eitaa logo
حدیقه الشیعه 📚
119 دنبال‌کننده
60 عکس
25 ویدیو
24 فایل
محتوای سخنرانی مبلغان دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
💢  شکستن روزه با حرام ❇️ با ارسال مطالب به صورت استوری  و ارسال پست در روبیکا یا اینستاگرام یا واتساپ؛ در نشر احکام شریک باشید. 🙏🙏شما هم ناشر احکام شرعی باشید 🌹 🔹 رسانه نشر احکام در شبکه های  اجتماعی
‍ ‍ ⚜️ امام صادق علیه السلام: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِذَا أَفْطَرَ بَدَأَ بِحَلْوَاءَ یُفْطِرُ عَلَیْهَا فَإِنْ لَمْ یَجِدْ فَسُكَّرَةٍ أَوْ تَمَرَاتٍ فَإِذَا أَعْوَزَ ذَلِكَ كُلُّهُ‌ فَمَاءٍ فَاتِرٍ وَ كَانَ یَقُولُ یُنَقِّی الْمَعِدَةَ وَ الْكَبِدَ وَ یُطَیِّبُ النَّكْهَةَ وَ الْفَمَ وَ یُقَوِّی الْأَضْرَاسَ وَ یُقَوِّی الْحَدَقَ وَ یَجْلُو النَّاظِرَ وَ یَغْسِلُ الذُّنُوبَ غَسْلًا وَ یُسَكِّنُ الْعُرُوقَ الْهَائِجَةَ وَ الْمِرَّةَ الْغَالِبَةَ وَ یَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ یُطْفِئُ الْحَرَارَةَ عَنِ الْمَعِدَةِ وَ یَذْهَبُ بِالصُّدَاع» رسول الله (صلی الله علیه و آله) هنگامی که افطار می‌کرد ابتدا، به حلوا می‌فرمود اگر پیدا نمی‌شد با یک شیرینی یا قند یا چند خرما اگر آنها نبود با آب ولرم افطار می‌فرمود و می‌فرمود معده و کبد را پاکسازی میکند و بوی بد دهان را خوش می کند و دندان ها را تقویت می‌کند و چشم ها را تقویت می.کند و بینائی را جلا می دهد و گناهان را می‌شوید شستنی و ژن های جهش یافته را تسکین می‌دهد و مره (صفرا و سودا) را تسکین می دهد و بلغم را قطع می‌کند و گرمی معده را خاموش می‌کند و میگرن را برطرف می‌کند. 📚 منبع :  الکافی، ج۴، ص۱۵۳ • روایتی دیگر درباره آب فاتر ⚜️ امام صادق علیه السلام: «شیئان صالحان لم یدخلا جوف واحد قط فاسدا إلا أصلحاه ، و شیئان فاسدان لم یدخلا جوفا قط صالحا إلا أفسداه ؛ فالصالحان : الرمان ، والماء الفاتر ، و الفاسدان : الجبن و القدید.» دو چیز مناسب است که به هیچ درون نادرستی در نمی‌آیند ، مگر این که آن را به درستی می‌آورند ، و دو چیز نامناسب است که به هیچ درون سالمی در نمی‌آیند ، مگر این که آن را نادرست [و ناسالم] می‌کنند. آن دو چیز مناسب، عبارت اند از : انار و آب نیم گرم (ولرم) ، و آن دو چیز نامناسب ، عبارت اند از : پنیر و گوشت خشک شده. 📚 منبع : الکافی، ج۶، ص۳۱۴، ح۵ دانشنامه احادیث پزشکی، ج۲، ص۱۴۶ ••••••••••••••• ⚠️ در رابطه با خواص و تاکید بر مصرف آب فاتر چه در افطار و چه در حالت ناشتا روایات فراوانی وارد شده آب فاتر که در روایات گفته شده یعنی آبی که جوشیده شده و سپس کمی سرد شده (ولرم شده) ❌ مصرف آب یخ در افطار به علت بالا رفتن حرارت معده در اثر گرسنگی طولانی‌مدت، کارکرد معده برای هضم غذا را دچار اختلال می‌کند. ✅ نوشیدنی ولرم باعث می‌شود حرارت بالای معده فروکش کند. افطار با سکنجبین ولرم برای افرادی که بسیار تشنه هستند، توصیه می شود ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia • برخی فواید افطار با آب ولرم در افطار یا حالت ناشتا: - شستشوی کبد و معده - خوشبوکننده دهان - آرام کننده رگها - از بین بردن صفرا و بلغم - فروکش حرارت حرارت معده - آرامش سردرد - پاک کننده معده - درمان غلبه بلغم - درمان غلبه سودا - درمان غلبه صفرا - خوشبو کننده بدن - تقویت چشم و بینایی - تقویت و محکم کننده دندان ها - درمان و پیشگیری از بیماری های ژنتیکی مثل جذام و برص -  پاک کننده گناهان قلب (موثر در درمان بیماری های روحی مثل: حسد، نفاق، تکبر، عجب، کینه و...) - اعتدال مزاج - پاکسازی بدن - بدون عوارض 🌙 ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
💢 مشقت داشتن روزه به دلیل شغل ❇️ با ارسال مطالب به صورت استوری  و ارسال پست در روبیکا یا اینستاگرام یا واتساپ؛ در نشر احکام شریک باشید. 🙏🙏شما هم ناشر احکام شرعی باشید 🌹 🔹 رسانه نشر احکام در شبکه های  اجتماعی
✔️توصیه به کنترل نظر در امور مادی 👈 در شرح حدیثی که در اول منبر گفته شد نکاتی تقدیم می شود ؛ «مَدَّ طَرْفَ»؛ یعنی چشم دوختن، به آنچه در دست فرزندان دنیاست. چند اثر از چشم دوختن به زندگی دیگران و مقایسة صعودی، عبارتند از: الف) طَالَ حُزْنُهُ: حزنش طولانی می‏شود که ناراحتی بلندمدت با آرامش سازگاری ندارد؛ بلکه اگر ناراحتی کوتاه مدت باشد و یا موقت که باعث تشویق انسان به سمت تلاش بیش‏تر شود، اشکال ندارد. ب) لَمْ يُشْفَ غَيْظُهُ: خشم او آرام نمی‏گیرد؛ ج) وَ اسْتَصْغَرَ نِعْمَةَ اللَّهِ عِنْدَهُ: نعمتهای خدا را کوچک بشمرد و آنچه نزد دیگران است، بزرگ ببیند. وقتی نعمتها را کوچک می‏بیند، شکرگزاری او کاهش می‏یابد. در واقع، داشته‏های زندگی خود را نمی‏بیند؛ چون هر کسی در زندگی داشته‏ها و نداشته‏هایی دارد. اگر به داشته‏های خود توجه کند، لذت می‏برد. البته به شرطی در قضاوت و داوری نسبت به داشته‏های خود منصفانه قضاوت می‏کند که داشته‏ها را صرفاً در امور مادی خلاصه نکند. این موضوع، در قرآن کریم نیز اشاره شده است و از ما خواسته‏اند به زندگی مردم چشم ندوزیم: «وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَ جًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقَی» و هرگز چشمان خود را به نعمتهاى مادى كه به گروه‏هايى از آنان (مردم) داده‏ايم، ميفكن. اينها شكوفه‏هاى زندگى دنياست تا آنان را در آن بيازماييم و روزىِ پروردگارت، بهتر و پايدارتر است.»(۳) وقتی این آیه شریفه نازل شد، پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «مَنْ لَمْ يَتَعَزَّ بِعَزَاءِ اللَّهِ انْقَطَعَتْ نَفْسُهُ حَسَرَاتٍ عَلَى الدُّنْيَا وَ مَنْ مَدَّ عَيْنَيْهِ إِلَى مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ مِنْ دُنْيَاهُمْ طَالَ حُزْنُهُ وَ سَخِطَ مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ مِن‏ رِزْقِهِ وَ تَنَغَّصَ عَلَيْهِ عَيْشُهُ؛ هر کسی تسلای خدا در او اثر نکند، جانش در حسرت و اندوه از دنیا منقطع شود (می‏میرد) و هر کسی به آنچه از دنیا که در دست.(۴) ✔️ کنترل نظر در امور غریزی از دیگر راه‏ها و عوامل کسب آرامش، این است که انسان از چشم به عنوان نعمت الهی به خوبی استفاده کند و به هر صحنه‏ای خیره نشده، همه جا چشم ندوزد. امام علی(ع)می‏فرمایند: «مَنْ غَضَّ طَرْفُهُ أَرَاحَ قَلْبَهُ؛ کسی که نگاهش (در مقابل حرام و نامحرم) کوتا ه باشد، قلبش در آرامش است.» و در روایتی آمده است: «كَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِيلَةً؛ چه بسیار نگاه آنی که حسرتی طولانی باقی می‏گذارد.»(۵) در قرآن می‏فرماید: « قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ» به مردان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند و شرمگاه خود نگه دارند. اين برايشان پاكيزه‌تر است. زيرا خدا به كارهايى كه مى‌كنند آگاه است.(۶) فلسفة حرمت چشم‏چرانی این است که فرد با تمرکز در هنگام نگاه، تخیلاتش را به خدمت می‏گیرد و در دنیای خیالات به هوسرانی می‏پردازد و بعد از نگاه متمرکز، به صحنه‏سازی از طرف مقابل می‏پردازد و از خصوصیات او، تصویر کلی به ذهن مخابره می‏کند و مغز همانند یک دستگاه رایانه می‏تواند هر طور که بخواهد، با آن تصویر رابطه برقرار کند. ➖امام علی(ع) می‏فرماید: «الْعَيْنُ جَاسُوسُ الْقَلْبِ وَ بَرِيدُ الْعَقْلِ؛ چشم جاسوس دل و دیده‌بان عقل است.»(۷) حضرت مسیح (ع) می فرماید: ➖ «لَا تَکونَنَّ حَدِیدَ النَّظَرِ إِلَی مَا لَیسَ لَک فَإِنَّهُ لَنْ یزْنِی فَرْجُک مَا حَفِظْتَ عَینَک فَإِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَا تَنْظُرَ إِلَی ثَوْبِ الْمَرْأَةِ الَّتِی لَا تَحِلُّ لَک فَافْعَل» نباید به چیزی که بر تو روا نیست، خیره نگاه کنی، زیرا تا وقتی که چشمت را حفظ کنی هرگز دچار زنا نمی شوی، و اگر توانستی به لباس زنی که نامحرم است نگاه نکنی، نگاه نکن.(۸) ➖امام صادق(ع):«النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ مَنْ تَرَکهَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَیرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ إِیمَاناً یجِدُ طَعْمَه» نگاه تیری از تیرهای مسموم شیطان است. هر کس آن را صرفاً برای خدا ترک نماید، خداوند به او ایمانی عطا می کند، که طعمش را خواهد چشید.(۹) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.مستدرک، ج۲، ص۶۴. ۲.تفسیر نورالثقلین، ج۴،ص۸۲ . ۳.حجر/۸۸. ۴.تحف العقول،ص۵۱. ۵.تصنیف غرر،ص۲۶۰. ۶.نور/۳۰ ۷.بحارالانوار ،ج۵۲،ص۱۰۴ ۸.مجموعه ورام، ج ۱، ص۶۲. ۹.من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۱۸.
موضوع کارکردهای دین (کنترل نظر؛ شرح یک حدیث) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ اما بعد قال مولانا الصادق علیه السلام «إِيَّاكُمْ أَنْ تَمُدُّوا أَطْرَافَكُمْ إِلَى مَا فِي أَيْدِي أَبْنَاءِ الدُّنْيَا، فَمَنْ مَدَّ طَرْفَهُ إِلَى ذَلِكَ طَالَ حُزْنُهُ وَ لَمْ يُشْفَ غَيْظُهُ وَ اسْتَصْغَرَ نِعْمَةَ اللَّهِ عِنْدَهُ فَيَقِلُّ شُكْرُهُ لِلَّهِ وَ انْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ دُونَكَ فَتَكُونَ لِأَنْعُمِ اللَّهِ شَاكِراً وَ لِمَزِيدِهِ مُسْتَوْجِباً وَ لِجُودِهِ سَاكِناً؛ بپرهيزيد از اينكه به آنچه در دست فرزندان دنياست، چشم بدوزيد؛ زیرا هر كسی به آن چشم بدوزد، حزن او طولانى گشته، خشم او آرام نمى‏گيرد و نعمت الهى را كه نزد اوست، كوچك مى‏شمرد و در نتيجه، سپاسگزارى او كاهش مى‏يابد و نگاه کن به کسی که پایین دست توست تا سپاسگزار نعمت خدا باشی و شایستۀ افزایش او گردی و ساکن جود او شوی.»(۱) 💠داستان قرآنی [ایجاد انگیزه] روزى حضرت سلیمان با لشكر عظیمش كه از جن و انس و پرندگان تشكیل مى‏ شد با نظم و صف‏ آرایى خاص، و شكوه بى نظیر حركت مى‏ كردند تا به وادى مورچگان رسیدند؛ «حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِی النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ» تا آنگاه كه به وادى مورچگان رسیدند مورچه ‏اى [به زبان خویش] گفت اى مورچگان به خانه‏ هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال كنند. «فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِكَ فِی عِبَادِكَ الصَّالِحِینَ» [سلیمان] از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت پروردگارا در دلم افكن تا نعمتى را كه به من و پدر و مادرم ارزانى داشته‏ اى سپاس بگزارم و به كار شایسته‏ اى كه آن را مى‏ پسندى بپردازم و مرا به رحمت‏ خویش در میان بندگان شایسته ‏ات داخل كن. در مورد این واقعه از حضرت رضا علیه ‏السلام نقل شده كه فرمودند: در حالى كه سلیمان علیه ‏السلام بر روى تختش در فضا حركت مى‏ كرد، باد صداى آن مورچه را به گوش سلیمان علیه ‏السلام رسانید. سلیمان علیه ‏السلام در همانجا توقف كرد و به مأمورانش فرمود: آن مورچه را نزد من بیاورید. مأموران بى درنگ آن مورچه را به حضور سلیمان علیه‏ السلام بردند. سلیمان به آن مورچه فرمود: آیا نمى ‏دانى كه من پیامبر خدا هستم و به هیچكس ظلم نمى‏ كنم؟ مورچه عرض كرد: آرى، این را مى‏ دانم. سلیمان علیه‏ السلام فرمود: پس چرا مورچگان را از ظلم من هشدار دادى؟ مورچه عرض كرد: ترسیدم مورچگان حشمت و شكوه تو را بنگرند و مرعوب و شیفته زرق و برق دنیا شوند و در نتیجه از خداوند دور گردند، خواستم آن‏ها به لانه ‏هایشان بروند و شكوه تو را مشاهده نكنند... سپس مورچه به سلیمان (ع) عرض كرد: آیا مى ‏دانى چرا خداوند در میان آن همه نیروهاى عظیم مخلوقاتش، باد را تحت تسخیر تو قرار داد؟ سلیمان گفت: راز این موضوع را نمى ‏دانم. مورچه گفت: مقصود خداوند این است كه اگر همه مخلوقاتش را مانند باد در تحت تسخیر تو قرار مى ‏داد، زوال و فناى همه آن‏ها مانند زوال و فناى باد است (بنابراین اكنون كه بنیاد جهان بر باد است، به آن مغرور مشو). سلیمان از این نصیحت پرمعناى مورچه خندید. تبسمى که از گفتار مورچه به سلیمان دست داد، به سبب تعجبى بود که از این سخن مورچه کرد.(۲) ✅بیان موضوع در مبحث قبلی گفته شد که دین برای دنیای انسان های کارکردهای بی بدیل دارد ، اکنون باید دید دین با چه برنامه ها و توصیه های نیازهای اساسی مثل آرامش را به ارمغان می آورد. یکی از توصیه های مهم دین کنترل نظر است که امور مختلف زندگی را شامل می شود. نظر و انتظارات باعث سلب آرامش انسانهاست از آنجا که سطح زندگی مردم یکسان نیست، انسان با نظر و توجه به داشته های ظاهری دیگران خواسته یا ناخواسته به ارزیابی زندگی خود نسبت به دیگران می‏پردازد. عده‏ای زندگی خود را در امور دنیوی (مال، خانه، زیبایی و...) با افراد برتر از خود مقایسه می‏کنند که این نظر و مقایسه باعث سلب آرامش و راحتی و تولید غم و اندوه، حسرت و حسادت می‏شود. عده ای دیگر در نظر به جاذبه های ظاهری جنس مخالف آرامش خود را از دست می دهد. پس در دو محور به موضوع می پردازیم؛ 🔻 ادامه دارد 👇👇
✨ﺧــــﺪﺍﯾــــﺎ! ؛ ⚪️✨ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ✨ﻣﻘﺎﺭﻥ ﺑﺎ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ... ⚪️✨ﺍﻟﻬﯽ ﻧﺼﯿﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺵ ﺗﺎ ﺑﺼﯿﺮ ﮔﺮﺩﯾﻢ، ✨ﺑﺼﯿﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺮﻧﮕﺮﺩﯾﻢ ⚪️✨ﺍﻟﻬﯽ ﮐﯿﻨﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﯿﻨﻪ ﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﺑﺰﺩﺍﯼ، ✨ﺯﺑﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺗﻬﻤﺖ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ ⚪️✨ﺍﮔﺮ ﻧﻌﻤﺘﻤﺎﻥ ﺑﺨﺸﯿﺪﯼ ﺷﺎﮐﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ، ✨ﺍﮔﺮ ﺑﻼ ﺍﻓﮑﻨﺪﯼ ﺻﺎﺑﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ ⚪️✨ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﺯﻣﻮﺩﯼ ﭘﯿﺮﻭﺯﻣﺎﻥ کن. ✨ﺁﻣﯿﻦ یَا رب العالمین 🤲 نماز و روزه هاتون قبول حق 🤲 بهترینها قسمت همه🌺🍃 شما خوبان بشه 🌺🍃  
صهیونیست‌ها از پاسخ ایران وحشت زده و نگران هستند
كدام تفكر از 70سال عبادت بهتر است علامه طباطبایی سلام حتما شما هم این روایت را از امیر مؤمنان، حضرت علی علیه السلام شنیده‌اید كه "تفكرُ ساعةٍ افضل من عبادة سبعین سنةٍ"، ساعتی اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است. عبارات زیادی نزدیك به این مضمون از پیامبر اسلام و خاندانش برای ما به یادگار رسیده است كه خود این تعابیر نیازمند اندیشیدن و تعمق است كه چرا و چگونه ساعتی فكر بر عبادت چندین و چند ساله می‌چربد؟ در این نوشتار شما جواب این سوال را بر اساس چند كلام دیگر از اهل بیت كه به گونه‌ای مفسرِ حدیث مورد بحث ماست خواهید یافت. حسن بن صیقل مى گوید: از امام صادق (علیه السلام ) پرسیدم: مردم از پیامبر روایت مى كنند كه "اندیشیدن یك ساعت، بهتر از عبادت یك شب است" ، این چه اندیشه‌ای است و چگونه باید فكر كرد؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: هنگامى كه انسان از كنار خرابه‌ای مى‌گذرد، بگوید: "آنها كه در تو سكونت داشتند، كجایند؟ آنها كه تو را ساختند كجایند؟ چرا سخن نمى‌گوئى؟ با توجه این حدیث شریف می‌توان فهمید كه، تفكری برتر از عبادت است كه موجب عبرت گرفتن و تعمق در احوال خود، و رابطه‌ی با خداست، كه امام علیه السلام این مضمون را با طرح مصداقی بیان كرده‌است. آنچه گفتیم نیز به صراحت در روایات معصومین آمده‌است. چنانكه از امام صادق علیه السلام می‌خوانیم: " برترین عبادات، اندیشه‌ی مدام در خداوند و قدرت اوست" اسلام، آیینی است بنا شده بر پایه‌های استوار اندیشه. و عبادت، كه از منظر اسلام بسیار با اهمیت است، خود حاصل تفكری است كه اساس اعتقادِ انسان مسلمان است. معمر ابن خلاد می‌گوید از امام رضا علیه السلام شنیدم كه فرمود: "عبادت به نماز و روزه‌ی زیاد نیست، بلكه عبادت اندیشیدن در امر خداوند است! " پر واضح است كه امام نماز و روزه را زیر سوال نبرده، كه خود و خاندانش، بزرگترین عابدان دهر بودند كه بیشترین صوم و صلاة را به پا داشتند، بلكه مغز عبادت را تفكر درباره خداوند دانسته‌اند، و اندك‌ترین اثر این اندیشه می‌توان این دانست كه فرد بداند چه كار می‌كند و برای چه و از برای كه ‌می كند. و این اولین سوالی است كه برای خود شخص و كسی كه او را در حال عبادت می‌بیند پیش می‌آید. می‌توان نتیجه تفكر را در دو عنوان خلاصه كرد: 1- شناساندن خوبیها و تمیز میان خوب وبد 2- ایجاد انگیزه و كشش به سوی عمل به نیكیهای فهمیده‌شده و گریز از بدیها در روایتی از امیر مؤمنان، علی علیه السلام آمده است: تفكر شخص را به سوی خوبیها و عمل به آنها فرا می‌خواند. و خلاصه ارزش تفكر تا بدانجاست كه خود از عبادتهای بسیار بزرگ و ارزشمند است كه هر كسی توفیق به جا آوردن آن را پیدا نمی‌كند. متن روایات: 1- علی بن إبراهیم ، عن أبیه ، عن بعض أصحابه ، عن أبان ، عن الحسن الصیقل قال : سألت أبا عبد الله (علیه السلام) عما یروی الناس أن تفكر ساعة خیر من قیام لیلة، قلت: كیف یتفكر؟ قال: یمر بالخربة أو بالدار فیقول: أین ساكنوك، أین بانوك، ما [با] لك لا تتكلمین ر.ك: اصول كافى، ج 2، ص 54، باب التفكر
عـَلِيُّ بـْنُ إِبـْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسـُولُ اللَّهِ ص الطَّاعـِمُ الشَّاكـِرُ لَهُ مـِنَ الْأَجـْرِ كـَأَجـْرِ الصَّائِمِ الْمـُحـْتـَسـِبِ وَ الْمـُعَافَى الشَّاكـِرُ لَهُ مـِنَ الْأَجـْرِ كـَأَجـْرِ الْمـُبـْتَلَى الصَّابِرِ وَ الْمُعْطَى الشَّاكِرُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ كَأَجْرِ الْمَحْرُومِ الْقَانِعِ اصول كافى ج : 3 ص : 148 رواية :1 ترجمه روايت شريفه : رسـولخـدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فـرمـود: خورنده سپاسگزار اجرش مانند روزه دار خدا جوست ، و تندرست شكر گزار اجرش مانند اجر گرفتار صابر است و عطا كننده سپاسگزار اجرش مانند اجر محروم قانع است .
آیا دوست فرزندت را می شناسی؟؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره خنده دار نماز جماعت حاج آقای موسوی واعظ در محرابی که شبیه قبر گود بود (۱/۵ متر!!) 🔰یهو دیدم وسط سجده یه چیزی افتاد پشتم😂😂😂 ... از صف اول
به کودکتان "یک بار" بیاموزید هیچ رازی را از شما مخفی نکند. 🍀اما به خودتان "هزاربار" بیاموزید 🔸با فرزندتان هم صحبت و همراه باشید تا او شما را امین و مورد اعتماد بداند و بتواند رازها را برایتان بازگو کند .
📌حکایات و کرامات مقدس اردبیلی ❣️«ملا احمد مقدس اردبیلی در سفر بود یکی از زوار که آن جناب را نمی شناخت به او گفت جامه های مرا ببر نزدیک آب و بشوی و چرک آنها را بگیر.ملا احمد قبول کرد و جامه های آن مرد را برد و شست و آورد تا به او بدهد در این هنگام آن مرد ملا احمد را شناخت و خجالت کشید.مردم نیز او را توبیخ کردند.مقدس اردبیلی فرمود چرا او را ملامت می کنید؛مطلبی نشده است حقوق برادران مؤمن بر یکدیگر بیشتر از اینهاست! حاج شیخ عباس قمی پس از نقل این واقعه می گوید:«مولانا در این کار به امام هشتم اقتدا کرده است زیرا در روایات آمده است که روزی امام هشتم وارد حمام شد شخصی در حمام آن حضرت را نمی شناخت گفت:«بیا مرا کیسه بکش»امام رفت و به کیسه کشیدن او مشغول شد سپس مردم در آمدند و امام را شناختند و از امام برای کردار آن مرد معذرت خواهی کردند،امام با مردم سخن گفت تا نگران نباشد و همین گونه ادامه داد تا کیسه کشیدن آن مرد را تمام کرد! 📚 «بیدارگران اقالیم قبله»ص 211.
♦️مناقب امیرالمومنین علیه السلام❣️ 📌در«مسند احمد حنبل» (1)است (2)که رسول خدا به امیر المؤمنین علیه السّلام،گفت:مثل تو مثل عیسی است که یهودان او را دشمن داشتند تا به حدی که مادرش را بهتان زدند و نصاری دوستش داشتند تا به حدی که او را به مقامی رسانیدند که مقام او نبود و اهلیّت آن نداشت و به تصدیق قول آن حضرت، حال امیر المؤمنین علیه السّلام به آنجا رسید که خوارج به امامتش راضی نبودند و نصیریّه و چند طایفه دیگر اعتقاد خدائی به آن حضرت داشتند یک بار به جای خدائی مستحق عبودیتش داشته و می پرستیدند و یک بار او را با معاویه شقی می سنجیدند،چنانچه خود به زبان الهام بیان فرموده که«الدهر انزلنی ثم انزلنی ثم انزلنی حتی قیل معاویة و علی!؟»؛یعنی دهر و زمان مرتبه مرا در پستی و زبونی انداخت به حدی که مرا با معاویه برابر گردانید. (3)و اما از اینکه خارجیان و آل ابی سفیان و پیروان ایشان نسبت به آن سرور اهل ایمان،ناشایست گفتند و جمعی که از اسلام نصیبی نداشتند، معاویه را در برابر آن حضرت داشتند از علوّ مرتبه و رفعت درجه اش نزد اللّه تعالی چیزی نکاست و قدرش عند اللّه سبحانه و تعالی همچنان برجاست. 📚1-.مسند حنبل ج 1 ص 160. 2- .دو بیت شعر دارد(ص 115). 3-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 326/20 نزدیک به این مضمون:«....ثمّ لم یرض الدّهر لی بذلک، حتّی أرذلنی فجعلنی نظیرا لابن هند و ابن النّابغة» ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
📆هشتم شوال؛ ویرانی قبور ائمه بقیع (ع) ✍️در ۸ شوال سال ۱۳۴۴ ه.ق قبور ائمه بقیع (ع) و نیز قبر حضرت حمزه در احد به دست وهابیون تخریب شد. آنان اضافى بر قبور مطهر ائمه معصومین (ع)، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا (ع)، قبر مطهر فاطمه بنت اسد (س) مادر امیرالمؤمنین (ع)، قبر مطهر حضرت ام البنین (س)، قبر ابراهیم پسر پیامبر (ص)، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق (ع)، قبر دختران پیامبر (ص)، قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر (ص) و قبور شهداى زمان پیامبر (ص). وهابیان در سال ۱۳۴۳ در مکه گنبدهاى قبر حضرت عبد المطلب، ابى طالب، خدیجه و زادگاه پیامبر (ص) و فاطمه زهرا (س) را با خاک یکسان کردند. در جده نیز قبر حوا و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه نیز منور نبوى را به توپ بستند، ولى از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند. در همان سال به کربلاى معلى حمله کردند و ضریح مطهر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثراً از هدایاى سلاطین و بسیار ارزشمند و گران‌بها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند. 📚مستدرک سفینه البحار: ج ۶ ص ۶۵ ۶۶. 📚کشف الارتیاب: ص ۷۷. شهداء الفضیله (علامه امینى): ص ۳۸۸. 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
ثواب گفتن «یفعل الله ما یشاء بقدرته ویحکم ما یرید بعزته»‌هر شب مرحوم کفعمی روایت کرده است : روزی پیامبرخدا صلی الله علیه و آله به حضرت علی(علیه السلام) فرمود: دیشب چه عملی انجام داده ای؟ حضرت اظهار داشت: پیش از انکه بخوابم هزار رکعت نماز به جا آوردم حضرت رسول فرمود:چگونه؟! پاسخ داد: از شما شنیدم که فرمودی:هرکس هنگام خوابیدن سه مرتبه بگوید:«یفعل الله ما یشاء بقدرته ویحکم ما یرید بعزته»او همانند کسی باشد که هزار رکعت نماز خوانده است. حضرت رسول فرمود: راست گفتی،چنین است. مستدرک الوسائل ج5ص49 يَفْعَلُ اللّهُ ما يَشاءُ بِقُدْرَتِه، وَ يَحْکُمُ ما يُريدُ بِعِزَّتِه.(سه مرتبه) [گفتن اين ذکر ثواب خواندن هزار رکعت نماز دارد، شايسته نيست که انسان آنرا ترک نمايد] (بحارالانوار : 84 / 178 انیس الصادقین/اعمال وقت خوابیدن) ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
📌داستان بسیار زیبای اهدای انگشتر و نزول آیه ♦️إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ ❣️روزی رسول خدا با اصحاب در مسجد به نماز ظهر مشغول بودند که شخصی به هیأت درویشان و فقیری به صورت مسکینان گرد صفهای نماز بر آمده سؤال می کرد و گرد مسجد می گشت و چون هیچ کس مرهم احسانی بر جراحتش ننهاد،روی دعا و عرض حاجت به جانب کریم بی منّت کرده گفت:«الهی تو واقفی که از مسجد پیغمبر تو محروم می روم!»چون در این وقت برابر به موقف حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام بود عبارت درویش دل ریش به گوش آن حضرت رسیده انگشت مبارک به جانب آن درویش حرکت فرمود،درویش را معلوم شد که غرض چیست؛انگشتر را از انگشت مبارک آن حضرت بیرون کرده و آن حضرت را در رکوع گذاشت و متوجه بیرون شد و شکر حضرت حق تعالی ادا می نمود که حضرت رسالت پناه از تصدق شاه ولایت واقف گشته چون از جواب سلام فارغ شد دست دعا به جانب آسمان برداشته مناجاتی فرمود که ترجمه اش اینست که«الهی چنانچه موسی علیه السّلام التماس کرد که هارون برادرش را خلیفه و وصی او گردانی که دینش به امداد او قوت گیرد و تو دعای او را اجابت فرمودی و برادرش را به خلافت او نصب نمودی و دین موسی را به برکت او محفوظ گردانیدی،من نیز پیغمبر توام و استدعا می نمایم که علی را که برادر من است خلیفه و جانشین من گردانی و در هدایت و ارشاد خلق شریک منش سازی که وزیر و صاحب اختیار من باشد». راوی گوید که هنوز مناجات رسول خدا تمام نشده بود که جبرئیل امین نزول فرموده به این آیه آن حضرت را بشارت داد و اگر کسی پردۀ عناد و انکار را از پیش دیدۀ دل بردارد می داند که معنی آن است که نگهدارنده و حمایت کننده دین شما و اولی به تصرف در کار شما سه کس اند:خدای تعالی که آفریننده و عالم به صلاح و فساد شماست،و رسول او که پیغمبر و مبین حلال و حرام شما است،سیّم کسانی که ایمان آورده اند و صفتشان این است که نماز کنند و در رکوع صدقه به سائل دهند. 📚1- 1) .کشّاف،648/1. 2- 2) .تفسیر نیشابوری،604/2. 3- 3) .النور المشتعل من کتاب ما نزل من القرآن فی علی علیه السلام،ص 61. 4- 4) .النور المشتعل من کتاب ما نزل من القرآن فی علی علیه السلام،ص 61،از تفسیر ثعلبی ص 114 (نسخه خطی کتابخانه مرعشی). 5- 5) .الطرائف ص 49 از جمع بین الصحاح؛جامع الاصول ج 478/9 6- 6) .عمدة ابن بطریق ص 516 از مسند احمد نقل کرده. 7- 7) .مناقب ابن مغازلی حدیث 354-358 8- 8) .احقاق الحق ج 505/3،«بناء المقال الفاطمیة...»سید جمال الدین ابن طاوس،ص 269 از صحیح نسائی نقل کرده است. 9- 9) .شواهد التنزیل ج 209/1؛کفایة الطالب ص 228 و 229؛الغدیر 47/2؛141/3-147. ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
📌از جمله مطاعن عمر ابن خطاب ♦️مهریه زن و بحث با پیرزن ❇️ صاحب کشّاف در تفسیرش (1) و حمیدی در «جمع بین الصحیحین»روایت نموده اند (2) که ❣️روزی عمر خطّاب خطبه می خواند گفت:هر که بر مهر زن مغالات کند و از چهارصد درم زیاده مهر نماید او را حد می زنم 😳و آنچه بر چهارصد درم افزوده باشد داخل بیت المال می کنم. پیرزنی حاضر بود برخاسته گفت:ای عمر!کلام تو اولی به قبول است یا کلام اللّه تعالی؟عمر گفت:کلام اللّه تعالی. پیرزن گفت:حق تعالی در قرآن مجید فرموده که آتَیْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً (3) عمر گفت«کلکم افقه من عمر حتّی المخدرات فی الحجال»؛معنی آیه این است که اگر داده باشید یکی از زنان را مال بسیار بجهت کابین،پس فرا مگیرید از آنچه داده ای چیزی.و معنی قول عمر اینست که جمیع شما فقیه تر و داناترید از عمر حتی پیرزنان در خانه ها😜 و یا زنان مخدره در حجله ها!و بعضی از مریدان عمر به این نحو عذر گفته اند که مراد عمر آن است که پیروی سنّت؛چه واپس گرفتن مال مهر و داخل بیت المال کردن مشروع نیست و روایات هم منافات دارد؛چه مروی است که منع کرد و حرام ساخت و آن زن گفت: چیزی را از ما منع می کنی که آن را حق تعالی در کتاب خود حلال ساخته است.و حقی که بر زبانش جاری شده آن را تواضع نام کرده اند؛ 1.تفسیر کشّاف ج 1 ص 491. 2 .الطرائف ص 471. 3. سوره نساء،آیه 20. ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
🚦آزمون نهایی نهضت ملی زندگی با آیه‌ها ◽️با اعطای گواهی معتبر حفظ ▫️اهدای جوایز نفیس 🔰منبع آزمون 🔸این آزمون ۲۰دقیقه زمان دارد 🔸و شامل ۳۰ سؤال از حفظ و ترجمه آیات زندگی با آیه‌ها است ⬇️⬇️⬇️ برای مشاهده منبع آزمون، اینجا کلیک کنید 🔹شما ۵بار فرصت شرکت در این آزمون را دارید و در صورتی که بتوانید به حداقل ۲۰سؤال پاسخ صحیح دهید، گواهی قبولی این طرح از سوی سازمان دارالقرآن الکریم به شما تعلق پیدا می‌کند و در قرعه‌کشی ۱۵۰ جایزه نفیس به ارزش ۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ریال شرکت خواهید کرد. 🎁۳۵ کمک هزینه سفر زیارتی حج عمره، عتبات عالیات و مشهد مقدس، لپ‌تاپ، تبلت، گوشی همراه، اسکوتربرقی، دوربین عکاسی چاپ فوری، کوادکوپتر، ساعت هوشمند، هندزفری بلوتوثی، پاوربانک، فلش و کلی جایزه نقدی ⚠️مهلت شرکت در آزمون: تا آخر فروردین ۱۴۰۳ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 برای شرکت در آزمون اینجا کلیک کنید 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 https://mastura.ir/?invite=undefined
اگر خاطراتت از رویاهایت سبقت گرفته اند؛ شاید خود را در گذشته جا گذاشته ای...🌱
🪴مطلبی عجیب درباره نماز لیله‌الدفن🪴 ❌کیست که نگران هول و وحشت آن شب خود باشد؟ ♻️تا فرصت هست، برای خود شمع و چراغی فراهم کنیم ! 👤یکی از علماء نقل میکردند که: مدتی هست که نیت کرده‌ام هر شب، برای هر مسلمانی که در سرتاسر عالم از دنیا رفته و امشب، شب هولناک اول قبر او هست، نماز لیله الدفن بخوانم و ثواب عمل رو هدیه به همه اون اموات میکنم. 🔹تا این که چند شب پیش خواب عجیبی دیدم. 🍁خواب دیدم که من هم فوت کردم و مادرم منو داخل قبر گذاشت. اون یکسره گریه میکرد و می‌گفت: من خودم باید بزارمت توی قبر و برم. مواظب خودت باش... 💠من همش میگفتم که مادر من زنده‌ام چرا اینا رو میگی منو ببین...! 👤من رو گذاشتن داخل قبر و رفتن. داخل قبر که شدم، لحد رو که‌ گذاشتند، ا‌ول خیلی خیلی تاریک و هولناک بود. بعد یکدفعه دیدم یه تونل خیلی بزرگ نورانی جلوی روی من هست. ✨یکدفعه یه آقایی که تمام لباس‌هاش سفید بود و نورانی و مهربان، جلوم اومد.. ازش پرسیدم: شما کی هستی؟ گفت: من عزرائیل هستم که تو رو قبض روح کردم. پرسیدم: پس چرا اینقدر خوش‌چهره هستید؟ اینا کی هستن کنار شما ؟ گفت: این دو نفر هم نکیر و منکر هستند. کلی آدم نورانی پشت سر هم ایستاده بودند. دوباره پرسیدم: پس اینا کی هستن پشت سر شما، چی کار دارند؟؟ گفت: این‌ها، همون کسایی هستن که تو هر شب براشون نماز لیله‌الدفن میخوندی... 🏵️امشب همه اومدن کنارت تا از تو تشکر و قدردانی کنند و تا صبح کنارت باشند که تنها نباشی و ترس و وحشت نداشته باشی ! ‌تمام قبرم با آمدن اونا برام روشن شده بود و ترس و هول و وحشت رفته بود ... 📌کاش همه بدونیم این نمازهایی که ما می‌خونیم به نیت اموات، همه جمع میشن برای شب اول قبر خودمون! کاری برای اون وقت تنهایی و ظلمت برای خودمون انجام بدیم ... 🌷پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: به نمازگزار نماز لیله‌الدفن(شما) به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا میبرد. دوستان اگر براتون مقدوره، هر شب از دو رکعت نماز لیله‌الدفن به نیت همه اموات مومنین و مومنات و مسلمانانی که اون شب شب اول قبرشونه غافل نشیم. 💠کاش بدانیم که این نمازها، بیشتر از اونی که نجات دهنده اون اموات باشه، ناجی ما خواهد بود در عالم قبر! 🌴 ما هم از خدا توفیق عمل طلب کنیم و از امشب تا شبی که نوبت به خود ما بشه، هر چند تایی که موفق شدیم، نور و چراغ برای شب اول قبر خود تهیه و ذخیره کنیم و هر چه توان داریم، شیعیان امیرالمومنین علی علیه‌السلام را در این خصوص آگاه و توصیه کنیم. 🌹شادی روح پدران و مادران آسمانی صلوات. انتشار این مطالب برای دیگران، چه هدیه‌ای گرانقدر و ماندگاری خواهد بود اللهم انی‌اسئلک‌راحتا عندالموت ..‌.ان شاءالله🤲