eitaa logo
آیات برگزیده
793 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
◻️🌸◻️🌸◻️🌸◻️🌸◻️🌸◻️🌸 فرازی از صحیفه سجادیه دعای برآنان که به پیامبران ایمان آورده اند دعای چهارم وَ الَّذِينَ هَجَرَتْهُمُ الْعَشَائِرُ إِذْ تَعَلَّقُوا بِعُرْوَتِهِ، وَ انْتَفَتْ مِنْهُمُ الْقَرَابَاتُ إِذْ سَكَنُوا فِى ظِلِّ قَرَابَتِهِ. خویشان از آن ها بیگانه گشتند، چون که در دامن او آویختند و نزدیکان، دور شدند، چون در سایه قرب او آرمیدند. فَلا تَنْسَ لَهُمُ اللَّهُمَّ مَا تَرَكُوا لَكَ وَ فِيكَ، وَ أَرْضِهِمْ مِنْ رِضْوَانِكَ، وَ بِمَا حَاشُوا الْخَلْقَ عَلَيْكَ، وَ كَانُوا مَعَ رَسُولِكَ دُعَاةً لَكَ إِلَيْكَ. پس خدایا آنچه را براى تو و در راه تو رها کردند از نظر عنایت دور مدار، و به خشنودى خود آن ها را شاد کن، که مردم را بر پرستش تو متفق ساختند و با پیغمبر تو خلق را سوى تو خواندند. وَ اشْكُرْهُمْ عَلَى هَجْرِهِمْ فِيكَ دِيَارَ قَوْمِهِمْ، وَ خُرُوجِهِمْ مِنْ سَعَةِ الْمَعَاشِ إِلَى ضِيقِهِ، وَ مَنْ كَثَّرْتَ فِى إِعْزَازِ دِينِكَ مِنْ مَظْلُومِهِمْ. وپاداش عمل آنان را که کامل مرحمت کن که از خاندان خود دورى گزیدند و از فراخى معاش به تنگى راضى گشتند. و درود فرست بر ستمدیدگان ایشان در راه عزت دین تو چنان که آنان را به کثرت عدد نیرو دادى. 📘 @ghorun 🖌
💧💫💧💫💧💫💧💫💧💫💧💫 براى روز جمعه اعمال بسیارى است که در اینجا تنها به بیان چند مورد اکتفا مى‏ کنیم: 🌿:سوره‏ هاى: «احقاف» و «مؤمنون» را بخواند، از امام صادق علیه السّلام روایت شده: هرکه در هر شب جمعه یا در هر روز جمعه سوره «احقاف» را بخواند در دنیا هراسى به دلش راه نیابد و از وحشت بزرگ روز قیامت ایمن گردد و نیز آن حضرت فرمود :هرکس جمعه‏ ها بر خواندن‏ سوره «مؤمنون» مداومت نماید، خداى تعالى پایان کارش را به نیک بختى و سعادت قرار دهد، و جایگاهش در بهشت برین‏ با پیامبران الهى باشد. 🌿 :غسل جمعه کند، و آن از جمله اعمال مستحبى است که بر آن تأکید بسیار شده و در روایت آمده که حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله‏ به امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود :یا على! در هر جمعه غسل کن، گرچه به خاطر آن غذاى خود را براى بدست آوردن آب جهت‏ غسل کردن بفروشى و گرسنه بمانى؛ زیرا هیچ عمل مستحبّى برتر از غسل روز جمعه نیست و از امام صادق علیه السّلام روایت شده: هرکه در روز جمعه غسل کند و این دعا را بخواند: أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرِینَ. گواهى میدهم که شایسته پرستشى جز خدا نیست، شریک و انبازى ندارد، و گواهى مى‏دهم که محمّد بنده و فرستاد اوست، بار خدایا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا از بسیار توبه‏ کنندگان و پاکان قرار ده. براى او تا جمعه آینده حالت پاکى و طهارت پیدا شود؛ یعنى :از گناهان پاک مى‏ گردد، یا آنکه اعمال او با طهارت‏ معنوى انجام میگیرد و مورد قبول حق واقع مى‏شود؛ و به احتیاط نزدیک‏تر آن است که تا جائى که ممکن است، غسل جمعه را ترک نکنند. باید دانست وقت غسل جمعه پس از طلوع فجر تا زمان ظهر است و هرچه نزدیک‏تر به ظهر انجام شود، بهتر است. 🌿 :صدقه دهد، چه بر طبق یک روایت: ثواب صدقه دادن در شب و روز جمعه، هزار برابر اوقات دیگر است. 🌿 :هزار مرتبه صلوات فرستد، از، اما باقر علیه السّلام روایت شده:هیچ عبادتى‏ در روز جمعه نزد من محبوب‏تر از صلوات بر محمّد و آل مطهّر او-صلى اللّه علیهم اجمعین-نیست. مؤلّف گوید: اگر براى هزار مرتبه‏ صلوات فرصت نکرد، دست‏کم صد مرتبه را ترک نکند، تا در روز قیامت چهره ‏اش نورانى گردد؛ و روایت شده:هرکس روز جمعه صد مرتبه صلوات فرستد و صد مرتبه اَستَغفِرُاللهَ رَبَّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ. «از خدا؛ پروردگارم آمرزش میجویم و به سوى او مى‏ پویم.» گوید و صد مرتبه سوره «توحید» را بخواند، آمرزیده خواهد شد؛ و نیز روایت شده :که ثواب صلوات بر محمّد و آل محمّد، بین نماز ظهر و عصر برابر با ثواب‏ هفتاد حج است. ✏️ @ghorun 📝
📕📚📕📚📕📚📕📕📕📕📕📕 حکمت ۱۲۰ نهج البلاغه: فضایل بنی هاشم وَ سُئِلَ عَنْ قُرَيْشٍ، فَقَالَ (علیه السلام): أَمَّا بَنُو مَخْزُومٍ فَرَيْحَانَةُ قُرَيْشٍ، [تُحِبُ] نُحِبُّ حَدِيثَ رِجَالِهِمْ وَ النِّكَاحَ فِي نِسَائِهِمْ، وَ أَمَّا بَنُو عَبْدِ شَمْسٍ فَأَبْعَدُهَا رَأْياً وَ أَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا، وَ أَمَّا نَحْنُ فَأَبْذَلُ لِمَا فِي أَيْدِينَا وَ أَسْمَحُ عِنْدَ الْمَوْتِ بِنُفُوسِنَا، وَ هُمْ أَكْثَرُ وَ أَمْكَرُ وَ أَنْكَرُ وَ نَحْنُ أَفْصَحُ وَ أَنْصَحُ وَ أَصْبَحُ. روانشناسى قبائل قريش (علمى، اجتماعى، تاريخى): و (از قريش پرسيدند) درود خدا بر او، فرمود: امّا بنى مخزوم، گل خوشبوى قريشند، و كه شنيدن سخن مردانشان، و ازدواج با زنانشان را دوست داريم، امّا بنى عبد شمس دورانديش تر، و در حمايت مال و فرزندان توانمندترند كه به همين جهت بد انديش تر و بخيل تر مى باشند. و امّا ما (بنى هاشم) آنچه را در دست داريم بخشنده تر، و براى جانبازى در راه دين سخاوتمندريم. آنها شمارشان بيشتر امّا فريب كارتر و زشت روى ترند، و ما گوياتر و خيرخواه تر و خوش روى تريم. 🌹 @ghorun 📕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره آل عمران آیه ۱۵۸ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 🔷🔶▫️🔷🔶▫️🔷🔶▫️🔷🔶 آیه۱۵۸) «وَلَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ» --- --- --- --- --- آیه۱۵۸)و اگر [در راه جهاد] بميريد يا كشته شويد، قطعاً به سوى خدا گردآورده خواهيد شد. 🔷🔶🔷🔶 تفسیر آیه۱۵۸) ‌ مرگ به معنى فنا و نابودى نیست که این قدر از آن وحشت دارید بلکه دریچه اى است به سوى زندگانى دیگرى در سطحى بسیار وسیع تر و آمیخته با ابدیت، لذا مى فرماید: و اگر بمیرید و یا کشته شوید به سوى خدا بازمى گردید (وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لاَ ِلَى اللّهِ تُحْشَرُونَ). قابل توجه این که: در آیات فوق مردن در مسافرت در ردیف شهادت در راه خدا ذکر شده است; زیرا منظور از آن مسافرت هائى بوده که در راه خدا و براى خدا انجام مى دادند، مانند سفر به سوى میدان جنگ و یا سفرهاى تبلیغى و مانند آن و چون مسافرت در آن زمان آمیخته با مشکلات و خطرات و بیمارى هاى فراوان بوده، لذا مرگ و میر در آن گاهى کمتر از مرگ و میر در میدان جنگ نبود. و اما این که بعضى از مفسران احتمال داده اند: منظور از مسافرت در اینجا مسافرت هاى تجارتى است، از معنى آیه بسیار دور است; زیرا کافران هرگز از چنین چیزى تأسف نمى خوردند بلکه این خود راه جمع آورى اموال بود. به علاوه این موضوع تأثیرى در تضعیف روحیه مسلمانان بعد از جنگ احد نداشت و نیز عدم هماهنگى مسلمانان با کفار در این مورد حسرتى براى آنها ایجاد نمى کرد، بنابراین ظاهراً منظور، مردن در اثناء سفر به سوى میدان جهاد و یا سایر برنامه هاى اسلامى بوده است. تفسیر نمونه) --- --- --- --- --- 🆔 @ghorun
003158.mp3
23.5K
سوره آل عمران: ۱۵۸ محمد حسین سعیدیان 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 استاد قرائتی تفسیر آیه ۱۵۸ سوره آل عمران ▪️ شهادت در راه خدا 🏴 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️قوانین ده گانه جانباز شهید حاج سید مجتبی علمدار قانون دوم) 🌷 @ghorun 🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استاد پناهیان 🌕 از مکاشفه یک شهید می گوید اللهم الرزقنا توفیق الشهادة فی سبیل الله 📚 @ghorun 📗
🌹♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️🌹 🌹 سوره‌ای برای برآورده شدن حاجت‌های دنیا و آخرت در مورد فضیلت این سوره در حدیثی از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله می‏خوانیم: من قرء سورة آل عمران اعطی بکلّ آیة منها امانا علی جسر جهنّم: «هر کس سوره آل عمران را بخواند به تعداد آیات آن، امانی بر پل دوزخ به او می‏دهند» 📚 @ghorun 📕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💧❄️💧❄️💧💧💧💧❄️💧❄️💧 فرازی از صحیفه سجادیه دعای برآنان که به پیامبران ایمان آورده اند دعای چهارم اللَّهُمَّ وَ أَوْصِلْ إِلَى التَّابِعِينَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ، الَّذِينَ يَقُولُونَ: رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ خَيْرَ جَزَائِكَ. خدایا بهترین پاداش خود را بدان گروه برسان که در نیکوکارى پیرو یاران پیغمبر شدند. مى گفتند: اى پروردگار ما، ما و برادران ما را که به ایمان سبقت جستند بیامرز. الَّذِينَ قَصَدُوا سَمْتَهُمْ، وَ تَحَرَّوْا وِجْهَتَهُمْ، وَ مَضَوْا عَلَى شَاكِلَتِهِمْ. آنها که روش صحابه را پیش گرفتند، و طریقت آنان را برگزیدند، و با کردارى مانند آنها روزگار به سر بردند. لَمْ يَثْنِهِمْ رَيْبٌ فِى بَصِيرَتِهِمْ، وَ لَمْ يَخْتَلِجْهُمْ شَكٌّ فِى قَفْوِ آثَارِهِمْ، وَ الايتِمَامِ بِهِدَايَةِ مَنَارِهِمْ. در بینایى آن ها شک راه نیافت، و در پیروى از آثار و اقتداء به چراغ هدایت ایشان تردید ننمودند. ✏️ @ghorun 📝
🔸▪️🔸▪️🔸▪️🔸➿➿➿➿➿ حدیث رسول اكرم صلى الله عليه و آله: مَن قَـبَّلَ وَلَدَهُ كَـتَبَ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَهُ حَسَنَةً و َمَن فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللّه يَومَ القيامَةِ، و َمَن عَلَّمُهُ القُرآنَ دُعىَ بِالابـَوَينِ فَيُكسَيانِ حُلَّتَينِ يُضى ءُ مِن نورِهِما وُجوهُ اَهلِ الجَنَّةِ ؛ هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را شاد كند ، خداوند روز قيامت او را شاد خواهد كرد و هر كس قرآن به او بياموزد ، پدر و مادرش دعوت مى شوند و دو لباس بر آنان پوشيده مى شود كه از نور آنها ، چهره هاى بهشتيان نورانى مى گردد. كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 49 📖 @ghorun 📓
🍂🌿🍂🍂🌿🍂🍂🌿🍂🍂🌿🍂 حکمت ۱۲۱ نهج البلاغه: ✨ تفاوت بین دو عمل وَ قَالَ (علیه السلام): شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ؛ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ، وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ‏. ارزيابى عمل‏ها (اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: چقدر فاصله بين دو عمل دور است: عملى كه لذّتش مى ‏رود و كيفر آن مى‏ ماند، و عملى كه رنج آن مى‏ گذرد و پاداش آن ماندگار است. 🆔 @ghorun 🖋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜🔹🔷🔹⚜ 🔹🔷🔹⚜ 🔷🔹⚜ 🔹⚜ ⚜ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره کوثر آیه۲، به همراه ترجمه،تفسیر و صوت.لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا 🔹🔹🔹🔹 🔹آیه۲) «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» 🔸🔸🔸🔸 🔸آیه۲) پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن. 🔹🔹🔹🔹 🔹تفسیر آیه۲) این نعمت عظیم، و خیر فراوان، شکرانه عظیم لازم دارد، هر چند شکر مخلوق، هرگز حق نعمت خالق را ادا نمى کند، بلکه توفیق شکرگزارى، خود، نعمت دیگرى است از ناحیه او، لذا مى فرماید: اکنون که چنین است، فقط براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن (فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ). آرى، بخشنده نعمت او است، بنابراین، نماز، عبادت و قربانى که آن هم نوعى عبادت است، براى غیر او معنى ندارد، مخصوصاً با توجه به مفهوم ربّ که حکایت از تداوم نعمت ها و تدبیر و ربوبیت پروردگار مى کند. کوتاه سخن این که: عبادت خواه به صورت نماز باشد، یا قربانى کردن، مخصوص ربّ و ولى نعمت است، و او منحصراً ذات پاک خدا است. این، در برابر اعمال مشرکان است که براى بتها سجده و قربانى مى کردند، در حالى که نعمت هاى خود را از خدا مى دانستند! و به هر حال، تعبیر لِرَبِّکَ دلیل روشنى است بر مسأله لزوم قصد قربت در عبادات. 🔸بسیارى از مفسران معتقدند: منظور، نماز روز عید قربان، و قربانى کردن در همان روز است، ولى ظاهراً مفهوم آیه، عام و گسترده است، هر چند نماز و قربانى روز عید، یکى از مصداق هاى روشن آن است. تعبیر به وَ انْحَر از ماده نحر که مخصوص کشتن شتر است، شاید به خاطر این است که، در میان قربانى ها، شتر از اهمیت بیشترى برخوردار بود، و مسلمانان نخستین، علاقه بسیار به آن داشتند، و قربانى کردن شتر بدون ایثار و گذشت ممکن نبود. در اینجا دو تفسیر دیگر براى آیه فوق ذکر شده است: ✨۱ ـ منظور از جمله وَ انْحَر رو به قبله ایستادن به هنگام نماز است، چرا که ماده نحر به معنى گلوگاه مى باشد، سپس عرب آن را به معنى مقابله با هر چیز استعمال کرده است، و لذا مى گویند: مَنازِلُنا تَتَناحَرُ یعنى: منزل هاى ما در مقابل یکدیگر است . ✨۲ ـ منظور بلند کردن دست ها به هنگام تکبیر و آوردن آن در مقابل گلوگاه و صورت است، در حدیثى مى خوانیم: هنگامى که این سوره نازل شد، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) از جبرئیل سؤال فرمود: این نُحَیْره اى که پروردگارم مرا به آن مأمور ساخته، چیست؟ جبرئیل عرض کرد: این نحیره نیست، بلکه خداوند به تو دستور مى دهد: هنگامى که وارد نماز مى شوى موقع تکبیر، دست ها را بلند کن، و همچنین هنگامى که رکوع مى کنى یا سر از رکوع برمى دارى، و یا سجده مى کنى; چرا که نماز ما و نماز فرشتگان در هفت آسمان، همین گونه است، و براى هر چیزى زینتى است، و زینت نماز بلند کردن دست ها در هر تکبیر است . در حدیثى، از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر این آیه مى خوانیم که، با دست مبارکش اشاره کرده، فرمود: منظور این است که دست ها را این گونه در آغاز نماز بلند کنى، به طورى که کف آنها رو به قبله باشد . ولى تفسیر اول از همه مناسب تر است; چرا که منظور نفى اعمال بت پرستان است که عبادت و قربانى را براى غیر خدا مى کردند، ولى با این حال، جمع میان همه معانى و روایاتى که در این باب رسیده است، هیچ مانعى ندارد و به خصوص این که: درباره بلند کردن دست به هنگام تکبیرات، روایات متعددى در کتب شیعه و اهل سنت نقل شده است، به این ترتیب، آیه، مفهوم جامعى دارد که اینها را نیز شامل مى شود. ⚜ ⚜ ⚜ 🔹 🔹 🆔👉 @ghorun
108002.mp3
13.7K
🎙 سوره کوثر: ۲ محمد حسین سعیدیان ✏️ @ghorun 📝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷 کوثر/ ۲) امام علی (علیه السلام)- چون این سوره نازل شد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به جبرئیل فرمود: «این قربانی که پروردگارم مرا به آن فرمان داده، چیست»؟ عرض کرد: «آن، قربانی نیست، بلکه خداوند تو را فرمان داده که چون احرام نماز بستی، در هنگام تکبیرهًْ‌الاحرام و در هنگام به رکوع‌رفتن و در هنگام سر از رکوع برداشتن و در هنگام به سجده‌رفتن، دستهایت را بالا آوری، چرا که این نماز ما و نماز فرشتگانی است که در آسمان هفتم هستند. هر چیزی زیوری دارد و زیور نماز، دست بلندکردن در هر تکبیر است». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۲۰  فقه القرآن، ج۱، ص۱۰۷/ نورالثقلین/ البرهان 🆔➡️ @ghorun
🌼🌼📘🌼🌼📘🌼🌼📘🌼🌼📘 حدیث امام صادق عليه السلام: مَن لَم يَعرِفِ الحَقَّ مِنَ القُرآنِ لَم يَتَنَكَّبِ الفِتَنَ؛ هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند. محاسن، ج1، ص216 🔸 @ghorun 📙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ سوره آل عمران آیه ۱۶۹) 🌷 @ghorun 🌱