eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.5هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
10.1هزار ویدیو
1.1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
068.mp3
2.07M
کانال«فنون قرائت قرآن»
گنجینه گروه بین المللی آموزش قرآن کریم: باسلام و عرض ادب خدمت تمامی اساتید ، قراء و اعزه گرامی ان شاءالله مبانی موسیقی تلاوت از ابتدا به تدریج ارسال خواهد گردید. محسن امامی مدرس مبانی تخصصی و فوق تخصصی فنون و مبانی موسیقی تلاوت یک تلاوت خوب دارای سه پارامتر اصلی است: ۱-صوت زیبا ۲-لحن ۳-تکنیک های تلاوت صوت: ازبرخورددوشی به یکدیگرلرزش وارتعاشی بوجود میاد که بصورت موج درهوا انتشار می یباد
گنجینه گروه بین المللی آموزش قرآن کریم: اگراین صوت دارای فرکانس ثابت ومنظم باشد بطوری که به گوش خوش بیاد ، صوت موسیقایی است وگرنه غیر موسیقایی مثل صدای کشیدن گچ خشک روی تخته یا افتادن سنگ و یا... لحن: اگرصوت تشکیل شده رو تحت نت ها وفرکانس هاوملودی های خاصی هدایتش کنیم اصطلاحا بزبان ساده بهش میگن لحن درحقیقت بکارگیری صوت تحت یک.ملودی زیبا جهت بیان هدفی خاص است. صوت یک مقوله ذاتی است ولی لحن یک مقوله اکتسابی است پایان درس اول توضیحا اضافه مینمایم که ارسال مرقومه های این حقیر من باب پس دادن درس خدمت اساتید بزرگوار است نه از باب اظهار فضل که اذعان مینمایم چیزی در چنته ندارم و از علوم تقریبا تهی هستم و فعلا در حال تلمذ وشاگردی می باشم. [ محسن امامی ]
انواع تلاوت از نظر سرعت: ۱- روش تحقیق : ازابتدای قرآن تاانتهای قرآن بدون استراحت ۶۰ ساعت طبق قرآنهای عثمان طه که هر جزء بیست صفحه می باشد با روش تحقیق مدت زمان استاندارد هر صفحه حدودا ۶ دقیقه می شود یعنی هر جزء دوساعت روش مرسوم در جلسات و محافل انس با قرآن ۲- روش ترتیل یا تدویر: سرعت دو برابر روش تحقیق است پس استانداردتلاوت هر صفحه حدودا سه دقیقه میباشد یعنی هر جزء حدود یکساعت و کل قرآن سی ساعت روش مرسوم جزء خوانی ماه مبارک از صدا وسیما ۳- روش تحدیر : تحدیر ازماده حَدر به معنای سرا زیری و سراشیبی است در روش تحدیر سرعت دو برابر ترتیل و چهار برابر تحقیق می باشد پس هر صفحه حدود یک ونیم دقیقه و هر جزء تفریبا نیمساعت و کل قرآن ۱۵ ساعت تمام میشود. (روش استاد معتز آقائی) ۴- روش حُدَیر : سرعت دو برابر تحدیر و چهار برابر ترتیل و هشت برابر تحقیق می باشد یعنی هر صفحه ۴۵ ثانیه و هر جزء یک ربع و کل قرآن در هفت و نیمساعت تمام میشود معمولا اکثر مردم نماز رابدین روش میخوانند پس اگر دربرخی روایات داریم که ائمه ما بعضا قرآن را دریک شب ختم‌میکردند پر بیراه نیست سئوال ؛ آیا از روش حدیر هم میتوان تندتر خواند؟ بلی ولی محل کلام است زیرا حرف ومستحق حرف ادا نمیگردد و محل اشکال می باشد. [ محسن امامی ]
⁦✳️⁩⁦✳️⁩درس دوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ با سلام یک قاري قرآن به جز رعایت موارد روانخوانی و تجويد و... بايد علاوه بر داشتن صوتی زیبا بتواند آهنگ و ملودی متناسب بر مفهوم آیه را بر صوت خويش سوار کند که بهترين و مناسب ترين لحن جهت القاء مفهوم به مستمع باشد. ⁦⁩⁦◀️⁩تکنیک های تلاوت مکمل صوت ولحند⁦▶️⁩⁦ مثلا گاهی اساتید وقاریانی هستند که صدای خیلی مناسب در برخی پرده ها ونیز صدای شفاف وصافی ندارند ولی چنان بر الحان و مبانی موسیقی تلاوت مسلطند وچنان با تبحری خاص روی آن مانور میدهند که به هیچ عنوان شنونده حس نمیکند که طنین صوت قاری ازجذابیت خاصی برخوردارنیست ولی مستمع آنرا در بهترین ملودی های موسیقی و مناسب با مفهوم آیه میشنود ❗مثل استاد مصطفی اسماعیل و گاهی بعضی از قراءدارای چنان رنگ و زنگ صوتی زیبا وطنینی دلنشین هستند که شنونده نه تنها فقر نغماتی و موتیف ها و ملودی های تکراری و متنوع موسیقی قاری راحس نمیکند بلکه به اوج لذت سماعی میرسد ❗ مثل استاد عبدالباسط . . ‌. ادامه دارد...... [استاد محسن امامی کشفی]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . ⁦✳️⁩⁦✳️⁩ادامه ی درس دوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ برخی قراء هم چنان برتمام پرده های صوتی مختلف مسلطند که علاوه براین تسلط از طنین مطلوب و نیز چینش موتیف ها و ملودی های مناسب با آیه در همه قسمتها نیز برخوردارند لذا دارای هم صدا و هم لحنی زیبا هستند مثل استاد عمران وبرخی از قراء هم فارغ از هرگونه ارائه آرایه های موسیقی ، فقط دنبال القاء مفهوم در قالب لحن بیانی هستند و بعضا تعمدا برخی نتها را که می بایست برای اتمام ملودی خوانده شود نمیخوانند تا به مستمع مفهوم آیه را القاء کنند همانند استاد عبدالفتاح شعشاعی تسلط بر مبانی موسیقی تلاوت میتواند ضعف صوتی قاری را به نحوی پوشش دهد که مستمع عام به هیچ عنوان نتواند تشخیص دهد که قاری از صوت چندان مناسبی برخوردار نیست وعکس آنهم مترتب است یعنی صوت دلنشین و رنگ و طنین بسیار زیبای قاری ، ضعف و فقر غنای موسیقائی ولحنی آنرا پوشش میدهد همانند مثالهای فوق که ذکر گردید 🌺🌺ان شاءالله در دروس آینده مشخصات صوت و چگونگی استفاده از آرایه های موسیقی در لحن اعم از لحن مقامی و لحن بیانی تقدیم خواهد شد. ⁦✳️⁩⁦✳️⁩پایان درس دوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ [استاد محسن امامی کشفی⚫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁦⁦✳️⁩⁦✳️⁩درس سوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ با سلام درس سوم ازمبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن؛ 🔴پارامترهای صوت: صوت دارای سه پارامتر اصلی است: ۱-شدت یابلندی صوت ۲-ارتفاع ۳-طنین ✓البته پارامترهای دیگری هم مثل انعطاف ، دیرندو...هستند ولی آن سه مشخصات اصلی اند. خلط مبحث برخی از اساتید و قراء ارجمند بین ارتفاع صوت وشدت صوت یکی ازمسائل مبتلابه است واحد اندازه گیری شدت صوت دسی بل decibel ولی ارتفاع صوت [فرکانس]هرتز میباشد ✓شدت صوت صحبت های معمولی آقایان حدود 40 دسیبل و فرکانس آنان در صحبت معمولی حدود 100 هرتز می باشد. ✓فرکانس صدای بانوان در حالت عادی تقریبا دوبرابر آقایان و در حدود200 هرتز می باشد. ادامه دارد.... [استاد محسن امامی کشفی]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁦✳️⁩⁦✳️⁩ادامه ی درس سوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ شدت صوت و نیز فرکانس شروع تلاوت در هر قاری متفاوت بوده و بستگی به انتخاب نت ودرجه مقام مورد علاقه قاری داشته و نیز علاوه برآن به آناتومی حنجره و ضخامت و طول تارهای صوتی قاری هم مربوط میگردد. شدت یا بلندی صدا در اصطلاح عام و قابل فهم همگان همان ولوم و یا قدرت صدا می باشد بعنوان مثال اگر شخصی در تلویزیون یا رادیو با محوریت نت Sol تلاوت میکند اگر شما صدای آن را کم کنید چیزی که تغییر میکند شدت ویا بلندی صوت است نه ارتفاع آن زیرا فرکانس را شما تغییر نمیدهید وبه نت Fa نزول نمیکند. 🔴پایان درس سوم مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن [استاد محسن امامی کشفی]