eitaa logo
استفتائات ـ آیت الله هادوی تهرانی
39 دنبال‌کننده
11 عکس
0 ویدیو
0 فایل
❗️ کانال رسمی بخش استفتائات ❗️وابسته به دفتر آیت الله هادوی تهرانی ❗️ارسال استفتاء: @hadavi_estefta
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال: 🔸آیا سوزاندن مورچه یا با آب ازمیان بردن آنها یا کشتن آنها جایز است؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. کشتن مورچه اگر موجب آزار یا زحمت مومن است، جایز است؛ اما اگر مزاحمتی برای کسی ندارد، کشتن جایز نیست. 2. آزار و شکنجه موجودات زنده مطلقا حرام است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10045
سوال: 🔸اگر روی قالی ی قطره آب نجس بریزه که عین نجاست نداره و ما ی قطره آب پاک روش بریزیم ایا کافیه برای طهارت و اگر فرش خیس یا خشک باشه مشکلی پیش نمیاد؟ پاسخ: باسمه تعالی ریختن یک قطره آب، در دید عرف صدق شستن نمی‌کند. بنابراین پاک نمی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10048
سوال: 🔸رطوبت خارج شده از زن هنگام جماع و قبل از خروج منی و ارگاسم پاک است یا نجس؟ پاسخ: باسمه تعالی پاک است ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8963
سوال: 🔸 1. آیا انجام روزه و نماز میت توسط فرد غیر بالغ صحیح است؟ 2. اگر یقین به صحت نماز و روزه غیر بالغ داشته باشیم، می توان او را برای نماز و روزه میت اجیر کرد؟ پاسخ: نماز و روزه فردی که به تکلیف شرعی نرسیده ولی به طور صحیح انجام می شود از واجب کفایت می‌کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8968
سوال: 🔸 همانگونه که انسان زنده هنگام استحمام مقداری مو از سر یا بدنش جدا می شود، درهنگام غسل میت، هم ممکن است موهایی از سر یا بدن میت جدا شود. آیا این موها را هم واجب است دفن کنند؟ پاسخ: احتیاط آن است که این موها همراه میت دفن شود؛ مگر اینکه در این کار عسر و حرج باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8967
سوال: 🔸 بنده شخصی مبتلا به اختلال هویت جنسی هستم. این بیماری فشار روحی زیادی به من وارد میکند. آیا از نظر معظم له میتوانم جراحی تغیر جنسیت یا تطبیق جنسیت که در حال حاضر در کشور انجام میشود را انجام دهم ؟ پاسخ: تغییر جنسیت برای چنین شخصی جایز است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8972
سوال: 🔸 فردی چندسال است که درکماست ویاهواسپرتی یاآلزایمر داردوافرادرانمی شناسددرمواردمذکورکه علی القاعده نمازوروزه وقضاازایشان ساقط است آیا1کفاره هم ساقط است که ولی وقیم واولاد ازاموالش بدهند2اگرفردمذکوردارای عیال واموال است آیابازعیال ازاموالش بایدزکات فطره رابرای او وعایله جداکنندواگرخودش تحت تکفل است برایش فطره دهند؟ پاسخ: اگر بیماری در حدی است که تکلیف ساقط می‌شود، کفاره ندارد؛ اما بر شخصی که بیمار، نان‌خور او محسوب می‌شود واجب است زکات فطره او را بپردازد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8979
سوال: 🔸 حکم نگاه کردن به فیلم های سکسی برای زن و شوهر با هم چیست؟ پاسخ: دیدن فیلم‌های تحریک‌کننده در کنار همسر و به قصد استمتاع از او جایز است، هرچند بهتر است از آن اجتناب شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa1695
سوال: 🔸 ۱ تخیل زن و مرد هنگام مجامعت با یکدیگر (مثلا تخیل کنند که در حال سکس سه نفره هستند) چه حکمی دارد؟ ۲ دیدن فیلم پورن هنگام مجامعت چه حکمی دارد؟ ۳اگر مرد داغ است و زن سرد آیا جایز است زن فیلم پورن ببیند تا بتواند پاسخگوی نیاز شوهرش باشد؟ پاسخ: تخیل یا دیدن فیلم‌های تحریک کننده در کنار همسر و به قصد استمتاع از او جایز است، هرچند بهتر است از آن اجتناب شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10075
سوال: 🔸 زنی می‌خواهد طلاق بگیرد و یقین دارد شوهرش در صورت پرداخت مهریه، مهریه را از مال حرام می‌دهد؟ اکنون وظیفه‌اش چیست؟ آیا کلا باید مهریه را نگیرد؟ و اگر گرفت چه‌کار باید کند. پاسخ: 1. اگر مالی که به عنوان مهر داده می‌شود حرام است زن مالک آن نمی‌شود و اگر آن را بگیرد باید به صاحبش برگرداند و اگر نمی‌تواند، باید به مجتهد جامع الشرایط مراجعه کند. 2. تا زمانی که مرد مهر را از مال حلال پرداخت نکند، این دین بر گردن او می‌ماند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8961
سوال: 🔸 خانمی ۳۴ ساله با یک بچه ۶ ساله ساکن ایالت میشیگان آمریکا می‌باشم. به علت اختلافاتی که با شوهرم دارم در حال طی مراحل طلاق قانونی می‌باشم که حدود ۶ ماه ممکن است به درازا بکشد. به علت تلاطمات روحی که مترتب بر حال من و فرزندم بود، مادرم در منزل ما مهمان من شده است، تا مراحل طلاق قانونی پایان یابد. با توجه به اینکه طبق قوانین آمریکا منزل مسکونی متعلق به زن و شوهر ( بالمناصفه ) می‌باشد و اینکه شوهر من اعلام داشته من رضایت به حضور مادرت در خانه مشترکمان ندارم ، مسئله شرعی نمازهای مادر من آیا با مشکل مواجه است ؟ در صورت مثبت‌بودن می‌توانیم قسمتی از منزل را فرضا به مالکیت من فرض نموده و در آن قسمت ایشان نماز بخوانند؟ در صورت منفی‌بودن با توجه به اینکه من بدون حضور مادر امنیت جانی و روحی ندارم و امکان جابجایی منزل هم برایم فراهم نمی‌باشد، آیا ماندن مادر من در منزلم اشکال شرعی دارد؟ پاسخ: 1. در ملک مشترک، امکان تخصیص یک قسمت به عنوان ملک یکی از طرفین، بدون رضایت طرف مقابل، وجود ندارد. 2. اگر واقعا ماندن مادر در منزل دخترش ضرورت دارد و امکان جابه‌جایی برای ایشان وجود ندارد، تصرفات مادر در خانه به مقدار ضروری جایز است و نماز او در صورتی که انجام آن در جایی مانند مسجد ممکن نباشد یا عسر و حرج داشته باشد، صحیح می‌باشد. 3. اضطرار شرعی یعنی اینکه فرد در وضعیتی قرار دارد که ترک این کار منجر به از بین رفتن مصحلت بالاتر یا به وجود آمدن مفسدۀ بیشتری گردد، یا انجام آن بسیار سخت و موجب عسر و حرج باشد. بنابراین صرف سخت بودن یا هزینه‌‌بربودن نقل مکان از این خانه و مانند این امور، اضطرار شرعی محسوب نمی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10070
سوال: 🔸 مهریه ام را یک عدد شکلات تعیین کردم و هیچ قیمتی برای شکلات در نظر نگرفتم و آیا عقدم باطل است؟ پاسخ: 1. هرچیزی که در نظر عرف ارزش مالی داشته باشد در صورت رضایت زن می‌تواند به عنوان مهریه قرار گیرد. 2. بنا بر احتیاط لازم است چیزی که به عنوان مهر مطرح می‌شود، محدوده قیمت مشخصی داشته باشد که بالا و پایین آن تفاوت زیادی نداشته باشد. پس اگر شکلات چنین خصوصیتی را داراست یا عرف از اطلاق آن محدوده‌ای کم را متوجه می‌شود، (به این عنوان که لفظ «یک شکلات» در دید عرف به مبلغ ناچیز انصراف دارد) عقد مزبور صحیح بوده است. 2. احتیاط مستحب آن است ارزش مالی مهریه ناچیز نباشد طوری که عرف بگوید گویا عقد بدون مهریه انجام شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9068
سوال: 🔸 1فردی به رحم خود مالی هدیه می‌دهد و در قبال از او تقاضای کاری دارد؛ ولی رحم یا آن کار را انجام نمی‌دهد یا خراب و ناقص و معیوب انجام می‌دهد. حال می‌تواند هدیه‌ای که به او داده و به نحوی معوضه بوده را پس بگیرد؟ 2 اگرهدیه‌ای به واسطه بدهیم که به دست رحم ما برساند و قبل از وصول به دست رحم پشیمان شویم، می‌توانیم پس بگیریم؟ پاسخ: 1. اگر هبه به ذی رحم مشروط باشد ولی به شرط عمل نشود، پس‌گرفتن آن جایز است. 2. هبه قبل از قبض تثبیت نمی‌شود و می‌توان از آن منصرف شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9014
سوال: 🔸اگر یک تسبیح توی دستشویی بیفتد آیا بیرون آوردن آن واجب است یا اگر نجس شود، پاک کردن آن واجب است ؟ پاسخ: پاک کردن تسبیح واجب نیست؛ مگر اینکه از جنس تربت امام حسین علیه السلام باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10079
سوال: 🔸آیا انسان در هواپیما‌ می تواند نمازش را اینگونه بخواند: در صندلی خود بایستد و به طرف قبله بایستد، سوره حمد و سوره را ایستاده بخواند، سپس ایستاده رکوع کند و چون امکان سجده بر زمین نیست بر سر صندلی مهر بگذارد و پیشانی خود را در آنجا قرار دهد؟ پاسخ: اگر امکان آن را ندارد که خارج از صندلی و با شاکله درست نماز را به جای آورد، می‌تواند به میزان ممکن از آن اکتفا کند و نماز صحیح است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10074
سوال: 🔸درسال 1355پدرم راباغبان قراردادند پدرم ابیاری باغ راانجام داده ودرختان متعددی درباغ کاشتند ودرسال 1375فوت کردند پس از ابیاری باغ را برادرم انجام میدهد هم اکنون صاحب باغ با فروش باغ حق ریشه میدهد ایا این حق ریشه به ارث میرسد ? پاسخ: 1. اگر قرارداد خاصی بین مالک زمین و پدر یا پسر باشد، باید بر اساس آن عمل شود و حق پدر ارث خواهد بود. 2. اگر قرارداد خاصی نباشد، بر اساس عرف عمل می‌شود، و در هر حال، سهم پدر از حق ریشه ارث است و حق پسر مربوط به خودش است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8981
سوال: 🔸در محل کار، همکاران یک بازی انجام می‌دهند؛ اما به صورت شرط بندی، به این صورت که بازنده برای همه همکاران خوراکی بخرد. آیا خوردن این خوراکی توسط بنده مشکل دارد؟ پاسخ: 1. شرط بندی حرام است. 2. اگر آنچه خریداری می‌شود از باب الزام به شرط است و خریدار فقط از این جهت راضی است، خوردن آن اشکال دارد؛ ولی اگر خریدار با قطع نظر از شرط بندی راضی به این است که شما از آنچه خریداری کرده مصرف کنید، اشکالی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10082
سوال: 🔸آیا وقت نماز مغرب، غروب (استتار قرص خورشید) است یا مغرب (رفتن حمره مشرقیه)؟ پاسخ: وقت نماز مغرب، غروب است، به این معنا که قرص خورشید از افق محل پنهان شود، به طوری که اگر مانعی مانند کوه یا ساختمان‌های مرتفع نبود، رؤیت خورشید ممکن نبود و این همزمان با مغرب یعنی رفتن حمره مشرقیه، به معنای عبور سرخی طرف مشرق از بالا سر، است. پس این دو، ملاک‌های جداگانه نیستند؛ بلکه ملاک واحد هستند که یکی به دیگری بر می‌گردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10072
سوال: 🔸کسى که هنگام وضو، صورت و دستان خود را از پایین به بالا بشوید، درحالی که جاهل قاصر است، چه حکمى دارد؟ پاسخ: هر کس در هنگام وضو، صورت و دست خود را از پایین به بالا بشوید، وضوی او باطل است؛ هر چند جاهل قاصر باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10084
سوال: 🔸سؤال در مورد طهارت و نجاست کافر است که آیا او پاک است یا نجس؟ به نظر شما آیا او از نظر اعتقادی و اخلاقی نجس و بدنش پاک است؟ پاسخ: کافر از اهل کتاب پاک است و سایر کفار، بنا بر احتیاط، نجس هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10084
سوال: 🔸 درآمد ناخن کار ها حکمش چیست؟ همچنین درآمد آرایشگرانی که کاشت مژه می‌کنند و آرایش می‌کنند آیا جایزه با این فرض که بدانند آن افراد به نامحرم‌ها رویشان را نشان می‌دهند؟ پاسخ: این گونه درآمدها حرام نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10086
سوال: 🔸 خانمی در حال احرام عمره، حائض بوده است. بعد از اینکه یقین به طهر پیدا کرد و اعمال را انجام داد، خونی می بیند. چون به طهارت از حیض یقین داشته در مورد این خون دقت کافی به خرج نمی دهد و نزدیکی می کند. بعد متوجه می شود که خون حیض بوده که اگر همان موقع دقت می کرد، متوجه می شد. آیا بر این زن کفاره واجب است؟ پاسخ: این زن در واقع اعمال عمره را در حال حیض انجام داده است. بنابراین طواف و نماز طواف وی صحیح نبوده و بدین جهت از احرام خارج نشده بوده و نزدیکی وی در حال احرام و در حال حیض رخ داده است. حال اگر در این موضوع کوتاهی کرده باشد، کفاره بر عهده اش می آید و اگر تقصیر و کوتاهی نکرده باشد، کفاره ای بر او واجب نیست. بنابراین: 1. اگر در زمانی که خون را دیده، یقین داشته که خون حیض نیست و مثلاً به همین جهت دقت و وارسی در آن نکرده است، کوتاهی نکرده و کفاره ای بر این زن واجب نیست. 2. اگر در آن زمان شک داشته و شکش در این بوده که خون حیض است یا خون دمل، خون حیض است یا خون بکارت، باید دقت و وارسی می کرد و اگر چنین نکرده، کوتاهی کرده است و باید کفارۀ «نزدیکی در حال احرام» را بدهد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa6600
سوال: 🔸 ۱ مردی دو همسر دارد هنگام مجامعت همزمان با آنها خودبخود عورت های هم را میبینند و تماس های بدنی پیدا میکنند حکمش چیست؟ ۲آیا جایز است به دستور مرد آنها هم را نوازش کنند تا مرد لذت ببرد؟ پاسخ: 1. نزدیکی همزمان با دو زن مکروه است و اگر مستلزم وقوع حرام باشد (مثل رویت عورت یک زن توسط دیگری) جایز نیست. 2. برای مرد جایز نیست از همسران خود بخواهد برای لذت او کار حرامی انجام دهند و اگر چنین کند تمکین از آن خواسته حرام است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10092
سوال: 🔸درخواست های جنسی غیر معمول زوجین از یکدیگر تا چه حد باید تمکین شود؟ پاسخ: 1. تمکین از مرد تنها در نزدیکی از قُبُل (جلو) واجب است و در غیر آن واجب نیست. 2. تمکین از خواسته‌ای که مستلزم وقوع حرام است جایز نیست. 3. استفاده از محرک جنسی اعم از خیال، وسایل و لباس‌های مذکور در خلوت زوجین و به قصد استمتاع از یکدیگر جایز است اما بهتر است از آن اجتناب شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10093
سوال: 🔸هرگاه خریدار از اول قصدش این باشد که پول جنس را از پول حرام بدهد، معامله چه حکمی دارد؟ پاسخ: معامله صحیح نیست؛ مگر اینکه مشتری در هنگام معامله چنین قصدی نداشته باشد و بعد از معامله چنین چیزی را قصد کند که در این صورت معامله صحیح است؛ ولی پرداخت از مال حرام جایز نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10095