🔶 چرا فلسفه و عرفان بخوانیم؟
🔹استاد حسن رمضانی:
خواندن فلسفه و عرفان نوعی ریاضت است که هاضمه فکری و معرفتی انسان را تقویت میکند تا بتواند آنچه را که قرآن یا روایات بیان میکند به بهترین وجه ممکن بفهمد.
البته لازمه این سخن آن نیست که بگوییم کسانی که فلسفه یا عرفان نخواندهاند قرآن یا روایات را نمیفهمند؛ چون که فهم خود درجاتی دارد. مثلا از امام صادق علیه السلام روایت است: «العقل ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان» این فرموده را یاران با معرفت امام شنیدند و فهمیدند، انسان معمولی هم شنید و فهمید و ما و شما هم شنیدیم و فهمیدیم و همه یک سهم عمومی در فهمیدن آن داشته و داریم؛ اما اگر با توجه به مباحث منطقی و فلسفی کسی بگوید: این تعریفی که امام صادق علیه السلام از عقل ارایه کرده تعریفی رسمی است نه ماهوی، در اینجا ایشان، ماهیت عقل را معرفی نکرده بلکه خاصیت عقل را بیان فرموده است؛ آیا عرب بدوی و فرد معمولی میتواند این گفته را بفهمد؟ یقینا نه! فقط کسی که با مباحث منطقی و فلسفی آشناست میفهمد که تعریف ایشان تعریف ماهوی نیست بلکه تعریف بالخاصیه است. پس فقط از طریق یک تخصص، بدون آنکه بر روایت چیزی تحمیل کنیم، میتوانیم آن مطلب را درک کرده و بفهمیم.
(حدیث سهر، ص۲۱۶)
#استاد_حسن_رمضانی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
May 11
سلسه حلقه های معرفتی تربت پاک
دومین حلقه در جوار مزار شریف علامه محمد حسن الهی طباطبایی
مکان جلسه : شهر مقدس قم ، قبرستان نو (قبر ابوحسین)
زمان : پنج شنبه ۱۹ مرداد ساعت ۱۷:۳۰
🔖جهت ثبت نام در برنامه به آیدی زیر پیام ارسال فرمایید
@ava122
📌کانال تربت پاک عارفان
https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1
🔶 والله می ارزد!
🔹استاد حسن رمضانی:
استاد حسن زاده (ره) می فرمودند: اگر يک انباری را فرض کنيد به گنجايش زمين و این انبار پر باشد از دانه ارزن، بعد پرندهای روزی يک دانه از این انبار ببرد و همينطور روزی يک دانه ببرد و آنقدر ببرد و ببرد که اين انبار خالی شود. باز دو مرتبه اين انبار پر شود و باز به همین صورت خالی شود. تا چهل بار اگر بگويند این قدر زمان لازم است که شما باید رياضت بکشيد تا ما به شما يک نگاهی کنيم. ايشان می فرمود والله میارزد. خيلی عجيب است. بعد اين بيت را هم چاشنی ميفرمود که مال شيخ بهایی رحمهاللهعليه است:
رنج راحت دان چو مطلب شد بزرگ گــرد گلّه توتیــای چشــم گــرگ
گرگ که گرسنه است و گوشت می خواهد، خاک گله را می کند توتيای چشم. تو که خدا را می خواهی چه بايد بکنی!
(حدیث سهر، ص۲۹۴)
#علامه_حسن_زاده
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔶 اهل بصیرت و کرامت
🔹استاد حسن رمضانی:
آیت الله بهاءالدینی (ره) به حق صاحب بصیرت بود. یک شب یادم هست ایشان در درس درباره حدیثی از امام صادق علیه السلام که قلب هم گوش و چشم دارد، غیر از این گوش و چشم سر، صحبت می کردند و می فرمودند انسان با چشم و گوش قلب هم می بیند و می شنود، لکن آن شرایط و مقتضیاتی که در چشم و گوش سر هست در بارۀ چشم و گوش قلب کار آیایی ندارد یک وقتی میبینی که آن طرف کرۀ ارض را می بینی و از آن طرف کرۀ ارض هم می شنوی!
درس که تمام شد من خدمت ایشان عرض کردم راجع به چشم و گوش قلب مطالبی فرمودید، من می خواستم از شما بپرسم آیا در این باره تجربیاتی هم دارید؟ اگر داشته باشید خوب است بشنویم . گفتند: بله! گفتم: هم می شنوید و هم می بینید؟ ایشان فرمود: بله، لکن قوت سمعم بیشتر از قوت بصرم است ؛ به راحتی می شنوم ولی به راحتی نمی بینم، در دیدن به زحمت هستم اما در شنیدن نه بلکه راحت می شنوم.
گفتم: اگر ممکن و صلاح است چند نمونه را بگویید تا یادداشت کنم، ایشان فرمودند از این نمونه ها که زیاد شنیده اید، اگر می خواهید قانع بشوید باید خودتان در این زمینه وارد بشوید، خودتان ببینید، خودت بشنوید، تا حالا از این ها زیاد شنیده اید و زیاد برایتان گفته اند، و همچنین زیاد خوانده اید، چقدر اثر کرده؟ این هم مثل آن ها، هیچ فرقی ندارد، اما اگر می خواهید قانع بشوید، باید خودتان وارد بشوید تا این چشم و گوش قلبتان باز شود.
(حدیث سهر، ص ۳۳۸)
#آیت_الله_بهاء_الدینی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔶 افسـوس کـه اینگونـه علـوم اکنـون از حوزه هـا رخت بربسـته اسـت!
🔹استاد حسن رمضانی:
آیت ّ اللـه محمـد فاضـل لنکرانی (ره) در درس خـارج، این خاطـره را نقل کردنـد و فرمودنـد: در ایـام طاغـوت کـه بـه منـزل امـام دسـتبرد زده بودنـد، نسـخه فصـوص ایشـان همـراه با دیگـر کتاب ها به سـرقت رفته بـود و بعد ها پـس از پیروزی انقـلاب امـام جمعه وقت همدان، آن نسـخه را در دسـت یک کتابفـروش دوره گرد، دیـده و شـناخته بـود و آن را خریـده و بـه تهـران، دفتر حضرت امام ارسـال کـرده بود. آیت ّ اللـه فاضـل می فرمودنـد: من آنجـا بودم که نسـخه فصوص (یکی از متون عرفانی) امـام را آوردند. امـام کتـاب فصـوص را گرفتند و تورقـی کردند. گویا همـراه با تورق کتـاب خاطرات خـود را مـرور می کردنـد. بعـد از تـورق، نفـس عمیقـی کشـیده و کتـاب را بسـتند و گذاشـتند روی طاقچـه بـالای سرشـان و در حـال گذاشـتن کتـاب بـالای طاقچـه، فرمودنـد: افسـوس کـه اینگونـه علـوم اکنـون از حوزه هـا رخت بربسـته اسـت!
(حدیث سهر، ص ۲۰۴)
#امام_خمینی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔶 عقد نکاح!
🔹استاد حسن رمضانی:
یک بار مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی فرمودند: وقتی می خواهید عقد نکاح بخوانید احتیاطا یک عقد مصالحه هم بخوانید.
گفتم: چرا؟
فرمودند: برای اینکه قبلا که نکاح اجرا می شد، مهریه فی المجلس داده می شد، الان شعار درست کرده اند و صریحا می گویند: مهریه را کی داده و کی گرفته! اصلا مهری رد و بدل نمی شود! لذا شما در کنار عقد نکاح، یک صیغه مصالحه هم بخوانید.
گفتم نیازی به مصالحه نیست آنچه را هم که فرمودید فارق نیست. قبلا مهر را نقد می دادند و الان به ذمه می گیرند . مانند معامله نسیه در برابر معامله نقد. که هر دو معامله، معامله اند، ولی یکی نقد است و دیگری نسیه است. آیا نسیه بودن معاملۀ بیع در عقد بیع تغییر ماهوی ایجاد می کند؟ قطعا خیر! فرقی نمی کند معامله چه نقد باشد و چه نسیه معامله است. در عقد نکاح هم همین طور است چه مهر را فی المجلس بدهند و یا به ذمه بگیرند و عند المطالبه آن را بدهند، فرقی نمی کند. نیازی به مصالحه هم نیست.
ایشان گفتند: یعنی شما می گویید ازدواج معامله است؟
گفتم: معامله نیست؟
ایشان کتاب وسایل را بالا بردند که آن را به سر من بزنند!
یاد استادشان آقا ضیاء افتادم که گاهی سر درس، به طرف مستشکل مهر پرتاب می کردند.
من سرم را عقب کشیدم و همینطور که داشتم عقب می رفتم، گفتم: اگر نکاح معامله نیست پس چرا آن را در قسم معاملات فقه فهرست می کنند؟
ایشان دیگر جوابی ندادند.
(حدیث سهر، ص ۴۲۰)
#آیت_الله_میرزا_هاشم_آملی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔶 دفاع از عرفان نظری
قسمت اوّل
🔹استاد حسن رمضانی:
[در دیداری که همراه مجمع عالی حکمت اسلامی با رهبر انقلاب داشتیم، در ابتدا از ایشان به خاطر حمایت از علوم عقلی و عرفان نظری و شخصیتی همچون علامه حسن زاده (ره) تشکر کردم]. البته تنها چیزی که در این میان برای ما مایه دغدغه شده بود و خدمت ایشان آن را عرض کردیم، این بود که ایشان در سفری که سال ۸۸ به قم داشتند در ملاقات با نخبگان حوزه صریحا فرموده بودند «من اگر از عرفان دفاع کرده و آن را ترویج و تأیید میکنم، و بلکه ضرورت و لزوم آن را احساس میکنم مراد من از عرفان، تهذیب است، نه عرفان نظری»؛ لذا من به ایشان عرض کردم: سخن و فرمایش شما در بارۀ عرفان نظری برای برخی مایه سوء برداشت شده است،و حقیر نمیداند که مراد و نیت شما از این سخن چه بوده است؟ که انشاء الله هم اکنون آن را توضیح میفرمایید و استفاده می کنیم. ولی عده ای از فرمایش شما این معنی را برداشت کرده اند که حضرت عالی اساسا با عرفان نظری مخالفید و آن را به طور کلی امری لازم نمی دانید، بلکه آن بی فایده و یا مضر می خوانید، که البته ما از فرمایشاتتان اینگونه برداشت نکردیم، بلکه گفتیم مراد حضرت عالی این است که عرفان نظری بدون تهذیب امری بی فایده و یا مضر است، چون اصل و لب عرفان، تهذیب است و عرفان نظری اگر در راستای تهذیب قرار گیرد، قابل قبول و قابل دفاع است، و الا فلا ...
ما و سایر دوستان فرمایش شما را اینگونه معنا و توجیه کردیم، حال درخواست ما از حضرت عالی این است که خود شما مرادتان را بیان بفرمایید! ولی قبل از این که فرمایشاتتان را شروع کنید خوب است خاطره ای را ...
🔶 دفاع از عرفان نظری
قسمت دوم
از حضرت امام (قدس سرّه) که مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی آن را در درس خارج فقه خود نقل کردند برایتان نقل کنم. ایشان نقل می فرمودند: من در جماران خدمت امام نشسته بودم که یکی از مسئولان دفتر وارد شد و کتاب فصوص ایشان را که در زمان طاغوت توسط عمال ساواک در هجومی که به بیت ایشان داشته بودند به غارت رفته بود، آورد و خطاب به امام گفت: امام جمعۀ همدان این نسخۀ فصوص را در دست یک کتاب فروش دوره گرد دیده و آن را از روی دستخط شما که در حاشیۀ کتاب نقش بسته، شناخته است؛ لذا آن را از کتاب فروش مزبور خریده و به دفتر ارسال کرده است. آن گاه فرد یاد شده نسخه فصوص را خدمت امام تقدیم کرد و رفت.
امام نسخه فصوص را که گرفتند، آن را تورقی کردند و گویا ایشان همراه با تورق کتاب، داشتند خاطرات خودشان را با این کتاب که در محضر حضرت آیت الله شاه آبادی آن را خوانده بودند مرور می کردند. به هر حال ایشان کتاب را بعد از تورق، روی طاقچه ای که پشت سرشان بود گذاشتند و همراه با این گذاشتن با حالت خاص و ویژه ای، دردمندانه فرمودند: افسوس! افسوس که این گونه علوم از حوزه ها رخت بر بسته است!
حقیر پس از نقل این خاطره خدمت مقام معظّم رهبری عرض کرد: غرض من از نقل این خاطره این است که امام تا همین اواخر عمر مبارکشان با خواندن عرفان نظری موافق بودند و از این که این گونه علوم در حوزه ها متروک است متاسف و ناراحت بودند.
پس از سخنان من و سایر دوستان، ایشان شروع به صحبت کردند و در بارۀ سخنانی که از دوستان شنیده بودند مطالبی را بیان فرمودند و در بارۀ عرایض حقیر هم این گونه ابراز نظر کردند و فرمودند: «من همان حرفی را که قبلا گفته ام تکرار می کنم و می گویم: مراد من از عرفان، همان تهذیب است چون اصل عرفان، تهذیب است، و این را هم می گویم که من با عرفان نظری مخالف نیستیم و خودم هم عرفان نظری نخوانده ام» و بعد فرمودند: «گرچه الناس أعداء ما جهلوا، ولی من از آن دسته جاهلانی هستم که عدو و دشمن نیستم، نخیر! من با عرفان نظری دشمنی و مخالفتی ندارم و خودم هم آن را نخواندهام، ولی به جِدّ معتقدم حقیقت عرفان، همان تهذیب است، همان چیزی است مرحوم آقا سید علی قاضی طباطبایی ، مرحوم علامۀ طباطبایی، مرحوم آقای بهاءالدینی، مرحوم آقای بهجت رضوان الله تعالی علیهم اجمعین و .... داشتند ».
واقع امر هم همین گونه است؛ چون حقیقت عرفان، تهذیب است و عرفان نظری بدون عرفان عملی یک شیطنت است، ولی در عین حال ما باید عرفان نظری را به عنوان یک علم و یک تخصّص داشته باشیم، نمیشود و صحیح نیست که ما با توجه به اینکه عدهای به اقتضای عرفان عمل نمیکنند و از عرفان عملی بهرهای نمی برند، دور عرفان نظری را خط قرمز کشیده و با اصل عرفان نظری مخالفت داشته باشیم.
چرا که اگر این کار صحیح باشد، باید همین کار را با فقه ، فلسفه، طب و سایر تخصّص ها نیز انجام دهیم و به بهانۀ عمل نکردن برخی افراد به اقتضای آن تخصّص ها، همه آن ها را نیز کنار بگذاریم، که قطعا این کار، کار صحیح و قابل دفاعی نیست.
چه فردی میتوان ادعا کند تمام فلاسفه آنگونه که باید باشند، بوده و یا هستند؟! و یا چه فردی میتواند ادعا کند که همۀ فقها آنگونه که باید باشند، بوده و یا هستند؟! و یا چه کسی می تواند ادعا کند که همۀ اطبا و پزشکان به اقتضای طبّ و پزشکی پایبندند؟!
آیا می توان به بهانه یادشده، با علوم و تخصّصهای مربوطه مخالفت کرد و دور آن ها خط قرمز کشید؟
البته ما در میان فقهاء، فقیهان بسیاری داریم که به فقه محمد و آل محمد (علیهم السلام) عالم اند و نیز بر اساس مقتضای فقه عمل میکند و خیر و برکاتشان شامل همه اقشار جامعه است. و این موضوع در میان عرفا و فلاسفه نیز هست.
ولی گاهی فقیهی پیدا میشود که نافقاهتی میکند، و نیز حکیمی پیدا میشود که ناپرهیزی میکند و همچنین عارفی پیدا میشود که آنگونه که باید باشد نیست، ولی آیا وجود این افراد در این طبقات دلیل میشود که ما اصل عرفان نظری، اصل فقه و اصل حکمت و فلسفه را رد کنیم و بگوییم: این گونه علوم و معارف مفید نیستند، بلکه مضرند و باید دور آن ها خط کشید؟!
سپس من به دوستان حاضرگفتم: رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) حکمت متعالیۀ صدرایی و افکار صدرا را قبول دارند و آن ها را ترویج میکنند، و قطعاً یکی از استوانههای مهم حکمت متعالیه، عرفان نظری است، پس می بایست عرفان نظری را نیز داشت و نمیشود حکمت متعاله را تأیید کرد و عرفان نظری را تأیید نکرد. در هر صورت ایشان (رهبر انقلاب) بحمدالله تعالی در زمینۀ عرفان عملی و نیز عرفان نظری تا کنون خوب عمل کردهاند و توقع ما هم از ایشان نیز همین بوده است.
(حدیث سهر، ص ۴۵۹)
#آیت_الله_خامنه_ای
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🏴 مراسم سوگواری ایام صفر ۱۴۴۵
(ویژه برادران)
🔹سخنران:
حجت الاسلام عباس کوثری
🔹با نوای:
حاج مهدی حیدرزاده
🔹 مکان و زمان:
از پنجشنبه ۲۳ شهریور به مدت سه روز/ ساعت ۱۶:۳۰
انسجام، کوچه۸، فرعی۳، پلاک۳ (منزل استاد حسن رمضانی)
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
✅سلسه حلقه های معرفتی تربت پاک
📌چهارمین حلقه در جوار مزار شریف عارفان بزرگ تخت فولاد
🔖با سخنرانی : آیت الله رمضانی
🔰مکان جلسه : شهر اصفهان تخت فولاد
🔔زمان : ۳۰ شهریور
🔖جهت ثبت نام در برنامه به آیدی زیر پیام ارسال فرمایید
@ava122
🔰ثبت نام در سامانه
https://lmsava.ir/course/torbat
📌کانال تربت پاک عارفان
https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1
🔶 عرفان حماسی امام خمینی
🔹استاد حسن رمضانی:
امام راحل (رضوان الله علیه) اگر فقيه بودند، عارف فقيه بودند، اگر اصولی بودند، عارف اصولی بودند و اگر سياستمدار بودند، عارف سياست مدار بودند.
در آثار عينی ايشان، بزرگ ترين اثر، تحولی بود كه ايشان در عصر و قرن خود به وجود آوردند و نقطه عطفی در تاريخ شد و اين، حرف كمی نيست.
انسانی عارف با پشتوانه عميق شهودی و عرفانی می تواند اين تحول عظيم را رقم بزند. در طول تاريخ تشيع فقهای زيادی داشتهايم و چه بسا از ابعاد فقهی از ايشان بزرگتر و شاخصتر بودهاند؛ اما اين كار به دست امام خمینی رقم خورد.
همچنين، اصولی و فيلسوف هم داشتيم؛ اما اين تحول به دست ايشان رقم نخورد. حتی عارف هم داشتيم؛ اما اين كار به دست ايشان رقم نخورد؛ چون اگر هم عارف بودند، عارفانی نبودند كه همه ابعاد عرفانی را كامل كرده باشند و سير خود را به اتمام رسانده تا به مرحله دستگيری رسيده باشند.
اگر ابعاد عرفانی كامل بشود و شخص به مرتبه دستگيری برسد و موظف شود كه ديگران را از ظلمات خارج كند و به عالم نور ببرد، می تواند اين تحول را ايجاد كند؛ لذا كسانی كه سير كاملی ندارند اين امر از ايشان متوقع نيست. نمی شود شخصی عارف کامل باشد و در مقابل خلق خدا احساس تكليف نكند.
عارف، آشناترين انسان به وظايف است؛ اگر عارف كامل بود اين تحول از او صادر می شود و اگر نشد، يا عارف كامل نبوده است يا موانعی در راه تحقق آن ايجاد شده است.
(حدیث سهر، ص ۲۰۴)
#امام_خمینی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
موسسه علمی تربیتی آوای توحید شعبه اصفهان برگزار می کند:
🔻دومین سالگرد و آئین نکوداشت مقام علمی و معنوی علامه حسن زاده آملی
👤سخنرانان: آیت الله رمضانی _ آیت الله کلباسی
🗓 زمان: 6 مهرماه ۱۴۰۲ ساعت 10 صبح
📍 مکان: اصفهان ، تخت فولاد. مدرسه رکن الملک
🔰مدرسه مجازی آوای توحید
https://eitaa.com/joinchat/3576430603Cf4a92fc96a
🔶 ما ملّای مهذب می خواهیم، نه درویش و قلندر!
🔹استاد حسن رمضانی:
[پس از تعطیلی درس اخلاق استاد حسن زاده (ره)] و بعد از چشیدن طعم و مزه آن درس، درسهای دیگر به من نمیچسبید لذا در پی آن بودم که ایشان را در جایی ببینم و از ایشان تقاضا کنم نظیر آن درس را به نحوی جایگزین کنند. تا اینکه یک روز در خیابان ارم ایشان را به طور اتفاقی از دور زیارت کردم و با شور و شوق زاید الوصفی به سراغشان رفتم. پس از سلام و احوالپرسی گفتم: حاج آقا اجازه میفرمایید چند لحظهای وقت شما را گرفته و عرایضی را تقدیم کنم؟ ایشان با بزرگواری فرمودند: بفرمایید. من هم با اجازه ایشان شرح حال و نحوه آشنایی خود با ايشان را به همراه آن خواب، تعریف کردم و از ایشان خواهش کردم اگر امکان دارد درس را ادامه داده و یا درس دیگری را جایگزین آن درس کنند تا از محضرشان به نحوی بهره بگیریم.
ایشان از من پرسیدند: شما در علوم و معارف عقلی چه خواندهاید؟ گفتم: بدایة الحکمة، نهایة الحکمة و مقداری از منظومه را خواندهام. ایشان فرمودند: آقاجان! شما که چیزی نخواندهاید. شما باید درس بخوانید. گفتم: چشم درس را میخوانم ولی الآن من بیشتر در پی نکتههای اخلاقی و درسهای روحانی و معنوی هستم تا درسهای رسمی و معمولی. فرمودند: نمیشود آقاجان! ما میخواهیم ملّای مهذب تربیت کنیم، نه درویش و قلندر. لذا شما هم باید درس بخوانید تا بنیه علمی پیدا کنید و هم در کنار درس و تحصیل علم، تهذیب و تزکیه را دنبال کنید.
(حدیث سهر، ص ۲۷۶)
#علامه_حسن_زاده
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
سخنرانی استاد حسن رمضانی در همایش ملی سالک إلي الله، ۶ مهر ۱۴۰۲، اصفهان.mp3
20.77M
سخنرانی استاد حسن رمضانی در همایش ملی سالک الی الله، ۶ مهر ۱۴۰۲، اصفهان
🔶 علم و عمل جوهر و انسان ساز هستند
🔹استاد حسن رمضانی:
استاد حسن زاده آملی (ره) می فرمودند: علم و عمل جوهر و انسانساز هستند. گمان نرود که علم از مقوله کيف است و عمل هم يک امر عرضی و باد هوا است، خير علم و عمل جوهر هستند و انسانساز. وزان علم و عمل در مقايسه با انسان وزان مصالح ساختمانی است در مقايسه با ساختمان. همانطور که اين ساختمان با آجر، آهن، سنگ، سيمان و بقيه مصالح ساختمانی تشکل يافته است، اگر آنها نبودند اين بنا صورت نمی گرفت و تشکل نمی يافت، شخصيت انسانی هم با علم و عمل تشکل پيدا می کند. شخصِ انسان يک حيثيت بدنی است و جنبه ظاهری و ملکی دارد؛ و با اموری چون خوردنیها و نوشیدنیها و مراعات بهداشت و درمان تقوّم مییابد. اما شخصيت انسان يک امر معنوی و ملکوتی است که با علم و عمل تشکل یافته و صورت می گيرد. و همانطور که اگر مصالح ساختمانی مرغوب، درجه يک، درست و استاندار باشد ساختمان خوب و قابل اعتماد خواهد بود، علم و عمل هم اگر صحيح و مطابق با واقع باشد و عمل نیز صالح باشد، شخصيت انسان درست پا می گيرد و واقعاً انسان انسان می شود.
(حدیث سهر، ص ۲۸۵)
#علامه_حسن_زاده
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔶 من مرد این کار نیستم!
🔹استاد حسن رمضانی:
استاد حسن زاده (ره) نقل می فرمودند که استاد ایشان، مرحوم شیخ محمد تقی آملی زمانی که می خواستند از نجف به ایران بیایند، استاد ایشان که گمان می کنم مرحوم کمپانی باشند، برای ایشان اجازه اجتهاد نوشتند و تصدیق کردند که ایشان مجتهد اند و تقلید برای ایشان جایز نیست. ایشان حیا کرده و خجالت کشیدند که دست ایشان را پس بزنند و علیرغم میل باطنی شان، آن را گرفتند. پس از آنکه به خانه آمدند، در حالی که اجازه نامه را در دست داشتند، خطاب به خود گفتند: اینکه این اجازه نامه را نوشته اند، از سه حال خارج نیست؛ اگر برای من نوشته اند که من خودم را می شناسم و اگر مجتهد باشم نیازی به آن ندارم! اگر برای مردم نوشته اند که بدانند که به چه کسی مراجعه کنند، پس چرا به من داده اند؟! و اگر به من داده اند که آن را به مردم نشان دهم و به آن ها بگویم که آی مردم من اینم و به من مراجعه کنید و مردم مرا حلوا حلوا کنند، من مرد این کار نیستم و این عمل هیچ فائده ای معقولی ندارد. لذا اجازه نامه را پاره کرد و دور ریخت! فرد مخلص اینچنین است!
#ملا_محمد_تقی_آملی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔹همایش ملی علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی(ره)
📆زمان چهارشنبه ۱۹ مهر ماه
⏰ ساعت ۹ الی ۱۲
🔻مکان قم چهار راه شهدا _سالن همایش های غدیر
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔶 حامیان فرقه ضاله بهائیت افرادی مسألهدار هستند
🔹استاد حسن رمضانی:
بهائیت مانند مسیح و یهود یا زرتشت، دین نیست و اصالت ندارد؛ بنابراین احترام ویژهای که برای ادیان الهی قائل هستیم، برای معتقدان به این فرقه ضاله قائل نیستیم.
افراد حامی بهائیت و فعالان در این مسیر بیشبهه و بدون جرم و خطا نیستند؛ اینها که به صورت معمول آلوده هستند خلاف امنیت و مصالح عمومی گام بر میدارند.
📎 ادامه گفتوگو را در اینجا بخوانید؛
🌐https://rasanews.ir/0037Ny
#استاد_حسن_رمضانی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
May 11
May 11
بسمه تعالی
حوادث و جنایاتی که در این روز ها و شب ها بر بشریت می گذرد مایه ننگ هر انسان شرافتمند و آزاده است؛ از این رو امروز را از درس گفتن و درس شنیدن دست کشیده و دست به درگاه خداوند متعالی دراز می کنیم و از او برای سکوت در برابر این جنایات طلب عفو و بخشش نموده و جزای دردناک ستمکاران بی وجدان را خواهانیم.
حسن رمضانی
۲۶مهر۱۴۰۲
#بیانیه
#غزه
#بیمارستان_المعمداني
#مرگ_بر_اسرائیل
🔶 ما آن شهامت و شجاعت حاج اقا روح الله را نداریم!
🔹استاد حسن رمضانی:
یکی از دوستان بنده که الآن در مشهد هستند از قول مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی مطلبی را نقل کردند. جریان این بود که اقای شرفی می گفت: یک روز درس آشیخ جواد که تمام شد من و چند نفر دیگر از همدرسی ها در معیت ایشان آمدیم تا در منزل ایشان. رفتیم داخل و نشستیم و گعده ای شکل گرفت. آیت الله میرزا جواد تبریزی فرمودند «نظیر این گعده و جلسه را که شما با من دارید ما و جمعی از دوستان همدرس با آیت الله خویی داشتیم. در آن گعده، صحبت از انقلاب ایران پیش آمد. حضرت آقای خویی به این مناسبت صریحا فرمود: راستش ما آن شهامت و شجاعت حاج اقا روح الله را نداریم!».
(حدیث سهر، ص ۲۲۴)
#امام_خمینی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
مجرم کسی است که ....mp3
1.13M
🎧 مجرم کسی است که ...
🎙 استاد حسن رمضانی
#پادکست
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar