اجتماع مردم ولايتمدار گيلان در نكوداشت شهداي خدمت،رييس جمهور شهيد آيت الله رييسي و همراهان؛ يكشنبه ۶ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت۱۰ صبح،پياده راه فرهنگي شهداي ذهاب رشت
همکاران و همراهان عزیز دانشگاه گیلان
سلام
ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای تک تک شما عزیزان به اطلاع میرسانیم:
یکی از نیروهای شرکتی دانشگاه گیلان که بیش از ۱۴ سال سابقه خدمت دارد *دچار تومور بدخیم در ناحیه سر شده و هم اکنون با درد شدید در یکی از بیمارستانهای شهر رشت بستری است.*
براساس دستور پزشک آنکولوژیست مراحل شیمدرمانی بلافاصله باید انجام شود.
این عزیز فاقد بیمه تکمیلی است و درآمد خانوادگیاش به هیچ وجه پاسخگوی هزینههای سنگین درمان نیست و تاکنون نیز متحمل هزینههای بسیاری شده است. متاسفانه شرایط بد مالی روند درمانی ایشان را کند کرده و جان این همکار جوان را به خطر انداخته است.
ما که همواره به منش کریمانه و روحیه سخاوتمندانه شما بزرگواران مفتخریم و بارها شاهد حماسههای پراحساس شما در دستگیری از نیازمندان بودهایم ، بار دیگر مهربانی و سخاوت شما را در سایه توجهات حضرت حق ،برای زندگی بخشیدن دوباره به این همکار جوان طلب می کنیم.
درود بی پایان نثار شما خوبان و مهربانان
🌿صندوق خیریه ارغوان دانشگاه گیلان
☘️☘️☘️☘️☘️☘️
*شماره حساب صندوق خیریه ارغوان نزد بانک تجارت شعبه دانشگاه گیلان*
*881584042*
*شماره کارت ۱۶ رقمی*
*5859837000340006*
*به نام صندوق خیریه ارغوان*
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🔸جامعه شناسی در ایران منفک از جامعه و مردم است
✍ جواد نظری مقدم
🔻جامعه شناسی در ایران منفک از جامعه و مردم است و از آنجا که بخش قابل توجهی از محققان حوزه علوم اجتماعی در دانشگاههای ایران فهم درستی از دین به مثابه محوری ترین مؤلفه فرهنگ ایرانی ندارند نمیتوانند به شناخت و درک درستی از جامعه ایرانی و مختصات آن نائل آیند.
🔻تلاش جامعه شناسی در ایران اساساً معطوف به حل مسائل جامعه ایرانی نیست و گاه نه تنها قادر به ارائه نسخه قابل استفاده ای برای جامعه نیست بلکه گاه خود مسئله می آفریند. محققان حوزه علوم اجتماعی در ایران مدتهاست که به بیماری سختی دچارند و آن هم نافهمی عمیق از انسان و جامعه ایرانی است. لذا بدون توجه به واقعیت و تجربه زیسته جامعه ایرانی و تنها با اتکا بر نظریه هایی که ریشه در نظام معرفتی و اندیشه ای غرب دارد به دنبال توصیف و تحلیل جامعه ایرانی و تحمیل نظریه بر واقعیت جامعه ما دارند.
🔻عمق این نافهمی بدنه ضعیف و نحیف جامعه شناسی به ویژه در زمانی که شاهد حضور چشمگیر و میلیونی مردم در حرکتهای جمعی در مقیاس بسیار وسیع و غیر قابل وصفی هستیم قابل لمس است. چرا که حضور میلیونی مردم در راهپیمایی های سیاسی یا مذهبی، اربعین، تشییع پیکر سردار سلیمانی و همچنین تشییع شهدای خدمت در سطح کشور به ویژه تهران و مشهد همه معادلات و محاسبات محققان دانشگاهی را به هم میزند و تحلیل های به ظاهر علمی و جامعه شناسانه که غالباً دلالت بر کمرنگ شدن دین و دینداری در جامعه و شکاف عمیق میان دولت و ملت دارد را با تردید و چالشی عمیق روبرو می سازد. به همین خاطر است که محققان علوم اجتماعی در دانشگاهها اساساً به سراغ تحلیل پدیده اربعین نمی روند و یا در مواجهه با حضور میلیونی مردم در تشییع پیکرهای شهید سلیمانی و شهید رئیسی سکوت اختیار میکنند چون یا قادر به درک این پدیده نیستند و یا چون این پدیده ها و نظایر آن، آنان را با چالش عمیق معرفتی و نظری و روش شناختی دچار میکند ترجیح میدهند یا به آن فکر نکنند و یا آن را ناچیز و بی اهمیت جلوه دهند.
🔻پدیده جمعیت و حضور میلیونی مردم در حرکتهایی با مضامین مذهبی سیاسی نظیر اربعین، تشییع پیکر شهید سلیمانی و شهید رئیسی و دیگر شهدای خدمت دلالت بر یک واقعیت مهم و غیر قابل انکار دارد و آن اینکه واقعیت جامعه ایرانی آن چیزی نیست که در متون و مکتوبات و گفتارهای محققان حوزه علوم اجتماعی در ایران توصیف و روایت میشود. محققان حوزه علوم اجتماعی باید پاسخ دهند که چگونه علیرغم ادعای آنان مبنی بر شکاف عمیق میان دولت و ملت، میلیونها ایرانی در تشییع رئیس جمهور و دیگر شهدای خدمت حضور یافتند و از عمق جان برای دولتمردان و کارگزاران سیاسی خود گریستند. محققان حوزه علوم اجتماعی باید پاسخ دهند چگونه از نظر آنان، عده ای خاص از جامعه صرفاً به دلیل همسویی با نظرات و انگاره های سیاسی آنان مردم تلقی میشوند اما این حجم وسیعی از جمعیت میلیونی و متراکم، مردم به شمار نمی روند؟ آنان باید پاسخ دهند که چگونه از نظر آنان این جمعیت میلیونی نماینده مردم ایران نیستند اما جمع خاص و محدودی که بر عریانی و بی حجابی اصرار می ورزند و یا در تجمعات فحشهای جنسی و رکیک به مخالفان خود نثار میکنند و یا کسانی که در گوشه ای از ورزشگاه ، حاملان پرچم فلسطین را با زشتترین الفاظ مورد اهانت قرار میدهند نماینده مردم تلقی میشوند.
🔻باید پذیرفت که جامعه شناسی در ایران منفک از جامعه و مردم ایران است. پدیده جامعه شناسی و جامعه شناسان در ایران خود به مثابه یک موضوع پژوهش و مطالعه اجتماعی میتواند و باید در لیست اولویتهای پژوهشی محققان و پژوهشگران قرار گیرد. نگاهی انتقادی ، دقیق و دور از سوگیری های متداول و متعارف دانشگاهی به رویکرد حاکم در حوزه جامعه شناسی در ایران میتواند افقهای جدیدی را پیش روی جامعه ما بگشاید
یک روز گذر کرد از این کوچه پر درد.
مردی که برای دل ما آینه آورد
هرچند که بی تاب ترین مرد جهان بود
با داغ شهیدان شما حوصله می کرد
https://eitaa.com/guilanshenasi
شب فریدون طاعتی
هفتصد و چهل و نهمین شب از شبهای بخارا به تجلیل از فریدون طاعتی اختصاص یافته است. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه سی و یکم خرداد ۱۴۰۳ با حضور: محمد روشن، فرامرز طالبی، محمود آموزگار، علی دهباشی، رضا نوزاد، جعفر شجاع کیهانی و بابک طاعتی در تالار مرکزی رشت برگزار میشود.
فریدون طاعتی، مدیر انتشارات طاعتی، از سال ۱۳۴۲ در کنار پدر، کار حرفهای خود را آغاز کرد. پدر فریدون، غلامرضا طاعتی، با عشق و علاقهای که از نوجوانی به کتاب و کتابداری داشت، کتابفروشی طاعتی را سال ۱۳۱۳ در یکی از دکانهای زیر کتابخانهی ملی رشت تاسیس نمود.
کتابفروشی طاعتی، به گواه تاریخ و دوستداران کتاب در گیلان و ایران، از نخستین کتابفروشیهایی بود که اهالی ادب و هنر و فرهنگ در آن جمع میشدند و محفلی داشتند. فریدون در چنین محیطی پا گرفت و به کار کتاب علاقهمند شد.
فریدون در سال ۱۳۶۸ پروانهی نشر را از وزارت فرهنگ و ارشاد گرفت و از آن به بعد، تابلوی کتابفروشی طاعتی با همان روند فعالیت به انتشارات طاعتی تغییر نام پیدا کرد و بهطور جدی، در چاپ و انتشار آثار گیلانشناسی اهتمام ورزید.
در ادامهی راه، با رشد و توسعهی فضای کسبوکار، تاریخ کار با کتاب در خاندان طاعتی تداوم یافت و همانطور که فریدون کار کتابفروشی و نشر را در کنار پدر پی گرفته بود، فرزندان فریدون از سالهای دههی هشتاد، با مشاهدهی ذوق و همتی که پدرشان در روشن نگهداشتن چراغ طاعتی داشت، به این کار علاقهمند شدند و به یاری پدر همت گماشتند که این ماجرا تا همین امروز ادامه پیدا کرده و همچنین رو به گسترش است.
فریدون علیرغم سختی کار نشر و فروش کتاب تا آخرین روزهای حیاتش دست از کار و فعالیت نکشید و همانطور که در یکی، دو فیلم مستند گفته بود، علاقه داشت این راه توسط فرزندان و نوههایش ادامه پیدا کند.
کتابفروشی و انتشارات طاعتی در سومین نسل، نودمین سال فعالیتش را آغاز کرده است.
رشت، بلوار انصاری، جنب پارک ملت، تالار مرکزی رشت
💥۸ تیر؛ حماسهای با یک اولویت و دو ملاک💥
👈 اول مشارکت بالا و بعد انتخاب خوب با دو معیار نزدیکی و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب
🔹️انتخابات ریاست جمهوری «که در پیش روی ما است اگر انشاءالله با خوبی و شُکوه و عظمت برگزار بشود، یک دستاورد بزرگ برای ملّت ایران است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ اینکه بعد از حادثه شهادت رئیسجمهور محترم «مردم جمع بشوند با آراء بالا مسئول بعدی را انتخاب بکنند، انعکاس این در دنیا انعکاس فوقالعادهای است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
🔹️لذا «انتخابات خیلی مهم است و در درجهی اوّل هم مشارکت مهم است. بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیکتر است و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب را دارد؛ اینها را اگر ملاحظه کنید، شاید بتوانید مثلاً یک انتخاب خوبی داشته باشید.» ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ چرا که مشارکت گسترده و حضور پُرشور آحاد ملت در پای صندوقهای رأی «نشانهای آشکار از استحکام پایههای مردمسالاری اسلامی و دلبستگی همگانی به این موهبت بزرگ پروردگار» است. ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ درواقع «انتخابات آن مسیر صحیحی است که مردم میتوانند به وسیلهی آن و از آن مسیر، حاکمیّت ملّی را، مردمسالاری را، جمهوریّت را در کشور تأمین کنند.» ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
🔹️مشارکت بیشتر، اعتبار کشور را بالا خواهد برد
شرکت مردم در انتخابات میتواند همچون سنگری مستحکم سرنوشت ملت و کشور را از هر آسیبی مصون سازد. حضور مردم «در پای صندوقهای رأی بارزترین مظهر حضور مردمی است و این پشتوانهی انقلاب و کشور است. اگر حضور مردم ضعیف شود، آن وقت [دشمن] استنتاج میکنند که بین مردم و نظام فاصله افتاده است.» ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
🔹️یکی از برکات حضور مردم در صحنهی انتخابات این است که پشتوانهی مردمی نظام را نشان میدهد: «این، در اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و اقتدار کشور تأثیر بینظیری دارد؛ یعنی هیچ چیزی، هیچ ابزار قدرتی به اندازهی حضور مردم، قدرتافزا برای کشور نیست.» ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ گرچه ابزارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی برای کشور قدرتافزا و قدرتزا است «امّا هیچ کدام به اندازهی حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند می کند.» ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
🔹️حضور و مشارکت مردم در انتخابات از لحاظ بینالمللی نشاندهنده اقتدار ملی و ابهت بینالمللی آنهاست: «از جهت وجههی خارجی انتخابات و حضور مردم و مشارکت مردم، نشاندهندهی اقتدار ملّی است... وقتی همه احساس کنند در دنیا -دشمن و دوست- که این ملّت هوشیار است، بیدار است، سرِ پا است، عازم است، پُرانگیزه است، این کشور یک اقتداری، یک هیبتی در چشم همه پیدا میکند؛ چه دوست و چه دشمن.» ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ و «هرچه صندوقهای رأی شلوغتر باشد، گسترش شرکت مردم بیشتر باشد، اعتبار کشور بالا خواهد رفت.» ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
🔍
خبرت هست که در شهر شکر ارزان شد
خبرت هست که دی گم شد و *تابستان* شد؟
#مولوی
مکن ز عرصه شکایت که در طریق ادب
به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید
#حافظ
https://eitaa.com/guilanshenasi