23.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شرح اختلاف طرق
« روایت حفص از عاصم »
💠 جلسه اول
🔰 لطفا کانال را به دوستان خود معرفی کنید 🌹
#شرح_اختلاف_طرق
#استاد_مهدی_حسنی
✅جلسۀ نهم:
#دستور_العمل_برای قاریان_نوجوان_👇👇
✅در خاتمه این مبحث ::
👌نکته مهمی را برای قاریان نوجوانی که در سنین بلوغ می باشند بیان می کنیم.
💠 اغلب این افراد تا قبل از این سنین، خوب تلاوت می کنند و صدای آماده ای دارند ولی در هنگام بلوغ، چون صدایشان در مرحله شکل گیری و تعیین جنس خود می باشد، در قرائت دچار #مشکل می شوند.
♦️چه بسا جوانانی که تا قبل از بلوغ تلاوت زیبایی داشته اند ولی به جهت عدم تمرین #مناسب و #پرهیزهای_لازم در این سن، چه از لحاظ ندانستن خود قاری یا بی کفایتی #استاد، بعد از این مرحله توانایی خواندن را از دست می دهند و #افسوس گذشته را می خورند.
💠برای رفع این #نقیصه باید اولاً:
👌 به این سخن معروف که «در سن بلوغ نباید قرائت کرد و نباید با صدای #اوج خواند» اعتنا نشود، #ثانیاً: طبق این نظم صوتی که بیان می شود تمرین نمایند:
👌هر روز قرائت قرآن نمایند، به هر مقدار که آمادگی دارند و این قرائت به این شکل باشد که مثلاً اگر بنا دارد روزی نیم ساعت تلاوت نماید، #ابتدا 10 دقیقه تا یک #ربع صدا را آماده سازد (به اصطلاح گرم کند)؛
🥀یعنی با گام #پائین و مقدار کمی گام #توسط بخواند، و مدت باقیمانده را بین هر سه گام صوتی تقسیم نمایند.
💠 بدین صورت که مبنای قرائتش را گام #توسط قرار دهد و هرگاه با اوج تلاوت نمود،
#مخالفش را بخواند (گام پایین) و درصورت مشاهده خستگی یا خلل در صدای خویش قرائت را ختم نماید.🥀
🎼 با این دستور العمل، ان_شاء الله، #نقیصهای متوجه صدای نوجوانان نمی شود و صدایی که بعد از دوران #بلوغ به دست خواهند آورد، زیباتر از دوران نوجوانی خواهد بود. #ان_شاءالله_
📗پایان جلسه #نهم
🥀این مطالب ادامه دارد.
یاداور می شوم تمامی قسمت های این نوشتارها به یکدیگر #پیوست می باشد/کافی است بالای این پست را به ترتیب #ضربه بزنید تا به #اولین پیام برسید...🌿🌹🌿
🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜
✅جلسۀ دهم:
👌نسبت #لحن با #صوت_
❇️ نسبت #لحن با #صوت همچون نسبت #راکب با #مرکب است.
👌یعنی صوت، در حکم مرکب و لحن، در حکم راکب است و اصل در هنر قرائت، صوت است. زیرا همانطور که اگر مرکب راهرو و تعلیم دیده نباشد راکب رابه مقصد نخواهد رساند، صوت نیز اگر آماده و تربیت شده نباشد، مانع ظهور زیبایی لحن می شود. در واقع لحن بخشی از صوت است و شایسته تر این بود که بحث مربوط به لحن را در فصل پیشین مطرح می کردیم، ولی به جهت سهولت در تعلیم، آن را در فصلی جداگانه و مبسوط مطرح می کنیم. صوت و لحن چنان عاشقانه جذب یکدیگر شده و در هم فانی گشته اند که تفکیکشان امر مشکلی است، از اینروست که در روایات ،بیشتر به صوت اشاره شده است تا به لحن. زیرا آنچه به گوش می رسد و از دستگاه تکلم خارج می شود، صوت است و البته این صوت هر هنگام که ظهور می کند، آهنگی با خود دارد. بنابراین باز هم تأکید می کنیم که قاریان قرآن باید اهتمام و سعی فراوانی جهت پرورش صوتشان مبذول دارند و در حد توانشان تمرین نمایند تا این نعمت الهی را از قوه و استعداد به فعل و کمال برسانند تا به زیباترین وجه که شایسته قرآن کریم است از آن استفاده کنند و بدانند که یادگیری الحان و مقامات هنر قرائت، بسیار ساده تر و ممکن تر از پرورش صوت است؛ 👌پس آنرا جدی بگیرند و همیشه برای تکمیل و رشد آن بکوشند.
❇️ #تعریف_لحن_
🎼 آهنگ و آواز را لحن گویند. منظور از لحن در هنر قرائت، آهنگ صوت است. لحن در هنر قرائت فقط باید مقامات و نغمات عربی باشد و استفاده از الحان غیرعربی و یا عربی غیرقرآنی به هر نیتی که باشد خلاف است.
لازم به ذکر است که اداء حروف و کلمات قرآن نیز باید با لحن عربی باشد، زیرا فرموده است:
👌« اَعْرِبِ الْقُرآنَ فَانَّه عَرَبیّ » و این قسمت از لحن مربوط به علم تجوید است.
یاداور می شوم تمامی قسمت های این نوشتارها به یکدیگر #پیوست می باشد/کافی است بالای این پست را به ترتیب #ضربه بزنید تا به #اولین پیام برسید...🌿🌹🌿
🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜