن عجیب و صدای غیر قابل وصف استاد 💠 سوره مبارکه واقعه 🔊از آن دسته تلاوتها که کوه را ذوب می کند، لرایته خاشعه متصدعا من خشیه الله ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_talagh7.mp3
3.96M
🎙هرشب یک آیه /۵۵ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: یک فرمول قرآنی جهت افزایش رزق (سوره طلاق آیه ۷) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
✍پاسخی برگرفته از بیانات آیت الله جوادی آملی به موسوی خویینی ها: منافقان، مشکلاتی که خود مسبب آن بودند را به سوء مدیریت رهبری جامعه نسبت می دهند. 🔰همين گروهي كه يا در اثر «نفاق» يا در اثر «ضعف ايمان»، آن سخنان را با رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در ميان گذاشتند، گاهي پيشنهاد مي‌دادند كه دفاع بر ما واجب بشود. وقتي كه دفاع بر اينها واجب شد، مي‌گفتند زود است، چرا مهلت ندادي! همين گروه، اگر فتح و پيروزي و عزّت و امثال‌ذلك نصيبشان بشود، مي‌گويند اين نعمتهايي است كه از طرف خدا به ما رسيده است و اگر شكست و رنج و بلا و مِحنت و گراني و قحطي و امثال‌ذلك برسد، براساس تطيّري كه رسم آنها بود، مي‌گفتند اين بدقدمي تويِ پيامبر است ـ معاذ الله ـ؛ تطيّر مي‌زدند. يا آنها كه به اين خرافات معتقد نبودند، مي‌گفتند اين از سوء مديريت و ضعف رهبريِ توست، اين دوتا حرف را مي‌زدند. فرمود: 🔸«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِن عِندِكَ؛و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و پيروزي) برسد ميگويند از ناحيه خدا است و اگر سيئة (و شكستي) برسد ميگويند از ناحيه تو است»(نساء:79)؛ به تويِ پيامبر نسبت مي‌دهند، مشابه همان كاري كه پيروان موساي كليم داشتند. در سورهٴ مباركهٴ «اعراف» از وضع پيروان موساي كليم اين‌‌چنين ياد مي‌كند، آيه 131 سورهٴ مباركهٴ «اعراف» اين است كه: 🔸«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَي وَمَنْ مَعَهُ؛ هنگامي كه نيكي (و نعمت) به آنها ميرسيد ميگفتند به خاطر خود ماست! ولي موقعي كه بدي (و بلا) به آنها ميرسيد ميگفتند از شومي موسي و كسان او است!» «تطيّر»؛ بدقدمي، فالِ بدزدن، تشئّم كه از طَيران طير معمولاً اينها اين شئومت را به ياد داشتند، اخذ شده است. اينها به موساي كليم(سلام الله عليه) مي‌گفتند در اثر بدقدمي تو و همراهان توست كه ما الآن به زحمت افتاديم. مشابه اين معنا را هم مسلمينِ ناآگاه صدر اسلام به رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مي‌گفتند. ريشه‌اش هم در سورهٴ مباركهٴ «بقره» است كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ (بقره: 118) دلهاي اينها يكي است، طرز تفكّر اين كافران و منافقان يكي است ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. اينها اگر خيري ببينند، مي‌گويند از طرف خداست و شرّي ببينند براساس بدقدمي رسول خدا ـ معاذ الله ـ يا براساس ضعف رهبري و مديريت او تكيه مي‌كنند و اسناد مي‌دهند. (جلسه 172 درس تفسیر سوره مبارکه نساء) بصائر ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_tahrim6.mp3
3.8M
🎙هرشب یک آیه /۵۶ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: وظیفه‌ی حکومت در قبال بهشت و جهنم مردم (سوره تحریم آیه ۶) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فرازی بسیار زیبا از استاد طبلاوی 🎵 مقام رست 📖 سوره فتح ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_tahrim10.mp3
3.72M
🎙هرشب یک آیه /۵۷ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: بهشت زنانه و مردانه!! (سوره تحریم آیه ۱۰ و ۱۱) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقطع زیبا از الشیخ رافت حسین سوره مبارکه حمد و بقره ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_molk2.mp3
3.65M
🎙هرشب یک آیه /۵۸ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: مرگ مخلوقی است مقدم بر حیات! (سوره ملک آیه ۲) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
💠 چیزی بنام طبیعت نداریم! 🎙علامه جوادی آملی: 🔹 خیلی ها خیال می‌ كنند که علم و دانش صنعتی است؛ می ‌گویند صنعت و تولید، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! زمین ‌شناسی سكولار است، و غیر اسلامی ندارد! معدن ‌شناسی سكولار است، دینی و غیر دینی ندارد! 🔺خب این فكر یك سم است، خیال می ‌كنند به اینكه عالم همین‌ طور خودساخته است و زمین، است، كوه طبیعت است، معدن طبیعت است. می ‌گویند كه اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ حالا این آقا چون مسلمان است، ممكن است ایام فاطمیه روضه ‌خوانی هم داشته باشد و جامهٴ مشكی بپوشد، امّا بیرون محدودهٴ كار دارد دینداری می‌ كند! 💎این درونش مشكل جدّی دارد! وقتی درونش اصلاح می ‌شود و وقتی فرهنگ در درون صنعت راه پیدا می‌ كند كه این آقا متوجّه باشد ما چیزی به نام طبیعت نداریم، هر چه هست است. ✅طبیعت بی طبیعت! چیزی به نام نداریم زمین مخلوق خداست، آسمان مخلوق خداست، كوه مخلوق خداست، معدن مخلوق خداست. یك زمین ‌شناس، یك معدن ‌شناس و یك كوه ‌شناس دارد _شناسی می ‌كند! او در تمام حالات مثل اینكه دارد ذكر می‌ گوید. ♦️ معنایش این است كه خدا چنین كرد! این معدن سنگ مرمر كه الآن در دسترس است، چند میلیون سال قبل خاك عادی بود، با نظم و تدبیر الهی، تابش آفتاب، بارش باران، كم‌كم منجمد شد، سنگ شد، ماند و ظریف شد و تنظیم شد و شده سنگ مرمر. اگر آن بزرگوار گفت كه سال ها باید كه مثلاً یك تكه سنگ «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»، این‌طور نبود كه اوّل كسی در این كوه ها عقیق گذاشته باشد؛ این خاك بود، خاك را مدبّر اساسی و آن «ربّ العالمین»، آن حكیم، آن آگاه مطلق، خاك ها را شناسایی می‌ كند، می ‌داند كدام خاك می ‌تواند بدخشان بشود و كدام خاك می ‌تواند عقیق بشود، كدام خاك در كوه های نیشابور می ‌تواند فیروزه بشود، همان ‌طوری كه می ‌داند كدام خاك طلا می ‌شود، كدام خاك نقره می‌ شود، او طلا می ‌سازد، او نقره می‌ سازد، او فیروزه می‌ سازد، او عقیق می‌ سازد. 💎 اگر ما باور كردیم چیزی به نام نداریم، اگر باور كردیم چیزی به‌عنوان شانس نداریم و اینها خرافات و افسانه هست همین ‌طوری كه صبر و جَخد افسانه است «طبیعت افسانه است»، همان‌ طوری كه طبیعت افسانه است شانس افسانه است، یك مدبّر دارد اداره می‌ كند! یك حكیم دارد اداره می ‌كند! آن كه آفرید دارد می‌ پروراند! 🔹قرآن کریم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾(رعد/۱۶) هر چه هست و مصداق شیء است مخلوق او خداست، او آفرید، دارد می ‌پروراند، با نظم هم می‌‌ پروراند، همان ‌طوری كه انسان را آفرید با نظم می‌ پروراند؛ این كار خداست: (جهان، انسان، پیوند انسان و جهان) هر سه ضلع را او آفرید و دارد اداره می ‌كند. 1391/02/07 ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
سوال آیا حیوانات هم بهشت و جهنم دارند؟ و اگر بهشت و جهنم دارند یعنی اختیار و تکلیف هم دارند؟ ✅پاسخ: علامه گرانقدر مجلسی در بحار الانوار شریف چنین می فرماید: "اخبار داله بر این که خداوند حیوانات را محشور می کند واین که حتی بعضی از آنها در بهشت ( خدمتگزار بهشتیان) هستند فراوان است " 📚بحار الانوار،ج7 ص276 ❗از ابوذر نقل شده است که ما خدمت پیامبر بودیم که در پیش روی ما دو بز به یکدیگر شاخ زدند.پیامبر فرمود: "ایا می دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟ حاضران گفتند نه پیامبر فرمود:ولی خدا می داند چرا؟وبه زودی در میان آنها داوری خواهد کرد 📚تفسیر مجمع البیان،ذیل آیه 38 انعام 📚تفسیر نور الثقلین،ذیل آیه 38 انعام ❗در روایت دیگر آمده است که فرمود: "خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر می انگیزاند وقصاص بعضی را از بعضی می گیرد حتی قصاص حیوانی که شاخ نداشته ودیگری بی جهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت" 📚تفسیر المنار،ذیل آیه فوق الذکر خداوند نیز می فرماید: "هیچ جنبنده ای درست زمین وهیچ پرنده ای که با دوبال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امتهایی همانند شما هستند... سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می گردند"( انعام 38) ومی فرماید: "هنگامی که حیوانات وحشی محشور میشوند"( 5 تکویر) ❗علامه مجلسی نیز در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات در محشور شدن حیوانات گشوده است 📚بحار الانوار،ج7 ص253 باب 11 ❗اما بخش اخر سوالتان که آیا حیوانات عقل واختیار دارند که تکلیف داشته باشند ومحشور شوند؟ ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "تکلیف مراحلی دارد وهر مرحله ادراک وعقلی متناسب خود میخواهد، تکالیف فراوانی که در قوانین اسلامی برای یک انسان وجود دارد بقدری است که بدون داشتن یک سطح عالی از عقل ودرک انجام آنها ممکن نیست وما هرگز نمیتوانیم چنان تکالیفی را برای حیوانات بپذیریم زیرا شرط آن در آنها حاصل نیست اما مرحله ساده تر وپایین تری از تکلیف تصور میشود که مختصر فهم وشعور برای آن کافی است ما نمی توانیم چنان فهم وشعور وچنان تکالیفی را بطور کلی از حیوانات انکار کنیم. با توجه به مراتب تکلیف وتفاوت مراتب عقل اشکال بالا در مورد حیوانات نیز حل می شود " 📚تفسیر نمونه،ج5 ص226 ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
🔹 اثر متقابل استغفار و گناه در زندگی فرد و جامعه از منظر کریم استغفار بنا بر آنچه که در آیات قرآن همین طور بعضی از روایات وارد شده است و بنده دیده‌ام موجب می‌شود که مشکلات زندگی انسان و جوامع باز بشود اگر یک جامعه‌ای به گناهان خودشان توجه کنند غافل نشوند از گناهان و خطاهایی که انجام می‌دهند و در صدد بر بیایند که این گناهان را جبران کنند و از خدای متعال طلب مغفرت کنند برکات الهی بر این جامعه سرازیر خواهد شد که در آیات متعددی این هست در سوره هود در دو سه آیه در سوره نوح و و در آیات متعدد دیگر آمده «وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا » استغفار کنید به خدا برگردید تا خدا از زندگی بهره مطلوب و نیک را به شما ببخشد یا در یک آیه دیگر «وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِکُمْ» برکات آسمانی بر شما نازل بشود بر اثر استغفار و شما از آنچه هستید، به برکت استغفار قوی‌تر بشوید در مقابل گناهان موجب می‌شوند که زندگی اجتماعی اجتماعات تباه بشود خیلی از جوامع در رفاه و آسایش و قدرت و عزت به سر می‌بردند گناه آن‌ها را به ذلت کشاند آن‌ها را از امکاناتی که خدا در اختیارشان گذاشته بود محروم کرد در آیات متعددی باز در قرآن این معنا هست خدا به خاطر گناه جامعه‌ای را گرفت آن‌ها را دچار عذاب و نقمت کرد؛ « فَأَخَذَهُمُ اللّهُ بِذُنُوبِهِمْ» این یک معرفت قطعی از معارف اسلامی است اگر ما به این نکته از دین توجه نداشته باشیم کار ما زار است. ( پنج گفتار در استغفار و توبه: از مقام معظم رهبری) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_ghalam51.mp3
3.59M
🎙هرشب یک آیه /۵۹ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: چشم زخم و قرآن (قلم ۵۱) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
🏋‍♀حمّال🏋‍♀ ❇️دم عابر بانک پیرمرد کارتشو بهم داد و گفت میشه برام یه موجودی بگیری جوون؟ گرفتم دیدم 16هزار تومن بیشتر نداره. گفت:چقدر موجودی داره باباجان؟ گفتم:16تومن. گفت تف تو این موجودی گرفتنت حمال 😂😂😂 ✅بیشترین عضو مورد استفاده ما قلبِ خودمون نیست...😳 👈 چقدر تقصیراتمون را گردنِ دیگرانِ می‌اندازیم؟ 💠لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری ( وزر و وبال کسی را دیگری حمل نمی‌کند) 🍃اما تنها وانتی که بارتُ میکشه گردنِ خودتِ رفیق. (قرآن جیبی) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_haghah17.mp3
5.03M
🎙هرشب یک آیه /۶۰ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: معنای عرش الهی؛ چرا خانه خدا چهارگوش است؟ (سوره حاقه آیه ۱۷) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قرائتی: قرآن چندین آیه دارد که می‌گوید بسیاری از اعمال شما پودر می‌شود😳 ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_maarej1.mp3
3.23M
🎙هرشب یک آیه /۶۱ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: درخواست عذاب، انتقاد از معصومین!! (سوره معارج آیه ۱) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
04.Nisa.011.mp3
3.71M
@gharaatitafsir 💢 👈چرا پسر بیش از دختر 💢 آیا ارث به پدر و مادر و برادر... هم میرسد ؟؟؟ 💢 دین مرد رو زود بدید ! اگر داری و ندی حکم سارق و دزد نوشته میشه برات 💢 حق خانواده هم همینطور ! 💢 با جوک و زدن از کار 🍃🍃🍃 حکم خدا در حق فرزندان شما این است که پسر دو برابر دختر ارث برد، پس اگر همه دختر و بیش از دو تن باشند فرض همه دو ثلث [فرض‌ها یعنی سهمیه‌های معیّن ارث، شش نوع است: نصف، رُبع (یک چهارم)، ثُمن (یک هشتم)، سُدس (یک ششم)، ثلث (یک سوم)، ثُلُثان (دو سوم).] ترکه است، و اگر یک دختر باشد نصف، و فرض هر یک از پدر و مادر یک سُدس تَرَکه است در صورتی که میّت را فرزند باشد و اگر فرزند نباشد و وارث منحصر به پدر و مادر بود، در این صورت مادر یک ثلث می‌برد (باقی را پدر)، و اگر میّت را برادرانی باشد در این فرض مادر یک سُدس خواهد برد، پس از آنکه حقّ وصیّت و بدهی که به مال میّت تعلق گرفته جدا شود. شما این را که پدران و فرزندان کدام یک به خیر و صلاح (و به ارث بردن) به شما نزدیکترند نمی‌دانید. (این احکام) فریضه‌ای است که خدا معیّن فرموده، که خدا به هر چیز دانا و آگاه است. ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70