eitaa logo
حسینعلی جباری
79 دنبال‌کننده
338 عکس
335 ویدیو
106 فایل
سرباز، مهدویت و آینده پژوه انشاالله مباحث پیرامون امام زمان عجل الله تعالی فرجه تقدیم خواهد شد.موضوعاتی از قبیل: قرآن،حدیث،کلام،اخلاق،تاریخ،تربیت،سیاسی،اجتماعی،راهبردی،آینده پژوهی،غرب و مستشرقان،فرق و ادیان و ...ادمین: @M_Mouood
مشاهده در ایتا
دانلود
سالروز ولادت امام هادی عليه السلام زيارت غديريه زيارت امير المؤمنين عليه‏ السلام در روز غدير نيز يكى ديگر از يادگارهاى امام هادى عليه‏ السلام است. در اين زيارت خطاب به امير المؤمنين عليه‏ السلام عرض مى ‏كنيم: «أشهد أنك أمير المؤمنين الحق الذى نطق بولايتك التنزيل و أخذ لك العهد على الأمّة بذلك الرسول…» : «شهادت مى ‏دهم كه تو اميرالمؤمنين همان حقى هستى كه ولايتت در قرآن آمده است و بر اين مطلب رسول اللّه‏ از امت عهد و ميثاق گرفته است…» . چند نكته ‏ى اعتقادى در زيارت جامعه ۱ ـ اهل‏ بيت عليهم‏ السلام بنده و مطيع خداوند هستند. وَعِبادِهِ الْمُكْرَمينَ، الْمُطيعُونَ للّه‏ِِ، لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِاَمْرِهِ يَعْمَلُونَ. ۲ ـ آنها معصومند «عَصَمَكُمُ اللّه‏ُ مِن الزَّلَل وَ طَهَّرَكُم مِن الدَّنَس » ۳ ـ معرفت ايشان معرفت خداست. «مَحآلِّ مَعْرِفَةِ اللّه‏ِ ؛ مَن أرادَ اللّه‏ بَدءَ بِكُم» ۴ ـ دشمنى با ايشان دشمنى با خداست «مَنْ عاداكُم فَقد عادَى اللّه‏» ۵ ـ پذيرش ولايت ايشان، پذيرش ولايت خداست «مَن والاكم فَقَد والى اللّه‏» ۶ ـ صلوات بر ايشان و پذيرش ولايت آنها باعث پاكى نفوس و نيكويى فطرت مى‏ شود «جَعَلَ صَلواتَنا عَلَيْكُم وَ ما خَصّنا بِه مِن وَلايتكُم طيبا لخلقنا وطهارة لأنفسِنا» ۷ ـ مخالف‏شان، كافر و محارب با آنها مشرك است «مَن جَحدكم كافر ومن حارَبكم مُشرك» ۸ ـ مردم به وسيله‏ ى اهل‏ بيت عليهم‏ السلام امتحان مى‏ شوند «وَالْبابُ المُبتَلى بِهِ النّاس» ۹ ـ قبل از آمدن به سوى مردم آنان به عرش الهى محيط بودند. «خَلَقكم اللّه‏ أنوارا فَجَعَلكُم بعَرشِه مُحدقين» ۱۰ ـ آنان حقّ محض هستند. وَالحقّ معكم وفيكم وَ مِنْكُم و اِلَيكُم» ۱۱ ـ روح و نور و طينت آنها يكى است «أنّ أرْواحَكُم وَ نُورَكُم وطينتكم وَاحدَة» ۱۲ ـ خداوند به آنها مقامى عطا كرده كه به احدى از اهل عالم نداده است و هيچ كس با آنها قابل مقايسه نيست «آتاكُم اللّه‏ ما لَم يُؤتِ أحَدا مِنَ الْعالَمين». ۱۳ ـ شرط پذيريش عبادات پذيرش ولايت آنهاست. «بموالاتِكم تُقبَل الطاعة المُفْتَرَضة» ۱۴ ـ همه چيز در عالم از اهل‏ بيت عليهم‏السلام شروع مى ‏شود و به آنها ختم مى ‏شود «بكم فتح اللّه‏ و بكم يختم» ۱۵ ـ بندگى و وصول الى اللّه‏ فقط از طريق اهل‏ بيت عليهم‏ السلام صورت مى‏ گيرد «من اراد اللّه‏ بدء بكم و من وحّده قبل عنكم» مورد۱۴ و ۱۵ وجوب توسل به ايشان را نشان مى‏ دهد* ۱۶ ـ باز گشت خلق به سوى آنهاست و حساب مخلوقات با آنان است، «اياب الخلق اليكم و حسابهم عليكم» با توجه به آيه‏ ى قرآن «إنّ إلينا إيابهم، ثم إنّ عليناحسابهم» «سوره غاشيه ۲۵ و ۲۶» كه نفرموده «إنّ الىّ…» و جمع آورده كه نكته ‏ى زيارت جامعه روشن مى‏ شود). http://eitaa.com/ha_jabbari
قسمت پایانی ولادت امام هادی چند نكته اعتقادى در زيارت غديريّه ۱ ـ اميرالمؤمنين عليه‏ السلام سفير خدا در بين مخلوقات است. «وَ سَفيره في خَلقه» ۲ ـ همه چيز به پيامبر اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله ختم مى ‏شود و هم چنين از ايشان منتشر مى ‏شود «الخاتم لِما سَبَق وَ الفاتِح لمَا اسْتُقْبِل» و اميرالمؤمنين علیه اسلام جان پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله است. ۳ ـ اميرمؤمنان صراط مستقيم خداست. «أشْهَدُ أنَك الْمَعنيُ بِقول الْعَزيز الرَّحيم «وأنَّ هذا صِراطي مُستَقيما»»(سوره انعام: ۱۵۳) ۴ ـ اوّلين كسى كه به خدا ايمان آورد و نماز خواند حضرت على عليه ‏السلام بود. «أنتَ اوّل مَنْ آمَنَ بِاللّه‏ وَ صَلّى له» ۵ ـ عالم به تفسير و تنزيل قرآن است «أنت المخصوص بعلم التنزيل و حكم التأويل و نصل الرسول» ۶ ـ نور اميرالمؤمنين عليه ‏السلام خاموش شدنى نيست. «نُورك لا يُطفأ» ۷ ـ خداوند امر نموده كه مؤمنين از ايشان تبعيت كنند و ايشان را يارى نمايند «وقد أمر اللّه‏ تعالى باتباعك و ندب المؤمنين إلى نصرك» ۸ ـ خداوندا لعنت كن قاتلين اميرالمؤمنين عليه ‏السلام و ظلم كنندگان به ايشان و پيروان و انصار آنان را. «اللهمَّ العن قَتَلَة أميرالمؤمِنين وَ مَن ظَلمَه وأشياعهم وأنصارهم» ۹ ـ دشمن اميرالمؤمنين دشمن خداست و منكر رسول خداصلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله است «و عدوّك عدوّ اللّه‏ و جاحد لرسول اللّه‏» ۱۰ ـ خداوند مداح اميرالمؤمنين است: «وفى مدح اللّه‏ تعالى غنى عن مدح المادحين و تفريط الواصفين» ********************************************************** مستندات ۱. كافى، ج۱، ص۴۹۷. ۲. مناقب آل ابيطالب، ج۳، ص۵۰۵. ۳. مفاتيح الجنان ص۸۸۹. ۴. بحار الانوار: ج۹۹، ص۱۲۸. ۵ . بحار الانوار ج ۵۰ ص ۱۱۴. ۶ . الخرائج و الجرائح ج ۲ ص ۶۷۴. ثاقب فى المناقب ص ۵۳۹. ۷ . الخرائج و الجرائح ج ۱ ص ۳۹۲. مدينة المعاجز ج ۷ ص ۴۶۴. ۸ . بحار الانوار ج ۷۵ ص ۳۶۸. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر ص ۱۳۸. ۹ . بحار الانوار ج ۹۹ ص ۱۲۹. ۱۰ . مزار مشهدى ص ۲۶۵. بحار الانوار ج ۹۷ ص ۳۶۰. زيارت غديريه و زيارت جامعه كبيره هر دو در مفاتيح الجنان آمده است. http://eitaa.com/ha_jabbari
نازل شدنِ آيه تبليغ يكى از آیاتی که در مراسم حج سال دهم هجری برای انتصاب حضرت على علیه السلام به امامت بر پیامبر صلی الله علیه وآله نازل شد «آيه تبليغ» است. آيه تبليغ سه فراز مهم دارد كه بنا بر آنچه كه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر فرازى از آن در يك روز نازل شده است. روز شانزدهم ذى‌الحجه این فراز نازل شد: يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ؛ ای فرستاده خدا آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده به مردم برسان. روز هفدهم ذى‌الحجه فراز بعد اضافه شد: وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ و اگر نرسانی رسالت پروردگارت را نرسانده‌ای. روز هجدهم ذى‌الحجه فراز بعدی نیز اضافه شد: وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ؛ نگران مباش که خدا تو را از شر بعضی از مردم (شرور) حفظ می‌کند! مطابق آماری که مورخین داده‌اند حداکثر ۱۲۰ هزار نفر از مسلمانان، رسول خدا صلی الله علیه وآله را در آخرين حج همراهی نمودند. بعد از پايان مراسم حج، روز شانزدهم ذى‌الحجه سال دهم هجرى، جبرئيل بر رسول خدا صلی الله علیه وآله نازل شد و عرض كرد: يا رسول الله‏! خداوند تبارك و تعالى سلام مى‌رساند و مى‌فرمايد: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ »؛ یعنی اى رسول ما، آن چه را كه در مورد نصب اميرالمؤمنين علی علیه السلام به تو فرمان داديم ابلاغ كن!» رسول خدا صلی الله علیه وآله به جبرئيل فرمودند: اى جبرئيل، اين مردم تازه به دين اسلام گرويده‌اند و من بيم آن دارم كه با اعلان عمومیِ جانشينى اميرالمؤمنين علیه السلام مردم دچار تزلزل در ايمان شوند و فرمان مرا اطاعت نكنند. جبرئيل بازگشت و در روز هفدهم مجدّداً فرازى ديگر از آيه تبليغ را از جانب خداوند متعال قرائت کرد: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ اى رسول ! آنچه را كه به تو فرمان داديم ابلاغ كن كه اگر چنين نكنى رسالت خدا را به سرانجام نرسانده ‏اى.» رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اى جبرئيل، من اصحاب خود را مى شناسم و بيم آن دارم كه با من به مخالفت برخيزند (و از دین خدا خارج شوند). جبرئيل بازگشت و در روز هجدهم ذى الحجّه كه كاروان رسول خدا صلی الله علیه و آله به وادى غدير خم رسيده بودند، خدمت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله رسيده و باقیمانده آيه تبليغ را آورد و وعده  الهى مبنى بر حفظ و نگهدارى رسول خدا صلی الله علیه و آله و اميرالمؤمنين علیه السلام و محافظت از دين اسلام را نازل نمود. يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ. هنگامى كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فراز آخر آيه تبليغ را شنيدند، فرمان دادند همگان بايستند و جمع شوند آن‌گاه فرمودند: به خدا سوگند، از اين مكان حركت نخواهم كرد، مگر آن‌كه مأموريت خداى خويش را انجام دهم … ادامه دارد... http://eitaa.com/ha_jabbari
ادامه حوادث آیه ابلاغ شأن نزول مرحوم علامه امينى در كتاب شريف «الغدير» شأن نزول آيه تبليغ و آیات دیگر مربوط به غدیر را از کتاب های متعدّد تفسیری اهل سنّت و خطابۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله را که در روز غدير ایراد فرمودند از ۱۱۰ نفر از صحابه، ۸۴ نفر از تابعين (افرادی که اصحاب پیامبر را دیده اند) و ۳۵۶ نفر از راويان اهل سنت در طول چهارده قرن بيان نموده كه جاى هيچ‌گونه شك و ترديد در شأن نزول آيه تبليغ كه همان جانشينى اميرالمؤمنين علیه السلام است باقى نمى گذارد. علّامه امینی می‌فرماید: سندها و راویان واقعه غدیر از حد شمارش بیرون است. همه مفسرین شیعه و تعداد زیادی از مفسرین اهل سنت شأن نزول آیه را واقعه غدیر خم می‌دانند. و چون پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ضمن خطبه غدیرشان فرمودند: «فَلْيُبَلِّغِ‏ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ‏ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة؛ حاضران بايد به غائبان و پدران به فرزندان نسل به نسل تا روز قيامت اين مطلب را برسانند.» تبليغ پیام غدير را بر همگان واجب کردند. و همه را موظّف نمودند كه پیام غدير را برسانند. از طرفی این واقعه ده ها هزار راویِ حاضر و شاهد در مجلس داشت دیدند و شنیدند و بازگو کردند! در نتیجه راویان این واقعه ی بزرگ به قول علّامه امینی از حدّ شمارش بیرون است. و کتاب های زیادی فقط برای نقل اسناد این واقعه تألیف شده است! مستندات ۱ . تفسير برهان ج ۲ ص ۲۲۹ ـ ۲۳۱. ۲ . سوره مائده: ۶۷. ۳. سوره مائده، ۶۷. ۴ . سوره مائده، آيه۶۷. ۵ . بحار الأنوار؛ ج۳۷ ؛ ص۱۶۵. http://eitaa.com/ha_jabbari
نازل شدن آيه محبّت پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله در روز هفدهم ماه ذى‌الحجّه سال دهم هجرى، هنگام بازگشت از مراسم حج، در وادی «قُدَید»، به فاصله یک روز تا سرزمین غدیر، بعد از نماز ظهر، با صداى بلند اين‌گونه دعا كردند: اللّهُمَ‏ هَب‏ لِعَلِيٍ‏ المَوَدَّةَ في‏ صُدورِ المُؤمِنينَ، وَالهَيبَةَ وَالعَظَمَةَ في صُدورِ المُنافِقينَ؛ پروردگارا! براى على علیه السلام در دل مؤمنان محبّتى و در دل منافقان، هيبت و عظمتى قرار ده!‏ بعد به حضرت على علیه السلام فرمودند: دعا كن. ايشان عرض كردند: چه دعايى كنم؟ فرمودند: بگو: خدايا براى من نزد خودت عهد و پيمانى، و در قلب مؤمنين برایم محبّتى قرار ده! حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام هم سه مرتبه دعا كردند و فرمودند: خدايا، مودّت مرا در قلوب مردان و زنان مؤمن ثابت بدار و پيامبر آمين گفتند. آن‌گاه اين آيه نازل شد: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ آنان ‌که ایمان آوردند و کردارشان شایسته است، خدای رحمان به زودی محبتشان را در دل‌ها قرار می‌دهد.» (سورۀ مریم آیۀ ۹۶) و بدين‌گونه در اثر دعاى اميرالمؤمنين و پيامبراکرم ـ صلوات الله عليهما ـ خداوند تكويناً در دل مؤمنين محبّت حضرت على علیه السلام را قرار داد! نكات آيه محبّت ۱. محبّت حضرت على علیه السلام در دل‌های مؤمنين امرى الهى است. به همين خاطر به سادگی از بین نمی‌رود. ۲. دوست داشتن حضرت على علیه السلام و در كنار آن دوستى با دشمنان آن حضرت ممكن نيست؛ چون فرمودند: لَنْ يُحِبَّنَا مَنْ يُحِبُّ مُبْغِضَنَا إِنَّ ذَلِكَ لَا يَجْتَمِعُ فِي قَلْبٍ وَاحِد؛ هرگز ما را دوست نمي‌دارد كسى كه دشمن ما را دوست داشته باشد. چنين چيزى در يك قلب جمع نخواهد شد . ۳. در اين آيه شریفه خداوند می‌فرماید: مودّت و محبت علی علیه السلام را در قلب مؤمنین قرار داده‌ام. از طرفی آن حضرت را امير مؤمنان معرفی کرده است. پس كسى كه محبّت آن حضرت را ندارد، از جمع مؤمنین بيرون است. ۴. پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله محبّت به حضرت على علیه السلام را علامت طيب ولادت قرار دادند و فرمودند: «يا عَلِيُّ، لا يُحِبُّكَ‏ إلّا مَن‏ طابَت‏ وِلادَتُه‏؛و لایُبغضُک اِلّامَن خَبُثَت ولادَثَهُ ولایُوالِکَ اِلّا مُؤمِن ولایُعادیکَ اِلّاکافِر اى على، تو را دوست نمى‏ دارد، مگر آن كه نَسَبش پاك باشد. و با تو کینه نورزد مگر آن که نسبش پلید باشد و باتو دوستی نکند مگر مؤمن و با تو دشمنی نکند مگر کافر!» ۵. واین حدیث نبویّ که فرمودند: «یاعَلي لایُحِبکَ اِلّا مُؤمِن وَلایُبغِضُکَ اِلّامُنافِق» یاعلی تو را دوست ندارد مگر مؤمن و با تو کینه نورزد مگر منافق.» در تمام کتاب های مهمّ شیعه و سنی آمده است! ۶.  در آیه شریفه ۷ سوره حجرات فرموده:«…ولکنّ اللهَ حبَّب إلیکُمُ الإیمانَ و زَیَّنَهُ فی قُلوبِکُم وکَرَّه إلَیکُم الکَفر والفُسُوقَ وَالعِصیانَ یعنی خداوند ایمان را محبوب شما قرار داد وآن را در دل هایتان زینت بخشید و کفر و فسوق و عصیان را منفور شما ساخت» . روایات زیادی می فرمایند مُراد از ایمان در این آیه ی شریفه امیرالمؤمنین علی علیه السلام است ومُراد از کفر فسوق و عصیانُ دشمنان آن حضرتند! ادامه دارد.... http://eitaa.com/ha_jabbari
آیه محبت واكنش منافقين اين دعاها در مقابل مسلمانان موقعيتى عظيم و شگفت آور براى امير المؤمنين عليه ‏السلام پديد آورد، لذا منافقين آرام ننشستند و سخنانى گفتند كه قلب پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله ‏و سلم را آزرد، ولى خداوند با نزول آيات ۱۲ الی ۲۴ سوره مباركه هود پيامبرش را دلگرم ساخت. محبّت حضرت على عليه‏ السلام در قلوب مؤمنين امرى الهى است به همين خاطر با مشكلات خارج نمى ‏شود. اميرالمؤمنين عليه ‏السلام فرمودند: اگر با مشت به دماغ مؤمن بزنم كه مرا دوست نداشته باشد نمى ‏تواند و اگر همه ‏ى دنيا را به منافق بدهم كه مرا دوست بدارد دوست نخواهد داشت. دوست داشتن حضرت على عليه ‏السلام و در كنار آن دوستى با دشمنان حضرت على عليه ‏السلام ممكن نيست. چون كه فرمودند: «لن يحبّنا من يحبّ عدوّنا» . و در ذيل آيه شريفه «ما جَعَلَ اللّه‏ُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في جَوْفِهِ» خداوند در يك سينه دو قلب قرار نداد. امام عليه‏ السلام فرموده ‏اند: اين امكان ندارد كه با يك قلب ما را دوست بدارد و با يك قلب دشمن ما را، هرگز امكان ندارد. در اين آيه خداوند مودّت را در قلب مؤمن قرار داد و حضرت على عليه ‏السلام را اميرمؤمنان قرار داد؛ پس كسى كه محبّت آن حضرت را ندارد از دایره مؤمنين بيرون است (مشرك، كافر و يا فاسق است). پيامبر اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله ‏و سلم محبّت به حضرت على عليه‏ السلام را علامت پاکی ولادت قرار دادند. لا يحبّك الاّ من طابت ولادته . در حديث كسا آمده كه خلقت آسمان و زمين و… فقط به خاطر محبّت اهل‏ بيت عليهم‏ السلام بوده است «ما خلقت سماء مبنية ولا أرضا مدحيّة… ولا فلكا يدور ولا فُلكا يسرى إلاّ في محبّة هولاء الخمسة». هر كس على عليه‏ السلام را و اهل ‏بيت عليهم ‏السلام را دوست بدارد، خدا را دوست داشته است. من أحبّكم فقد أحبّ اللّه‏. محبّت به اميرمؤمنان عليه‏ السلام آن قدر عظيم و والاست كه نياز به دعاى خاص پدرانه‏ ى پيامبر و اميرمؤمنان دارد. «اللهّم هب لعلى المودّة» و نيز فرمودند: «أنا وعلىّ أبوا هذه الأمّة» و پدران امّت دلسوزترين افراد براى امّت بودند. ************************************************* منابع جهت پژوهش ۱. بحار الانوار: ج۳۵، ص۲۵۴. ۲. تفسر عيّاشى: ج۲، ص۱۴۲. ۳. تفسير نور الثقلين: ج۲، ص۳۴۳. ۴ . تفسير ثعلبى، ج۶، ص۲۳۳. ۵ . شواهد التنزيل: ج۱، ص۶۴. ۶ . بحار الانوار ج ۳۵ ص ۳۵۳ ـ ۳۵۸. نور الثقلين ج ۲ ص ۳۴۳. تفسير عياشى ج ۲ ص ۱۴۲. تفسير برهان ج ۳ ص ۸۶. عوالم العلوم ج ۱۵ / ۳ ص ۳۱ ـ ۵۱. ۷ . بحار الانوار ج ۳۵ ص ۳۵۳ ـ ۳۵۸. تفسير عياشى ج ۲ ص ۱۴۲. تفسير صافى ج ۲ ص ۴۳۵. عوالم العلوم ج ۱۵ / ص ۳۱ ـ ۵۱. ۸. بحارالانوار: ج ۲۷ ص ۸۳. ۹. سوره احزاب : ۴. ۱۰. محاسن برقى: ج ۱ ص ۱۳۸. ۱۱. عوالم العلوم: ج ۱۱ ص ۹۳۳. ۱۲. من لايحضره الفقيه: ج ۲ ص ۶۱۳. ۱۳. كمال الدين: ج ۱ ص ۲۶۱. http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین و اولاده المعصومین علیهم السلام 🌸عید غدیر عید ولایت و ولایت مداری مبارک🌸
حماسه جاويد غدير پس از اتمام اعمال مناسك حج فرمان الهى برای نصب جانشين بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل مى‏شود. جبرئيل پى در پى فرود مى‏آيد و رسول خدا صلی الله علیه و آله مأمور معرفى حضرت على علیه السلام به عنوان خليفه بلا فصل و جانشين خود مى‏شود. پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مردم را در كنار بركۀ غدير فرا مى‏خوانند. سلمان و مقداد و ابوذر و عمّار محيط را آماده مى‏كنند. منبرى آماده شده و پيامبر صلی الله علیه و آله پس از اقامۀ نماز خطبه مفصّل غدير را ايراد مى‏فرمایند؛ که همۀ آن را علماءِ شیعه و بخش های مهمی از آن را کتاب های معتبر اهل سنّت آورده اند؛ در این خطبه پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به آیات زیادی از قرآن که در شأن حضرت علی علیه السلام و امامان بعد از او نازل شده تصریح فرمودند، مطالب این خطبه مجموعه ای از امتیازات و ویژگی ها و شایستگی های اهل بیت علیهم السلام است که آن حضرت طی بیست و سه سال در فرصت های مختلف آن ها را بیان فرموده بودند و همۀ فراز های این خطبه ده ها سند در کتاب های شیعه و سنّی دارند هرچند همۀ خطبه را یکجا نقل نکرده باشند . این خطبه و ماجرا های قبل و بعد از آن را علّامه امینی جزء خبر هایی میداند که اسناد و راویان و مدارکش قابل شمارش نیست! و صد ها شاعر را نام می برد و سروده های آنان را عنوان می کند که کل این ماجرا را به صورت شعر و متون ادبیِ زیبا در آورده اند! آنگاه پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در بين خطبه از مردم بر ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام اقرار مى‏گيرند و سپس یک به یک اهل‏بيت تا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف را معرفى مى‏كنند و در مدت سه روز مردم را وادار می کند تا با حضرت على علیه السلام به عنوان اميرالمؤمنين بيعت ‏كنند. حتى زنان، با گذاشتن دست خود در داخل طشتِ آبى كه دست مبارك حضرت على علیه السلام هم در سوى ديگر آن قرار دارد بيعت مى‏كنند. و به آن حضرت به عنوان امیرالمؤمنین سلام داده تبریک می گویند ادامه دارد. http://eitaa.com/ha_jabbari
نكات روایت غدیر پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله در غدير چهار مرتبه به چهار سمت با صدای بلند فرمودند: آیا من بر شما ولایت ندارم؟ آیا من صاحب اختیار شما نیستم؟ (اشاره به آیۀ شریفه «اَلنَّبيُ اَولی بِالمُؤمِنینَ مِن أنفُسِهِم ») همگان گفتند: آری تو بر ما ولایت داری. آن گاه فرمودند: مَن‏ كُنتُ‏ مَولاهُ‏ فَهذا عَلِيٌّ مَولاه‏؛ هركس من از طرف خدا مولاى او هستم، این على مولاى اوست. و چون پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مولاى جن و انس و ملائكه هستند، اميرالمؤمنين علیه السلام هم مولاى همه هستند. در نتیجه پذيرش ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام پذيرش ولايت خداست. و خداوند در قرآن فرموده است: وَ ما كانَ لِمُؤمِنٍ وَ لا مُؤمِنَةٍ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أن یکونَ لهم الخیرةُ مِن أمرِهم؛ وقتی خدا و رسولش حکمی صادر کردند، دیگر هیچ مرد و زن با ایمانی اختیار ندارند که در آن مورد حکم دیگری انتخاب نمایند. بنابراين، وقتى خدا و رسولش، حضرت على علیه السلام را به عنوان ولى و خليفه معین كرده‏اند، ديگر مردم در اين زمينه اختيارى ندارند و اگر نپذيرند در گمراهى آشكار قرار گرفته‏اند. در سورۀ مائده در پایان آیات ۴۴ و ۴۵ و ۴۷ می فرماید : «وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ اللهُ فَاُولئِکَ هُمُ الکافِرونَ”۴۴″ وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ الله فَاُولئِکَ هُمُ الظَّالِمونَ”۴۵″ وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ الله فَاُولئِکَ هُمُ الفاسِقونَ “۴۷” یعنی هر کس حکم نکند به آنچه خدا نازل فرموده،کافر است ظالم است و فاسق!! پیوسته در طول تاریخ امیرالمؤمنین وأئمه طاهرین علیهم السلام به حدیث و واقعۀ غدیر استناد می کردند و آن را شاهد بر حقانیّت خود می آوردند و حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی از او در مورد ولایت علی علیه السلام پرسیدند با تعجّب فرمود : آیا غدیر خم را فراموش کرده اید؟ «وا عَجَبا أنَسیتُم یَومَ غدیرِ خُمٍّ» و اين كه پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز غدير به همه امر فرمودند با اميرالمؤمنين علی علیه السلام بيعت كنند و او را با لفظ اميرالمؤمنين خطاب كنند، دليل آن است كه کلمۀ مولا در این حدیث به معناى امير و سرپرست است . در الغدیر نشانه های زیادی از مجموعۀ این واقعه و سخنان پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نقل فرموده که همگی دلالت این حدیث و واقعه را بر ولایت علی علیه السلام و امامان بعد از او را میرسانند. علّامه امینی رحمة الله علیه با مطالعۀ ده هزار جلد کتاب از کتاب های شیعه و سنّی ، و نوشتن ۲۰ جلد الغدیر که ۹ جلد آن هنوز چاپ نشده است ، با استناد به آیات قرآن و روایات فراوان و شواهد تاریخی موردِ اعتماد و صد ها شاهد دیگر ثابت کرده اند که واقعه و حدیث غدیر به طور قطع و روشن بر امامت ، وصایت ، ولایت و خلافت بلافصل علی علیه السلام و امامتِ امامان پس از او دلالت کامل دارد و جای هیچ عذر و بهانه ای برای احدی نیست ! امیرالمؤمنین می فرماید: وَ لا عَلِمتُ أنَّ رَسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله تَرَکَ یَومَ غَدیرِ خُمٍ لِأحَدٍ حُجَّةً وَ لا لِقائِلٍ مَقالاً…یعنی گمان ندارم که رسول خدا صلی الله علیه و آله روز غدیر خم برای کسی حجّتی باقی گذاشته باشد و یا برای گوینده ای جای سخنی …! http://eitaa.com/ha_jabbari
خداست. او كشتيبان اقيانوس بى پايان علوم و معارف است. او نمايانگر هر شخصيت ارجمند است. او برگزيده خداست. او وارث همه دانش‏هاست و احاطه به همه آن ها دارد. او خبر دهنده از خداى عزوجل و مراتب ايمان به اوست. اى مردم! جمعيت شما بيش از آن است كه بتوانيد به يكباره و با يك دست با من بيعت كنيد و پيمان ببنديد. اما خداى عزّوجلّ به من فرمان داده تا از زبان شما اقرار بگيرم و با زبان خود بيعت كنيد به آنچه كه در مورد على علیه السلام و كسانى كه بعد از او خواهند آمد، آن امامانى كه از نسل من و او هستند و من شما را آگاه ساخته بودم كه فرزندان من از نسل او هستند و از شما در مورد آنان پيمان گرفتم. پس همگى به يك صدا بگوييد: شنيديم آنچه را كه از جانب خداى خود و پروردگار ما در باره ولايت و امامت على علیه السلام و امامانى كه از نسل او هستند ابلاغ نمودى و به آن راضى و خشنود هستيم و در برابر آن فرمانبرداريم. اكنون با دل و جان و زبان و دستمان با تو بر قبولى ولايت بيعت مى كنيم و با تو پيمان مى بنديم كه با اين اعتقاد زندگى كنيم و با آن بميريم . پس از خطبه ، سه روز مردم به تدریج آمدند و با پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام بیعت نمودند. http://eitaa.com/ha_jabbari
حديث منزلت داستان حضرت موسى و هارون علیهما السلام در قرآن كريم مكرّر به صورت گسترده بيان شده است و زواياى مختلف اين داستان را خداوند متعال بيان كرده است. پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله خود و حضرت على علیه السلام را تشبيه كرده به حضرت هارون و موسی علیهماالسلام که به حدیث منزلت معروف است. از جمله اين شباهت ها جايگاه حضرت هارون علیه السلام نسبت به حضرت موسى علیه السلام است. يكى از مناسبت‏هايى كه پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله در آن حديث منزلت را بيان فرمودند، هنگامى بود كه لشكر اسلام از مدينه به سمت تبوك حركت مى‏كرد و پيامبر صلی الله علیه و آله حضرت على علیه السلام را به عنوان جانشين خود ، در مدينه قرار داد. در این هنگام منافقين شروع به شايعه پراكنى كردند كه پيامبر صلی الله علیه و آله چون على علیه السلام را دوست نداشته و با خود به تبوک نبرده است! حضرت على علیه السلام خود را به پيامبراکرم صلی الله علیه و آله رساند و عرضه داشت منافقان این گونه شایعه کرده اند !؟ پيامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:«ألاتَرضی أن تَکونَ مِنّي بِمَنزِلَةِ هارُونَ مِن موسی إلّاأنَّهُ لَیسَ بَعدي نَبيّ :اى على، تو براى من مانند هارون براى موسى هستى. یعنی تو برادر و وزیر و شریک من هستی و در مدینه به جای من باید کار مرا انجام دهی تا از این سفر برگردم!» همچنین پيامبر صلی الله علیه و آله درروز غدیر خم، در خطبه غدير، اين حديث را تكرار نموده و اين گونه فرمودند: إنَّ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ علیه السلام أخي، ووَصِيّي، وخَليفَتي، وَالإِمامُ مِن بَعدي، الَّذي مَحَلُّهُ‏ مِنّي‏ مَحَلُ‏ هارونَ‏ مِن‏ موسى‏، إلّا أنَّهُ لا نَبِيَّ بَعدي، وهُوَ وَلِيُّكُم بَعدَ اللّهِ ورَسولِه‏؛ على بن ابى طالب، برادر و وصى و جانشين من و [نيز] امام پس از من است؛ كسى است كه جايگاهش نزد من، همچون جايگاه هارون براى موسى علیه السلام است، جز آن‏كه پيامبرى پس از من نيست(یعنی او فقط سِمَت نبوّت ندارد). امّا او صاحب اختیار و سرپرست شما پس از خدا و پيامبر خدا خواهد بود. نکات: حضرت موسى علیه السلام هارون علیه السلام را به عنوان برادر و جانشین و وزیر خود در امر رسالت معرفی کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز از روز اوّل ابلاغِ رسالت خود حضرت علی علیه السلام را به جانشينى و وزارت معرفی فرمودند که«یابَني عَبدِالمُطَّلِب هذا أخي وَ وارِثِي وَ وَصیّي وَ وَزیري وَ خَلیفَتي فیکُم بَعدی…» یعنی ای فرزندان عبدالمطلّب همه بدانید این علی برادر و وارث و وصیّ و وزیر و خلیفه ی پس از من است در بین شما . همانطور که برادری و وزارت حضرت هارون علیه السلام به درخواست و دعای حضرت موسی علیه السلام از طرف خدای متعال انجام گرفت در مورد علی علیه السلام هم مطلب از همین قرار است که به دعای پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و به امر خدا انجام گرفته است! و در موارد زیادی او را برادر خویش در دنیا وآخرت خواندند و پیوسته می فرمودند : «یاعلی أنت أخی فِی الدُنیا وَ الآخِرَة» . علی جان تو در دنیا و آخرت برادر منی! http://eitaa.com/ha_jabbari
آداب مهم روز عید غدیرخم يكى ازسنت هایی كه بايد در عيد غدیر احيا شود، نماز عيد غدير است. شايسته است همان گونه كه مؤمنين نماز عيد فطر و قربان را به جا مى‏آورند، نماز عيد غدير را اقامه كنند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در عید غدیرخم ابتدا نماز خواندند و سپس به پا خواسته خطبه ای ایراد فرمودند. علما و مراجع گذشته شیعه مانند: شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، محقق کرکی، شهید ثانی، مقدس اردبیلی، حاج آقا رضا همدانی و… و عده ای از مراجع فعلی آن نماز را به عنوان یک سنت ارزشمند نبوی نام برده اند و عده زیادی حکم به استحباب آن به صورت جماعت (رجاء) داده اند. نماز عید غدیر دورکعت است و پیش از ظهر اقامه می شود؛ به این صورت که در رکعت اول بعد از حمد سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده می شود و بعد از سلام نماز به سجده می رویم و صد مرتبه «شُکراً لله» می گوییم. بعد از آن سر از سجده برداشته می گوییم : «أللهُمّ اِنی اَسئلکَ بِأنَّ لَکَ الحَمدُ وَحدکَ لا شریکَ لَکَ وَ أنَکَ واحدٌ اَحدٌ صمدٌ لَم یَلد وَلم یولد وَلم یکن له کفواً احَد». و باز به سجده رفته و صد مرتبه «الحمدُ لِله» و صد مرتبه «شکراً لِله» می گوییم. در ثواب این نماز آمده است: کسی که این نماز را بخواند، مانند کسی است که در غدیر خم با پیامبراکرم صلی الله علیه و آله بیعت کرده، و ولایت علی علیه السلام را پذیرفته باشد، و در درجه صادقین خواهد بود… . بقیه آداب روز عید غدیر به طور خلاصه عبارت اند از: روزه گرفتن که برابر با صد حج و عمره است و امام صادق علیه السلام فرمود: روزۀ روز غدیر معادل شصت ماه روزه داری است . غسل کردن، عقد برادری خواندن با برادران دینی و رفتن به زیارت آن ها ، لباس نو پوشیدن، هدیه دادن، به چهره دیگران لبخند زدن، تبریک گفتن و بسیار صلوات فرستادن، و از همه مهم تر زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام از دور ونزدیک، و گفتن جمله «الحَمدُ للّهِ‏ الَّذي‏ جَعَلَنا مِنَ‏ المُتَمَسِّكينَ‏ بِوِلايَةِ أميرِ المُؤمِنينَ وَالأَئِمَّةِ عليهم السلام» در هنگام دید و بازدید دوستان اهل بیت با یکدیگر. و يكى دیگر از مهم‏ترين سنت‏هايى كه لازم است روز عید غدیر احيا شود، سنت اطعام و افطار روز غدير است. در روايات آمده است: هركس يك نفر را در اين روز اطعام كند، مانند آن است که تمام انبيآء و اوليآء را اطعام نموده و صدها هزار نفر را پذیرایی کرده است. قطعا بر پایی مجالس غدیر و رعایت این آداب و دستورات مصداق کامل احیاء امر ولایت است. امام صادق علیه السلام در حق کسانی که این امور را توجّه دارند دست هایشان را بلند کرده و دعا نمودمد : «رَحِمَ الله مَن اَحیا اَمرَنا. یعنی خدا رحمت کند هرکه امر ما را زنده کند» با چنین کارهایی که خود اهل بیت علیهم السلام دستور داده اند می توان بخشی از مظلومیت غدیر و صاحب غدیر را جبران کرد. منابع و مستندات ۱. تفسير عيّاشى، ج۲، ص۹۸. ۲. تفسير فرات: ص۵۱۶. ۳. بحار الانورا: ج۳۷، ص۱۵۲. ۴. بصائر الدرجات، ص۹۷. ۵ . سنن ابن ماجه: ج۱، ص۴۵. ۶. مسند احمد: ج۱، ص۸۴. ۷. احتجاج طبرسى: ج ۱ ص۵۹. ۸ . بحار الانوار ج ۲۱ ص ۳۸۷، ج ۳۷ ص ۱۵۱. عوالم العلوم ج ۱۵ / ۳ ص ۵۰ ، ۶۰. ۹ . روضة الواعظين ص ۸۹. ۱۰ . احتجاج ج ۱ ص ۶۶. ۱۱ . اليقين ص ۳۴۳ باب ۱۲۷. ۱۲ . العدد القويه ص ۱۶۹. ۱۳ . التحصين ص ۵۷۸ باب ۲۹. ۱۴ . صراط المستقيم ج ۱ ص ۳۰۱. ۱۵ . اقبال ج ۱ ص ۴۵۴ و ۴۵۶ چاپ قديم. ۱۶. اثبات الهداة ج ۳ ص ۱۱۹. ۱۷ . بحار الانوار ج ۳۷ ص ۱۵۱. ۱۸ . كشف المهم ص ۱۹۰. http://eitaa.com/ha_jabbari
با کمک و همراهی خیرین محترم، در رو عید ولایت و امامت، هزار پرس غذا گرم(چلوگوشت) به ارزش ۸۰ میلیون تومان، بین مؤمنان و نیازمندان و حدود ۲۰۰ هدیه به ارزش ۲۰ میلیون تومان به کودکان و نوجوانان مناطق محروم سیستان تقسیم شد. از همه خیرین عزیزی که در اطعام نیازمندان و مؤمنان و برگزاری مراسمات ما را یاری کردند تشکر و سپاسگذارم. حسینعلی جباری ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ هر گونه کمک و همراهی خودتون برای شیعیان و مستضعفان سیستان و بلوچستان بعنوان تنگه احد را به شماره حساب ذیل واریز نمایید و فیش واریزی را به ادمین ارسال بفرمایید. ۶۰۳۷۹۹۷۳۹۶۵۶۸۴۲۱ ارتباط بیشتر با ادمین @M_Mouood ارتباط تلفنی: ۰۹۱۰۹۵۵۲۱۳۴ http://eitaa.com/ha_jabbari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارش تصویری غدیر ۱۴۰۲ سیستان، روستای غلامان و بامری http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بوی بهشت می وزد از کربلای تو/ ای صدهزار جان گرامی فدای تو👆🏻👆🏻👆🏻 ➖➖➖➖➖➖ 🏴السلام ای 🏴السلام ای 🏴السلام ای 🏴السلام ای ➖➖➖➖➖➖ ▪️▪️▪️ بر شما عاشقان حسین ▪️▪️▪️ http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین سنی ناصبی و سب اميرالمؤمنين و حق داشتن به گردن اميرالمؤمنين!!!! http://eitaa.com/ha_jabbari
یاحسین
🌹اسامی شهدای کربلا🌹 🔴اسامی بزرگ مردانی که در واقعه کربلا به شهادت رسیدند: ٠١- حسین ابن علی ابن ابوطالب(ع) ٠٢- عباس ابن علی ابن ابوطالب(ع) ٠٣- عبدالله ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ٠٤- عثمان ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ٠٥- عون ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ٠٦- جعفر ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ٠٧- علی (اکبر) ابن حسين ابن علی ابن ابوطالب(ع) ٠٨- علي (اصغر) ابن حسين ابن علی ابن ابوطالب(ع) ٠٩- ابوبکر ابن حسن ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ١٠- قاسم ابن حسن ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ١١- عبدالله ابن حسن ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ١٢- عبدالرحمن ابن عقیل ابن ابوطالب رحمه الله ١٣- جعفر ابن عقیل ابن ابوطالب رحمه الله ١٤- عبدالله (اکبر) ابن عقیل ابن ابوطالب رحمه الله ١٥- عبدالله (اصغر) ابن عقیل ابن ابوطالب رحمه الله ١٦- عون ابن جعفر ابن ابوطالب (جعفر طیار) رحمه الله ١٧- عبدالله ابن مسلم ابن عقیل رحمه الله ١٨- حبیب ابن مظاهر رحمه الله ١٩- حجاج ابن مسروق جعفی رحمه الله ٢٠- حر ابن یزید ریاحی رحمه الله ٢١- حلاس ابن عمر راسبی رحمه الله ٢٢- حنظله ابن اسعد شبامی رحمه الله ٢٣- زاهر مولی عمرو ابن حمق رحمه الله ٢٤- زهیر ابن قین بجلی رحمه الله ٢٥- سالم ابن عمرو رحمه الله ٢٦- سعید ابن عبدالله حنفی رحمه الله ٢٧- سلمان ابن مضارب بجلی رحمه الله ٢٨- سوار ابن منعم رحمه الله ٢٩- سوید ابن عمرو خثعمی رحمه الله ٣٠- سیف ابن حارث ابن سریع جابری رحمه الله ٣١- سیف ابن مالک عبدی رحمه الله ٣٢- هفهاف ابن منهد راسبی رحمه الله ٣٣- ضرغامه ابن مالک رحمه الله ٣٤- عابس ابن ابی شبیب شاکری رحمه الله ٣٥- عامر ابن حسان ابن شریح طائی رحمه الله ٣٦- عامر ابن مسلم عبدی رحمه الله ٣٧- ابو ثمامه صائدی رحمه الله ٣٨- عبدالرحمن ابن عبدالله ارحبی رحمه الله ٣٩- عبدالرحمن ابن عبدربه انصاری خزرجی رحمه الله ٤٠- عبدالرحمن ابن عروه غفاری رحمه الله ٤١- عبدالله ابن عروه غفاری رحمه الله ٤٢- جبله ابن علی شیبانی رحمه الله ٤٣- جابر ابن حارث سلمانی رحمه الله ٤٤- جابر ابن حجاج تیمی رحمه الله ٤٥- جناده ابن کعب انصاری رحمه الله ٤٦- جندب ابن حجیر خولانی رحمه الله ٤٧- عبدالله ابن عمیر کلبی رحمه الله ٤٨- یزید ابن مغفل جعفی رحمه الله ٤٩- ابراهیم ابن حصین ازدی رحمه الله ٥٠- ابو عمرو نهشلی رحمه الله ٥١- اسلم ترکی رحمه الله ٥٢- عمار ابن حسان طائی رحمه الله ٥٣- عمرو ابن جناده انصاری رحمه الله ٥٤- عمرو ابن قرظه انصاری رحمه الله ٥٥- امیه ابن سعد طائی رحمه الله ٥٦- عون ابن عبدالله ابن جعفر رحمه الله ٥٧- انس ابن حارث کاهلی رحمه الله ٥٨- قاسط ابن زهیر تغلبی رحمه الله ٥٩- بریر ابن خضیر همدانی رحمه الله ٦٠- مالک ابن عبدالله جابری رحمه الله ٦١- مجمع ابن عبدالله عائذی رحمه الله ٦٢- محمد ابن عبدالله ابن جعفر رحمه الله ٦٣- مسعود ابن حجاج رحمه الله ٦٤- مسلم ابن عوسجه اسدی رحمه الله ٦٥- مسلم ابن کثیر ازدی رحمه الله ٦٦- یزید ابن ثبیت عبدی رحمه الله ٦٧- نافع ابن هلال رحمه الله ٦٨- نعیم ابن عجلان انصاری رحمه الله ٦٩- وهب ابن عبدالله کلبی رحمه الله ٧٠- منجح ابن سهم (غلام ابا عبدالله) رحمه الله ٧١- جون (غلام ابوذر غفاری) رحمه الله ٧٢- شوذب (غلام شاکر ابن عبدالله همدانی) رحمه الله http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه توجه لطفا بفرمایید جواب این سوال چیه؟! آیا جواب منطقی دارید؟ جوابتون رو بفرمایید☺️❤️ http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥طنز ازدواج از رهبری😊 طرح لبخند تو پایان پریشانی هاست ❤️ ▫️فرا رسیدن ربیع الاول مبارک باشد💐 http://eitaa.com/ha_jabbari
🔆 هدیه کتابخانه علوم اسلامی تسنیم به مناسبت آغاز امامت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف. ۱. در ساحل انتظار 👈 دانلود ۲. راه وصال 👈 دانلود ۳. وظایف شیعیان در زمان غیبت 👈 دانلود ۴. فضیلت انتظار 👈 دانلود ۵. انتظار و انسان معاصر 👈 دانلود ۶. مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم 👈 دانلود ۷. ترجمه مکیال المکارم 👈 دانلود ۸. ترجمه دیگر مکیال المکارم 👈 دانلود ۹. راهنمای موضوعی مکیال المکارم 👈 دانلود ۱۰. شوق مهدی (عج) 👈 دانلود ۱۱. الغیبة (نعمانی) 👈 دانلود ۱۲. ترجمه الغیبة نعمانی 👈 دانلود ۱۳. شش ماه پایانی 👈 دانلود ۱۴. دولت کریمه امام زمان 👈 دانلود ۱۵. آخر الزمان و حکومت مهدی 👈 دانلود ۱۶. خورشید مغرب (محمدرضا حکیمی) 👈 دانلود ۱۷. شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم 👈 دانلود ۱۸. مهدویت، پرسش‌ها و پاسخ‌ها 👈 دانلود ۱۹. دولت موعود 👈 دانلود ۲۰. النجم الثاقب فی احوال الامام الغائب 👈 دانلود ۲۱. ترجمه النجم الثاقب 👈 دانلود ۲۲. مهدی منتظر در نهج البلاغه 👈 دانلود ۲۳. سرانجام صالحان 👈 دانلود ۲۴. کفایة المهتدي في معرفة المهدي 👈 دانلود ۲۵. الغیبة (شیخ طوسی) 👈 دانلود ۲۶. درسنامه مهدویت (چهارجلدی) 👈 دانلود ۲۷. روزنه ای به خورشید 👈 دانلود ۲۸. المهدی (سید صدرالدین صدر) 👈 دانلود ۲۹. فرهنگنامه مهدویت 👈 دانلود ۳۰. جزیره خضرا و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا 👈 دانلود ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ برای دیدن کتابهای بیشتر و دانلود رایگان 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت مظلومانه بی بی دوعالم حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت و تعزیت باد. http://eitaa.com/ha_jabbari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مردم «کرمان» و «خوزستان». ۱۴۰۲/۱۰/۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir