eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
630 ویدیو
843 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
◻️ [جلسه‌ی اول] 👈🏼 فیش منبرهای 👈🏼 تیرماه ۱۴۰۲شمسی 📚 مطالب مطرح شده: ۱. مدح امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه بیا که از غم هجران تو ، پریشانم ۲. در زندگی‌نامه حضرت امام هادی علیه‌السلام _ اسم شریف آن‌جناب _ اقامت در مدينه _ ورود به سامراء _ امامت حضرت در کودکی ۳. خلفای هم‌عصر حضرت هادی علیه‌السلام _ احضار به سامراء _ دلیل برخورد خصمانه با امام هادی علیه‌السلام _ ارتباط با شیعیان
4_5836749895431623131.m4a
521.5K
. بند اول با شکوهه دیدن دلبر و دلدار میاد و دلا رو می‌کنه گرفتار با علی اکبر و قاسم و رقیه ع داره از راه میرسه قافله سالار نورانیه علم توی دستای سقا هو می‌کشن ملائکه تو عرش اعلی دل‌تنگ قدماش شده موجای دریا عالم می‌بینه هیبت کرار مولا ای‌والله ای‌والله به سردار حسین ع ماشاالله ماشاالله علمدار حسین ع بند دوم کربلا دل نگرون این قبیله ست نگرون لشکر فریب و حیله ست چی قراره که سر حسین بیارن چرا ابر غم تو چشمای عقیله ست گوش زمین پراز خبر ناگواره سنگ بلا میخواد سر زینب بباره اصغر رو شونه ی پدرش سر گذاشته فردا قراره سر روی نیزه بذاره آشوبه آشوبه توی قلب رباب میکوبه میکوبه دلش با اضطراب بند سوم روبرو سپاهی از نیزه و تیره غصه جون زینبو داره میگیره کاش نبینه که یکی با نیزه داره حنجر حسینشو نشونه میره کاشکی نبینه که رو تنش پا میذارن سر نیزه هاشونو رو تنش جا میذارن کاشکی نبینه اون بدن غرق خونو بی غسل و بی کفن رو خاکا میذارن میبینه میبینه ولی دوباره داغ سنگینه سنگینه  براش غم فراق .
. اين روش خواندن در مجالسي صورت مي گيرد كه دو يا چند مداح حضور دارند ؛ در اين محافل، مداح اصلي مشغول خواندن است و مداح ديگر، اشعار و مطالب مرتبط با موضوع را ـ در حد چند بيت و يا چند جمله ـ مي خواند ؛ سپس مداح اصلي به ادامه خواندن مي پردازد، كار مداح دوم "مكمل گويي" ناميده مي شود. 🔹نكات حائذ اهميت در مكمل گويي ايجاز و اختصار. زيبايي و نو بودن محتواي مكمل گويي. توجه به ظرافت و مهارت خاص در "مكمل گويي" چه از جهت سبك و چه از جهت بيان. 🔸پياده كردن مكمل گويي براي مستمعين اهل فن. پياده كردن مكمل گويي در محافلي كه مداح، مقبوليت دارد و مستمعين روي او شناخت مثبت داشته باشند. در مکمل خوانی مداح تکمیل کننده یا مکمل خوان باید در بین مستمعین مقبولیت داشته باشد، در غیر اینصورت، ممکن است خواندن ایشان بین اجرای مداح اصلی بی تأثیر بوده و شاید مستمع آن را نوعی بی ادبی تلقی کند. تشخيص جاي مناسب مجلس براي مكمل گويي. برای این کار باید ذهن مداح مکمل خوان از اشعار و مطالب اشباع باشد و آن را در جای مناسب اجرا کند ، یعنی بداند که چه موقع چه بخواند. ◀️نمونه اي از مكمل گويي: ـ مداح اصلي در حال خواندن اين شعر است: در آن روزي كه زيورهاي ما را خصم غارت كرد نميگـويـم چه شـد آنقـدر گويم پاره شد گوشم ـ مداح مكمل گو ميگويد: از دستها مپـرس چـه بـا گوشواره كرد از مشتها بپرس چه با گوش پاره كرد .👇
. علیه_السلام ۳۶۵ کوفه شد چشم و مرا گرم تماشا شده است یار بی یاور تو بی کس و تنها شده است بین این شهر زبانزد شده نیرنگ میا صحبت از غارت انگشترت آقا شده است قدر یک دشت به همراه عبا داشته باش سخن از ریختن یوسف لیلا شده است من ازآن خنده ی تلخ عدویت دانستم که برای سر شش ماهه چه غوغا شده است نعل تازه به سم مرکبشان می کوبند صحبت از تنگی گودال در اینجا شده است تا که طفل تو نرفته به کنیزی برگرد حرف نامحرم و دردانه ی نوپا شده است مثل آن کوچه که زهرای جوان گیر افتاد مسلم آزرده در این کوچه چو زهرا شده است من شنیدم که به دیوار سر فاطمه خورد در دلم روضه ی صدیقه ی کبرا شده است **** ✍ .👇
4_6008235020299273340.mp3
22.79M
✍ (کوفه شد چشم و مرا گرم تماشا شده است) روض خوانی حاج امیر کرمانشاهی🎤 شعر شماره ۳۶۵
. 🎤 ۳۶۳ در تاب و تب هستم گل زهرا کجایی ای کاش برگردی،سوی کوفه نیایی بر بام،یاد سینه ات هستم حسین جان بر گوش مسلم می رسد اینجا صدایی آهنگران در فکر نعل تازه هستند ای وای من،تیز است نعل نو،خدایی از بس قد و بالای سقایت رشید است کی می رود اینجا دگر تیری خطایی جمع علی اکبرت می گردد آسان همراه تو باشد اگر دو سه عبایی در پشت در وقتی هجوم آورد دشمن گفتم به طوعه پشت در اصلا نیایی در پشت در صدیقه را با میخ کشتند ای وای از مسمار و طرز جابجایی **** ✍ .................. صلوات_الله_علیه ۳۰۷ یابن شبیب گریه کن از غربت حسین در کربلا شکسته شده حرمت حسین شد زخم از مصیبت او پلک چشم ما خنده رود ز لب چو شود صحبت حسین بر تن نداشت جد غریبم توان و تاب یابن شبیب ذکر لبش بود آب آب یابن شبیب نیزه به حلقوم دیده شد چون گوسفند سر ز تن او بریده شد یابن شبیب پیکر جد غریب ما در زیر نعل اسب به هر سو کشیده شد یابن شبیب چکمه به پهلوی او زدند در پیش عمه چنگ به گیسوی او زدند یابن شبیب جد غریبم کفن نداشت یوسف به قعر چاه ولی پیرهن نداشت از بس که زخم بر روی زخم دگر زدند یک جای سالمی به تمام بدن نداشت یابن شبیب سنگ بر آئینه دیده ای؟ جای سم ستور به یک سینه دیده ای؟ یابن شبیب گریه به جز داغ او مکن این راز را به پیش کسی بازگو مکن ناموس جد ما روی تل با اشاره گفت ای بی حیا حسین مرا زیر و رو مکن یابن شبیب تیغ به حنجر کشید شمر سر روی پای فاطمه بود و برید شمر یابن شبیب آتش قلبم زبانه زد نامحرمی به عمه ی ما تازیانه زد هر دختری بهانه ی بابا گرفته بود دشمن حیا نکرده و باهر بهانه زد یابن شبیب لاله ی پژمرده دیده ای یابن شبیب طفل کتک خورده دیده ای ✍ .👇