eitaa logo
گفتمان شبکه هدایت
11 دنبال‌کننده
11 عکس
13 ویدیو
25 فایل
فقط مطالب مفید، جهت ارتقای سطح گفتمانی خودمان
مشاهده در ایتا
دانلود
بله، مقاومت در اسلام نه تنها مفید است، بلکه یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها و ویژگی‌های یک مسلمان محسوب می‌شود. اما منظور از مقاومت در اسلام، صرف تحمل سختی‌ها و مشکلات نیست. بلکه مقاومت در اسلام به معنای: * استقامت در برابر سختی‌ها و مشکلات: مسلمانان تشویق می‌شوند که در برابر مشکلات و سختی‌های زندگی صبور باشند و تسلیم نشوند. * پایداری در راه حق: مسلمانان باید در برابر ظلم و ستم ایستادگی کنند و از حق دفاع نمایند. * مبارزه با نفس اماره: مقاومت در برابر وسوسه‌ها و گناهان و تلاش برای رسیدن به کمال انسانی نیز از مصادیق مقاومت در اسلام است. اهمیت مقاومت در اسلام: * کسب رضای خداوند: خداوند متعال در قرآن کریم، صبر و استقامت را بسیار پسندیده و وعده پاداش بزرگ به صابران داده است. * پیروزی بر دشمنان: مقاومت در برابر دشمنان، موجب تقویت روحیه و پیروزی در نبردها می‌شود. * رشد و کمال انسان: مقاومت در برابر مشکلات، موجب رشد و کمال انسان و تقویت اراده او می‌شود. * الگو بودن برای دیگران: مسلمانانی که در برابر سختی‌ها صبور و مقاوم هستند، الگویی برای دیگران می‌شوند. موارد مهم در رابطه با مقاومت: * مقاومت به معنای خشونت نیست: مقاومت در اسلام به معنای خشونت و ایجاد آشوب نیست، بلکه به معنای استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و قانونی برای رسیدن به حق است. * مقاومت باید همراه با حکمت باشد: مسلمانان باید در هنگام مقاومت، حکمت و تدبیر را نیز به کار گیرند تا به نتیجه مطلوب دست یابند. * مقاومت باید در چارچوب اسلام باشد: مقاومت باید در چارچوب ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی صورت گیرد. نمونه‌هایی از مقاومت در اسلام: * صبر حضرت یوسف (ع) در زندان: حضرت یوسف (ع) در برابر سختی‌های زندان صبور بود و در نهایت به مقام والایی رسید. * مقاومت پیامبر اکرم (ص) در برابر مشرکان: پیامبر اکرم (ص) در برابر مشرکان و مخالفان خود صبور و مقاوم بود و در نهایت اسلام پیروز شد. در نتیجه، مقاومت در اسلام یک ارزش والا و ضروری است که هر مسلمان باید آن را در زندگی خود به کار گیرد. مقاومت در برابر مشکلات و سختی‌ها، ایستادگی در برابر ظلم و ستم و تلاش برای رسیدن به کمال انسانی، از جمله مهم‌ترین مصادیق مقاومت در اسلام هستند. توجه: این توضیحات کلی هستند و برای درک بهتر این موضوع، مطالعه منابع معتبر اسلامی توصیه می‌شود.
بسیار سوال خوبی است. در مقابل ابزار زر و زور و تزویر که طاغوت برای حفظ قدرت خود به کار می‌برد، اسلام ابزارهای قدرتمندی را ارائه می‌دهد که بر پایه ایمان، اخلاق و عقل استوار هستند. ابزارهای مقابله با طاغوت در اسلام: * ایمان قوی: ایمان به خدا و روز قیامت بزرگترین سلاح در برابر طاغوت است. ایمانی که انسان را در برابر تهدیدات و تطمیع‌ها مقاوم می‌کند. * اخلاق نیکو: اخلاق نیکو و رفتار پسندیده، باعث جذب دل‌ها و افزایش محبوبیت می‌شود و در مقابل زور و تزویر طاغوت ایستادگی می‌کند. * عقل و دانش: استفاده از عقل و دانش برای شناخت حق از باطل و مقابله با جهل و خرافات، یکی دیگر از ابزارهای مهم در مبارزه با طاغوت است. * توکل به خدا: توکل به خدا و اعتماد به او در شرایط سخت، باعث آرامش و استقامت در برابر مشکلات می‌شود. * اتحاد و همدلی: اتحاد و همدلی مسلمانان در برابر دشمنان مشترک، قدرت آنها را چندین برابر می‌کند. * جهاد اکبر: جهاد اکبر یعنی مبارزه با نفس اماره و شیطان، که یکی از مهم‌ترین جهادها در اسلام است. * دعوت به حق: دعوت مردم به سوی حق و حقیقت، با استفاده از روش‌های منطقی و مسالمت‌آمیز، یکی از موثرترین راه‌های مقابله با باطل است. مهم‌ترین تفاوت بین ابزارهای اسلام و طاغوت: * ابزارهای اسلام بر پایه عشق و محبت استوار است: در حالی که ابزارهای طاغوت بر پایه ترس و تهدید بنا شده است. * ابزارهای اسلام برای سعادت همه انسان‌هاست: در حالی که ابزارهای طاغوت تنها برای حفظ قدرت یک گروه خاص است. * ابزارهای اسلام پایدار و ماندگار است: در حالی که ابزارهای طاغوت زودگذر و فانی است. در قرآن کریم به این موضوع بسیار پرداخته شده است. برای مثال: * آیه 54 سوره فاطر: وَ کَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ وَ کَفَی بِرَبِّکَ هَادِیًا وَنَصِیرًا؛ و این چنین برای هر پیامبری از مجرمان دشمنی قرار دادیم، و پروردگارت برای هدایت و یاریگری تو کافی است. * آیه 39 سوره انبیاء: وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کانَ زَهُوقًا؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد، همانا باطل همواره نابود شونده است. در نتیجه، اسلام ابزارهای بسیار قدرتمندی را برای مقابله با ظلم و ستم و حفظ حق و عدالت ارائه می‌دهد. این ابزارها بر پایه ایمان، اخلاق و عقل استوار هستند و در طول تاریخ بارها اثبات شده‌اند که در برابر زور و تزویر طاغوت پیروز می‌شوند.
این، زی لینک محتوایی سال 1402 هست که محتواهای مفید گفتمانی درش وجود داره. https://zil.ink/mahaleh_arbaeeni
📋 «در الگوی امامت چگونه مردم را پای کار می‌آوریم؟» نظام الهی یک طور مردم را پای کار می‌آورد، نظام طاغوت طور دیگری. طاغوت از سه ابزار، زر، زور و تزویر برای به حرکت در آوردن مردم استفاده می‌کند. در مقابل، نظام الهی در برابر زر، چرخه خیر، در برابر زور، چرخه محبت و به جای تزویر، تبیین دارد. یعنی با فهماندن آدم‌ها، موجب حرکت آن‌ها می‌شویم. 👤حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر میرمحمدیان 🆔 @madreseh_hedayat
46.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 «مقایسه ابزار های نظام امامت و طاغوت برای اداره جامعه» آیا مدل اداره جامعه به شیوه امامت، مدل بدیلی هم دارد؟ «تُعرَفُ الاشیاءُ باضدادها» یه وقت‌هایی با دیدن ضد آن، خود آن را بهتر می فهمیم. مدل مقابل امامت، مدل طاغوت است که برای پای کار آوردن مردم از ابزار زر، زور و تزویر استفاده می‌کند. 👤حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر میرمحمدیان 🆔 @madreseh_hedayat
امام برای به میدان آوردن مردم باید چه کند.mp3
17.91M
🎙 «امام برای به میدان آوردن مردم چکار کند؟» در مقابل ابزارهایی که طاغوت برای به حرکت درآوردن مردم استفاده می کند ، نظام الهی ابزارهایی دارد اما امام برای بکارگیری این ابزارها می‌بایست اقداماتی انجام دهد. یکی از آن اقدامات که بسیار مهم است، ساخت رویا برای مردم است یعنی یک تصویر شفاف، واضح و دقیق از آینده برای مردم ارائه کنیم. دومین اقدام ایجاد ساختار و تشکیلات است. امام باید از ابزار مهم تبیین برای بازکردن گره‌های ذهنی مردم استفاده کند تا مردم بتوانند حرکت کنند. 👤حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر میرمحمدیان 🆔 @madreseh_hedayat
📋 «امام برای به میدان آوردن مردم باید چه کند؟» امام باید برای مردم یک تصویر واضح و شورانگیز از آینده بسازد. امام باید با عملکرد تشکیلاتی بتواند بار ساخت آینده را بردارد. امام باید بتواند با بیّنه مردم را به میدان آورد. امام باید بتواند با تبیین غل و زنجیرهای ذهن و دل مردم را باز کرده و موجب حرکتشان شود. 👤حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر میرمحمدیان 🆔 @madreseh_hedayat
🔰ره توشه اربعینی منتشر شد برای دریافت این بسته‌های محتوایی و به منظور انتشار توی فضای مجازی یا نصب اون‌ها روی تابلو اعلانات می‌تونین از طریق لینک‌های زیر دست‌رسی پیدا کنید: 1️⃣ ره توشه محله اربعینی (اصلی) 🌐 https://zil.ink/mahaleh_arbaeeni 2️⃣ ره توشه محله اربعینی 🌐https://zil.ink/arbaeen_idea 3️⃣ ره توشه تماشاخانه اربعینی 🌐https://zil.ink/namahang_arbaeen 4️⃣ ره توشه اربعین مجازی 🌐https://zil.ink/arbaeen_majazi 5️⃣ ره توشه شهر اربعینی 🌐https://zil.ink/shahre_arbaeeni 6️⃣ ره توشه رادیو اربعینی 🌐https://zil.ink/radio_arbaeen 7️⃣ ره توشه موکب اربعینی محله 🌐https://zil.ink/mokebe_mahaleh 8️⃣ره توشه زیارت اربعین 🌐https://zil.ink/safar_arbaeen 9️⃣ره توشه راهنمای مبلغین در اربعین 🌐https://zil.ink/mobaleghin 🎙 رسانه محله همدل | در این محله دل به دل راه داره... @mahaleh_hamdel
مسجد پایگاه استقامت ملی و انواع عبادت چون نماز و تفکر یکی از علل پیروزی این انقلاب مبارک در ایران اسلامی- و یا لااقل سهولت این پیروزی- این بود که مردم به مساجد اقبال پیدا کردند؛ جوانان مساجد را پر کردند و علمای اعلام، مساجد را به عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افکار و اذهان، مورد استفاده قرار دادند و مسجد، مرکزی برای حرکت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروخته‌ی رژیم طاغوت شد. در دوره‌ی مشروطیت هم همین‌طور بوده است؛ در دوره‌ی ملی شدن صنعت نفت هم تا حدودی همین‌طور بود؛ در زمان انقلاب هم که این مسئله، به حدّ اعلی رسید. ملت ایران باید مساجد را مغتنم بشمارد و پایگاه معرفت و روشن بینی و روشنگری و استقامت ملی به حساب آورند. اگر کسی خیال کند که در مسجد، فقط چند رکعت نماز می‌خوانند و بیرون می‌آیند و این چه تأثیری دارد، خطاست. این‌طور نیست. اوّلًا اگر همان چند رکعت نماز هم با چشم بصیرت نگاه شود، خودِ نماز که به زبان مُشَرّع مقدّس نماز و اذان، خیر العمل و فلاح است، مایه‌ی برکات زیادی می‌شود. نماز یک ملت را به قیامِ للّه وادار می‌کند. نماز انسانها را از فساد دور و به خلوص و فداکاری نزدیک می‌کند.(۱) علاوه بر آن، مسجد فقط برای نماز نیست؛ در مسجد انواع عبادات هست. از جمله‌ی آن عبادات، تفکّر است که «تفکّر ساعة خیر مِن عبادة سنة» (۲)، یا در بعضی از روایات است که «من عبادة اربعین سنة»، یا «سبعین سنة»- البته فکر کردن درست- افراد مسجد برو، این فکر را به وسیله‌ی شنیدن سخنان عالم دین و فقیه به دست می‌آورند. بنابراین مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکّر و تأمل، هم مرکز تصفیه‌ی روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتّصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایی است که انسان خود را به منبع لا یزال فیض و قدرت وصل می‌کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متّصل می‌کند. بنابراین باید قدر مساجد را دانست. باید در مساجد حضور پیدا کرد. بحمد اللّه به برکت انقلاب در این سالهای اخیر، این معنا زیاد شده و کیفیّت پیدا کرده است. همه شنیدید که امسال در ایام اعتکاف در ماه مبارک رجب، در بسیاری از مساجد سراسر کشور، جوانان ما، زنان و مردان از قشرها و سنین مختلف، رفتند و در مسجد ماندند؛ سه روز روزه گرفتند و با خدا مأنوس شدند. بعد از آن هم با گریه و اشک و آه، مسجد را وداع گفتند و بیرون آمدند، تا برای سال آینده آماده شوند. عزیزان من! این برای یک جامعه، علامت خوبی است. «الذین ان مکّنا هم فی الأرض اقاموا الصلاة» (۳)، علامت یک حکومت الهی، علامت یک حرکت صحیح و دارای جهت‌گیری صحیح است. این را جدّی بگیرید و تقویت کنید.۱۳۷۵/۱۰/۱۹
نقش مسجد در پيروزي انقلابها و نهضتهای اسلامی مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در كشور عزیز اسلامی ما، بلكه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حركتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم كشورهای شمال آفریقا كه مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر كشورهایی كه سالها در زیر سلطه‌ی نظامی استعمار فرانسویها بودند - از مساجد شروع شد، كه به پیروزی هم رسید و كشورها استقلال پیدا كردند. انقلاب در این كشورها هم، آن روزی رو به شكست رفت و دوباره ملّتها استقلال خودشان را از دست دادند كه رابطه‌ی خود را با مساجد و با دین و ایمانِ مساجد قطع كردند. در صدر اسلام هم، در زمان نبیّ مكرّم اسلام صلی‌اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم و همچنین در زمان حكومت با بركت امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام، مسجد مركز همه‌ی تصمیم‌گیریهای مهم و كارهای بزرگ بود. نمی‌خواهیم از لحاظ وضع زمان، مسجد امروز را به مسجد كوفه‌ی زمان امیرالمؤمنین تشبیه كنیم؛ زیرا اقتضاهای هر زمان متفاوت است. به‌طور كلّی مسجد به عنوان یك پایگاه دین، عبودیّت و معرفت، می‌تواند برای جوامع اسلامی منشأ و سرآغاز حركات بزرگ و بركات ماندگار باشد. یكی از علل پیروزی این انقلاب مبارك در ایران اسلامی - و یا لااقل سهولت این پیروزی - این بود كه مردم به مساجد اقبال پیدا كردند؛ جوانان مساجد را پر كردند و علمای اعلام، مساجد را به عنوان مركزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افكار و اذهان، مورد استفاده قرار دادند و مسجد، مركزی برای حركت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروخته‌ی رژیم طاغوت شد. در دوره‌ی مشروطیت هم همین‌طور بوده است؛ در دوره‌ی ملی شدن صنعت نفت هم تا حدودی همین‌طور بود؛ در زمان انقلاب هم كه این مسأله، به حدّاعلی رسید.