هدایت شده از جواد حکیمی فرد
امام محمد باقر ع فرمود:
إِذَا أَدْخَلَ اللَّهُ أَهْلَ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَأَهْلَ النَّارِ النَّارَ جِيءَ بِالْمَوْتِ فِي صُورَةِ كَبْشٍ حَتَّى يُوقَفَ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ، ثُمَّ يُنَادِي مُنَادٍ يَسْمَعُ أَهْلُ الدَّارَيْنِ جَمِيعاً، يَا أَهْلَ الْجَنَّةِ! يَا أَهْلَ النَّار!ِ فَإِذَا سَمِعُوا الصَّوْتَ أَقْبَلُوا، فَيُقَالُ لَهُمْ: أَ تَدْرُونَ مَا هَذَا؟ هَذَا هُوَ الْمَوْتُ الَّذِي كُنْتُمْ تَخَافُونَ مِنْهُ فِي الدُّنْيَا، فَيَقُولُونَ أَهْلُ الْجَنَّةِ: اللَّهُمَّ لَا تُدْخِلِ الْمَوْتَ عَلَيْنَا، وَيَقُولُ أَهْلُ النَّارِ: اللَّهُمَّ أَدْخِلِ الْمَوْتَ عَلَيْنَا، ثُمَّ يُذْبَحُ كَمَا تُذْبَحُ الشَّاةُ؛
هنگامی که خداوند بهشتیان را به بهشت و دوزخیان را به دوزخ وارد کرد، «مرگ» را در چهرۀ گوسفندی میآورند و آن را میان بهشت و دوزخ نگه میدارند. سپس منادیای ندا میدهد و همۀ ساکنان بهشت و جهنم میشنوند: «ای اهل بهشت! ای اهل دوزخ!» وقتی آنان صدای منادی را میشنوند توجه میکنند. پس به آنان گفته میشود: آیا میدانید این چیست؟ این همان مرگی است که در دنیا از آن میهراسیدید. پس بهشتیان میگویند: خداوندا! مرگ را به میان ما راه مده؛ اما دوزخیان میگویند: خداوندا! مرگ را به میان ما بیاور. و آن هنگام مرگ را مانند گوسفند سر میبرند.
کوفی اهوازی، الزهد، ص 100 و تفسير القمی، ج 2، ص 50 و 223.
راوی میگوید:
سَأَلْتُهُ (أی أبي عَبْدِ اللهِ ع) عَنِ الْمَوْتِ مِمَّا هُوَ وَمِنْ أَيِّ شَيْءٍ هُوَ ؟ فَقَالَ ع: هُوَ مِنَ الطَّبَائِعِ الْأَرْبَعِ الَّتِي هِيَ مُرَكَّبَةٌ فِي الْإِنْسَانِ وَهِيَ الْمِرَّتَانِ وَالدَّمُ وَالرِّيحُ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نُزِعْنَ هَذِهِ الطَّبَائِعُ مِنَ الْإِنْسَانِ فَيُخْلَقُ مِنْهَا الْمَوْتُ فَيُؤْتَى بِهِ فِي صُورَةِ كَبْشٍ أَمْلَحَ أَيْ أَغْبَرَ فَيُذْبَحُ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ فَلَا يَكُونُ فِي الْإِنْسَانِ هَذِهِ الطَّبَائِعُ الْأَرْبَعُ فَلَا يَمُوتُ أَبَداً؛
از امام صادق ع دربارۀ مرگ پرسیدم که از چیست، فرمود: مرگ از همان طبایع چهارگانۀ ترکیب شده در انسان است: دو مرّه و دم و ریح. وقتی قیامت شود، این طبایع از انسان جدا می¬گردد و مرگ از آن آفریده میشود. در آن هنگام مرگ را با چهرۀ گوسفندی خاکیرنگ میآورند و بین بهشت و دوزخ سر میبرند. پس دیگر این طبایع چهارگانه در انسان نخواهد بود؛ بنابراین هرگز نخواهد مرد.
مجلسی، بحارالانوار، ج 58، ص 286.
میز گفتگو در پرسشکده ی طب و تمدن
موضوع؛
نقد و بررسی :پرهیز در طب اسلامی
مجری کارشناس:استاد قربانپور
کارشناس: استاد جهانی
👌فعالان حوزه سلامت طب اسلامی، سنتی و شیمیایی برای استفاده از این گفتگو می توانند سوابق خود را به آیدی زیر ارسال و لینک گروه را دریافت کنند.
@Naderiamin
شایان ذکر است محتوای این گفتگو در پرسشکده ی طب و تمدن بارگزاری می شود.
لینک کانال پرسشکده طب و تمدن👇👇
https://eitaa.com/goftgokon
هدایت شده از حسن قربانپور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از جهانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از جهانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از جهانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از جهانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از جهانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از جهانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از جهانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از حسن قربانپور
351.1K
آیا واقعا پرهیز به معنای کم خوردن است؟
شاید در بعضی موارد به معنای ترک فعل است؟