eitaa logo
هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان
1.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
132 ویدیو
3 فایل
✨️به نام پنج ستاره دانشگاه اصفهان✨️ اینستاگرام، تلگرام، ایتـا: @gomnam_ui محفل هفتگی: سه‌شنبه‌ها/ از نماز مغرب/ مسجد شجره واریز نذورات: 5041721000841503 ارتباط با ادمین: @gomnamui
مشاهده در ایتا
دانلود
اَللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِي فِي دُعَائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِي خدايا در خواندنت و در درخواست از حضرتت به من اذن دادی، پس ای شنوا بشنو ستودنم را 🌙 محفل مناجات ماه مبارک رمضان 🔷️ با کلام: حجت‌الاسلام صادقی 🔷️ با نوای: کربلایی محمد کاویان 🔹️ زمان: سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲؛ از اذان مغرب 🔹️ مکان: دانشگاه اصفهان، مسجد شجره 💠 همراه با سفر‌ه‌ی با برکت افطاری |هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان| 🆔️@gomnam_ui
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 بِسْمِ اللّهِ النُور🌱 🔹آيه ۸۶ سوره بقره أُوْلئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا بِالْأَخِرَةِ فَلا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنصَرُونَ‏ 🔸ترجمه آنها كسانى هستند كه زندگى دنیا را به بهاى (از دست دادن) آخرت خریده اند، پس در مجازات آنان تخفیفى داده نمى شود و آنها یارى نخواهند شد. 🔹نکته ها این آیه ریشه ى پیمان شكنى ها، قتلِ نفس ها و عمل نكردن به برخى آیات را چنین بیان مى كند: آنها دنبال زندگى دنیوى هستند وتنها به قوانینى كه منافعشان را تأمین كند، پاى بند هستند وبه هر قانونى كه ضررى به منافع دنیوى آنان بزند بى اعتنایند. پس عذاب الهى براى این رفاه طلبان دنیاپرست، تخفیف ندارد و بر خلاف خیال و گمانشان كه ادّعا مى كنند؛ یا اصلاً عذاب نخواهند شد و یا چند روزى بیشتر مجازات نمى بینند، آنان نیز مثل همه ى مجرمان، در برابر اعمال خود مسئولند. 🔸پيام ها 1- انسان، آزاد است و حقّ انتخاب دارد. تمام آیاتى كه مى فرماید: انسان دنیا را خرید و آخرت را فروخت، دلیل این هستند كه انسان مجبور نیست، بلكه اختیار دارد و خود با فكر و مقایسه، مى سنجد و انتخاب مى كند. «اشتروا» 2- همه در برابر قانون الهى یكسان هستند. «فلا یخفّف» اینكه بنى اسرائیل خود را نژادِ برتر، فرزند ومحبوب خدا مى دانند، گمان و وهمى بیش نیست. قهر الهى براى هیچ انسان و نژادى كه در مسیر لجاجت و كفر است، استثنا برنمى دارد. 3- دنیاطلبى، یكى از انگیزه هاى قتل مى باشد. «تقتلون انفسكم... اشتروا الحیوة الدنیا» تحدیر ( تند خوانی)قرآن👈 جزء ۱ |هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان| 🆔️@gomnam_ui
🌱 بسْمِ اللّهِ النُور🌱 🔹آيه ۱۷۷ سوره بقره لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ 🔸ترجمه نيكوكارى آن نيست كه روى خود را به سوى مشرق و [يا] مغرب بگردانيد، بلكه نيكى آن است كه كسى به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب [آسمانى‌] و پيامبران ايمان آورد، و مال [خود] را با وجود دوست داشتنش، به خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و در راه‌ماندگان و گدايان و در [راه آزاد كردن‌] بندگان بدهد، و نماز را برپاى دارد، و زكات را بدهد، و آنان كه چون عهد بندند، به عهد خود وفادارانند؛ و در سختى و زيان، و به هنگام جنگ شكيبايانند؛ آنانند كسانى كه راست گفته‌اند، و آنان همان پرهيزگارانند. 🔹نکته ها از رسول خدا نقل شده است که فرمودند: هر کس به این آیه عمل کند، ایمانش کامل است. این آیه پانزده صفت نیک را در سه بخشِ ایمان، عمل و اخلاق بیان نموده است. در بخش ایمان، به مسئله ایمان به خدا، فرشتگان، انبیا، قیامت و کتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زکات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى و روانى مثل صبر در برابر مشکلات، اشاره گردیده است. و در بخش اخلاقى به وفاى به عهد و دل کندن از مادّیات و ترحّم به فقرا اشاره شده است. 🔸پيام ها ۱. ایمان به خدا، سبب خضوع در برابر حقّ و عدم تسلیم در برابر طاغوت‏ هاست. ۲. ایمان به قیامت، موجب وسعت دید و بلندى همّت مى ‏گردد. ۳. ایمان به وجود ملائکه، نشانه‏ ى ایمان به تشکیلات ماوراى طبیعت است. ۴. ایمان به انبیا، ایمان به وحى و جریان هدایت در طول تاریخ است و دلیل بر اینکه انسان در این جهان رها و بى‏ برنامه نبوده است. ۵. انفاق، بیانگر تعاون و نوع دوستى، و نماز، پیوند مستقیم با خدا، و زکات برنامه ‏ریزى براى حل مشکل محرومان، و وفاى به عهد موجب تحکیم ارتباطات، و صبر عامل آبدیده شدن انسان‏ هاست. تحدیر ( تند خوانی)قرآن👈 جزء ۲ |هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان| 🆔️@gomnam_ui
🌱 بِسْمِ اللّهِ النُور🌱 🔹آيه ۲۸۶ سوره بقره لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِنْ نَّسِيْنَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنْتَ مَوْلنَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَفِرِينَ‏ 🔸ترجمه خداوند هیچ كس را جز به اندازه توانایى اش تكلیف نمى كند، هركس آنچه از كارها (ى نیك) انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از كارها (ى بد) كسب كرده به ضرر خود كسب كرده است. (مؤمنان مى گویند:) پروردگارا! اگر (در انجام تكالیف چیزى را) فراموش یا خطا نمودیم، ما را مؤاخذه مكن. پرودگارا! تكلیف سنگین بر ما قرار مده، آن چنان كه (به خاطر گناه و طغیان) بر كسانى كه پیش از ما بودند قرار دادى. پروردگارا! آنچه را (ازمجازات) كه طاقت تحمل آنرا نداریم، بر ما مقرّر نكن و از ما درگذر و ما را بیامرز و در رحمت خود قرارده، تو مولى و سرپرست مایى، پس ما را بر گروه كافران پیروز گردان. 🔹نکته ها گاهى منشا فراموشى، سهل انگارى خود انسان است كه قابل مؤاخذه مى باشد. چنانكه خداوند مى فرماید: «كذلك أتَتك ایاتنا فنَسیتَها و كذلك الیوم تنسى» [778] آن چنانكه آیات ما بر تو آمد و تو آنها را فراموش كردى، همانگونه امروز نیز تو به فراموشى سپرده مى شوى. لذا در این آیه از فراموش كارى در كنار خطاكارى، طلب آمرزش مى شود. در ضمن از مجازات هاى سنگین كه در اثر طغیان و فساد امّت هاى پیشین بر آنها تحمیل شد، درخواست عفو مى شود. در این آیه انسان تمام مراحل لطف را از خداوند مى خواهد: مرحله اوّل عفو است كه محو آثار گناه و عقاب است. مرحله دوّم مغفرت و محو آثار گناه از روح است و مرحله سوّم بهره گیرى از رحمت پروردگار و پیروزى بر كافران مى باشد. «لایكلّف اللّه نفساً الاّ وُسعها» در آیات دیگر نیز فرموده است: «ما جعل علیكم فى الدین من حرج» [779] و «یرید اللّه بكم الیسر» [780] پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نیز فرموده است: من به دین آسان و سهل مبعوث شده ام. [781] 778) طه، 126 . 779) حج، 78. 780) بقره، 185. 781) بعثنى بالحنیفیة السهلة السمحة« بحار، ج 22، ص 263. 🔸پيام ها 1- تكالیف الهى، بیش از توان انسان نیست. «لا یكلّف اللّه نفساً الا وسعها» اسلام، دینِ آسانى است، نه سخت گیرى. 2- اعمال ما آثارى دارد كه بازتابش به خود ما برمى گردد. «لها ما كسبت وعلیها ما...» 3- انسان، آزاد و صاحب اختیار است. «لها ما كسبت» 4- انجام یا ترك دستورات الهى، سود وضررش براى خود ماست. «لها... علیها» 5 - كسانى كه مى گویند: «سَمِعنا واطعَنا» وسراپا عادل ومتّقى هستند، بازهم از خطا ونسیان هاى خود نگرانند ودعا مى كنند. «ان نسینا او أخطأنا» 6- به تاریخ گذشتگان وحوادث تلخ آنان بنگریم تا درس عبرت گرفته وبه خدا پناه ببریم. «كما حَمَلتْه على الّذین من قبلنا» 7- آداب دعا آن است كه ابتدا به ضعف خود اقرار كنیم؛ «لا طاقة لنا» سپس به عظمت خداوند گواهى دهیم؛ «انت مولینا» آنگاه خواست خود را مطرح كنیم. «واعف عنّا واغفرلنا وارحمنا» 8 - پیروزى اسلام بر كفر، خواسته دائمى مؤمنان است. «وانصرناعلى القوم الكافرین» تحدیر ( تند خوانی)قرآن👈 جزء ۳ |هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان| 🆔️@gomnam_ui
🌙 محفل مناجات ماه مبارک رمضان 🔷️ با کلام: حجت‌الاسلام صادقی 🔷️ با نوای: کربلایی محمد کاویان 🔹️ زمان: سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ 🔹️ مکان: دانشگاه اصفهان، مسجد شجره |هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان| 🆔️@gomnam_ui
🌱 بِسْمِ اللّهِ النُور🌱 🔹آيه ۱۰۳ سوره آل عمران اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ 🔸ترجمه و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد؛ و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد: آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد، پس ميان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد؛ و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد. اين گونه، خداوند نشانه‌هاى خود را براى شما روشن مى‌كند، باشد كه شما راه يابيد. 🔹نکته ها ۱. حضرت علىّ (ع) مى‏ فرماید: قرآن، حبل اللّه است و از امام صادق‏ (ع) نقل شده است که فرمود: ما اهل‏بیت، حبل اللّه هستیم. ۲. تألیف دل ها تنها به دست خداست. «فالّفَ بینَ قلوبکم» قرآن خطاب به پیامبر مى‏ فرماید: «لو اَنفقتَ ما فِى الارضِ جَمیعاً ما اَلّفتَ بینَ قلوبِهم» اگر همه سرمایه ‏هاى زمین را خرج کنى نمى‏ توانى بدون خواست او بین دل ها ایجاد الفت نمایى. 🔸پيام ها ۱. وحدت و دورى از تفرقه، یک وظیفه‏ى الهى است. «و اعتصموا» ۲. محور وحدت باید دین خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّیت، و... . «بحبل اللّه» ۳. از برکات و خدمات اسلام غافل نشوید. «اذ کنتم اعداء فالّف بین قلوبکم» ۴. وحدت، عامل اخوّت است. «فأصبحتم بنعمته اخواناً» ۵. اتّحاد، نعمت بزرگ الهى است. «فاصبحتم بنعمته» ۶. تفرقه و عدوات، پرتگاه و گودال آتش است. «شفا حفرة من النار» ۷. نعمت‏ هاى خداوند، آیات او هستند. «و اذکروا نعمت اللّه...یبین اللّه لکم آیاته» ۸. یادآورى نعمت‏ هاى الهى عامل عشق و زمینه‏ ساز هدایت است. «و اذکروا نعمت اللّه... لعلکم تهتدون» تحدیر (تند خوانی) قرآن👈 جزء ۴ |هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان| 🆔️@gomnam_ui
🌱 بِسْمِ اللّهِ النُور🌱 🔹آيه ۱۳۵ سوره نساء يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُونُوا قَوَّ مِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَلِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقِيراً فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً 🔸ترجمه اى كسانى كه ایمان آورده اید! همواره بر پا دارنده عدالت باشید و براى خدا گواهى دهید، گرچه به ضرر خودتان یا والدین و بستگان باشد. اگر (یكى از طرفین دعوا) ثروتمند یا فقیر باشد، پس خداوند به آنان سزاوارتر است. پس پیرو هواى نفس نباشید تا بتوانید به عدالت رفتار كنید. و اگر زبان بپیچانید (و به ناحق گواهى دهید) یا (از گواهى دادن به حقّ) اعراض كنید، پس (بدانید كه) خداوند به آنچه مى كنید آگاه است. 🔹نکته ها كلمه ى «تلووا» از ریشه ى «لىّ» به معناى پیماندن و تاب دادن است كه مراد از آن در این آیه یا گرداندن زبان به ناحق و تحریف گواهى است و یا تاب دادن به اجراى عدالت و ایجاد تأخیر در آن است. تمام كلمات و جملات این آیه در راستاى تشویق و تأكید بر عدالت است. قیام به عدالت و گواهى به عدالت ودورى از هرگونه فردگرایى، نژادگرایى و یاضعیف گرایى، معیار حقّ و عدالت است، نه فقر و غنى، یا خویش و خویشاوند. گواهى انسان چند حالت دارد: گاهى علیه ثروتمندان به خاطر روحیّه ى ضدّ استكبارى. گاهى به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام او. گاهى علیه فقیر به خاطر بى اعتنایى به او. گاهى به نفع فقیر به خاطر دلسوزى براى او. كه این آیه همه ى این انگیزه ها را باطل و تنها قیام به عدل را حقّ مى داند. امام صادق علیه السلام فرمود: مؤمن بر مؤمن هفت حقّ دارد كه واجب ترین آنها گفتن حقّ است، گرچه به زیان خود و بستگانش تمام شود.[397] 397) تفسیر المیزان. 🔸پيام ها 1- به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمه ى ایمان است. «یا ایها الذین امنوا كونوا قوّامین بالقسط» 2- قیام به عدالت، باید خوى و خصلت مؤمن گردد. كلمه «قوّام» یعنى بر پا كننده دائمى قسط و عدل. 3- عدالت، حتّى نسبت به غیر مسلمان نیز باید مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «كونوا قوّامین بالقسط» 4- عدالت باید در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قوّامین بالقسط» 5 - گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. «كونوا... شهداء للّه» 6- نباید هدف از گواهى دادن، دست یابى به اغراض دنیوى باشد. «شهداء للَّه» 7- اقرار انسان علیه خودش معتبر است. «شهداء للّه و لو على انفسكم» 8 - ضوابط بر روابط مقدّم است. «ولو على انفسكم او الوالدین و الاقربین» 9- رعایت مصالح خود و بستگان و فقرا، باید تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد. «شهداء للَّه و لو على انفسكم...» 10- سود و مصلحت واقعى فقرا و اغنیا از طریق شهادت به ناحقّ تأمین نخواهد شد. «ان یكن غنیّاً او فقیراً فاللَّه اولى بهما» 11- همه در برابر قانون مساویند. «غنیاً او فقیراً» 12- پیروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فامیل و فقر و غنا نشانه ى هوى پرستى است. «فلا تتّبعوا الهوى ان تعدلوا» 13- اداى شهادت واجب است وكتمان وتحریف آن ممنوع. «ان تلووا او تعرضوا» 14- هر نوع كارشكنى، تأخیر وجلوگیرى از اجراى عدالت، حرام است. «ان تلووا» 15- ضامن اجراى عدالت، ایمان به علم الهى است. «فان الله كان بما تعملون خبیراً» تحدیر (تند خوانی) قرآن👈 جزء ۵ |هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان| 🆔️@gomnam_ui
🌙 محفل مناجات ماه مبارک رمضان 🔷️ با کلام: حجت‌الاسلام صادقی 🔷️ با نوای: کربلایی محمد کاویان 🔹️ زمان: سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ 🔹️ مکان: دانشگاه اصفهان، مسجد شجره |هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان| 🆔️@gomnam_ui
🌱 بسْمِ اللّهِ النُور🌱 🔹آيه ۸ سوره مائده يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ 🔸ترجمه ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است! 🔹نکته ها مشابه اين آيه با اندكى تفاوت، در آيه ۱۳۵ سوره نساء آمده است، «قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى‌ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ» قيام به عدالت كنيد و گواهان براى خدا باشيد. هر چند به زيان خود يا والدين و بستگان شما باشد. تفاوت ميان اين دو آيه، آن است كه اين آيه سفارش مى‌كند: كينه‌ها و دشمنى‌ها شما را منحرف نكند؛ ولى آيه سوره‌ى نساء مى‌فرمايد: علاقه‌ها و وابستگى‌ها شما را از مرز عدالت خارج نكند. آرى، عوامل انحراف از عدالت يا بغض و كينه است، يا حبّ و دوستى كه هر آيه به يكى از آنها اشاره دارد. از آنجا كه ناديده گرفتن كينه‌هاى درونى درباره مردم دشوار است، لذا در اين آيه چند فرمان و چند تشويق به كار رفته است. لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... اعْدِلُوا ... هُوَ أَقْرَبُ‌ ... اتَّقُوا اللَّهَ‌ ... 🔸پيام ها ۱. اگر انگيزه‌ى انسان، كينه‌هاى او شد، اخلاصى در كار نيست؛ ولى اگر قيام براى خدا باشد، كينه‌ها در اجراى عدالت بى‌اثر مى‌شود. ۲. عدالت مستمر به صورت ملكه و عادت، ارزش كاملى است، گرچه عدالت لحظه‌اى مطلوب است. ۳. احساسات بايد تحت الشعاع عدالت باشد. ۴. در سياستگذارى‌ها و روابط داخلى و خارجى؛ حتّى نسبت به دشمنان هم عادل باشيم. تحدیر (تند خوانی) قرآن👈 جزء ۶ |هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان| 🆔️@gomnam_ui