eitaa logo
استفتائات ـ آیت الله هادوی تهرانی
40 دنبال‌کننده
8 عکس
0 ویدیو
0 فایل
❗️ کانال رسمی بخش استفتائات ❗️وابسته به دفتر آیت الله هادوی تهرانی ❗️ارسال استفتاء: @hadavi_estefta
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال: 🔸سؤال در مورد طهارت و نجاست کافر است که آیا او پاک است یا نجس؟ به نظر شما آیا او از نظر اعتقادی و اخلاقی نجس و بدنش پاک است؟ پاسخ: کافر از اهل کتاب پاک است و سایر کفار، بنا بر احتیاط، نجس هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10084
سوال: 🔸 درآمد ناخن کار ها حکمش چیست؟ همچنین درآمد آرایشگرانی که کاشت مژه می‌کنند و آرایش می‌کنند آیا جایزه با این فرض که بدانند آن افراد به نامحرم‌ها رویشان را نشان می‌دهند؟ پاسخ: این گونه درآمدها حرام نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10086
سوال: 🔸 خانمی در حال احرام عمره، حائض بوده است. بعد از اینکه یقین به طهر پیدا کرد و اعمال را انجام داد، خونی می بیند. چون به طهارت از حیض یقین داشته در مورد این خون دقت کافی به خرج نمی دهد و نزدیکی می کند. بعد متوجه می شود که خون حیض بوده که اگر همان موقع دقت می کرد، متوجه می شد. آیا بر این زن کفاره واجب است؟ پاسخ: این زن در واقع اعمال عمره را در حال حیض انجام داده است. بنابراین طواف و نماز طواف وی صحیح نبوده و بدین جهت از احرام خارج نشده بوده و نزدیکی وی در حال احرام و در حال حیض رخ داده است. حال اگر در این موضوع کوتاهی کرده باشد، کفاره بر عهده اش می آید و اگر تقصیر و کوتاهی نکرده باشد، کفاره ای بر او واجب نیست. بنابراین: 1. اگر در زمانی که خون را دیده، یقین داشته که خون حیض نیست و مثلاً به همین جهت دقت و وارسی در آن نکرده است، کوتاهی نکرده و کفاره ای بر این زن واجب نیست. 2. اگر در آن زمان شک داشته و شکش در این بوده که خون حیض است یا خون دمل، خون حیض است یا خون بکارت، باید دقت و وارسی می کرد و اگر چنین نکرده، کوتاهی کرده است و باید کفارۀ «نزدیکی در حال احرام» را بدهد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa6600
سوال: 🔸 ۱ مردی دو همسر دارد هنگام مجامعت همزمان با آنها خودبخود عورت های هم را میبینند و تماس های بدنی پیدا میکنند حکمش چیست؟ ۲آیا جایز است به دستور مرد آنها هم را نوازش کنند تا مرد لذت ببرد؟ پاسخ: 1. نزدیکی همزمان با دو زن مکروه است و اگر مستلزم وقوع حرام باشد (مثل رویت عورت یک زن توسط دیگری) جایز نیست. 2. برای مرد جایز نیست از همسران خود بخواهد برای لذت او کار حرامی انجام دهند و اگر چنین کند تمکین از آن خواسته حرام است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10092
سوال: 🔸درخواست های جنسی غیر معمول زوجین از یکدیگر تا چه حد باید تمکین شود؟ پاسخ: 1. تمکین از مرد تنها در نزدیکی از قُبُل (جلو) واجب است و در غیر آن واجب نیست. 2. تمکین از خواسته‌ای که مستلزم وقوع حرام است جایز نیست. 3. استفاده از محرک جنسی اعم از خیال، وسایل و لباس‌های مذکور در خلوت زوجین و به قصد استمتاع از یکدیگر جایز است اما بهتر است از آن اجتناب شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10093
سوال: 🔸هرگاه خریدار از اول قصدش این باشد که پول جنس را از پول حرام بدهد، معامله چه حکمی دارد؟ پاسخ: معامله صحیح نیست؛ مگر اینکه مشتری در هنگام معامله چنین قصدی نداشته باشد و بعد از معامله چنین چیزی را قصد کند که در این صورت معامله صحیح است؛ ولی پرداخت از مال حرام جایز نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10095
سوال: 🔸شخصی در سربازی یک مسیحی را ضربه زده، یا شخص دیگری، اگر یک ناصبی را زده، آیا دیه بر آنها واجب است یا از آنها حلالیت بطلبد ؟ پاسخ: 1. اگر کسی شخصی از اهل ذمه را مورد ضرب و شتم قرار دهد و منجر به ایجاد اثر یا آسیب شود دیه لازم می‌گردد؛ مگر اینکه فرد ببخشد. 2. زدن کافر حربی دیه ندارد. 3. ناصبی بودن شخص باید احراز شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10081
سوال: 🔸موقع دست و رو شستن نیاز دارم آب بخورم و اگه نخورم حالم بد میشه(بخاطر اخلاط موجود در گلو) و مشکل به شدت سختیه برام در حدی که ماه رمضان برام عذاب آور میشه،سعی میکنم بیدار شدم دهنم رو بشورم و خب برای اینکه آب وارد گلو نشه کامل تخلیه میکنم و دستمال کاغذی میزارم دهنم و سال پیش ماه رمضان رو اینجوری گذروندم اما حالت تهوع میگیرم و اون لحظه خیلی اذیت میشم صبح ها ،الانم که کم مونده به این ایام میخواستم بدونم راه حلی وجود داره که انقدر زجر اور نباشه برا و راحت روزه بگیرم؟امکانش هست به قدری که موقع دست و رو شستن این مشکلم رفع بشه اب بخورم؟ پاسخ: هنگام روزه برای خالی کردن آبی که در دهان است نیازی به خشک کردن دهان نیست و همین مقدار که عرف بگوید آب خارج شده و آنچه مانده آب دهان است کفایت می‌کند و معمولا این امر با سه بار خالی کردن آب دهان حاصل می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10090
سوال: 🔸مکانی با ادرار نجس شده و من با شلنگی که به شیر آب وصل بود می خواستم هم عین نجاست را برطرف کنم و هم مکان را پاک کنم. در حین آب کشی ، شلنگ از شیر آب جدا شد. می خواستم بدونم این آب حکم آب قلیل را داره یا کر؟ آیا مکان پاک شده یا نجس است و آبی که در مکان جمع شده است آیا پاک است یا نجس؟ پاسخ: 1. به طور معمول وقتی شلنگ از منبع جدا می‌شود، جریان قطع می‌شود و تنها آب کمی بیرون می‌ریزد. پس به احتمال قوی، اگر شخص میداند که عین نجاست برطرف و زمین آب کشیده شده اما در وصل بودن آب به منبع کر شک دارد، آب واقعا کر بوده است. ضمن اینکه در این مورد اصل هم اقتضا دارد که بنا را بر کر بودن آب بگذارد. 2. اگر به حسب فرض، فرد یقین داشته باشد که بخش اصلی آبکشی بدون اتصال به منبع کر صورت گرفته است، چون نجاست از ادرار است، در صورتی که بعد از برطرف شدن عین نجاست یک بار شستشو انجام شده باشد، پاک محسوب می‌شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10023
سوال: 🔸من فقط با کمک خوردن آب می‌توانم در ماه رمضان روزه بگیرم، آیا آب خوردن هنگام روزه ماه رمضان برای کسی که زخم معده و سوزش معده دارد جایز است؟ پاسخ: 1. اگر روزه برای فرد موجب حرج است؛ اما تنها خوردن مقدار کمی آب، روزه گرفتن را ممکن می‌کند، فرد می‌تواند به مقداری که رفع حرج می‌کند آب بنوشد و روزه صحیح است. 2. اگر روزه برای فرد ضرر دارد، روزه گرفتن واجب نیست؛ بلکه حرام است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10098
سوال: 🔸لاک ناخن در هرصورتی باید از نامحرم پوشانده بشه؟حتی اگر رنگ های ملایم داشته باشه و ساده باشه و رنگی که جلب توجه نکنه هم این حکم رو داره؟ پاسخ: اگر لاک زینت بخش دست نیست، پوشاندن آن از نامحرم لازم نیست و در غیر این صورت باید از چشم نا محرم حفظ شود مثلا با چیزی مثل دستکش پوشانده یا پاک گردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10100
سوال: 🔸سلام فردی در گناه لواط مفعول شده توبه وجبران آن گناه بعد از سالها چیست؟ پاسخ: 1. توبه از گناهاه کبیره ممکن است. 2. در توبه فرد باید نادم باشد و عزم و تصمیم بر ترک آن گناه و عدم تکرارش داشته باشد و برای موفق شدن در این کار، سعی کند از مقدماتی که زمینۀ رجوع به آن گناه را فراهم می کند، دروی کند. همچنین علاوه بر ندامت باید از خدای متعال طلب غفران کند. 3. در مواردی که حق الله تضییع شده باشد، ندامت درونی کافی است و به هیچ وجه نباید به گناه خود حتی در محکمه اعتراف کند؛ مثلاً در گناهانی که حد شرعی دارد، نباید به گمان اینکه با اعتراف و اجرای مجازات پاک می شود، حتی در نزد محکمه به گناهش اعتراف کند. 4. در جایی که حق الناس تضییع شده است، در صورتی که امکان جبران خسارت وجود دارد، باید آن را جبران کند؛ البته تا جایی که ممکن است برای جبران باید به گونه ای عمل کند که هیچ کسی حتی فرد خسارت دیده از گناه وی مطلع نگردد. 5. حق کسی بر گردن مفعول لواط نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10101
سوال: 🔸محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی هادوی تهرانی(حفظه الله) با سلام و تحیت : باصلوات بر محمد و آل محمد (ص)، احتراما خواهشمند است نظر فقهی خود در مورد سوال ذیل اعلام فرمایید سوال : چنانچه خبری بصورت شیاع در جامعه مسلمین(گروه خاصی از مردم که موضوع مرتبط با آنها است) ترویج پیدا نماید و شخصی نیز به نقل از دیگران خبر مذکور را بیان کند در فرضی که چند نفر محدود از آن جامعه مدعی عدم صحت خبر شوند و مابقی ادعایی مطرح نکنند، آیا با توجه به قاعده "العهده علی الراوی" شخصی که خبر را به نقل از دیگران اعلام کرده مرتکب گناهی شده است یا خیر؟ پاسخ: در صورتی که این خبر غیبت یا تهمت و یا امثال این محرمات نباشد و شخص به عنوان نقل قول از دیگران آن را بازگو کند، اشکالی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10103
باسمه تعالی روز دوشنبه بیست و یکم اسفند ۱۴۰۲ روز آخر ماه مبارک شعبان است. علی رغم اعلام روز دوشنبه بیست و یکم اسفند ۱۴۰۲ به عنوان روز اول ماه مبارک رمضان توسط کشورهای مختلف عربی از آنجا که رویت هلال با چشم غیر مسلح در هیچ یک از مناطق مشترک با ایران در شب ثابت نشده است، بلکه به لحاظ علمی غیر ممکن بوده است، روز سه‌شنبه بیست و دوم اسفند ۱۴۰۲ روز اول ماه مبارک رمضان است. مهدی هادوی تهرانی قم آشیانه آل محمد علیهم السلام 🔗 www.hadavi.info آدرس کانال های ایتا 🔗 @hadavi_info 🔗 @hadavi_droos 🔗 @hadavi_tafsir 🔗 @hadavi_esteftaat
❇️❇️❇️ برگزاری جلسات تفسیر سوره مبارکه المدثر توسط حضرت آیت الله هادوی تهرانی مدظله در ماه مبارک رمضان 1445 مکان: مسجد مدرسه آیت الله گلپایگانی (ره) زمان: سه شنبه 22 اسفندماه 1402 (1 رمضان المبارک) یک ساعت به نماز ظهر لازم به ذکر است علاوه بر برگزاری جلسات به صورت حضوری از طریق: 1- لایو آپارات به آدرس (https://www.aparat.com/hadavi_tehrani/live) 2- لایو فیس بوک (https://www.facebook.com/Mahdi-Hadavi-Tehrani-1077667698962346/) در دسترس می باشد. در ضمن جلسات مزبور جمعه ها و ایام تعطیل رسمی، برگزار نمی گردد. روابط عمومی دفتر آیت الله هادوی تهرانی 🔗 www.hadavi.info آدرس کانال های تلگرام 🔗 @hadavi_info 🔗 @hadavi_droos 🔗 @hadavi_tafsir 🔗 @hadavi_estefta 🎞 https://www.aparat.com/hadavi_tehrani 💻 https://instagram.com/hadavitehrani 💻 https://instagram.com/hadavi_droos 🎥 https://www.aparat.com/hadavi_tehrani/live 💻https://www.facebook.com/Mahdi-Hadavi-Tehrani-1077667698962346/
جدول زکات فطره و کفاره دفتر آیت الله هادوی تهرانی @hadavi_info
سوال: 🔸آیا شنیدن صدای آواز زن (ترانه ،شعر ، مداحی،و....) توسط مردان با شرط غنایی نبودن و فقط به صرف اینکه زن خوانده حرام است؟ پاسخ: اگر تحریک کننده نباشد، اشکالی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10203
سوال: 🔸رفتن به حج در شرایط حال حاضر که حکومت مستبدد و ظالم و ... بر حرمین حاکم است و ظلمش را در حمله به یمن و عدم دفاع از غزه به اوج رسانده آیا تایید ظالم و مخالف با روح حج نیست؟ پاسخ: خیر، حج بر هر که استطاعت دارد واجب است و چنین اموری که در طول تاریخ در بیشتر دوره ها وجود داشته است، مانع از وجوب آن نمی شود؛ البته ظاهراً حج هیچ ربطی به تأیید حکومت عربستان ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10202
سوال: 🔸آرایش زیر پوستی برای بانوان چه حکمی دارد؟(آرایشی که هرچند به قصد زیبایی انجام میشود و آنها را زیبا تر میکند ولی چون نامحسوس است معلوم نیست که ذاتی خودشان است یا مواد آرایشی) پاسخ: پوشاندن آرایش زیر پوستی از نامحرم واجب است، مگر این که عرفاً آرایش محسوب نشود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10201
سوال: 🔸حکم شرعی حالت های زیر را از نظر جنابعالی درخواست دارم( از جهت قضا و تعلق کفاره) 1. خانم بارداری یا شیرده ای که بجهت ضرر برای خودش روزه نمیگیرد اگر تا سال بعد امکان قضا داشت؟ 2. اگرهمین خانم امکان قضا نداشت(بدلیل همبن عذر) چطور است؟ 3. خانم باردار یا شیر دهی که بخاطر ضرر برای بچه اش روزه نمیگیرد اگر تا سال بعد امکان قضا داشت؟ 4. همین خانم اگر امکان نداشت(بدلیل همین عذر)؟ پاسخ: 1. برای روزه نگرفتن در ماه مبارک رمضان قضا و کفاره بر او واجب است و برای تاخیر در قضای رمضان یک کفاره دیگر نیز بر وی واجب است. 2. برای روزه نگرفتن در ماه مبارک رمضان قضا و کفاره بر او واجب است و برای تاخیر در قضای رمضان کفاره دیگری بر وی واجب نیست. 3. برای روزه نگرفتن در ماه مبارک رمضان قضا و کفاره بر او واجب است و برای تاخیر در قضای رمضان یک کفاره دیگر نیز بر وی واجب است. 4. برای روزه نگرفتن در ماه مبارک رمضان قضا و کفاره بر او واجب است و برای تاخیر در قضای رمضان کفاره دیگری بر وی واجب نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10200
سوال: 🔸روی پا و کف پای زن در مقابل نامحرم یا در نماز و خارج نماز اگر برهنه باشد یا با جوراب خیلی نازک پوشانده شده باشد، ایرادی دارد؟ پاسخ: 1. پوشاندن روی پا یا کف پا در مقابل نامحرم واجب است. 2. پوشاندن روی پا یا کف پا جزو پوشش واجب برای نماز نیست و اگر نپوشاند نمازش صحیح است 3. اگر هنگام نماز با اینکه در معرض دید نامحرم بوده است، روی پا یا کف پا را نپوشانده، کار حرام مرتکب شده است، ولی نمازش صحیح است. 4. اگر این جوراب ها به دلیل نازک و جذاب بودنشان باعث تحریک شهوت می شوند، استفاده از آن ها حرام است و حجاب شرعی رعایت نشده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa7970
سوال: 🔸اگر زن بفهمد مقداری از مویش در هنگام نماز بیرون مانده بوده، نمازش چه حکمی دارد؟ پاسخ: 1. اگر نامحرم وجود دارد، پوشاندن تمام بدن برای نماز لازم است؛ البته پوشاندن صورت و دست ها تا مچ لازم نیست. 2. در فرض سوال اگر نامحرم وجود دارد و بعد از نماز بفهمد که مقداری از مویش بیرون مانده است، نمازش صحیح است و اگر هنگام نماز متوجه شود، باید بپوشاند و نمازش صحیح است و اگر نامحرم وجود ندارد، نماز در هر حال صحیح است؛ زیرا در این حال پوشاندن سر و گردن و دست و پاها تا مچ لازم نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa5392
سوال: 🔸اگر زن با چادر و لباس آستین کوتاه نماز بخواند؛ یعنی لباس زیر چادر، پوشش کامل را ندارد، نمازش چه حکمی دارد؟ پاسخ: 1. اگر نامحرم وجود دارد، همین مقدار که با چادر تمام بدن را بپوشاند برای نماز کافی است؛ البته پوشاندن صورت و دست ها تا مچ لازم نیست. 2. اگر نامحرم وجود ندارد، پوشاندن سر و گردن و دست و پاها تا مچ لازم نیست. 3. در فرضی که نماز یک نفر باطل باشد، فاصلۀ بین سایر مأمومین به اندازۀ آن یک نفر نمازگزار جماعت را مخدوش نمی کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa7211