eitaa logo
اندیشکده گفتمان قرآنی
262 دنبال‌کننده
151 عکس
30 ویدیو
2 فایل
مرجع اندیشه‌ورزی و گفتمان‌سازی قرآنی کشور ادمین👇 🆔 @SaeedGhorbany 🌐 www.goftman.org
مشاهده در ایتا
دانلود
8️⃣ اندیشه اسلامی در قرآن ❓آیا می‌توانیم قرآن را بفهمیم؟ «وَ اذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم ايماناً». نشانۀ دیگر مؤمن این است که وقتی آیات خدا بر آنان فروخوانده می‌شود، یا خودشان می‌خوانند، ایمانشان افزون می‌گردد. از این آیه استفاده می‌کنیم که با تلاوت قرآن، ایمانِ انسان مؤمن باید زیاد بشود. و از این جمله اتخاذ سند می‌کنیم، و به آن کسانی که می‌گویند قرآن را ترجمه نکنید، معنا نکنید، تفسیر نکنید که عقل ما نمی‌رسد، به آنها می‌گوییم اگر ما قرآن را نمی‌توانستیم بفهمیم، چگونه ایمان ما با خواندن قرآن زیاد می‌شود؟ پس پیداست، قرآن کتاب رمز نیست. قرآن کتابی است که باید آن را خواند به قصد فهمیدن، و فهمید به قصد افزون شدن و نیرومندتر شدن ایمان. اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
9️⃣ اندیشه اسلامی در قرآن ❓جامعه نمازخوان چه جامعه‌ای است؟ جامعۀ نمازخوان، یعنی جامعه‌ای که دائماً به یاد خدا و در راه خداست. جامعه‌ای که جز به خدا به هیچ کس دیگر اتکاء نداشته و از کسی استعانت نمی‌جوید. جامعۀ نمازخوان یعنی آن جامعه‌ای که هر روز از سردمداران فساد، و از دنباله‌روان فساد تبرّی می‌جوید. نماز اینهاست. اگر کسی سعی کند انسان‌های دیگر را نمازخوان کند به این معنا، این در حقیقت تلاشی و کوششی در راه عبودیت مطلق حق، در راه ریشه‌کن کردن فساد، در راه از بین بردن من و ما، در راه ایجاد وحدت اجتماعی و انسانی میان آحاد امت مسلمان و آحاد بشریت، تلاشی در این راه ها انجام داده، اقامۀ نماز یعنی این. اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
🔴 مهلت ثبت‌نام شد 😍 کتابخوانی «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» 🎁 : 5 کارت هدیه 200 هزار تومانی ⏱ ثبت‌نام: 18 شهریور ماه 📚همراه با مباحثه و پرسش و پاسخ با حضور اساتید برجسته 📱برای ثبت‌نام به آیدی @saeedghorbany در یا شماره 09136429401 در پیام دهید اندیشکده گفتمان قرآنی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
🔟 اندیشه اسلامی در قرآن ❓آیا ایمان مقلدانه یا متعصبانه ارزشی دارد؟ آن ایمانی که در اسلام ارزش دارد، ایمان مقلّدانه و متعصبانه نیست؛ زیرا که این ایمان، به آسانی زائل می‌شود. ایمانِ ارزشمند، ایمان آگاهانه است، ایمانِ توأم با درک و شعور است، ایمانیست که از روی بصیرت، با چشم باز، بدون ترسِ از اشکال، به وجود آمده باشد. آن ایمانی که فلان مسلمان دارد، برای نگه داشتنش باید بگوییم روزنامه نخواند، فلان کتاب را نخواند، در کوچه بازار راه نرود، با فلان کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد، آفتاب و مهتاب نبیند، تا بماند؛ این ایمان متأسفانه نخواهد ماند. ایمانی لازم است که آن چنان آگاهانه انتخاب شده باشد که در سخت‌ترین شرایط هم از او گرفته نشود. اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
1️⃣1️⃣ اندیشه اسلامی در قرآن ❓آیا تقلید متعصبانه از گذشتگان صحیح است؟ کفار در قرآن، همه‌جا یک اسم و تعبیر دیگری هستند از مرتجعان قرن‌ها و عصرها. همه‌جا پیغمبر، روشنفکر زمان است، حرف نو دارد، راه نو دارد، به سوی نو دعوت می‌کند، اما کافران و مخالفان، متعصبان و مقلّدان و متحجّران و مرتجعانی هستند که راه نوی او را نمی‌پسندند و نمی‌پذیرند. حرفشان هم این است که: ما، پدر، مادرهایمان را این‌جور ندیدیم، ما پدرهایمان را جور دیگری دیدیم، می‌خواهیم همان‌جور بفهمیم، همان‌جور عمل کنیم. آن‌وقت قرآن در جواب می‌گوید: ولو پدرهایتان هیچ‌چیز نمی‌فهمیدند، هیچ راهی نمی‌یافتند، نمی‌توانستند درست خیر و شرّ خودشان را بفهمند، بازهم شما از آنها تقلید می‌کنید؟ ببینید تقلید را چطور ملامت و شماتت می‌کند. اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
2️⃣1️⃣ اندیشه اسلامی در قرآن ❓آیا تنبل‌ها به بهشت می‌روند؟ هم می‌خواهیم تنبل باشیم و هم بهشت را از دست ندهیم، در نتیجه مجبوریم بنشینیم فرمول درست کنیم، فرمول‌هایی که نتیجه می‌دهد رَفتنِ آدمِ بیکارۀ تنبل را به بهشت. در روایت از امام داریم که شفاعت ما به کسی نمی‌رسد، مگر به وسیلۀ کوشش و جِدّوجهد. حالا ما با تنبلی، با زانوی غم به بغل گرفتن و غمِ گذشته و غمِ آینده را با بی‌غیرتی خوردن، ما با این حالت منفیِ پستِ بی‌خاصیت، می‌نشینیم به امید شفاعت، درحالی که خود امام می‌فرماید که شفاعت ما به آن کسانی می‌رسد که جدّوجهد و کوشش داشته باشند، درست نقطۀ مقابل آنچه که در مغزهای ماست. اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
3️⃣1️⃣ اندیشه اسلامی در قرآن ❓آیا دینداری ما به سبک معاویه است؟ معاویه آنجایی که صرفه ایجاب می‌کند، دم از قرآن و نماز و دیانت هم می‌زند. آنجایی که باید دل یک نفر دوست علی را به سوی خود جلب کند، دم از فضائل امیرالمؤمنین هم زده و برای او اشک تمساح هم می‌ریزد. آنجا که مجبور است به خاطر حکومت کردنِ بر مشتی مسلمان، احساسات آنها را جریحه‌دار نکند، دم از قرآن و اسلام هم می‌زند. اما آنجا که دین و پایبندی به احکام دین به زیان اوست، آنجا دیگر دین نمی‌شناسد. آنجا که پای مراعات عدالت اجتماعی، مراعات طبقات مظلوم و محروم، برابر قراردادن نزدیکان و دوران، بالا آوردن سطح فکر و اندیشۀ مردم که هدف پیامبران است؛ به میان می‌آید، دیگر از دین اطلاعی ندارد و در مقابل دین تعهدی احساس نمی‌کند. اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
4️⃣1️⃣ اندیشه اسلامی در قرآن ❓جنایت اصلی معاویه چه بود؟ وقتی که به کارنامۀ معاویه مراجعه می‌کنیم، غیر از ظلم‌ها، غیر از آدم‌کشی‌ها، غیر از زنده به‌گور کردن‌ها، غیر از در زندان پوساندن‌ها، غیر از نابود کردن افراد صالح که همه‌کس می‌فهمد، یک جنایت معاویه دارد که جز چشم‌های دقیق، آن جنایت را نمی‌فهمند. آن جنایت این است که معاویه جامعۀ اسلامی را به عقب برد. ازچه لحاظی عقب برد؟ پولشان کم شد؟ نه؛ ای کاش پولشان کم می‌شد. قلمروشان کم شد؟ کشورشان تجزیه شد؟ عده ایشان بی‌خودی مُردند؟ ای کاش این کارها می‌شد؛ از لحاظ فکر، از لحاظ بینش، از لحاظ اخلاق، مردم را عقب برد. این جنایتی بود که به هیچ صورت بخشودنی نبود و نیست. اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
5️⃣1️⃣ اندیشه اسلامی در قرآن ❓گناه اصلی بر دوش معاویه است یا اجیران او؟ گناه نفهمیدن مردم در زمان معاویه به دوش کیست؟ ممکن است شما بگویید به دوش شُریح قاضی است، به دوش فلان قاضی یا فلان مُفتیِ مزدورِ اجیر است؛ او باید مردم را آگاه می‌کرد، بنده هم قبول دارم. اینها بزرگترین جنایت‌ها را انجام دادند. اما می‌خواهم ببینم اینها ساخته و پرداختۀ کیست؟ آن قطبی که قدرت‌های روحانی ضد دین و ضد قرآن را می‌سازد، آن قطب کیست؟ جز قطب معاویه است؟ پس گناهان، آخرِ کار بر دوش معاویه است، بر دوش تمام سرانِ طواغیت بنی امیه و بنی عباس و غیرُهُم است، و اینها با این گناهانشان گاهی هم دم از پیروی از قرآن و دین می‌زنند! اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
6️⃣1️⃣ اندیشه اسلامی در قرآن ❓ایمان چگونه راه نشان می‌دهد؟ آن کسانی که ایمان بیاورند، بعد هم برطبق تعهداتش عمل نمایند، «يَهديهِم رَبُّهُم بِايمانِهِم» پروردگارشان، به سبب ایمانشان آنها را هدایت خواهد کرد. خودِ ایمان موجب می‌شود که آنها راه پیدا کنند. بعضی می‌گویند آقا، ما چگونه می‌توانیم به آن سرمنزل مقصود برسیم؟ وقتی می‌کاوی این حرف را، می‌بینی ایمانِ به قدمِ اول در دلش نیست؛ اگر ایمان باشد، عمل همراهش نیست. اگر عمل بکند، روشنی و هدایت نصیبش خواهد شد، قدم دوم را هم پیدا خواهد کرد. خودْ راه بگویدت که چون باید رفت. وقتی انسان ایمانِ به هدف و راه آورد و دنبال این ایمان حرکت کرد، راه خودبه‌خود، خود را نشان می‌دهد. اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666
7️⃣1️⃣ اندیشه اسلامی در قرآن ❓جاذبه‌های دنیایی در چه کسی اثر نمی‌کند؟ انسان وقتی که با جاذبۀ قوی ایمان وارد راهی شد و مشغول پیمودن آن راه شد، دیگر جاذبۀ زن و فرزند و چیزهای دیگر و زیبایی‌ها و راحتی‌ها و خوشی‌ها و لذت‌ها و عیش‌ونوش‌ها در او اثری نمی‌گذارند. این آدم کیست؟ آدمِ مطمئن، «يا أَيَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّة. اِرجِعي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً» آن کسی می‌تواند راه خدا را تا آخر بپیماید، که مطمئن باشد. اطمینان به این معناست؛ یعنی جاذبه ایمان، جاذبه علاقه به خدا، جاذبه علاقۀ به هدف، آن‌چنان او را مجذوب کند و به سوی خود بکشاند که همۀ جاذبه‌های دیگر برای او هیچ و پوچ و مسخره بیایند، هیچ و پوچ و مسخره. اندیشکده گفتمان قرآنی را دنبال کنید👇 🔸 https://eitaa.com/joinchat/507248727C9f2f3d7666