eitaa logo
آیات برگزیده
800 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علیرضا
68829e9feddfa248512341fb72c4f3bab3cf4929.mp3
43.4K
سوره اسرا:۴۱ شهریار پرهیزگار 🌿 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
...🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃.🍂.🍃... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره اسرا آیه۴۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ... ... ... ... ... ... ... .🍃🍂🍃 ... ... ... ... ... ... آیه۴۲}قُلْ لَوْ كَانَ مَعَهُٓ آلِهَةٌ كَمَا يَقُولُونَ إِذًا لَابْتَغَوْا إِلَىٰ ذِي الْعَرْشِ سَبِيلًا ... ... ... . ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... آیه۴۲} بگو: «اگر آنچنان كه آنها می‌گویند با او خدایانی بود، در این صورت، (خدایان) سعی می‌كردند راهی به سوی (خداوند) صاحب عرش پیدا كنند.» ... ... ... ... ... ... ... .🍃🍂🍃 ... ... ... ... ... ... تفسیر آیه۴۲} دلیل تمانع آیه بعد به یکى از دلائل توحید، اشاره مى کند که در لسان دانشمندان و فلاسفه به عنوان دلیل تمانع معروف شده است، مى گوید: اى پیامبر به آنها بگو اگر با خداوند قادر متعال، خدایان دیگرى بود ـ آن چنان که آنها مى پندارند ـ این خدایان سعى مى کردند راهى به خداوند بزرگ صاحب عرش پیدا کنند، و بر او غالب شوند (قُلْ لَوْ کانَ مَعَهُ آلِهَةٌ ـ کَما یَقُولُونَ ـ إِذاً لاَبْتَغَوْا إِلى ذِی الْعَرْشِ سَبِیلاً). گر چه جمله إِذاً لاَبْتَغَوْا إِلى ذِی الْعَرْشِ سَبِیلاً مفهومش این است که: آنها راهى به سوى صاحب عرش پیدا مى کردند، ولى، طرز سخن نشان مى دهد: منظور، پیدا کردن راهى براى غلبه بر او است، مخصوصاً تعبیر به ذِى الْعَرش به جاى اللّه ، اشاره به همین مطلب مى کند یعنى آنها هم مى خواستند مالک عرش اعلا شوند، و بر پهنه جهان هستى حکومت کنند، و به همین جهت به مبارزه با او برمى خاستند. به هر حال، طبیعى است: هر صاحب قدرتى مى خواهد قدرت خود را کامل تر و قلمرو حکومت خویش را بیشتر کند، و اگر راستى خدایانى وجود داشت این تنازع و تمانع بر سر قدرت، و گسترش حکومت در میان آنها در مى گرفت. ممکن است گفته شود: چه مانعى دارد که خدایان متعدد با همکارى یکدیگر، بر این عالم حکومت کنند؟ و چه لزومى دارد که به تنازع برخیزند؟! در پاسخ این سؤال باید به این واقعیت توجه داشت: قطع نظر از این که: علاقه به تکامل و توسعه قدرت، براى هر موجودى طبیعى است، و قطع نظر از این که: خدایانى را که مشرکان به آن اعتقاد داشتند، داراى بسیارى از صفات بشرى بودند که یکى از روشن ترین آنها علاقه به حکومت و قدرت بیشتر است، اصولاً لازمه تعدّد، اختلاف است و لازمه اختلاف تنازع و عدم هماهنگى و همکارى; و اگر هیچ گونه اختلافى در رویه، برنامه و جهات دیگر نباشد، تعدّد معنى نخواهد داشت بلکه هر دو یک چیز خواهند بود (دقت کنید). نظیر این بحث، در آیه ۲۲ سوره انبیاء نیز آمده است: آنجا که مى گوید: لَوْ کانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللّهُ لَفَسَدَتا: اگر در زمین و آسمان خدایان دیگرى جز اللّه وجود داشتند، نظام جهان به هم مى ریخت . اشتباه نشود، این دو بیان، گر چه از پاره اى جهات شبیهند ولى اشاره به دو دلیل مختلف مى کنند، که یکى بازگشت به فساد نظم جهان بر اثر تعدّد خدایان است، و دیگرى قطع نظر از نظم جهان، از وجود تمانع و تنازع در میان خدایان متعدد سخن مى گوید. تفسیر نمونه} ... ... ... ... ... ... ... . ... ... ... ..🍃 @ghorun
هدایت شده از علیرضا
dd149600996cd0c4cdcfd32b32dc44a77200d6f1.mp3
50.8K
سوره اسرا:۴۲ شهریار پرهیزگار 🍃 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨⚪✨-----------------------------------✨⚪✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره اسرا آیه۴۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-. آیه۴۳} سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِيرًا ✨----------------------------------------------------✨ آیه۴۳} او پاك و برتر است از آنچه آنها می‌گویند، بسیار برتر و منزه‌تر! .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-. تفسیر آیه۴۳} و از آنجا که در تعبیرات مشرکان، خداوند بزرگ، تا سر حدّ یک طرف نزاع تنزل کرده است، در آیه بعد، بلا فاصله مى گوید: خداوند از آنچه آنها مى گویند پاک و منزه است و از آنچه مى اندیشند بسیار برتر و بالاتر است (سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا یَقُولُونَ عُلُوّاً کَبِیراً). در واقع، در این جمله کوتاه با چهار تعبیر مختلف، پاکى دامان کبریائیش از این گونه نسبت هاى ناروا بیان شده است: * ۱ ـ خداوند از این نقائص و نسبت هاى ناروا منزّه است (سُبْحانَهُ). * ۲ ـ او برتر از آن است که اینها مى گویند (وَ تَعالى عَمّا یَقُولُونَ). * ۳ ـ با ذکر کلمه عُلُوّاً که مفعول مطلق است و براى تأکید، این گفتار را تأکید نموده است. * ۴ ـ سرانجام، با تعبیر به کَبِیراً تأکید جدیدى بر آن مى افزاید. قابل توجه این که: جمله عَمّا یَقُولُونَ (از آنچه آنها مى گویند) معنى وسیعى دارد که همه نسبت هاى نارواى آنان و لوازمى را که در بردارد، شامل مى شود (دقت کنید). تفسیر نمونه} .-------.------.------.-------.-------.🆔 @ghorun
هدایت شده از علیرضا
42864fd76911e76bf0ba546f54b43b732dd6398f.mp3
38.3K
سوره اسرا:۴۳ شهریار پرهیزگار 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸. 🍃🍃🍃.🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸.🍃🍃🍃 🍃 .🌸°🌸. 🍃 دوستان سوره آل عمران آیه۶۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا .🍃🍃🍃🍃🍃. آیه۶۱) «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ» .🌸🌸. آیه۶۱)پس هر كه در اين [باره‌] پس از دانشى كه تو را [حاصل‌] آمده، با تو محاجه كند، بگو: «بياييد پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.» .🍃🍃🍃🍃🍃. تفسیر آیه۶۱) مباهله با مسیحیان نجران این آیه، به دنبال آیات قبل و استدلالى که در آنها بر نفى خدا بودن مسیح(علیه السلام)شده بود، به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد: هر گاه بعد از علم و دانش که (درباره مسیح) براى تو آمده (باز) کسانى با تو در آن به محاجّه و ستیز برخاستند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت مى کنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مى نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود (کسانى که به منزله ما جان هستند) دعوت مى کنیم، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهله مى کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار مى دهیم (فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْکاذِبینَ). ناگفته پیدا است منظور از مباهله این نیست که این افراد جمع شوند و نفرین کنند و سپس پراکنده شوند; زیرا چنین عملى به تنهایى هیچ فایده اى ندارد، بلکه منظور این است: این نفرین مؤثر گردد، و با آشکار شدن اثر آن، دروغگویان به عذاب گرفتار شوند و شناخته گردند. به تعبیر دیگر، گرچه در این آیه، به تأثیر و نتیجه مباهله تصریح نشده اما از آنجا که این کار به عنوان آخرین حربه ، بعد از اثر نکردن منطق و استدلال ، مورد استفاده قرار گرفته، دلیل بر این است که: منظور، ظاهر شدن اثر خارجى این نفرین است نه تنها یک نفرین ساده. تفسیر نمونه) 🍃🍃🌸.✨.🌸🍃🍃 🆔📚 @ghorun
.🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸. 🍃🍃🍃.🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸.🍃🍃🍃 🍃 .🌸🌸. 🍃 🔅 شأن نزول: گفته اند: این آیه و آیات قبل از آن درباره هیأت نجرانى مرکب از عاقب و سیّد و گروهى که با آنها بودند نازل شده است، آنها خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) رسیده، عرض کردند: آیا هرگز دیده اى فرزندى بدون پدر متولد شود؟ در این هنگام آیه اِنَّ مَثَلَ عِیْسى عِنْدَ اللّهِ... نازل شد و هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) آنها را به مباهله دعوت کرد. آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه، به شخصیت هاى نجران، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت: شما فردا به محمّد(صلى الله علیه وآله) نگاه کنید، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسید، و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید; زیرا چیزى در بساط ندارد . فردا که شد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد در حالى که دست على بن ابیطالب(علیه السلام) را گرفته بود و حسن و حسین(علیهما السلام) در پیش روى او راه مى رفتند، و فاطمه(علیها السلام) پشت سرش بود، نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیششان بود، هنگامى که نگاه کرد، دید پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آن چند نفر آمدند، درباره آنها سؤال کرد، به او گفتند: این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدا نزد او است و این دو پسر، فرزندان دختر او از على(علیه السلام) هستند و آن بانوى جوان دخترش فاطمه(علیها السلام)است که عزیزترین مردم نزد او، و نزدیک ترین افراد به قلب او است... . سیّد به اسقف گفت: براى مباهله قدم پیش گذار . گفت: نه، من مردى را مى بینم که نسبت به مباهله با کمال جرأت اقدام مى کند و من مى ترسم راستگو باشد، و اگر راستگو باشد، به خدا یک سال بر ما نمى گذرد که در تمام دنیا یک نصرانى که آب بنوشد وجود نخواهد داشت. اسقف به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) عرض کرد: اى ابوالقاسم! ما با تو مباهله نمى کنیم، بلکه مصالحه مى کنیم، با ما مصالحه کن، پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آنها مصالحه کرد که دو هزار حُلَّه (یک قواره پارچه خوب لباس) که حداقل قیمت هر حُلّه اى چهل درهم باشد، و عاریت دادن سى دست زره، و سى عدد نیزه، و سى رأس اسب، در صورتى که در سرزمین یمن، توطئه اى براى مسلمانان رخ دهد، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) ضامن این عاریت ها خواهد بود، تا آن را بازگرداند، و عهد نامه اى در این زمینه نوشته شد. و در روایتى آمده است: اسقف مسیحیان به آنها گفت: من صورت هائى را مى بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند: کوه ها را از جا برکند، چنین خواهد کرد هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد، و یک نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند . ✨.🌸.✨ 🆔📚 @ghorun
4_5900155612859203955.mp3
244.4K
سوره آل عمران:۶۱ شهریار پرهیزگار 🆔📚 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🌿::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::🌿🌼 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره اسرا آیه۴۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ................................................................... آیه۴۴] تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا 🌼:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:🌼 آیه ۴۴] آسمانهای هفتگانه و زمین و كسانی كه در آنها هستند، همه تسبیح او می‌گویند؛ و هر موجودی، تسبیح و حمد او می‌گوید؛ ولی شما تسبیح آنها را نمی‌فهمید؛ او بردبار و آمرزنده است. ................................................................... تفسیر آیه۴۴] سپس براى اثبات عظمت مقام پروردگار، و این که: او برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم مشرکان است، به بیان تسبیح موجودات جهان در برابر ذات مقدسش پرداخته، مى گوید: آسمان هاى هفتگانه، زمین و کسانى که در آنها هستند همگى تسبیح خدا مى گویند (تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الاْ َرْضُ وَ مَنْ فِیهِنَّ). نه تنها آسمان ها و زمین، که هیچ موجودى نیست مگر این که: تسبیح و حمد خدا مى گوید ولى شما تسبیح آنها را درک نمى کنید (وَ إِنْ مِنْ شَیْء إِلاّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لاتَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ). با این حال او حلیم و غفور است (إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُوراً). شما را به خاطر شرک و کفرتان فورا مؤاخذه نمى کند، به مقدار کافى مهلت مى دهد، و درهاى توبه را به روى شما باز مى گذارد تا اتمام حجت شود. به تعبیر دیگر، شما این توانائى را دارید که: زمزمه تسبیح موجودات را از درون همه ذرات جهان، بشنوید، و به خداوند یگانه قادر متعال، پى برید، ولى کوتاهى مى کنید، خداوند هم شما را به این کوتاهى فوراً مؤاخذه و مجازات نمى کند، بلکه، حداکثر مجال و فرصت را در راه شناخت توحید و ترک شرک به شما مى دهد. تفسیر نمونه) .......................................🌼📖 @ghorun
35dd43d54ea003be15ee3a48de6e427cc0bbd580.mp3
98.9K
سوره اسرا:۴۴ شهریار پرهیزگار 📖 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•〰🔹〰🌿〰🔹〰🌿〰🔹〰🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره بروج آیه۱۰ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ آیه۱۰) إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ 🌿•〰〰〰〰〰〰〰〰〰•🌿 آیه۱۰) كسانی كه مردان و زنان باایمان را شكنجه دادند سپس توبه نكردند، برای آنها عذاب دوزخ و عذاب آتش سوزان است! ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ تفسیر آیه۱۰) شکنجه گران در برابر مجازات الهى بعد از بیان جنایت عظیم شکنجه گران اقوام پیشین، که مؤمنان با استقامت را زنده، زنده در آتش مى سوزاندند، در این آیات، به کیفر سخت الهى نسبت به آن شکنجه گران و پاداش هاى عظیم مؤمنان اشاره مى کند. نخست، مى فرماید: کسانى که مردان و زنان با ایمان را مورد آزار و عذاب و شکنجه قرار دادند، سپس توبه نکردند، عذاب دوزخ براى آنها است، و همچنین عذاب آتش سوزان (إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ یَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَرِیقِ). فَتَنُوا از ماده فتن (بر وزن متن)، و فتنه در اصل به معنى قرار دادن طلا در آتش است تا میزان خلوص آن روشن شود، سپس این ماده (فتنه) هم به معنى آزمایش ، هم به معنى عذاب و مجازات و هم به معنى گمراهى و شرک به کار رفته است و در آیه مورد بحث، به معنى عذاب و آزار و شکنجه است، نظیر آن در آیات ۱۳ و ۱۴ ذاریات نیز آمده: یَوْمَ هُمْ عَلَى النّارِ یُفْتَنُونَ * ذُوقُوا فِتْنَتَکُمْ هذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ: همان روزى که آنها بر آتش سوزانده مى شوند * و به آنها مى گویند: بچشید عذاب خود را، این همان چیزى است که درباره آن عجله داشتید ! جمله ثُمَّ لَمْ یَتُوبُوا نشان مى دهد: راه توبه حتى براى چنین شکنجه گرانِ ستمگرى باز است، و این نهایت لطف پروردگار را نسبت به گنهکاران نشان مى دهد، و ضمناً هشدارى است به مردم مکّه که تا دیر نشده است، دست از آزار و شکنجه مؤمنان بردارند، و به سوى خدا بازگردند. اصولاً، قرآن راه بازگشت را به روى کسى نمى بندد، و این نشان مى دهد قرار دادن مجازات هاى سخت و دردناک نیز، براى اصلاح فاسدان و مفسدان و به منظور بازگشت آنها به سوى حق است. قابل توجه این که: در این آیه، دو گونه عذاب براى آنها ذکر کرده: یکى عذاب جهنم و دیگرى عذاب حریق (عذاب آتش سوزان)، ذکر این دو ممکن است به خاطر این باشد که در جهنم انواعى از مجازات ها وجود دارد که یکى از آنها آتش سوزان است، و ذکر آن بالخصوص به خاطر این است که شکنجه گران مزبور، مؤمنان را با آتش مى سوزاندند و باید در آنجا با آتش مجازات شوند، اما این آتش کجا؟ و آن آتش کجا؟ این آتش، از شعله هاى قهر و غضب خدا افروخته شده، آتشى است جاویدان و همیشگى، آتشى است توأم با ذلت و خوارى، ولى آتش دنیا، آتش ناپایدارى است که به دست خلق ضعیف افروخته شده است، و مؤمنانى که با آن مى سوزند سربلند و مفتخرند، و در صف اول شهیدان راه خدا جاى دارند. بعضى نیز گفته اند: عذاب جهنم در برابر کفر آنها بوده، و عذاب حریق در مقابل اعمال شکنجه آنها است. تفسیر نمونه) ~~~~~~~~~~~~~🖌 @ghorun
191196e1714fdf66278df633859bd3577277cfad.mp3
68.8K
سوره بروج:۱۰ شهریار پرهیزگار 🖌 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿¤🌷¤🌷¤🌷¤🌷¤🌷¤🌷¤🌷¤🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره منافقون آیه۹ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا .¤..¤...¤...¤...¤...¤...¤..¤...¤...¤...¤...¤. آیه۹) يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَآ أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ 🌷..¤..¤...¤...¤...¤..¤..¤...¤...¤...¤...🌷 آیه۹) ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نكند! و كسانی كه چنین كنند، زیانكارانند! .¤..¤...¤...¤...¤...¤...¤...¤...¤...¤...¤..¤. تفسیر آیه۹) اموال و فرزندان، شما را از یاد خدا غافل نکنند! از آنجا که یکى از عوامل مهم نفاق، حبّ دنیا، و علاقه افراطى به اموال و فرزندان است، در این آیات که آخرین آیات سوره منافقون است، مؤمنان را از چنین علاقه افراطى باز مى دارد و مى گوید: اى کسانى که ایمان آورده اید اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاتُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ). و آنها که چنین کنند زیانکارانند (وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ). درست است که اموال و اوّلاًد از مواهب الهى هستند، ولى، تا آنجا که از آنها در راه خدا و براى نیل به سعادت، کمک گرفته شود، اما، اگر علاقه افراطى به آنها، سدّى در میان انسان و خدا ایجاد کند، بزرگ ترین بلا محسوب مى شوند، یکى از عوامل انحراف همین حبّ دنیا بود. 🔶در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) این معنى به روشن ترین وجهى ترسیم شده است، آنجا که مى فرماید: ما ذِئْبانِ ضارِیانِ فِی غَنَم لَیْسَ لَها راع، هذا فِی أَوَّلِها وَ هذا فِی آخِرِها بِأَسْرَعَ فِیها مِنْ حُبِّ الْمالِ وَ الشَّرَفِ فِی دِینِ الْمُؤْمِنِ: دو گرگ درنده در یک گله بى چوپان که یکى در اول گله و دیگرى در آخر آن باشد، آن قدر ضرر نمى زنند، که مال پرستى و جاه طلبى به دین مؤمن ضرر مى رسانند ! در این که منظور از ذکر خدا در اینجا چیست؟ مفسران احتمالات زیادى ذکر کرده اند: * بعضى آن را به نمازهاى پنجگانه. * و بعضى به شکر نعمت و صبر بر بلا و رضاى به قضا. * و بعضى به حج و زکات و تلاوت قرآن. * و بعضى به تمام فرائض تفسیر کرده اند، ولى، روشن است: ذکر خدا، معنى وسیعى دارد که، همه اینها و غیر اینها را شامل مى شود، بنابراین تفسیر به امور فوق، از قبیل ذکر مصداق هاى روشن است. تعبیر به خاسِرُون: زیانکاران به خاطر آن است که، حبّ دنیا چنان انسان را سرگرم مى کند که سرمایه هاى وجودى خویش را در راه لذات ناپایدار، و گاهى، در اوهام و پندارها، صرف مى کند و با دست خالى از این دنیا مى رود، در حالى که، با داشتن سرمایه هاى بزرگ، براى زندگى جاویدانش کارى نکرده است. تفسیر نمونه) ¤...¤...¤...¤...¤...¤...¤...¤.🆔 @ghorun
bd3ff6ed38802c4b1f4b63255b5b775695dbedf1.mp3
83.6K
سوره منافقون:۹ شهریار پرهیزگار 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
...•🔸•🔸•🔸•🔸•🔶•🔶•🔸•🔸•🔸•🔸•... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره منافقون آیه۱۰ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ..•...•...•...•...•...•.🔸🔶🔸.•...•...•...•...•...•... آیه۱۰) وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَآ أَخَّرْتَنِيٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... آیه۱۰)از آنچه به شما روزی داده‌ایم انفاق كنید، پیش از آنكه مرگ یكی از شما فرا رسد و بگوید: «پروردگارا! چرا (مرگ) مرا مدت كمی به تأخیر نینداختی تا (در راه خدا) صدقه دهم و از صالحان باشم؟!» ..•...•...•...•...•...•.🔸🔶🔸.•...•...•...•...•...•... تفسیر آیه۱۰) و به دنبال این اخطار شدید به مؤمنان، دستور انفاق در راه خدا را صادر کرده، مى فرماید: از آنچه به شما روزى داده ایم انفاق کنید پیش از آن که مرگ یکى از شما فرا رسد و بگوید: پروردگارا! چرا مرگ مرا مدت کمى به تاخیر نینداختى تا انفاق کنم و از صالحان باشم ؟! (وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَنِی إِلى أَجَل قَرِیب فَأَصَّدَّقَ وَ أَکُنْ مِنَ الصّالِحِینَ). گر چه، بعضى امر به انفاق را در اینجا به معنى وجوب تعجیل در اداى زکات تفسیر کرده اند، ولى روشن است: منظور آیه، هر گونه انفاق واجب و مستحب را که وسیله نجات انسان در آخرت است، شامل مى شود. جالب این که: در ذیل آیه، مى گوید: من انفاق کنم و از صالحان شوم این تعبیر، بیانگر تاثیر عمیق انفاق در صالح بودن انسان است، گر چه بعضى، صالح بودن را در اینجا به معنى انجام مراسم حج تفسیر کرده اند و در بعضى از روایات نیز، صریحاً آمده، ولى اینها نیز از قبیل ذکر مصداق روشن است. جمله مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ اشاره به قرار گرفتن انسان در آستانه مرگ و ظاهر شدن علائم آن است; زیرا این سخن را انسان بعد از مرگ نمى گوید، بلکه در آستانه مرگ مى گوید. تعبیر به: مِنْ ما رَزَقْناکُمْ: از آنچه به شما روزى داده ایم علاوه بر این که منحصر به اموال نیست، بلکه تمام مواهب را دربر مى گیرد، بیانگر این حقیقت است که: همه اینها از ناحیه دیگرى است و چند روزى این امانت نزد ما است ، بنابراین، بخل ورزیدن چه معنى دارد؟ بسیارند کسانى که وقتى چشم برزخى پیدا مى کنند، خود را در آخرین لحظات زندگى و در آستانه قیامت مى بینند، پرده هاى غفلت و بى خبرى از جلو چشمان آنها کنار مى رود، و مى بینند باید اموال و سرمایه ها را بگذارند و بروند، بى آن که بتوانند از آن توشه اى براى این سفر طولانى برگیرند، پشیمان مى شوند، آتش حسرت به جانشان مى افتد، و تقاضاى بازگشت به زندگى مى کنند، هر چند بازگشتن، کوتاه و گذرا باشد، تا جبران کنند، ولى، دست ردّ بر سینه آنها گذارده مى شود; چرا که سنت الهى است: این راه، بازگشت ندارد! تفسیر نمونه) •...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•.🆔 @ghorun
13c96a0ddd63164147cb70c472c92251f6abe4ea.mp3
94.5K
سوره منافقون:۱۰ شهریار پرهیزگار 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸✨<><><><><><><><><><><>✨🌸 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره منافقون آیه۱۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 🌸..........................................................🌸 آیه۱۱) وَلَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَآءَ أَجَلُهَا وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ <><><><><><><><><><><><><><><><> آیه۱۱) خداوند هرگز مرگ كسی را هنگامی كه اجلش فرا رسد به تأخیر نمی‌اندازد، و خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است. 🌸..........................................................🌸 تفسیر آیه۱۱) لذا در آخرین آیه، با قاطعیت تمام، مى فرماید: خداوند هرگز مرگ کسى را، هنگامى که اجلش فرا رسد، به تأخیر نمى اندازد ! (وَ لَنْ یُؤَخِّرَ اللّهُ نَفْساً إِذا جاءَ أَجَلُها). حتى یک ساعت، پس و پیش در کار نیست، چنان که در آیات دیگر قرآن نیز، به آن اشاره شده است، در آیه ۳۴ سوره اعراف مى خوانیم: فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لایَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لایَسْتَقْدِمُونَ: هنگامى که مرگ آنها فرا رسد، نه یک ساعت پیشى مى گیرند نه یک ساعت، تأخیر مى کنند . و سرانجام آیه را با این جمله پایان مى دهد: خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است (وَ اللّهُ خَبِیرٌ بِما تَعْمَلُونَ). و همه آنها را براى پاداش و کیفر، ثبت کرده و در برابر همه آنها به شما جزا مى دهد. **** 🔶 ـ نفاق اعتقادى و عملى نفاق معنى وسیعى دارد، که هرگونه دوگانگى ظاهر و باطن را در بر مى گیرد، مصداق بارز آن، نفاق عقیدتى است، که آیات منافقون معمولاً ناظر به آن است و آن مربوط به کسانى است که در ظاهر اظهار ایمان مى کنند، ولى در دل شرک و کفر، پنهان مى دارند. اما نفاق عملى در مورد کسانى است که اعتقاد باطنى آنها اسلام است، ولى اعمالى بر خلاف این تعهد باطنى انجام مى دهند که دوگانگى چهره درون و برون را نشان مى دهد، مانند: پیمان شکنى، دروغ و خیانت در امانت، لذا در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) آمده است: ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کانَ مُنافِقاً، وَ إِنْ صامَ وَ صَلّى، وَ زَعَمَ أَنَّهُ مُسْلِمٌ: مَنْ إِذَا ائْتُمِنَ خانَ، وَ إِذا حَدَّثَ کَذِبَ، وَ إِذا وَعَدَ أَخْلَفَ: سه چیز است در هر کس باشد منافق است، هر چند نماز بخواند، روزه بگیرد و خود را مسلمان بداند: کسى که در امانت خیانت کند، به هنگام سخن گفتن دروغ گوید، و هر گاه وعده اى دهد، تخلف نماید . در حدیث دیگرى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: ما زادَ خُشُوعُ الْجَسَدِ عَلى ما فِى الْقَلْبِ فَهُوَ عِنْدَنا نِفاقٌ: هر مقدار خشوع ظاهر بر آنچه در قلب است، افزون گردد او در نزد ما نفاق است . و در جاى دیگر از امام على بن الحسین(علیهما السلام) مى خوانیم: إِنَّ الْمُنافِقَ یَنْهى وَ لایَنْتَهِی وَ یَأْمُرُ بِما لایَأْتِی: منافق، نهى از منکر مى کند، اما خود، آن را ترک نمى گوید، و امر به معروف مى کند اما خودش انجام نمى دهد ! و از شعب مهم نفاق عملى، شرک و ریاکارى است، که در روایات اسلامى نیز به آن اشاره شده است. تفسیر نمونه) ...<>...<>...<>...<>...<>...<>...✏ @ghorun
e9c3829999afd3bad3594b3415651cee3ca82d31.mp3
54.7K
سوره منافقون:۱۱ شهریار پرهیزگار ✏️ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره بلد آیه۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا •...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...• آیه۴) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ~~~~~~~~~🔅~🔆~🔅~~~~~~~~~ آیه۴) كه ما انسان را در رنج آفریدیم (و زندگی او پر از رنجهاست)! •...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...•...• تفسیر آیه۴) مسلماً ما انسان را در رنج آفریدیم (لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسانَ فی کَبَد). کَبَد به گفته طبرسى در مجمع البیان در اصل، به معنى شدت است، و لذا هنگامى که شیر غلیظ شود تَکَبَّدَ اللَّبَنُ مى گویند. ولى، به گفته راغب در مفردات ، کبد (بر وزن حسد) به معنى دردى است که عارض کبد (جگر سیاه) انسان مى شود و سپس، به هر گونه مشقت و رنج اطلاق شده است. ریشه این لغت هر چه باشد، مفهوم فعلى آن همان رنج و ناراحتى است.آرى، انسان از آغاز زندگى، حتى از آن لحظه اى که نطفه او در قرارگاه رحم واقع مى شود، مراحل زیادى از مشکلات و درد و رنج ها را طى مى کند تا متولد شود، و بعد از تولد در دوران طفولیت، و سپس جوانى، و از همه مشکل تر دوران پیرى، مواجه به انواع مشقت ها و رنج ها است، و این است طبیعت زندگى دنیا، و انتظار غیر آن داشتن اشتباه است، اشتباه، و به گفته شاعر عرب: طُبِعَتْ عَلى کَدِر وَ أَنْتَ تُرِیْدُها *** صَفْواً عَنِ الأَقْذارِ وَ الأَکْدارِ؟ وَ مُکَلِّفُوا الأَیّامِ ضِدَّ طِباعِها *** مُتَطَلِّبٌ فِى الْماءِ حَذْوَةَ نار! طبیعت جهان بر کدورت است و تو مى خواهى * از هر گونه کدورت و ناپاکى پاک باشد؟ هر کس دوران جهان را بر ضد طبیعتش بطلبد * همچون کسى است که در میان امواج آب، شعله آتش جستجو مى کند ! نگاهى به زندگى انبیاء و اولیاء اللّه نیز نشان مى دهد، زندگى این گل هاى سرسبد آفرینش نیز، با انواع ناملائمات و درد و رنج ها قرین بود، هنگامى که دنیا براى آنها چنین باشد، وضع براى دیگران روشن است. و اگر افراد یا جوامعى را مى بینیم که، به ظاهر درد و رنجى ندارند یا بر اثر مطالعات سطحى ما است، و لذا وقتى نزدیکتر مى شویم، به عمق درد و رنج هاى همین صاحبان زندگى مرفه آشنا مى گردیم، و یا این که: براى مدتى محدود و زمانى استثنائى است که قانون کلى جهان را بر هم نمى زند. تفسیر نمونه) ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•📚 @ghorun
090004.mp3
23K
سوره بلد: ۴ شهریار پرهیزگار 📚 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا