پاتوق مستند داستان سفارت- آقای صفرزاده- 021126.mp3
21.98M
🔻 صوت کامل پاتوق جهان اسلام
🇵🇸 مستند داستان سفارت
◀️ نگاهی به پیشینهی روابط ایران با رژیم صهیونسیتی پیش از انقلاب اسلامی و همراهی مردم با مسأله فلسطین از ابتدای نهضت
▫️ احسان صفرزاده
▪️ کارشناس مسائل فلسطین
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
💠 پاتوق جهان اسلام
🔘 نسبت جماعت اخوان المسلمین و ایران
با ارائه
🔸 استاد محمدصدیق دهواری
برای مطالعه گزیدهی این جلسه، کلیک کنید
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
🔻 گزیدهی ارائه استاد محمدصدیق دهواری
◽️ پیرامون اخوان المسلمین و جماعت دعوت و اصلاح در ایران
🔸 درباره اخوان در ایران و همینطور در شبه قاره
◀️ کلاً از نظر اخوان جهانی جماعت اسلامی که توسط امام ابوالاعلی مودودی راهاندازی شده یک جنبشی است که مورد تایید اخوان است. لذا اخوان به هیچ وجه در کشورهای شبه قاره هند پاکستان بنگلادش هند که جماعت اسلامی فعال است کار تشکیلاتی و تنظیمی انجام نداده است. و افرادی از این کشورها را عضو تشکیلات اخوان ننموده بلکه در دوران جهاد افغانستان موسساتی تربیتی و انجمن های خیریه در پیشاور داشته است و اندیشه امام مودودی از نظر اخوان المسلمین پذیرفته شده است و هیچ اخوانی افکار و اندیشههای ایشان را رد نمی کند و بین دو جنبش تعامل وجود دارد
🔹 اخوان المسلمین یا دعوت و اصلاح
◀️ اخوان با اینکه میدانسته است که در ایران اهل سنت حضور دارند ولی هیچگاه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت تشکیلاتی نداشتند.ولی افرادی از کردستان ایران در عراق تحصیل و متاثر از اندیشه اخوان شدند و حتی عضویت پیدا کردند ولی فعالیت تشکیلاتی نداشتند تا اینکه ماموستا کاک ناصر سبحانی از اندیشه های اخوان المسلمین متاثر می گردد و با جمعی از دوستان خود حلقه های تربیتی را آغاز می کنند.
سپس بعد از زمان جنگ تحمیلی بسیاری از شخصیتهای اخوانی به ایران آمدند به صورت منظم با همکاری افرادی که در عراق تحصیل کرده بودند و آشنایی قبلی داشتند و خود کاک ناصر سبحانی فعالیتهای خودشان را ابتدا در کردستان سپس همه مناطق اهل سنت ایران آغاز کردند. و طبق تحلیل من در سال ۸۱ یک دگردیسی در اخوان ایران به وجود آمد و جماعت اخوان المسلمین به جماعت دعوت و اصلاح تغییر نام و تغییر رویکرد داد. و گاهاً اعلام میکنند که ما هیچگونه وابستگی خارجی نداریم و هیچگونه ارتباطی نداریم و اخوان جهانی را ما نمایندگی نمیکنیم.
🔸 رابطه اخوان المسلمین با انقلاب
◀️ ابتدای اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و شخصیت امام خمینی به عنوان شخصیتی که جهانی بود خیلی مورد توجه اخوان قرار گرفت. خیلی از شخصیتهای اخوانی تحت تاثیر افکار و رهبری ایشان قرار گرفتند در بسیاری از کشورها نخبگان مثل شهید فتحی شقاقی که به نوعی از اخوان فلسطین بودند درباره امام خمینی کتاب نوشتند. هیئتهایی از اخوان در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به رهبری استاد مصطفی مشهور مرشد عام وقت اخوان المسلمین به ایران تشریف آوردند. و روابط بسیار خوب و حسنه بوده است و نگاه قالب اخوان جهانی نسبت به تشیع و انقلاب اسلامی نگاه مثبتی بوده. خود حماس را ما نمیتوانیم از اخوان جدا بدانیم و همچنین شخصیتهای اخوان جهانی در قالب کنفرانسها اسلامی در ایران حضور داشتند
🔹 رابطه اخوان المسلمین و رژیم صهیونیستی
◀️ موضعگیری اخوان نسبت به رژیم صهیونیستی مشخص است از ابتدای تشکیل آن در سال ۱۹۴۸ و درگیریهایی که کامل شریف داشت و خود امام حسن البنا مجاهدان را تشویق و در فلسطین حضور یافت حتی یکی از عوامل ترور خود امام حسن البنا موضعگیری ایشان نسبت به فلسطین بود. و اخوان همیشه موضعگیری متضادی با اسرائیل داشته است کما اینکه خود حماس در واقع نمایندگی اخوان در فلسطین است
🔸 تاثیر طوفان الاقصی بر تلطیف نگرش به اخوان المسلمین
◀️ خیلی از شخصیتهایی که در کشورهای عربی هستند موضعگیریهای جالبی را اتخاذ میکنند مثلاً شخصیتی است به نام شیخ حسن الحسینی که شخصیتی بحرینی است که اتفاقاً بسیار سنی متعصبی است اما خیلی هم ارادت به اهل بیت دارد. یکی از شیوخ سعودی صحبت کرده بود که ای ابو عبید تو برو به فرزندان و زنان اقصی توحید درس بده. بعد این جناب شیخ حسن الحسینی در پاسخ به این شیخ سعودی گفته بود که ای عروسک خیمه شب بازی به خدا آن انگشت سبابه ابوعبیده توحید را از تو بهتر میداند. زنان و کودکان غزه از یتیم و بیوه و معلول و مجروح آیاتی را دارند میخوانند که گویا حس میکنیم برای اولین بار است که این آیات نازل شده است.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از گروه فرهنگی شهیدالقدس
#فراخوان_سوم
#فلسطین
#غزه
سلام و احترام
عیدتون مبارک
✅ #مرحله_اول و #مرحله_دوم کمک ها به غزه ارسال شد .
🔴 #مرحله_سوم :
قرار هست برای تعدادی از خانواده های فلسطینی که اکنون خانه و کاشانه شون در غزه ویران شده و فعلا در رفح ساکن هستند، #بسته_غذایی تهیه کنیم .
5029087001597700کانون فرهنگي تبليغي شهيدالقدس (برای کپی رو شماره کارت کلیک کنید) نحوه ارسال پول : به کمک دانشجویان فلسطینی مقیم ایران از طریق خانواده هاشون در غزه آیا شما هم شریک میشوید؟ @shahideqods
💠 تهمت وهابیت
🔸 روحانینماهایی که قبل از انقلاب، دین را از سیاست جدا میدانستند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آن همه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند، تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند.
🔺 امام خمینی (ره)، منشور روحانیت
🔻 برشی از کتاب «مسجد رهبر»
🔹 «نظام به این فکر افتاد که از طریق مذهب علیه مذهب، مسجد کرامت را تعطیل کند ... بر همین اساس آمدند در مسجد حاجی ملاهاشم ... آقای حاج شیخ مرتضی ... میرفت منبر. حاج شیخ مرتضی... آنجا شروع میکند علیه مسجد کرامت و آیتالله خامنهای سخنرانی کردن. بعد میگوید دوتا حسینیه اضلال که دارند جوانها را وهابی میکنند...؛ در تهران حسینیه ارشاد علی شریعتی است، در مشهد هم حسینیه کرامت سیدعلی خامنهای است. سخنرانیهای اینچنینی زمینه را آماده میکند و میآیند مسجد کرامت را میبندند و بعد که مسجد کرامت را میبندند، آقا را هم محدود می کنند.» (به نقل از حجتالاسلام عبدالرضا ایزدپناه)
🔘 تصویر رهبر انقلاب با لباس بلوچی در سفر به استان سیستانوبلوچستان در دوران ریاستجمهوری
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 #انقلاب_مستضعفان؛ از محمد (ص) تا مهدی (عج)
🌸 اعتقاد مشترک امت اسلامی به مهدی موعود (ع)، در بیان جناب مولوی #بهزاد_فقهی، خطیب و استاد برجستهٔ حوزهٔ علمیهٔ اهلسنت خراسان
🌼 #نیمه_شعبان روز جهانی مستضعفین مبارک
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
💠 بیانیه مهم #مجمع_اسلامی_حبلالله در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد و کلات
🔸 با توجه به جایگاه بیبدیل مجلس شورای اسلامی در عرصۀ تقنین و نظارت و ضرورت انتخاب آگاهانه، ضرورت دارد تشکلهای تخصصی از زاویۀ فعالیت خود به ارزیابی نامزدها بپردازند. از این رو، شورای مرکزی مجمع اسلامی حبلالله با یک دهه فعالیت تخصصی در عرصۀ جهان اسلام و وحدت اسلامی، پرسشهایی در محورهای زیر طراحی کرد:
1⃣ نگاه جهانی انقلاب
2⃣ حضور مهاجرین در ایران
3⃣ تعامل با اقوام و مذاهب اسلامی
4⃣ نگاه به همسایگان شرقی
5⃣ حمایت از فلسطین
🔹 این پرسشنامه برای ۱۴ نفر از نامزدهای شاخص فهرستهای انتخاباتی در حوزۀ مشهد و کلات، فرستاده شد. در نهایت و پس از پیگیریهای فراوان، ۸ نفر از این افراد به پرسشنامه پاسخ دادند. سپس ۶ نفر از اعضای شورای مرکزی مجموعه، به پاسخهای داده شده، از ۱ تا ۱۰۰ امتیاز دادند. ترتیبی که در تصویر مشاهده میفرمایید، بر حسب میانگین این نمرات است.
🔻 لازم به ذکر است که ترتیب ارائه شده، صرفا طبق پاسخهای نامزدها در همین محورهای تخصصی تنظیم شده و این امتیازات به معنای تایید یا ترتیب نهایی نامزدها در تمام ابعاد نیست.
و من الله التوفیق
🆔 @Hablollahir
💠 آیا گوش شنوایی هست؟
🔻 دلگفتههای یک مهاجر افغانستانی با مجلس شورای اسلامی آینده
✍ یک مهاجر 50 ساله ساکن مشهد
🔸 شاید باورتان نشود؛ در تبوتاب این روزهای انتخابات، ذهن من مهاجر غیرایرانی هم حسابی درگیر است؛ در جمعهای خانوادگی و دوستانه از این صحبت میکنیم که «کدام نماینده برای ما خوب هست؟»، «چه کسانی قرار است چه کارهایی انجام بدهند؟» و... .
🔹 با خودمان بحث میکنیم؛ آیا نمایندهای پیدا میشود که:
1⃣ درست اجرا شدن مصوبۀ مجلس یازدهم را برای تسهیل اعطای تابعیت به فرزندانی که مادرشان ایرانی و پدرشان غیرایرانی است پیگیری کند؟
2⃣ برای تسهیل شرایط قانونی اعطای مجوز کار به مهاجران، از کارگر ساده و دستفروش روزمزد تا سرمایهگذاران کلان اقتصادی فکری کند؟
3⃣ نگذارد سه نسل تحصیلکردۀ افغانستانی -که با هزاران زحمت و تلاش شبانهروزی و با امکانات تحصیلی ایران، توانسته دکترای تخصصی بگیرد- چمدان مهاجرت ببندد و دسترنج این نظام به کام غرب بریزد؟
4⃣ بستر قانونی لازم را برای فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مهاجران فراهم کند تا برای ارتقای سطح کیفی زندگی یک شهر، با هم سهیم شوند؟
5⃣ بستر قانونی لازم را فراهم کند تا حقوق اولیۀ زندگی روزمرۀ یک مهاجر، با حفظ کرامت انسانیش تأمین شود؟
6⃣ بتواند نگاه تهدیدمحور و سیاهنمایی نسبت به مهاجرین را تغییر داده و به توسعۀ امنیت فرهنگی و اجتماعی ربط و بسط بدهد؟
7⃣ بهعنوان نمایندۀ تمام ساکنان آن شهر، به مهاجرین هم فرصت ملاقات در دفتر کارش بدهد؟
⁉️ راستی، آیا چنین نمایندهای پیدا خواهد شد؟
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
🤝 حضرت امام جعفر صادق (ع): «مسلمان، برادر مسلمان است؛ او را تنها نمیگذارد.» (کافی، ج۲، ص۱۷۴)
💠 برادران و خواهران هموطنمان در جنوب #بلوچستان، در #سیل گرفتارند؛ در آستانهٔ ماه خدا به یاریشان بشتابیم.
🔰 به همت گروه جهادی صراط مستقیم و با مشارکت مجمع اسلامی حبلالله
📣 اقلام مورد نیاز:
برنج
روغن
انواع کنسروجات
پتو
آب معدنی
بخاری برقی
✅ جهت ارسال این اقلام با:
09128336919(حاج آقای جانآبادی) تماس بگیرید. ❇️ واریز کمکهای نقدی: 🔻
IR780150000003101057671548🔻
5892101447551389گروه جهادی صراط مستقیم|هاشم رعنایی (برای رونوشت، شماره را لمس کنید) 📌مبالغ دریافتی، برای خرید اقلام خوراکی، پتو و سایر نیازهای فوری سیلزدگان مصرف میشود. 🔺اطلاعات تکمیلی در: https://eitaa.com/nehzatsb 🔰 در همیاری و نیز انتشار این پیام شریک باشیم. #مجمع_اسلامی_حبلالله 🆔 @Hablollahir
هدایت شده از گروه فرهنگی شهیدالقدس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#من_یک_پدرم
•ویدئو یک: توضیحات حجت الاسلام شاندیزی (مسوول گروه فرهنگی شهیدالقدس) در مورد پویش کمک به غزه.
• ویدئو دو: الحمدلله مهربانیهای شما عزیزان به غزه رسید و توسط دوستان جهادیمان در غزه «گروه جهادی الباقیات الصالحات» بسته های غذایی تهیه و توزیع شد...
📣 این پویش همچنان ادامه دارد...
سفیر پویش کمک به غزه باشیم...
شماره کارت برای کمک به این پویش
5029087001597700اگر سوالی بود میتوانید به این آیدی پیام دهید : @a_balllll #نهادهای_مردمی #شبکه_مویرگی #کمک_به_غزه 🇵🇸@Shahideqods
💠 پاتوق جهان اسلام
🔻 سید جمالالدین و آینده جهان اسلام
◀️ به مناسبت سالروز بزرگداشت سیدجمالالدین اسدآبادی
🔸 با ارائه
▫️ علی ایوبی
▪️ کارشناس ارشد دانش اجتماعی مسلمین
📆 زمان: پنجشنبه ۲۴ اسفند | ساعت ۱۴:۳۰
📍 مکان: مشهد، نبش مطهری شمالی ۲۶
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از بنیاد خیریه خدیجة الکبری سلام الله علیها
27.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پاسخ مسؤل خیریه خدیجه کبری به سوالات مهم درباره جمع آوری کمکهای مردمی
از طریق شماره حسابهای زیر متعلق به بنیاد خیریه ام الیتامی الخدیجه الکبری، میتوانید در توزیع مایحتاج مورد نیاز میان مردم غزه سهیم شوید.
بنيادخيريه ام اليتامىٰ الخديجة الكبرىٰ سلام الله عليها
——————————————-
بانک پاسارگاد
شماره کارت : 5022291329674046
شماره حساب : 2308100179177931
شماره شباء : IR710570023081017917793101
——————————————
بانک ملت
شماره کارت: 6104338926896834
شماره حساب : 8899889953
شماره شبا: IR210120020000008899889953
🔻🔻🔻
🔸جزئیات بیشتر حساب ها👇
https://zil.ink/bonyadkhadijah
🔹باعضويت دركانال خيريه وارسال به ديگران از ياورانِ مظلومانِ غزّه شويد 🔻
🆔@bonyadkhadijah
#بنیاد_خیریه_امالیتامی_خدیجه_کبری
💠 اهانت به هر کدام از همسران پیامبر(ص)، اهانت به پیغمبر(ص) است!
🔻 هشدار صریح رهبر انقلاب دربارهٔ برخی اقدامات جاهلانه به بهانهٔ بزرگداشت حضرت خدیجه کبری (س)
🔸 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار دستاندرکاران همایش «صدف کوثر» (تکریم حضرت خدیجه کبری سلاماللهعلیها) فرمودهاند:
🔹 «تعریض [و کنایه زدن] به سایر زوجات مطهرات پیغمبر نبایستی باشد. بالاخره زوجات پیغمبر محترمند؛ هر کسی به اینها اهانت کند - هر کدامشان باشد- به پیغمبر اهانت کرده؛ این را من قاطعا عرض میکنم... امیرالمومنین با جناب عایشه آن رفتار را کرد... با زنی که به جنگ او آمده این جور با احترام رفتار کرد. به خاطر اینکه همسر پیغمبر بود و الا امیرالمؤمنین که از کسی ملاحظه ندارد. بنابراین حتما تعریض بایستی وجود نداشته باشد.» (۱۳۹۵/۰۲/۲۰)
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢چرا برای غزه کم تحرکــیم؟💢
🔹تصمیم گرفتم اولین و دومین یادداشت امسال رو برای غزّه بنویسم و نه حتی برای شعار سال!
🔹بعد از یادداشت «غزه؛ و البته هزاران مناسبت تقویمی و موسمی جور و واجور!!» که در آن به نقد رفتار فرهنگی دوستان حزباللهیمان پرداخته بودم، برخی از دوستان گفتند که مردم ایران حاضر به همراهی با مردم غزه نیستند و افکار عمومی ما کشش طرح مسئله کمک به غزه را ندارد!
🔹بگذارید همین ابتدا نظر خودم را عرض کنم. این تحلیل از مردم ایران از اساس یک تحلیل غلط، انحرافی و تقلیل گرایانه است. مردم ایران همواره در طول قرنها جزو عدالتطلبترین ملتها بودهاند و برای رسیدن به آن، هزینههای هنگفت دادهاند. چطور میشود که چنین ملتی که حتی مخالفین حکومتش هم برای همراه کردن مردم ناچارند که بر روی عدالتطلبی دست بگذارند و حجاب قانونی را مصداق ظلم نشان دهند تا بتوانند جوانان و نوجوانان را برای مقابله با حکومت به خیابانها بکشانند، به یکباره چنان تحولی پیدا میکند که نسبت به یکی از بزرگترین جنایتها و نسلکشیهای آشکار تاریخ معاصر کرخت و سرد شوند؟! این تحلیل غلط اندر غلط است ...
🔹ریشه عدم تحرک کنونی مردم ایران را باید در جایی دیگر دنبال کرد؛ اولین ریشهی این بی تحرکی در فراگیر شدن این تلقی است که «الان کمک به غزه یک کار تخصصی و نظامی است که مردم عادی نمیتوانند نقشی در آن داشته باشند»؛ دومین ریشه این بی عملی را باید در این تلقی دنبال کرد که «راهپیماییهای کلیشهای دردی از مردم غزه دوا نمیکند و اقتضائات بیرونی و میدانی به حدی قدرتمند است که این راهپیماییهای داخلی، تأثیری بر روی تصمیم گیری مسئولین سیاسی و نظامی کشور در مواجهه با مسئله غزه نمیگذارد.»
🔹حاصل جمع این دو تلقی این است که مردم ایران علیرغم تأسف و تأثری که از جنایتهای بی حد و مرز اسرائیل دارند و احیانا اشکی که شبها پای اخبار کودککشیها و زجرکشیدنهای مردم غزه میریزند، راهی را برای کمک در جلوی خود باز نمیبینند و ناگزیر برای فرار از فشار روحی آن، خود را به بیخیالی میزنند. خیلی فرق است که کسی بیخیال مسئلهای باشد و کسی از روی ناچاری و بن بست عملی و قاعدتاً برای فرار از فشار شکنندهی روحی مسئلهای، خود را به بیخیالی بزند؛ حال اکثر مردم ایران، حال دومی است.
🔹از اینرو، راه برافروخته نگه داشتن ابر مسئلهای به نام فلسطین در جان و فکر و رفتار مردم ایران، پخش عکسهای جنایتهای شنیع اسرائیل و نسلکشیها و کودککشیها و رنجها و زجرهای فلسطینیان نیست، بلکه راه اصلی «بازآفرینی فناوریهای اجتماعی استحصال اراده جمعی مردم ایران در راستای حضور واقعی در واقعه فلسطین» میباشد.
🔹خلاصه اینکه:
➖ امروز مشکل مردم ایران «نبود تحریک» نیست، بلکه مشکل، «فقدان بستر تحرک» است.
➖ امروز مشکل مردم ایران «ندانستن ظلم اسرائیلیان» نیست، بلکه مشکل، «نداشتن راهی برای حضور و تأثیر واقعی» است.
➖امروز مشکل مردم ایران «نخواستن کمک به غزه» نیست، بلکه مشکل، «تصور ناتوانی از کمک کردن» است.
🔹گسست زبانی با منطقه و جهان، بیرون بودن از مناسبات عربی و ترکی، بیگانگی با اقتضائات جامعه اهل تسنن، فشل بودن سامانه خبر در کشور و البته انسداد ذهنی خواص شتابدهنده، همه و همه دست به هم دادهاند تا فناوریهایی زندهی چند دههی گذشتهی جامعهی انقلابی ایران یعنی #راهپیمایی به امری صرفا داخلی و کلیشهای تنزل یابد و تخلیه معنایی شود ...
اگر راهی برای تحرک مردم ایران هست که حتما هست، آن را باید در بسترسازی کنش عمومی، از طریق احیاء فناوریهای اجتماعی با سابقه و یا خلق فناوریهای اجتماعی جدید جستجو کرد ...
🔹در یادداشت بعدی توضیح خواهم داد که در ماجرای کم نظیر غزه چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؛ ان شاء الله ....
#عقلانیت_انقلابی
#غزه
#عدالتطلبی
#راهپیمایی
#فناوریهای_اجتماعی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1671
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در راه بیتالمقدس، درگیر خودمان شدیم
🔸 مولوی بهزاد فقهی خطیب برجسته اهلسنت خراسان، ضمن اشاره به نبرد اصحاب پیامبر(ص) در بنیقریظه گفت: اگر در راه رسیدن به یهود، تردید میکردند، بر یهودیان پیروز نمیشدند.
🔺 افطاری بنیان مرصوص رمضان ۱۴۴۳ ق
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @hablollahir
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢 با غزه چه میتوان کرد؟💢
صفحه1 از 2
🔹عنوان را «با غزه چه میتوان کرد؟» گذاشتم نه «برای غزه چه میتوان کرد؟»
واقعیت این است که امروز غزه، بیش از اینکه کمک بخواهد، دستگیر همه جهان شده است. دست نوشته شهروند آمریکایی را باید جدی گرفت که بر روی کاغذی نوشته بود: «دنیا فکر میکند که غزه توسط اسرائیل اشغال شده، بلکه حقیقت آن است که کل دنیا توسط اسرائیل اشغال شده به غیر از غزه».
ما با اتفاق غزه فرصتی داریم تا دوباره به خود بیاندیشیم. خود را مرور کنیم و به افقهای که قبلاً چشم دوخته بودیم، نگاهی دوباره کنیم. مسیر طی شده خود را مرور کنیم و در میانهی آینده و گذشته، امروز خود را خودآگاهانه بازخوانی و بازآفرینی کنیم.
ما امروز به شدت نیازمند بازخوانی و بازآفرینی فناوریهای اجتماعی خود هستیم.
این امر حیاتی البته توضیحش کار بسیار سختی است و از عهده کوچکی چون من بر نمیآید.
اما به قدر ناچیز خود تلاش میکنم دو نمونه «کمک کردن مالی به غزه» و «دعای برای خلاصی مردم غزه» را در قالب بازآفرینی فناوریهای اجتماعیمان توضیح دهم:
1️⃣ نمونه اول: غزه به شدت نیازمند کمکهای مالی است.
هر مقدار کمک مالی به مردم غزه، میتواند حیاتی و نجاتدهنده باشد. این کمکها تبدیل به کالا میشود و از طریق کاروانهای بشر دوستانه وارد غزه میشود و یا اینکه به صورت ارز (عمدتا پول مصر) وارد غزه میشود. الان به علت قحطی قیمت اجناس در غزه بسیار بالاست و تعداد قابل توجهی از ساکنان آن توان خرید حداقلها را هم ندارند.
راه اندازی کمپینهای جمع آوری کمکهای مالی در حال حاضر ضروری است.
ولی مشکل اصلی این این کمکها که کم هم نیستند، این است که تولید ارزش جمعی اجتماعی نمیکند.
بنا به وظیفه انسانی، هر فردی پولی را به حسابی میریزد و عمدتاً این حسابها در نهایت در یک نقطه تجمیع میشود و به شکلی به دست مردم غزه میرسد، ولی مشکل اینجاست که این کمکها هویت جمعی ما را به اندازه لازم تقویت نمیکند و بهتر بگویم، اساساً مبتنی بر هویت جمعی ما این کمکها شکل نمیگیرد.
خیلی فرق است بین این نحوه کمکی که الان انجام می شود با زمانی که در مساجد یک محله یا شهر یا استان و یا حتی در سراسر کشور اعلام بشود که همزمان با میلاد مبارک کریم اهل بیت علیهم السلام یا مثلا روز هیجدهم ماه مبارک رمضان، مردم ایران روزه خود را با چای و خرما باز خواهند کرد و به جای آن، با هزینههای افطار خود، مردم در رنج ولی با شرافت مردم غزه را میهمان افطاری خود خواهند کرد. برای این کار، در هر مسجدی معتمد محله، مسئول جمعآوری کمکها و واریز آن به حساب دفتر مقام معظم رهبری میشد.
دعوت به سهیم شدن در رنج گرسنگی مردم غزه و در عین حال، میزبانی از آنها، آن اتفاقی است که میتواند کمک مالی به مردم غزه را که امروزه به صورت ساده و جدا جدا صورت می پذیرد را تبدیل به یک تحرک و کنش اجتماعی زنده و معنابخش کند. این کار میتواند حتی بعد از ماه مبارک رمضان، هفتهای یکبار تا برگشت آرامش نسبی به مردم غزه تکرار شود. این کار میتوان علاوه بر تقویت وحدت ملی و انسجام اجتماعی، به علت برکاتی که در کمک به مظلوم و ایتا خدای متعال مقرر کرده، موجب احیاء هر چه بیشتر ذائقه معنوی ملت ایران شود.
ادامه دارد...👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1675
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢 با غزه چه می توان کرد؟💢
صفحه 2 از 2
نمونه دوم: دعا برای نجات مردم غزه
امروز مردم غزه در مصیبتاند. در مصیبت باید کنار مصیبتزده بود. این در کنار بودن، صوری نیست؛ ادا در آوردنی نیست؛ در کنار بودن سکینه آور است. سکینه از آسمان نازل می شود؛ سکینه امداد الهی به مصیبتزدگان است.
لذا برای سر سلامتی دادن باید در مصیبت مصیبتزده وارد شد. باید بی قرار شد و در این حال بیقراری قرار گرفت؛ باید در آن به استقرار رسید و چه تعبیر متناقضی است این قرار در بیقراری؟!😭
در این استقرار در اضطراب است که اضطرار حاصل می آید و حالت اضطرار نزدیکترین حالتها به مقام استجابت دعاست؛ «﴿أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ﴾ .
ما در خانههایمان همه برای مردم غزه دعاگوییم و بر هر چه اسرائیلی و اسرائیلدوست است لعنت میکنیم، ولی این تبدیل به کنش اجتماعی نمیشود؛ این تبدیل به یک حرکت جمعی نمیشود؛ چرا؟
چون فناوریهای اجتماعیمان را بروزرسانی نمیکنیم؛ چون رویههای تکرارپذیر اجتماعیمان را صبغه ایام الله نمیدهیم؛ در آن روح الله نمیدمیم.
شب قدر نزدیک است. ما ملت ایران بیاییم قرار بگذاریم که در شب شهادت امیرالمؤمنین علیهم السلام این شهید عدالت و مبارزه با ظلم، فقط و فقط دو دعا داشته باشیم؛ فقط از خدا دو درخواست کنیم؛ از همه خواستههای دیگر در این شب صرفنظر کنیم؛ از طلب شفای مریض بدحالمان گرفته تا طلب دیون سر رسیده چشمپوشی کنیم به خاطر درد و رنج مردمی که رنجشان داغی غیرقابل تحمل بر جگر ما گذاشته است؛ آن دو دعا این باشد؛ «خدای امام زمان ما را برسان!» «خدای شر اسرائیل و آمریکا و همپالگان آنها را از سر مردم مظلوم غزه کم کن!»
اینچنین است که یک دعای ساده میتواند با یک تصمیم جمعی، تبدیل به یک کنش اجتماعی و تحرک جمعی شود. این چنین است که میتوان یک اراده بزرگ خلق کرد و یک فعل بزرگ آفرید. این چنین میتوان ائتلاف قلوب درست کرد. این چنین میتوان زمینه تحقق وعدهی قرآنی را فراهم کرد؛ مگر آیت الله شاه آبادی نفرمودند: «خداوند عالم، قرآن را که حبل الله است از عرش الرحمن نازل فرموده بر عرش اخوت انسان، تا فهمیده شود که مستقرّ قران و نوامیس الهیه، جامعه اخوت مسلمین است و البته نمیتوان قران عظیم را به انفراد نگهداری نمود.»
اینچنین است که میتوان به سایر ملتها پیوست و البته برای آنها نیز زمینه پیوستن فراهم کرد. اصلا بیاییم این دو دعا را یعنی «دعای ظهور منجی الهی» و «دعای نابودی ظالمین» را در این شبهای قدر تبدیل به یک دعای جهانی کنیم. بیاییم از هر طریق که داریم تصمیم بگیریم ملتهای جهان را حول این دو دعای محوری به وحدت برسانیم؛ این یعنی پایهریزی یک ملت جهانی بر محور ظهور منجی الهی از طریق وحدت نظام انتظارات اجتماعی ...
🔹 در کنار این دو نمونه که عرض شد میتوان دهها نمونه دیگر از خلق حرکت ملی و امتداد بینالمللی آن در قالب بازآفرینی فناوریهای اجتماعی طرح کرد: از راهپیمایی زنان باردار و شیرخوارهدار در همبستگی با مادران غزه گرفته تا سفر علما و مراجع بزرگوار تقلید به کشورهای همسایه و دیدار با علمای کشورهای اسلامی تا طراحی کنش مشترک ورزشکاران کشورهای جهان در اعتراض به جنایاتهای اسرائیل تا جلسات گفتگوی دانشجویان کشورهای اسلامی و سایر کشورها در خصوص تبیین و توصیف فرآیندهای ناعادلانه نظم کنونی جهان و هم اندیشی برای طراحی نظم نوین جهانی تا حرکت حقوقدانان و قضات کشور برای شکلدهی نظام قضای اسلامی برای محاکمه سران اسرائیل و آمریکا تا اعلام همبستگی معلمان ایرانی برای قرار دادن یک روز در هفته در خصوص افشای ماهیت متعفن تمدن غرب برای دانش آموزان تا پایان سال تحصیلی تا دههای ایده کنش اجتماعی دیگر ...
ما امروز بیش از هر زمانی دیگر، نیاز به جاری شدن داریم. ما امروز حالمان خوب نیست. کلافهایم؛ عصبانیایم، چون در بیقراری جبهه حق و باطل قرار نگرفتهایم. هر مناسبت و حادثهای مانند درمانگاه بقیه الله و حوزه علمیه ازگل و سکانس فلان فیلم به راحتی ما را با خود میبرد و در پی این رفتنهای بیحاصل، کلافهتر و کلافهتر میشویم.
یُسر مع العُصر، حاصل ایستادن در کانون زمانه است و زمانِ امروز، #بهوقت_غزه است ....
#عقلانیت_انقلابی
#فناوری_اجتماعی
#وحدت_ملی
#ملت_جهانی
#بهوقت_غزه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1677