eitaa logo
استفتائات ـ آیت الله هادوی تهرانی
37 دنبال‌کننده
12 عکس
0 ویدیو
0 فایل
❗️ کانال رسمی بخش استفتائات ❗️وابسته به دفتر آیت الله هادوی تهرانی ❗️ارسال استفتاء: @hadavi_estefta
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال: 🔸 ما در کشوری غیر ایران هستیم اگر گاز را به صورت غیر قانونی استفاده کنیم، اما به شکلی است که میزان استفاده اندازه گیری می شود و بعد که از نظر اداره گاز تایید شد پرداخت می شود و حتی ممکن است جریمه هم بگیرند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. ظاهر سوال این است که به هر حال پول گاز پرداخت می شود و فقط نحوه استفاده خارج از چارچوب قانون است؛ در این صورت احتمال وجود حق الناس از پایه منتفی است. 2. تخطی از قوانینی که توسط حاکم شرع و حکومت اسلامی وضع نشده باشد، اگر مستلزم زایل شدن حق کسانی که حقشان محترم است نشود، گناه ندارد. 3.با این وصف، استفاده از آب های گرم شده با این گاز برای وضو یا غسل اشکالی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9535
سوال: 🔸 یک زوج ایرانی در اروپا تصمیم به طلاق می‌گیرند. مراحل اداری آن اول صدور طلاق از دادگاه کشور خارجی و بعد صدور طلاق از محضر ایرانی در آن کشور خارجی هست. پنج ماه بعد از صدور طلاق کشور خارجی و جدایی محل زندگی آن دو، و درحالیکه صدور طلاق از محضر ایرانی شش ماه به دلیل کرونا به تعویق افتاده، خانم با مردی آشنا می‌شود و رابطه ای شبیه ازدواج موقت (بدون خواندن عقد و به صورت معاطاتی) تشکیل می‌شود. آیا مشکلی برای عقد ازدواج دایم این دو نفر هست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. برای جدایی زن مسلمان از شوهرش باید صیغه طلاق با شرایط آن مانند دو شاهد عادل و طهر غیر مواقعه ( یعنی زن در حال پریود نباشد و بعد از پریود با شوهرش رابطه جنسی نداشته باشد) جاری شود و پس از آن عده طلاق - یعنی سه پریود _ شروع می شود که در آن مدت زن همچنان حکم زن شوهردار را دارد. 2. روابط جنسی زن و مرد مذکور در تمام مدت (قبل از جریان صیغه طلاق و بعد از آن و حتی بعد از اتمام عده) حرام بوده است و نیاز به توبه دارد؛ اما اگر از روی ناآگاهی از احکام طلاق و عقد موقت بوده است، گناه نکرده‌اند (وطی به شبهه) 3. ازدواج میان این زن و مرد به دلیل رابطه جنسی قبل از طلاق یا در عده امکان شرعی ندارد و این دو برای همیشه بر هم حرام می باشند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9513
سوال: 🔸 اگر زمین سرامیکی نجس شود و هیچ راهی برای خروج آب ندارد چگونه باید آن راتطهیر کرد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. عین نجاست را بر طرف می کنید. 2. با استفاده از آب متصل به کر، مانند لوله کشی، مقداری آب بر روی زمین می ریزید به گونه ای که اندکی آب جاری شود و زمین را خشک می کنید. 3. اگر امکان استفاده از آب متصل به کر نبود، با یک ظرف روی زمین آب می ریزید و پس از جریان آب، زمین را خشک می کنید و اگر عامل نجاست غیر از ادرار بود یکبار و اگر ادرار بود، دو بار همین عمل را تکرار می کنید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa1244
سوال: 🔸 ملحفه و تشک با منی نجس شده‌اند؟ ایا می توان یک ملحفه پاک روی تشک نجس شده کشید و استفاده کرد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. تطهیر نجاست وجوب مستقل ندارد. تنها اگر بدن و لباس فرد نجس باشد، نماز با آن باطل است و اگر نجاست به خوراک و آشامیدنی برسد خوردن آن حرام می شود. 2. استفاده از تشک نجس و خوابیدن بر آن مانعی ندارد؛ اما باید توجه داشت که اگر مجددا به آن رطوبتی برسد و آن رطوبت به چیز دیگر برسد، آن چیز هم نجس می شود. 3. برای تطهیر تشک با آب قلیل کافیست بعد از ازاله عین نجس ، یعنی منی، آب را بر روی قسمت نجس بریزید و به گونه‌ای فشار دهید که آب به تمام قسمت نجس برسد و از آن قسمت خارج شود و لازم نیست غساله از تشک بیرون بریزد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9924
سوال: 🔸 اگر‌ ضمن عقد صلح مصالح به نفع شخص ثالث شرط نماید که متصالح حق طرح دعوا نسبت به آن شخص ثالث را از خود اسقاط کند و بعداً عقد صلح اقاله شود متصالح حق طرح دعوا نسبت به شخص ثالث را دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی از آنجا که متصالح صرفا در عقد صلح شرط را پذیرفته، وجوب عمل به شرط منوط به بقای عقد است؛ البته اگر شرط پذیرفته شده در قالب قراردادی جداگانه بود، بطلان آن مستقل از عقد صلح محسوب می شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9521
سوال: 🔸 مردی زرتشتی به دین مبین اسلام گرویده است و مطابق احوال شخصیه زرتشتیان، تغییر دین (اسلام آوردن) هریک از زوجین موجب محرومیت وی از کل دارایی های مشترک (به جز اموال و اثاثیه شخصی) محرومیت از سرپرستی و تربیت فرزندان و محرومیت از ارث می گردد. با توجه به اینکه مطابق قانون اساسی دادگاه ها مکلفند از اجرای آیین نامه های خلاف شرع خودداری نمایند، مستدعی است اعلام فرمایید آیا مفاد این آیین نامه شرعی است و کماکان بر عهده زوج، لازم الاجراست؟ پاسخ: باسمه تعالی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: اصل‏ سیزدهم: ‎‎‎‎‎ایرانیان‏ زرتشتی‏، کلیمی‏ و مسیحی‏ تنها اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ می‏ شوند که‏ در حدود قانون‏ در انجام‏ مراسم‏ دینی‏ خود آزادند و در احوال‏ شخصیه‏ و تعلیمات‏ دینی‏ بر طبق‏ آیین‏ خود عمل‏ می کنند. بنابراین، ایرانیان زرتشتی می توانند بر طبق احوال شخصیه زرتشتی عمل کنند و کسی که به دین مبین اسلام گرویده است، مسلمان بوده و مکلف به پایبندی به قواعد آیین ‌های دیگر نیست؛ بلکه اگر آن آئین خلاف اسلام باشد، چنین کاری جایز نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9517
سوال: 🔸 قرارداد آتی (فیوچرز) نوعی توافق میان خریدار و فروشنده برای تحویل یک دارایی پایه با قیمت مشخص و در زمان مشخص (در آینده) است. در این قراردادها خریدار و فروشنده وجهی را به عنوان وجه تضمین نزد کارگزار قرار می‌دهند که بر اساس تغییرات قیمت دارایی پایه تا روز سررسید، تعدیل می‌شود. سوال من در مورد حکم این قراردادها است. پاسخ: باسمه تعالی فیوچرز یا آتی ها قابل تصحیح به شکل شرعی هستند. اما فیوچرز در بازار های جهانی با مشکل شرعی مواجهند. با این وصف، اگر این قرارداد در قالب مشروع آن منعقد شود، امکان شرط تسویه به شکل نقدی یا فیزیکی وجود دارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9591
سوال: 🔸 آیا در قوادی تکرار عمل شرط است؟ پاسخ: باسمه تعالی با یک بار رساندن زن به مرد برای زنا عنوان قواد صدق می کند و حد آن ثابت می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9593
سوال: 🔸 در مورد اموات اگر نتوان به طور معمول غسل داد، آیا روش ذیل صحیح است: ابتدا باید غسل جبیره دهند هرچند او را داخل پلاستیک درسه آب کنند و الاتیمم معمولی و الا تیمم جبیره ای با دست خودش و الا بادست غاسل والا پلاستیک و اگر نشد بدون غسل و تیمم دفن شود؟ پاسخ: باسمه تعالی ظاهراً این ترتیب مشکلی ندارد، هر چند ممکن است تحقق بعضی از این فروض بسیار بعید باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9640
سوال: 🔸اگر در روزهای خاصی مثل روز عید غدیر که روزه گرفتن مستحب است، ما روزه استیجاری بگیریم، آیا به آن مستحب عمل کردیم و مشمول ثواب خاص روزه آن روز می‌شویم؟ پاسخ: باسمه تعالی قرار دادن روزه واجب در ایامی که روزه مستحب است، باعث افزایش ثواب روزه می‌شود؛ اما باید توجه داشت که نیت روزه واجب (روزه استیجاری) با نیت روزه مستحب یکجا جمع نمی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9637
سوال: 🔸مردی با یک خانمی ازدواج می کند و از او صاحب فرزندان دختر و پسر می شود و بعد خانم را یا طلاق می دهد و همسر دوم می گیرد و از این همسر دوم هم صاحب اولاد ذکور و اناث می شود. آیا پسران همسر دوم بر همسر اول طلاق داده این آقا محرم می باشند؟ پاسخ: باسمه تعالی پسران مرد به تمام همسرانی که مرد اختیار کرده باشد، محرم هستند و فرقی نمی‌کند دائم باشند یا موقت، بعد از تولد پسران همسر پدر باشند و یا قبل از آن. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9645
سوال: 🔸اب قلیلی جایی جمع شده و متنجس اول است حالا پای ما میره داخل این اب خب طبیعتا پا میشه متنجس دوم ..اما از این پا قطره هایی اب میچکه رو قالی و قالی رو خیس میکنه ایا میشه گفت قالی متنجس سوم است ؟ پاسخ: باسمه تعالی از آنجا که مطابق فرض شما منشأ رطوبت قالی، قطرات آبی است که از نظر عرف همان آب متنجس اول است، قالی متنجس دوم به حساب می‌آید. زمانی در این فرض قالی متنجس سوم میشود که رطوبت به پا چسبیده باشد و تنها با تماس پا با قالی رطوبت به قالی منتقل شود. در این حالت عرف قالی را واسطه سوم می‌بیند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9929
سوال: 🔸اگر کسی چند ساعت در روز به خانه غصبی رفت و آمد داشته، اجرة المثل را چطور حساب کند؟ پاسخ: باسمه تعالی در جبران خسارت و اجرة المثل، کافی است مقدار خسارت را به نسبت ارزش کلی محاسبه کند و همان را بپردازد. پس در مورد مذکور، تقسیم روز به تعداد ساعت و ضرب حاصل آن در تعداد ساعاتی که مدیون است، برای محاسبه خسارت صحیح است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9932
سوال: 🔸یک پسر و دختر ازدواج کرده و بچه ها هم داشتند. ولی چند سال بعد معلوم شد که این پسر و دختر در حقیقت برادر و خواهر هستند. ۱. وظیفه آن پسر و دختر الان چیست ؟ ۲. آیا آن بچه ها ولد الزنا هستند یا ولد الشبهه؟ ۳. آیا آن بچه ها بعد از بلوغ می‌توانند امام جماعت بشوند ؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. با وجود نسبت خواهر و برادری روابط زناشویی حرام است و زن و مرد باید از لحظه علم به این نسبت، مانند محارم رفتار کنند. 2. روابطی که زن و مرد قبل از علم به حرمت داشته‌اند وطی به شبهه محسوب می‌شود و معصیت ندارد. 3. از آنجا که طرفین مرتکب زنا نشده‌اند، فرزندانشان نیز ولد شبهه هستند و از نظر حکم مانند سایر حلال‌زادگان هستند و در صورت داشتن شرایط می‌توانند امام جماعت باشند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9930
سوال: 🔸در ازدواج موقت، اگر مرد به خانم بگه "برو من با تو نمیخام باشم و نمیخام ادامه بدم چون مناسب هم نیستیم و با من دیگه تماس نگیر" و خانم خیال کرد که مرد مدت را بخشید‌. بعد از دو روز مرد به خانم میگه که مدت را نبخشیده. تکلیف چیه؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. تا زمانی که مرد باقیمانده مدت عقد موقت را واقعا نبخشیده باشد، نکاح موقت به حال خود باقی است و در این مورد کلام مرد تصدیق می‌شود. در نتیجه در فرض سوال زن هنوز همسر موقت مرد است. 2. اگر مرد واقعا بخشیده اما از بخشش خود پشیمان است در صورت رضایت زن، می‌تواند مجددا او را عقد کند و مهر و وقت جدید تعیین نماید، هر چند هنوز عده تمام نشده باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9931
سوال: 🔸دولت مبلغ افزایش اجاره بها را تنها 25 درصد مشخص کرده است. صاحبخانه قصد دارد صد در صد به مبلغ اجاره بها اضافه کند. چنانچه اینجانب علی رغم میل صاحبخانه بر اساس از تخلیه منزل استنکاف کنم آیا غصب مال غیر خواهد بود؟ حکم نماز من در منزل صاحبخانه چه می شود؟ پاسخ: باسمه تعالی اگر ادامه سکونت شما در این منزل بر طبق مقررات و قانون جمهوری اسلامی ایران باشد، غصب مال غیر نیست و نمازتان در این منزل جایز و صحیح است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9467
سوال: 🔸آیا تحصیل در دانشگاه های خارجی که پشتیبانی مالی آن ها توسط دشمنان اسلام است، اشکالی دارد؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. سکونت و اشتغال به کار و بلکه هرگونه فعالیت مسلمانان در مکانی که صرفاً باعث تقویت کفر یا ظلم گردد، جایز نیست؛ مگر اینکه در مقابل اغراض عقلائی مشروع مانند درمان یا انجام مأموریت های قانونی در میان باشد. 2. اگر در عین تقویت کفر و ظلم، تقویت اسلام و عدالت را نیز به دنبال داشته باشد، به گونه ای که تقویت اسلام و عدالت در حد قابل اعتنا بیش از تقویت کفر و ظلم باشد، جایز است؛ مانند سفرهای تحصیلی که فرد محصل در نهایت قصد برگشت به دار الاسلام دارد. 3. اخذ کمک هزینه تحصیلی اگر بدون تعهدی نسبت به کار و خدمات برای کفر باشد، اشکالی ندارد. 4. دریافت کمک هزینه اگر بدون تعهدی نسبت به کار و خدمات برای کفر باشد، در تربیت فرزندان اثر منفی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9492
سوال: 🔸آیا ذبح قربانی تا سیزدهم جایز است برای کسی که در حج نباشد پاسخ: باسمه تعالی بعید نیست انجام قربانی تا سیزدهم هم مشمول استحباب عید باشد؛ اما می‌شود احتیاط کرد و برای قربانی بعد از روز عید نیت رجاء نمود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9498
سوال: 🔸وقت غسل عید قربان و فطر تا ظهر هست یا غروب خورشید؟ پاسخ: باسمه تعالی آنچه در مورد استحباب غسل در ایام مذکور وارد شده تا اذان ظهر است؛ اما می‌توان تا غروب به نیت رجاء (امید) ثواب غسل کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9499
سوال: 🔸من ۲۰ گرم طلای نساخته به کارگاه می دهم و۱۵ گرم طلای ساخته می گیرم بعد ۱۵ گرم طلای ساخته شده رابه مغازه داران طلا فروشی می دهم به ۲۲ گرم ایا این ۲ گرم اجرت حلال هست یا ربوی؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. در مورد سوال فعلی، دو بار ربا صورت گرفته است: ۱/ وقتی ۲۰ گرم طلای نساخته را با ۱۵ گرم کارشده معاوضه کردید. ۲/ وقتی ۱۵گرم کارشده را با ۲۲ گرم کارنشده معاوضه کردید. 2. موردی که در سوال قبلی غیر ربوی خوانده شده است، فرضی است که تنها یک طلا باشد که روی همان کار شود و سازنده مقداری از طلا را در توافق به عنوان اجرت بردارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9506
سوال: 🔸آیا جایز است افراد عام، از شال و عرقچین سبز که نشانه سادات است، استفاده کند؟ پاسخ: باسمه تعالی استفاده از لباسی که در عرف مخصوص سادات است برای کسی که از ناحیۀ مادر یا پدر به سادات انتساب ندارد، حرام نیست؛ مگر آنکه این کار در عرف توهین به سادات محسوب شود یا باعث ایجاد جایگاه و تقدس غیر واقعی برای آن فرد شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa7813
سوال: 🔸آیا کسانی که مادرشان از سادات هستند، می توانند از لباس مخصوص سادات استفاده کنند؟ پاسخ: باسمه تعالی در احکام شرعی مربوط به سیادت فرقی بین کسی که از ناحیۀ پدر به سادات انتساب دارد و بین کسی که از ناحیه مادر به سادات منتسب است، وجود ندارد. اما در خصوص لباس مخصوص سادات باید به عرف مردم مراجعه کرد. اگر پوشیدن این لباس برای فردی که از ناحیۀ مادر به سادات منتسب است، در نظر عرف امر پذیرفته شده ای باشد، اشکال ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa5549
سوال: 🔸حکم رنگ مقنعه زن که از جلوی چادر مشکی بیرون آمده موجب زیبایی زن شود؛ هرچند آرایش نکرده باشد، چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی 1. دیدن چهرۀ زن نامحرم بیش از گردی صورت و دست ها تا مچ بدون قصد لذت یا با قصد لذت حرام است و زن نیز باید این مقدار را از نامحرم بپوشاند. 2. دیدن چهرۀ زن نامحرم در حد گردی صورت و دست ها تا مچ بدون قصد لذت اشکال ندارد و بر زن واجب نیست این مقدار را بپوشاند حتی اگر زیبایی ویژه‌ای داشته باشد که بتواند موجب تحریک شود. 3. اگر زن بداند که نگاه مردی به صورت و مچ دست او همراه با لذت است، در صورتی که احتمال عقلایی بدهد که این مسأله برای خود او مفسده‌ای دارد، پوشاندن همین مقدار هم واجب است؛ اما اگر چنین احتمالی نباشد پوشاندن واجب نیست، هر چند بر مرد نگاه کردن حرام است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa8861
سوال: 🔸اگر صورت و کفین بدون زینت و معمولی خانم ها، باعث لذت دیگران باشد و دستکش دست کردن و پوشیه زدن عسر و حرج دارد، تکلیف چیست؟ پاسخ: باسمه تعالی پوشاندن گردی صورت و دست ها تا مچ از نامحرم اگر زینت نداشته باشد واجب نیست، هرچند زیبایی غیر متعارف داشته باشد و باعث تحریک شود؛ تنها اگر نگاه با لذت مردان موجب شود زن احتمال عقلایی بدهد که مفسده‌ای برای شخص او در پی دارد، از باب دفع مفسده، پوشاندن واجب می‌شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9488
سوال: 🔸شخصی از یک بانک شخصی (غیر ایران ولی کشور مسلمان) پول قرض با ربا گرفته بود. آیا الان باید خمس همان مبلغ اضافه را بپردازد؟ پاسخ: باسمه تعالی در این فرض که مضطر به پرداخت سود یعنی ربا است از باب تقاص می تواند همان مبلغ را تملک کند و اگر تملک کرد باید بعد از یک سال خمس آن را بپردازد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✉️ 30004954 🆔 @hadavi_estefta 📚http://hadavi.info/fa/archive/question/fa9937