📌 #گزارش_تصویری
🔰حضور پرشور مردم مومن شهرستان دارالمومنین خوی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه
🗓جمعه ۹ تیر ماه ۱۴۰۲
📌بخش دوم
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#شبکه_امامت
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت خطبه اول ۹ تیرماه۱۴۰۲.MP3
9.49M
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه اول نمازجمعه
۹ تیر ماه ۱۴۰۲ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت خطبه دوم ۹ تیرماه ۱۴۰۲.MP3
25.3M
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه اول نمازجمعه
۹ تیر ماه ۱۴۰۲ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۹ تیر ماه ۱۴۰۲ ]: ( بخش اول )
🔸خودم و تمامی نمازگزاران عزیز را به تقوا و رعایت حریم پروردگار عالم سفارش میکنم.
🔸سه شنبه 13 تیر، ۱۵ ذیحجة سالروز ولادت امام هادی (ع) است. از وجود مبارک و نورانی امام هادی علیه السلام، دو ارثیه معرفتی بسیار مهم برای ما یادگار مانده است، یکی زیارت جامعه کبیره که یک دوره امامشناسی است، دوم زیارت غدیریه یک دوره امیرالمؤمنینشناسی است. زیارت جامعه دارای مضامین بسیار عالی است علامه مجلسی درباره این زیارت نوشته است: « کاملترین زیارتهاست که از دور یا نزدیک خوانده میشود» (زادالمعاد، ص ۳۰۱).
🔸مرحوم آیتالله بهجت هر روز این زیارت را میخواندند و در احوالات حضرت امام خمینی آمده است که تمام ۱۳، ۱۴ سالی که نجف بودند هر روز زیارت جامعه را میخواندند. در این زیارت حضرت هادی علیه السلام، به بیش از ۲۰۰ فضیلت از اهل بیت اشاره میفرماید.
🔸زیارت غدیریه نیز یکی دیگر از شاهکارهای امام هادی علیه السلام است. همانطوری که زیارت عاشورا را در ایام سال میخوانیم مرحوم شیخ عباس قمی میفرماید: «زیارت غدیریه را هم در طول سال، در هر روز از دور و نزدیک میتوان خواند» (مفاتیح الجنان، ص ۶۳۶، زیارت امیرالمومنین در روز غدیر).
🔸زمانی که متوکل، خلیفه عباسی، امام هادی علیه السلام را از مدینه به سامرا فراخواند، در روز غدیر امام به نجف رسیدند و امیرالمومنین علیه السلام را با این زیارتنامه زیارت کردند (حیات فکری سیاسی امامان شیعه، ص۶۹۳).
🔸حضرت آیتالله بهجت قدسسره: «روز عید غدیر، زیارت غدیریه را فراموش نکنید، که از بهترین توسلات است» (مجموعه بیانات آیتالله بهجت پیرامون حضرت علی علیهالسلام).
🔸این زیارت مشتمل بر استدلالهایی از قرآن، روایات پیامبر (ص) و مسلمات تاریخیای است که بیانگر مرتبط و منزلت امیرالمومنین است. به علماء و فرهیختگان و تربیون داران و جوامع علمی و دانشگاهی عرض می کنم که متن این زیارت تدریسی است و قابلیت آن را دارد که کرسیهای امیرالمؤمنینشناسی را با همین متن فاخر برای مردم دایر کنیم. اگر میخواهیم اصلیترین مأموریت الهی خود را انجام دهیم که به بیان حضرت آقا در بیانیه گام دوم «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» است، باید بدانیم که محتوا و نرمافزار این مأموریت فرهنگی، گفتمان غدیر است؛ یعنی برای تحقق این رسالت جهانی، باید تلاش کنیم که گفتمان غدیر جهانی شود و دنیا ضرورت و حلاوت ولایت حضرت امیر علیه السلام را درک کند. از این رو باید برای آموزش عمومی امیرالمؤمنینشناسی برنامه داشته باشیم. امام خمینی رضوان الله علیه وقتی برای آخرین رهبر شوروی آن نامه تاریخی و تمدنی را نوشتند، به آیتالله جوادی آملی فرموده بودند این نامه را فقط «تسلیم» گورباچف نکنید بلکه به وی «تعلیم» کنید. زیارت غدیریه هم نهایتا و مسامحةً فعلا فقط تسلیم افکار عمومی شده است و باید تعلیم شود.
🔸زیارت غدیریه زیارت سرشار از آیات، روایات و مستندات تاریخی در اثبات فضیلت ولایت امیرالمومنین است. امام هادی علیه السلام در مجموع از 78 آیه و 18 حدیث نبوی (ص) بهره بردهاند. همچنین وقایعی را که تاریخ اسلام به آن اذعان دارد بهعنوان سندی محکم برای اثبات ولایت امیرالمومنین بیان میکند.
🔸آیات تبلیغ، اکمال دین، تطهیر، مباهله، مودت، ولایت، اولوالامر، اطعام طعام از آیاتی هستند که به روشنی به ولایت و فضیلت امیرالمومنین دلالت دارند. در احادیث نبوی صلی الله علیه و آله نیز در فضیلت و ولایت آن حضرت سخن بسیار رفته است. احادیث غدیر، طَیرمَشوِی، رایت، منزلت و ثقلین اندکی از بسیار است.
🔸یکی از مهمترین بخشهای این زیارت، بخش الگونمایی و اسوهپردازی از شخصیت مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است. به این معنا که محتوای این زیارت فقط نظری نیست، بلکه نسخههای عملی بسیار زیبایی هم دارد. به عبارتی، این متن فقط امیرالمؤمنینشناسی نیست، بلکه ارائه طریق برای شباهت با آن حضرت است. به بیان شهید مطهری: «چون "الشِّیعَةُ مَنْ شَایَعَ عَلِیًّا" شهید اول در لمعه به مناسبتی این حرف را میگوید و دیگران هم این را گفتهاند: شیعه یعنی کسیکه علی (ع) را مشایعت کند، یعنی انسان با لفظ شیعه نمیشود، با حرف شیعه نمیشود، با حب و علاقه فقط شیعه نمیشود، پس با چه چیز شیعه میشود؟ با مشایعت، مشایعت یعنی همراهی. وقتی کسی راه میرود، شما پشت سر و همراه او میروید، این را مشایعت میگویند، شیعه علی (ع) یعنی مشایعتکننده عملی علی علیه السلام» (انسان کامل، ص17).
[ ادامه دارد ... ]
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۹ تیر ماه ۱۴۰۲ ]: ( بخش دوم )
🔸در این بخش الگویی و عملی به محضر مولا عرض میکنیم:
گواهی میدهم که تو مقصود و مصداق صراط مستقیم در قرآن هستی (أَشْهَدُ أَنَّكَ الْمَعْنِیُّ بِقَوْلِ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ: ﴿وَ أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِیلِهِ﴾، ضَلَّ وَاللّهِ وَأَضَلَّ مَنِ اتَّبَعَ سِواكَ).... و گواهی میدهم که تو پیوسته با هوای نفس مخالف (لِلْهَوَى مُخَالِفاً) و با تقوا همپیمان (لِلتُّقَى مُحَالِفاً) و در فروخوردن خشم توانا بودی (عَلَى كَظْمِ الْغَیْظِ قَادِراً) و نسبت به مردم با عفو و مغفرت برخورد میکردی (عَنِ النَّاسِ عَافِیاً غَافِراً)... و گواهی میدهم که از روی زبونی و ناتوانی محافظهکاری و پروا نکردی (مَا اتَّقَیْتَ ضَارِعاً) و در اثر بیتابی و عجز از گرفتن حقت باز نایستادی (لا أَمْسَكْتَ عَنْ حَقِّكَ جَازِعاً) و به خاطر ترس و وحشت، از پیکار با غاصبانِ ولایتت، قدم به عقب نگذاشتی (لا أَحْجَمْتَ عَنْ مُجَاهَدَةِ غَاصِبِیكَ نَاكِلاً) و به علّت سستی بر خلاف آنچه خدا را خشنود میکند اظهار خشنودی ننمودی (لا أَظْهَرْتَ الرِّضَى بِخِلافِ مَا یُرْضِی اللَّهَ مُدَاهِناً) و برای آنچه در راه خدا به تو در رسیده سست نشدی (لا وَهَنْتَ لِمَا أَصَابَكَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا ضَعُفْتَ)؛ و به خاطر ترس و زبونی از خواستن حقّت ناتوان و درمانده نگشتی (لا اسْتَكَنْتَ عَنْ طَلَبِ حَقِّكَ مُرَاقِبا)، پناه به خدا از اینکه چنین باشی (مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ تَكُونَ كَذَلِكَ)، بلکه زمانی که مورد ستم واقع شدی به حساب پروردگارت گذاشتی (بَلْ إِذْ ظُلِمْتَ احْتَسَبْتَ رَبَّكَ) و کارت را به او واگذار کردی (فَوَّضْتَ إِلَیْهِ أَمْرَكَ).
[ پایان ]
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه دوم آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۹ تیر ماه ۱۴۰۲ ]: ( بخش اول )
▫️در خطبه دوم به بیان نکاتی بسنده می کنم:
🔹۱. دوشنبه 12 تیر 14 ذیالحجه روز بزرگداشت علامه امینی (1349ش) است. اگر بخواهیم برای بصیرت یک نمونه و مصداق معرفی کنیم، بیشک مرحوم علامه امینی مؤلف کتاب گرانسنگ الغدیر یکی از درخشانترین چهرههای اهل بصیرت در این عصر و زمان است. علامه امینی در عصری دست به نگارش کتاب ارزشمند الغدیر زد که بسیاری از نویسندگان عرب در آثار و تالیفات خود اندیشه شیعه را به چالش کشانده و از هیچ تهمت و افترایی علیه مکتب تشیع دریغ نمیکردند. علامه با بسیاری از آنان از طریق نامه یا ملاقات حضوری تماس میگرفت و به حقجویی و حقگویی و حقنویسی دعوتشان میکرد و علما و بزرگان را به دادن پاسخهای علمی، منطقی و مستدل ترغیبشان میکرد تا شاید از نگارش و سخنرانیهای تفرقهافکن بپرهیزند.
🔹این دانشمند بزرگ، کتاب سترگ خود را «الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب» نامیده بود. حکمت این نامگذاری بدان جهت است که اگر کسی منکر رویداد و حدیث غدیر با قرائت شیعی آن باشد، در واقع منکر قرآن، سنت، ادبیات، تاریخ و مجمع علمی شعر عرب شده است. علامه این حرف سنگین را با اسناد متقن و شواهد قطعی از هر سه منبع مذکور، به اثبات رسانده است. تاکنون که تقریبا نیمقرن از نگارش الغدیر میگذرد هنوز کسی نتوانسته برای آن حتی صفحهای ردیه یا نقدی که قابل اعتنا باشد بنویسد. وی چهل سال برای این کتاب زحمت کشید و در شبانه روز حدود هفده ساعت مطالعه و کار میکرد و به کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه، هندوستان، پاکستان، مغرب، مصر و... مسافرت کرد و در کتابخانههای بزرگ جهان اسلام پژوهش کرد. از گفتههای مشهور وی در اینباره است که: «من برای نوشتن الغدیر، دههزار کتاب را از بای بسم الله تا تای تمت خواندهام و به صدهزار کتاب مراجعه مکرر داشتم» (بنقل قول دکتر سید جعفر شهیدی از علامه امینی؛ نک: نشریه سالیانه کتابخانه امیر المومنین شماره ۱، سال ۱۳۷۳، ص ۲۸). وی برای نگارش الغدیر همه کتابهای تفسیری، روایی، تاریخی، رجالی، انساب، لغت و دواوین شعری را با دقت مورد مطالعه قرار داده است؛ بهطوری که خود در ابتدای الغدیر نوشته است: «الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب، کتابٌ دینیٌ علمیٌ فنیٌ تاریخیٌ ادبیٌ اخلاقیٌ». به بیان امام خامنهای: «دربارهی مباحث مربوط به شیعه، کتب استدلالیِ قویای نوشته شده است. «الغدیرِ» مرحوم «علاّمه امینی» در زمان ما، سرتاپا استدلال، بتونآرمه و مستحکم است» (نک: 17/03/1373).
🔹۲. نکات ویژه قابل تأمل در بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه:
📌۱) ویژگیهای شهید بهشتی:
دارای رتبه عالی علمی حوزوی، بسیار پرکار، مصداق بارز نظم، مبتکر، پر حوصله برای شنیدن حرفها حتی حرفهای مخالفان، بدور از ریا و تظاهر.
خصوصیات اخلاقی و کاری بهشتی امروز هم، برای همه درسآموز است.
📌۲) قوه قضائیه، از ارکان و ستونهای اصلی نظام:
این قوه از مهمترین ارکان و ستونهای اصلی نظام است که اقدامات مثبت آن تاثیرات شگرفی بر زندگی مردم و پیشبرد اهداف نظام دارد و اقدامات احتمالی منفیاش، اختلال و ضربات مهم به همراه میآورد.
📌۳) تبیین وظایف مهم قوه قضائیه:
اجرای کامل سند تحول دستگاه قضا، مبارزه با فساد در درون و بیرون این دستگاه، احیای حقوق عامه، تامین آزادیهای مشروع، پیشگیری از وقوع جرم.
ملاک اصلی داوری درباره فعالیت همه دستگاهها، نتیجه و محصول نهایی است که به دست مردم میرسد.
📌۴) مبارزه با فساد در بیرون و درون دستگاه قضا:
اکثریت قاطع قضات و کارکنان قوه قضائیه، انسانهای شریفی هستند که با درآمد واقعاً کم سختترین کارها را انجام میدهند اما سوء استفاده اقلیتی کوچک در هر نقطه کشور، چهره قوه قضائیه را مخدوش میکند و مایه قضاوت نادرست درباره کُل این قوه میشود بنابراین باید با هرگونه فساد در درون دستگاه با جدیت برخورد شود.
الف) شایعات افراد مغرض و مریضالقلب علیه دستگاه قضا، بسیار بیشتر از واقعیت.
ب) فساد درون قوه را هر قدر هم کم باشد باید ریشهکن کنید.
ج) مُسری بودن فساد در صورت عدم برخورد:
در مقوله مقابله با فساد در بیرون دستگاه قضا، قوا و دستگاههای دیگر هم باید فعال باشند و با سرمنشاء و مبادی فساد در مجموعههای تحت مسئولیت، برخورد جدی کنند تا کار به دستگاه قضا کشیده نشود.
📌۵) اهمیت وظایف قوه قضائیه در قانون اساسی از جمله احقاق حقوق عامه:
جلوگیری از ترساندن و بر هم زدن امنیت روانی مردم در فضای مجازی و غیر مجازی از مظاهر تامین حقوق عامه است که دستگاه قضا باید با برنامهریزی و انضباط و قاعده، این وظیفه دشوار را به خوبی انجام دهد.
[ ادامه دارد ... ]
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه دوم آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۹ تیر ماه ۱۴۰۲ ]: ( بخش دوم )
📌۶) اهمیت وظیفه قانونی پیشگیری از جرم: برنامهریزی و ایجاد سازوکار سنجیده و اندیشیده، لازمه عمل دستگاه قضایی به وظیفه قانونی پیشگیری از جرم است و اینگونه کارهای مهم با اقدامات فردی، موردی و ریاستی به نتیجه لازم نمیرسد و برنامه نیاز دارد.
📌۷) ضرورت برخورد خوب با مراجعان:
کسی که به دادگستری مراجعه میکند اگر با اخم مواجه شود دل شکسته بیرون میآید حتی اگر به کار او رسیدگی شود، بنابراین باید وظیفه برخورد خوب با مردم را با صبر و تحمل انجام داد.
📌۸) خوب نبودن تصویر رسانهای قوه قضائیه:
از رسانه و تبلیغات برای نشان دادن و اطلاعرسانی کارهای فراوان انجام گرفته در این قوه به درستی استفاده نمیشود که بخشی از این ضعف ناشی از صداوسیما و دستگاههای رسانهای است اما بخش دیگر آن مربوط به خود قوه قضائیه است.
📌۹) نشستهای رئیس قوه قضائیه با قشرهای مختلف:
جلسات با حقوقدانان، کارشناسان سیاسی و اقتصادی، دانشجویان و جوانان اهل فکر و نظر، اساتید، روحانیون و کسبه، موجب گسترش افقهای تازه در مقابل قوه قضائیه میشود که این مباحث باید به شکل درست انعکاس رسانهای داشته باشند.
🔹۲. دو نکته از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر خانوادههای شهدا:
🔻الف) والدین و همسران شهدا، مجاهدین فی سبیلالله بیرون از میدان.
اسم جهاد که میآید آنچه که اول در مقابل چشم انسان ظاهر میشود آن جوان رزمندهای است که در میدان دارد میجنگد. خب بله، او مجاهد فی سبیلاللّه است. اما فقط او نیست؛ مجاهدینی هستند بیرون از میدان. همه کسانی که به نحوی از رزمندگان دفاع مقدس پشتیبانی میکردند، شریک مجاهدتهای آنان هستند. در این میان، کسانی که میوههای دلشان و همسران محبوبشان را در جهاد فی سبیلالله همراهی و کمک کردند، نقش بارزی در پیروزی حماسه دفاع مقدس دارند که متأسفانه این جهاد بزرگ پدران، مادران و همسران شهیدان تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است. رنج و درد خانوادههای شهدا در فقدان عزیزانشان تمام ناشدنی اما مایه عظمت و عزت است. از این زاویه نیز پروردگار علو درجات را نصیب این انسانهای صبور و شکور میفرماید.
🔻ب) انقلاب اسلامی، نجاتدهنده ایران از سقوط به دره انحطاط اخلاقی، دینی و سیاسی:
شهیدان در یکی از حساسترین مقاطع تاریخ کشور، سرنوشت کشور را عوض کردند. انقلاب اسلامی رخ داد تا کشور را که داشت به سرعت به سمت درهی انحطاط اخلاقی و دینی و سیاسی پیش میرفت حفظ کند و حفظ کرد، بعد دشمن حملهی نظامی کرد، این جوانها بودند که رفتند ایستادند هشت سال مقاومت کردند، کشور را نجات دادند. بعد در طول این زمان تا امروز در فتنههای مختلف، در آشوبافکنیهای مختلف، در نوع متنوع حملات دشمن، جوانها سینه سپر کردند، تعدادی از اینها به شهادت رسیدند مثل همین حوادثی که در این سال گذشته یا سالهای گذشته اتفاق افتاد، توانستند این کشور را حفظ کنند، سرنوشت کشور را اینها به سمت سربلندی کشاندند.
🔹۳. آمریکا و حامیان وی در صهیونیسم جهانی و مزدوران منطقهای او با برنامهریزیها و طراحیهای دقیق و محاسبات به ظاهر خدشهناپذیر بر این باور بودند که نظام اسلامی و مردم ایران در این سالها، یا از آرمانهای اصلی خود دست خواهند کشید و یا از بخشی از آنها کوتاه خواهند آمد و دچار تغییر در"باورها" و "محاسبات" و "رفتارها" خواهند شد.
هدف غائی و مطلوب اصلی آنان براندازی نظام اسلامی بود که قطعا برای ایشان دستنیافتنی بوده و هست اما به هدف میانی یعنی تغییر محاسبات و رفتارها و کوتاه آمدن و سازش در برابر فشار حداکثری و مهار حداکثری نظام و مردم ایران بسی دل بسته بودند که باید گفت در این هدف هم توفیقی نداشتهاند.
🔹در این سالها آمریکا با تمام عِدّه و عُدّه تلاش کرد تا ایران را با این اقدامات دچار فروپاشی یا تجزیه یا سازش کند:
▫️۱. بدیلسازی از دولت اسلامی و انقلابی ایران با روی کار آمدن دولتهایی مانند دولت ترکیه؛
▫️۲. بدیلسازی از گروههای مقاومت همپیمان ایران مانند حزبالله با تأسیس و حمایت گروههایی مانند القاعده و...
▫️۳. بدیل سازی از چهرههای الگویی و قهرمان مانند سید حسن نصرالله با چهرهسازی از عناصری مانند بن لادن.
▫️۴. ائتلافسازی جهانی و منطقهای بر علیه ایران و همپیمانان ایران مانند ناتوی عربی، ائتلاف دریایی و...
▫️۵. ائتلافسوزی بین ایران و همپیمانانش مانند فاصله بین ایران و عراق. ایران و فلسطین،ایران و لبنان و...
▫️۶. تبدیل فاصله بین ایران و کشورهای رقیب به درگیری و جنگ،مانند ایجاد درگیری بین ایران و طالبان، ایران و آذربایجان، ایران و ترکیه. ایران و عربستان و...
[ ادامه دارد ... ]
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir