💠 #گزارش_تصویری
🔰حضور پرشور مردم مومن شهرستان دارالمومنین خوی در آئین عبادی سیاسی نمازجمعه
🗓جمعه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳
📌بخش اول
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#سیدالشهدای_خدمت
#شبکه_امامت
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
💠 #گزارش_تصویری
🔰حضور پرشور مردم مومن شهرستان دارالمومنین خوی در آئین عبادی سیاسی نمازجمعه
🗓جمعه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳
📌بخش دوم
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#سیدالشهدای_خدمت
#شبکه_امامت
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
💠 #گزارش_تصویری
🔰مراسم عزاداری و سینه زنی مردم شهرستان دارالمومنین خوی در آئین عبادی سیاسی نمازجمعه
🗓جمعه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#سیدالشهدای_خدمت
#شبکه_امامت
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت خطبه اول نمازجمعه18خرداد1403.MP3
9.43M
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه اول نمازجمعه
۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت خطبه دوم نمازجمعه18خرداد1403.MP3
9.84M
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه دوم نمازجمعه
۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ ]: ( بخش اول )
🔸( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله)
خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال سفارش می کنم.
🔸ماجرای شهادت امام جواد علیه السلام در عنوان جوانی و سنّ ۲۵ سالگی، در عین تألمانگیزی، بسیار تأملانگیز است. این شهادت هم دردآور و جانگداز است، و هم ژرف و اندیشهساز. این شهادت در عین حالی که غربت امام جواد علیه السلام را نشان میدهد، قدرت آن حضرت را هم به ما یادآور میشود. اجازه دهید، این تحلیل تاریخی را حداقل از چهل سال قبل از شهادت امام جواد علیه السلام در سال ۲۲۰ ه.ق و از مقطع شهادت امام کاظم علیه السلام در سال ۱۸۳ ه.ق بررسی کنیم؛ از ماجرای بازتعریف مرزهاى فدك توسّط امام كاظم (علیه السّلام) در برابر هارون.
🔻ماجرای بازتعریف مرزهاى فدك توسّط امام كاظم(ع)
🔸هارون عباسی چندینبار به امام کاظم علیه السلام اظهار میکرد که اجازه دهید فدک را به شما برگردانم، اما حضرت قبول نمیکردند (أَنَّ هَارُونَ الرَّشِیدَ كَانَ یَقُولُ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ خُذْ فَدَكاً حَتَّى أَرُدَّهَا إِلَیْكَ فَیَأْبَى)؛ تا اینکه این درخواست هارون به اصرار و پافشاری رسید (حَتَّى أَلَحَّ عَلَیْه). در نهایت حضرت به یک شرط این اصرار را پذیرفت: «فَقَالَ(علیه السلام) لَا آخُذُهَا إِلَّا بِحُدُودِهَا». فرمود: حاضرم فدك را بگیرم، امّا فدك را كامل میگیرم؛ با همان مرزهاى واقعىاش! هارون متعجبانه پرسید: «وَ مَا حُدُودُهَا؟». حضرت فرمودند: «اگر مرزهاى فدك را بگویم، از پس دادن فدك منصرف میشوى و نخواهى داد» (إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدُّهَا). هارون گفت: «به حق جدّت میدهم». (بِحَقِّ جَدِّكَ إِلَّا فَعَلْتُ). حضرت هم فرمود: اما مرز اول، از جنوب، عدن یمن است (أَمَّا الْحَدُّ الْأَوَّلُ فَعَدَنُ). رنگ از رخسار هارون پرید (فَتَغَیَّرَ وَجْهُ الرَّشِید)؛ گفت: چه میگویى؟ فدك تا آنجاها است؟ (وَ قَالَ إِیهاً). حضرت فرمود: مرز دوم، از شرق، سمرقند است (وَ الْحَدُّ الثَّانِی سَمَرْقَنْد). صورت هارون کبود شد (فَارْبَدَّ وَجْهُه).
🔸فرمود: مرز سوم، از غرب تونس است (وَ الْحَدُّ الثَّالِثُ إِفْرِیقِیَة). چهره هارون سیه شد (فَاسْوَدَّ وَجْهُه). بىاختیار گفت: «اى واى!» (وَ قَالَ هِیهِ). فرمود: حدّ چهارم، از شمال، كنارههاى دریای مدیترانه است (وَ الرَّابِعُ سِیفُ الْبَحْر...).
🔸هارون گفت: «براى ما چیزى نماند!» (فَلَمْ یَبْقَ لَنَا شَیْءٌ). در نقل دیگری هارون گفته: «هَذَا كُلُّهُ هَذِهِ الدُّنْیَا» (اینکه همه دنیا شد). پس یکباره بیا و جای ما بنشین! (فَتَحَوَّلْ إِلَى مَجْلِسِی).
🔸حضرت فرمودند: من که گفتم اگر حد و مرز فدك را تعیین کنم، تو آن را برنمیگردانی! (قَدْ أَعْلَمْتُكَ أَنَّنِی إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدَّهَا).
یعنی شعار تشیع یک زمانی فدک بود! امروز شعار تشیع حکومت است. حکومت مال ماست تو آن را گرفته ای.
🔸 این را هارون فهمید. آن چه را امروز شیعه موسی بن جعفر بعد از 1300 سال نمی فهمد هارون آن روز فهمید.
🔸اینجا بود که هارون تصمیم به کشتن حضرت موسی بن جعفر علیه السلام گرفت (فَعِنْدَ ذَلِكَ عَزَمَ عَلَى قَتْلِهِ (المناقب، ج۴، ص۳۲۰)).
🔸این مکالمه تاریخی و شاخص، گویای رویکرد سیاسی مکتب تشیع است. اینکه حکومت حق الهی ائمة علیهم السلام است. به تعبیر زیارت عاشورا «وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقَامِكُمْ وَ أَزَالَتْكُمْ عَنْ مَرَاتِبِكُمُ الَّتِی رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فِیهَا» است.
🔻راز شهادت امام جواد(ع)
🔸۳۷سال قبل از شهادت امام جواد علیه السلام، وضع شیعیان آنچنان شده است كه هارون را میترساند و بیمناك میكند. لذا وقتى كه پیكر مطهّر موسى بن جعفر (علیه السّلام) را از زندان بیرون آوردند، اوّل با چهار غلام بر روى تخته پارهاى حمل میكردند، اما در آخر بزرگان دربار عباسی نظیر سلیمان بن ابیجعفر، بزرگ آلعباس (فرزند منصور دوانیقى و عموى هارون) دید با این اقدام توهینآمیز سندی بن شاهک و با این صیحه و فریادی که در بغداد پیچیده، بروز شورش عمومی حتمی است، لذا به مأموران ویژه خود دستور داد سلاح بردارند و به سربازان سندی بن شاهک یورش برند تا برنامه تشییع بدن مطهر را خود اداره کند. سلیمان قیمتیترین کفنها را آورد و مراسم غسل و تشییع و تدفین در نهایت احترام ظاهری انجام گرفت. تشییع جنازه این چنینی آن هم زیر گوش هارون، در بغداد!
🔻شهادت امام(ع)، نـتـیـجـه ترس دشمن از امام(ع)
🔸بهخاطر چندین سال كوشش و تلاش امام صادق (علیه السّلام) و بعد امام موسى بن جعفر (علیه السّلام)، شیعه در بغداد گسترش و نفوذ پیدا كرده بود.
📌ادامه دارد...
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ ]: ( بخش دوم )
🔸همین زمینه بود كه بعدها مأمون را ناچار كرد كه امام رضا (علیه السّلام) را از مدینه فرا بخوانَد و در خراسان كنار دستش نگاه دارد تا حیثیت او را از نظر شیعه پایین بیاورد، اما نشاط تشیع بیشتر شد و تا زمان امام جواد و امام هادى و امام عسكرى (علیهم السّلام)؛ كه در دوران این سه امام آخر، شیعه از لحاظ تشكیلاتى، در نهایت قدرت و استقامت بود؛ و براى همین است كه امام جواد (علیه السّلام) را در ۲۵سالگى میكشند و به حضرت مجال نمیدهند كه مثلا مانند امام صادق (علیه السّلام) به ۶۵ سالگى برسد. در واقع شهادت حضرت در عنفوان جوانی، بهدلیل ترس و بیمی بود که آن حضرت در دل طاغوت زمانش انداخته بود. فرزند ایشان، امام هادى (علیه السّلام) را نیز در ۴۲ سالگى و نوه ایشان، امام عسكرى (علیه السّلام) را هم در ۲۸ سالگى میكشند. در طول این مدّت ۲۸ سال یا ۴۲ سال، دائماً هم در حصر و تبعید بودند.
🔸چندین بار امام هادى (علیه السّلام) زندانهاى طویل المدّة رفته بود. در این دوران، شیعه در فشار، در محدودیت و در خفقان بود. هرچند تشكیلات تشیع مشغول كار بود، امّا مجال خروج، تنگ و امكان قیام، منتفى بود.
🔻ضرورت استغفار از قضاوتهاى اشتباه (سازشکار بودن و عافیت طلب بودن) درباره ائمّه(ع)
🔸مقام معظم رهبری در کتاب همرزمان حسین علیه السلام میفرمایند: واقعا باید بهخاطر قضاوتهاى اشتباهی كه درباره ائمه داشته و داریم؛ اینکه ضعفهاى خود را به گردن ایشان گذاشتهایم، استغفار کنیم.
🔸استغفار حقیقی هم اصلاح در فکر و قضاوت است. اینکه بدانیم همه امامان ما، همْرزمان حسین (علیه السّلام) همدلهای حسین، پا در رکابان پیکار با ظلم، طلاق دهندگان دنیا، زندگی ها، آرامش ها، راحتی ها، آسودگی ها، عافیت ها، پولها، مقام ها هستند. همه پا در ركابان پیكار با ظلم، طلاقْدهندگان دنیا و اهل مبارزه حادّ سیاسی با طاغوت برای استقرار توحید و قیام به قسط بودند.
🔸محمد بن ريان نقل مي كند: مأمون براي متوقف كردن مبارزات حضرت امام جواد (علیه السلام) همه نوع نيرنگي را در خصوص امام جواد(علیه السلام) به كار برد اما هيچ كدام از آنها براي وي سودي نداشت.
🔸به عنوان نمونه پس از به عقد درآوردن دخترش ام الفضل با امام جواد (علیه السلام)، دویست دختر از زیباترین کنیزکان خود را طلبید و به هر یک جامی که داخل آن گوهری بود، داد تا وقتی در جایگاه نشست، از او استقبال کنند، اما حضرت به هیچ یک توجهی نکرد.
🔸در دربار مامون مردي به نام مَخارق كه ريشي بلند وصوتي خوش داشت و عود مي نواخت وجود داشت. وي به مامون گفت من توان آن را دارم كه نقشه ات را [وادار كردن حضرت به لهو و لعب] عملي سازم از اين رو در مقابل امام جواد (علیه السلام) نشست و شروع به خواندن آواز كرد. كساني كه در آنجا حضور داشتند گرد مخارق حلقه زدند.
🔸هنگامي كه مخارق شروع به نواختن عود و آواز خواني كرد، امام جواد (علیه السلام) دقایقی بی توجهی کرد و ناگهان سر برداشت و فرمود:" إتَّقِ اللهَ یا ذَا العُثْنُون" از خدا بترس اي ريش بلند. دست مخارق از حركت ايستاد، عود از دستش افتاد و ديگر هرگز نتوانست عود بنوازد.
🔸روزي مامون از بلايي كه بر سر مخارق آمده بود از وي سئوال كرد. مخارق پاسخ داد چون امام جواد(علیه السلام) بر من نهيب زد چنان وحشتی مرا فرا گرفت كه دستم فلج شد.(الکافی، ج۱، ص۴۹۴).
🔸عرض میکنم یا جواد الائمه نتوانستی آن جسارت را تحمل کنی! اسرای اهل بیت چه کشیدند! ای کاش دف و طنبور از دست شامیان حرامزاده نیز میافتاد. مقاتل نوشتهاند:
🔸اَوقَفُوا أهلَ البيتِ عليهمالسّلام عَلَى بابِ الشّامِ ثَلاثةَ أيّامٍ حتّى یُزَّيِّنُوا البَلدَةَ، فَزَيَّنُوها بِكلِّ حُليٍّ و زينةٍ و مِرآةٍ كانَتْ فيها.
بر در شهر شام سه روز اسراء آل الله را نگه داشتند تا شهر را بيارايند و هر حُلّى و زيورى و زينتى كه در آن بود، به آيينها بستند.
ثُمّ اسْتَقبَلَتْهم مِن أهلِ الشّامِ سپس از اهل شام، به جهت استقبال، بيرون آمدند. اما چگونه؟!
و كانَ فيهم أُلوفٌ مِن الرّجالِ و الشّبّان و النِّسوانِ يَرقُصونَ و يَضرِبونَ بِالدَّفِّ و الصِّنجِ و الطُّنبور، چند هزار مرد و زن و جوان، رقصكنان با دف و صِنج و طبلزنان به استقبال آمدند.(نفس المهموم، ص۴۳۲)
📌پایان
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir