💥💥دعوتید به :
مراسم تجلیل از نویسندگان ادبیات پایداری استان گیلان
زمان چهارشنبه 31 خرداد
ساعت 17 پژوهشکده گیلان شناسی
https://eitaa.com/guilanshenasi
🔴پس از سالها خدمت در حوزه نشر و کتاب؛
◾️درگذشت فریدون طاعتی مدیرمسئول انتشارات و کتابفروشی طاعتی رشت
◀️مشاهده خبر در لینک زیر:
https://diyarmirza.ir/?p=787632
🔘دیارمیرزا را در #بله دنبال کنید
ble.ir/join/NzA2MmVhNz
🔥پیوستن به #دیارمیرزا در ایتا
🆔 https://eitaa.com/joinchat/844759243C5df3e1b25b
سخنرانی ریاست دانشگاه گیلان در مراسم تجلیل از نویسندگان ادبیات پایداری استان گیلان
هم اکنون پژوهشکده گیلان شناسی
پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان
https://eitaa.com/guilanshenasi
سخنرانی مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی گیلان در مراسم تجلیل از نویسندگان ادبیات پایداری استان گیلان
هم اکنون پژوهشکده گیلان شناسی
پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان
https://eitaa.com/guilanshenasi
📸 اختتامیه میقات کلمات تجلیل از نویسندگان ادبیات پایداری استان به همراه با انتخاب چهره سال دفاع مقدس در سالن اجتماعات دکتر رحمدل پژوهشکده گیلان شناسی گیلان
۳۱ خرداد ۱۴۰۲
#خبرگزاری دفاع مقدس استان گیلان
https://eitaa.com/defapressguilan
مراسم تجلیل از نویسندگان دفاع مقدس گیلان
جشنواره میقات کلمات با هدف تجلیل از نویسندگان ادبیات پایداری و انتخاب چهره ی سال در گیلان برگزیدگان خود را شناخت.
با حضور ریاست دانشگاه گیلان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین دکتر ابراهیم صفری رئیس انجمن مفاخر استان ' دکتر مرتضی پور مدیر پژوهشی دانشگاه از برگزیدگان جشنواره میقات کلمات در محل پژوهشکده گیلان شناسی تجلیل به عمل آمد.
دکتر نجفی ریاست دانشگاه طی سخنانی با اشاره به تغییر ماهیت جنگ در دوران اخیر گفت:به زعم اینجانب هنوز دفاع وجود دارد امروزه دشمن از جنگ ترکیبی برای از بین بردن آرمانهای انقلاب اسلامی بهره میگیرد بنابراین رسالت هنرمند این است نه با درک درست شرایط و زمانه به خلق آثاری بپردازد که بر جنبه تبیینی تکیه داشته باشد ابزارهای فرهنگی و تبلیغی دشمن را بشناسد چنین جشنواره هایی کمک میکند تا جوانان نیز راغب شوند و پا جای پای بزرگان این عرصه بگذارند
شایان ذکر است در اینا مراسم برای اولین بار از نوزده منتخب و چهره ی برتر ادبیات پایداری در استان گیلان تجلیل شد؛ اسماعیل محمدپور ، شاعر ، پژوهشگر و مدیر اجرایی جشنواره پیرامون ضرورت درنگ به ادبیات پایداری پایداری و نقش فرهیختگان گیلانی مطالب مبسوطی ایراد نمودند و در ادامه دکتر بهرام علیزاده مدیر مسئول موسسه ی فرهنگی هنری خورشید گیل و دیلم و همچنین دبیر گروه داوران جشنواره ی میقات کلمات با ارائه گزارش کار روند برگزاری جشنواره با قرائت بیانیه هیئت داوران برگزیدگان نخستین جشنواره میقات کلمات را معرفی نمود .
گفتنی ست بر اساس رای داوران نفرات برگزیده در بخش های مختلف معرفی شدند.
برگزیدگان منتخب به شرح زیر می باشند ؛
در بخش خاطرات شفاهی(اسماعیل یکتایی ،راوی ،برای کتاب رقص روی یک پا/محمدپرحلم،نویسنده، کتاب یک وجب و چهار انگشت / میر عمادالدین فیاضی ،نویسنده برای اثر کتیبه ای بر آسمان/ جمشید عباسی،نویسنده،کتاب هفت ستون/زنده یاد فرهاد آذر،راوی،کتاب از کوهها بپرسید/شهید محمدعلی حق بین،راوی، کتاب گیل مانا/جمشید نری میسا،نویسنده کتاب گمشده ی زرباطیه)
بخش داستان(وجیهه خوشحال،کتاب احمد و جواد در اهواز/مجتبی صفدری،کتاب ملکه/مریم خلیلی، کتاب ماجرای آن شب/ افشین معشوری،برای اثر باد ترانه ای می خواند)
در بخش گام های اول در ادبیات پایداری( معصومه زارع،نویسنده با کتاب ای کاش او بی خبر از راه برسد/ملینا آبانگاه،نویسنده برای کتاب من اهل رشادتم ،تو اهل کجایی
در بخش طنز پایداری(قربانعلی هاتف وحید،نویسنده برای کتاب مهم تر از مهمات)
در بخش ترجمه( سارا اورجی برای ترجمه ی عربی کتاب سلام/امیر رضا اللهیاری برای ترجمه ی انگلیسی کتاب اوردوز).
در بخش نمایشنامه(محمد رسائلی، برای اثر لقمه نانی از خون با طعم ناپالم)
در بخش شهدا(زنده یاد طاهره پوربخش، مادر شهیدان کریم بخش،راوی کتاب آبجی جان/مهدی هدایتی،نویسنده برای کتاب شهید مدافع حرم،شهید امیر علیزاده
فرامرز محمدی پور ،دبیر علمی جشنواره با اعلام نامزدهای انتخاب چهره ی سال ادبیات پایداری گیلان گفت ؛سارا اورجی، میرعماد الدین فیاضی، رضا صالح فخاری، سعیده اصلاحی، کامران سحرخیز و هادی رنگرزیان ،شاعر و نویسنده ی استانی و ملی با فعالیت های مستمر در راستای ادبیات پایداری”سعیده اصلاحی” به عنوان چهره ی سال ادبیات پایداری گیلان معرفی شدند.
🌐 پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان
https://eitaa.com/guilanshenasi
پیشگامان فرهنگ گیلان از آغاز تا ۱۳۵۷ (انقلاب اسلامی ایران)/ ابراهیم مروجی.- رشت: فرهنگ ایلیا، ۱۳۸۷ – 1388. (2 جلد)
فرهنگ در گیلان، سابقهای دیرین و پیشینهای درخشان دارد. مردم گیلان پیش از وقوع نهضت مشروطه با مظاهر فرهنگ و تمدن جدید، از جمله مدرسه، آشنایی داشتند. از این رو، در سال 1317 هجری قمری (1278 خورشیدی) یعنی 7 سال قبل از رویداد مشروطیت، سنگ بنای نخستین مدرسة مدرن گیلان، همزمان با حمکروایی محمدولیخان تنکابنی(سپهسالار اعظم) در رشت نهاده شد. با شروع به کار نخستین مدرسة نوین در گیلان که در منابع تاریخی، تحت عنوان "مظفریة شرافت" و گاه با نام "شرف مظفری" از آن یاد شده است، نوعی دگرگونی در ساختار کهنة تعلیم و تربیت گیلان پدید آمد. در طول زمان، این مدارس گسترش یافتند و افزون بر آن مدارس ملی (غیرانتفاعی) نیز به وجود آمد. فرهنگیان از گروههای مرجع جامعه هستند و همگی¬مان به نوعی با آنان دارای پیوندهای گسستناپذیر بوده و به ایشان وابسته هستیم. بر همین اساس، پرداختن به مقولة تعلیم و تربیت و پاسداشت فرهنگیان خالی از فایده نیست و منشا آثار روانی خوشایندی در سطح جامعه است. این امر میتواند تداعیکنندة موجی از خاطرات نوستالژیک در میان دانشآموزان دیروزی و پدران و مادران و پدربزرگها و مادربزرگهای امروزی باشد و خواه ناخواه، اذهان عمومی را به اهمیت مقولة آموزش و پرورش، معطوف دارد. نگارنده مهمترين هدف از تأليف اين كتاب را با توجه به پيشينه فرهنگي گيلان، جمعآوري اسناد تاريخي در اين زمينه، ارائه و معرفي آن به نسلهاي آينده و مسافران و گردشگران عنوان كرده، همچنین در این کتاب سابقة تأسیس مدارس و کار کرد فرهنگی دبیران و آموزگاران اولیة گیلان را بررسی کرده است.
جلد اول كتاب "پيشگامان فرهنگ گيلان" با مضمون معرفي پيشينه فرهنگ و آموزش و پرورش گيلان توسط "سيدابراهيم مروجي" گردآوري و تأليف شده است. این جلد در سال 1387 توسط انتشارات فرهنگ ايليا در قطع وزیری و جلد شومیز با شمارگان 1200 نسخه منتشر و روانه بازار گردید. این جلد ۴۸8 صفحه دارد که 313 صفحه آن حاوي متن و ۱۲9 صفحه آلبوم تصاوير منحصر به فرد و تاريخي از عكسهاي دستهجمعي فرهنگيان و مدارس گيلان و نقاط مختلف اين استان از سال 1278 شمسی تا سال 1357 است. 4۰ صفحه ضمائم آن نيز شامل نمونههايي از گواهينامهها، تقديرنامهها، كارنامههاي تحصيلي و اسناد صادره آموزش و پرورش گيلان از بدو تأسيس (1278 شمسی) تا سال 1357 را شامل می¬شود. در اين جلد، عكس، زندگينامه و سرنوشت ۲۹۰ فرهنگي كه جزء بنيانگذاران تعليم و تربيت در استان گيلان بوده و در زمينههاي ديگري چون اجتماعي، سياسي، حقوق، شعر و ادبيات، علمي و فلسفي هم فعاليت ميكردند، ارائه شده است. جلد دوم کتاب، «پیشگامان فرهنگ گیلان»، به بازبینی و بررسی سرگذشتنامه و زندگینامة 318 تن از پیشکسوتان آموزش و پرورش گیلان از سال 1325 تا عصر حاضر اختصاص دارد و نگارنده میکوشد، ضمن احترام به تمامی بازنشستگان و پیشکسوتان فرهنگ، به آن گروه از فرهنگیانی که در طول دوران خدمت خود، در سطح شهر، استان و کشور به عنوان معلم یا دبیر نمونه، مورد تقدیر قرار گرفتهاند یا این که دارای آثار و تالیفات بوده و طبع شعر داشتهاند و یا سمتهای درخور توجهی را احراز کردهاند، بپردازد. جلد دوم اين كتاب در تابستان 1388 توسط انتشارات فرهنگ ايليا در قطع وزیری و جلد شومیز در 503 صفحه با شمارگان 2100 نسخه منتشر و روانه بازار شد.این کتاب بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است. در بخش پایانی کتاب نیز تصاویری از معلمان و دانشآموزان و اسناد مربوط به آنان از اواخر دوران قاجاریه تا 1357 ارائه شده است. در دیباچه جلد دوم این كتاب ذکر شده که کتاب «پیشگامان فرهنگ گیلان» قرار است در 3 جلد چاپ شود که جلد اول و دوم منتشر شده و جلد سوم اين كتاب نيز در دست تأليف و گردآوري آثار قرار دارد.
https://eitaa.com/guilanshenasi
گیلهگب/ گردآوری و نگارش فریدون نوزاد؛ ویراستاران محمدکاظم یوسفپور، علی تسلیمی.- رشت: دانشگاه گیلان، ۱۳۸۱.
"گیله¬گب" فرهنگی گیلکی- فارسی گردآوری و نگارش فریدون نوزاد است که در دانشگاه گیلان چاپ شده است. گیله¬گب، مفصلترین فرهنگنامهای است که تا کنون درباره زبان گیلکی نوشته شده است. مؤلف آن- فریدون نوزاد- از محقّقان برجسته گیلانی است. این واژه¬نامه به گویش گفتاری و نوشتاری مردم رشت و پیرامون آن اختصاص دارد. این کتاب ویراسته علمی و ادبی مرکز پژوهشی گیلانشناسی دانشگاه گیلان است. دکتر محمدکاظم یوسفپور و دکتر علی تسلیمی از استادان دانشگاه گیلان، ویرایش متن، تعیین مقولههای دستوری و آوانویسی کتاب را انجام دادهاند. گیلهگب علاوه بر لغات گیلکی امروز، برخی واژهها و اصطلاحات گیلکی قدیم، واژههای دخیل و لغات مشترک را نیز در بر میگیرد. بارزترین ویژگی و مزیت این کتاب، نثر روان، یکدست و در عین حال، استوار آن است، امری که در برخی از فرهنگنامهها کمتر بدان اهتمام داشتهاند. آوانویسی به شیوه تقریباً درستی انجام پذیرفته است. چنان که پژوهشگران غیر گویشور نیز میتوانند واژهها را به آسانی تلفظ کنند. خصوصیت دیگر این کتاب کمیت آن است. گیلهگب حدود ۶۰۰۰ واژه یا به تعبیری دقیقتر، مدخل دارد و از این نظر، مواد آن از دیگر فرهنگنامهها افزونتر است و اطلاعات ارزشمند و مفصلی پیرامون پارهای از غذاهای سنتی، مشاغل، بازیها و سرگرمیهای محلی، باورها، و آداب و رسوم قومی و... میدهد. گیلهگب صرفا به معانی قاموسی و اولیه کلمات، ترکیبات و تعبیرات بسنده نکرده، بلکه در بسیاری از موارد، به وجوه دیگر معانی، یعنی مفاهیم مجازی و کنایی، هم نظر داشته است. در حوزه معانی اولیه هم از مفاهیم متعدد واژهها غفلت نورزیده است. هرچند، گاه، با افزونی مترادفات، به اطناب غیرضرور نیز گراییده است. تعیین هویت دستوری کلمات در فرهنگنامههای گیلکی سابقه نداشته است. در گیلهگب ضمن توجه به این مسئله، مرز واژهها و تکواژها نیز مشخص شده است. البته از این امر در موارد متعددی غفلت شده است. شواهد شعری از مختصات دیگر این اثر است. مجموعا به حدود ۴۰۰ بیت شعر گیلکی از شاعرانی چون افراشته، میرزا حسین کسمایی، کریم یمینی، ابراهیم فخرایی، ابراهیم سراج، شرفشاه دولابی، علی ریحانی، میرزا کوچک جنگلی، علی فروحی، اسماعیل پورسعید، و همچنین خود نویسنده، به خط فارسی و آوانوشت لاتینی استشهاد شده است. اما به اشعار افراشته، عنایت بیشتری نشان داده شده است. همچنین به اشعار تنی چند از شاعران پارسیگوی، نظیرِ خاقانی، نظامی، مسعود سعد، مولوی، رودکی، فخرالدین گرگانی، ایرجمیرزا از طریق برخی مراجع، به مناسبتهایی استناد گردیده است. محسوسترین اشکال گیلهگب، در نگاه نخست، استنادات و شواهد شعری فراوان، بهویژه، در شیوه استشهاد است. چنان که میدانیم برخی از لغات و ترکیبات، معنی واحد و آشکاری دارند. اما بسیاری دیگر، ضمن معنی اولیه، ممکن است مفاهیم ثانوی متعددی، اعم از اصطلاحی، مجازی و کنایی داشته باشند و حتی در سطح دلالت نخستین نیز، محدود به یک معنی نباشند یا این که به مفاهیم متروک و مهجور دلالت کنند. در موارد اخیر است که استفاده از شواهد، هم به اقتضای حال خواننده، و هم به لحاظ ایضاح، تثبیت، و تأکید مطلب، امری ضروری به نظر میرسد. در گیلهگب، ملاک و نگرش خاصی در نقل شواهد نمییابیم. اغلب واژههای چندمعنایی، بدون شاهد آمدهاند. اما به عکس، برای بسیاری از لغات با مفهوم واحد و مشخص یک و حتی دو شاهد شعری نقل شدهاست. هیچیک از شواهد کتاب معنی نشدهاند و عملاً از حیز انتفاع خوانندگان غیرگویشور خارجاند. به نظر میرسد استنادات شعری این اثر، صرفا نوعی ادای دین به سخنوران تلقی شده است. این کتاب نخستین بار در سال 1381 در 490 صفحه و با قطع وزیری و جلد گالینگور و شمارگان 1500 نسخه توسط انتشارات دانشگاه گیلان به چاپ رسید.
https://eitaa.com/guilanshenasi
نشست تخصصی
نگاه بینارشته ای به ساختار فیزیکی اسطوره های شاهنامه با ارائه
دکتر محمدرضا اقدامی، هیئت علمی دانشگاه و مسئول آزمایشگاه انسان شناسی زیستی دانشگاه گیلان برگزار شد در این نشست دکتر اقدامی در دو بخش به ارائه مطالب علمی خود پرداخت وی با اشاره به ویژگی های زیستی انسان تغییرات بشر را همتراز با تحول تمدنی و طبیعی دانست. او گفت اسطوره های شاهنامه را نمیتوان با گزاره های علمی ثابت کرد. در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد
https://eitaa.com/guilanshenas
نشست تخصصی
نگاه بینارشته ای به ساختار فیزیکی اسطوره های شاهنامه
عضو پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده گیلانشناسی شوید
https://eitaa.com/guilanshenasi
💥سالروز شهادت دکتر حسن عضدی
مدرس دانشگاه گیلان
دکترحسن عضدی فرزند محمدعلی، دوم شهریور سال ۱۳۲۵ ه.ش در یک خانواده متدین از طبقه متوسط در شهر رشت دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در همان شهرستان به پایان رساند. از همان کودکی به اسلام عشق میورزید و در مساجد به گفتن اذان میپرداخت. شیفته معارف اسلامی بود و با وجود مشکلات فراوان کتابهای مرحوم دکتر شریعتی و همچنین استاد شهید آیتالله مطهری را به دست میآورد و مطالعه میکرد.
پس از اخذ دیپلم، داوطلبانه، برای آشنائی هر چه بیشتر با زندگی طبقه مستضعف جامعه خود، تحت پوشش سپاهی دانش به محرومترین و دورترین روستاهای کشور مسافرت کرد و ضمن بارور نمودن معلومات اجتماعی خود و ارشاد روستائیان درباره واقعیتهای نظام طاغوتی، خدمت سربازی را به پایان رسانید.
سپس برای ادامه تحصیلات عازم تهران شد و در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی به تحصیلاتش ادامه داد و موفق به اخذ لیسانس در دو رشته روزنامه نگاری و روابط عمومی و تبلیغات شد. پس از آن به علت علاقه به مسائل سیاسی وارد دانشکده علوم سیاسی شده و به تحصیلات در سطح فوق لیسانس ادامه داد. سپس راهی آمریکا شد و در رشته مدیریت بازرگانی با تخصص مدیریت بین اللملی از دانشگاه دالاس فوق لیسانس گرفت و به خاطر به دست آوردن درجه ممتاز، به عضویت افتخاری انجمن مدیران درآمد سپس تحصیلات عالیه خود را تا مرحله اخذ دکترا در رشته اقتصادی سیاسی در دانشکده تگزاس در دالاس ادامه داد. با آغاز انقلاب اسلامی ایران به وطن مراجعت کرد و فعالیتهای سیاسی خود را تحت رهبری امام خمینی(ره)در ایران ادامه داد و برای نشر عقاید اسلامی به تدریس عقاید اسلامی در دانشگاه گیلان پرداخت.
پس از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از نمایندگان استان گیلان در مجلس خبرگان انتخاب شد و در آن مجلس نیز به عضویت هیئت رئیسه برگزیده شد. با آغاز فعالیت های حزب جمهوری اسلامی ایران، با تلاش مجدانه، شاخه حزب جمهوری اسلامی را در گیلان پایه گذاری نمود و به عضویت ستاد انقلاب اسلامی استان درآمد.
دکتر عضدی به تقاضای دانشجویان مدرسه عالی ترجمه، سرپرستی آن مدرسه عالی را بر عهده گرفت و هم زمان در دانشکده انقلاب اسلامی و دانشگاه ملی به طور رایگان به تدریس پرداخت. او یکی از بنیانگذاران جامعه دانشگاهیان ایران و یکی از اعضای فعال شورای وحدت حوزه و دانشگاه بود. آخرین سمت شهید دکتر حسن عضدی علاوه بر مسئولیتهای فوق، معاونت وزارت فرهنگ و آموزش عالی و رئیس سازمان امور دانشجویان و سازمان سنجش آموزش کشور بود. وی نه تنها از زیر بار این همه مسئولیت شاخه خالی نکرد، بلکه علاوه بر آن همان نقش را در اجتماع خود نیز به عهده گرفت به طوریکه پس از شهادت، ماترک او از مال دنیا فقط مقادیری قابل توجه کتاب در زمینه معارف اسلامی و کتابهای علمی و بازماندگان این شهید یک زن و دو فرزند بودند.
سرانجام وی در ۳۵ سالگی در حادثه خونین بمب گزاری دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط گروهکهای منافق به همراه ایت الله بهشتی و ۷۲ کبوتر خونین بال به مقام رفیع شهادت نائل آمد.
https://eitaa.com/guilanshenasi