eitaa logo
استفتائات ـ آیت الله هادوی تهرانی
40 دنبال‌کننده
13 عکس
0 ویدیو
0 فایل
❗️ کانال رسمی بخش استفتائات ❗️وابسته به دفتر آیت الله هادوی تهرانی ❗️ارسال استفتاء: @hadavi_estefta
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال: 🔸چند سال قبل با سایتی خارجی آشنا شدم که بصورت رایگان در ازای بازدید از وبسایتش درآمدی بصورت بیتکوین به بنده پرداخت میشد. این سایت همچنین امکان دعوت از افراد با لینک اختصاصی خودم را داشت و وقتی کسی را دعوت میکردم، در ارای فعالیت رایگانش به بنده هم درآمدی هدیه به عنوان پاداش بازاریابی پرداخت میکرد. این وبسایت متاسفانه بخش جداگانه ای هم برای انجام بازی قمار دارد، من به افرادی که دعوت کردم تذکر دادم که از بخش قمار استفاده نکنند ولی بخشی از افرادی که دعوت کرده بودم قمار بازی کردند و این وبسایت در کنار درامد رایگانی که به بنده پرداخت میکرد کمی هم هدیه بابت بازی قمار افرادی که دعوت میکردم به بنده پرداخت میکرد. بخشی از افرادی که دعوت کردم ایرانی یا مسلمان هم نبودند و بخشی دیگر ایرانی و مسلمانند. حالا چند سوال: ۱. آیا درآمد کسب شده از بخش رایگان این وبسایت که ارتباطی با بخش قمارش نداشته است، مشکلی ندارد؟ ۲. برای حلال شدن کل درآمد باید خمس مال قمار و حرام مخلوط به آن را بپردازم؟ ۳. مدیر وبسایت مالک چندین سایت قمار است و به خمس اعتقادی ندارد و ممکن است کافر هم باشد، آیا پول دریافت شده از چنین فردی خمس عادی ندارد؟ ۴. این وبسایت حالا فیلتر شده است، اما همچنان حتی اگر دیگر درآن فعالیت نکنم به بنده هر چند مدت یکبار مبلغی را واریز میکند، آیا اسنفاده از این درامد برای از این پس و آینده باتوجه به این که وبسایتشان فیلتر است مشکلی ندارد؟ ۵. اگر کسی در بخش قمار سایتشان پولی را از دست داده باشد باید خمسش را بپردازد؟ ۶. با پولی که از این وبسایت گرفتم ارزهای دیجیتال دیگر و مقداری طلا (که توسط خانواده استفاده میشود) خریداری کردم به عنوان پس انداز برای تهیه خانه و ازدواج و... چون درصورت پس انداز کوتاه مدت امکان این کار برایم فراهم نبود و هنوز شغل و درامدی هم ندارم که بتوانم گذران زندگی‌ام را از آن کسب کنم. آیا فقط خمس مال حرام مخلوط به حلالش را بدهم کافی است یا باید خمس سالانه‌اش را بدهم؟ خمس طلاها را میتوان از پول دیگری ولی به همان مقدار داد؟ با بخشی دیگر از این پول لپ تاپ و گوشی و لباس خریداری کردم، آیا میتوانم اجناس را نگهدارم و فقط خمسش را بصورت نقدی بپردازم؟ ۷. برای پرداخت خمس باید زمان تبدیل شدن ارزها به ریال و واریزشان به حساب شخصی‌ام در کشور را ملاک قراردهم یا وقتی ارز دیجیتال را دریافت کردم؟ (توان محاسبه این که دقیقا در چه تاریخی چه ارزی را خریدم را بصورت دقیق ندارم) پاسخ: باسمه تعالی ۱. درآمد کسب شده از بخش رایگان این وبسایت که ارتباطی با بخش قمار نداشته است، مشکلی ندارد. ۲. برای حلال شدن کل درآمد باید خمس مال مخلوط به حرام آن را بپردازید، البته اگر مقدار مالی را که در ازای قمار گرفته اید میدانید، باید کل آن را بپردازید. ۳. این که مدیر وبسایت مالک چندین سایت قمار است و به خمس اعتقادی ندارد و ممکن است کافر هم باشد، اثری در پول دریافت شده از چنین فردی ندارد. ۴. این که وبسایت حالا فیلتر شده است، استفاده از این درامد برای از این پس و آینده را با مشکلی مواجه نمی کند. ۵. اگر کسی در بخش قمار سایتشان پولی را از دست داده باشد، باید خمسش را بپردازد. ۶. چون امکان تهیه خانه و ازدواج برایتان جز از این طریق فراهم نیست و هنوز شغل و درامدی هم ندارید، به این اموال خمس تعلق نمی گیرد؛ البته اگر مالی که با آن این چیزها را خریده اید، مال مخلوط به حرام بوده است، باید خمس آن را به قیمت روز بپردازید. آن بخشی از این پول که با آن لپ تاپ و گوشی و لباس خریداری کرده اید، نیاز به خمس ندارد؛ البته اگر مالی که با آن این چیزها را خریده اید، مال مخلوط به حرام بوده است، باید خمس آن را به قیمت روز بپردازید. ۷. برای پرداخت خمس باید زمانی را که ارز دیجیتال را دریافت کرده اید در نظر بگیرید و اگر توان محاسبه این که دقیقا در چه تاریخی چه ارزی را خریده اید بصورت دقیق ندارید، زمان تقریبی را ملاک قرار دهید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9969
سوال: 🔸حکم استفاده از عطر و مواد آرایشی برای خانم ها چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. استفاده از مواد آرایشی در مقابل نامحرم در صورتی که تفاوت محسوسی در چهره یا بدن وی ایجاد کنند و در عرف مسلمانان زینت شمرده شود، جایز نیست و در مقابل محارم غیر از شوهر تا وقتی که باعث تحریک جنسی نشود، حرام نیست اما در مقابل شوهر در هر حال جایز است. 2. اگر مقصود استفاده از خوشبو کننده های بسیار ملایم و غیر محسوس است که معمولاً به عنوان ضد تعریق و جلوگیری از بوی ناخوشایند بدن استفاده می شود، اشکال ندارد. 3. اگر مقصود عطری است که بوی آن منتشر می شود و به مشام دیگران می رسد، در صورتی که برای نوع مردم تحریک کنندۀ شهوت باشد، استفاده از آن در مقابل غیر شوهر، چه محرم و چه نامحرم، حرام است؛ اما در صورتی که تحریک کننده نیست، استفاده از آن در مقابل نامحرم بنا بر احتیاط حرام است؛ ولی در مقابل محارم اشکال ندارد. 4. استفاده از خوشبو کننده ها به به ویژه عطرهای تحریک کننده در مقابل شوهر مستحب است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa5780
سوال: 🔸آیا این سخن درست است که اگر فقط رنگ عطر پیدا باشد، اشکالی ندارد؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر در مقابل غیر شوهر عطر بزند و به گونه ای است که برای نوع مردم تحریک کنندۀ شهوت باشد، حرام است. همچنین اگر عطری بزند که تحریک کننده نیست اما بوی آن منتشر می شود و به مشام نامحرم می رسد، بنا بر احتیاط حرام است؛ اما باقی ماندن رنگ عطر روی لباس نه برای زنان و نه برای مردان ایرادی ندارد و تأثیر هم در حرام بودن یا نبودن عطر ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa797
سوال: 🔸آیا ختنه کردن بر والدین واجب است یا بر خود فرزند یا اصلاً ختنه کردن واجب نیست فقط برای طواف واجب است؟ پاسخ: باسمه تعالی ختنۀ فرزند بر والدینش مستحب است و اگر والدین تا زمان بلوغ فرزند انجام ندهند، بر خود فرزند واجب است این کار را انجام دهد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10001
سوال: 🔸آیا خانم مستحاضه می‌تواند نماز و روزه قضای خودش را بخواند آیا این خانم می‌تواند نماز و روزه استیجاری انجام دهد؟ پاسخ: باسمه تعالی مستحاضه می تواند با رعایت شرایط لازم برای نمازهای واجب، نماز قضا بخواند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10000
سوال: 🔸اگر قیمت یک کالا 3میلیون باشد و ما آن کالا را با پول حرام بخریم و سپس آن کالا را به قیمت 4 میلیون بفروشیم، آیا یک میلیون به دست آمده حلال است؟ پاسخ: باسمه تعالی کالایی که با پول حرام خریداری شده به ملکیت فرد در نمی‌آید؛ در نتیجه سود حاصل از آن نیز ملک فرد نیست و فرد باید آن را از اموال خود خارج کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9988
سوال: 🔸حکم بازی واترپلو یا کشتی با افرادی که بودایی یا هندو هستند و دین آسمانی ندارند؟ اگر عرقشان به بدن ما بخورد حکمش چیست؟ و اگردر آب به ما بخورد حکمش چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی بازی اشکال ندارد، ولی بنا بر احتیاط واجب، بدن یا لباس بر اثر تماس با رطوبت با کفار غیر اهل کتاب نجس می شوند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9999
سوال: 🔸آیا پوشاندن پا برای خانم ها در برابر نامحرمان واجب هست؟ هنگام خواندن نماز چه؟ پاسخ: باسمه تعالی بر زنان پوشاندن پا در برابر نامحرم واجب است؛ ولی در نماز واجب نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9998
سوال: 🔸آیا فرش نجس را که عین نجاست ندارد می‌توان با دستمال خیس روش بکشیم و پاک شه؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر کشیدن دستمال در نزد عرف پاک‌کنندگی آب را دارد بعد از برطرف‌کردن عین نجاست می‌توان از آن استفاده کرد. این امر به میزان رطوبت دستمال و دید عرف بستگی دارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9990
سوال: 🔸اگر کسی از روزه گرفتن در ماه رجب ناتوان باشد می‌تواند از همان روز اول ماه رجب ۳۰ عدد نان به فقیر بدهد؟ پاسخ: باسمه تعالی بنا بر برخی روایات صدقه هفتصد و پنجاه گرم غذا جایگزین یک روز روزه مستحبی است و ظاهرا می توان سی روز را یکباره پرداخت کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9993
سوال: 🔸۱_ اگر صورت نجس و خیس باشد اما عین نجاست نداشته باشد برای تطهیر صورت ایا میشه دست را زیر آب برد و ب محل نجس که خیس هست اما عین نجاست نداره بکشیم.. دوباره دست را زیر آب بگیریم و ب محل نجس بکشیم ایا پاک میشه یا حتمن باید خشک باشد صورت؟ ۲_برای پاک شدن محل غائط ایا میشه بعد برطرف کردن عین نجاست دست خیس را ب محل نجس بکشیم ایا پاک میشه؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر عین نجاست باقی نباشد و رطوبت دست به حدی باشد که در دید عرف صدق عنوان شستن کند، می‌توان با آن صورت یا هر قسمت از بدن که نجس شده است را پاک نمود. این حکم شامل محل غائط نیز می‌شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9989
سوال: 🔸آیا فقیهی از عبارت فلیبک الباکون و لیندب (دعای ندبه) وجوب استفاده کرده است؟ پاسخ: باسمه تعالی خیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9094
سوال: 🔸1. اگرزنی ازدنیابرودوزنی نباشداوراغسل دهدوازبین مردها پدر، شوهر،پدرشوهر،پسر،برادر اوهستند. آیاترتیب واولویتی شرعابین افرادمذکوروجوددارد که به ترتیب کدامیک آن زن راغسل دهند 2. اگرهیچکدام ازمردهای مذکورآمادگی روحی یاعملی برای چنین کاری راندارندوزن دیکرنباشدآیامردنامحرم میتواند متکفل غسل این زن شود؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. شوهر بر باقی محارم اولویت دارد؛ چرا که شوهر می‌تواند حتی در صورت وجود زنان دیگر، همسر خود را غسل دهد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که غسل به جنس مماثل سپرده شود. 2. محارم زن در نبود زنان دیگر و شوهرش، می‌توانند او را غسل دهند و بهتر است غسل از روی لباس باشد. 3. در نبود جنس مماثل تا وقتی محارم باشند تکلیف غسل میت بر عهده ایشان است و نمی‌توانند آن را بر گردن اجنبی بگذارند، مگر اینکه انجام غسل برایشان ضرر یا حرجی داشته باشد که عرفا تحمل نمی‌شود. 4. اگر هیچ زن یا محرمی برای غسل میت زن وجود نداشت، مرد نامحرم می‌تواند از روی لباس زن را غسل دهد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9118
سوال: 🔸دعای یا محسن قد اتاک... را قبل از تکبیره الاحرام بخوانیم یا بعد از آن؟ پاسخ: باسمه تعالی یا مُحْسِنُ قَدْ اَتاکَ الْمُسیء…، دعایی است که خواندن آن پیش از تکبیرة الاحرام نماز سفارش شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9055
سوال: 🔸در مواردی که انجام نماز مشروط است، اجیری که نماز را مطابق با آن شرط انجام نداد، تکلیفش چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. چنانچه اجیر به شرط موجر در انجام اجاره عمل نکند، مستحق اجرت نیست. 2. اگر شرط شده باشد که اجیر شخصاً مورد اجاره را انجام دهد بدون اجازه موجر نمی تواند انجام مورد اجاره را به فرد دیگری بسپارد ولی اگر شرط نشده باشد، می تواند فرد دیگری را اجیر کند. در این فرض در صورتی که اصلاً خودش مورد اجاره را انجام نداده؛ هرچند به میزان کم، صرفاً باید عین همان مبلغ اجاره قبلی را به اجیر جدید بدهد در غیر این صورت می تواند کمتر از اجاره قبلی را بپردازد. 3. در جایی که باید اجیر شخصاً مورد اجاره را انجام دهد، اگر در انجام مورد اجاره ناتوان شود، اجاره به همان میزانی که انجام نشده است، باطل می شود و باید اجرت دریافتی را به نسبتی که از اجرای مورد اجاره ناتوان شده به موجر بازگرداند و اگر موجر به کلی در دسترس نیست به وظیفه کسی عمل کند که مال مجهول المالک در دست او است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9063
سوال: 🔸1. آیا خرید گوشی موبایل از پس‌انداز برای ازدواج، با توجه به فرسودگی گوشی فعلی و نیاز به خرید موبایل، جایز است؟ یا باید خمس آن مقدار که از پس‌انداز برداشت میکنم رو بپردازم؟ 2. در صورت عدم نیاز به پرداخت خمس، قیمت گوشی ای که میخرم آیا تاثیری در حکم دارد؟ 3. در سوالات مشابه میفرمودید اگر قیمت وسیله ای که خریداری می شود بیش از درآمد سالیانه باشد و بدون پس‌انداز یک‌ساله قادر به خرید آن نباشم خمس تعلق نمی گیرد؛ اما خرید موبایل این دو شرط را ندارد. با این توضیح خمس تعلق می گیرد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. خمس ندارد. 2. در صورتی که موبایل در شأن شما باشد، خمس لازم نیست. 3. چون پس انداز شما به آن جهت بوده خمس تعلق نگرفته و چون الان به تعویض موبایل نیاز دارید خمس تعلق نمی گیرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10016
سوال: 🔸آیا اسلام به میزانی که نسبت به احترام به والدین سفارش نموده است، درباره پدر بزرگ و مادر بزرگ(پدری یا مادری) هم داشته است؟ پاسخ: باسمه تعالی ظاهراً توصیه های مربوط به پدر و مادر شامل اجداد هم می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9110
سوال: 🔸آیا زنی بعد عقد یا عروسی راجع به مهریه در دائم و اجرت در موقت می تواند مدعی غبن شود؟ پاسخ: باسمه تعالی ظاهراً از آنجایی که ازدواج یک عقد مالی نیست، هر چند جنبه مالی در آن وجود دارد، خیار غبن در آن وجود ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9090
سوال: 🔸حکم صحبت کردن و دست دادن با هم‌خوابگاهی‌های دانشگاهی که از شراب اجتناب نمی‌کنند چیست؟ نماز خواندن در اتاقمون که آنها هم در آنجا رفت و آمد می کنند، صحیح است؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. صحبت کردن و دست دادن با افراد مذکور مانعی ندارد. البته بهتر است برای دور ماندن از گناه، بیش از ضرورت با چنین افرادی هم‌صحبت نشوید و از صمیمیت اجتناب کنید. 2. نماز در مکانی که در آن مشروب خورده می‌شود اشکالی ندارد و حتی اگر در نجاست مکان شک باشد باید بنا را بر طهارت گذاشت. 3. در شرایط فعلی، رعایت شئون و رفتار اسلامی از سوی شما می‌تواند مصداق امر به معروف و نهی از منکر باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10010
سوال: 🔸1. آیا در وضعیت فعلی اوضاع اخلاقی و فرهنگی ایران و جامعه جهانی، مهاجرت به دیار غیر مسلمانان برای این مطلب که اگر به خلافی خدای ناکرده دچار شوم در جامعه اسلامی گناه کمتری کرده ام، درست است؟ 2. در صحبت کردن با زنان و دخترانی که پوشش مناسب ندارند و گاهی برای گذراندن امور اجتماعی ناجارا باید با آنها صحبت کنم، وظیفه ما چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1.از نظر معظم له، سکونت و اشتغال به کار و بلکه هرگونه فعالیت مسلمانان در مکانی که صرفاً باعث تقویت کفر یا ظلم گردد، جایز نیست؛ مگر اینکه در مقابل اغراض عقلائی مشروع مانند درمان یا انجام مأموریت های قانونی در میان باشد. 2.اگر در عین تقویت کفر و ظلم، تقویت اسلام و عدالت را نیز به دنبال داشته باشد، به گونه ای که تقویت اسلام و عدالت در حد قابل اعتنا بیش از تقویت کفر و ظلم باشد، جایز است؛ مانند سفرهای تحصیلی که فرد محصل در نهایت قصد برگشت به دار الاسلام دارد. 3. استدلال مطرح شده به هیچ وجه صحیح نیست و غرض عقلایی محسوب نمی‌شود. 4. نگاه کردن به زنی که عمدا حجاب را رعایت نمی‌کند و نیز صحبت با او، بدون قصد لذت، جایز است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10011
سوال: 🔸اگر به کشور عراق بروم و در نماز جمعه شرکت کنم ،الف:وقتی که متوجه زبان عربی نمی‌شوم آیا نماز جمعه بنده صحیح میباشد؟ب :اگر قنوت ها را مثل ما انجام ندهنداشکال دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. برای نماز جمعه همین مقدار که نمازگزار بتواند از کلیات مبحث خطیب آگاه شود کافی است. 2. اگر حتی کلیات مبحث را متوجه نمیشود باز هم نمازش صحیح است. 3. قنوت نماز جمعه که در رکعت اول قبل از رکوع و در رکعت دوم بعد از آن است، امری مستحب است و امام جمعه می‌تواند نماز را بدون قنوت بخواند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10018
سوال: 🔸آیا لازم است مراحل غسل را رعایت کنیم؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. نیت غسل در حین شستن اعضای بدن لازم است. 2 . رعایت ترتیب بین سر و گردن و سایر اعضای بدن واجب است، اما ترتیب میان سمت راست و چپ بنا به احتیاط، مستحب است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10006
سوال: 🔸آیا می توان سند ملک خود را به دیگری اجاره دهیم که با رهن قرار دادن آن وام بگیرد و در قبال آن سند با توافق مبلغ معین یا درصدی از آن وام از او دریافت کنیم؟ پاسخ: باسمه تعالی در فرض سؤال در حقیقت ملک خود را رهن داده و در ازای این کار مبلغی را مطالبه کرده است. دریافت چنین مبلغی اشکال ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9093
سوال: 🔸اگر کسی چیزی بگوید که نمی دانسته حکم سب النبی دارد حکمش چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی چون نمی‌دانسته، گناهی نکرده است و اگر تقصیری متوجه او باشد، توبه کفایت می‌کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9105
سوال: 🔸اگر در معامله ی بین خریدار و فروشنده، تعیین نشود که کالایی که فروشنده می خواهد بفروشد از چه نوع باشد( حلال باشد یا حرام)، و فروشنده، یک کالای سرقتی را به خریدار بدهد، آیا این نوع معامله، کلی فی الذمه بوده و پول دریافت شده متعلق به فروشنده است؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر مورد معامله کلی بوده است، بله ولی از آنجا که کالایی که تحویل داده ملک او نبوده پس کالایی تحویل نداده و شخص فروشنده می تواند ثمن را مطالبه کند یا از پرداخت آن خودداری نماید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10017