💠 #گزارش_تصویری
🔰حضور پرشور مردم مومن شهرستان دارالمومنین خوی در آئین عبادی سیاسی نمازجمعه
🗓جمعه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳
📌بخش اول
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#سیدالشهدای_خدمت
#شبکه_امامت
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
💠 #گزارش_تصویری
🔰حضور پرشور مردم مومن شهرستان دارالمومنین خوی در آئین عبادی سیاسی نمازجمعه
🗓جمعه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳
📌بخش دوم
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#سیدالشهدای_خدمت
#شبکه_امامت
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
💠 #گزارش_تصویری
🔰مراسم عزاداری و سینه زنی مردم شهرستان دارالمومنین خوی در آئین عبادی سیاسی نمازجمعه
🗓جمعه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#سیدالشهدای_خدمت
#شبکه_امامت
#انتخابات
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت خطبه اول نمازجمعه18خرداد1403.MP3
9.43M
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه اول نمازجمعه
۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت خطبه دوم نمازجمعه18خرداد1403.MP3
9.84M
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه دوم نمازجمعه
۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ ]: ( بخش اول )
🔸( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله)
خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال سفارش می کنم.
🔸ماجرای شهادت امام جواد علیه السلام در عنوان جوانی و سنّ ۲۵ سالگی، در عین تألمانگیزی، بسیار تأملانگیز است. این شهادت هم دردآور و جانگداز است، و هم ژرف و اندیشهساز. این شهادت در عین حالی که غربت امام جواد علیه السلام را نشان میدهد، قدرت آن حضرت را هم به ما یادآور میشود. اجازه دهید، این تحلیل تاریخی را حداقل از چهل سال قبل از شهادت امام جواد علیه السلام در سال ۲۲۰ ه.ق و از مقطع شهادت امام کاظم علیه السلام در سال ۱۸۳ ه.ق بررسی کنیم؛ از ماجرای بازتعریف مرزهاى فدك توسّط امام كاظم (علیه السّلام) در برابر هارون.
🔻ماجرای بازتعریف مرزهاى فدك توسّط امام كاظم(ع)
🔸هارون عباسی چندینبار به امام کاظم علیه السلام اظهار میکرد که اجازه دهید فدک را به شما برگردانم، اما حضرت قبول نمیکردند (أَنَّ هَارُونَ الرَّشِیدَ كَانَ یَقُولُ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ خُذْ فَدَكاً حَتَّى أَرُدَّهَا إِلَیْكَ فَیَأْبَى)؛ تا اینکه این درخواست هارون به اصرار و پافشاری رسید (حَتَّى أَلَحَّ عَلَیْه). در نهایت حضرت به یک شرط این اصرار را پذیرفت: «فَقَالَ(علیه السلام) لَا آخُذُهَا إِلَّا بِحُدُودِهَا». فرمود: حاضرم فدك را بگیرم، امّا فدك را كامل میگیرم؛ با همان مرزهاى واقعىاش! هارون متعجبانه پرسید: «وَ مَا حُدُودُهَا؟». حضرت فرمودند: «اگر مرزهاى فدك را بگویم، از پس دادن فدك منصرف میشوى و نخواهى داد» (إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدُّهَا). هارون گفت: «به حق جدّت میدهم». (بِحَقِّ جَدِّكَ إِلَّا فَعَلْتُ). حضرت هم فرمود: اما مرز اول، از جنوب، عدن یمن است (أَمَّا الْحَدُّ الْأَوَّلُ فَعَدَنُ). رنگ از رخسار هارون پرید (فَتَغَیَّرَ وَجْهُ الرَّشِید)؛ گفت: چه میگویى؟ فدك تا آنجاها است؟ (وَ قَالَ إِیهاً). حضرت فرمود: مرز دوم، از شرق، سمرقند است (وَ الْحَدُّ الثَّانِی سَمَرْقَنْد). صورت هارون کبود شد (فَارْبَدَّ وَجْهُه).
🔸فرمود: مرز سوم، از غرب تونس است (وَ الْحَدُّ الثَّالِثُ إِفْرِیقِیَة). چهره هارون سیه شد (فَاسْوَدَّ وَجْهُه). بىاختیار گفت: «اى واى!» (وَ قَالَ هِیهِ). فرمود: حدّ چهارم، از شمال، كنارههاى دریای مدیترانه است (وَ الرَّابِعُ سِیفُ الْبَحْر...).
🔸هارون گفت: «براى ما چیزى نماند!» (فَلَمْ یَبْقَ لَنَا شَیْءٌ). در نقل دیگری هارون گفته: «هَذَا كُلُّهُ هَذِهِ الدُّنْیَا» (اینکه همه دنیا شد). پس یکباره بیا و جای ما بنشین! (فَتَحَوَّلْ إِلَى مَجْلِسِی).
🔸حضرت فرمودند: من که گفتم اگر حد و مرز فدك را تعیین کنم، تو آن را برنمیگردانی! (قَدْ أَعْلَمْتُكَ أَنَّنِی إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدَّهَا).
یعنی شعار تشیع یک زمانی فدک بود! امروز شعار تشیع حکومت است. حکومت مال ماست تو آن را گرفته ای.
🔸 این را هارون فهمید. آن چه را امروز شیعه موسی بن جعفر بعد از 1300 سال نمی فهمد هارون آن روز فهمید.
🔸اینجا بود که هارون تصمیم به کشتن حضرت موسی بن جعفر علیه السلام گرفت (فَعِنْدَ ذَلِكَ عَزَمَ عَلَى قَتْلِهِ (المناقب، ج۴، ص۳۲۰)).
🔸این مکالمه تاریخی و شاخص، گویای رویکرد سیاسی مکتب تشیع است. اینکه حکومت حق الهی ائمة علیهم السلام است. به تعبیر زیارت عاشورا «وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقَامِكُمْ وَ أَزَالَتْكُمْ عَنْ مَرَاتِبِكُمُ الَّتِی رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فِیهَا» است.
🔻راز شهادت امام جواد(ع)
🔸۳۷سال قبل از شهادت امام جواد علیه السلام، وضع شیعیان آنچنان شده است كه هارون را میترساند و بیمناك میكند. لذا وقتى كه پیكر مطهّر موسى بن جعفر (علیه السّلام) را از زندان بیرون آوردند، اوّل با چهار غلام بر روى تخته پارهاى حمل میكردند، اما در آخر بزرگان دربار عباسی نظیر سلیمان بن ابیجعفر، بزرگ آلعباس (فرزند منصور دوانیقى و عموى هارون) دید با این اقدام توهینآمیز سندی بن شاهک و با این صیحه و فریادی که در بغداد پیچیده، بروز شورش عمومی حتمی است، لذا به مأموران ویژه خود دستور داد سلاح بردارند و به سربازان سندی بن شاهک یورش برند تا برنامه تشییع بدن مطهر را خود اداره کند. سلیمان قیمتیترین کفنها را آورد و مراسم غسل و تشییع و تدفین در نهایت احترام ظاهری انجام گرفت. تشییع جنازه این چنینی آن هم زیر گوش هارون، در بغداد!
🔻شهادت امام(ع)، نـتـیـجـه ترس دشمن از امام(ع)
🔸بهخاطر چندین سال كوشش و تلاش امام صادق (علیه السّلام) و بعد امام موسى بن جعفر (علیه السّلام)، شیعه در بغداد گسترش و نفوذ پیدا كرده بود.
📌ادامه دارد...
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ ]: ( بخش دوم )
🔸همین زمینه بود كه بعدها مأمون را ناچار كرد كه امام رضا (علیه السّلام) را از مدینه فرا بخوانَد و در خراسان كنار دستش نگاه دارد تا حیثیت او را از نظر شیعه پایین بیاورد، اما نشاط تشیع بیشتر شد و تا زمان امام جواد و امام هادى و امام عسكرى (علیهم السّلام)؛ كه در دوران این سه امام آخر، شیعه از لحاظ تشكیلاتى، در نهایت قدرت و استقامت بود؛ و براى همین است كه امام جواد (علیه السّلام) را در ۲۵سالگى میكشند و به حضرت مجال نمیدهند كه مثلا مانند امام صادق (علیه السّلام) به ۶۵ سالگى برسد. در واقع شهادت حضرت در عنفوان جوانی، بهدلیل ترس و بیمی بود که آن حضرت در دل طاغوت زمانش انداخته بود. فرزند ایشان، امام هادى (علیه السّلام) را نیز در ۴۲ سالگى و نوه ایشان، امام عسكرى (علیه السّلام) را هم در ۲۸ سالگى میكشند. در طول این مدّت ۲۸ سال یا ۴۲ سال، دائماً هم در حصر و تبعید بودند.
🔸چندین بار امام هادى (علیه السّلام) زندانهاى طویل المدّة رفته بود. در این دوران، شیعه در فشار، در محدودیت و در خفقان بود. هرچند تشكیلات تشیع مشغول كار بود، امّا مجال خروج، تنگ و امكان قیام، منتفى بود.
🔻ضرورت استغفار از قضاوتهاى اشتباه (سازشکار بودن و عافیت طلب بودن) درباره ائمّه(ع)
🔸مقام معظم رهبری در کتاب همرزمان حسین علیه السلام میفرمایند: واقعا باید بهخاطر قضاوتهاى اشتباهی كه درباره ائمه داشته و داریم؛ اینکه ضعفهاى خود را به گردن ایشان گذاشتهایم، استغفار کنیم.
🔸استغفار حقیقی هم اصلاح در فکر و قضاوت است. اینکه بدانیم همه امامان ما، همْرزمان حسین (علیه السّلام) همدلهای حسین، پا در رکابان پیکار با ظلم، طلاق دهندگان دنیا، زندگی ها، آرامش ها، راحتی ها، آسودگی ها، عافیت ها، پولها، مقام ها هستند. همه پا در ركابان پیكار با ظلم، طلاقْدهندگان دنیا و اهل مبارزه حادّ سیاسی با طاغوت برای استقرار توحید و قیام به قسط بودند.
🔸محمد بن ريان نقل مي كند: مأمون براي متوقف كردن مبارزات حضرت امام جواد (علیه السلام) همه نوع نيرنگي را در خصوص امام جواد(علیه السلام) به كار برد اما هيچ كدام از آنها براي وي سودي نداشت.
🔸به عنوان نمونه پس از به عقد درآوردن دخترش ام الفضل با امام جواد (علیه السلام)، دویست دختر از زیباترین کنیزکان خود را طلبید و به هر یک جامی که داخل آن گوهری بود، داد تا وقتی در جایگاه نشست، از او استقبال کنند، اما حضرت به هیچ یک توجهی نکرد.
🔸در دربار مامون مردي به نام مَخارق كه ريشي بلند وصوتي خوش داشت و عود مي نواخت وجود داشت. وي به مامون گفت من توان آن را دارم كه نقشه ات را [وادار كردن حضرت به لهو و لعب] عملي سازم از اين رو در مقابل امام جواد (علیه السلام) نشست و شروع به خواندن آواز كرد. كساني كه در آنجا حضور داشتند گرد مخارق حلقه زدند.
🔸هنگامي كه مخارق شروع به نواختن عود و آواز خواني كرد، امام جواد (علیه السلام) دقایقی بی توجهی کرد و ناگهان سر برداشت و فرمود:" إتَّقِ اللهَ یا ذَا العُثْنُون" از خدا بترس اي ريش بلند. دست مخارق از حركت ايستاد، عود از دستش افتاد و ديگر هرگز نتوانست عود بنوازد.
🔸روزي مامون از بلايي كه بر سر مخارق آمده بود از وي سئوال كرد. مخارق پاسخ داد چون امام جواد(علیه السلام) بر من نهيب زد چنان وحشتی مرا فرا گرفت كه دستم فلج شد.(الکافی، ج۱، ص۴۹۴).
🔸عرض میکنم یا جواد الائمه نتوانستی آن جسارت را تحمل کنی! اسرای اهل بیت چه کشیدند! ای کاش دف و طنبور از دست شامیان حرامزاده نیز میافتاد. مقاتل نوشتهاند:
🔸اَوقَفُوا أهلَ البيتِ عليهمالسّلام عَلَى بابِ الشّامِ ثَلاثةَ أيّامٍ حتّى یُزَّيِّنُوا البَلدَةَ، فَزَيَّنُوها بِكلِّ حُليٍّ و زينةٍ و مِرآةٍ كانَتْ فيها.
بر در شهر شام سه روز اسراء آل الله را نگه داشتند تا شهر را بيارايند و هر حُلّى و زيورى و زينتى كه در آن بود، به آيينها بستند.
ثُمّ اسْتَقبَلَتْهم مِن أهلِ الشّامِ سپس از اهل شام، به جهت استقبال، بيرون آمدند. اما چگونه؟!
و كانَ فيهم أُلوفٌ مِن الرّجالِ و الشّبّان و النِّسوانِ يَرقُصونَ و يَضرِبونَ بِالدَّفِّ و الصِّنجِ و الطُّنبور، چند هزار مرد و زن و جوان، رقصكنان با دف و صِنج و طبلزنان به استقبال آمدند.(نفس المهموم، ص۴۳۲)
📌پایان
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه دوم آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ ]: ( بخش اول )
🔹برادران و خواهران، خودم را و همهی شما را درخطبهی دوم مجددا به تقوای الهی توصیه میکنم.
▫️در خطبه دوم به ذکر چند نکته و مناسبت اکتفا میکنم:
🔘۱. انتخابات؛ صحنهی عزت و حماسه: رهبر انقلاب در آخرین بخش از بیانات مهم خود در سالگرد ارتحال امام راحل(ره)، فرمودند: «در این حرکت عظیم انتخابات پیشرو که انجام میگیرد، در رقابتهای بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجنپراکنیکردن، کمکی به پیشرفت کارها نمیکند، به آبروی ملّی هم لطمه میزند. صحنهی انتخابات صحنهی عزّت و حماسه است، صحنهی رقابت برای خدمت است، صحنهی کشوواکش[بگومگو، نزاع] برای بهدست آوردن قدرت نیست.»
🔹در این بیانات، سه موضوع بسیار برجسته وجود دارد: ۱. واژه «آبروی ملی»؛ ۲. تبیین ماهیت حقیقی رقابتهای انتخاباتی در جمهوری اسلامی؛ ۳. حاکمیت اخلاق در رقابتها.
🔹۱. آبروی ملی: این تعبیر بسیار قابل تأمل و البته جالب است؛ و شاید کمتر به آن توجه شده باشد. اینکه آبرو علاوه بر جنبهها و ابعاد فردی و خانوادگی، میتواند جنبه و بُعد ملی هم داشته باشد که دارد. مسئله آبرو در فرهنگی دینی و در اخلاق اسلامی بسیار حائز اهمیت و محوری است. تا آنجا که حضرات معصومین علیهم السلام به ما هشدار دادهاند که «حرمت آبروی یک انسان مؤمن از کعبه بیشتر است» (الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ (خصال، ج۱، ص۲۷)).
🔹از این تمام روایاتی که در رابطه با موضوع آبرو است، علاوه بر معنای فردی، معنای ملی هم پیدا میکند. به عنوان نمونه: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: «هر كه از آبروى برادر خود دفاع كند، این كار حجابى میان او و آتش میشود و بهشت بر او واجب میگردد» (مَن رَدَّ عَن عِرضِ أخیهِ المُسلِمِ كانَ لَهُ حِجاباً مِنَ النّارِ وَ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ البَتَّةَ).
امام رضا علیه السلام فرمود: به پیامبر صلى الله علیه و آله گفته شد: فلانى انسان بدبختى است، زیرا بسیارى از گناهان را مرتكب شده است. پیامبر فرمود: هرگز چنین نیست كه شما مىگویید، بلكه او نجات یافت و به حسن عاقبت رسید و گناهانش از بین رفت و به حسنات تبدیل شد. زیرا او روزى از راهى مىگذشت، مؤمنى را دید كه عورتش پیدا بود و خود متوجّه نبود. (گویا خواب بوده است) این شخص بدن او را پوشاند و براى آن كه خجالت نكشد او را با خبر نكرد، وقتى آن مؤمن متوجّه شد، در حقّ او چنین دعا كرد: خداوند به تو پاداش بسیار عطا كند، آخرت تو را با خیر همراه سازد و در حساب با تو مناقشه و سختگیرى نكند. خداوند دعاى آن مؤمن را در حقّ آن شخص، مستجاب فرمود و او خوشعاقبت شد. وقتى كه این مژده به آن گناهكار رسید او از همهى گناهانش توبه كرد و اهل طاعت خدا شد. پس از یك هفته كه گروهى از دشمنان اسلام به مدینه حمله كردند، پیامبر(ص) دستور دفاع داد، آن مرد نیز همراه با مسلمانان دیگر براى دفاع آماده شد و در درگیرى با دشمنان به شهادت رسید و عاقبتش به خیر وسعادت ختم گردید(بحارالانوار، ج 5، ص 155).
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام: «هركس از شما میتواند خداوند متعال را با زبانى سالم از لطمهزدن به آبروى مسلمانان دیدار كند، حتما برای حفظ آبروی مسلمین، تلاش کند» (مَنِ استَطاعَ مِنكُم أن یلقَى اللهَ تَعالى وَ هُو سَلیمُ اللِّسانِ مِن أعراضِ المُسلِمینَ، فلْیفعَلْ).
🔹امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: «هركه از لطمه زدن به آبروى مسلمانان خوددارى كند، خداوند عزّوجلّ روز قیامت از لغزشها و خطاهای او در میگذرد» (مَن كَفَّ عَن أعراضِ المُسلِمینَ أقالَهُ اللهُ عَزَّوجلَّ عَثرَتَهُ یومَ القِیامَةِ).
🔹بر این مبنا اینکه رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی عزیز تصریح کردند که وی «ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگتر و برجستهتر کرد»، در حقیقت به این معنا است که شهید رئیسی مایه آبروی ملی بود و برای ملت بزرگ ایران، آبروی ملی بیشتر به ارمغان آورد.
🔹اما نکته اینجاست که امام صادق علیه السلام هشدار میدهند: «هرگاه آبرو بریزد، جمعآورى آن دشوار است» (إذا رَقَّ العِرضُ اسْتُصعِبَ جَمعُهُ). بنابراین نامزدهای انتخاباتی بدانند که در موقفی خطرناک و محدوده حساس آبروی ملی وارد شدهاند و باید به یاد داشته باشند حفظ عزت و آبروی ملی، در گروه انتخاباتی اخلاقمحور است.
📌ادامه دارد...
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه دوم آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ ]: ( بخش دوم )
🔹آنچه که اهمیت دارد، این است که مواضع عزتآفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانهی انقلاب و نظام تثبیت شود.
🔹۲. تبیین ماهیت حقیقی رقابتهای انتخاباتی در جمهوری اسلامی: صحنهی انتخابات در جمهوری اسلامی، که بر مدار آموزههای وحیانی و ثقلینی مشی میکند، صحنهی رقابت برای خدمت است. ایام انتخابات، فصل مسابقه خدمت و بهار شکوفایی این منطق نورانی حضرت سیدالشهداء علیه السلام است که فرمود: «خداوندا! تو مىدانى كه آنچه از جانب ما صورت مىگیرد، نه بهخاطر رغبت به ریاست، و نه براى تهمانده بىارزش دنیاست؛ امّا مىخواهیم كه نشانههاى دینت را آشكار كنیم و در شهرهایت، اصلاحگرى نماییم و بندگان ستمدیدهات در امنیت قرار بگیرند و به واجبات و سنّتها و احكام تو عمل شود» (اللّهُمَّ إنَّكَ تَعلَمُ أنَّهُ لَم یكُن ما كانَ مِنّا تَنافُساً فى سُلطانٍ، ولَا الْتِماساً مِن فُضولِ الحِطامِ، وَ لكِن لِنُرِىَ المَعالِمَ مِن دینِكَ، وَ نُظهِرَ الإِصلاحَ فى بِلادِكَ، وَ یأمَنَ المَظلومونَ مِن عِبادِكَ، وَ یعمَلَ بِفَرائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أحكامِك).
🔹۳. حاکمیت اخلاق در رقابتها: به نظر میرسد بهترین الگو در اخلاق سیاسی، رئیسجمهور شهیدمان، شهید رئیسی عزیز باشد که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند که وی «برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آیندهی ما، برای کسانیکه در یک بخشی مورد اعتماد ملّت قرار میگیرند، یک سرمشق است». به بیان امام خامنهای عزیز: «سبک مدیریّت شهید رئیسی در بین همکاران خودش یک سبک ویژهای بود، با صمیمیّت همراه بود؛ با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیّت رفتار میکرد. برای مردم، کرامت قائل بود، عزّت قائل بود؛ به مردم، به جوانها برای اظهار نظر میدان میداد؛ حرمت مردم را نگه میداشت. به جوانها اعتماد میکرد، جوانها را تکریم میکرد. به کسانیکه به خود او بدی کرده بودند، با کرامت برخورد میکرد؛ به کسانیکه حتّی به او اهانت کرده بودند، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی نمیداد. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت؛ در مورد کسانیکه با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دوپهلو صحبت نمیکرد؛ صریح صحبت میکرد، مرزبندیِ صریح داشت؛ به لبخند دشمن اعتماد نمیکرد. اینها ارزش است، اینها درس است؛ هر کدام از اینها برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آیندهی ما، برای کسانیکه در یک بخشی مورد اعتماد ملّت قرار میگیرند، یک سرمشق است».
🔘۲. به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س)؛ اول ذيحجة
در فرهنگ اسلامی، خانواده نخستین كانونی است که شخصیت افراد در آن شکل میگیرد. خانواده شکل کوچکی از اجتماع و جامعه است و هر انسانی قبل از هر جا، ابتدا در خانواده تربیت میشود. در واقع خانواده یک کشور کوچکی است که مدیریت و اداره آن خیلی مهم است. یک خانواده برای اینکه محکم بماند باید حواسش به دشمن باشد.
🔹امروز دشمن روی سُستکردن بنیان خانواده خیلی کار میکند؛ دشمنی که باعث شده است که کانون خانواده در غرب از هم پاشیده شود.
🔖وظایف ما برای تحکیم بنیان خانواده
🔹۱. ابراز محبت: شخصی کنار امام صادق(ع) نشسته بود فردی از کنار آنها عبور کرده شخصی که کنار امام صادق(ع) نشسته بود به ایشان گفت: یابن رسول الله! من ایشان را خیلی دوست دارم. امام صادق(ع) فرمودند: به او بگو، پیامبر(ص) فرمود: «إِذَا أَحَبَّ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْیُعْلِمْهُ»(وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۵۵).
🔹 درست است که دوستی در قلب است ولی در روایات آمده است نسبت به همسر و فرزندانتان دوستی را اعلام کنید و لذا پیامبر(ص) فرمود: مرد اگر به همسرش بگوید من تو را دوست دارم این جمله هیچگاه از دلش پاک نمیشود(قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمِرَّةِ: إِنِّی أُحِبُّكِ. لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبْدَاهُ(الکافی، ج۵، ص ۵۶۹)). متأسفانه بسیاری از خانوادهها فقر عاطفی دارند. اگر روزی چندبار امام حسن(ع) و امام حسین(ع) خدمت پیامبر(ص) میرسیدند، حضرت آنها را میبوسید. شخصی که آنجا بود تعجب کرد و گفت: یا رسول الله! هر بار که شما اینها را میبینید به آنها محبت میکنید؟ من ده اولاد دارم که هنوز یکبار این حرکت را انجام ندادهام! پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «مَنْ لَا یَرْحَمْ لَا یُرْحَمْ»(وسائل الشیعه، ج ۴، ص۱۹۷)؛ کسی که رحم ندارد خدا هم به او رحم نمیکند.
📌ادامه دارد...
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir