eitaa logo
استفتائات ـ آیت الله هادوی تهرانی
40 دنبال‌کننده
13 عکس
0 ویدیو
0 فایل
❗️ کانال رسمی بخش استفتائات ❗️وابسته به دفتر آیت الله هادوی تهرانی ❗️ارسال استفتاء: @hadavi_estefta
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال: 🔸بقای بر مرجع تقلید میت جایز است یا واجب؟آیا اعلم بودن مرجع میت بر مسئله بقا تاثیری دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. تقلید ابتدائی یا بقا بر تقلید از مجتهد میت در جایی که او اعلم از مجتهدان زنده باشد، واجب است و درجایی که مجتهدان زنده نسبت به وی اعلم باشند، جایز نیست و در مواردی که مساوی مجتهدان زنده باشد، جایز است؛ هر چند در این فرض اخیر بهتر است از مجتهد زنده تقلید کند. 2. اگر مدت زیادی از وفات مرجع بگذرد به گونه‌ای که امکان رشد علمی مراجع زنده باعث تردید در اعلم بودن یا مساوی بودن مرجع متوفی شود، عدول به مرجع اعلم زنده واجب می‌گردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9960
سوال: 🔸آیادرمسجدوحسینیه ومکانهاییکه نمازجماعت ویافرادی خوانده میشودبودن عکس (مذهبی وغیرآن )هرچندروی کاشی وپشت سرنمازگذارباشد نمازکراهت داردیاوجودآن عکس کراهت داردهرچندآنرابپوشانندویادرتاریکی باشد؟ 2وکراهت دردوفرض مذکوربه چه معناست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. نماز خواندن در مسجد یا مکانی که تابلوهای عکس انسان و حیوان در آن باشد اعم از این که آن تصویر رو‌به‌روی نمازگزاران باشد یا در جهت دیگر، مکروه است و بهتر است که در موقع نماز روی آن پوشانده شود. 2. کراهت در مورد نماز و سایر اعمال عبادی به معنی کم شدن ثواب عمل است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9152
سوال: 🔸اگر با (اجازه) همسر و از ( طرف ایشون) مهر رو به افراد مستحق بدهم اشکالی دارد ؟ پاسخ: باسمه تعالی اشکال ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9144
سوال: 🔸زیر ناخن رگه های نازک در حد یکی دو میلی متر به رنگ سیاه یا قهوه ای ظاهر می شود. آیا خون یا سله است؟ پاسخ: باسمه تعالی هرچه زیر ناخن‌هاست پاک است، مگر اینکه به خون بودن آن یقین کامل داشته باشید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9958
سوال: 🔸درنمازجعفرطیاردررکوع وسجود همان تسبیحات اربعه کافی است یابایدذکررکوع وسجودهم گفته شود؟ پاسخ: باسمه تعالی آنچه در توضیح این نماز آمده این است که ذکر رکوع و سجود، ده مرتبه تسبیحات اربعه است؛ پس در ظاهر ذکر دیگری لازم نیست؛ البته شرط رکوع و سجده که سه تسبیح است، با ده بار تسبیحات اربع حاصل می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9146
سوال: 🔸اگر فردی همسرش (دائم یا موقت) بمیرد یا از حباله اش خارج شود و عکس و فیلم برهنه از خود بجاگذارد، آیا نگاه شهوی یا معمولی به آن ها ایرادی دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. نگاه بدون شهوت به عکس و فیلم همسر وفات یافته، جایز است. 2. نگاه با شهوت و بدون شهوت به عکس و فیلم برهنه همسری که طلاق داده است یا عقد موقتش پایان یافته یا مدتش را بخشیده است، جایز نیست. 3. صرف نگاه با شهوت در ایام عده رجعی به عکس و فیلم برهنه همسرش حتی اگر به قصد رجوع و برگشتش باشد، حرام نیست؛ ولی رجوع شرعاً محقق نمی شود، مگر اینکه این عملش در نظر عرف اظهار رجوع عملی باشد که مانند اظهار رجوع قولی باعث می شود طلاق از بین برود و ازدواج قبلی ادامه یابد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9116
سوال: 🔸لطفابیان کنیددرچه مواردی عدول ازنمازواجب به مستحب تجویزشده به طوریکه درغیراین مواردمشروع نباشد پاسخ: باسمه تعالی 1. جایی که بخواهد به نماز جماعت برسد؛ مثلاً نیت نماز ظهر را به نافله آن تغییر داده و در پایان رکعت دوم، سلام می‌دهد. 2. در نماز ظهر جمعه که مستحب است در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون خوانده شود، اگر از روی فراموشی سورۀ دیگری به جای یکی از این دو سوره خوانده شود؛ چنانچه به نصف سوره نرسیده باشد، مستحب است، آن سوره را رها کرده و سوره جمعه و منافقون را بخواند، ولی اگر از نصف سوره گذشته باشد، مستحب است نماز را به نافله تغییر داده و مجدداً نماز ظهر را (همراه با سوره جمعه و منافقون) بخواند. 3. به طور کلی، در هر موردی که ضرورتی اقتضا می کند تا نماز واجب شکسته شود*، بهتر است در صورت امکان به نماز مستحبی عدول شود و اگر امکان تمام کردن آن نیست، نماز قطع شود. * مانند قطع فریضه برای حفظ مال یا دفع ضرر مالی یا بدنی. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9156
سوال: 🔸اگر زن و مردی ازدواج دائم کرده باشند، آیا می توانند آن را تبدیل به موقت کنند؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. رجعی یا بائن بودن یک طلاق بر اساس شرایطی است؛ مثلاً طلاق زنی که دخول با او صورت نگرفته باشد یا طلاقش در ازای بخشش مالی به شوهر باشد، بائن است و ... 2. احکام طلاق دادگاه ها هم می تواند از نوع طلاق رجعی باشد و هم از نوع بائن و باید به شرایطی که طلاق در آن تحقق یافته و نیز مفاد حکم مراجعه کنید. 3. ازدواج موقت با همسری که او را طلاق رجعی داده، در ایام عده طلاق رجعی صحیح نیست و اگر مرد عمل را در این ایام انجام دهد که از رجوع و برگشتش به ازدواج سابق حکایت دارد، طلاق از بین می رود و ازدواج قبلی ادامه می یابد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9128
سوال: 🔸حکم آموزش و تحلیل بازار فارکس رو در ازای دریافت هزینه میخواستم بدونم؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. اگر معاملات فارکس واقعی باشد نه صوری، آموزش کار در بازار فارکس و دریافت اجرت اشکالی ندارد. 2. اگر معاملات فارکس صوری و در نتیجه کار در این بازار ممنوع باشد، احتیاط این است که از آموزش کار در این بازار و دریافت اجرت اجتناب شود، هر چند ظاهراً چنین کاری اشکال ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9964
سوال: 🔸حکم معاملات فردایی که معامله بر روی شاخص قیمتهاست و امکان تحویل دارایی(طلا، سکه، فلزات گرانبها، انواع جفت ارزها و ...) وجود ندارد از نظر معظم‌له چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی این معاملات به شکل مرسوم در بازارهای جهانی باطل است؛ ولی می‌توان مشابه‌هایی برای آن در بازار بورس اسلامی ایجاد کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9737
سوال: 🔸در دوره ی آموزشی سربازی چند دست لباس تحویل گرفته ایم. با اتمام دوره سربازی، به لباس هایی که اصلا استفاده نکرده ایم خمس تعلق میگیرد؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر محل استفاده شما باشد، یعنی احتمال داشته باشد که از آن استفاده کنید، به آن خمس تعلق نمی گیرد و إلا باید خمس آن پرداخت شود. برای خمس باید یک پنجم ارزش این لباس ها را در بازار آزاد پرداخت کنید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9959
سوال: 🔸با توجه به اینکه سن یائسگی سن بخصوصی نیست از چه سنی زن لازم نیست عده طلاق نگه دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. نداشتن عده مشروط به احراز یائسگی است؛ پس اگر زنی بداند یائسه شده است، لازم نیست بعد از طلاق عده نگه دارد؛ اما اگر هنوز خون می‌بیند باید عده را رعایت کند. 2.زنی که مدتی است خون نمی‌بیند ولی هنوز از یائسه شدن خود مطمئن نیست و دلیلی نیز بر یائسگی او اقامه نشده است، باید به میزان سه ماه قمری عده نگه دارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9966
سوال: 🔸۱. آیا فرزندان اول و دوم می‌توانند از اسباب بازی هایی که پدر برای فرزند سوم خریده استفاده کنند و نیز از شکالات‌های او بخورند (بدون اینکه از پدر اجازه بگیرند)؟ ۲. اگر جایز نیست به علت اینکه استفاده کرده‌اند، لازم است از پدرشان حلالیت بگیرند؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. اگر پدر عدم رضایت خود از استفاده برادران بزرگ‌تر را ابراز کرده باشد یا به نحوی این نارضایتی احراز شود، استفاده برادران از آنچه برای برادر کوچکتر خریداری شده است، جایز نیست. در غیر این صورت جایز است و نیازی به اجازه گرفتن نیست‌. 2. چنانچه استفاده برادران از نوع غیر مجاز بوده است، مانند سایر تصرفات در مال غیر، نیازمند توبه و جبران است‌. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9967
سوال: 🔸آیا تبعیض در تقلید در مورد مرجع میت اعلم می‌توان انجام داد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. اگر مرجع متوفی در آن مسائل فتوی داشته و در همان نیز اعلم باشد، تقلید از غیر جایز نیست. 2. اگر مرجع حی در باب آن مسائل با مرجع میت برابر باشد، تقلید جایز است. 3. اگر مرجع اعلم در آن مسائل فتوی ندارد یا مرجع حی در باب آنها اعلم شده است، تقلید از حی واجب می‌باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9968
سوال: 🔸نوجوانی از کیف زن دایی‌اش و دایی‌اش و عمویش و مادربزرگش بدون اجازه پول برداشته و برای تهیه خوراکی و اسباب بازی کوچک ارزان قیمت استفاده کرده است. ایا باید از تمام این افراد کسب حلالیت کند؟ مادربزرگ این نوجوان فوت شده و ایا میتواند مبلغی را برایش خیرات کند تا مورد حلالیت قرار بگیرد؟ اگر اصل مبالغ را به یاد نداشته باشد باید چه کند؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. گرفتن حلالیت و جبران خسارت برای تمام پول‌هایی که بدون اجازه برداشته شده است، لازم است؛ اما اگر گفتن آن منجر به ریختن آبرو یا کدورت می‌شود، باید به طور غیر مستقیم حلالیت بگیرد و اگر امکانش نبود به جبران مخفیانه بسنده نماید. 2. پولی که فرد به میت بدهکار است را باید به ورثه پرداخت نماید و نمی‌تواند بدون اجازه آنها خیرات کند. 3. اگر مقدار دقیق بدهی را نمی‌داند باید تنها قدر متیقن آن را پرداخت کند؛ یعنی میزانی که مطمئن است بدهی کمتر از آن نیست؛ البته اگر مدت زیادی از برداشت پول میگذرد و ارزش آن کاسته شده است، باید آن را مطابق روز و با احتساب تغییر ارزش پول، پرداخت کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9974
سوال: 🔸پدر بنده فوت کرده است و مسناجر هستیم، مبلغی در رهن خانه داریم که به نام مادرم است و مبلغی نیز در حساب خواهرم تنی من است. و پدرم اموال دیگری نداشت که به ارث بگذارد، یک خواهر ناتنی هم دارم که از نظر قانون هیچ ارثی در این میان ندارد. از نظر شرعی ارثی از پولهایی که پدرم اختیار مدیریتش را به مادر و خواهرم سپرده بود دارد یا خیر؟ و همچنین آیا سیمکارت شخصی متوفی و انگشترش و لباسهایش حبوه محسوب میشوند و به بنده که فرزند پسر ارشد ایشان هستم میرسد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. اگر پولی که به اسم مادر و خواهر تنی است حقیقتا ملک پدر بوده و هبه نشده است، میراث محسوب شده و باید میان ورثه طبق سهمیه، تقسیم شود. 2. خواهر ناتنی شما اگر فرزند پدر شماست،از ارث سهم خواهد داشت. 3. کلیه اموال شخصی مرد پس از مرگ او حبوه هستند و به پسر ارشد تعلق می‌گیرند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9970
سوال: 🔸آیا فردی که در دوران جوانی یا نوجوانی به دلیل جهالت بازی قمار انجام داده است، و در نهایت همه مال را باخته است. باید کفاره یا خمسی بپردازد؟ اگر باید خمس بپردازد براساس مقداری است که درنهایت پس از برد و باخت همه‌اش را باخته است یا مقداری که از سرمایه شخصی خودش وارد بازی قمار کرده؟ پاسخ: باسمه تعالی فرد باید تنها خمس دارایی حلالی را که صرف کار حرام کرده است، پرداخت کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9971
سوال: 🔸آیا فردی که در دوران جوانی یا نوجوانی به دلیل جهالت بازی قمار انجام داده است، و در نهایت همه مال را باخته است. باید کفاره یا خمسی بپردازد؟ اگر باید خمس بپردازد براساس مقداری است که درنهایت پس از برد و باخت همه‌اش را باخته است یا مقداری که از سرمایه شخصی خودش وارد بازی قمار کرده؟ پاسخ: باسمه تعالی فرد باید تنها خمس دارایی حلالی را که صرف کار حرام کرده است، پرداخت کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9971
سوال: 🔸آیا زن باید برای انجام روزه های قضا از شوهرش اجازه بگیرد؟ پاسخ: باسمه تعالی برای گرفتن روزه واجب نیازی به اجازه شوهر نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9977
سوال: 🔸خانمی از ابتدای بلوغ بعضی مواقع بعلت های متفاوت روزه ماه رمضان را نگرفته است. تعداد روزه های قضایی که باید بگیرد بیشتر از تعداد روزهایی است که به ماه رمضان مانده است. آیا این خانم با وجود ضیق وقتی که دارد باز هم باید از شوهر اجازه بگیرد؟ اگر قبل از اذان ظهر لازم شد روزه را بشکند آیا می‌تواند؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. برای گرفتن روزه واجب نیازی به اجازه شوهر نیست. 2. اگر روزه قضا متعلق به رمضان قبل باشد، بنا به احتیاط باید تا رمضان بعدش گرفته شود؛ اما روزه سال‌های قبل از آن دیگر محدود به این زمان نیستند. البته برای آنها کفاره تاخیر در قضا ثابت است. 3. روزه قضا را قبل از اذان ظهر در صورتی که این روزه مربوط به رمضان سال گذشته باشد و زمان کافی برای انجام آن تا رمضان بعد نمانده باشد، نمی تواند باطل کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9978
سوال: 🔸چند سال قبل با سایتی خارجی آشنا شدم که بصورت رایگان در ازای بازدید از وبسایتش درآمدی بصورت بیتکوین به بنده پرداخت میشد. این سایت همچنین امکان دعوت از افراد با لینک اختصاصی خودم را داشت و وقتی کسی را دعوت میکردم، در ارای فعالیت رایگانش به بنده هم درآمدی هدیه به عنوان پاداش بازاریابی پرداخت میکرد. این وبسایت متاسفانه بخش جداگانه ای هم برای انجام بازی قمار دارد، من به افرادی که دعوت کردم تذکر دادم که از بخش قمار استفاده نکنند ولی بخشی از افرادی که دعوت کرده بودم قمار بازی کردند و این وبسایت در کنار درامد رایگانی که به بنده پرداخت میکرد کمی هم هدیه بابت بازی قمار افرادی که دعوت میکردم به بنده پرداخت میکرد. بخشی از افرادی که دعوت کردم ایرانی یا مسلمان هم نبودند و بخشی دیگر ایرانی و مسلمانند. حالا چند سوال: ۱. آیا درآمد کسب شده از بخش رایگان این وبسایت که ارتباطی با بخش قمارش نداشته است، مشکلی ندارد؟ ۲. برای حلال شدن کل درآمد باید خمس مال قمار و حرام مخلوط به آن را بپردازم؟ ۳. مدیر وبسایت مالک چندین سایت قمار است و به خمس اعتقادی ندارد و ممکن است کافر هم باشد، آیا پول دریافت شده از چنین فردی خمس عادی ندارد؟ ۴. این وبسایت حالا فیلتر شده است، اما همچنان حتی اگر دیگر درآن فعالیت نکنم به بنده هر چند مدت یکبار مبلغی را واریز میکند، آیا اسنفاده از این درامد برای از این پس و آینده باتوجه به این که وبسایتشان فیلتر است مشکلی ندارد؟ ۵. اگر کسی در بخش قمار سایتشان پولی را از دست داده باشد باید خمسش را بپردازد؟ ۶. با پولی که از این وبسایت گرفتم ارزهای دیجیتال دیگر و مقداری طلا (که توسط خانواده استفاده میشود) خریداری کردم به عنوان پس انداز برای تهیه خانه و ازدواج و... چون درصورت پس انداز کوتاه مدت امکان این کار برایم فراهم نبود و هنوز شغل و درامدی هم ندارم که بتوانم گذران زندگی‌ام را از آن کسب کنم. آیا فقط خمس مال حرام مخلوط به حلالش را بدهم کافی است یا باید خمس سالانه‌اش را بدهم؟ خمس طلاها را میتوان از پول دیگری ولی به همان مقدار داد؟ با بخشی دیگر از این پول لپ تاپ و گوشی و لباس خریداری کردم، آیا میتوانم اجناس را نگهدارم و فقط خمسش را بصورت نقدی بپردازم؟ ۷. برای پرداخت خمس باید زمان تبدیل شدن ارزها به ریال و واریزشان به حساب شخصی‌ام در کشور را ملاک قراردهم یا وقتی ارز دیجیتال را دریافت کردم؟ (توان محاسبه این که دقیقا در چه تاریخی چه ارزی را خریدم را بصورت دقیق ندارم) پاسخ: باسمه تعالی ۱. درآمد کسب شده از بخش رایگان این وبسایت که ارتباطی با بخش قمار نداشته است، مشکلی ندارد. ۲. برای حلال شدن کل درآمد باید خمس مال مخلوط به حرام آن را بپردازید، البته اگر مقدار مالی را که در ازای قمار گرفته اید میدانید، باید کل آن را بپردازید. ۳. این که مدیر وبسایت مالک چندین سایت قمار است و به خمس اعتقادی ندارد و ممکن است کافر هم باشد، اثری در پول دریافت شده از چنین فردی ندارد. ۴. این که وبسایت حالا فیلتر شده است، استفاده از این درامد برای از این پس و آینده را با مشکلی مواجه نمی کند. ۵. اگر کسی در بخش قمار سایتشان پولی را از دست داده باشد، باید خمسش را بپردازد. ۶. چون امکان تهیه خانه و ازدواج برایتان جز از این طریق فراهم نیست و هنوز شغل و درامدی هم ندارید، به این اموال خمس تعلق نمی گیرد؛ البته اگر مالی که با آن این چیزها را خریده اید، مال مخلوط به حرام بوده است، باید خمس آن را به قیمت روز بپردازید. آن بخشی از این پول که با آن لپ تاپ و گوشی و لباس خریداری کرده اید، نیاز به خمس ندارد؛ البته اگر مالی که با آن این چیزها را خریده اید، مال مخلوط به حرام بوده است، باید خمس آن را به قیمت روز بپردازید. ۷. برای پرداخت خمس باید زمانی را که ارز دیجیتال را دریافت کرده اید در نظر بگیرید و اگر توان محاسبه این که دقیقا در چه تاریخی چه ارزی را خریده اید بصورت دقیق ندارید، زمان تقریبی را ملاک قرار دهید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9969
سوال: 🔸حکم استفاده از عطر و مواد آرایشی برای خانم ها چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. استفاده از مواد آرایشی در مقابل نامحرم در صورتی که تفاوت محسوسی در چهره یا بدن وی ایجاد کنند و در عرف مسلمانان زینت شمرده شود، جایز نیست و در مقابل محارم غیر از شوهر تا وقتی که باعث تحریک جنسی نشود، حرام نیست اما در مقابل شوهر در هر حال جایز است. 2. اگر مقصود استفاده از خوشبو کننده های بسیار ملایم و غیر محسوس است که معمولاً به عنوان ضد تعریق و جلوگیری از بوی ناخوشایند بدن استفاده می شود، اشکال ندارد. 3. اگر مقصود عطری است که بوی آن منتشر می شود و به مشام دیگران می رسد، در صورتی که برای نوع مردم تحریک کنندۀ شهوت باشد، استفاده از آن در مقابل غیر شوهر، چه محرم و چه نامحرم، حرام است؛ اما در صورتی که تحریک کننده نیست، استفاده از آن در مقابل نامحرم بنا بر احتیاط حرام است؛ ولی در مقابل محارم اشکال ندارد. 4. استفاده از خوشبو کننده ها به به ویژه عطرهای تحریک کننده در مقابل شوهر مستحب است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa5780
سوال: 🔸آیا این سخن درست است که اگر فقط رنگ عطر پیدا باشد، اشکالی ندارد؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر در مقابل غیر شوهر عطر بزند و به گونه ای است که برای نوع مردم تحریک کنندۀ شهوت باشد، حرام است. همچنین اگر عطری بزند که تحریک کننده نیست اما بوی آن منتشر می شود و به مشام نامحرم می رسد، بنا بر احتیاط حرام است؛ اما باقی ماندن رنگ عطر روی لباس نه برای زنان و نه برای مردان ایرادی ندارد و تأثیر هم در حرام بودن یا نبودن عطر ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa797
سوال: 🔸آیا ختنه کردن بر والدین واجب است یا بر خود فرزند یا اصلاً ختنه کردن واجب نیست فقط برای طواف واجب است؟ پاسخ: باسمه تعالی ختنۀ فرزند بر والدینش مستحب است و اگر والدین تا زمان بلوغ فرزند انجام ندهند، بر خود فرزند واجب است این کار را انجام دهد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10001
سوال: 🔸آیا خانم مستحاضه می‌تواند نماز و روزه قضای خودش را بخواند آیا این خانم می‌تواند نماز و روزه استیجاری انجام دهد؟ پاسخ: باسمه تعالی مستحاضه می تواند با رعایت شرایط لازم برای نمازهای واجب، نماز قضا بخواند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10000