eitaa logo
استفتائات ـ آیت الله هادوی تهرانی
41 دنبال‌کننده
13 عکس
0 ویدیو
0 فایل
❗️ کانال رسمی بخش استفتائات ❗️وابسته به دفتر آیت الله هادوی تهرانی ❗️ارسال استفتاء: @hadavi_estefta
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال: 🔸شخصی که مشغول طواف شده است حالا یا طواف عمره یا طواف حج یا طواف النساء در شوط پنجم یا شروع شوط پنجم بوده که نماز جماعت برپا شد و طواف متوقف شد آیا باید از سر بگیرد یا نه ادامه دهد و دو طواف انجام دهد پاسخ: باسمه تعالی بعد از نماز دنباله طواف را انجام دهد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10314
سوال: 🔸در اینجا شخصی در استرالیا است که به عنوان راننده در حمل و نقل بسته های سیگار غیرقانونی از یک ایالت به ایالت دیگر کار می کند آیا هزینه حمل این کالاها حرام است؟ پاسخ: باسمه تعالی مزد او حلال است هر چند کارش حلال نباشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10317
سوال: 🔸من از کشور ترکیه پیام میدهم من و همسرم شیعه هستیم، در کشور ترکیه مهریه وجود ندارد. آیا من و همسرم می توانیم با توافق مهریه را اسقاط نماییم؟ یعنی هر دو بر این موافق باشیم که عقد دائم مان بدون مهریه باشد و بعد از رابطه هم هیچ مهریه ای به من تعلق نگیرد؟ آیا عقد ما صحیح هست؟ هم چنین شرط ما صحیح هست و بعدا هیچ مهری چه مهر المثل چه مهر البضع به من تعلق نمی گیرد؟ چون بر این توافق کرده ایم آیا عقد ما صحیح هست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. ذکر مهر در صحت عقد ازدواج دائم شرط نیست، پس اگر زنی را عقد کند و اصلًا مهری برایش ذکر نکند، عقد صحیح است، بلکه اگر تصریح به عدم مهر کند، صحیح است و به این، یعنی به واقع ساختن عقد بدون مهر «تفویض بضع» گفته می‌شود و به زنی که مهری در عقدش ذکر نشده، «مفوّضة البضع» گفته می‌شود. 2. اگر عقد بدون مهر واقع شود، زن قبل از دخول چیزی را مستحق نمی‌شود، مگر اینکه او را طلاق دهد؛ پس زن استحقاق دارد که مرد به حسب حالش از غنا و فقر و باز بودن دست و تهی بودن آن، چیزی را از دینار یا درهم یا لباس یا چهارپا یا غیر این‌ها به او بدهد و به این چیز، «متعه» گفته می‌شود. و اگر عقد قبل از دخول با چیزی غیر از طلاق فسخ شود، مستحق چیزی نمی‌باشد. و همچنین است اگر یکی از آن‌ها قبل از دخول بمیرد. و اما اگر به او دخول نموده باشد به سبب آن، مستحق مهر امثال خودش می‌باشد. یعنی مهریه زن، معادل مهریه یک زن مشابه او در همان شرایط خواهد بود. 3. در عقد ازدواج موقت نمیتوان شرط کرد که مهریه نباشد یا بخشیده شود. 4. اگر در عقد شرط کنند که مهریه نباشد، چنانچه عقد موقت باشد باطل می‌شود. 5. مهریه می‌تواند حداقل چیزی باشد که ارزش مالی دارد و زن می‌تواند بعد از عقد مهرش را ببخشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10315
هو الفاطر 🔶 به مناسبت گرامیداشت عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، در مجلسی که در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می گردد، مقدم شریفتان را گرامی می داریم. دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی دامت برکاته سالن خاص بانوان مهیا است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📅 روزهای: دوشنبه و سه شنبه (25 و 26 تیرماه مصادف با 9 و 10محرم 1446) 🕒 زمان: از ساعت 10.45 🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا همراه با قرائت زیارت عاشورا 🏠 مکان: 55 متری عمار یاسر، کوچه 15، پلاک 82، موسسه رواق حکمت 🔗 www.hadavi.info آدرس کانال ها 🔗 @hadavi_info 🔗 @hadavi_droos 🔗 @hadavi_tafsir 🔗 @hadavi_estefta 🎞 https://www.aparat.com/hadavi_tehrani 💻 https://instagram.com/hadavitehrani 🎥 https://www.aparat.com/hadavi_tehrani/live
سوال: 🔸اگر یک کافر ذمی بخواد سرمایه گذاری رو من مسلمان انجام بده که من با توانایی های تحلیل و معاملاتیم در بازار هایی معامله کنم که ربا در اون وجود داره که این ربا با کافر ذمی دیگری هست نه با فرد مسلمان. در این صورت با وجود اینکه سرمایه من درگیر نمیشه و تمام سرمایه از فرد کافر ذمی هست که در دینش با ربا مشکلی نداره ایا من صاحب بخش از سود معاملات که قرارداد امضا شده میشوم؟ پاسخ: باسمه تعالی درآمد شما، هر چند به صورت بخشی از سود معاملات بر طبق قرارداد امضا شده باشد، حلال است و شما مالک آن می شوید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10318
سوال: 🔸زنی به این دلیل که شوهر وی بارور نبوده و با روشهای مختلف درمان باردار نشده، بدون اذن شوهر از اسپرم اهدایی دارای فرزند شده. حکم شرعی برای زن چیست؟ حکم شرعی فرزند چیست؟ در صورتی که شوهر پس از چند سال با آزمایش ژنتیک متوجه موضوع شود آیا می‌تواند نفی ولد کند؟ آیا شوهر شرعا مستحق درخواست ضرر و زیان است؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. این عمل ذاتاً حرام نیست، ولی از آنجا که ظاهراً این زن می خواسته این بچه را به عنوان بچه آن مرد نشان دهد، حرام است. 2. این زن مادر بچه محسوب می شود. 3. این بچه فرزند این زن محسوب می شود. 4. این بچه فرزند رضاعی شوهر این زن محسوب می شود. 5. این فرزند فرزند تنی مرد نیست و نفی ولد اشکالی ندارد. 6. ظاهراً درخواست ضرر و زیان مجالی نداشته باشد ؛ چون ظاهراً ضرر و زیانی درکار نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10319
سوال: 🔸حکم اسلام دربارۀ شرط بندی در مسابقات ورزشی چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. شرط بندی در مسابقات اسب دوانی، فیل سواری و تیراندازی با کمان جایز است. 2. شرط بندی در مسابقاتی که موجب آمادگی جنگی است، مانند تیراندازی با اسلحه های امروزی یا پرتاب نارنجک و امثال آن، جایز است. 3. شرط بندی در مسابقات ورزشی که پیروزی در آن موجب اعتلای کشور اسلامی یا منفعت آن برای جامعه و یا فرد مسلم باشد، به شرط عدم تحقق فعل حرام در آن ورزش، جایز است. 4. احتیاط اکتفاء به مورد دوم (مسابقاتی که موجب آمادگی جنگی است) می باشد و از آن به احتیاط نزدیک تر شرط بندی فقط در مورد اول است. 5. شرط بندی در مسابقاتی که فاقد خصوصیات مذکور در موارد اول تا سوم باشد، چه در فضای مجازی و چه در غیر آن، مانند مسابقه سگ بازی یا خروس های جنگی و امثال آن، حرام و باطل است. 6. مراد از شرط بندی، شرط بندی بین شرکت کنندگان در مسابقه یا اعطاء جایزه از سوی شخص ثالث به آن ها است و شرط بندی بین افراد خارج در مورد نتیجه مطلقاً جایز نیست که ظاهراً سؤال اصلی ناظر به همین مورد بوده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa40
سوال: 🔸حکم شرکت در مسابقۀ LOTTO چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی چنین مسابقه ای حرام است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa1518
سوال: 🔸آیا شرکت در مسابقات پیش بینی نتایج مسابقات فوتبال جایز است؟ پاسخ: باسمه تعالی مقصود از شرط بندی که در اسلام در مواردی خاص مانند اسب دوانی جایز شمرده شده است، شرط بندی بین شرکت کنندگان در مسابقه است؛ اما شرط بندی بین افراد خارج از مسابقه مانند تماشاچیان یا پیش بینی کنندگان نتایج مسابقه به کلی جایز نیست و با نیت خیر کار نامشروع تبدیل به مشروع نمی­ شود. افزون بر این، به نظر می­ رسد اهداف دیگری در پس این گونه سایت­‌ها وجود دارد، حتی اگر کار مشروعی انجام می­دادند، مشارکت در آن با تامل جدی مواجه بود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa150
سوال: 🔸حکم پولی که شخص در شرط بندی مسابقات (در صورت برنده شدن) به دست می آورد چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی این گونه شرط بندی چون موجب آمادگی جنگی نیست و پیروزی در آن موجب اعتلای کشور اسلامی یا منفعت آن برای جامعه و یا فرد مسلم نمی شود، حرام است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa126
سوال: 🔸در صورت باردار شدن از زنا آیا قبل از حلول روح در جنین، سقط آن جایز است؟ پاسخ: باسمه تعالی در هر موردی که بقاء جنین منجر به ضرر قابل اعتناء عقلایی یا عسر و حرج شدید باشد، سقط جنین قبل از دمیده شدن روح جایز خواهد بود مادامی که یقین به ضرر یا عسر و حرج مزبور نباشد و احتمال ضرر، احتمال عقلایی قابل اعتناء محسوب نشود، این عمل حرام است. برای رعایت احتیاط، واجب است این امر در مراجع ذی صلاح قضایی و پس از تأیید متخصصان امر صورت پذیرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa16
سوال: 🔸در قسمتی از زمین مقداری مدفوع باشه اب قلیلی روی ان ریخته شده نجاستی منتقل نشده به اطراف 1. ایا به حکم خیسی می شود گفت اطراف نجس هست 2. زمین اطراف نجاست واسطه سوم هست یا دوم پاسخ: باسمه تعالی 1. تا جایی که رطوبت وجود دارد، نجس است، مگر اینکه با آن آب قلیل مدفوع شسته شده باشد که در این صورت همه جا پاک است. 2. متنجس دوم است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10324
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن - ایکنا ◼️ مجالس عزاداری حسینی محفل تبیین حقایق دین در کنار شور باشد ⚫️ آیت‌الله هادوی تهرانی گفت: مجالس امام حسین(ع) باید مجلس تبیین حقایق و معارف دین در کنار شور و عشق به امام حسین(ع) باشد در این مجالس همه افرادی که شرکت می‌کنند مسئول هستند که حافظ آرمان‌های امام حسین(ع) باشند. https://iqna.ir/fa/news/4226793 🔗 @hadavi_info
▪️سالروز شهادت سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام بر تمامی محبین اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. @hadavi_info
به گزارش خبرگزاری بین المللی شفقنا ⚫️ آیت الله هادوی تهرانی در گفت وگو با شفقنا: «مشتاقان و شیفتگان قدرت» در مقابل امام حسین(ع) ایستادند/ عده ای برای رسیدن به اهداف خود، دین را لقلقه زبان می کنند/ در جامعه ای که به «ظواهر دینی» توجه شود، «کاسبان دین» بازیگری می کنند/ دینداران حقیقی ارزش های دین را انتخاب می کنند نه درآمدهای دنیوی را/ عده ای برای رسیدن به پُست آبروی دیگری را می برند/ خدشه به آبروی دیگران جنایت علیه بشریت است/ ایمان حقیقی در جان «دینداران دین نما» رسوخ نکرده است https://fa.shafaqna.com/news/1847042 🔗 @hadavi_info
سوال: 🔸چند سال پیش در رابطه با پاسخ به سؤالات دینی مسابقه ای برگزار میشد. متشکل از تعداد گروه با اسامی مختلف در آن شرکت می کرد. ما هم چند نفر در گروه نور حضور داشتیم و بقیه گرو ها هم همین طور. سؤالات از میکروفون پخش میشد و از هر گروهی کسی که بلد بود پرچم را بلند کرده و پاسخ می داد. خلاصه، در پایان مسابقه گروه ما پیروز شد و جایزه را دریافت کرد (مستطیل چوبی که روی آن نام حسین (ع) حکاکی شده بود). بنابراین، نتوانستیم آنرا بین افراد گروه تقسیم کنیم. چون، خودم سرگروه بودم و اینکه بیشتر از همه پاسخ داده و حکاکی را نیز خودم انجام داده بودم، لذا جایزه را هم خودم برداشتم. درست است که تک تک افراد گروه ما آنرا برای خود می خواست، به هر حال من برداشتم. در کل، ظاهرا کسی ناراضی نشد و به یاد هم ندارم که یکی گفته باشد که تو نه، بگذار من بردارم. آن جایزه الان هم پیش من است، ولی در دلم نگرانی وجود دارد که ای کاش، لا اقل از آنها حلالیت می گرفتم و یا یکی دیگر بر می داشت. بنابراین، به دو مورد زیر پاسخ دهید: ١ - در واقع، آن جایزه به چه کسی باید اختصاص می یافت؟ ٢ - آیا الان ذمه من به چیزی مشغول است یا نه؟ یعنی، حلالیت از آنها بر من واجب است؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر (مطابق ظاهر کلام) جایزه مذکور ارزش مادی چندانی ندارد و تنها جنبه معنوی دارد و اعضای گروه هم اعتراضی به اخذ آن توسط سرگروه نداشتند، ذمه مشغول نیست و حلالیت لازم ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa7664
سوال: 🔸در حکمی از رهبری آمده که ((اگر از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، همان شرط بندی حرام است، لکن اگر برگزارکننده مسابقه مبلغی را از شرکت کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند و بعد از مالکیت با مال خود جایزه بخرد، مانعی ندارد.)). سوال بنده درباره سایت و اپلیکیشن و در واقع استارت اپی است با نام ۱۴ بازیکن که در سال ۹۶ جایزه جشنواره ملی وب و موبایل ایران را برنده شده و مجوز های لازم فعالیت کسب و کار را از وزارت ارشاد و وزارت صنعت و بنیاد ملی بازی های رایانه ای دارد. این سایت به اخبار و بررسی اطلاعات فوتبالی میپردازد و دیتابیس های خود رو به سایت های دیگر ورزشی میفروشد. اما فعالیت اصلی سایت حول محور ۱۴ بازیکن یعنی مسابقه فوتبال فانتزی آن شکل گرفته، به این نحو است که شما ترکیبی از یازده بازیکن اصلی و سه بازیکن ذخیره را انتخاب کرده و با توجه به عملکرد آن بازیکنان، امتیاز هایی را دریافت میکنند، مثلا اگر مهاجمی گل بزند یا مدافعی گل نخورد. برا اساس مجموع امتیازها برنده مشخص میشود. در این سایت از شرکت کننده مبلغ ۳۰۰۰ تومان دریافت میشود. در انتهای هر راند، به برندگان جوایزی پرداخت میشود، نظیر مبالغی پول و البسه ورزشی و ... . البته راندهای رایگان هم دارد و انها نیز جوایز اهدا میشود. قاعدتا باید اینطور باشد جوایز درصدی از مبالغ پرداخت شده شرکت کنندگان است که مقدار و نوعش را در ابتدای هر راند مشخص میکنند یعنی مثلا شش میلیون درآمد کسب میکنند سپس دو میلیون جایزه میدهند. سایت آن به همین نام www.14bazicon.com در دسترس است. میشود نحوه کار را با جمله دوم رهبری مطابقت داد؟ یعنی برگزارکننده مسابقه مبلغی را از شرکت کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه (همه سایت و اپلیکیشن و کارمندان و اطلاعات و داده هایی که دارند و قطعا هزینه میکنند) برای خودش دریافت کند و بعد از مالکیت با مال خود به نفرات برتر جایزه میدهد، نوع جایزه هم متفاوت است و خود در ابتدا تعیین میکند. مثلا ۵۰ هزارتومن یا البسه ورزشی. این مجموعه مجوز فعالیت از وزارت ارشاد و وزارت صنعت و بنیاد ملی بازی های رایانه ای دارد. آیا نوع کسب و کار آن حلال است؟ و سوال کلی تر، اگر اطلاعات دقیقی مبنی بر یکی بودن درآمد و تامین مالی جوایز و تشخیص قمار بودن نداشتیم، آیا میتوان به تایید ارکان رسمی حکومت نظیر وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی اعتماد داشت؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. اگر این گونه مسابقات منجر به بروز خلاقیت های مثبت انسان و یا تشویق او در کارهای مثبت می‌شود، منع شرعی ندارد. 2. اگر این مسابقات صرفا حدسی است و تاثیری در هوش افراد ندارد، شرکت در آن حکم قمار را دارد و جایز نیست. در صورت اول: 1. برگزاری چنین مسابقاتی منع شرعی ندارد. 2. پرداخت وجه از طرف پرداخت کننده اشکالی ندارد. 3. پرداخت جایزه نیز بلا مانع است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa7646
سوال: 🔸من یک انتشاراتی دارم. می خواهم برای ترویج کتابخوانی، در آخر آثاری که چاپ می کنم یک پرسشنامه از متن آن کتاب بگذارم تا مردم در مسابقه کتابخوانی شرکت کنند و به همه یا چند نفر از کسانی که بیشترین پاسخ صحیح را بفرستند به قید قرعه یا بدون قرعه پول جایزه بدهم. لطفا حکم این کار را (از نظر قمار بودن، ربوی بودن ، صحیح بودن و حلال بودن پول برای برنده و ...)در حالت های زیر بیان فرمایید: 1.اینکه در همه آثارام این کار را بکنم . در این صورت از درآمدم صرفا از محل همان کتاب های دارای مسابقه هست و از آن درآمد جایزه خواهم داد و مردم هم احتمالا صرفا به قصد جایزه بخرند و کتاب بخوانند. و با دادن مثلا ده هزار تومان برای خرید و خواندن کتاب احتمالا بردنده مثلا صد هزار تومان شوند. 2. در بخشی از آثارم این کار را انجام ندهم و جایزه را از محل هر دو درآمد (کتاب های دارای جایزه و بدون جایزه) پرداخت کنم 3.جایزه را صرفا از محل درآمد کتاب های بدون مسابقه بپردازم. (یعنی محل تامین جایزه را جدا کنم) پاسخ: باسمه تعالی این کار جایز است و فرقی ندارد منبع پرداخت جایزه چه باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa7324
سوال: 🔸 ١ - اگر فردی جایزه‌ای (مثلاً جام و یا پول نقد) تعیین کند که در صورت قهرمانی یکی از تیم های شرکت کننده در مسابقه فوتبال جایزه را به آن تیم بدهد، آیا این کار حرام است؟ یعنی، مثلاً ۵ الی ١٠ تیم حضور می یابند که جایزه هم برای تیم قهرمان اهدا خواهد شد. بنابراین، تعیین جایزه و همچنین شرکت در این مسابقات چه حکمی دارد؟ ٢ - فردی بازیکن یک تیم فوتبالی است و از این طریق حقوق می گیرد. این تیم در مسابقات شرکت می کند و در طول مسابقات افرادی هستند که روی این تیم شرط‌بندی می کنند. مثلا عده‌ای روی برد تیم الف، عده‌ای دیگر نیز روی برد تیم ب شرط‌بندی می کنند. در نتیجه، هر کدام درست پیش‌بینی کند، پول دریافت می کند. حال، سؤال ما در مورد این نحوه شرط‌بندی نیست که از حرمت آن آگاه هستیم. سؤال در مورد شخصی است که در این تیم بازی می کند. بازی کردن او در آن تیم چه حکمی دارد؟ او فقط حقوق خود را می گیرد و شرط‌بندی نمی کند. در ضمن، تمامی تماشاگران هم شرط‌بندی نمی کنند، بلکه عده‌ای به این کار مشغولند. ۳ - آیا شرط‌بندی در مسابقات علمی جائز است یا نه؟ مثلا یکی سؤالاتی را طرح می کند و آنها را برای عده‌ای از دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه می کند و در پایان به افراد برنده جایزه داده میشود. شرکت در این مسابقات و نیز خود جایزه‌ها چه حکمی دارند؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. جایز است 2. اگر برگزاری مسابقات فوتبال صرفا برای شرط‌بندی باشد بازی در آن جایز نیست و حقوق پرداختی حلال نمی‌باشد؛ اما اگر مسابقات فوتبال برای مقاصد حلالی مثل ایجاد نشاط و جذب تماشاگر باشد، شرکت در آن و گرفتن حقوق جایز است حتی اگر دیگران یا خود برگزارکنندگان بر روی مسابقه شرط‌بندی کنند؛ البته مشروط بر آنکه بازی بازیکنان و حقوق اخذ شده ربطی به شرط‌بندی نداشته باشد. 3. شاکله مطرح شده برای مسابقات علمی مصداق شرط‌بندی نیست و اشکالی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa7322
سوال: 🔸 درآمد از سایت یوتیوب (در کشور ترکیه که منع قلنونی ندارد) از تبلیغاتی است که گاها غیر شرعی هستند و مفسده دارند. آیا درآمد مخلوط به حرام بوده و پرداخت خمس موجب حلال شدن آن میشود؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. اگر فرد در تاثیر تبلیغات حرام بر درآمدش شک داشته باشد چیزی بر عهده او نیست؛ اما اگر می داند که تبلیغات حرام بخشی از درآمد او شده است، مال او مخلوط به حرام است. 2. اگر مقدار مال حرام مخلوط با حلال یا حداقل آن مشخص است، باید همان مقدار را جدا کرده و به حاکم شرع تحویل دهد. 3. اگر مقدار مال حرام اصلا مشخص نیست، پرداخت خمس واجب می‌شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10330
سوال: 🔸 در باره وظیفه محتاط: ۱. لطفاً بفرمایید که وظیفه محتاط در مسأله شهادت ثالثه در اذان و اقامه چیست ؟ باید بخواند (چون بعضی‌ها واجب می دانند) یا نباید بخواند (چون طبق یک نظر بدعت است)؟ ۲. لطفاً بفرمایید که وظیفه محتاط در مسأله ولایت فقیه چیست ؟ قبول کند یا نکند یا چطور؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. طبق نظر اجماع فقها شهادت به ولایت امیرالمومنین علیه السلام جزئی از اذان و اقامه نیست و نمی شود آن را به عنوان جزء اذان و اقامه بخواند؛ اما خواندن آن به قصد رجاء و بدون نیت جزئیت جایز است. 2. برخی از فقها شهادت به ولایت میان اذان و اقامه را ضرورتی برای شیعه دانسته‌اند و معتقدند که شیعه باید با این کار تشیع خود را ابراز کند؛ البته عبارت حی علی خیر العمل بر اساس روایات بیان همین نکته است. 3. محتاط بودن در احکام برای کسی است که اشراف مناسبی بر علم فقه دارد و می‌تواند خود آنچه را مطابق احتیاط و دور از وسواس است درک کند. برای کسی که چنین توانایی ندارد تقلید واجب است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10332
سوال: 🔸 اگه آبی متنجس اول باشه و عین نجاست نداشته باشه ب روی قالی بریزه و ب قالی نفوذ کنه طبیعتا قالی متنجس دوم میشه حالا اگه با دستگاه بخارشور روی قالی بکشیم قالی تمیز میشه اما ظاهر قالی را تمیز میکنه و ن عمقه قالی که همچنان نجس است حالا اگه پای خیسی روی این قالی گذاشته شه ایا میشه گفت پا نجس نمیشه ؟یعنی بگیم قالی متنجس دوم هست اما ظاهرش پاک شده و چون عمق نجسه و متجس دوم حالا خیسی ان به ظاهره قالی برسد..ظاهره قالی را متنجس سوم میکند و دیگه نجس کننده نیس و اون پای خیس نجس نمیشود ایا میشود اینگونه گفت؟ پاسخ: باسمه تعالی بله درست است. به این نکات توجه کنید: 1. پرسشگری و استفتاء تا زمانی که از مسائل مجهول باشد، خوب است؛ اما تکرار مداوم آن در تطبیق حکم بر موضوعات باعث نوعی وسواس و وابستگی در درک موقعیت می‌شود. 2. شما اصل حکم را دریافته‌اید و با کمی تامل می‌توانید آن را بر موارد پیش روی خود تطبیق نمایید. توصیه می‌شود از پرسش مجدد پرهیز کرده و به ذهن و ادراک خود تکیه کنید. 3. اگر علی‌رغم پرسش‌های متعدد، دچار تردید و شک فراوان می‌شوید باید به وظایف فرد وسواسی عمل کنید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10333
سوال: 🔸 اگه آبی متنجس اول باشه و عین نجاست نداشته باشه ب روی قالی بریزه و ب قالی نفوذ کنه طبیعتا قالی متنجس دوم میشه حالا اگه با دستگاه بخارشور روی قالی بکشیم قالی تمیز میشه اما ظاهر قالی را تمیز میکنه و ن عمقه قالی که همچنان نجس است حالا اگه پای خیسی روی این قالی گذاشته شه ایا میشه گفت پا نجس نمیشه ؟یعنی بگیم قالی متنجس دوم هست اما ظاهرش پاک شده و چون عمق نجسه و متجس دوم حالا خیسی ان به ظاهره قالی برسد..ظاهره قالی را متنجس سوم میکند و دیگه نجس کننده نیس و اون پای خیس نجس نمیشود ایا میشود اینگونه گفت؟ پاسخ: باسمه تعالی بله درست است. به این نکات توجه کنید: 1. پرسشگری و استفتاء تا زمانی که از مسائل مجهول باشد، خوب است؛ اما تکرار مداوم آن در تطبیق حکم بر موضوعات باعث نوعی وسواس و وابستگی در درک موقعیت می‌شود. 2. شما اصل حکم را دریافته‌اید و با کمی تامل می‌توانید آن را بر موارد پیش روی خود تطبیق نمایید. توصیه می‌شود از پرسش مجدد پرهیز کرده و به ذهن و ادراک خود تکیه کنید. 3. اگر علی‌رغم پرسش‌های متعدد، دچار تردید و شک فراوان می‌شوید باید به وظایف فرد وسواسی عمل کنید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa10333
✍️ پیام تسلیت حضرت آیت الله هادوی تهرانی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه ➖ بی شک شهادت این اسوه ی صبر و جهاد زمینه ای برای شکوفا شدن شخصیت ها ی جدید در صحنه مبارزه با ظلم و استکبار جهانی خواهد بود. 🔻متن پیام معظم‌له بدین شرح است: ◼️ بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آل عمران، 169) شهادت برادر مجاهد و مقاوم اسماعیل هنیة افتخاری برای محور مقاومت و شرمساری برای دشمن صهیونیستی بود. بی شک شهادت این اسوه ی صبر و جهاد زمینه ای برای شکوفا شدن شخصیت های جدید در صحنه مبارزه با ظلم و استکبار جهانی خواهد بود. شهادت مهمان جمهوری اسلامی، به گفته ی مقام معظم رهبری مد ظله العالی، حق پاسخی کوبنده را برای نظام مقدس اسلامی در پی دارد و بی تردید محور مقاومت نیز به وظائف خود در این زمینه عمل خواهد کرد. لکن این مسائل چیزی از وظائف تمام کشورهای جهان در مقابله با تروریسم دولتی اسرائیل و بازداشت نتانیاهو به عنوان جنایتکار جنگی را نمی کاهد. این جانب ضمن تسلیت و تبریک این شهادت قهرمانانه به محضر مقام معظم رهبری مد ظله العالی و تمام آزادگان جهان، به ویژه مردم مقاوم و نستوه فلسطین و همرزمان و خانواده آن شهید، پیروزی هر چه زودتر مقاومت در برابر ظلم را از خداوند متعال خواستارم. مهدی هادوی تهرانی قم 10 مرداماه 1403 @hadavi_info
سوال: 🔸 آیا استمنا بدون خروج مایع منی حرام است؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. استمنا یعنی عملی که فرد بر روی خودش برای رسیدن به اوج لذت جنسی انجام می‌دهد و اگر به ارگاسم برسد، چه منی خارج شود و چه نشود، این عمل حرام است و منجر به وجوب غسل می‌شود. 2. اگر در استمنا احتمال عقلائی ارگاسم وجود داشته باشد، حرام است. 3. استمنا بدون احتمال عقلائی ارگاسم، بنا بر احتیاط جایز نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9896