⚜🔹🔷🔹⚜
🔹🔷🔹⚜
🔷🔹⚜
🔹⚜
⚜
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره کوثر آیه۲، به همراه ترجمه،تفسیر و صوت.لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
🔹🔹🔹🔹
🔹آیه۲) «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ»
🔸🔸🔸🔸
🔸آیه۲) پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن.
🔹🔹🔹🔹
🔹تفسیر آیه۲) این نعمت عظیم، و خیر فراوان، شکرانه عظیم لازم دارد، هر چند شکر مخلوق، هرگز حق نعمت خالق را ادا نمى کند، بلکه توفیق شکرگزارى، خود، نعمت دیگرى است از ناحیه او، لذا مى فرماید: اکنون که چنین است، فقط براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن (فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ).
آرى، بخشنده نعمت او است، بنابراین، نماز، عبادت و قربانى که آن هم نوعى عبادت است، براى غیر او معنى ندارد، مخصوصاً با توجه به مفهوم ربّ که حکایت از تداوم نعمت ها و تدبیر و ربوبیت پروردگار مى کند.
کوتاه سخن این که: عبادت خواه به صورت نماز باشد، یا قربانى کردن، مخصوص ربّ و ولى نعمت است، و او منحصراً ذات پاک خدا است.
این، در برابر اعمال مشرکان است که براى بتها سجده و قربانى مى کردند، در حالى که نعمت هاى خود را از خدا مى دانستند! و به هر حال، تعبیر لِرَبِّکَ دلیل روشنى است بر مسأله لزوم قصد قربت در عبادات.
🔸بسیارى از مفسران معتقدند: منظور، نماز روز عید قربان، و قربانى کردن در همان روز است، ولى ظاهراً مفهوم آیه، عام و گسترده است، هر چند نماز و قربانى روز عید، یکى از مصداق هاى روشن آن است.
تعبیر به وَ انْحَر از ماده نحر که مخصوص کشتن شتر است، شاید به خاطر این است که، در میان قربانى ها، شتر از اهمیت بیشترى برخوردار بود، و مسلمانان نخستین، علاقه بسیار به آن داشتند، و قربانى کردن شتر بدون ایثار و گذشت ممکن نبود.
در اینجا دو تفسیر دیگر براى آیه فوق ذکر شده است:
✨۱ ـ منظور از جمله وَ انْحَر رو به قبله ایستادن به هنگام نماز است، چرا که ماده نحر به معنى گلوگاه مى باشد، سپس عرب آن را به معنى مقابله با هر چیز استعمال کرده است، و لذا مى گویند: مَنازِلُنا تَتَناحَرُ یعنى: منزل هاى ما در مقابل یکدیگر است .
✨۲ ـ منظور بلند کردن دست ها به هنگام تکبیر و آوردن آن در مقابل گلوگاه و صورت است، در حدیثى مى خوانیم: هنگامى که این سوره نازل شد، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) از جبرئیل سؤال فرمود: این نُحَیْره اى که پروردگارم مرا به آن مأمور ساخته، چیست؟
جبرئیل عرض کرد: این نحیره نیست، بلکه خداوند به تو دستور مى دهد: هنگامى که وارد نماز مى شوى موقع تکبیر، دست ها را بلند کن، و همچنین هنگامى که رکوع مى کنى یا سر از رکوع برمى دارى، و یا سجده مى کنى; چرا که نماز ما و نماز فرشتگان در هفت آسمان، همین گونه است، و براى هر چیزى زینتى است، و زینت نماز بلند کردن دست ها در هر تکبیر است .
در حدیثى، از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر این آیه مى خوانیم که، با دست مبارکش اشاره کرده، فرمود: منظور این است که دست ها را این گونه در آغاز نماز بلند کنى، به طورى که کف آنها رو به قبله باشد .
ولى تفسیر اول از همه مناسب تر است; چرا که منظور نفى اعمال بت پرستان است که عبادت و قربانى را براى غیر خدا مى کردند، ولى با این حال، جمع میان همه معانى و روایاتى که در این باب رسیده است، هیچ مانعى ندارد و به خصوص این که: درباره بلند کردن دست به هنگام تکبیرات، روایات متعددى در کتب شیعه و اهل سنت نقل شده است، به این ترتیب، آیه، مفهوم جامعى دارد که اینها را نیز شامل مى شود.
⚜ ⚜ ⚜
🔹 🔹
🆔👉 @ghorun
♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷
کوثر/ ۲)
امام علی (علیه السلام)- چون این سوره نازل شد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به جبرئیل فرمود: «این قربانی که پروردگارم مرا به آن فرمان داده، چیست»؟ عرض کرد: «آن، قربانی نیست، بلکه خداوند تو را فرمان داده که چون احرام نماز بستی، در هنگام تکبیرهًْالاحرام و در هنگام به رکوعرفتن و در هنگام سر از رکوع برداشتن و در هنگام به سجدهرفتن، دستهایت را بالا آوری، چرا که این نماز ما و نماز فرشتگانی است که در آسمان هفتم هستند. هر چیزی زیوری دارد و زیور نماز، دست بلندکردن در هر تکبیر است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۲۰
فقه القرآن، ج۱، ص۱۰۷/ نورالثقلین/ البرهان
🆔➡️ @ghorun
🔸وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ
أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ
سوره آل عمران آیه ۱۶۹)
#شهيد_محسن_فخري_زاده
#انتقام_سخت
🌷 @ghorun 🌱
🖌📕📘🖌📕📘🖌📕📘🖌📕📘
📖 اُنس با قرآن کریم
توجّه ویژه حضرت زهرا علیهاالسلام به قرآن کریم، درس دیگری به شیفتگان این کتاب آسمانی می دهد. حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: «حُبِّبَ اِلیَّ مِنْ دنیاکُمْ ثلاث، تِلاوَتُ کتاب اللّهِ، والنَّظَرُ فی وجه رسول اللّهِ وَالإِنفاقُ فی سبیل اللّه؛ سه چیز از دنیای شما را دوست دارم: تلاوت قرآن کریم، نگاه به چهره مقدّس پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ؛ انفاق در راه خدا.»
فاطمه زهرا علیهاالسلام ، با قرآن مأنوس بود و پیوسته از خانه کوچکش آوای خوش قرآن به گوش می رسید. گفته های یاران و اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم مؤیّد این سیره و شیوه آن بانوی باعظمت است.
حضرت فاطمه علیهاالسلام به قرآن اهمیت می داد به گونه ای که وصیّت کرد در شب اوّل قبر، علی علیه السلام بر مزارش بسیار قرآن بخواند. حتّی خادمه اش فضّه نیز تا بیست سال به غیر قرآن لب نگشود و جز با قرآن پاسخ نداد.
#قرآن_کریم
🌺 @ghorun 🌿
🌾🌾🌾🌾🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🌾🌾🌾🌾
فرازی از صحیفه سجادیه
دعای برآنان که به پیامبران ایمان آورده اند
دعای چهارم
مُكَانِفِينَ وَ مُوَازِرِينَ لَهُمْ، يَدِينُونَ بِدِينِهِمْ، وَ يَهْتَدُونَ بِهَدْيِهِمْ، يَتَّفِقُونَ عَلَيْهِمْ، وَ لا يَتَّهِمُونَهُمْ فِيمَا أَدَّوْا إِلَيْهِمْ.
یار و مددکار آنان بودند، دین آنها را پذیرفتند و به سیرت آنان راه یافتند، و با آن ها دل راست داشتند و سخنان ایشان را هرچه گفتند باور کردند.
اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى التَّابِعِينَ مِنْ يَوْمِنَا هَذَا إِلَى يَوْمِ الدِّينِ وَ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ وَ عَلَى ذُرِّيَّاتِهِمْ وَ عَلَى مَنْ أَطَاعَكَ مِنْهُمْ.
خدایا درود فرست بر پیروان ایشان از امروز تا روز قیامت و بر زنان و فرزندان ایشان و هرکه فرمان تو برد.
صَلاةً تَعْصِمُهُمْ بِهَا مِنْ مَعْصِيَتِكَ، وَ تَفْسَحُ لَهُمْ فِى رِيَاضِ جَنَّتِكَ، وَ تَمْنَعُهُمْ بِهَا مِنْ كَيْدِ الشَّيْطَانِ، وَ تُعِينُهُمْ بِهَا عَلَى مَا اسْتَعَانُوكَ عَلَيْهِ مِنْ بِرٍّ، وَ تَقِيهِمْ طَوَارِقَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ إِلا طَارِقا يَطْرُقُ بِخَيْرٍ.
درودى که آن ها را از معصیت بازدارى، و باغ بهشت را بر ایشان گشاده گردانى. و از مکر شیطان حفظ کنى، و در هر کار نیک که از تو توفیق خواهند آنان را توفىق دهى، و از حوادث شب و روز نگهدارى، مگر آن چه خیر آن ها باشد.
#صحیفه_سجادیه
📕 @ghorun 🖍
🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️
حکمت ۱۲۲ نهج البلاغه:
عبرت از مرگ دیگران
وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا يَضْحَكُ، فَقَالَ: كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ، وَ كَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ، وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ، نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ، ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ.
عبرت از مرگ ياران (اخلاقى، اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: (در پى جنازه اى مى رفت و شنيد كه مردى مى خندد.) گويى مرگ بر غير ما نوشته شده، و حق جز بر ما واجب گرديد، و گويا اين مردگان مسافرانى هستند كه به زودى باز مى گردند، در حالى كه بدن هايشان را به گورها مى سپاريم، و ميراثشان را مى خوريم.
گويا ما پس از مرگ آنان جاودانه ايم آيا چنين است، كه اندرز هر پند دهنده اى از زن و مرد را فراموش مى كنيم و خود را نشانه تيرهاى بلا و آفات قرار داديم.
#نهج_البلاغه
✒️ @ghorun 📓
.🌟⭐️🌟.✨🌟⭐️🌟✨.🌟⭐️🌟.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره بقره آیه ۹۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.
آیه۹۴) قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
.•.✨🌟⭐️🌟✨.•.
آیه۹۴) بگو: اگر [آن گونه كه میپندارید] سرای آخرت [با همه نعمت هایش] نزد خدا ویژه شماست نه مردم دیگر، چنانچه راستگویید مرگ را آرزو كنید.
.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.•*•.
تفسیر آیه۹۴)
گروه از خود راضى
از تاریخ زندگى یهود ـ علاوه بر آیات مختلف قرآن مجید ـ چنین بر مى آید که آنها خود را یک نژاد برتر مى دانستند، و معتقد بودند گل سر سبد جامعه انسانیتند، بهشت به خاطر آنها آفریده شده!، و آتش جهنم با آنها چندان کارى ندارد! آنها فرزندان خدا و دوستان خاص او هستند، و خلاصه آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند!
این خودخواهى ابلهانه در آیات مختلفى از قرآن، که سخن از یهود مى گوید منعکس است.
در آیه ۱۸ سوره مائده مى خوانیم: نَحْنُ أَبْناءُ اللّهِ وَ أَحِبّاؤُه: ما فرزندان خدا و دوستان خاص او هستیم .
و در آیه ۱۱۱ سوره بقره مى خوانیم: وَ قالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاّ مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصارى: آنها گفتند: کسى در بهشت داخل نمى شود مگر این که یهودى یا نصرانى باشد .
و در آیه ۸٠ سوره بقره خواندیم: وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النّارُ إِلاّ أَیّاماً مَعْدُودَةً: وگفتند: آتش دوزخ جز چند روزى به ما اصابت نخواهد کرد .
این پندارهاى موهوم از یکسو آنها را به ظلم و جنایت و گناه و طغیان دعوت مى کرد، و از سوى دیگر به کبر و خودپسندى و خود برتربینى.
🔅قرآن مجید در آیات فوق، پاسخ دندانشکنى مى دهد مى گوید: اگر (آن چنان که شما مدعى هستید) سراى آخرت نزد خدا مخصوص شما است نه سایر مردم، پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى گوئید (قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدّارُ الآْخِرَةُ عِنْدَ اللّهِ خالِصَةً مِنْ دُونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ).
آیا میل ندارید به جوار رحمت خدا پناه برید و نعمت هاى بى پایان بهشت در اختیار شما باشد؟
آیا دوست، آرزوى دیدن محبوب خود را ندارد؟!
یهود با گفتن این سخن ها که بهشت مخصوص ما است یا ما چند روزى بیش در آتش نمى سوزیم، مى خواستند: مسلمانان را نسبت به آئینشان دلسرد کنند.
ولى قرآن پرده از روى دروغ و تزویر آنان بر مى دارد; زیرا آنها به هیچ وجه حاضر به ترک زندگى دنیا نبودند و این خود دلیل محکمى بر کذب آنها است، راستى اگر انسان چنان ایمانى به سراى آخرت داشته باشد چرا این قدر به زندگى این جهان دل ببندد؟ و براى وصول به آن مرتکب هزار گونه جنایت شود؟
🌀ریشه هاى ترس از مرگ
بیشتر مردم از مرگ مى ترسند بلکه وحشت دارند، اما چرا؟ پس از تحلیل و بررسى مى بینیم که ریشه این ترس را یکى از دو چیز تشکیل مى دهد:
🔺۱ ـ بسیارى از مردم مرگ را به معنى فنا و نیستى و نابودى تفسیر مى کنند بدیهى است انسان از فنا و نیستى وحشت دارد، اگر انسان مرگ را به این معنى تفسیر کند حتماً از آن گریزان خواهد بود، و لذا حتى در بهترین حالات زندگى و در اوج پیروزى، فکر این مطلب، که روزى این زندگى پایان مى یابد، شهد زندگى را در کام آنان زهر مى کند، و همیشه از این نظر نگرانند.
🔺۲ ـ افرادى که مرگ را پایان زندگى نمى دانند و مقدمه اى براى زندگى در سرائى وسیع تر و عالى تر مى بینند اما به خاطر اعمال خود و خلافکارى ها از مرگ وحشت دارند; زیرا مرگ را آغاز رسیدن به نتائج شوم اعمال خود مى بینند، بنابراین، براى فرار از محاسبه الهى و کیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر مرگ را به عقب بیندازند، آیه بالا اشاره به دسته دوم مى کند.
ولى پیغمبران بزرگ خدا از یکسو ایمان به زندگى جاویدان بعد از مرگ را در دل ها زنده کردند و چهره ظاهرى وحشتناک مرگ را در نظرها دگرگون ساخته، چهره واقعى آن را که دریچه اى به زندگى عالى تر است به مردم نشان دادند.
و از سوى دیگر، دعوت به پاکى عمل کردند تا وحشت از مرگ به خاطر کیفر اعمال نیز زائل گردد، بنابراین، مردم با ایمان از پایان زندگى و مرگ به هیچ وجه وحشت ندارند.
تفسیر نمونه)
🆔➡️ @ghorun
💠🔅💠🔅💠▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
❗️پس آرزوی مرگ کنید
(بقره/ ۹۴)
امام حسن (علیه السلام) [ای یهودیان! اگر راست میگویید] برای کسانی که شما را دروغگو میپندارند و مخالفین خویش، آرزوی مرگ کنید. زیرا محمّد (و علی (علیه السلام) میگویند ما اولیای خاصّ خدا هستیم نه دیگران که با ما در عقیده مخالفند؛ دعای آنها مستجاب است. ای یهودیان! اگر آنچه مدّعی هستید واقعیّت دارد، برای دروغگویان، چه از شما باشند چه از مخالفان شما، آرزوی مرگ کنید و بگویید: «خدایا هر یک از ما یا مخالفین ما را که دروغگوست بکش تا راستگویان آسودهشوند تا حجّت تو بیشتر روشن شود با اینکه صحیح و درست بوده است». سپس پیامبراکرم (بعد بیان این سخنان به آنها فرمود: «اینک هرکدام از شما که این حرف را بزنید چنان آب دهانتان گلوگیرتان میشود که در دَم خواهیدمُرد». یهودیان میدانستند که در ادّعای خود دروغ میگویند و محمّد (و علی (علیه السلام) در ادّعای خویش صادقند و هرکه آنها را تصدیق نماید صادق است، جرأت نکردند چنین دعایی کنند؛ زیرا میدانستند همان دَم خواهند مُرد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۵۵۸
بحارالأنوار، ج۹، ص۳۲۱/ الإمام العسکری، ص۴۴۲/ البرهان
✍ @ghorun 👈
🖍✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏️
حدیث امام على عليه السلام:
اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنيقٌ و َباطِنُهُ عَميقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُكشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ؛
براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نمى پذيرد و تاريكى هاى جهل جز بوسيله آن رفع نخواهد شد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص223 ، خطبه 18
#قرآن_کریم
📘 @ghorun🖌
🍁🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍁🍂🍁🍁🍁
فرازی از صحیفه سجادیه
دعای برآنان که به پیامبران ایمان آورده اند
دعای چهارم
وَ تَبْعَثُهُمْ بِهَا عَلَى اعْتِقَادِ حُسْنِ الرَّجَاءِ لَكَ، وَ الطَّمَعِ فِيمَا عِنْدَكَ وَ تَرْكِ التُّهْمَةِ فِيمَا تَحْوِيهِ أَيْدِى الْعِبَادِ
ایشان را بر آن دار که چشم امیدشان به دست تو باشد و طمع در نعمت هاى تو بندند و از آنچه در دست بندگان توست چشم فرو پوشند.
لِتَرُدَّهُمْ إِلَى الرَّغْبَةِ إِلَيْكَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ، وَ تُزَهِّدَهُمْ فِى سَعَةِ الْعَاجِلِ، وَ تُحَبِّبَ إِلَيْهِمُ الْعَمَلَ لِلاْجِلِ، وَ الاسْتِعْدَادَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ
چنان کن تا رغبت سوى تو داشته باشند و ترس ایشان از تو باشد و از فراخى دنیا روى بگردانند و دوست دار عمل آخرت و آماده جهان پس از مرگ گردند.
وَ تُهَوِّنَ عَلَيْهِمْ كُلَّ كَرْبٍ يَحِلُّ بِهِمْ يَوْمَ خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا
آن روز که جان ها از تن بیرون رود. هر اندوهى که روى بدیشان کند بر آنها آسان کن.
وَ تُعَافِيَهُمْ مِمَّا تَقَعُ بِهِ الْفِتْنَةُ مِنْ مَحْذُورَاتِهَا، وَ كَبَّةِ النَّارِ وَ طُولِ الْخُلُودِ فِيهَا
و آنان را از هر چه موجب فتنه آن ها شود و از آتش سخت و جاوید ماندن در آن ایمن گردان.
وَ تُصَيِّرَهُمْ إِلَى أَمْنٍ مِنْ مَقِيلِ الْمُتَّقِينَ.
و آنان را به جاى امن بر؛ که آسایشگاه پرهیزگاران است.
#صحیفه_سجادیه
📚
📕📚
🆔 @ghorun 📗
♦️🌱♦️🌱♦️〰〰〰〰〰〰〰
📜فتوای اشتباه شیخ مفید و عنایت غیبی
شخصی روستایی خدمت شیخ رسید و سؤال کرد: «زنی حامله فوت کرده و حملش زنده است؛ آیا باید شکم این زن را پاره کرده و طفل را بیرون بیاوریم و یا این که با آن حمل، او را دفن کنیم»؟ شیخ پاسخ داد: «با همان حمل او را دفن کنید»!
آن مرد برگشت. در میان راه دید سواری از پشت سر میتازد و میآید، چون نزدیک رسید، گفت: «ای مرد، شیخ فرموده است که شکم آن زن را پاره کرده و طفل را بیرون آورده و زن را دفن کنید». آن مرد چنین کرد.
بعد از مدتی، به خط سبز جواب نوشته شده بود که: «انت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی علم الهدی ؛ ای شیخ مفید! تو محل اطمینان منی؛ ولی حق با فرزندم علم الهدی (سید مرتضی) است»
پس از چندی ماجرا را برای شیخ نقل کردند. شیخ فرمود: «من کسی را نفرستادم و معلوم است که آن شخص صاحب الامر (عج) بوده است. حالا که در احکام شرعیه خطا میکنم، همان بهتر که دیگر فتوا ندهم». لذا به خانه رفت و در خانه را بست و بیرون نیامد و پاسخ مراجعین را نمیداد.
تا اینکه از سوی حضرت ولی عصر(عج) توقیعی (نامهای) برای شیخ بیرون آمد با این مضمون که: «وظیفهی شماست که فتوا بدهید و وظیفهی ماست که شما را حمایت کرده و نگذاریم که در خطا بیافتید». پس از این دستور، شیخ بار دیگر بر مسند فتوا نشست.
نقل شده است که در مدت 30 سال، 30 توقیع از ناحیه مقدس امام عصر(عج) برای شیخ مفید صادر شد و در عنوان توقیع نوشته بود: «للاخ الاعز السدید الشیخ المفید ؛ برای برادر گرامی و استوار، شیخ مفید».
#داستان
✏️ @ghorun 📝
......💐...💐...💐...💐...💐...💐.....
حکمت ۱۲۳ نهج البلاغه:
🌿 ویژگیهای انسان نمونه
وَ قَالَ (علیه السلام): طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِي نَفْسِهِ، وَ طَابَ كَسْبُهُ، وَ صَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ، وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ، وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ، وَ أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ، وَ عَزَلَ عَنِ النَّاسِ شَرَّهُ، وَ وَسِعَتْهُ السُّنَّةُ، وَ لَمْ يُنْسَبْ إلَى الْبِدْعَةِ.
الگوهاى كامل انسانيّت (اخلاقى):
و درود خدا بر او، فرمود: خوشا به حال آن كس كه خود را كوچك مى شمارد، و كسب و كار او پاكيزه است، و جانش پاك، و اخلاقش نيكوست، كه مازاد بر مصرف زندگى را در راه خدا بخشش مى كند، و زبان را از زياده گويى باز مى دارد و آزار او به مردم نمى رسد، و سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم او را كفايت كرده، بدعتى در دين خدا نمى گذارد.
#نهج_البلاغه
📓 @ghorun 🖋