هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
🔴رهبر انقلاب: درس بزرگ امام جواد (علیهالسلام) به ما این است که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلهی با این قدرتها برانگیزیم.
🌸سالروز ولادت امام جواد (علیهالسلام) مبارک باد
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
🌹حضرت اﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ میفرﻣﺎﯾﻨﺪ:
ﯾﮏ ﻣﺆﻣﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﭼﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ:
1. ﺧﺎﻧﻪ ﻭﺳﯿﻊ
2. ﺳﻮﺍﺭﯼ ﺧﻮﺏ
3. ﻟﺒﺎﺱ ﺯﯾﺒﺎ
4. ﭼﺮﺍﻍ ﭘﺮ ﻧﻮﺭ
♦️ﺷﺨﺼﯽ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﻣﺎ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﭼﻪ ﮐﻨﯿﻢ؟
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:این حدیث ﺑﺎطنی ﻫﻢ ﺩﺍﺭﺩ:
1⃣ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺧﺎنه ﻭﺳﯿﻊ؛
ﺻﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺎن گر ﺭﻭﺡ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ.
2⃣ ﻣﺮﮐﺐ ﺧﻮﺏ، عقل ﺍﺳﺖ.
3⃣ ﻟﺒﺎﺱ ﺯﯾﺒﺎ، ﺣﯿﺎ ﺍﺳﺖ.
4⃣ ﻭ چراغ پر نور، ﻋﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺛﻤﺮﻩی
ﺁﻥ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺍﺳﺖ.
📚اصول کافی، جلد 6، صفحه 525
🇮🇷
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
#احکام_اعتکاف 📖
🔺فایل pdf احکام نموداری اعتکاف
طبق نظر مراجع عظام تقلید(حفظهم الله).
🇮🇷
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
🔴استغفار باید حقیقی باشد
♦️امام خامنه ای :یک روایتی دیدم من که ظاهراً از حضرت رضا(علیهالسلام) است، که میفرماید:«مَنِ استَغفَرَ بِلِسانِه و لَم یَندَب بِقَلبِه فَقَدِ استَهزَاَ بِنَفسِه»(بحار/کتابالروضه/بابالمواعظ/ص۱۱)
♦️کسی که به زبان استغفار میکند، اما در دل پشیمان نیست ازگناه، خیلی هم خوشحال است که این گناه را انجام را داده است، اما به زبان هم میگوید «استغفرالله»، در این روایت، امام فرمودهاند که این آدم خودش را دارد مسخره میکند. این چه جور استغفاری است؟ این استغفار نیست.
♦️استغفار یعنی انسان برگردد، واقعا از خدای متعال به طور جد بخواهد که خدا انسان را به خاطر این کارِ خلاف ببخشد. چطور تصمیم دارد باز همان کار خلاف را انجام دهد، رویش میشود از خدای متعال، طلب بخشش کند؟!
«توبه برلب، سُبحِه در کف، دل پر از شوق گناه
معصیــت را خنـده می آیــد ز استغفــار مـا»
-این چهجور استغفار کردنی است؟! این استغفار کافی نیست. استغفار باید جدی باشد، حقیقی باشد
🇮🇷
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
🌺🌺 پیامبر اکرم فرمودند:
🌺أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة ؛
🌺من و علی -ع- دو پدر این امت هستیم
🌺📚 ( بحارالأنوار 16 95 باب 6)
💢آيا فقط پيامبر اكرم(ص) و امام علي(ع) پدران امت هستند يا همه امامان(ع)؟
♦️ آنچه در روایات وارد شده است که انسان دارای دو نوع پدر است ؛ یکی پدری که منشا تولد وپیدایش انسان است و دیگری پدر روحانی و معنوی که عهده دار تربیت و کمال روحی و معنوی او است .
♦️بر این اساس می توان گفت همه معصومین -ع- به لحاظ نقش تربیت معنوی و روحانی و هدایت و ارشاد امت حق پدری بر گردن امت دارند و حتی این مطلب در مورد ولی امت در زمان غیبت نیز صدق می کند یعنی آنها پدران معنوی و روحانی هستند .
🇮🇷
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
#عارفانه_ها
🌹مهمترین دعا در اعتکاف
♦️آیتالله بهجت (ره) :انشاءالله آقایان که مشرف و موفق به اعتکاف میشوند، باید متذکر باشند که بالاترین دعا و مهمترین دعا، تعجیل فرج است، که مسلمانها، بلکه بشر در نجات خواهند بود.
♦️همچنین بعد از آن مطلب، این فتن حادثه؛ باید از خدا بخواهد که ظالمها را به ظالمها مشغول بکند. مسلمانها و مؤمنین را از این حوادث و از این فتن نجات بدهد.
♦️ بعد هم اگر حوائج شخصیه خصوصیهای هرکسی دارد، مانعی ندارد. اهم این است که عرض شد.
📚درس خارج فقه، کتاب زکات، جلسه٢٣٣
🇮🇷
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
✅امام، جلودار كسانى است كه جلوتر از زمان را مىخواهند...
امام، جلودار كسانى است كه جلوتر از زمان را مىخواهند؛ چون امام براساس واقعيتهايى حكومت مىكند و رهبرى مىكند كه هنوز علوم انسانى، آن را كشف نكردهاند و جلوتر از علم و جلوتر از زمان و آگاهىِ انسان هستند. چون چنين امامى ضرورت دارد، پس وجود دارد.
و چنين امامى را تو بايد كشف كنى و چنان امامتى را تو بايد زمينهساز باشى. هيچ نمىتوانى كه سر بچرخانى كه نمىشود
📚 تو مي آيي(ويرايش جديد)صفحه 81
🔶استاد علی صفایی حائری:
ویژه میلاد حضرت علی علیهالسلام
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
🔰 ولايت چيست؟
🔶🔸اين ولايت، بالاتر از محبت و دوستى و عشق است؛
🔸 كه عشق على در دل دشمنان او هم خانه داشت.
🔸 آنها كه شكوه و وقار كوه و زيبايى دشت و عظمت كوير و دريا و جلوهى طلوع و غروب، اسيرشان مى كند و چشمشان را مى گيرد
و دلشان را به بند مى كشد، چگونه مى شود شكوه و عظمت آن روح بزرگتر از كوه،
زيبايى و گستردگى آن قلب وسيعتر از هستى
و عظمت و ناپيدايى آن سينه ى ناپيداتر از كوير و عميقتر از دريا
و جلوه ى آن طلوع بى غروب،
چشم و دل و عشق و احساسشان را پر نكند.
🔸هر كس با هر مشربى و عقيده اى، مى تواند دوستدار على باشد.
🔸 در على، علم و عشق،
تدبير و شمشير،
حريت و عبوديت،
نجواى دل و آتش سخن،
زمزمهى شب و فرياد روز،
قدرت و عزت و تواضع و ذلت،
نرمش و آشنايى و خشونت و پايدارى،
🔸 در على اين همه هست و اين همه بخاطر حق است و براى اوست و اين است كه همه ى او دوست داشتنى است و حتى دشمنش در دل شيفته ى اوست و مخالفش در پنهان شيداى او.
🔸 ولايت على، نه على را دوست داشتن كه فقط على را دوست داشتن است.
🔸ولايت على، على را سرپرست گرفتن و از هواها و حرف ها و جلوه ها بريدن است.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب غدیر ، صفحه ۱۱
ویژه میلاد حضرت علی علیهالسلام
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
🔰 ولایت ادامه ی توحید
🔷🔹 و اين ولايت، ادامه ى ولايت حق است
و دنباله ى توحيد،
آن هم توحيدى در سه بعد؛
در درون و در هستى و در جامعه؛
🔹 كه توحيد در درون انسان،
هواها و حرف ها و جلوه ها را مى شكند؛
هواهاى دل و حرف هاى خلق و جلوه هاى دنيا را.
🔹 و در جامعه طاغوت ها را كنار مى ريزد
🔹 و در هستى خدايان و بت ها را.
🔹 در اين حد، موحد، جز خدا كسى را حاكم نمى گيرد.
🔹 جز وظيفه چيزى او را حركت نمى دهد.
هيچ قدرت و ثروت و جلوه اى در روح او موجى نمى آورد و هيچ دستورى او را از جا نمى كَنَد.
جز دستور حق و امرِ اللّه،
از هر زبانى كه اين دستور برخيزد و از هر راهى كه اين امر برسد.
🔹 و هنگامى كه روحى به آزادى رسيد
و جز امر حق امرى نداشت و جز خواست او خواهشى نداشت،
اين روح به ولايت مى رسد
و به سرپرستى مى رسد
و دستور او و حتى نگاه او
در دل هاى موحد عاشق،
حركت مى آفريند.
🔹 و اين است كه رسول به ولايت رسيد و به اولويت رسيد؛ كه
النَّبىُ أَوْلى بِالمُؤمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ.
🔹 و اين است كه على به ولايت مى رسد؛ كه:
مَنْ كُنْتُ مَولاه فَهذا عَلىٌّ مَولاه.
🔹 اين هم پس از آن جمله ى استفهامى و اقرارى
أَلَسْتُ أَوْلى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؟
🔹 و اين است كه پيشوايان ديگر به ولايت مى رسند؛
كه به عصمت و آزادى و آگاهى رسيده بودند.
اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا.
و اين معناى ولايت است
📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد)
📚 کتاب غدیر، صفحه 12
ویژه میلاد حضرت علی علیهالسلام
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
🔰 هدف ولایت
🔷🔹 اين كافى نيست كه انسان هاى مرفهى بسازيم،
بلكه بايد براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگيريم
كه آنها پس از رفاه و تكامل استعدادها در آن راه بيفتند
و آن جهت را انتخاب كنند.
🔹 اين رهبرى و سرپرستى بالاتر از امنيت و پاسدارى
و بالاتر از رفاه و پرستارى، هدف دارد.
🔹 اين رهبرى در زمينهى آزادى
و با هدف آموزگارى و شكوفا كردن استعدادهاى انسان
و با هدف تشكيل جامعه انسانى
براساس قسط همراه است
🔹كه على مى گفت:
لَيْسَ أَمْرى و أَمْرُكُمْ واحداً انّى أُريدُكُمْ للّه و أَنْتُمْ تُريدُونَنى لأَنْفُسِكُمْ.
🔹هدف من و شما يكى نيست.
من شما را نه براى خودم و نه براى
خودتان، كه براى حق مى خواهم،
در حالى كه شما مرا به خاطر خويشتن و منافع خود خواستاريد.
🔹شما مى بينيد من مثل عثمان نيستم
كه شما را بچاپم،
به اين خاطر به من روى آورديد،
🔹اما من شما را نه براى خودم مي خواهم و نه براى رفاه خودتان،
كه براى حق مى خواهم.
🔷🔹اين كافى نيست كه انسان هاى مرفهى بسازيم،
بلكه بايد براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگيريم
كه آنها پس از رفاه و تكامل استعدادها در آن راه بيفتند
و آن جهت را انتخاب كنند.
📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد)
📚 کتاب غدیر،صفحه ۲۵
ویژه میلاد حضرت علی علیهالسلام
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
🔰 مقام ولایت
🔷🔹 و اين مقام ولايت است
كه از دل آن عرب هاى خون ريز تهديست،
از دل آن مردان محدود گرفتار،
روح هايى را بيرون كشيد
كه تمام هستى را در يك گام طى كردند
و حتى به بهشت قناعت نورزيدند.
🔹 اين مقام ولايت است كه
از ابوذر كه براى هيچ زنده بود
و براى هيچ مى مرد،
ابوذرى بيرون كشيد
كه براى حق زنده بود
و براى او مىمرد و حتى تنها مى مرد.
🔹 و اين مقام ولايت است
كه از بلال، بلالى كه تا ديروز افتخارش به اربابش بود،
بلالى آفريد كه روياروى اربابش مى ايستاد
و او را پست و حقير و محدود مى ديد
و به راهنماييش همّت بسته بود
و براى مبارزه اش آماده گشته بود.
🔹 و اين مقام ولايت است
كه از سلمان،
اين كوير تشنه و اين مسافر پايدار،
دريايى ساخت،
دريايى از عظمت و آگاهى و عشق.
🔹 اين مقام ولايت است
كه استعدادهاى بشر را بيرون ريخت
و خلق كريمه و استعدادهاى خوب او را شكوفا كرد
و از بشر، انسان بيرون كشيد
و او را از ظلمات نفس،
از ظلمت خلق دنيا،
از هواها و حرف ها و جلوه هاى پوچ،
به سوى نور هستى هدايت كرد.
🔹 انسانى كه ديگر در سطح غريزه و حرف ها و محدودها زندگى نمى كرد
و با اين معيارهاى كم و كوتاه اندازه نمى گرفت.
📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد)
📚 کتاب غدیر،صفحه 21
ویژه میلاد حضرت علی علیهالسلام
هدایت شده از حفظ و دفاع از خون شهداء
🔰چه کسی در درونت حکومت دارد ؟
🔷🔹 ولايت يعنى تنها على را حاكم گرفتن
و تنها او را دوست داشتن
و اين ولايت و سرپرستى است
كه معاويه و احمد حنبل و جرج جرداق و و و
از آن بهرهاى ندارند،
كه حاكم در درون آنها و محرك در وجود آنها
امر على و دستور على نيست؛
كه هواها و حرف ها و جلوه ها در آنها حكومت دارند.
🔹 معاويه گر چه على را دوست دارد،
ولى سلطنت را بيشتر از على خواهان است
و دوستدار آن است.
🔹و احمد حنبل گر چه براى على شعر مى سرايد
اما حكومت ديگرى را به عهده دارد.
و جرج جرداق گر چه از على مى نويسد،
اما براى على نمى نويسد؛
كه محركى ديگر دارد و عاطفه اى فقط او را به چرخ انداخته است.
🔹اما مالك؟
اين مالك است كه ولايت على را به عهده دارد
و اين بار گران را به آسانى مى كشد.
🔹مالك چند سال براى نابودى معاويه رنج كشيده
و كوشش كرده است.
خويش و فاميل و قبيله اش را به خون كشيده،
شبها و روزها را بر روى لبه ى تيغ و سرِ نيزه ها گذرانده
و شمشير زده و شمشير زده
تا اين كه لشگر شام را عقب رانده و معاويه را به حركت وادار كرده
و در بيرون از خيمه آماده ى فرار نموده،
هان چيزى نمانده تا اين بت بزرگ بشكند
و اين طاغوت سركش بميرد
و يا فرارى شود و مالك به هدف نهايى،
به پيروزى محبوب دست بيابد
و در ميان قومش و در ميان تمام مردم به بزرگى معرفى شود
و بر رقيب خودش، اشعث و بر قبيلهى رقيبش، كِنده، پيروز شود.
🔹 درست در اين هنگام، در اين هنگام، على او را مي خواند،
على او را مى طلبد. على مى گويد كه برگرد.
و اين از مرگ سخت تر و اين از مرگ جانكاه تر است.
🔶🔸 مخالفت يك هوى، مخالفت يك هوس،
مخالفت با يك حرف و گذشتن از حرف هاى خلق،
مخالفت با يك جلوه از جلوه هاى دنيا ما را مى شكند،
ما را از پاى در مىآورد.
ما از راه حق با يك حرف با يك فحش با يك پشيز باز مى گرديم
🔸 و اما مالك؟ و اما مالك؟
او از تمام هواهاى چند ساله و تمام حرف هاى تمام مردها و زن هاى عرب
و از زمزمه ى خفيف زبان ها بر سر راه مردان فاتح
و از نگاه هاى شيفته ى سرداران پيروز
و از تمام جلوه هاى دنيا،
از اين همه مى گذرد و باز مى گردد
و به على اين سرپرست آگاه ملحق مىشود.
🔸 چرا؟ چون در درون مالك،
ديگر هواها و غريزه ها حرف ها و زمزمه هاى زن هاى عرب
جلوه هاى پررنگ و برق دنيا حاكم نيست،
🔸 اينها كوچكتر از اين هستند
كه در روح بزرگ مالك موجى و حركتى ايجاد كنند...
🔸 او به ولايت رسيده و از نعمت ولايت برخوردار است.
نشستن و ايستادن و آمدن و رفتن و دوست داشتن و دشمن داشتن او همه از سمت
ولىّ كنترل مىشود؛
نه از طرف هواها و حرف ها و جلوه ها.
🔸 مالك اين را يافته كه على اين مرد آزاد از غير حق و اين انسان آگاه حق،
بيش از مالك به مالك علاقه دارد
و بيش از مالك از مصالح و منافع مالك آگاهى دارد
و بيشتر از مالك به منافع او مى انديشد
و بهتر به منافع او مى انديشد؛
🔸 پس ديگر جاى درنگ نيست
و جاى سركشى نيست؛
كه سركشى ها حماقت هاى زيان آورى بيش نيستند.
جاى تسليم است و اطاعت و پيروى و تشيع و دنباله روى.
📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد)
📚 کتاب غدیر،صفحه 14
ویژه میلاد حضرت علی علیهالسلام