eitaa logo
📚 جهاد با نفس 📚
1.9هزار دنبال‌کننده
135 عکس
99 ویدیو
1 فایل
✅ کتاب گناهان کبیره تألیف شهید آیت الله دستغیب ✅ کنترل ذهن در مسیر تقرّب. ✅ مبارزه با راحت طلبی. ✅ عبور از لذّتهای پَست. ✅ افزایش قدرت روحی. ✅ کتاب جهاد با نفس تألیف شیخ حُرّ عاملی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 ادامهء کفران نعمت 🌸
💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 🔰معنی : 🔰 کفران، به معنی پوشانیدن نعمت است و سه مرتبه دارد: ✔️ ۱ ــ جهل به نعمت : که سخت تر و بدتر از سایر مراتب است و دو صورت دارد: یا ⚡️جهل به اصل نعمت است. یعنی به واسطۀ نافهمی، نعمت را نمی شناسد و آن را نادیده می گیرد و بود و نبودش را برابر می داند. ⚡️یا اینکه جهل به منعم است که اصلاً پروردگار خود را نشناخته یا او را به وصف منعمی ندانسته و آن نعمت را از او نمی بیند، بلکه از جز او می داند. و خلاصه، جهل به نعمت یا به منعم هر دو، کفر به نعمت و مورد قطعی عقوبتهائی است که برای کفران نعمت وعدۀ عذاب داده شده و گناه کبیره است. ✔️ ۲ ــ کفر به حسب حال است. به این بیان که انسان عاقلی که نعمت خدا به او می رسد، باید دلشاد و فرحناک شود که مورد انعام و عنایت خداوند واقع شده و او را یاد فرموده و به فضل و ادامۀ لطف حضرتش امیدوار و دلگرم باشد. ۵. 🔰حالا اگر برعکس، به پروردگارش باشد و به فضلش امیدی نداشته باشد و به او دلخوش نبوده بلکه از او جدا و بریده و مأیوس باشد، این حال، کفر به نعمتهای خداوندی است. ✔️ ۳ــ کفر به اعضا و جوارح : یعنی کفر عملی به اینکه، به قلب قصد گناه کند و به زبان شکایت و مذمّت نماید. یعنی در عوض ذکر نعمتها و شکر آن به زبانش ۲، همه را نادیده گرفته و از نرسیدن به آرزوهای موهوم خود شکایت کرده، از افعال الهی مذمّت نماید. و نیز نعمت خدا را در غیر آنچه برای آن آفریده شده، صرف نماید و اعضای خود را در آنچه مورد نهی خدا و موجب بعد از رحمت او است بکار اندازد. 🔰حضرت سجّاد «علیه السّلام» در شرح «گناهانی که نعمت ها را دگرگون می کنند» می فرماید: «از آن جمله کفران نعمت است» ۳. 🔰پیغمبر اکرم «صلّی اللّه علیه و آله» هم می فرماید: « برای مؤمن، کفّارۀ آنچه از نعمتها را هدر داده می باشد» ۴. 📚پاورقی: ۱) - قُلْ بِفَضْلِ اَللّٰهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذٰلِکَ فَلْیَفْرَحُوا ( ، آیه ۵٩). ۲) - وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ ( آیه ١١). ۳) -فی تفسیر الذنوب التی تغیر النعم قال علیه السّلام و کفران النعم (معانی الاخبار ص ٢۶٩) . ۴) -ضغطة القبر للمؤمن کفارة لما کان منه من تضییع النعم (جلد ٣ بحار الانوار ج ۶ جدید ص ٢٢١). 💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 @gonahanekabireh
💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 🔰 اگر شُکر نباشد از حیوان پست تر است: 🔰حضرت سجّاد «علیه السّلام» می فرماید: «حمد و ثنا خاصّ خداوندی است که اگر به بندگانش شناسائی شُکرش را عطا نمی کرد، بر آنچه از بخشش های پی درپی و نعمتهای آشکار عنایت فرموده است، هر آینه در نعمتهای او تصرّف می کردند، بدون اینکه او را بستایند و سپاسش را بجا آورند. و اگر چنین می شدند، از حدّ انسانی بیرون و به حدّ بهائم و چهارپایان می رسیدند. چنانچه در قرآن مجید می فرماید: «نیستند کفّار مگر مانند حیوانات بلکه پست تر و گمراه تر» ۱. 🔰خلاصه، کفران کنندۀ نعمت، اصلاً از آدمیّت خارج است، چه رسد به سعادت های انسانی از ایمان و معارف حقّه و اعمال صالح که برای زندگانی جاودانی او است. 📚پاورقی: ۱) -دعای اول صحیفه سجّادیه. 💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 @gonahanekabireh
💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 🔰 کفران واسطهء خِیر : 🔰 چون خداوند متعال به حکمت بالغه اش دنیا را دار اسباب قرار داده، و برای رساندن هر نعمتی به بندگانش واسطه و سببی معیّن فرموده که به وسیله آن، نعمت به بنده برسد، به حکم عقل و شرع، نباید وسائط را نادیده گرفت، بلکه باید از آنها هم سپاسگزاری نمود. البتّه نه به طور استقلال که آن واسطه را منعم خودش بداند بلکه باید او را گرامی داشت، چون واسطهء نعمت است. و به زبان حال و قال خدای را سپاسگزار باشد که به توسط فلان شخص، فلان نعمت را به من مرحمت فرموده. و در اینجا به چند روایت اکتفا می شود. 🔰امام سجّاد «علیه السّلام» می فرماید: «به راستی خدا هر بندۀ سپاسگزاری را دوست می دارد و در قیامت به بنده ای از بندگانش می فرماید: آیا (در دنیا) از فلان شخص (که واسطۀ نعمت بود) سپاسگزاری کردی؟ پس می گوید: پروردگارا بس تو را شکر کردم. خداوند می فرماید: چون شکر او را نکردی، شکر مرا هم نکرده ای» . آنگاه امام «علیه السّلام» فرمود: «سپاسگزارترین شما از خداوند، سپاسگزارترین شما است برای مردم (که واسطۀ نعمت الهی هستند) ١». 🔰حضرت صادق «علیه السّلام» می فرماید: «از حقیقت شکر خدا، شکر کردن از کسی است که نعمت بر دستش جاری شده و به تو رسیده است» ٢. 🔰حضرت رضا «علیه السّلام» می فرماید: «هرکس سپاسگزاری از کسانی که واسطۀ نعمتند نکند، از خدا سپاسگزاری نکرده است» ٣. 🔰رسول خدا «صلّی اللّه علیه و آله» می فرماید: «در قیامت بنده ای را در موقف حساب می آورند و خداوند امر می فرماید: او را به دوزخ برند. می گوید: پروردگارا چگونه امر می فرمائی مرا به آتش برند، درحالی که من خوانندۀ قرآن بودم. می فرماید: چون به تو نعمت دادم و شکر نکردی. می گوید: خدایا فلان نعمت را دادی و چنین شکر کردم و فلان نعمت را دادی و چنان سپاسگزاری نمودم. و همچنین نعمتهای الهی و سپاسگزاریهای خودش را می شمارد. خداوند می فرماید: همه را راست گفتی مگر اینکه از کسانی که به توسّط آنها به تو نعمت رساندم، سپاسگزاری نکردی، و جز این نیست که بر ذات خودم سوگند یاد کرده ام که سپاسگزاری بنده ام را از نعمتی که به او داده ام نپذیرم تا از کسی که به توسّطش نعمت به او رسیده سپاسگزاری نماید» ۴. 🔰و در بحث قبل، از امام صادق «علیه السّلام» حدیثی نقل شد که می فرماید: «لعنت خدا بر کسی که احسانی به او شود و آن را کفران کند و کفرانش سبب شود که صاحب خیر به دیگران احسان ننماید» ۵. 📚 پاورقی: ١) -(وسائل کتاب الامر بالمعروف باب۸، ص ۵۱۶). ٢) ــ(وسائل الشیعه ج ١١ ص ۵۴٠) . ٣) ــ (وسائل الشیعه ج ١١ ص ۵۴٢). ۴) -وسائل الشیعه باب ٨ ص ۵١۶. ۵) -در باب ٨ از کتاب امر به معروف وسائل در این مورد ١۶ حدیث در باب ٧ یازده حدیث و در مستدرک ١۴ حدیث و در باب ٧ نه حدیث نقل شده در استحباب دعا کردن دربارۀ واسطۀ نعمت و تلافی نمودن احسان او به مثل آن. 💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 @gonahanekabireh
💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 🔰چگونگی شُکر واسطۀ خِیر: 🔰 پیغمبر «صلّی اللّه علیه و آله» می فرماید: «هرگاه از برادر مؤمنت خِیری و نعمتی به تو رسید، کافی است که بگوئی خدا تو را جزای خیر دهد. و اگر نامش در مجلسی که نباشد بُرده شود، اگر بگوئی خدا او را جزای خیر دهد، پس در این حال تلافی کرده ای» ۱. 🔰و نیز فرمود: «هرکس شما را به خدا سوگند داد و چیزی خواست، به او بدهید، و هرکس به شما خِیری و نعمتی رسانید، تلافی کنید. یعنی شما هم مثل آن خِیر را به او برسانید و اگر چیزی را که به آن تلافی کنید، نداشته باشید، برایش دعا کنید. به اندازه ای که بدانید تلافی کرده اید» ۲. 🔰و بالجمله باید در برابر هر احسانی احسان کرد چنانچه در سورۀ الرحمن می فرماید «آیا پاداش احسان چیزی جز احسانست» ۳ . 👌👌 با توجّه به اینکه شروع کنندهء به احسان افضل و برتر است. و صریح روایات است که در این حکم، فرقی بین احسان کنندگان نیست. یعنی باشد یا ، مطیع باشد یا فاسق، خلاصه هر که باشد و احسانش هرچه باشد باید تلافی و جبران کرد. 📚پاورقی: ۱و ۲) - (وسائل ج ١١ ص ۵٣٧ مستدرک) . ۳) - هَلْ جَزٰاءُ اَلْإِحْسٰانِ إِلاَّ اَلْإِحْسٰانُ ( ، آیۀ ۶٠). 💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 @gonahanekabireh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 برای تقرّب( قسمت ۴۵ ): آیت الله حقّ شناس یه جمله ای دارن که میفرمایند: ✅ مقام مراقبه این است که بدانیم، در حضور و محضرِ کسی هستیم، که حتّی نسبت به تصوّرات و خطوراتِ ذهنی ما هم آگاه است.... 🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 یه شخصی از پیامبر اکرم سؤال کرد: یا رسول الله معنی آیهء «الله علیم بذات الصّدور» چیه؟ ✳️ حضرت فرمود: یعنی خداوند متعال به تصوّراتی که در ذهن شما پیدا میشه هم آگاه هست. 🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 - یعنی اگه فکر گناه کنیم خدا میدونه؟😥 بله دیگه! هر موقع فکر گناه هم به سرت زد 👌 زود استغفار کن. بگو خدایا غلط کردم...😓 اینجوری میتونی ذهنت رو کنترل کنی تاسراغ قسمت های بعدی گناه نره. 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 💮 جالبه گاهی وقتا خداوند متعال آدم رو میترسونه بعد میگه نترس... - خب خدایا خودت داری ما رو میترسونی با این امتحانات و مقدّراتی که داری، بعد میگی نترس؟! 😣 - خب همینه دیگه! من میترسونم ولی تو نترس... قرآن میفرماید: وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ 🔴 ما از شما امتحان میگیریم. اوّلین امتحان هم ترس هست... 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 🔴اکثر اتّفاقات بد همش ترسه! هیچی دیگه نیست. خداوند متعال میخواد کنترل ذهنت رو ببره بالا. 🔮 بیشترین چیزی که انسان ها باهاش امتحان میشن ... یعنی ذهنت رو کنترل کن که نترسی. 💢 میدونید هر یک از ما در طول زندگیمون چقدر ضرر کردیم فقط به خاطر ترس های بیجا؟ 😒 چقدر کردیم به خاطر ؟ چقدر از موفقیّت ها رو از دست دادیم به خاطر ترس های غلط..؟ خب بندازش دور این ترس رو... ذهنت رو کنترل کن! 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 🌺 آیت الله حقّ شناس عبارات قشنگی در این زمینه دارن. مثلاً میفرمایند: خیال معصیت که می‌کنید، همه‌ی اینها در حضور و محضرِ پروردگار است. بعد میفرماید: ذهنت رو به سمتِ معصیت نبر.... 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 بعد میفرماید: یک چشم زدن، غافل از آن ماه نباشید شاید که نگاهی کند، آگاه نباشید... غفلت نکن... مراقبت از ذهن این جنبه های عاشقانه رو هم داره... ✅ ممکنه خیلی جاها آدم مورد عنایت امام زمان «ارواحنا فداه» قرار بگیره ولی متوجّه نباشه... 💞 توی یه جلسه روضه نشستی و آقا بهت یه نگاه میکنه و دلت میره پیش حضرت... بعد حواست به یه چیز دیگه پرت میشه... بعد ها با خودت مرور میکنی و میبینی ای دل غافل... اون لحظه چرا آخه حواس من پرت شد..!😓 خب عزیزم کُلّاً مراقب باش حواست پرت نشه. 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 🌷توی کربلا هم اصحاب سیّد الشّهدا در اوج درگیری ها و سختی ها خم به ابرو نمی آوردن و در روایت هست که صورت نورانی امام حسین «علیه السّلام» مرتب پر نشاط تر میشد. ✅کسی که همش متوجّه خدا باشه دیگه براش سختی مفهومی نداره. اصلاً نمیبینه سختی ها رو. او توجّهش یه جای دیگه هست... مراقب ذهنش هست که به این طرف و اون طرف حواسش پرت نشه... 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 بذارید یه داستان دیگه هم از آقای حقّ شناس بگم. 🔵 یه آقای بزرگواری بعد از ۳۰ سال خدمت آیت الله حقّ شناس رسیدن. بعد گفت: آقای حقّ شناس، سلام . شما یادتون میاد؟ من مکاسب رو پیش شما خوندم توی حوزه و .. 💢 خب این موقع ها آدم میگه: عه! چه جالب! کجا؟ چه خبرا و....😍 🔶 آقای حقّ شناس گفته بودن: بله. حالا ذکرت رو بگو... ولش کن... یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشید... 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 اون بنده خدا مونده بود که بقیّهء خاطرات رو چجوری بگه!😊 نمیخواد بگی. مشغول باش.. ذکر خدا رو بگو و لذّت ببر... 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 وقتی آدم یه مقدار روی ذهن خودش کنترل داشته باشه و به مولای خودش فکر کنه 💞اونوقت تازه حس میکنه که وارد یه دنیای قشنگ و لذّت بخش شده... تازه احساس میکنه به آغوش مادر اصلی خودش برگشته.. 🌺 آخرِ لذّت اونجاست.... جاهای دیگه دنبال لذّت نگرد... یاعلی.. 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 @gonahanekabireh
#پیام_معنوی 💥⚡️غم و غضب ⚜غضب را فرو ببر وغم هایت را فراموش کن ، تا بتوانی متعادل باقی بمانی و متعادل بشوی . ✅ ⚜تو خودت را با حذف غضب و غم متعادل نگه دار ، ⚜ خدا به جای تو بر کسانی که تو را اذیّت کرده اند غضب خواهد کرد و غم هایت را برطرف خواهد کرد . 🔰و آنگاه دلِ خالی از غضب و غم ، محل محبّت به خدا و رضایت از او خواهد شد. 🌹 استاد پناهیان 🌹 🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃 @gonahanekabireh
Panahian-Clip-CheraNarahati.mp3
1.29M
چرا ناراحتی؟ خدا حواسش بهت هست عزیز دلم.... 🌹🌹🍃🌹🌹🍃 @gonahanekabireh
🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃 🔵اگه اجازه بدید یه سؤالی رو خدمتتون مطرح میکنم و جوابش رو در درس آینده تقدیم میکنم. 🔶 الان شما مدّت هاست که دارید همراه با ما بحث رو پیش میرید. شاید قبلاً هم بحث هایی شبیه کنترل ذهن رو دیده یا شنیده باشید بحث هایی مثل قانون جذب و راز موفقیّت و .... 🔷 به نظر شما بین بحثی که ما توی کانال قرار دادیم با بحثای دیگه ی شبیه به این چه فرقایی وجود داره؟ 🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃 @gonahanekabireh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 ادامه و بخش آخر 🌸
🔰♦️🔰♦️🔰♦️🔰♦️🔰♦️ بالاترین نعمتها است: 🍂شکّی نیست که نعمتهای الهی از دنیوی و اخروی، صوری و معنوی دربارۀ هر فردی قابل شماره نیست. چنانچه در قرآن مجید تذکّر می فرماید که: «اگر نعمتهای خدا را بشمارید، به شماره نخواهد آمد» ١. 🍂کفران هریک از آن نعمتها، به معنائی که ذکر شد، گناه کبیره و مستحقّ عقوبت است. لیکن باید دانست که هر اندازه نعمت مهمّتر و بزرگتر و اثرش بیشتر باشد، کفران آن سخت تر و بیشتر است و گناهش بزرگتر می باشد. از هر نعمتی بالاتر و مهمتر، ولایت آل محمّد «علیهم السّلام» است ٢. و کفران این نعمت، از هر گناهی سخت تر است و کفرانش به انکار ولایت ایشان، یا فراموش کردن، و یاد آن حضرات ننمودن و در پی دوستی ایشان نبودن و از پیروی فرمایشات و اوامر و نواهی آقایان سر برتافتن و خلاصه، به شأن ایشان اعتناء نکردن و از نعمت ولایت ایشان بهره مند نشدن است. 🍂با مراجعه به تفسیر صافی و برهان و نظائرش، دانسته می شود که بیشتر آیاتی که در قرآن مجید، در مورد ایمان است اشاره به است. و همچنین آیاتی که در مورد کفر است، بیشتر راجع به کفر به ولایت می باشد. برای نمونه یکی دو مورد تذکر داده می شود: 🍂در سورۀ ابراهیم می فرماید: «آیا ندیدی کسانی را که نعمت خدا را به کفر تبدیل کردند و قوم خود را به جهنّم کشاندند» ٣. در اخبار کثیری وارد شده که نعمت، اهل بیت عصمت و طهارتند. و کفر، بنی امیّه و دشمنان آل محمد «صلّی اللّه علیه و آله» می باشند. 🍂و در سورۀ تکاثر می فرماید: «در قیامت از نعمت سؤال کرده خواهید شد» ۴. 🍂روایات بسیاری رسیده که مراد از نعیم در این آیه که مورد بازپرسی است، ولایت آل محمّد «صلّی اللّه علیه و آله» می باشد. 🍂و خلاصه اصل و حقیقت نعمت، همان است. زیرا برخورداری از هر نعمتی متوقّف بر آن است. 📚پاورقی: ١) - وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اَللّٰهِ لاٰ تُحْصُوهٰا ، آیه ٣۴. ٢) -برای اثبات این مطلب به جلد ٧ مراجعه شود. ٣) - أَ لَمْ تَرَ إِلَی اَلَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اَللّٰهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دٰارَ اَلْبَوٰارِ. ( ، آیه ٢٨) . ۴) - ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ اَلنَّعِیمِ ( ، آیه ٨). 🔰♦️🔰♦️🔰♦️🔰♦️ @gonahanekabireh