🔷اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ
بخوان و (بدان که) پروردگار تو کریمترین کریمان عالم است.
🔸سوره مبارکه علق آیه ۳
نکته: واژه أکرم، افزایش ربوبیّت و کرامت را میرساند
ما بندگان حاجتمندیم و تو کریم🌺
حاجت همیشه پیش کریمان بود روا🌺
یارب به لطف خویش گناهان ما بپوش🍀
روزی که رازها فتد از پرده برملا🍀
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
@chanel_komeil
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
🌹 امام صادق (علیه السلام) :
هرگاه مومنی بتواند برادر خود را یاری رساند ، اما تنهایش گذارد ، خداوند در دنیا و آخرت او را تنها گذارد .
📒میزان الحکمه . ج ۳ . ص ۲۵۲
🌾@ghorun
🌾🌾🍃🍃🌾🌾🍃🍃〰〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره روم آیه ۴ و ۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۴فِی بِضْعِ سِنِینَ لِلّهِ الأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ یَوْمَئِذ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ
۵بِنَصْرِ اللّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ
🌿🍃🌷🌿🍃🌷🌿🍃🌷
۴ ـ در چند سال! همه کارها از آن خداست; چه قبل و چه بعد (از این شکست و پیروزى); و در آن روز مؤمنان (به خاطر پیروزى دیگرى) خوشحال خواهند شد...
۵ ـ به سبب یارى خداوند; و او هر کس را بخواهد یارى مى دهد; و او صاحب قدرت و رحیم است!
🌿🍃🌷🌿🍃🌷🌿🍃🌷
آن گاه حدود سال هاى آن را با این عبارت بیان مى کند: در چند سال ! (فِی بِضْعِ سِنِینَ).
و مى دانیم، مفهوم تعبیر بِضْع حداقل سه ، و حداکثر آن نُه مى باشد.
و اگر مى بینید خداوند از آینده خبر مى دهد، به خاطر آن است که همه چیز و همه کار به دست او است، چه قبل از پیروزى و چه بعد از پیروزى این قوم شکست خورده (لِلّهِ الأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ).
بدیهى است، بودن همه چیز به دست خدا، و به فرمان و اراده او، مانع از اختیار و آزادى اراده ما، و تلاش و کوشش و جهاد در مسیر اهداف مورد نظر، نیست، به تعبیر دیگر، این عبارت نمى خواهد اختیار را از دیگران سلب کند، بلکه مى خواهد این نکته را روشن سازد که، قادر بالذات و مالک على الاطلاق او است، و هر کس هر چیزى دارد، از او دارد.
و بعد مى افزاید: اگر امروز که رومیان شکست خوردند، مشرکان خوشحال شدند در آن روز که رومیان غالب شدند، مؤمنان خوشحال خواهند شد ! (وَ یَوْمَئِذ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ).
* * *
آرى خوشحال مى شوند به نصرت الهى (بِنَصْرِ اللّهِ).
خداوند، هر که را بخواهد یارى مى کند، و او شکست ناپذیر و مهربان است (یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ).
در این که: منظور از خوشحالى مسلمانان در آن روز، چیست؟ جمعى گفته اند: منظور خوشحالى از پیروزى رومیان است هر چند آنها نیز در صف کفار بودند، اما چون داراى کتاب آسمانى بودند، پیروزى آنها بر مجوسیان مشرک، یک مرحله از پیروزى توحید بر شرک بود.
و بعضى افزوده اند: مؤمنان از این خوشحال شدند که این حادثه را به فال نیک گرفتند، و دلیلى بر پیروزى آنها بر مشرکان.
یا این که: شادى آنان از این بود که، عظمت قرآن و صدق پیشگوئى قاطع آن، که خود یک پیروزى مهم معنوى براى مسلمین محسوب مى شد در آن روز ظاهر گشت.
این احتمال نیز، بعید به نظر نمى رسد که، پیروزى رومیان مقارن بود با یکى از پیروزى هاى مسلمین بر مشرکان، به خصوص این که: در بعضى از کلمات مفسران بزرگ آمده که: این پیروزى مقارن پیروزى بدر ، و یا مقارن صلح حدیبیه بود، که آن نیز در نوع خود یک پیروزى بزرگ محسوب مى شد. مخصوصاً تعبیر بِنَصْرِ اللّهِ ، نیز تناسب با این معنى دارد.
خلاصه، مسلمانان در آن روز، از جهات مختلفى خوشحال شدند: از پیروزى اهل کتاب بر مجوسیان، که صحنه اى از غلبه خداپرستى بر شرک بود.
از پیروزى معنوى به خاطر ظهور اعجاز قرآن.
و از پیروزى مقارن آن، که احتمالاً صلح حدیبیه یا یکى دیگر از فتوحات مسلمین بود.
💠@ghorun