#گزارش_تصویری
🌙 محفل مناجات ماه مبارک رمضان
🔷️ با کلام: حجتالاسلام صادقی
🔷️ با نوای: کربلایی محمد کاویان
🔹️ زمان: سهشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
🔹️ مکان: دانشگاه اصفهان، مسجد شجره
|هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان|
🆔️@gomnam_ui
🌱 بِسْمِ اللّهِ النُور🌱
🔹آيه ۱۰۳ سوره آل عمران
اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
🔸ترجمه
و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد؛ و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد: آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد، پس ميان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد؛ و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد. اين گونه، خداوند نشانههاى خود را براى شما روشن مىكند، باشد كه شما راه يابيد.
🔹نکته ها
۱. حضرت علىّ (ع) مى فرماید: قرآن، حبل اللّه است و از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: ما اهلبیت، حبل اللّه هستیم.
۲. تألیف دل ها تنها به دست خداست. «فالّفَ بینَ قلوبکم» قرآن خطاب به پیامبر مى فرماید: «لو اَنفقتَ ما فِى الارضِ جَمیعاً ما اَلّفتَ بینَ قلوبِهم» اگر همه سرمایه هاى زمین را خرج کنى نمى توانى بدون خواست او بین دل ها ایجاد الفت نمایى.
🔸پيام ها
۱. وحدت و دورى از تفرقه، یک وظیفهى الهى است. «و اعتصموا»
۲. محور وحدت باید دین خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّیت، و... . «بحبل اللّه»
۳. از برکات و خدمات اسلام غافل نشوید. «اذ کنتم اعداء فالّف بین قلوبکم»
۴. وحدت، عامل اخوّت است. «فأصبحتم بنعمته اخواناً»
۵. اتّحاد، نعمت بزرگ الهى است. «فاصبحتم بنعمته»
۶. تفرقه و عدوات، پرتگاه و گودال آتش است. «شفا حفرة من النار»
۷. نعمت هاى خداوند، آیات او هستند. «و اذکروا نعمت اللّه...یبین اللّه لکم آیاته»
۸. یادآورى نعمت هاى الهى عامل عشق و زمینه ساز هدایت است. «و اذکروا نعمت اللّه... لعلکم تهتدون»
تحدیر (تند خوانی) قرآن👈 جزء ۴
#جزء_چهار_کلام_الله
#جرعهٔ_نور
|هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان|
🆔️@gomnam_ui
🌱 بِسْمِ اللّهِ النُور🌱
🔹آيه ۱۳۵ سوره نساء
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُونُوا قَوَّ مِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَلِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقِيراً فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً
🔸ترجمه
اى كسانى كه ایمان آورده اید! همواره بر پا دارنده عدالت باشید و براى خدا گواهى دهید، گرچه به ضرر خودتان یا والدین و بستگان باشد. اگر (یكى از طرفین دعوا) ثروتمند یا فقیر باشد، پس خداوند به آنان سزاوارتر است. پس پیرو هواى نفس نباشید تا بتوانید به عدالت رفتار كنید. و اگر زبان بپیچانید (و به ناحق گواهى دهید) یا (از گواهى دادن به حقّ) اعراض كنید، پس (بدانید كه) خداوند به آنچه مى كنید آگاه است.
🔹نکته ها
كلمه ى «تلووا» از ریشه ى «لىّ» به معناى پیماندن و تاب دادن است كه مراد از آن در این آیه یا گرداندن زبان به ناحق و تحریف گواهى است و یا تاب دادن به اجراى عدالت و ایجاد تأخیر در آن است.
تمام كلمات و جملات این آیه در راستاى تشویق و تأكید بر عدالت است. قیام به عدالت و گواهى به عدالت ودورى از هرگونه فردگرایى، نژادگرایى و یاضعیف گرایى، معیار حقّ و عدالت است، نه فقر و غنى، یا خویش و خویشاوند.
گواهى انسان چند حالت دارد:
گاهى علیه ثروتمندان به خاطر روحیّه ى ضدّ استكبارى.
گاهى به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام او.
گاهى علیه فقیر به خاطر بى اعتنایى به او.
گاهى به نفع فقیر به خاطر دلسوزى براى او.
كه این آیه همه ى این انگیزه ها را باطل و تنها قیام به عدل را حقّ مى داند.
امام صادق علیه السلام فرمود: مؤمن بر مؤمن هفت حقّ دارد كه واجب ترین آنها گفتن حقّ است، گرچه به زیان خود و بستگانش تمام شود.[397]
397) تفسیر المیزان.
🔸پيام ها
1- به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمه ى ایمان است. «یا ایها الذین امنوا كونوا قوّامین بالقسط»
2- قیام به عدالت، باید خوى و خصلت مؤمن گردد. كلمه «قوّام» یعنى بر پا كننده دائمى قسط و عدل.
3- عدالت، حتّى نسبت به غیر مسلمان نیز باید مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «كونوا قوّامین بالقسط»
4- عدالت باید در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قوّامین بالقسط»
5 - گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. «كونوا... شهداء للّه»
6- نباید هدف از گواهى دادن، دست یابى به اغراض دنیوى باشد. «شهداء للَّه»
7- اقرار انسان علیه خودش معتبر است. «شهداء للّه و لو على انفسكم»
8 - ضوابط بر روابط مقدّم است. «ولو على انفسكم او الوالدین و الاقربین»
9- رعایت مصالح خود و بستگان و فقرا، باید تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد. «شهداء للَّه و لو على انفسكم...»
10- سود و مصلحت واقعى فقرا و اغنیا از طریق شهادت به ناحقّ تأمین نخواهد شد. «ان یكن غنیّاً او فقیراً فاللَّه اولى بهما»
11- همه در برابر قانون مساویند. «غنیاً او فقیراً»
12- پیروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فامیل و فقر و غنا نشانه ى هوى پرستى است. «فلا تتّبعوا الهوى ان تعدلوا»
13- اداى شهادت واجب است وكتمان وتحریف آن ممنوع. «ان تلووا او تعرضوا»
14- هر نوع كارشكنى، تأخیر وجلوگیرى از اجراى عدالت، حرام است. «ان تلووا»
15- ضامن اجراى عدالت، ایمان به علم الهى است. «فان الله كان بما تعملون خبیراً»
تحدیر (تند خوانی) قرآن👈 جزء ۵
#جزء_پنج_کلام_الله
#جرعهٔ_نور
|هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان|
🆔️@gomnam_ui
#گزارش_صوتی
🌙 محفل مناجات ماه مبارک رمضان
🔷️ با کلام: حجتالاسلام صادقی
🔷️ با نوای: کربلایی محمد کاویان
🔹️ زمان: سهشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
🔹️ مکان: دانشگاه اصفهان، مسجد شجره
|هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان|
🆔️@gomnam_ui
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 بسْمِ اللّهِ النُور🌱
🔹آيه ۸ سوره مائده
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
🔸ترجمه
ای کسانی که ایمان آوردهاید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام میدهید، با خبر است!
🔹نکته ها
مشابه اين آيه با اندكى تفاوت، در آيه ۱۳۵ سوره نساء آمده است، «قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ» قيام به عدالت كنيد و گواهان براى خدا باشيد.
هر چند به زيان خود يا والدين و بستگان شما باشد. تفاوت ميان اين دو آيه، آن است كه اين آيه سفارش مىكند: كينهها و دشمنىها شما را منحرف نكند؛ ولى آيه سورهى نساء مىفرمايد: علاقهها و وابستگىها شما را از مرز عدالت خارج نكند. آرى، عوامل انحراف از عدالت يا بغض و كينه است، يا حبّ و دوستى كه هر آيه به يكى از آنها اشاره دارد.
از آنجا كه ناديده گرفتن كينههاى درونى درباره مردم دشوار است، لذا در اين آيه چند فرمان و چند تشويق به كار رفته است. لا يَجْرِمَنَّكُمْ ... اعْدِلُوا ... هُوَ أَقْرَبُ ... اتَّقُوا اللَّهَ ...
🔸پيام ها
۱. اگر انگيزهى انسان، كينههاى او شد، اخلاصى در كار نيست؛ ولى اگر قيام براى خدا باشد، كينهها در اجراى عدالت بىاثر مىشود.
۲. عدالت مستمر به صورت ملكه و عادت، ارزش كاملى است، گرچه عدالت لحظهاى مطلوب است.
۳. احساسات بايد تحت الشعاع عدالت باشد.
۴. در سياستگذارىها و روابط داخلى و خارجى؛ حتّى نسبت به دشمنان هم عادل باشيم.
تحدیر (تند خوانی) قرآن👈 جزء ۶
#جزء_شش_کلام_الله
#جرعهٔ_نور
|هیئت شهدای گمنام دانشگاه اصفهان|
🆔️@gomnam_ui