💧☀️💧☀️💧
✅پرسش:
آیا اینکه دونفر یا چندنفر از فامیل یا دوستان با یکدیگر دلد و دل کرده و هر کس مشکل و ناراحتی خود را می گوید و لااقل خود را تخلیه می کند یا کمک فکری می گیرد، غیبت است؟
🌺پاسخ:
از روايات بر مي آيد كه غيبت سه ركن دارد:
1 - نخست اين كه سخني پشت سر كسي گفته شود.
2- ذكر عيوب پنهان باشد.
3- اگر غيبت شونده آن را بشنود، ناراحت شود. (1)
✍️بر اساس آن چه گذشت:
درد و دل هاي افراد با يكديگر اگر ملاك هاي بالا را ندارد، غيبت نبوده و اشكال ندارد و اگر ملاك هاي بالا را دارا باشد، غيبت بوده كه بايد ترك نمايند. چون هر درد دلي جايز نيست.
پی نوشت:
1. مكارم شيرازي، ناصر، اخلاق در قران، مدرسه علي بن ابي طالب، دوم، 1382 ه ش، ج3، ص108 .
💠 حدیث روز | ۹۹/۹/۲
🔸 حضرت فاطمه(س): بِشرٌ في وَجهِ المُؤمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ
🔹 خوش رويى هنگام روبه رو شدن با مؤمن ، بهشت را بر فرد خوش رو واجب مى كند.
📚 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۴۰۱
💠 #آیات_التبلیغ | صبر در برابر زخم زبان ها
🔰 #مبلّغِ با ايمان از زخم زبان ها و طعنه هاى منكران، غمگين نمى شود و #صبر پيشه مى كند و مى داند كه عزت براى خداست و او شنوا و داناست؛
👈 ولَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ ۘ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ۚ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
🔻 و سخن منکران خاطرت را غمگین نسازد، که هر عزت و اقتداری مخصوص خداست و او شنوا و داناست.
🖇آیه ۶۵ سوره یونس
#آیات_التبلیغ
#عکس_نوشته
#صفات_مبلغ
#صبر #زخم_زبان#طلبه_در_تراز_انقلاب_اسلامی
💠 راستگویی که راستگو بود...
🔸 مرگ از آنچه فکرش را میکنیم به ما نزدیکتر است. گاهی انسانی بیفایده را با خود میبرد و گاهی افرادی مفید برای جامعه را از ما میگیرد. مرحوم حجت الاسلام راستگو از جمله افرادی بود که به جامعهاش خدمت کرد. او را نباید با یک عالم، اندیشمند یا آیت الله مقایسه کرد بلکه اگر او را متناظر با مسیری که قرار بود طی کند ببینیم، در مقیاس خود یک آیت الله بود، یک دانشمند بود و یک عالم تمام عیار چرا که در موضوع خود درجه اعلی را بهدست آورد.
🔹 حجت الاسلام راستگو در برهوت فقدان ایده، ایده داشت و در دنیای دروغ، صداقت. راستگو، راستگو بود؛ چون صادقانه ایده خود را دنبال کرد. او در بیتوجهی به کودکان و جایگاه ویژه آن ها در تعلیم و تربیت، توجه خود را معطوف آنها کرد. کار برای کودکان را زمانی انتخاب کرد که شاید کسی در آن زمان در حوزه به این موضوعات نمیاندیشید و حتی مورد سرزنش نیز قرار گرفت. اما او در تصمیمش راسخ و صادق بود و سالها جهادگونه این مسیر را طی کرد. این نوشته در صدد نفی تلاشهای بسیار و متکثر حوزویان از تلاش در فقه و فلسفه گرفته تا انواع خدمات اجتماعی، نیست؛ بلکه به دنبال نشان دادن اهمیت «ایده»، «استمرار» و «اخلاص» در مسیر انجام وظیفه است.
🔅 حجت الاسلام راستگو که خداوند غریق رحمتش فرماید و اساتید دیگری مانند استاد قرائتی که ان شاء الله عمر طولانی داشته باشند، نمونه هایی قابل مطالعه و الگوگیری برای طلاب جوان و نظام آموزشی-پرورشی حوزه اند. از دست دادن ایشان فارغ از آنچه ذکر شد به ما این نهیب را میزند که آیا حوزه توانست از تجربهی زیسته راستگوها و قرائتیها استفاده کرده و طلابی با همان کارویژه تربیت کند؟! اگر در پاسخ به این سوال دیر بجنبیم قطعا افراد دیگری با کوهی از تجربه و ایده را از دست خواهیم داد... .
✏احمد اولیایی
#حجت_الاسلام_راستگو
#هدف_حوزوی #ایده
#کودک_و_نوجوان
#الگوهای_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
📌بالا رفتیم، ماست بود؛ قصه ما راست بود...
حجتالاسلام راستگو، قصهگو و مربی سالهای کودکی و نوجوانیمان به سوی عالَم بالا رفت.
چقدر خاطره داریم ما بچههای دهه شصت و هفتاد از برنامههای جذاب او در تلویزیون، و چقدر مربی کودک و نوجوان تربیت کرد در سراسر کشور.
یادش به خیر؛ وقتی قصههای قرآنی و درسآموزش تمام میشد، با همان چهره خندان و لحن کودکپسندش میگفت: "بالا رفتیم، ماست بود؛ قصه ما راست بود..."
شیخ راستگوی ما راست میگفت؛ آخر قصه همه ما رفتن به سوی عالَم بالاست؛ فقط فرق ما با هم این است که بعضیها با دست پر و کارنامه روشن میروند و بعضیها برعکس.
قصه او هم به سر رسید، ولی باقیات الصالحات او همچنان خواهد بود؛ نوجوانهایی که پای برنامههای او تربیت شدند و مربیان کودک و نوجوانی که برای ترویج معارف اهلبیت تربیت کرد، گوشهای از این توشه معنوی است.
✏مهدی رجایی
#نویسندگان_حوزوی
#یادداشت
#الگوی_تبلیغی
🇮🇷🇮🇷✨✨🇮🇷🇮🇷
💎 معنای صحیح انتظار فرج
📌بعضیها انتظار فرج را به این می دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان ـ سلام الله علیه ـ را از خدا بخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند. بلکه بعضی از آنها را که من سابقاً می شناختم بسیار مرد صالحی بود، یک اسبی هم خریده بود، یک شمشیری هم داشت و منتظر حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ بود. اینها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل می کردند و نهی از منکر هم می کردند و امر به معروف هم می کردند، لکن همین، دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند، نبودند.
📌 یک دستۀ دیگری بودند که انتظار فرج را می گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می گذرد، بر ملت ها چه می گذرد، بر ملت ما چه می گذرد؛ به این چیزها ما کار نداشته باشیم، ما تکلیف های خودمان را عمل می کنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله ، درست می کنند؛ دیگر ما تکلیفی نداریم. تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آنچه در دنیا می گذرد یا در مملکت خودمان می گذرد، نداشته باشیم. اینها هم یک دسته ای، مردمی بودند که صالح بودند.
📌 یک دسته ای می گفتند که خوب، باید عالم پر [از] معصیت بشود تا حضرت بیاید؛ ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می خواهند بکنند؛ گناه ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.
📌 یک دسته ای از این بالاتر بودند، می گفتند: باید دامن زد به گناهها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت ـ سلام الله علیه ـ تشریف بیاورند. این هم یک دسته ای بودند که البته در بین این دسته، منحرفهایی هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرفهایی هم بودند که برای مقاصدی به این دامن می زدند.
📌 یک دستۀ دیگری بودند که می گفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و بر خلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهایی که بازیگر نبودند، مغرور بودند به بعض روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمی بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است. آنها خیال کرده بودند که نه، هر حکومتی باشد، در صورتی که آن روایات [اشاره دارد] که هر کس علم بلند کند با علم مهدی، به عنوان «مهدویت» بلند کند، [باطل است.]
🔸 حالا ما فرض می کنیم که یک همچو روایاتی باشد، آیا معنایش این نیست که تکلیفمان دیگر ساقط است؟ یعنی، خلاف ضرورت اسلام، خلاف قرآن نیست این معنا که ما دیگر معصیت بکنیم تا پیغمبر بیاید، تا حضرت صاحب بیاید؟ حضرت صاحب که تشریف می آورند برای چی می آیند؟ برای اینکه گسترش بدهند عدالت را، برای اینکه حکومت را تقویت کنند، برای اینکه فساد را از بین ببرند. ما برخلاف آیات شریفۀ قرآن دست از نهی از منکر برداریم، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را برای اینکه حضرت بیایند؟
☘️حضرت بیایند چه می کنند؟ حضرت می آیند، می خواهند همین کارها را بکنند. الآن دیگر ما هیچ تکلیفی نداریم؟ دیگر بشر تکلیفی ندارد، بلکه تکلیفش این است که دعوت کند مردم را به فساد؟ به حسب رأی این جمعیت، که بعضیشان بازیگرند و بعضیشان نادان، این است که ما باید بنشینیم، دعا کنیم به صدام. هر کسی نفرین به صدام کند، خلاف امر کرده است؛ برای اینکه حضرت دیر می آیند! و هر کسی دعا کند به صدام؛ برای اینکه این فساد زیاد می کند، ما باید دعاگوی امریکا باشیم و دعاگوی شوروی باشیم و دعاگوی اذنابشان از قبیل صدام باشیم و امثال اینها تا اینکه اینها عالم را پر کنند از جور و ظلم و حضرت تشریف بیاورند. بعد حضرت تشریف بیاورند، چه کنند؟
✨حضرت بیایند که ظلم و جور را بردارند؛ همان کاری که ما می کنیم و ما دعا می کنیم که ظلم و جور باشد! حضرت می خواهند همین را برش دارند. ما اگر دستمان می رسید، قدرت داشتیم، باید برویم تمام ظلم و جورها را از عالم برداریم. تکلیف شرعی ماست، منتها ما نمی توانیم. اینی که هست این است که حضرت عالم را پر می کند از عدالت؛ نه شما دست بردارید از تکلیفتان، نه اینکه شما دیگر تکلیف ندارید.
📚بیانات امام خمینی رحمه الله در تاریخ 14 فروردین 1367، صحیفه نور، ج 21، صص 13-15
🌺🍃احترام به والدین
🌴🍃در سبک زندگی اسلامی بر احترام به والدین
🌴🍃و احسان و نیکی به آنان بویژه در کهن سالی تاکید شده
🌴🍃و اینکه فرزند، بدون چشم داشت باید خدمت رسانی کند
🌴🍃و منتی بر کارش نگذارد
🌴🍃احترام به والدین از واجبات اسلامی است
🌴🍃در سبک زندگی اسلامی خود فرزند باید مسئولیت کارهای والدین را به عهده بگیرد
🌴🍃و این گونه نباشد که آنان را از محبت و مودت خویش محروم کرده
🌴🍃و آنان را تنها گذاشته و فقط گهگاهی به آنان سر بزند
🌹امام رضا علیه السلام
🌹درباره تکریم و احترام به پدر می فرمایند
🌹بر تو باد که از پدر، فرمان برداری کنی،
🌹به او نیکی کنی،
🌹در برابرش فروتنی و کرنش و بزرگداشت و احترام داشته باشی
🌹و صدایت را در حضور او پائین بیاوری