eitaa logo
آیات برگزیده
806 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃📚🍃📚🍃〰〰〰〰〰〰〰 ✨با دهان ناپاک دعا نکن! حضرت صادق علیه السلام فرمودند: عابدی از بنی اسرائیل سه سال پیوسته دعا می کرد تا خداوند به او پسری عنایت کند؛ولی دعایش مستجاب نمی شد. روزی عرض کرد: خدایا! من از تو دورم که سخنم را نمی شنوی یا نزدیکی ولی جوابم را نمی دهی؟! در خواب به او گفتند: سه سال است خدا را با زبانی که به فحش وناسزا آلوده است می خوانی،اگر می خواهی دعایت مستجاب شود فحش وناسزا را رها کن، از خدا بترس،قلبت را از آلودگی پاک کن و نیت خود را نیکو گردان. حضرت صادق علیه السلام فرمود: او به دستورات عمل کرد، آن گاه خداوند دعای او را اجابت کرد و پسری به او داد. (اصول کافی 325/ج2) 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌📘🖌📘🖌〰〰〰〰〰〰〰 داستان های کوتاه از نبی رحمت صلی الله علیه و آله 🔸بلند شدن به احترام مؤمن رسول خدا صلى الله علیه و آله در مسجد نشسته بودند که مردى وارد شد و آن حضرت به احترام او از جاى خویش برخاست. مرد گفت : اى رسول خدا! جاى گسترده و وسیع است. آن حضرت فرمود: این از حقوق مسلمان بر مسلمان دیگر است که چون وى را براى نشستن نزدیک خویش دید، براى او جابجا شود. 🆔 @ghorun
تاثیر تلاوت قرآن 🆔 @ghorun
🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸➿➿➿➿➿➿  حکمت ۵۷ نهج البلاغه: 🌼 ارزش قناعت  وَ قَالَ (علیه السلام): الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ. [قال الرضي رحمه الله تعالى‏ و قد رُوِيَ هذا الكلام عن النبي (ص‏لی الله علیه وآله)]. و درود خدا بر او، فرمود: قناعت، ثروتى است پايان ناپذير. 💠 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🌱•🌱•🌱•⚪️.⚪️.⚪️.⚪️•🌱•🌱•🌱• بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فصلت آیه ۱۶ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا :-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-: آیه۱۶) فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِيٓ أَيَّامٍ نَحِسَاتٍ لِنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَىٰ وَهُمْ لَا يُنْصَرُونَ :-:🌱:🌱:🌱:🌱:🌱:-: آیه۱۶) سرانجام تندبادی شدید و هول‌انگیز و سرد و سخت در روزهایی شوم و پرغبار بر آنها فرستادیم تا عذاب خواركننده را در زندگی دنیا به آنها بچشانیم؛ و عذاب آخرت از آن هم خواركننده‌تر است، و (از هیچ طرف) یاری نمی‌شوند! :-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-: تفسیر آیه۱۶) آرى انسان بى مایه و کم ظرفیت، هنگامى که مختصر قدرتى در خود احساس کند، سر به طغیان بر مى دارد، و حتى گاه از بى خردى به مبارزه با قدرت خدا برمى خیزد، و خداوند بزرگ، چقدر ساده و آسان با یک اشاره عوامل حیاتشان را به عامل مرگشان تبدیل مى کند، چنان که در همین ماجراى عاد در آیه بعد اضافه مى کند: سرانجام تندبادى شدید و پر صدا و هول انگیز و سرد و سخت، در روزهائى شوم و پرغبار، بر آنها فرستادیم، تا عذاب خوارکننده را در زندگى دنیا به آنها بچشانیم (فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیّام نَحِسات لِنُذِیقَهُمْ عَذابَ الْخِزْیِ فِى الْحَیاةِ الدُّنْیا). این تندباد عجیب، چنان که در آیات دیگر قرآن آمده، چنان آنها را از زمین بلند مى کرد و بر زمین مى کوبید، همچون تنه هاى درخت خرما که از ریشه کنده شده باشد. این تندباد، هفت شب و هشت روز، مىوزید، و تمام زندگى این قوم جبّار، خودخواهِ مغرور را در هم مى کوبید، و جز ویرانه اى از آن قصرهاى پرشکوه و زندگى مرفه و اموال سرشار، باقى نماند. در پایان آیه مى گوید: تازه این عذاب دنیا است، و عذاب آخرت از آن هم خوارکننده تر است (وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَخْزى). به گونه اى که تمام این مجازات هاى دردناک، در مقابل آن، جرقه اى است در برابر دریاى آتش! و از همه سخت تر، این که: هیچ کس به یارى آنها نمى شتابد، و از هیچ سو یارى نمى شوند (وَ هُمْ لایُنْصَرُونَ). آرى آنها یک عمر تلاش کردند که خود را بزرگ نشان دهند، خداوند هم به هنگام عذاب، مجازاتى خوارکننده در این دنیا و جهان دیگر، براى آنان قائل شده است، تا بینى این متکبران مغرور را بر خاک بمالد. صَرْصَرْ (بر وزن دفتر) در اصل از ماده صَرّ (بر وزن شرّ) به معنى محکم بستن است، و به همین جهت کیسه اى را که در آن پول مى گذاردند و در آن را محکم مى بستند صُرّه (بر وزن طره) مى نامیدند، سپس به بادهاى بسیار سرد یا پر سر و صدا، و یا مسموم و کشنده، اطلاق شده است، و شاید تندباد عجیبى که قوم عاد را در هم کوبید داراى همه این صفات سه گانه بوده است. 💥 ایام نحسات ، به معنى روزهاى نحس و شوم است، و بعضى آن را به معنى روزهاى پر گرد و غبار، یا روزهاى بسیار سرد، دانسته اند، جمع این سه معنى نیز در آیات مورد بحث ممکن است. امیرمؤمنان على(علیه السلام) به عنوان یک درس بیدارکننده اخلاقى، در یکى از خطبه هاى نهج البلاغه انگشت روى همین داستان قوم عاد گذارده چنین مى فرماید: وَ اتَّعِظُوا فِیها بِالَّذِینَ قالُوا: مَنْ أَشَدُّ مِنّا قُوَّةً؟ حُمِلُوا إِلى قُبُورِهِمْ، فَلایُدْعُونَ رُکْباناً، وَ أُنْزِلُوا الْأَجْداثَ فَلایُدْعَونَ ضِیفاناً، وَ جُعِلَ لَهُمْ مِنَ الصَّفِیْحِ أَجْنانٌ، وَ مِنَ التُّرابِ أَکْفانٌ، وَ مِنَ الرُّفاتِ جِیْرانٌ: در این دنیا از کسانى پند گیرید که مى گفتند: چه کسى از ما نیرومندتر است؟ اما همان ها را به سوى قبرهایشان حمل کردند، در حالى که اختیارى از خود نداشتند، و درون قبرها واردشان ساختند، در حالى که میهمان ناخوانده اى بودند، در دل سنگ ها خانه هاى قبر براى آنان ساخته شد، و از خاک، کفن ها، و از استخوان هاى پوسیده همسایگان !. تفسیر نمونه) ✍ @ghorun 👈
041016.mp3
58.3K
🎙سوره فصلت: ۱۶ محمد حسین سعیدیان ✍ @ghorun 👈
20.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 استاد قرائتی سوره فصلت آیه ۱۶ 🌓 سعد و نحس روزها ✍ @ghorun 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀🔅🌀🔅🌀➖➖➖➖➖➖➖ 🌓 سعد و نحس ایام در میان مردم معمول است، بعضى از روزها را روز سعد و مبارک ، و بعضى را روز شوم و نحس مى شمرند، هر چند در تعیین آن اختلاف بسیار است ، سخن اینجا است که، این اعتقاد عمومى تا چه حد در اسلام پذیرفته شده؟ و یا از اسلام گرفته شده است؟ البته، این از نظر عقل محال نیست که، اجزاء زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضى داراى ویژگیهاى نحوست، و بعضى ویژگیهاى ضد آن، هر چند از نظر استدلال عقلى راهى براى اثبات یا نفى چنین مطلبى در اختیار نداریم، همین اندازه مى گوئیم: ممکن است، ولى از نظر عقل ثابت نیست. بنابراین، اگر دلائل شرعى از طریق وحى، که افقهاى وسیعترى را روشن مى سازد، بر این معنى در دست داشته باشیم، قبول آن نه تنها بى مانع، بلکه لازم است. در آیات قرآن، تنها در دو مورد اشاره به نحوست ایام شده است: یکى در آیه ۱۹ سوره قمر، و دیگرى در این آیه سوره فصّلت که مورد بحث هستند، درباره همین ماجراى قوم عاد سخن مى گوید، در آنجا مى خوانیم: فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیّام نَحِسات: ما تندبادى سخت و سرد در روزهاى شومى بر آنها مسلط ساختیم . و در نقطه مقابل، تعبیر مبارک نیز در بعضى از آیات قرآن دیده مى شود، چنان که درباره شب قدر مى فرماید: إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَة مُبارَکَة: ما قرآن را در شبى پربرکت نازل کردیم . 💥همان گونه که گفتیم، نحس در اصل به معنى سرخى فوق العاده افق است که آن را به صورت نحاس یعنى شعله آتش خالى از دود در مى آورد، سپس به همین مناسبت، در معنى شوم به کار رفته است. به این ترتیب، قرآن جز اشاره سربسته اى به این مسأله ندارد، ولى در روایات اسلامى، به احادیث زیادى در زمینه نحس و سعد ایام برخورد مى کنیم که، هر چند بسیارى از آنها روایات ضعیف است، و یا احیاناً آمیخته با بعضى روایات مجعول و خرافات مى باشد، ولى همه آنها چنین نیست، بلکه روایات معتبر و قابل قبولى در میان آنها بدون شک وجود دارد، چنان که مفسران نیز در تفسیر آیات فوق بر این معنى، صحه نهاده اند. محدث بزرگ، مرحوم علامه مجلسى روایات فراوانى در بحار الانوار در این زمینه آورده است. آنچه به طور فشرده و خلاصه در اینجا مى توان گفت، چند مطلب است: 🌾الف ـ در روایات متعددى سعد و نحس ایام در ارتباط با حوادثى که در آن واقع شده است، تفسیر شده، فى المثل در روایتى از امیر مؤمنان على (علیه السلام)مى خوانیم: شخصى از امام(علیه السلام) درخواست کرد تا درباره روز چهارشنبه و فال بدى که به آن مى زنند و سنگینى آن، بیانى فرماید که منظور کدام چهارشنبه است؟ فرمود: آخِرُ أَرْبِعَاءَ فِى الشَّهْرِ وَ هُوَ الْمَحَاقُ وَ فِیهِ قَتَلَ قَابِیلُ هَابِیلَ أَخَاهُ... وَ یَوْمَ الْأَرْبَعَاءِ أَرْسَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الرِّیحَ عَلَى قَوْمِ عَاد: منظور چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد، و در همین روز قابیل برادرش هابیل را کشت... و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد . لذا بسیارى از مفسران به پیروى بسیارى از روایات، آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس مى دانند، و از آن تعبیر به أَرْبَعاءُ لاتَدُور مى کنند (یعنى چهارشنبه اى که تکرار نمى شود). در بعضى دیگر از روایات، مى خوانیم: 🌱روز اول ماه، روز سعد و مبارکى است; چرا که آدم در آن آفریده شد، همچنین روز ۲۶; چرا که خداوند دریا را براى موسى شکافت. 🌱یا این که: روز سوم ماه، روز نحسى است; چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند، و لباس بهشتى از تن آنها کنده شد. 🌱یا این که: روز هفتم ماه، روز مبارکى است; چرا که نوح سوار بر کشتى شد (و از غرقاب نجات یافت). 🌱یا این که: در مورد نوروز در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: روز مبارکى است که کشتى نوح بر جودى قرار گرفت، و جبرئیل بر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نازل شد، و روزى است که على(علیه السلام) بر دوش پیامبر(صلى الله علیه وآله) رفت بتهاى کعبه را شکست، و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود.... ادامه:👇 ✍ @ghorun 👈
🌀🔅🌀🔅🌀➖➖➖➖➖➖➖ ادامه:👇 این گونه تعبیرات، در روایات فراوان است که، سعد و نحس ایام را با بعضى از حوادث مطلوب، یا نامطلوب پیوند مى دهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنى امیه به گمان پیروزى بر اهل بیت(علیهم السلام) آن را روز مسعودى مى شمردند، و در روایات شدیداً از تبرک به آن روز نهى شده، و حتى دستور داده اند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن نکنند، بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده، و عملاً از برنامه بنى امیه فاصله بگیرند. مجموع این روایات سبب شده که بعضى مسأله سعد و نحس ایام را چنین تفسیر کنند که: مقصود اسلام توجه دادن مسلمین به این حوادث است، تا از نظر عمل، خود را بر حوادث تاریخى سازنده، تطبیق دهند، و از حوادث مخرب و روش بنیان گذاران آنها، فاصله گیرند. این تفسیر، ممکن است در مورد قسمتى از ا ین روایات صادق باشد، ولى، در مورد همه آنها مسلماً صادق نیست; چرا که از بعضى از آنها استفاده مى شود تأثیر مرموزى در بعضى ایام احیاناً وجود دارد، که ما از آن آگاهى نداریم. 🌾ب: این نکته نیز قابل دقت است که، بعضى در مسأله سعد و نحس ایام به اندازه اى راه افراط را پوئیده اند که، به هر کارى مى خواهند دست بزنند قبلاً به سراغ سعد و نحس ایام مى روند، و عملاً از بسیارى فعالیتها باز مى مانند، و فرصتهاى طلائى را از دست مى دهند. یا این که به جاى بررسى عوامل شکست و پیروزى خود و دیگران، و استفاده از این تجربیات گرانبها در زندگى، گناه همه شکست ها را به گردن شومى ایام مى اندازند، همان گونه که رمز پیروزى ها را در نیکى ایام جستجو مى کنند! این یک نوع فرار از حقیقت، و افراط در مسأله، و توضیح خرافى حوادث زندگى است که، باید از آن به شدت پرهیز کرد، و در این مسائل نه گوش به شایعات میان مردم داد، نه سخن منجمان، و نه گفته فال گیران، اگر چیزى در حدیث معتبرى در این زمینه ثابت شود، باید پذیرفت، و گرنه بى اعتنا به گفته این و آن، باید خط زندگى را ادامه داد، و با تلاش و سعى و کوشش، به پیش محکم گام برداشت، و از توکل بر خدا یارى جست، و از لطف او استعانت خواست. 🌾ج: مسأله توجه به سعد و نحس ایام علاوه بر این که، غالباً انسان را به یک سلسله حوادث تاریخى آموزنده رهنمون مى شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى، و استمداد از ذات پاک پروردگار، و لذا در روایات متعددى مى خوانیم: در روزهائى که نام نحس بر آن گذارده شده، مى توانید با دادن صدقه، و یا خواندن دعا، و استمداد از لطف خداوند، و قرائت بعضى از آیات قرآن، و توکل بر ذات پاک او، به دنبال کارها بروید، و پیروز و موفق باشید . تفسیر نمونه) ✍ @ghorun 👈