📝 یادداشت مخاطبین
💠 غربت قرآن و زخم «زبان»ها بر تن امت
یک تحلیل قرآنی از حوادث تلخ اخیر
📌حجتالاسلام محمد رضوانی
🔺 این متن در مقام طرح پرسشهایی الهامگرفته از قرآن کریم است، تا شاید به قضاوت عادلانهتر و پیشگیری از حوادث مشابه کمک کند.
🔻 گزیدهای از متن:
🔸 آیا بخشی از التهابات پدید آمده، ناشی از کمتوجهی به امر صریح قرآن به پخته و متین سخن گفتن نیست؟
🔹 اینگونه انتشار بیپروای اخباری که پیوندهای امت را سست میکند، پیروی از گامهای شیطان است.
🔸 آنچه توسط بومیهای منطقه بهراحتی قابل حلوفصل بود، توسط عدهای مرکزنشین، به شکل گسترده در فضای مجازی (مصداق «خبررسان فاسق») منتشر شد.
🔹 اگر این هیاهو به راه نمیافتاد، آیا جایی برای جولان تکفیریهای دوطرف و لاشخورهایی مانند بی بی سی میماند؟
🔸 طبق آیۀ ۱۰ سورۀ حجرات، در صورتیکه در جامعۀ اسلامی درگیری پیش آید و برادری ایمانی لطمه بخورد، سایرین وظیفه دارند آن را اصلاح کنند.
🔹 آیا سرگرم شدن به دعوای شیعه-سنی و غفلت از فرمان تشکیل «بنیان مرصوص» علیه «طاغوت»، بازی کردن فرزندان انقلاب در زمین «جریان تحجر» نیست؟
🔴 متن کامل در ۹ عکسنوشت
🆔 @Hablollahir
💠مهم👇👇👇👇
🔸شرایط بسیار سخت مردم افغانستان تا جایی است که در برخی مناطق، نه بخاطر ناامنی که بهدلیل فقر و بیکاری و کمبودها بعضا دست به فروش وسایل منزل میزنند یا مهاجرت میکنند.
🔹نیمه شعبان، روز جهانی مستضعفین است
🔸همه همت کنیم امسال واقعا چنین باشد
با مخاطبینخودمان صحبت کنیم
🔹یاور بی یاوران باشیم مثل امامی که "ناصرا لمن لا یجد له ناصرا غیره" است...
🔸شماره کارت کانون فرهنگی تبلیغی حبل الله
5029087000128200
🔹خدمت امسال به امام عصر(عج) چنین باشد ان شاء الله
🔸با انتشار این پیام، همه در این حرکت خداپسندانه سهیم شویم.
💠پست موقت
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸با همت مؤمنین، در هفت روز گذشته، طی ۲۲۵ واریز یکتا، مبلغ ۳۴.۸۵۰.۰۰۰ تومان در این پویش جمعآوری شده است.
🔹برای رسیدن به مرز ۴۰ میلیون تومان
(معادل هزینه مورد نیاز جهت تامین سرمایه برای خودکفایی حداقلی ۱۶ خانواده افغانستانی نیازمند نان شب)
دست بجنبانیم و تا لحظه تحویل سال نو، خود را به این سفره معنوی برسانیم:
«خدایا! مواسات با تنگدستان را روزیام کن» (صلوات شعبانیه)
🔸۲۰۰ سهم ۲۵هزارتومانی
🔹شماره کارت کانون فرهنگی حبلالله:
5029087000128200
🔸از انتشار این متن برای دوستان و آشنایان دریغ نکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
🔹امام خامنه ای حفظه الله تعالی:
همینقدر که ما مسلمانان ولو در اظهاراتمان کنار یکدیگر قرار بگیریم، عظمت میبخشد به دنیای اسلام و شخصیت امت اسلامی.
🎬 مروری بر افطاری سالانه بنیان مرصوص 🎬
🔹از سال 1393 در ماه های مبارک رمضان، مراسم افطاری با حضور علمای شیعه و سنی و همینطور فعالین فرهنگی جهان اسلام از کشورهای مختلف، توسط مجمع اسلامی حبل الله برگزار شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نماهنگ مروری سریع بر هشتمین افطاری بنیان مرصوص
🔸هشتمین ضیافت افطاری #بنیان_مرصوص با محوریت «نقش مردم در قبال قبله اول مسلمین» توسط #مجمع_اسلامی_حبلالله و با مشارکت #فرهنگسرای_امت برگزار شد.
🔹جمعی از حوزویان و دانشگاهیان و فعالان فرهنگی و اجتماعی #شیعه و #اهلسنت مشهد و شهرهای تلفیقی استان #خراسان و نیز جمعی از #طلاب و #دانشجویان غیرایرانی مقیم #مشهد در این برنامه حضور داشتند.
🔸سخنرانی نماینده جنبش اسلامی #فلسطین (#ناصر_ابوشریف) و میزگرد با حضور #سربازروحالله_رضوی، مولوی #بهزاد_فقهی (از اساتید برجسته اهلسنت #خراسان)، حجتالاسلام #محمدسالم_فهیمی (مدیر مدرسه علمیه #عرفان_هرات) و #محمدصادق_شهبازی (از فعالان باسابقه جنبش دانشجویی) از برنامههای این ضیافت بود.
🔹ویژهبرنامه خواهران نیز برای اولین بار با حضور جمعی از فعالان فرهنگیاجتماعی مشهد و ارایه سرکار خانم #فاطمه_خطیب (از اعضای خیریه بینالمللی #رنگ_زیتون) برگزار شد.
🔸گزارش تفصیلی از بخشهای مختلف این ضیافت در پستهای بعدی ارایه خواهد شد.
🆔 @Hablollahir
45.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠گلچینی از هشتمین ضیافت #افطاری_بنیان_مرصوص (رمضان المبارک ۱۴۴۳)
مقطع مقتطف من الحفل الثامن للإفطار باسم #البنیان_المرصوص في مدینة #مشهد في #الجمهوریة_الإسلامیة في #إیران دعما لقضیة #القدس و مسجد #الاقصی
🔸#ناصر_ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین:
در آخرین دیدارمان، حاج ق.ا.سم به من گفت: «اولین سوالی که در قیامت از ما میپرسند این است که برای قدس چه کردید.»
🔹مولانا #بهزاد_فقهی (استاد برجسته حوزه علمیه #اهل_سنت خراسان):
#حضرت_مهدی با همان روش #رسول_خدا به پیروزی خواهند رسید.
گفتمان #امام_خمینی #انقلاب_مستضعفان و مبارزه با #صهیونیسم بود و به همین خاطر، برد جهانی پیدا کرد.
🔸#محمدصادق_شهبازی (دبیر اسبق #جنبش_عدالتخواه_دانشجویی کشور):
اول #انقلاب #مردم بدون کمترین شبهه پای کار قضیه فل.س.طین بودند، چون میدیدند #استکبار داخلی و خارجی، برای مسئولان نظام فرقی ندارد.
🔹این ضیافت با حضور جمعی از فعالان حوزوی و دانشگاهی و فرهنگی و رسانهای از #شیعه و #سنی و نیز گروهی از دانشجویان و طلاب #افغانستان و #پاکستان و فلسطین توسط #مجمع_اسلامی_حبل_الله و با مشارکت #معاونت_فرهنگی_شهرداری و میزبانی #فرهنگسرای_امت #مشهد برگزار شد.
🔸منتظر جزییات بیشتری از بخشهای جذاب و ارائههای شنیدنی این مراسم باشید.
#رمضان_في_الاقصی_غیر
#القدس_یجمعنا
#وحدت
#اهل_سنت
#وهابیت
#مقاومت
#مولانا_مطهری
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از آسمانی شویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگویی در مورد
نقش مردم در حل مساله فلسطین
امروز پنج شنبه ۸ اردیبهشت
ساعت ۲۱:۴۵
شبکه خراسان
💠نامه سرگشاده مجمع اسلامی حبلالله خطاب به استاندار محترم خراسان رضوی پیرامون عدم برگزاری نماز عید فطر اهلسنت استان
🔸باسمه تعالی
« #عید_فطر عید #امت_واحده است: الذی جعلته للمسلمین عیدا؛ معنای این، نگاه امتساز دین مقدس #اسلام و تعالیم #پیامبر بزرگوار است.» (رهبرانقلاب، ۱۳۹۳/۵/۷)
🆔 @Hablollahir
مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸🇱🇧
🔸باسمه تعالی
عیدفطر عید امت واحده است: الذی جعلته للمسلمین عیدا؛ معنای این، نگاه امتساز دین مقدس اسلام و تعالیم پیامبر بزرگوار است. (رهبرانقلاب،۱۳۹۳/۵/۷)
🔹خدمت استاندار محترم خراسان رضوی جناب آقای یعقوبعلی نظری
سلام علیکم
🔸متأسفانه باخبر شدیم که اهلسنت حنفی استان خراسان رضوی از برگزاری نماز عید فطر بازداشته شدهاند؛ آنهم در روزی که برادران حنفی و شافعی در اقصی نقاط ایران اسلامی طبق مبانی فقهی خود، امروز را اول ماه شوال دانسته و نماز عیدفطر برگزار کردند.
🔹چنانکه مستحضرید بر اساس متن صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل میباشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند. (اصل دوازدهم)
🔸اگر فلسفه وجودی قانون اساسی این است که کشور طبق سلایق و امیال شخصی اداره نشود، پس چرا قانون به بهانههای مختلف کنار گذاشته میشود؟ آیا در این شرایط حساس داخلی و منطقهای، اینگونه تصمیمات سلیقهای کمک به فتنهانگیزی دشمن نیست؟
🔹وقتی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۱۳۸۸/۷/۲)، اختلاف در مسئله «استهلال»، حتی در بین مراجع عظام شیعه، یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است: «به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیدهی به عید پیدا کنند، این طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛... اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم.» تلاش برای همزمانی نماز عید اهلسنت و شیعیان چه وجهی دارد؟!
🔸آیا حکیمانه است که عید سعید فطر، بزرگترین شعائر اسلامی را به نقطه اختلاف و کدورت بین برادران مسلمان تبدیل کنیم؟!
🔹از حضرتعالی بهعنوان عالیترین نماینده حاکمیت در استان خراسان رضوی خواستاریم که نسبت به این تصمیم نسنجیده و خلاف صریح قانون اساسی پاسخگو باشید و تمهیدات لازم را برای پیشگیری از موارد مشابه و مهمتر از آن، استیفای تمامی حقوق قانونی شهروندان نظام اسلامی بیندیشید.
🔸یادمان نمیرود که قانون اساسی، میثاق ملی ماست که ۲۰۰هزار جان شریف برای تثبیت و اجرای آن فدا شدهاست.
ومن الله التوفیق
مجمع اسلامی حبلالله
۱۴۰۱/۰۲/۱۲
🆔 @Hablollahir
💠 اهلسنت در سطح جهان به #انقلاب_اسلامی جذب شدند، چون #امام_خمینی را بهعنوان امام #مستضعفان شناختند، که با #شاه_شیعه درافتاد و از سنی فلسطینی دفاع کرد. به همین خاطر بود که اهلسنت برای انقلاب هزینه دادند؛ نگفتند دعوای علمای شیعه با شاه شیعه است!
در داکای #بنگلادش، از من خواستند #فارسی صحبت کنم؛ چون آنجا #بوستان و #گلستان تدریس میشود!
#ایران خیلی زود میتواند فریادش را جهانی کند.
🔸 گزیده (۳) از سخنان #مولانا_بهزاد_فقهی در میزگرد «نقش مردم در قبال مسئله فلسطین» در هشتمین #افطاری_بنیان_مرصوص رمضان المبارک ۱۴۴۳ ه.ق
🔹 به همت #مجمع_اسلامی_حبل_الله با مشارکت فرهنگسرای امت #مشهد_مقدس
🆔 @Habllolahir
💠۴نکتۀ نانوشته از نامۀ سرگشادۀ اخیر دربارۀ تأخیر نماز عید فطر اهلسنت خراسان
🔸۱- مجمع اسلامی حبلالله یک تشکل مردمی است که مطالبهگری برای اجرای قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی را، بهویژه در حوزۀ مأموریت تخصصی خویش، یک رسالت اساسی میداند. تذکر به عالیترین مقام اجرایی استان دربارۀ نقض اصل دوازدهم در همین راستا بود.
🔹۲- برخی مخالف علنی شدن این مطالبه بودند؛ چه از ترس ریزش مخاطب و چه با این نگاه که اول باید غیرعلنی با مسئولان مطرح شود.
▪️اولا تجربیات مکرر نشان داده که وقتی منطق و میزان خود را به افکار عمومی ارائه میکنیم، حتی برای مخالفان نیز فرصت تأمل فراهم میشود. بگذریم از خیل همراهان بالقوهای که افزوده میشوند.
▪️ثانیا وقتی آبروی انقلاب و ضربه به اعتماد عمومی مطرح است، باید در لحظه، اعلام موضع کرد و نمیتوان منتظر روندهای فرسایشی اداری ماند که آیا به گوش مسئولان برسد یا نرسد.
▪️ثالثا در گرگومیش «کتمان بینات»، «جهاد تبیین» واجب است. نمیتوان با محافظهکاری، «ایتام آل محمد صلیاللهعلیهوآله» را در برابر یک اقلیت مدعی پرسروصدا بیدفاع گذاشت؛ اقلیتی که به هر بهانهای بر تنور سنیستیزی میدمند و چهرۀ انبوه شیعیان اهلبیت علیهمالسلام را تخریب میکنند و هرکسی را که بخواهد در عمل، قدمی برای همافزایی و همگرایی مسلمانان بردارد، با برچسب «سنیزده» و «وهابی» مینوازند. به مدد الهی نمیگذاریم چنین شود.
🔸۳- گفته شده که عدهای موافق چنددستگی در نماز عید هستند!
کدام مسلمان خیرخواهی است که از یکپارچگی شعائر استقبال نکند؟! مانند اول انقلاب که اهلسنت به امام جمعۀ مردمی تهران اقتدا میکردند و رزمندگان و جهادگران پشت سر امامان جمعه و جماعت اهلسنت میایستادند. اما وقتی از آن قله فاصله گرفتیم، میتوان یکباره بهسلامت از پلۀ سوم به پلۀ دهم پرید؟! از مسئولان محترم امور اهلسنت استان میپرسیم:
▪️أ) آیا اختلاف فقهی مراجع عظام شیعه در اعلام عید، حلوفصل شده که اختلاف شیعه و سنی در این موضوع، غیرقابل تحمل قلمداد شود؟
▪️ب) در طول سال برای همفکری و همدلی علمای شیعه و سنی دربارۀ «استهلال» و «همزمانی عید» چه قدمی برداشتهاید که به پشتوانۀ آن، درست در روز عید فطر، یاد نماز همزمان افتادهاید؟
▪️ج) برای «استفادۀ حداقلی» از «ظرفیت راهبردی فقه اهلبیت علیهمالسلام» برای نماز جماعت مشترک در همان اجلاس سالانۀ وحدت، چه کردهاید که حالا بدون اقناع افکار عمومی، برای «وحدت حداکثری»، به «اجازۀ فقه حنفی» برای تأخیر مصلحتی نماز عید تمسک میکنید؟
▪️د) حالا که پلههای مقدماتی طی نشده و -درست یا غلط- رؤیت هلال به امضای مراجع مورد وثوق اهلسنت رسیده، رفتار منطقی چیست؟ بگوییم: «فقه خودتان اجازۀ تأخیر داده» و چند ساعت مانده به مراسم، مؤمنین را با خبر لغو نماز، آزردهخاطر کنیم یا اینکه بگذاریم از آزادی عملی که قانون اساسی فراهم کرده -گرچه خلاف یکپارچگی حداکثری است- استفاده کنند؟ کدامیک اعتماد و همراهی مردم و همگرایی بیشتر مذاهب را در بلندمدت به ارمغان میآورد و کدامیک دشمنپسندتر است؟
🔹۴- بعضی میگویند چرا از اهلسنت نمیخواهید که با اعلام عید جداگانه، وحدت را به هم نزنند؟
▪️اولا میزان قرار دادن قانون اساسی، واقعیترین راهبرد برای جلوگیری از اعمال سلایق و افتادن در وادی افراط و تفریط است.
▪️ثانیا حتما میتوان از دلسوزان اهلسنت خواست که برای نمایش وحدت حداکثری در خصوص عید فطر، ظرفیتهای علمی و اجتماعی خود را پای کار بیاورند؛ اما لازمهاش این است که نهادهای محترم ذیربط، نسبت به نقض و اهمال آن اصول قانونی که زمینهساز همگرایی ملی و اسلامی است، بهویژه بندهایی از اصل سوم و نیز اصل یازدهم و مصادیق دیگر اصل دوازدهم، پاسخگو باشند و غفلت از آرمانهای جهانی انقلاب بهواسطۀ بعضی عملکردها را، عملا جبران کنند. در این صورت است که زبان خناسان، کوتاه میشود و عقلای قوم برای ازخودگذشتگی و اقناع مردم در جهت مراتب برتر همگرایی اسلامی، دلگرم خواهند شد و با اطمینان، میتوان بهانهجویان را از دلسوزان تفکیک کرد.
🆔 @Hablollahir