لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه اول نمازجمعه
۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه دوم نمازجمعه
۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
💠 #گزارش_تصویری
🔰حضور پرشور مردم مومن شهرستان دارالمومنین خوی در آئین عبادی سیاسی نمازجمعه
🗓جمعه ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳
📌بخش سوم
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#سیدالشهدای_خدمت
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
💠 #گزارش_تصویری
🔰مراسم عزاداری و سینه زنی مردم شهرستان دارالمومنین خوی در سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) در آئین عبادی سیاسی نمازجمعه
🗓جمعه ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#سیدالشهدای_خدمت
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ ]: ( بخش اول )
🔸خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال سفارش می کنم.
🔸امروز سالروز شهادت مظلومانه امام محمدباقر علیهالسلام است. امام بزرگواری که گسترش اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه واله ) و پالایش آن از غبار تحریفها، بدعتها، خرافهها، بداندیشیها و کجاندیشیها که بر چهره اسلام ناب نشانده بودند مدیون جهاد تبیین و تلاشها و مجاهدات بیوقفه حضرت ایشان است.
🔸رهبر معظم انقلاب به مناسبت برگزاری کنگره جهانی امام رضا علیه السلام، یکی از رسالتهای تبیینی را تبیین معارف ائمه اطهار علیهم السلام دانستند و گفتند: یکی از وظایف بزرگ این است که ائمّهی خودمان را به دنیا معرفی کنیم. راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد باید کار بشود: یکی بُعد معنوی و الهی و ملکوتی و عرشی، و جنبهی قداست ائمّه (علیهم السّلام)...
🔸جنبهی دوّم، جنبهی کلمات و درسهای ائمه علیهم السلام در زمینههای مختلف است؛ در زمینهی مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیّات، معاشرت، دین، احکام؛ ائمّهی ما در این موضوع حرف دارند، مکتب دارند که باید بیان شود... بخش سوّم، مسئلهی سیاست است؛ این همانچیزی است که بنده در بررسی زندگی ائمّه، عمدتاً این را دنبال میکردم؛ اینکه ائمّه چه میکردند و میخواستند چه کنند؟
🔸هدف سیاستورزی ائمه اطهار(ع)
هدف عمدهی ائمه ایجاد جامعهی اسلامی بود؛ که ایجاد جامعهی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکانپذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا؛ که مادّهاش عبارت است از همین سیاست و ادارهی کشور و ادارهی حکومت. و همهی ائمّه بدون استثنا دنبال این بودهاند؛ منتها با شیوههای مختلف، در فصول مختلف، با روشها و اهداف کوتاهمدّت مختلف؛ امّا هدف بلندمدّت یکی بود.
🔻شواهدی از سیاستورزی ائمه اطهار(ع)
📍۱. مبارزه حادّ سیاسی امام باقر(ع)؛ هشام بن عبدالملک، طاغوت زمان امام باقر علیهالسلام و قاتل آن حضرت، در موسم حجّ در مسجدالحرام امام باقر علیه السّلام را دید که در حال طواف است و مردم بر گردش حلقه زده از او سؤال میکنند. این توجّه و علاقه مردم نظر او را جلب کرد، از اطرافیان نام وی را پرسید و چون گفتند که او محمّدبن علی است، شگفتزده گفت: همان که مردم عراق فریفته اویند؟ (الْمَفْتُونُ بِهِ أَهْلُ الْعِرَاق). بعد از موسم حجّ، هشام امام باقر علیه السّلام را همراه با فرزندش حضرت صادق علیه السّلام به شام فراخواند. هشام برای تحقیر، سه روز معطل کرد و روز چهارم آنان را پذیرفت. امام هنگام ورود به مجلس او بر همه اهل مجلس یکجا سلام کرد، بر خلاف رسم متعارف، خلیفه اموی را امیرالمؤمنین نخواند و بدون کسب اجازه نشست هشام خشمگینانه زبان به ملامت گشود که چرا شما مردم را به امامت خود فرامیخوانید. حاضران در مجلس نیز بنا بر قرار قبلی همین شیوه را به کار گرفتند. امام در پاسخ هشام بدون در نظر گرفتن موقعیت او، صریحاً از جایگاه اهل بیت پیامبر در دین و اینکه آنان عهدهدار هدایت مردماند، سخن گفت، همچنین به گذرا بودن حکومت امویان اشاره کرد. هشام ابتدا او را به زندان افکند، ولی بعد، ناگزیر به آزاد کردن و برگرداندن آنان به مدینه شد.
📍۲. وقتی که به امام حسن مجتبی (سلام الله علیه) اعتراض کردند که چرا شما صلح کردید؟! از جملهی حرفهایی که مکرّراً از حضرت مجتبی نقل شده این است که ایشان به این آیه استناد میکردند: «وَ إِنْ أَدْرِی لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَکُمْ وَ مَتاعٌ إِلَى حینٍ» (انبیاء: 111) [مناقب ابن شهرآشوب، ج4، ص34]. یعنی این کار یک زمان دارد و شما چه میدانید؟ وعدهای مشخص شده است که در روایت است: «وَقَّتَ هَذَا الْأَمْرَ فِی سَنَةِ السَّبْعِینَ». بنا بوده سال ۷۰ قیام انجام بگیرد و حکومت اسلامی تشکیل بشود؛ در تقدیر الهی این بوده که این کار انجام بگیرد. بعد میفرماید: «فَلَمّا قُتِلَ الحُسَینُ عَلَیهِ السَّلَامُ اِشتَدَّ غَضَبُ اللَهِ عَلَی اَهلِ الاَرضِ فَاَخَّرَهُ اِلی اَربَعینَ وَ مِائَة»؛ (الغیبة للنعمانی، ص ۲۹۳) وقتی در محرّم سال ۶۱ حضرت به شهادت رسیدند، به خاطر شهادت سیّدالشّهدا و عوامل بیرونیای که طبعاً مترتّب بر آن میشد، این کار تا سال 140 به تأخیر عقب افتاد؛ که سال ۱۴۰، سال زندگی امام صادق علیه السلام است. بنابراین مسئله قیام بینِ خواصّ شیعه گفته میشده و تکرار میشده.
📌ادامه دارد...
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ ]: ( بخش دوم )
📍۳. در زمان امام صادق (علیه السّلام)؛ مکرر به حضرت مراجعه میشده که چرا قیام نمیکنید؟ چرا از حضرت اینقدر سؤال میکردند؟ علّتش این است که بنا بوده حضرت قیام کند؛ این را شیعه میدانسته و بین شیعه مسلّم بوده است.
🔸لذا در روایت است که «زُراره» به امام صادق علیه السلام، نامهای مینویسد و میگوید که یک نفر از دوستان ما از مردم، یعنی از شیعه، اینجا دچار گرفتاریِ قرض شده و حکومت میخواهد این را دستگیر کند به خاطر مدیون شدنش، به خاطر قرض سنگینی که دارد. این [فرد] الان مدّتی است فرار کرده؛ از زن و بچّهاش دور شده و فرار کرده و آواره است برای اینکه نتوانند دستگیرش کنند. اگر «هذا الأمر» (تعبیر «هذا الأمر» در روایات زیاد تکرار میشود؛ یعنی همین مسئلهی حکومت) در همین یکی دو سال بنا است اتّفاق بیفتد، بگوییم این فرد باشد تا وقتی که این اتّفاق بیفتد و شماها بیایید سر کار و قضیّه خلاص بشود؛ امّا اگر قرار نیست، بنا نیست این امر یکی دو ساله انجام بگیرد، رفقا جمع شوند، پول جمع کنیم و قرض این بیچاره را بدهیم که بیاید سر خانه و زندگی (إِنَّ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا کَانَ مُخْتَفِیاً مِنْ غُرَّامِهِ فَإِنْ کَانَ هَذَا الْأَمْرُ قَرِیباً صَبَرَ حَتَّى یَخْرُجَ مَعَ الْقَائِمِ وَ إِنْ کَانَ فِیهِ تَأْخِیرٌ صَالَحَ غُرَّامَهُ (رجال الکشی، ص158)). زراره چرا احتمال میدهد که ظرف یکی دو سال بشود این کار اتّفاق بیفتد؟ چون بنا بوده حضرت قیام کند.
📍۴. باز در روایت دیگری زراره میگوید: «لَا تَرَى عَلَى أَعْوَادِهَا غَیْرَ جَعْفَرٍ» (همان، ص156) «اعواد» یعنی منبر، میگوید روی این ستونهای منبر، من غیر از جعفر را نمیبینم. یعنی یقین داشته که حضرت میآیند روی منبر خلافت مینشینند؛ یعنی این انتظار وجود داشته است که این قَدَر الهی به قضای الهی نرسید.
🔸پس ائمّه علیهم السلام دنبال این قضیّه بودند؛ این خیلی قضیّهی مهمی است. مبارزات ائمه معصومین (علیهم السلام) در طول این 250 سال، فقط مبارزه علمی و اعتقادی و کلامی نبوده؛ همچنانکه یک مبارزه مسلحانه نبوده؛ بلکه یک مبارزه سیاسی حادّ بود با هدف سیاسی که همان تشکیل حکومت اسلامی است.
📌پایان
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir