eitaa logo
آیات برگزیده
799 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
✒️📗✒️📗✒️📗✒️✒️✒️✒️✒️✒️ حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه: ضرورت کنترل زبان وقال (عليه السلام): الْكـَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَـمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ؛ فَإِذَا تَكَـلَّمْتَ بِهِ، صِرْتَ وَثَاقِهِ؛ فَاخْزُنْ لِسَانَكَ، كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ؛ فَرُبَّ كَلِمَة سَلَبَتْ نِعْمَةً وَ جَلَبَتْ نِقْمَةً. ضرورت راز دارى و كنترل زبان (اخلاقى، تربيتى): و درود خدا بر او، فرمود: سخن در بند توست، تا آن را نگفته باشى، و چون گفتى، تو در بند آنى. پس زبانت را نگهدار چنانكه طلا و نقره خود را نگه مى ‏دارى، زيرا چه بسا سخنى كه نعمتى را طرد يا نعمتى را جلب كرد. 📓 @ghorun 🖋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱▫️🌱▫️🌱▫️🌱▫️🌱▫️🌱▫️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره یس آیه ۳۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا <><><><><><><><> آیه۳۴) وَجَعَلْنَا فِيهَا جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِيهَا مِنَ الْعُيُونِ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ آیه۳۴) در آن بوستان‌هایی از درختان خرما و انگور قرار دادیم، و در آن از چشمه‌های گوناگون روان ساختیم، <><><><><><><><> تفسیر آیه۳۴) آیه بعد، توضیح و تشریحى بر آیه قبل است، و چگونگى حیات زمینهاى مرده را بیان مى کند، مى فرماید: ما در زمین باغهائى از نخلها و انگورها قرار دادیم و چشمه هائى از آن بیرون فرستادیم (وَ جَعَلْنا فِیها جَنّات مِنْ نَخِیل وَ أَعْناب وَ فَجَّرْنا فِیها مِنَ الْعُیُونِ). در آیه گذشته، سخن از دانه هاى غذائى در میان بود، اما در اینجا از میوه هاى نیروبخش، و مغذّى سخن مى گوید که، دو نمونه بارز و کامل آنها خرما و انگور است، که هر یک غذائى کامل محسوب مى شود. چنان که در گذشته، نیز مشروحاً گفته ایم: مطالعات دانشمندان نشان مى دهد: مخصوصاً این دو میوه داراى انواع ویتامینهاى لازم و مواد مختلف حیاتى براى بدن انسان است. به علاوه، این دو میوه، در تمام طول سال به صورت تازه یا خشک قابل نگهدارى و استفاده براى تغذیه است. أَعْناب جمع عنب و نَخِیل نیز ـ چنان که راغب در مفردات مى گوید ـ جمع نخل است، اما با این تفاوت، که عنب معمولاً به خود انگور گفته مى شود، و به طور نادر به درخت انگور ، ولى نخل اسم براى درخت است و میوه آن رطب و تمر (خرماى تازه و خشک) نام دارد. بعضى معتقدند: این تفاوت تعبیر، که در یک جا سخن از درخت مى گوید، و در جاى دیگر، از میوه، به خاطر آن است که: درخت نخل چنان که معروف است همه چیزش، قابل استفاده است، تنه آن، شاخه ها و برگهایش، همه مورد استفاده هاى مختلف مى باشد، و میوه اش سرآمد همه اینها است، در حالى که درخت انگور را معمولاً براى میوه اش مى خواهند، و ساقه، شاخه و کنده آن مصرف زیادى ندارد. و این که: هر دو به صیغه جمع آمده، ممکن است اشاره به انواع مختلف این دو میوه بوده باشد; چرا که هر یک از آنها، دهها نوع دارد، با ویژگیهاى مختلف و باب طبع همه و براى همه ذائقه ها! این نکته نیز قابل توجه است که: در آیه قبل، تنها تعبیر به احیاى زمینهاى مرده شده بود، که در قرآن مجید، معمولاً با نزول باران همراه است، ولى، در این آیه، سخن از چشمه هاى آب جارى به میان آمده، زیرا براى بسیارى از زراعتها تنها آب باران کافى است، در حالى که درختان میوه، معمولاً نیاز به آب جارى نیز دارند. فَجَّرْنا از ماده تفجیر به معنى ایجاد شکاف وسیع است، و از آنجا که چشمه ها با شکافته شدن زمین بیرون مى ریزند، این تعبیر در مورد بیرون آمدن چشمه از زمین به کار رفته است. تفسیر نمونه) 📓 @ghorun 🖋
036034.mp3
27.2K
سوره یس : ۳۴ استاد منشاوی 📓 @ghorun 🖋
11.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 استاد قرائتی تفسیر آیه ۳۴ تا ۳۶ سوره یس ❇️ مساله‏ی زوجیّت‏ 📓 @ghorun 🖊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼✨🌼✨🌼〰〰〰〰 امام محمد باقر ع): شیعیان ما را امر کنید که به زیارت قبر حسین بن علی ع بروند . . 📓 @ghorun 🖋
🖋🖌🖋🖌🖋🖌🖋🖌🖋🖌🖋🖌 فرازی از صحیفه سجادیه دعا به وقت ختم قران دعای چهل و دوم اللَّهُمَّ فَكَمَا جَعَلْتَ قُلُوبَنَا لَهُ حَمَلَةً، وَ عَرَّفْتَنَا بِرَحْمَتِكَ شَرَفَهُ وَ فَضْلَهُ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْخَطِيبِ بِهِ، وَ عَلَى آلِهِ الْخُزَّانِ لَهُ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَرِفُ بِأَنَّهُ مِنْ عِنْدِكَ حَتَّى لا يُعَارِضَنَا الشَّكُّ فِى تَصْدِيقِهِ، وَ لا يَخْتَلِجَنَا الزَّيْغُ عَنْ قَصْدِ طَرِيقِهِ. خدایا! همچنانى که دل ما را براى نگاهدارى قرآن شایسته دیدى و بزرگى و فضل آن را به ما شناساندى، پس بر محمد که نخست مردم را بدان پند داد و بر خاندان او که گنجوران علم اویند درود فرست و ما را از زمره آن گروه گردان که قرآن را از جانب تو مى دانند تا در ایمان ما شک راه نیابد و از راه راست منحرف نشویم. 📓 @ghorun 🖋
🖌📗🖌📗🖌▫️▫️▫️▫️▫️▫️ حکمت۳۸۲ نهج البلاغه: احتیاط در سخن گفتن وَ قَالَ (عليه السلام): لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ، بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ؛ فَإِنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. ارزش سكوت (اخلاقى، تربيتى): و درود خدا بر او، فرمود: آنچه نمى دانى مگو، بلكه همه آنچه را كه مى دانى نيز مگو، زيرا خداوند بزرگ بر اعضاء بدنت چيزهايى را واجب كرده كه از آنها در روز قيامت بر تو حجّت آورد. 📓 @ghorun 🖋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:::♦️:::🍁:::♦️:::🍁:::♦️:::🍁:::♦️::: بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره یس آیه ۳۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ...::...::...::...::...::...::... آیه۳۵) لِيَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ أَفَلَا يَشْكُرُونَ ♦️:🍁:🍁:🍁:🍁:♦️ آیه۳۵) تا از میوه آن و آنچه دست‌هایشان به عمل می‌آورد [مانند شیره، كشمش، شربت و...] بخورند، آیا سپاس گزاری نمی‌كنند؟ ...::...::...::...::...::...::... تفسیر آیه۳۵) آیه بعد، هدف آفرینش این درختان پر بار را چنین بیان مى کند: هدف این است که از میوه آن بخورند، در حالى که دست آنها در ساختمان آن کمترین دخالتى نداشته، آیا شکر خدا را به جا نمى آورند ! (لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ أَ فَلا یَشْکُرُونَ). آرى، میوه هائى که به صورت غذاى کامل، بر شاخسار درختان ظاهر مى شود، بى آن که کمترین نیازى به پختن و یا تغییرات دیگر داشته باشد، به مجرد چیدن از درخت قابل استفاده است، و این نهایت لطف و عظمت پروردگار را درباره انسانها نشان مى دهد. حتى این غذاى آماده و لذیذ را، آن چنان بسته بندى کرده که براى مدت زیادى قابل نگهدارى است، بى آن که ارزش غذائى خود را از دست دهد، بر خلاف غذاهائى که انسان از مواد طبیعى خدا داد، با دست خود مى سازد که غالباً به سرعت فاسد مى شود! تفسیر دیگرى، درباره معنى آیه نیز وجود دارد که: آن هم قابل ملاحظه است، و آن این که: قرآن، مى خواهد هم اشاره به میوه هائى کند که، بدون تغییر، مورد استفاده قرار مى گیرد، و هم به انواع غذاهاى مختلفى که با انجام عملى روى این میوه ها به دست مى آید (در تفسیر اول ما در جمله ما عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ نافیه است و در صورت دوم موصوله). در هر صورت، هدف آن است که حس حق شناسى و شکرگزارى انسانها را تحریک کند تا از طریق شکرگزارى قدم در مرحله معرفت پروردگار بگذارند، که شکر منعم نخستین گام معرفت کردگار است. تفسیر نمونه) 📚 @ghorun 🌿