#آموزش_ترتیل_قسمت_دوم
☑️ برخی از فواید و ملزومات ترتیل
🔺 خواندن قرآن به صورت دیکلمه ای کار بسیار مشکلی است مخصوصا برای فارس زبانان !
خواندن قرآن با صوت و لحن برای راحتی افراد از لحاظ فصاحت و تجوید بسیار اهمیت دارد.پس خواندن آهنگین همراه با صوت زیبا یکی از ضرورت های تلاوت قرآن بشمار می آید.
🔻خواندن با صوت و لحن میتواند برداشت شما را از آیات بهتر نشان دهد
خواندن همراه با صوت و لحن سبب میشود مفاهیم آیات و کلمات برای مستمع بهتر القا شوند.
🔺 یکی از دلایل مهم خواندن قرآن با صوت خوب ; کامل کردن برداشت یک مستمع از آیات با صوت و لحن همراه با رعایت اسلوب و قواعد خاص آن است.
🔻 هر زبانی باید با نوع کاربرد و لهجه خاص خودخوانده شود.پس زبان قرآن به دلیل عربی بودن باید همراه با رعایت قوانین خاص زبان عربی خوانده شود.
💠 انواع خواندن قرآن از لحاظ سرعت را در مطلب قبل بیان کردیم که ۳ نوع بودند.
❇️ تلاوت تحقیق یا (بسیار بسیار شمرده ) که در این نوع خواندن تلاوت هر جز حدودا ۱۵۰ دقیقه به طول می انجامد.
✅ تلاوت تدویر ( ترتیل ) یا (بسیار شمرده) که در این نوع خواندن تلاوت هر جز ۵۵ الی ۶۵ دقیقه به طول می انجامد.
✳️ تلاوت تحدیر یا ( شمرده) که در این نوع خواندن
تلاوت هر جز ۳۵ الی ۴۰ دقیقه به طول می انجامد.
نکته : بین تلاوت تحقیق و تدویر یک نوع تلاوت دیگر است که فقط استاد خلیل الحصری آن را خوانده که به آنها روش آموزشی حصری و روش معلم می گویند.
💠 چند نکته ی دیگر در مورد خواندن آهنگین :
♦️ دوری از عجله - تأنی کردن در آیات
♦️ شمرده خواندن - رعایت تجوید و فصاحت آیات
♦️ تدبر کردن در مفاهیم - رعایت وقف و ابتدا
♦️ حسن صوت و زیبا خواندن
💠 حسن صوت چه کمکی میکند ?
🔹 بیان احساسات با آهنگ ها و ملودی ها
🔸 هنر بیان احساسات بر اثر صداها و سکوت ها
🔹 بیان معنای کلمات و عبارات قرآنی و بیان حالت آنها از,قبیل شادی و حزن و هشدار و ....
🔸 اهمیت هر متن با صوت زیبا بیشتر میشود و شنیدنی تر میشود و کمک به انتقال معانی میکند.
🔹 برداشت شخصی هر خواننده به کمک لحن و حس و حزن و کارهای صوتی بر روی متن شنیدنی تر میشود.
🔸 عامه ی مردم با ترتیل خوانی و مخصوصا با ترتیلی که قاری آن خوش صوت باشد بیشتر مانوس هستند.
🔹خواندن قرآن با این مدل خواندن معجزه ای است که تسلط بر تلفظ و تجوید را آسان تر میکند.
🔸 یکی از دلایل سفارش ائمه اطهار به خواندن قرآن با صوت و لحن آسان تر شدن آن است.
⛔️ البته بعضی از قاریان توجهی به بعضی از این مطالب ندارند.
❌ این بحث ادامه دارد منتظر مطلب بعدی باشید
👇👇
#آموزش_ترتیل_قسمت_اول
💠 روش های سه گانه تلاوت
ترتیل به معنای تنظیم و ترتیب موزون است
و در اصطلاح تلاوت صحیح و شمرده آیات همراه با تدبر در آنها است
💠 انواع ترتیل از لحاظ سرعت
ترتیل در اصل سه نوع است اما بصورت عرفی به تلاوت تدویر (ترتیل) میگویند
💠 انواع ترتیل
تلاوت تحقیق _تلاوت تدویر (ترتیل) _ تلاوت تحدیر
بحث ما در مورد تلاوت تدویر است و برای اینکه عرف مردم از کلمه ی ترتیل برای تدویر استفاده میکنند بنده هم از نام ترتیل استفاده خواهم کرد.
آنچه که امروز در میان اهالی فن در بلاد اسلامی رواج دارد این است که ترتیل یا مرّتل خوانی قرآن شیوه ای است که در مقابل تحقیق مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران خاص خود را دارد . این شیوه در تمامی سرزمین های اسلامی رواج دارد و در عین حال اصلی ترین گونه تلاوت در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس همچون عربستان سعودی ، کویت ، قطر ، یمن و امارات متحده عربی است . در واقع شاید قاطبه علماء این کشورها اساساً تنها شیوه صحیح تلاوت را همین گونه ( تلاوت مرتّل ) بدانند زیرا تعدد مرتّلان قرآن و دوره های کامل قرآن به شکل ترتیل در این کشورها حاکی از آن است که مردم و قرّاء در این سرزمین ها گرایش کمتری به شیوه تحقیق از خود نشان می دهند و حتی گاه و بیگاه در سخنان علماء این کشورها شیوه تلاوت مصریان مورد نکوهش قرار گرفته است . اما به اعتقاد اینجانب این مسئله در دهه های اخیر و متأثر از مشرب های انحرافی و اعتقادات خاص آنان در این کشورها ( به خصوص عربستان سعودی ) بوجود آمده است و ربطی به ذائقه مردم ندارد . زیرا اگر به پنجاه یا شصت سال قبل نظری بیندازیم می بینیم که تلاوت قاریانی همچون مرحوم شیخ محمد رفعت ، مرحوم محمد عبدالباسط و محمد صدیق منشاوی بطور فراوان مورد استقبال اهالی این کشورها قرار داشته و مکرراً از رادیوهای آنان پخش می گردید و حتی تلاوت قاریانی همچون عبدالباسط یا عبدالفتاح شعشاعی در حرمین شریفین هنوز در خاطره بسیاری از حاجیانی است که در آن سالها از نزدیک آنها را استماع کرده اند . جالب اینجاست که هر چند شیوه ترتیل در سالهای اخیر در این کشورها بسیار رواج یافته و قاریان زیادی به تلاوت دوره کامل قرآن با این شیوه مبادرت ورزیده اند اما باز هم نخستین کسانی که اقدام به تلاوت ترتیل و ضبط آن نموده اند ، مصریان بوده اند . زیرا همانطور که می دانیم نخستین دوره تلاوت مرتّل در جهان اسلام متعلق به مرحوم شیخ محمود خلیل الحصری است والبته نوع اداء آن مرحوم خود الگویی برای دیگر مرتلّان پس از وی گردید .
🛑 مهمترین ویژگیهای ترتیل
✅ یک : متوسط سرعت اداء حروف و حرکات در ترتیل بیشتر (تندتر ) از تحقیق است .
✅ دو : در ترتیل بر خلاف تحقیق نوعی تمپو (ضرب آهنگ) خفیف وجود دارد که عدم رعایت آن اسلوب ترتیل را مختل می سازد .
✅ سه : در شیوه ترتیل محدوده استفاده از اصوات و نغمات بسیار کمتر است .
✅ چهار : تغییر و تنوع آهنگها و ردیف ها در ترتیل محدودتر از تحقیق است .
✅ پنج : قفله ها ( آهنگ کلمه پایانی ) در ترتیل بسیار ساده تر و محدودتر از تحقیق هستند .
✅ شش : استفاده از برخی مهارت ها مانند تحریرها ، فواصل صوتی ، انتقال درجات و.... در ترتیل بسیار کمتر و محدودتر از تحقیق است .
✅ هفت : ظرفیت های موسیقایی ترتیل در مجموع برای تبیین هنری مفاهیم یا بعبارت دیگر القاء معانی بسیار کمتر از گونه تحقیق می باشد .
✅ هشت : به دلیل ساده تر بودن موسیقی موجود در ترتیل ، معمولاً عوام ارتباط بیشتری با آن برقرار می سازند .
⛔️ این بحث بصورت مفصل ادامه دارد ⛔️
👇👇
4_5829935139542533109.mp3
407.6K
نمونه ی تلاوت تدویر ( ترتیل)
سوره شمس العفاسی
4_5829935139542533110.mp3
94.4K
نمونه ی تلاوت تحدیر
سوره حمد استاد آقایی
4_5829935139542533111.mp3
330.9K
نمونه ی تلاوت تحقیق
مقطعی از سوره شمس -استاد محمود شحات
4_5829935139542533114.mp3
1.84M
ترتیل روش معلم استاد حصری که جز ترتیل تدویر محسوب میشود
سوره نباء
4_5829935139542533115.mp3
254.1K
ترتیل روش آموزشی استاد حصری که ما بین تحقیق و تدویر است و این روش مخصوص استاد حصری است.
سوره ی شمس
#آموزش_ترتیل_قسمت_سوم
در مورد تفاوت های تحقیق و ترتیل در مطالب قبل صحبت شد اما لازم است به بعضی از مباحث بیشتر پرداخته شود.
🔘 شروع و فرود :
🔰 همان طور که میدانید در تلاوت تحقیق از بم ترین یا پایین ترین پرده ها و ساده ترین نغمات برای شروع استفاده میکنند و در شروع از پرده های بالا و پرکار شروع نمیکنند.
اما در تلاوت ترتیل ضرورت شروع با پرده ی بم وجود ندارد!
📛 در تلاوت تحقیق مکث هایی در بین فراز ها وجود دارد اما در تلاوت ترتیل این نوع مکث ها غلط و باعث بهم ریختگی در ریتم یا ضرب آهنگ مخفی ترتیل میشود.
پس مکث ها در ترتیل باید به یک اندازه و با توجه به ریتم باشد.
♨️ سرعت در ترتیل باید متوازن باشد زیرا ضرب آهنگ مخفی و ریتم خاصی در ترتیل وجود دارد که در تحقیق نیست.
♻️ تغییر گام و نت ها در ترتیل نزدیک به هم هستند و در تحقیق اینگونه نیست.
🔘 مساحت صوت در ترتیل :
🚫 در تحقیق تکرار نت در فراز ها وجود دارد اما در ترتیل سبب ملال آور شدن و یکنواخت شدن آن میشود.پس در ترتیل تکرار نت ممنوع است❗️
⁉️ بعضی از اساتید در مورد جواب جواب در ترتیل شاگردان خود را منع میکنند.
✅ اما به شرط سلامت صوت و رعایت قواعد و قالب های ترتیل جواب جواب در ترتیل یک هنر است.
⛔️ در ترتیل آرایه ها و تزیین های صوتی و تحریرها کم تر از تحقیق است و همچنین شکست های صوتی و چرخاندن صدا و ... در ترتیل مرسوم نیست.
✅ کم کاری در هنرهای صوتی از قبیل تحریر و .. را با آهنگ های بهتر و متنوع تر جبران کنید.
🛑 قفلات (آهنگ های آخر آیات ) در ترتیل ساده تر هستند و همانند تحقیق نیست. در تحقیق قفله ها بسیار کارآمد و هیجان انگیز هستند و در ترتیل به علت بهم ریختگی ریتم و ضرب آهنگ قفله های همانند تحقیق ممنوع است.
🔘 نکاتی دیگر درباره ترتیل :
❇️ تجوید هنر فن بیان و زیبا خواندن است و زیبایی ادا کلمات در تجوید خوانی و فصاحت عربی است و این امر برای قراء کشورمان نسبت به قراء عرب کمی مشکل است.
پس سعی کنید به این امر بیشتر بپردازید.
فصیح خواندن سبب زیباتر شدن تلاوت ما خواهد شد.
🔷 انتقال و تعویض مقام ها :
پرده های ابتدایی و نت های شروع در ترتیل اگر تکرار شوند برای مستمع خسته کننده است لذا تعویض پرده های صوتی و استفاده از انتقال ها و برگشت ها و ترکیب ها امر بسیار مهمی است که سبب میشود مستمع جذب ترتیل شما شود.
❌ این بحث ادامه دارد !
https://eitaa.com/gooorrrran
#آموزش_ترتیل_قسمت_چهارم
💯 بسیاری از اساتید متاسفانه به غلط سفارش میکنند که ترتیل باید مانند ترتیل مصری ها ساده باشد و دلیل آنها هم اینست که اگر قرار بود کار خاصی در ترتیل باشد مصری ها انجام میدادند ; اما باید خدمت این نوع اساتید عرض کنم که تلاوت ترتیل در کشور مصر جایگاه خاصی نداشته و به همین دلیل شاهد پیشرفت در این امر نبودیم و دلیلی نداره اگر آنها در کشورشان پیشرفت نداشته ما هم پیشرفت نداشته باشیم.
پس حرفه ای خواندن و استفاده از انتقال ها و برگشت ها و ترکیب ها و تنوع لحنی بسیار کار ارزنده ای است و به نظر حقیر ساده خوانی در ترتیل جالب نیست.
🔘 تنغیم در ترتیل خوانی :
✅ همانطور که در مطلب قبل عرض کردم ساده خوانی در ترتیل امر جالبی نیست پس علاوه بر شمرده خوانی و زیباتر خواندن ترتیل با تغیم بهتر تحت اسلوب ترتیل میزان برداشت افراد را از آیات بهتر نشان دهیم و سعی کنیم با تنوع در لحن ها و کارهای لحنی و تنوع در تحریرها با توجه به ریتم و ضرب آهنگ و اسلوب ترتیل مردم را جذب ترتیل خودمان کنیم.
📛 دقت در کشش مدها در ترتیل امر بسیار مهمی است . سرعت تحریرها باید در مدها به گونه ای باشد که ریتم ترتیل بهم نخورد . طبق سرعت و ریتم تحریرها تنظیم شوند.
💠 در تلاوت دو نوع انتقال پرده وجود دارد :
🔶 ۱ - تبدیل یک مقام به مقام دیگر در همان پرده ی خواندن که معمولا در بین قراء ما این امر رایج شده است.
🔶 ۲- تبدیل یک مقام به مقام دیگر در پرده ی جدید
که این امر سبب جذب شنونده و رفع خستگی در مستمع میشود . و این نوع انتقال به علت اینکه هر لحن و مقام یک نت شروع یا نت شاهد یا تونیک یا همان درجه ی رکوز دارد انتقال قانونی و درست تری است.
برای مثال میتوان به تبدیل مقام رست به بیات اشاره کرد
از درجه دوم مقام رست میتوانیم مقام بیات را آغاز کنیم، یعنی این مقام بیاتی را که میخوانیم عملاً نت اول(نت شاهد) آن، یک پرده بالاتر از مقام رست قرار میگیرد و صدا کمی بالاتر میآید
🔷 رعایت آکسان یا نبر یا همان تکیه های صوتی در ترتیل امری ضروری است که باید به آن توجه خاصی داشته باشید .
( در مطالب قبل بحث آکسان گفته شد ; مراجعه شود )
💠 در آخر خدمت دوستانی که علاقه به ترتیل خوانی حرفه ای دارند عرض کنم که اساس ترتیل تجوید و فصاحت خوانی است پس حتما به دنبال یادگیری کامل تجوید و تعدیل فصاحت باشید و بعد از آن توسط استاد یک الگو برای تقلید ترتیل و چارچوب خاص بگیرید تا جایی که بتوانید بر روی کل قرآن الحان الگوی خود را اجرا کنید . و به دنبال آن به کلاس های آموزش الحان قرآنی بروید و همچنین تحقیقاتی در مورد الحان موسیقی و شنیدن آهنگ ها و الحان مختلف تا جایی که شرع اجازه داده داشته باشید که بسیار برای تلاوت شما مفید است.
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
4_5832186939356218699.mp3
3.34M
مثال برای انتقال از مقامی به مقام دیگر با تعویض درجه یا نت
4_5832186939356218701.mp3
1.59M
مثال برای انتقال از مقامی به مقام دیگر در یک پرده
4_5927034351421228021.mp3
6.37M
#استاد_محمد_رفعت
سوره:هود
زمان:۳۵ دقیقه و ۲۲ ثانیه
گروه بین المللی آموزش قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببينيد
💠 نظر استاد مصطفی اسماعیل درباره شیخ عبدالباسط (مصاحبه تلویزیونی - با زیرنویس فارسی)
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
636589564048330494 (1).mp3
7.07M
تلاوتی بسیار زیبا و فنی و دلنشین مخصوص عاشقان تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل
سوره های مبارکه قمر, تین و علق
التماس دعا
►┅═۞﴾📖﴿۞═┅◄
4_5859394066822726067.mp3
551.8K
🕋 مُحَمَّدٌ رَسولُ اَللّهِ ...
محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با او هستند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند آنان را در ركوع و سجود مى بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند .
✨ آیه آخر سوره فتح
🆔 https://eitaa.com/gooorrrran
4_5918226064986870657.mp3
4.84M
✳️ تلاوت بسیار زیبا و آرامش بخش
سوره علق ،
با صدای دلنشین استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد
🎤 اجرا در استودیو مصر ، دهه 50 میلادی
🎉 به مناسبت عید مبعث رسول اکرم (ص)
🆔 https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر شب قبل از خواب چند آیه قرآن کریم را گوش کنیم