eitaa logo
استفتائات ـ آیت الله هادوی تهرانی
40 دنبال‌کننده
8 عکس
0 ویدیو
0 فایل
❗️ کانال رسمی بخش استفتائات ❗️وابسته به دفتر آیت الله هادوی تهرانی ❗️ارسال استفتاء: @hadavi_estefta
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال: 🔸شخصی با آب سرد غسل جنابت کرد وغسلش تمام شد. ولی بعد از چند دقیقه یا چند ساعت، قدری احساس مشکل کرد. فرض کنیم قدری سرماخوردگی شده، چند بار سرفه کرد یا بدنش از سرما قدری می لرزید، یا در روده اش سرماخوردگی شده (با معذرت) در یک روز چند بار به دستشویی (غائط) می رفت‌. آیا در این حال غسلش صحیح است ؟ پاسخ: باسمه تعالی ۱. با توجه به توضیحات سؤال، انجام غسل در نظر عرف ضرری نبوده و از این جهت غسل شما با اشکال مواجه نیست و صحیح بوده است. (همان جواب سوال مشابه) ۲. اگر فردی غسل کند و بعداز آن بفهمد برایش ضرر داشته است، غسل صحیح است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10281
سوال: 🔸طی یک ماه اخیر در بستر تلگرام، انواع مختلف بازی‌ها مانند نات‌کوین، همستر و ... راه‌اندازی شده است که توجه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را به خود جلب کرده است. مطابق وعده‌ای که مدیران این بازی‌ها داده‌اند پس از کسب امتیاز در قالب سکه، این سکه‌ها قیمت‌گذاری شده و قابل خرید و فروش خواهد بود. برای نمونه یکی از این بازی‌ها، فرآیندهای خود را تکمیل کرده و در نهایت تبدیل به ارز دیجیتال شده و هم اکنون عده‌ای از آن بهره‌مند شده‌اند. به نظر حضرت‌عالی آیا مشارکت در این برنامه‌ها و کسب درآمد احتمالی از این روش مجاز است یا خیر؟ پاسخ: باسمه تعالی همان گونه که قبلاً بیان شده است:به طور کلی اگر رمزارزی دارای مالیت عرفی و ارزش عقلایی باشد و مشکلی مانند «احتمال عقلایی ضرر قابل توجه» در آن نباشد، از نظر شرعی دارای ارزش و مالیت خواهد بود و در اختیار قرار دادن دانش فنی، سرمایه گذاری و انجام فرآیند ماینینگ برای تولید این نوع رمزارز و نیز خرید و فروش آن جایز است. بنابراین اگر رمزارزی مثلاً به دلیل سرعت نقل و انتقال و ارزانی نقل و انتقال، ارزش مبادله ای داشته باشد و افزون بر آن یکی از دو حالت زیر در مورد آن احراز شود، از نظر شرعی دارای ارزش و مالیت خواهد بود و در اختیار قرار دادن دانش فنی، سرمایه گذاری و انجام فرآیند ماینینگ برای تولید این نوع رمزارز و نیز خرید و فروش آن جایز است. این دو حالت عبارتند از : الف ـ هیچ شخص یا سازمان یا دولتی، هیچ گونه تسلطی بر سیستم آن رمزارز یا هیچ گونه نظارتی بر نقل و انتقالات آن ندارد. (البته چنین فرضی بسیار دور از واقعیت به نظر می‌رسد.) ب ـ شخص یا سازمان یا دولتی بر آن نظارت و تسلط داشته باشد، ولی آن شخص یا سازمان یا دولت، شناخته شده و معتبر باشد که با ملاحظۀ اعتبار و حیثیت آن در جامعه و جهان ، احتمال ایجاد اختلال در سیستم این رمزارز و یا از بین بردن آن در نظر عقلا منتفی باشد. در این موارد از جهات یاد شده، رمزارز مزبور با مشکل «احتمال عقلائی ضرر قابل توجه» مواجه نیست و از نظر شرعی دارای ارزش و مالیت خواهد بود و در اختیار قرارد دادن دانش فنی، سرمایه گذاری و انجام فرآیند ماینینگ برای تولید این نوع رمزارز و نیز خرید و فروش آن جایز است. با توجه به این توضیحات از آنجایی که سکه های حاصل از بازی های مانند نات کوین، همستر و ... از نظر شخص یا سازمان یا دولتی که بر آن نظارت و تسلط دارد، وضعیت مشخصی ندارد، مبادله با آن جایز نیست، مگر این که احراز شود هیچ گونه ضرری متوجه صاحبان و استخراج کنندگان آن نمی شود. البته به نظر می رسد استخراج آن به شکلی بیمارگونه اشخاص را از فعالیت های سالم اقتصادی باز می دارد و امید واهی به دستیابی به ثروتی کلان از این طریق افراد را به بیماری های مختلف جسمی و روانی گرفتار می کند، بنا بر این، گسترش بازی با این گونه بازی ها ظاهراً نوعی آسیب اجتماعی است که برخی مشکلات موجود باعث اقبال به آن شده و باید از سوی مسئولان با کارشناسی دقیق شناسایی و درمان شود و از این جهت حتی پرداختن به این بازی ها خالی از مشکل نیست و بنا بر احتیاط واجب، باید از آن اجتناب شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10279
سوال: 🔸فتوای آیت الله هادوی تهرانی در خصوص فعالیت در حوزۀ بیت کوین چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی حکم شرعی یک رمز ارز (بیت کوین Bitcoin) پس از جلسات متعدد کارشناسی در مورد بیت کوین و بررسی آن از دیدگاه ها و جهات مختلف این امر آشکار شد که بیت کوین هرچند به لحاظ سهولت نقل و انتقال و ارزانی آن و توهم ناشناخته بودن طرفین معاملات و گمان عدم تسلط کشور یا سازمان یا شخصی خاص بر آن، دارای مالیت و ارزش عقلایی است. ولی به جهت شناخته شدن اطراف معامله و کنترل تمام معاملات و ثبت آنها توسط پروتکل بیت کوین که بر اساس تکنولوژی بلاک چین (Blockchain) صورت می‌گیرد و احتمال قریب به یقین تسلط استکبار جهانی (به احتمال زیاد NSA در آمریکا) بر این پروتکل و در اختیار داشتن اکثریت سکه های Bitcion توسط آنها و امکان شناختن تمام معاملات پنهان و روش های انتقال پول و دور زدن تحریم هایی که از این ابزار در آنها استفاده می‌شود، بیت کوین فاقد ارزش و مالیت شرعی است. و ورود در سامانه آن برای خرید این رمزارز یا انجام نقل و انتقال آن و همچنین هر گونه اقدامی در راستای استخراج آن از نظر شرعی ممنوع می‌باشد. البته اگر کسی به صورت قهری از طریق مثلا ارث مالک بیت کوین شود، باید در اسرع وقت نسبت به تبدیل آن به ارز یا کالای دیگری اقدام کند و این تبدیل نباید با انتقال بیت کوین به یک مسلمان یا خروج این دارایی از محدوده دارایی های امت اسلامی صورت پذیرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10280
سوال: 🔸اگرفردموقعی به نمازجماعت برسدکه به گمانش اودرتشهدرکعت آخراست ولذادرحال ایستاده اقتدامیکندومی نشیندتادرک تشهدامام رابنمایدبعدتشهدمی فهمدامام برای رکعت بعدایستاداین فرددرچنین حالی وظیفه اش چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی نماز را با امام ادامه دهد و از رکعت بعدی رکعت اول خود حساب کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8828
سوال: 🔸شخصی مجروح می شود و دیه اش پرداخت می شود و پس از پنج سال فوت می نماید و کارشناس عوارض تصادف را علت فوت اعلام کرده است. آیا ورثه متوفی استحقاق دریافت دیه فوت دارند؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. اگر عرف و عقلا این مرگ را مرتبط به آن جنایت نمی بینند،هر چند از نظر اطباء نتیجه آن باشد، ورثه استحقاق دیه فوت ندارند. 2. اگر این مرگ نتیجه عرفی و عقلانی همان جراحت باشد، ورثه استحقاق دیه جراحت نداشته اند و فقط استحقاق دیه فوت دارند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8882
سوال: 🔸به شخصی کالایی را می فروشیم خریدار قبل از معامله با من شرط کرده قیمتی که به من می دهی باید کمتر از جای دیگه باشه حقیقتا من احساس می کنم که اگه بخوام به مشتریان دیگه بالاتر بفروشم اجحاف درحق خریدار ومردم میشه ومشتریام کم میشه به همین خاطر ان شرط که با ان مشتری گذاشتم تخلف شرط می کنم حالا سوالاتی داشتم ایا معامله بنده حرام میشه وسوال دوم ایا اگه روزی متوجه بشه که من تخلف کردم از شرط می تونه معامله را فسخ کند وسوال سوم ایا معصیتی شده پاسخ: باسمه تعالی 1. معامله صحیح است. 2. هر گاه شخص از تخلف شرط مطلع شود، می تواند معامله را فسخ کند. 3. عدم عمل به شرط جایز نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10277
سوال: 🔸اگرفردی درسفرشرعی نمازش راشکسته خواندووقتی به وطن رسیدکه هنوزوقت هست آیالازم است هرچندبنابراحتیاط واجب یامستحب دوباره نمازش رابخواند؟ پاسخ: باسمه تعالی خیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10275
سوال: 🔸اگر مقداری خاک با سنگ قبر امام حسین یا مقداری خاک با تربت امام حسین مخلوط شود اون مقدار خاک تربت محسوب میشه؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر مقداری خاک با تربت مخلوط شود و فقط در صورتی که میزان خاک به قدری کم باشد که مجموعه در نظر عقلا تربت محسوب شود، حکم تربت را دارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10270
سوال: 🔸انحراف صورت در چه حدی از قبله در نماز واجب جایز هست پاسخ: باسمه تعالی انحراف صورت از قبله در حد چپ و راست، یعنی تا جایی که زاویه انحراف به 90 درجه نرسد، جایز است ولی بهتر است از آن اجتناب شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10271
سوال: 🔸دختر ۱۶ ساله ای چند ساله با پسری رابطه دوستی داشتند میخواستن باهم ازدواج کنن ولی به دلایلی الان ۱۵ روزه رابطشون قطع کردن پدر دختر فوت شده و پدربزرگش قیمشونه الان برای دختر خواستگار دیگه ای اومده و دختر تن به ازدواج نمیده و میگه با اون پسر برای مدت ۳ سال محرمیت خونده بودن ایا محرمیت این دختر بدون اجازه جد پدری درست بوده درحالی که اون پسر اهل تسنن هم بوده؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر دختر رشیده باشد و مصالح زندگی زناشویی خود را تشخیص دهد، بدون اذن پدر یا جد پدری ازدواج موقت و دائم وی صحیح است. در این مورد با توجه به سن دختر به نظر نمی رسد که رشیده باشد. از طرفی اگر پسر سنی است چطور با این دختر ازدواج موقت کرده است!؟ ظاهراً ازدواج موقت صحیح نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10265
سوال: 🔸آیا دمپایی اگر دوخته باشد یا مرد و زن بخواهند در حال احرام بخوابند نمی‌توانند پتو و ملافه روی سر بکشند؟ پاسخ: باسمه تعالی این گونه موارد اشکالی ندارد، هر چند بهتر است از آن اجتناب شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10297
سوال: 🔸آیا قاعده قرعه در قرعه کشی خودرو رعایت میشود؟ پاسخ: باسمه تعالی قاعده قرعه ارتباطی به قرعه کشی خودرو ندارد. این قرعه کشی بر اساس قراری که از ابتدا با متقاضیان گذاشته می شود، برگزار می گردد. قاعده قرعه مربوط به موردی است که حقی از قبل در واقع وجود دارد و چون نمی توان آن را تعیین کرد، به قرعه مراجعه می شود. در اینجا از ابتدا با متقاضیان قرار گذاشته می شود که خودرو به کسانی که نامشان در قرعه کشی معلوم می شود، تعلق می گیرد. پس قبل از قرعه‌کشی حقی برای کسی جز مشارکت در قرعه کشی وجود ندارد، حق مشارکت در قرعه کشی هم برای تمام متقاضیان ثابت و مسلم است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10286
سوال: 🔸اگر یک طرف پارچه به نجاست مدفوع باشه یک مقداری هم به طرف دوم پارچه سرایت کرده باشه اما نه عین نجاست طرف دوم پارچه میشه واسطه اول یا دوم؟ پاسخ: باسمه تعالی واسطه اول ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10294
سوال: 🔸آیا عاشق کسی شدن و از ته دل تمجید کردن فرد باعث چشم زدن و ضرر به اون فرد می شود؟ منظورم از راه حرام نیست کلا منظورم عاشق کسی بودن است مثلا بین زن و شوهر آیا این باعث چشم زدن می شود؟ یا بیش از حد دوست داشتن فرزند یا اعضای خانواده. یک مقدار از اینترنت خوندم ولی درست متوجه نشدم، اگر من الان صدقه بدم یا ذکر بگم دیر نیست؟ بیشتر منظور سوالم سر عاشق کسی بودن هست که خب ماهیتش همین خواستن و تمجیده، آیا ممکنه این باعث ضرر به فرد مقابل بشه؟ ببخشید مزاحمتون شدم و از تمام راهنمایی هاتون سپاسگزارم. پاسخ: باسمه تعالی عشق به پدر، مادر ، همسر و فرزند احساسی متعالی و ارزشمند است و ضرری برای معشوق ایجاد نمی کند و این گونه عقاید معمولاً منشأ درستی ندارد؛ البته ذکر و دعا و صدقه در هر حال امور خوبی است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10283
سوال: 🔸در بسیاری از احکام، یقین باید حاصل شود تا یک موضوع حرام شود. مثلا باید یقین کنیم که غذای صاحب‌خانه از مال حرام تهیه شده تا خوردن آن غذا حرام شود، اگر ندانیم از چه راهی تهیه شده حلال است. بسیاری از موارد چنین است. در بازی همستر و بازی های مشابه، مشخص نیست که صاحبان و طراحان این بازی ها از درآمدهای حاصله در چه اموری استفاده میکنند. ممکن است درآمد حاصل را در امور باطل (مانند کمک به اسلحه سازی، راه اندازی سایت های ناهنجار و...) صرف کنند. ممکن هم هست چنین نباشد. آیا در این جا هم مانند سایر احکام، چون یقین نداریم در امور باطل استفاده میکنند انجام این بازی جایز است؟ یا صرف احتمال کمک به امور باطل هم باعث حرمت انجام این بازی میشود؟ پاسخ: باسمه تعالی در بازی هایی مانند همستر، مشخص نیست که درآمد صاحبان این بازی از چه طریق حاصل می شود و همین امر احتمال ضرر در این بازی ها را افزایش می دهد، بنابراین همان گونه که قبلا توضیح داده شد احتیاط واجب این است که از این بازی‌ها اجتناب شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10287
سوال: 🔸در چه مواردی شوخی و صحبت دوستانه با نامحرم جایز است؟ اگر معیار نبودن مفسده و لذت جنسی است، لطفا بگویید معیار لذت جنسی در برخورد با نامحرم چیست؟ آیا لذت بردن صرفا از گفت و گو در موضوعات روزمره با نامحرم (بدون بیان مسایل جنسی و...)هم مصداق لذت جنسی است؟ پاسخ: باسمه تعالی لذت جنسی یک امر وجدانی است، اگر لذتی که در گفتگو با یک نامحرم حاصل می شود شبیه لذت گفتگو با مادر یا خواهر شخص باشد، لذت جنسی نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10225
سوال: 🔸در باره مسافت شرعی نظر حضرتعالی خیلی متفاوت است ( رفت و آمد ۷۰۰ کیلومتر). اگر مقلدان حضرتعالی (که سالها از فقهای دیگر تقلید کرده اند و الآن مقلد حضرتعالی هستند) سالها طبق نظر بعضی فقهاء (مثلاً طبق نظر آیت الله سیستانی)، بیش از ۴۴ (رفت و آمد حدوداً ۴۴) کیلومتر و کم از ۳۰۰ کیلومتر نمازهایشان شکسته خوانده اند، آیا باید الان قضا کنند؟ مثلاً یک ساعت با راحتی با ماشینش رفت به شهر دیگر و آنجا شکسته خوانده و بازگشت. پاسخ: باسمه تعالی ظاهراً نماز هایی که بر اساس تقلید از سایر مراجع عظام تقلید ادا شده است، نیاز به قضا ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10227
سوال: 🔸حکم استفاده از وسایل جنسی مصنوعی مثل دیلدو، ویبراتور و عروسک جنسی و... هنگام رابطه زناشویی چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی استفاده از این وسایل در هنگام رابطه با همسر اشکالی ندارد، ولی داخل کردن چیزی در واژن زن به غیر از اعضای بدن شوهر، بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10236
❇️ عید سعید قربان بر تمامی مسلمانان جهان مبارک. 🔗 www.hadavi.info 🔗 @hadavi_info
سوال: 🔸آیا برای آقایان مستحب است که اعمال مکه طواف نماز طواف سعی صفا و مروه و طواف النسا هم قبل از وقوف در عرفات و هم بعد از تقصیر تکرار شود؟ پاسخ: باسمه تعالی خیر چنین چیزی نیست ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10299
سوال: 🔸کسی نمی‌توانست حج تمتع انجام دهد سفر چندم ایشان می‌باشد از مدینه که حرکت کرد عمره مفرده انجام داد ولی قبل از مناسک و بعد از اتیان عمره مفرده دید می‌تواند حج تمتع انجام دهد در مکه باید از کجا محرم شود برای عمره حج تمتع؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر فرصت دارد، باید به یکی از مواقیت برود و از آنجا برای عمره تمتع محرم شود و اگر فرصت ندارد، به مسجد تنعیم برود و محرم شود و اگر برای این کار هم وقت ندارد، در مکه برای حج افراد محرم شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10302
سوال: 🔸درمورد کسی که وصیت کرده است ارث وی بین ورثه اش به تساوی تقسیم شود یعنی به دختر و پسر یکسان ارث برسد ، برخی از مراجع عظام فتوا به بطلان وصیت داده اند، در حالی که برخی دیگر از این اعاظم فتوا داده اند: وصیت نسبت به ثلث صحیح است؛ نظر مبارک حضرت عالی در این مورد چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر مقصود موصی از وصیت تغییر حکم خدا در مورد ارث باشد، این وصیت باطل است؛ ولی اگر مقصودش این است که اموال وی بین وارثان به تساوی تقسیم شود، این وصیت نسبت به ثلث ما ترک صحیح است. وظاهراً مقصود وصیت کننده های عادی از چنین وصیتی همان معنای دوم باشد، مگر این که قرینه ای بر خلاف وجود داشته باشد؛ بنا بر این، وصیت نسبت به ثلث صحیح است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10246
سوال: 🔸حکم اهدای تخمک برای افراد نابارور از نظر جناب عالی چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی اهدای تخمک اشکال ندارد و بچه متعلق به مادری است که در رحم او این جنین رشد کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10245