eitaa logo
ندای قرآن ونهج البلاغه جبهه حامیان ولایت
177 دنبال‌کننده
145 عکس
31 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعـای فــرج💕 🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸 اِلهي عَظُمَ الْبَلااءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ دعــای سلامتی امـام زمــان💕 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا 🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت همه دوستان بزرگوار وقتتون بخیر با شرح حکمت اول نهج البلاغه باموضوع ها در خدمت دوستان هستیم
⬅️قال عليه السلام : كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ. ⬅️امام على (ع) فرمود: به هنگام بروز فتنه چون اشتر دو ساله باش كه نه پشتى استوار دارد كه بر آن سوار توان شد و نه پستانى شيرده، كه از آن شير توان دوشيد. ۱
⬅️فتنه، در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و  هاى اجتماعى آمده است و در اینجا منظور همان آشوب هاى  اجتماعى است.. ⬅️لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائیدن مکرر پیوسته در پستانش شیر است (لبون به معناى شیر دار است از ماده لبن) و ابن لبون به بچه چنین شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است; نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شیرى (زیرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به این ترتیب هیچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد. ظهر به معنی پشت است . ⬅️حلب به معنی سرازیر شدن شیر .اشک چشم .اب دهان ولوله حالب که مجرای ادرار از کلیه به مثانه است هم از این ریشه است . ⬅️ضرع معانی زیادی دارد .از جمله نزدیک شدن به جیزی .ضعیف شدن .رام شدن .و پستان و …… در این حکمت به همین معنای پستان بکار رفته است . ⬅️ باتوجه به معانی کلمات روشن مى شود که هدف امام این است که به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با یکدیگر نباید دست این و آن شود. باید خود را دور نگه دارد و به هیچ یک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند. ۲
⬅️در هنگام فتنه معمولاً هر کدام از طرفین به سراغ بانفوذ و باشخصیت مى آیند تا از نفوذ و قدرت آنها براى کوبیدن حریف استفاده کنند. در این هنگام باید این افراد بلکه تمام افراد، خواه ضعیف باشند یا قوى. نهایت مراقبت را به خرج دهند که در دام  گران و غوغاسالاران نیفتند مبادا دین و یا دنیاى آنها آسیب ببیند و در بعضى از روایات جمله «ولا وَبَر فَیُسْلَب» نیز به آن افزوده شده است یعنى شتر دو ساله پشمى هم ندارد که آن را بچینند و از آن استفاده کنند. ⬅️نمونه این فتنه ها در صدر اسلام و قرون نخستین فراوان بود که امامان اهل بیت و یارانشان همواره از آن کناره گیرى مى کردند حتى داستان ابومسلم بر ضد بنى امیه گرچه در ظاهر براى کوبیدن باطلى بود ولى در باطن براى تبدیل باطلى به باطل دیگر و حکومت بنى عباس به جاى بنى امیه بود. به همین دلیل هنگامى که ابو مسلم به وسیله نامه اى پیشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق(علیه السلام) کرد امام آن را نپذیرفت زیرا مى دانست در پشت پرده این قیام چه اشخاصى کمین کرده اند و به تعبیر دیگر امام مى دانست این یک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نباید به هیچ کدام امتیازى داد. ⬅️دوستان توجه فرمایید که نوعی از فتنه هست که بین دو گروه و باطل پیش میاید .و انسان به شک میافتد که کدام حق و کدام باطل است .و امر بر انسان مشتبه میشود . درین گونه موارد بهتر است خود را فتنه نکند . ۳
⬅️شخصی نزد مولا علی (ع )مراجعه ومیگویند که من در جنگ بین شما و گروهای دیگر که سه جنگ اتفاق افتاده .نمیدانم که کدام حق اید  و کدام باطل .و بعد میگوید من نمیخواهم از سربازان تو بیرون بروم  تو مرا به جایی بفرست که اسلام و کفر در گیر باشد و یا اسلام و یهودی و…. حضرت موافقت میکنند و او را به مرز ایران و روم میفرستد. ⬅️در نهج البلاغه امام (ع) از حاکمیت بنی امیه نیز به یاد کرده اند وشاید به این دلیل است که بنی امیه بقدری تبلیغات وسیع داشته که حق و باطل برای مردم روشن نبود.(دقیقا مثل تبلیغات رسانه های استکبار) و گاهی هم میشود شامل دو گروه حق هم بشود .هر دو حق اند اما در بعضی حوزه ها هر کدام نظری دارند و تشخیص حق و باطل برای انسان سخت میشود . ⬅️باید بدانیم که همیشه عده تئوریسین هستند که نظریه میدهند امام (ع )میفرمایند به اینها شیر ندهید .تغذیه هم  نکنید این ها را . و معمولا این ها هستند که های سیاسی جهان را میسازند .امام علی (ع) در یکی از تذکرات خود میفرمایند که این مردم هستند که معاویه را سر کار اوردند. ⬅️و اما  قسمت دوم کلام مولا علی( ع) اشاره به جامعه دارد .این ها جامعه هستند که نشان نمیدهند در کدام طرف هستند . منافع خیلی جدی اقتصادی دارند کسب و کار برای اینها از همه چیز مهمتر است . امام (ع) تذکر میدهند که درین گونه مواقع منافع خود را بر حق ترجیح ندهید.و جانب حق را بگیرید . ۴