eitaa logo
استفتائات ـ آیت الله هادوی تهرانی
38 دنبال‌کننده
12 عکس
0 ویدیو
0 فایل
❗️ کانال رسمی بخش استفتائات ❗️وابسته به دفتر آیت الله هادوی تهرانی ❗️ارسال استفتاء: @hadavi_estefta
مشاهده در ایتا
دانلود
❓در بین سال خمسی پارچه ای به ما هدیه دهند و آن را به خیاط دهیم و او بعد از سال خمسی لباس را به ما تحویل دهد، آیا به چنین لباسی خمس می گیرد؟ 📝 باسمه تعالی 1. اگر هدیه مزبور با توجه به شأن دریافت کننده، عرفاً هدیه کوچک محسوب شود، اصلاً خمس ندارد. 2. اگر هدیه بزرگ محسوب می شود، در صورتی که تا فرارسیدن سال خمسی اش یا تا گذشت یکسال از زمان دریافت هدیه، به این پارچه و لباس نیاز پیدا کرد، خمس ندارد حتی اگر بعد از سر سال لباس را تحویل بگیرد در غیر این صوت باید به محض رسیدن سر سال خمسی یا گذشت یکسال از زمان دریافت هدیه خمس آن را بدهد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ارسال استفتا: ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta منابع: 🌐 http://eitaa.com/hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9711
❓اگر بعد وقت ادای نماز شک کند که نماز را خوانده یا نه، آیا باید بنا بگذارد که خوانده است؟ 📝 باسمه تعالی بنا را بگذارد براین که بجا آورده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ارسال استفتا: ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta منابع: 🌐 http://eitaa.com/hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9611
❓حکم پوشیدن شلوارک برای مردان در محیط عمومی چیست؟ 📝باسمه تعالی پوشیدن لباس های غیر متعارف در یک محیط عمومی از مصادیق لباس شهرت و خلاف شرع است و اگر لباس شهرت نباشد ولی قانون آن را منع کند یا مفسده ای به دنبال داشته باشد، جایز نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ارسال استفتا: ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta منابع: 🌐 http://eitaa.com/hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9369
❓حکم خرید و فروش اکانت بازی های آنلاین چیست؟(شخصی برخی از مراحل بازی را تمام کرده و این امتیاز را می‌فروشد تا خریدار از همین مرحله ادامه دهد و مراحل قبلی را نرود) 📝 باسمه تعالی اگر این بازی، از بازیهای حلال باشد و چنین کاری مخالف مقررات نباشد، اشکالی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ارسال استفتا: ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta منابع: 🌐 http://eitaa.com/hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa3905
❓در بعضی از هیأت ها هنگام اذان دادن هنوز مشغول به عزاداری هستند و نمازشان را تأخیر می اندازند یا بی توجه اند. آیا کارشان درست است؟ 📝 باسمه تعالی نماز اول وقت مستحب مؤکد است و سزاوار است هیأت های حسینی بیش از دیگران و پیش از دیگران در این امر پیشگام باشند. ابا عبد الله الحسین ـ علیه السلام ـ در روز عاشورا از نماز غفلت نکرد و کسی را که این امر را به ایشان یادآوری کرد، مورد تفقد قرار داد و برایش دعا کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 🌐 http://eitaa.com/hadavi_estefta 📚 http://hadavi.info/fa/archive/question/fa5870
❓آیا عقد کردن در ماه محرم و صفر درست است؟ 📝 باسمه تعالی خواندن عقد ازدواج در ایام محرم و صفر جایز است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 🌐 http://eitaa.com/hadavi_estefta 📚 http://hadavi.info/fa/archive/question/fa5905
سوال: آیا اگر روزه گرفتن در ماه رمضان که به صورت مداوم است، موجب ریزش مو شود، جزو موارد ضرر به بدن است؟ پس‌ آیا می توان به صورت ناپیوسته قضا کرد؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر ریزش مو در حدی باشد که غیر عادی باشد، ضرر محسوب می شود و روزه گرفتن در این فرض صحیح نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9577
سوال: بعد از کدام آیه باید به سجده برویم؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. آیات عزائم که بعد از تلاوت یا شنیدن آنها سجده واجب می‌شود، چهار مورد است: ۱. سجده/۱۵ ۲. فصلت/۳۷ ۳. نجم/۶۲ ۴. علق/۱۹ باقی آیاتی که در نُسَخ علامت سجده دارند مستحبی هستند. 2. سجده بعد از تلاوت یا شنیدن آیات عزائم به نحو فوری واجب می‌شود. 3. علائم قرآنی معمولاً روی آیه‌ای است که رفتن به سجده بعد از آن واجب یا مستحب است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9576
سوال: 1) آیا امکان اعطای وکالت در انجام عمل شرط بندی توسط سوارکار، تیرانداز و شمشیرزن به غیر وجود دارد؟ 2) در شرط بندی فقط باید بر روی برد شرط بست؟ 3) آیا شیوه تنظیم جزئیات شرط بندی در اختیار شرکت کنندگان در مسابقه است؟ 4) آیا باید مالی که در شرط بندی مورد استفاده قرار میگیرد، الزاما تحت مالکیت مسابقه دهنده باشد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. در موارد مشروع شرط بندی فقط شرکت کنندگان در مسابقه حق چنین کاری را دارند و شرط بندی اشخاص دیگر جایز نیست. 2. شرکت کنندگان در مسابقه می توانند کیفیت شرط بندی را به وکلای خود بسپارند. 3. اگر شرکت کنندگان مالک مالی باشند می‌توانند با آن مال شرط بندی کنند هر چند از طریق قرض مالک آن شده باشند. 4. شرط بندی با اموال دیگران از سوی شرکت کنندگان جایز نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9539
سوال: ۱_حد حقوق معنوی تا کجاست ؟ ۲_ایده گرفتن از کار یا برنامه و... دیگران چه حکمی دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. اگر استفاده‌های مذکور عرفا رایج است و ضرری برای صاحب حق محسوب نمی‌شود، اشکالی ندارد. 2. اگر استفاده‌های مذکور عرفا رایج نیست و موجب ضرر محسوب می شود، در صورتی که حق صاحب ایده به لحاظ شرعی یا قانون نظام اسلامی محترم باشد، استفاده جایز نیست. 3. اگر در موردی شک باشد، و منعی احراز نشود، چنین استفاده هایی اشکال ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9568
سوال: اگرپسربزرگتر بافاصله خیلی کم بعدپدرش بمیردکه فرصت انجام نمازپدرش نبوده آیااین تکلیف درموردپسربعدی تنجزمیابدیابایدازاموال همین پسرمتوفی برای پدرش نایب بگیرندیاکلاتکلیف ساقط میشود؟ پاسخ: باسمه تعالی تکلیفی متوجه پسر بعدی نمی شود، و احتیاط واجب آن است که از اموال پسر متوفی برای پدرش نایب بگیرند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9740
سوال: 🔸 عبور از زمین دیگران چه حکمی دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. عبور از زمین دیگران نیاز به رضایت صاحب زمین دارد. 2. اگر حجتی وجود دارد که رضایت صاحب زمین را برای عبور نشان می‌دهد، نیازی به اخذ اجازه نیست؛ مثلا در زمین‌های خالی و رها شده، عدم وجود حصار عرفا نشان می‌دهد صاحب زمین با عبور دیگران از زمینش مخالفت ندارد و یا در بعضی جاها که عبور از باغ‌ها و زمین‌های زراعی متداول است، اگر خود صاحب زمین مخالفتش را اعلام نکند، راضی محسوب می‌شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9653
سوال: 🔸 در ترکیبات نان های فرانسه مقدار کمی الکل وجود دارد که نه مست کننده است و نه طعم نان را تغییر میدهد. آیا خوردن این نان ها مجاز است؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر مقدار الکلی که در نان استفاده می‌شود به قدری ناچیز است که عرفا بدون الکل محسوب می‌شود، خوردن آن حلال است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9923
سوال: 🔸 ما در کشوری غیر ایران هستیم اگر گاز را به صورت غیر قانونی استفاده کنیم، اما به شکلی است که میزان استفاده اندازه گیری می شود و بعد که از نظر اداره گاز تایید شد پرداخت می شود و حتی ممکن است جریمه هم بگیرند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. ظاهر سوال این است که به هر حال پول گاز پرداخت می شود و فقط نحوه استفاده خارج از چارچوب قانون است؛ در این صورت احتمال وجود حق الناس از پایه منتفی است. 2. تخطی از قوانینی که توسط حاکم شرع و حکومت اسلامی وضع نشده باشد، اگر مستلزم زایل شدن حق کسانی که حقشان محترم است نشود، گناه ندارد. 3.با این وصف، استفاده از آب های گرم شده با این گاز برای وضو یا غسل اشکالی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9535
سوال: 🔸 یک زوج ایرانی در اروپا تصمیم به طلاق می‌گیرند. مراحل اداری آن اول صدور طلاق از دادگاه کشور خارجی و بعد صدور طلاق از محضر ایرانی در آن کشور خارجی هست. پنج ماه بعد از صدور طلاق کشور خارجی و جدایی محل زندگی آن دو، و درحالیکه صدور طلاق از محضر ایرانی شش ماه به دلیل کرونا به تعویق افتاده، خانم با مردی آشنا می‌شود و رابطه ای شبیه ازدواج موقت (بدون خواندن عقد و به صورت معاطاتی) تشکیل می‌شود. آیا مشکلی برای عقد ازدواج دایم این دو نفر هست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. برای جدایی زن مسلمان از شوهرش باید صیغه طلاق با شرایط آن مانند دو شاهد عادل و طهر غیر مواقعه ( یعنی زن در حال پریود نباشد و بعد از پریود با شوهرش رابطه جنسی نداشته باشد) جاری شود و پس از آن عده طلاق - یعنی سه پریود _ شروع می شود که در آن مدت زن همچنان حکم زن شوهردار را دارد. 2. روابط جنسی زن و مرد مذکور در تمام مدت (قبل از جریان صیغه طلاق و بعد از آن و حتی بعد از اتمام عده) حرام بوده است و نیاز به توبه دارد؛ اما اگر از روی ناآگاهی از احکام طلاق و عقد موقت بوده است، گناه نکرده‌اند (وطی به شبهه) 3. ازدواج میان این زن و مرد به دلیل رابطه جنسی قبل از طلاق یا در عده امکان شرعی ندارد و این دو برای همیشه بر هم حرام می باشند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9513
سوال: 🔸 اگر زمین سرامیکی نجس شود و هیچ راهی برای خروج آب ندارد چگونه باید آن راتطهیر کرد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. عین نجاست را بر طرف می کنید. 2. با استفاده از آب متصل به کر، مانند لوله کشی، مقداری آب بر روی زمین می ریزید به گونه ای که اندکی آب جاری شود و زمین را خشک می کنید. 3. اگر امکان استفاده از آب متصل به کر نبود، با یک ظرف روی زمین آب می ریزید و پس از جریان آب، زمین را خشک می کنید و اگر عامل نجاست غیر از ادرار بود یکبار و اگر ادرار بود، دو بار همین عمل را تکرار می کنید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa1244
سوال: 🔸 ملحفه و تشک با منی نجس شده‌اند؟ ایا می توان یک ملحفه پاک روی تشک نجس شده کشید و استفاده کرد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. تطهیر نجاست وجوب مستقل ندارد. تنها اگر بدن و لباس فرد نجس باشد، نماز با آن باطل است و اگر نجاست به خوراک و آشامیدنی برسد خوردن آن حرام می شود. 2. استفاده از تشک نجس و خوابیدن بر آن مانعی ندارد؛ اما باید توجه داشت که اگر مجددا به آن رطوبتی برسد و آن رطوبت به چیز دیگر برسد، آن چیز هم نجس می شود. 3. برای تطهیر تشک با آب قلیل کافیست بعد از ازاله عین نجس ، یعنی منی، آب را بر روی قسمت نجس بریزید و به گونه‌ای فشار دهید که آب به تمام قسمت نجس برسد و از آن قسمت خارج شود و لازم نیست غساله از تشک بیرون بریزد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9924
سوال: 🔸 اگر‌ ضمن عقد صلح مصالح به نفع شخص ثالث شرط نماید که متصالح حق طرح دعوا نسبت به آن شخص ثالث را از خود اسقاط کند و بعداً عقد صلح اقاله شود متصالح حق طرح دعوا نسبت به شخص ثالث را دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی از آنجا که متصالح صرفا در عقد صلح شرط را پذیرفته، وجوب عمل به شرط منوط به بقای عقد است؛ البته اگر شرط پذیرفته شده در قالب قراردادی جداگانه بود، بطلان آن مستقل از عقد صلح محسوب می شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9521
سوال: 🔸 مردی زرتشتی به دین مبین اسلام گرویده است و مطابق احوال شخصیه زرتشتیان، تغییر دین (اسلام آوردن) هریک از زوجین موجب محرومیت وی از کل دارایی های مشترک (به جز اموال و اثاثیه شخصی) محرومیت از سرپرستی و تربیت فرزندان و محرومیت از ارث می گردد. با توجه به اینکه مطابق قانون اساسی دادگاه ها مکلفند از اجرای آیین نامه های خلاف شرع خودداری نمایند، مستدعی است اعلام فرمایید آیا مفاد این آیین نامه شرعی است و کماکان بر عهده زوج، لازم الاجراست؟ پاسخ: باسمه تعالی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: اصل‏ سیزدهم: ‎‎‎‎‎ایرانیان‏ زرتشتی‏، کلیمی‏ و مسیحی‏ تنها اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ می‏ شوند که‏ در حدود قانون‏ در انجام‏ مراسم‏ دینی‏ خود آزادند و در احوال‏ شخصیه‏ و تعلیمات‏ دینی‏ بر طبق‏ آیین‏ خود عمل‏ می کنند. بنابراین، ایرانیان زرتشتی می توانند بر طبق احوال شخصیه زرتشتی عمل کنند و کسی که به دین مبین اسلام گرویده است، مسلمان بوده و مکلف به پایبندی به قواعد آیین ‌های دیگر نیست؛ بلکه اگر آن آئین خلاف اسلام باشد، چنین کاری جایز نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9517
سوال: 🔸 قرارداد آتی (فیوچرز) نوعی توافق میان خریدار و فروشنده برای تحویل یک دارایی پایه با قیمت مشخص و در زمان مشخص (در آینده) است. در این قراردادها خریدار و فروشنده وجهی را به عنوان وجه تضمین نزد کارگزار قرار می‌دهند که بر اساس تغییرات قیمت دارایی پایه تا روز سررسید، تعدیل می‌شود. سوال من در مورد حکم این قراردادها است. پاسخ: باسمه تعالی فیوچرز یا آتی ها قابل تصحیح به شکل شرعی هستند. اما فیوچرز در بازار های جهانی با مشکل شرعی مواجهند. با این وصف، اگر این قرارداد در قالب مشروع آن منعقد شود، امکان شرط تسویه به شکل نقدی یا فیزیکی وجود دارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9591
سوال: 🔸 آیا در قوادی تکرار عمل شرط است؟ پاسخ: باسمه تعالی با یک بار رساندن زن به مرد برای زنا عنوان قواد صدق می کند و حد آن ثابت می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9593
سوال: 🔸 در مورد اموات اگر نتوان به طور معمول غسل داد، آیا روش ذیل صحیح است: ابتدا باید غسل جبیره دهند هرچند او را داخل پلاستیک درسه آب کنند و الاتیمم معمولی و الا تیمم جبیره ای با دست خودش و الا بادست غاسل والا پلاستیک و اگر نشد بدون غسل و تیمم دفن شود؟ پاسخ: باسمه تعالی ظاهراً این ترتیب مشکلی ندارد، هر چند ممکن است تحقق بعضی از این فروض بسیار بعید باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9640
سوال: 🔸اگر در روزهای خاصی مثل روز عید غدیر که روزه گرفتن مستحب است، ما روزه استیجاری بگیریم، آیا به آن مستحب عمل کردیم و مشمول ثواب خاص روزه آن روز می‌شویم؟ پاسخ: باسمه تعالی قرار دادن روزه واجب در ایامی که روزه مستحب است، باعث افزایش ثواب روزه می‌شود؛ اما باید توجه داشت که نیت روزه واجب (روزه استیجاری) با نیت روزه مستحب یکجا جمع نمی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9637
سوال: 🔸مردی با یک خانمی ازدواج می کند و از او صاحب فرزندان دختر و پسر می شود و بعد خانم را یا طلاق می دهد و همسر دوم می گیرد و از این همسر دوم هم صاحب اولاد ذکور و اناث می شود. آیا پسران همسر دوم بر همسر اول طلاق داده این آقا محرم می باشند؟ پاسخ: باسمه تعالی پسران مرد به تمام همسرانی که مرد اختیار کرده باشد، محرم هستند و فرقی نمی‌کند دائم باشند یا موقت، بعد از تولد پسران همسر پدر باشند و یا قبل از آن. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9645
سوال: 🔸اب قلیلی جایی جمع شده و متنجس اول است حالا پای ما میره داخل این اب خب طبیعتا پا میشه متنجس دوم ..اما از این پا قطره هایی اب میچکه رو قالی و قالی رو خیس میکنه ایا میشه گفت قالی متنجس سوم است ؟ پاسخ: باسمه تعالی از آنجا که مطابق فرض شما منشأ رطوبت قالی، قطرات آبی است که از نظر عرف همان آب متنجس اول است، قالی متنجس دوم به حساب می‌آید. زمانی در این فرض قالی متنجس سوم میشود که رطوبت به پا چسبیده باشد و تنها با تماس پا با قالی رطوبت به قالی منتقل شود. در این حالت عرف قالی را واسطه سوم می‌بیند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9929