چرا بیامرزد؟
از ابوالقاسم حالت
کسی گفت: فلان را خدا بیامرزد
به خنده گفتمش: آخر چرا بیامرزد؟
اگر حساب و کتابی، به روز محشر هست
خدا برای چه آن مرد را بیامرزد؟
برای آن که به دوران زندگانی خویش
شده است مرتکب ظلمها، بیامرزد؟
برای آن که از آن مرد تا دم مرگش
ندیده هیچ کسی جز خطا، بیامرزد؟
برای آن که ز راه حرام گِرد آورد
دلار و پوند و فرانک و طلا، بیامرزد؟
برای آن که بسی گنج، بهرِ خویش اندوخت
ز دسترنج شب و روز ما، بیامرزد؟
برای آن که ز بهرِ سه چار وارث خویش
نهاده ارث کلانی به جا، بیامرزد؟
برای آن که گرفتند مجلس ترحیم
به نام او، پیِ ریب و ریا، بیامرزد؟
برای آن که تو دربارهاش در این مجلس
کنی ز روی تکلف دعا، بیامرزد؟
خدا جواب حسین شهید را چه دهد؟
اگر به حرف تو، هر شمر را بیامرزد
حاضرجوابیهای شیرین، میرخدیوی، ص ۴۵.
#آمرزش
#ظلم
#حرام
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
به راستی که پیشی گرفتن به سلام و یا هدیه برای یکدیگر فرستادن، از خوشخوییهاست.
غرر الحکم، ج ۱، ص ۲۱۶.
#سلام
#هدیه
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ترانهی موعود
از غلامرضا شکوهی
فقط کلام تو چون آیه، قاب خواهد شد
دعا اگر تو کنی، مستجاب خواهد شد
کویر اگر تو بخندی، شکوفه خواهد داد
وَ بی نگاه تو دریا، سراب خواهد شد
چو چشم پنجره بر برکهی زلال تنت
نگاه، شیشهی عمر حباب خواهد شد
حدیث این که به یک گل، بهار میروید
خزان، اگر تو بخندی، مُجاب خواهد شد
کسی که بیخبر از رمز آبی دریاست
از آستانهی چشمت، جواب خواهد شد
بنای پایهی هر خانهای، مقوّایی است
که با تلنگرِ آهی، خراب خواهد شد
بگو به عقربهی دلگرفتهی خورشید
که چند روز دگر، آفتاب خواهد شد؟
بیا ترانهی موعود، کز شکنجهی باد
چو شمع، هستی ما بی تو، آب خواهد شد
سُرمه در چشم غزل، شکوهی، ص ۴۷۳ و ۴۷۴.
#امام_زمان(عج)
#موعود
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
حکمتهایی از نهجالبلاغه📚📚📚
جایگاه واجبات و مستحبات
عمل مستحب، انسان را به خدا نزدیک نمیگرداند، اگر به واجب، زیان رساند.
☘☘☘
ارزش آخرتگرایی
خوشا به حال کسی که به یاد معاد باشد؛ برای حسابرسی قیامت کار کند؛ با قناعت زندگی کند و از خدا راضی باشد.
☘☘☘
ارزشهای اخلاقی
هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون نادانی نیست؛ هیچ ارثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نیست.
☘☘☘
نهجالبلاغه، ترجمهی محمد دشتی، حکمتهای ۳۹، ۴۴ و ۵۴، ص ۶۳۳، ۶۳۵ و ۶۳۷.
#نهجالبلاغه
#واجبات_و_مستحبات
#آخرتگرایی
#ارزشهای_اخلاقی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
یک رباعی از خواجه عبدالله انصاری
یا رب، ز تو آن چه من گدا میخواهم
افزون ز هزار پادشا میخواهم
هر کس ز درِ تو حاجتی میخواهد
من آمدهام، از تو، تو را میخواهم
رباعیات منسوب به خواجه عبدالله انصاری، ص ۴۷.
#خدا
#خواجه_عبدالله_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
لالهزار جهان
از حمید مصدق
ببند غنچهصفت لب، زمانه خونریز است
گل مراد چه جویی؟ سَموم پاییز است...
ز لالهزار جهان، بوی داغ میآید
به جویبار دَوَد خون، چه وحشتانگیز است
کدام نقطه دمی امن میتوانی زیست؟
به هر کجا که رَوی، آسمان بلاخیز است...
سَموم: باد ویرانگر.
گزینهی اشعار حمید مصدق، ص ۱۸۶ و ۱۸۷.
#لاله
#داغ
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
مکتبهای ادبی جهان📚📚📚
اِمپرسیونیسم یا تأثّرگرایی
اصطلاحی است که از نقاشی، وارد ادبیات شده است. گروهی از نقاشان فرانسوی که هدفشان قیام بر ضدّ نقاشیهای مرسوم آن زمان بود، در اواسط قرن نوزدهم، آن را به وجود آوردند.
الهامبخش این گروه، گوستاو کوربه نقاش معروف فرانسوی بود که نخستین بار، کارگاه نقاشی خود را از اتاقهای دربسته، به فضاهای باز و به میان مردم برد و موضوع تابلوهایش را از منظرههای کوچه و خیابان و چهرههای مردم عادی گرفت. آنها سعی کردند تأثیری را که موضوع یا منظرهی مورد نظرشان، در لحظهای خاص بر ذهن و احساسشان گذاشته است، به تصویر در آورند.
امپرسیونیسم در ادبیات، روشی است که در آن نویسنده، شخصیتها و صحنهها و حالتها را آن گونه که در یک لحظه و در یک نقطهی خاص در ذهن او آشکار میشود، نشان میدهد و به ترسیم واقعیت اصلی آنها کاری ندارد.
اصطلاح امپرسیونیسم، همچنین برای توصیف روش نویسندگانی به کار رفته است که بر زندگی درونی شخصیتهای اصلی داستان خود، بیش از واقعیتهای خارجی اطراف آنها تکیه میکنند. نمونههای این شیوه را در آثار جیمز جویس ایرلندی، مارسل پروست فرانسوی، دوروتی ریچاردسون و ویرجینیا وولف انگلیسی میتوان یافت.
با تلخیص از تاریخ ادبیات جهان، دِهبزرگی، ص ۵۳۰ - ۵۳۲.
#مکتبهای_ادبی_جهان
#امپرسیونیسم
#تاثرگرایی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
چند کاریکلماتور(آمیختهی کاریکاتور و کلمات)
🌹🌹🌹
دلم برای ماهیها میسوزد که در ایام کودکی، نمیتوانند خاکبازی کنند.
☘☘☘
با این که گلهای قالی خار ندارند، مردم با کفش روی آن پا میگذارند.
☘☘☘
آب به اندازهای گِلآلود بود که ماهی، زندگی را تیره و تار میدید.
☘☘☘
کبریت کمخطر، علیرضا لبش، ص ۲۵۲.
#کاریکلماتور
#ماهی
#قالی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
تکبیتی از دکتر شفیعی کدکنی
تاریخ نانوشته
ای شعر من، ز هستی من یادگار باش
تاریخ نانوشتهی این روزگار باش
طفلی به نام شادی، دکتر شفیعی کدکنی، ص ۱۷.
#شفیعی_کدکنی
#شعر
#تاریخ_نانوشته
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303