┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
📖. *پیام ها و نکات تفسیری سوره مبارکه غافرصفحه ۴۷۳ قرآن مجید*[۱]
🔵 *نصرت انبیا و مؤمنان از سنّتهای الهی است.* (پیروزی حقّ بر باطل از وعدههای الهی است). «إِنّٰا لَنَنْصُرُ رُسُلَنٰا» در نصرت الهی شک نکنیم.* «إِنّٰا لَنَنْصُرُ» («إِنّٰا» و حرف لام نشانه تأکید است) نصرت الهی در همه جوانب است۰*
💐🟢💐🟢
*۱- در آیات قبل خواندیم که: مؤمن آل فرعون ابتدا ایمان خود را کتمان میکرد و سپس در رژیم طاغوتی فرعون یک تنه مردم را ارشاد کرد و آل فرعون برای بازگرداندن او از عقیده اش تلاشها کردند، امّا خداوند دین او را حفظ کرد.*
*آیه ۵۱ که آخرین قسمت آن ماجراست میفرماید: فکر نکنید حمایت ما تنها مخصوص او بود بلکه سنّت ما حمایت از انبیا و همه مؤمنان است، گرچه در سختی باشند.*
🟢
*۲- در کتاب معاد، نام گواهان قیامت را از قرآن و روایات آورده ام. فهرست شاهدان چنین است: خداوند، انبیا، امامان، فرشتگان، زمین، زمان، اعضای بدن که همه اینها بر گفتار و کردار ما گواهی میدهند.*
🔴
*۳- نصرت انبیا و مؤمنان از سنّتهای الهی است.* (پیروزی حقّ بر باطل از وعدههای الهی است). «إِنّٰا لَنَنْصُرُ رُسُلَنٰا»
🟡
*۴- در نصرت الهی شک نکنیم.* «إِنّٰا لَنَنْصُرُ» («إِنّٰا» و حرف لام نشانه تأکید است)
*۵- نصرت الهی در همه جوانب است، در خنثی شدن توطئههای دشمنان، در زیاد شدن طرفداران و... «لَنَنْصُرُ» مطلق آمده است.،*
🟠
*۶- گرچه گواه بودن خداوند به تنهایی کافی است، ولی هر چه تعداد گواهان بیشتر باشد مؤمنان سرفرازتر و متخلفان شرمنده تر میشوند.* «یَقُومُ الْأَشْهٰادُ»
🟢
*۷- هدایت اگر همراه با تذکّر نباشد، به فراموشی سپرده میشود.* «هُدیً وَ ذِکْریٰ»
🟣
*۸- دلایل عقلی و نقلی گواه بر آن است که انبیا معصومند، زیرا اگر معصوم نبودند پیروی و اطاعت مطلق و بی چون و چرا از آنان واجب نبود و اطاعت از آنان مشروط میشد، همان گونه که اطاعت از والدین مشروط به آن است که فرزند را به شرک و انحراف دعوت نکنند.*
*این از یک سو؛از سوی دیگر دلیل نیاز ما به پیامبر و امام آن است که ما را از انحراف باز دارد و اگر او نیز اهل خلاف باشد، حجّت خدا بر ما کامل نیست در حالی که قرآن میفرماید:*
و «فَلِلّٰهِ الْحُجَّةُ الْبٰالِغَةُ»
🟢
*۹- در دعا و عبادت، عنصر زمان نقش دارد.*« سَبِّحْ... بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکٰارِ »
(چنانکه در آیات دیگر میفرماید: «وَ بِالْأَسْحٰارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» ، «أَقِمِ الصَّلاٰةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ» )
🟡
*۱۰- تسبیح و حمد، زمانی وسیله رشد و تربیت و سبب تقویت توحید است که هر صبح و شام و دائمی باشد نه لحظه ای.* «بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکٰارِ»
🔴
*۱۱- اسلام به نیّت و روحیه و انگیزه و آن چه در دل میگذرد بهای اصلی را میدهد و به همین دلیل بهترین کار اگر همراه با اخلاص نباشد، بی ارزش و باطل است.*
🟢
*۱۲ از کوزه همان برون تراود که در اوست. سرچشمه «جدالهای بی منطق، تکبّر درونی است.* «یُجٰادِلُونَ.... فِی صُدُورِهِمْ... کِبْرٌ»
🔵
*۱۳- انسان اگر از خود مراقبت نکند، تکبّر تمام وجودش را میگیرد به نحوی که در دل او جز تکبّر هیچ چیز دیگر نیست.*
«إِنْ فِی صُدُورِهِمْ إِلاّٰ کِبْرٌ»
🟣
*۱۴- کسی که بر اساس تکبّر، لجاجت میکند و منطق ندارد به هدف خود که ریاست و سروری است نمی رسد. «مٰا هُمْ بِبٰالِغِیهِ» افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است.*
🟢
*۱۵- نگاهی که در آن عبرت نباشد جهل است.*
«لَخَلْقُ السَّمٰاوٰاتِ... لاٰ یَعْلَمُونَ »
🟡
*۱۶- در آیه ۵۷ خواندیم که: «اکثر مردم نمی دانند»در آیه ۵۸ فرمود: «افراد کمی متذکّر میشوند و پند میپذیرند»پس دانستن مهم نیست، هوشیار بودن مهم است.* «قَلِیلاً مٰا تَتَذَکَّرُونَ»
🔴
📚_________
۱.تفسیر نور، تالیف حجت الاسلام محسن قرائتی
🥦🔵🥦🔵
💚بسمالله الرحمن الرحيم
💚أَفَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لَا يَخْلُقُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ﴿۱۷﴾
پس آيا كسى كه مى آفريند چون كسى است كه نمى آفريند آيا پند نمى گيريد (۱۷)
💚وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱۸﴾
و اگر نعمت[هاى] خدا را شماره كنيد آن را نمى توانيد بشماريد قطعا خدا آمرزنده مهربان است (۱۸)
💚وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ ﴿۱۹﴾
و خدا آنچه را كه پنهان مى داريد و آنچه را كه آشكار مى سازيد مى داند (۱۹)
برسر هر سفره نشستیم رازقش الله بود
💚ای کریمی که از خزانهی غیب
گبر و ترسا وظیفه خور داری
💚دوستان را کجا کنی محروم
تو که با دشمنان نظر داری
*یَا مُعِینَ مَنْ لا مُعِینَ لَه*ُ
*یَا أَنِیسَ مَنْ لا أَنِیسَ لَهُ*
*یَا أَمَانَ مَنْ لا أَمَانَ لَهُ*
*فرازي از دعای جوشن کبیر*
*یَا عِمَادَ مَنْ لا عِمَادَ لَهُ یَا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ یَا ذُخْرَ مَنْ لا ذُخْرَ لَهُ یَا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ یَا غِیَاثَ مَنْ لا غِیَاثَ لَهُ یَا فَخْرَ مَنْ لا فَخْرَ لَهُ یَا عِزَّ مَنْ لا عِزَّ لَهُ یَا مُعِینَ مَنْ لا مُعِینَ لَهُ یَا أَنِیسَ مَنْ لا أَنِیسَ لَهُ یَا أَمَانَ مَنْ لا أَمَانَ لَهُ*
----------
*ای تکیه گاه آن که تکیه گاه ندارد، ای پشتیبان آن که پشتیبانی ندارد، ای اندوخته آن که اندوخته ای ندارد ای پناه آن که پناهی ندارد، ای فریادرس آن که فریادرسی ندارد، ای افتخار آن که افتخاری ندارد، ای عزّت آن که عزّتی ندارد ای مدد رسان آن که مددی ندارد، ای همدم آن که همدمی ندارد، ای ایمنی بخش آن که ایمنی ندارد*
🌷🌷🌷🌷🌷
👇🏻حفظ
🌹آقا امام صادق عليه السلام :
خود را از تمامى مردم با بسم اللّه الرحمن الرحيم و قل هو اللّه احد حفظ كن.
آن را از سمت راست و چپ
جلو و عقب
و بالا و پايين بخوان.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 624 ، ح 20
هدیه به صادق آل محمد(ص) صلوات🤲🏻
اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِيِّكَ الفَرَج🌹
*🕋💚بسمالله الرحمن الرحيم💚*
✨🇮🇷 *امام خمینی رضوان الله تعالی علیه:*
*حالا که جوان هستید سیر خودتون را شروع کنید*
*خودتون را تابع تعلیمات انبیا کنید*
*مبدأ این است از آنجا باید رفت،*
*آنها راه را نشان دادند ما راه را نمی دانیم*
*طبیبند و راه سلامت را می دانند*
*آنها راه سلامت را به ما گفتند، می دانند.*
*بخواهید سالم باشید از آن راه باید بروید.*
*🕋بسمالله الرحمن الرحیم*
💚 *به دعای آموزنده امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در حق زنان و توقع حضرت از زنان مسلمان توجه کنید*
*💚در دعای اللهم ارزقنا توفیق الطاعه آمده است:*
*💚«خدايا به زنان ما توفيق حيا و عفت عنايت كن».*
*«وَ على النّساءِ بالحياءِ و العِفّة ؛ خدايا به زنان ما توفيق حيا و عفت عنايت كن».*
*💚با حجاب و حیا وعفت امام زمان را یاری کنید.*
✴️ *انتظار حضرت از زنان منتظر*
🔸 *در دعاي حضرت مهدي در زمان غيبت مي خوانيم: «وَ على النّساءِ بالحياءِ و العِفّة ؛ خدايا به زنان ما توفيق حيا و عفت عنايت كن». لذا از بانواني كه چشم انتظار آمدن امام زمانند، انتظار مي رود الگوي نجابت و حيا و پاكي باشند و از آنان كه خود را شيعه زهرا و امّت محمّد مي دانند، انتظار است #حجاب و عفاف را رعايت كنند، وگرنه رضاي خدا و رسول و #امام_زمان را نمي توانند کسب کنند.*
*🕋بسمالله الرحمن الرحیم*
*سخنان و پنج سال پیش،حضرت آیت الله خامنه ای درباره اربعین*
*در کتاب انسان ۲۵۰ ساله*
*در تاریخ ۵۲/۱۲/۲۴ (روز جمعه ۲۰صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری) در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن علیه السلام در مشهد مقدس*
*یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود،* *در تاریخ ۱۳۵۲/۱۲/۲۴*
🌹💚 *اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگره ى بینالمللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطره انگیز است؛ سرزمین خاطره ها است؛ خاطره هاى با شکوه، خاطره هاى عظیم؛ سرزمین شهدا، مزار کشته شدگان راه خدا. اینجا جمع بشوند پیروان تشیّع، و دست برادرى و پیمان وفادارىِ هر چه بیشتر ببندند. این اربعین است.*🌹
حضرت آیت الله خامنه ای در تاریخ ۵۲/۱۲/۲۴ (روز جمعه ۲۰صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری) در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن علیه السلام در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبه های نهج البلاغه اختصاص داشت، به مناسبت تقارن با ایام ماه محرم و صفر و اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند.
می دانید یکى از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمی دانم این روایت چقدر صحیح است، اصرارى هم ندارم که بگویم معناى این روایت همین است که من گمان کرده ام، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکى از شقوق و احتمالات دیگرى باشد که در این زمینه بیان میشود؛ امّا اگر این احتمال هم که من می گویم باشد، مؤیّد فراوانى دارد؛ «زیارة الاربعین».
شیعه یک جمع متفرّقى بود؛ یک جامعه اى بود که در یک جا و در یک مکان زندگى نمی کرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند -اطراف و اکناف بلاد- امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق و در این اجزای متشتّت در جریان است؛ مثل دانه هاى تسبیح، یک رشته و یک نخ، همه ى اینها را به هم وصل می کرد. آن رشته چه بود؟ رشته ى اطاعت و فرمان بَرى از مرکزیّت تشیّع، از رهبرى عالى تشیّع یعنى امام؛ همهى این رشته ها به آنجا متّصل می شد؛ قلبى بود که به همه ى اعضا فرمان می داد؛ و به این ترتیب، تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند، امّا بودند کسانى که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمان بَرى آنها به حساب، فریاد زدن شان از روى دستور، سکوت شان بر طبق نقشه، همه چیزشان با حساب. فقط یک عیبى کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می دیدند. اهل یک شهر و شیعیان یک منطقه، البتّه یکدیگر را می دیدند، امّا یک کنگره ى جهانى لازم بود براى شیعیانِ روزگار ائمّه (علیهمالسّلام). این کنگره ى جهانى را معیّن کردند، وقتش را هم معیّن کردند؛ گفتند در این موعدِ معیّن، در آن کنگره هرکس بتواند شرکت کند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جاى شرکت، سرزمین کربلا است؛ چون روح شیعه روح کربلائى است، روح عاشورائى است؛ در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است؛ شیعه هرجا که هست دنباله روِ عاشوراى حسین است. این است که مى بینیم همه جا این تپش هایى که در شیعه مکشوف شده، از آن مرقد پاک ناشى است؛ اینها شعله هایى بوده که از آن روح مقدّس و پاک و از آن تربت عالى مقدار سر کشیده؛ به جان ها و روح ها زده؛ انسان ها را به گلوله هاى داغى تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
اوّلین نهضتى که بعد از عاشوراى حسینى از طرف شیعیان به وجود آمد، نهضت توّابین بود. اینها آمدند در آن مرقد پاک دور هم جمع شدند -کتب تواریخ اینها را نوشته اند- مبلغ زیادى اشک ریختند. بعضى خیال می کنند این گریه وسیله ى عقده گشایى است؛ بله، گریه وسیله ى عقده گشایى است، در صورتى که با فکر همراه نباشد. اگر گریه را و اشک ریختن را فقط احساسات هدایت بکند، همین است که گفته اند، امّا اگر فکر و اندیشه به انسان اشکى بدهد و چشم انسان قطره ى اشکى بچکاند، این مثل همان آب کبابى است که آتش را تیزتر و تندتر می کند؛ این عقده نیست، سلاح است؛ لذاست که گریه جزو کارهاى معمولى شیعیان صدر اوّل است که همه ی آنها در راه ستیزه گرى بودند، همه ی آنها در راه عاشورا قدم برمی داشتند. امام جعفر صادق اهل گریه است؛ امام رضا (صلوات الله علیه) اهل گریه است؛ شعرا را وادار می کنند و می گویند این قصائد بلند را بگویید، بروید گروه ها را به یاد گذشته ى تشیّع بگریانید که با این گریه، آتششان مشتعل تر و برافروخته تر بشود. توّابین آمدند اینجا مبالغ زیادی گریه کردند؛ هر چه بخواهید. گمانم گفته ام یک شبانه روز یا دو شبانه روز -نوشته اند در تواریخ، بنده یادم رفته- اتّصالاً اشک [ریختند]؛ بعد از این گریه ها بود که دست به دست هم دادند، تصمیم گرفتند که بروند تا جان شان را در راه خدا بدهند و تا کشته نشده اند، دست از جنگ برندارند و از این جنگ زنده برنگردند؛ همین هم شد. مردمان بزرگی؛ سلیمان بن صرد خزاعى -صحابى امیرالمؤمنین، حوارى امام حسن- و امثال اینها رفتند و آنجا جان دادند و کشته شدند؛ [شروعش] از کربلا بود؛ ببینید چه این حقیقت جلوه دار و جلوه گرى بوده در آن روزگار! در ذهن مردم ما امروز البتّه، این حقیقت به آن زیبایى و به آن شکوهمندى باقى نمانده؛ جور دیگر است. بنابراین، مسئله ى اربعین یک مسئلهى مهمّى است.
اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگره ى بینالمللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطره انگیز است؛ سرزمین خاطره ها است؛ خاطره هاى با شکوه، خاطره هاى عظیم؛ سرزمین شهدا، مزار کشته شدگان راه خدا. اینجا جمع بشوند پیروان تشیّع، و دست برادرى و پیمان وفادارىِ هر چه بیشتر ببندند. این اربعین است. غیر از