eitaa logo
روزی یک حدیث🇵🇸
254 دنبال‌کننده
956 عکس
4 ویدیو
2 فایل
«إن حدیثنا یحیی القلوب» در این کانال سعی می شود روزانه یک حدیث یا روایت از فرمایشات معصومین صلوات الله علیهم، به امید زنده شدن دلها تقدیم شود. ارتباط با مدیر @hmadreza اکنون در ۳ بخش حدیث تقدیم میشود: کتاب کافی، تربیت نبوی ص و فضائل حضرت امیر المؤمنین ع
مشاهده در ایتا
دانلود
کمترین عیب یک نفر چیست؟ 🖌 حضرت باقر علیه السلام فرمود: و همین عیب براى مرد بس است که از مردمان ببیند چیزى را که از (دیدن) آن در خودش کور است، یا مردم را به کارى سرزنش کند که خودش نتواند آن را واگذارد، یا همنشین خود را به چیزى بی فایده آزار دهد. 🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ ... وَ كَفَى بِالْمَرْءِ عَيْباً أَنْ يُبْصِرَ مِنَ النَّاسِ مَا يَعْمَى عَنْهُ مِنْ نَفْسِهِ أَوْ يُعَيِّرَ النَّاسَ بِمَا لَا يَسْتَطِیعُ تَرْكَهُ أَوْ يُؤْذِيَ جَلِیسَهُ بِمَا لَا يَعْنِیهِ. ‏ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 200 روایة: 1
برترین عبادت چیست؟ 🖌 زراره از حضرت باقر علیه السلام حدیث کند که فرمود: خداى عزوجل فرماید: همانا آنان که سرفرازى کنند از عبادت (و پرستش) من، زود است که سرافکنده به دوزخ در آیند (سوره مؤمن آیه 60) حضرت فرمود: (مقصود از عبادت) دعاء است، و برترین عبادت دعاء است. عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنَّ الَّذِینَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ. قَالَ هُوَ الدُّعَاءُ وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الدُّعَاءُ. ُ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 210 روایة: 1
دلیل فقر مادی و معنوی بعضی افراد چیست؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که از فضل خداى عزوجل درخواست نکند نیازمند و فقیر گردد. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَنْ لَمْ يَسْأَلِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدِ افْتَقَرَ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 212 روایة: 4
مهم دعا کردن است یا کوچکی و بزرگی حاجت؟ 🖌 سیف تمار گوید: شنیدم از حضرت صادق علیه السلام که می فرمود: بر شما باد به (ملازمت) دعاء زیرا به هیچ چیز مانند آن به خدا نزدیک نشوید، و هیچ حاجت کوچکى را به خاطر کوچکیش رها نکنید از اینکه براى آن به درگاه خداوند دعا کنید، زیرا کسی که حاجات کوچک به دست اوست همان کسی است که حاجات بزرگ در اختیار اوست. 🖌ِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّكُمْ لَا تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَا تَتْرُكُوا صَغِیرَةً لِصِغَرِهَا أَنْ تَدْعُوا بِهَا إِنَّ صَاحِبَ الصِّغَارِ هُوَ صَاحِبُ الْكِبَارِ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 212 روایة: 6
اصل دعا کردن است یا حاجت گرفتن؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: دعاء همان عبادتى است که خداى عزوجل فرموده است: {همانا آنانکه از عبادت من تکبر ورزند تا آخر آیه} خداى را بخوان (و دعاکن) و مگو کار از کار گذشته است. 🖌َ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ الَّتِی قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ الَّذِینَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی اْ‏لايَة... ادْعُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَقُلْ إِنَّ الْأَمْرَ قَدْ فُرِغَ مِنْهُ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 212 روایة: 7
دعا چیست؟ 🖌 امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده: دعاء کلیدهاى نجات و گنجینه‏هاى رستگاریست، و بهترین دعاء آن دعائیست که از سینه پاک و دلى پرهیزکار بر آید. 🖌َ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام الدُّعَاءُ مَفَاتِیحُ النَّجَاحِ وَ مَقَالِیدُ الْفَلَاحِ وَ خَيْرُ الدُّعَاءِ مَا صَدَرَ عَنْ صَدْرٍ نَقِيٍّ وَ قَلْبٍ تَقِيٍّ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 213 روایة: 2
چه روزگاری مردم به خدا نزدیکترند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: زمانی بندگان به خداى عزوجل نزدیکترند و خدا از ایشان بیشتر راضى ست، که حجت خداى عزوجل از میان آنها مفقود شود و آشکار نگردد و جاى او را هم ندانند و از طرفى هم بدانند که حجت و میثاق خداى جل ذکره گسسته نگشته و از میان نرفته است در آن حال در هر صبح و هر شام به انتظار فرج باشید زیرا سخت‏ترین موقع خشم خدا بر دشمنانش زمانى است که، حجت او از میان بندگانش مفقود باشد و آشکار نشود، و خدا مى‏داند که اولیائش شک نمى‏کنند و اگر میدانست شک مى‏کنند، چشم به هم زدنى حجت خود را از ایشان نهان نمى‏داشت. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعِبَادُ مِنَ اللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ أَرْضَى مَا يَكُونُ عَنْهُمْ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ يَعْلَمُوا مَكَانَهُ وَ هُمْ فِی ذَلِكَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ لَا مِیثَاقُهُ فَعِنْدَهَا فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَإِنَّ أَشَدَّ مَا يَكُونُ غَضَبُ اللَّهِ عَلَى أَعْدَائِهِ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّتَهُ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّ أَوْلِيَاءَهُ لَا يَرْتَابُونَ وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّهُمْ يَرْتَابُونَ مَا غَيَّبَ حُجَّتَهُ عَنْهُمْ طَرْفَةَ عَيْنٍِ‏. 📚اصول کافى جلد 2 صفحه 127 روایة 1
دینداری زمان غیبت مانند چیست؟ 🖌 یمان تمار گوید: خدمت امام صادق علیه السلام نشسته بودیم، به ما فرمود: همانا صاحب الامر را غیبتى است، هر که در آن زمان دینش را نگه دارد مانند کسى است که درخت خار قتاد را با دست بتراشد! سپس فرمود: اینچنین و با اشاره دست مجسم فرمود - کدامیک از شما میتواند خار آن درخت را به دستش بتراشد! سپس لختى سر به زیر انداخته و باز فرمود: همانا صاحب الامر را غیبتى است، هر بنده‏ئى باید از خدا پروا کند، و دین خود را نگهدارد. 🖌 يَمَانٍ التَّمَّارِ قَالَ كُنَّا عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جُلُوساً فَقَالَ لَنَا إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً الْمُتَمَسِّكُ فِیهَا بِدِینِهِ كَالْخَارِطِ لِلْقَتَادِ ثُمَّ قَالَ هَكَذَا بِيَدِهِ فَأَيُّكُمْ يُمْسِكُ شَوْكَ الْقَتَادِ بِيَدِهِ ثُمَّ أَطْرَقَ مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً فَلْيَتَّقِ اللَّهَ عَبْدٌ وَ لْيَتَمَسَّكْ بِدِینِهِ‏. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 132 روایة 1
چه کسانی از فتن دوره غیبت نجات می یابند؟ 🖌 مفضل بن عمر گوید: شنیدم امام صادق علیه السلام مى‏فرمود: ... همانا به خدا که امام شما سالهاى سال از روزگار این جهان غایب شود و هر آینه شما در فشار آزمایش قرار گیرید تا آنجا که بگویند: امام مرد، کشته شد، به کدام دره افتاد! ولى دیده اهل ایمان بر او اشک بارد، و شما مانند کشتیهاى گرفتار امواج دریا متزلزل و سرنگون شوید، و نجات و خلاصى نیست، جز براى کسى که خدا از او پیمان گرفته و ایمان را در دلش ثبت کرده و به وسیله روحى از جانب خود تقویتش نموده. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یقول ... أَمَا وَ اللَّهِ لَيَغِیبَنَّ إِمَامُكُمْ سِنِیناً مِنْ دَهْرِكُمْ وَ لَتُمَحَّصُنَّ حَتَّى يُقَالَ مَاتَ قُتِلَ هَلَكَ بِأَيِّ وَادٍ سَلَكَ وَ لَتَدْمَعَنَّ عَلَيْهِ عُيُونُ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَتُكْفَؤُنَّ كَمَا تُكْفَأُ السُّفُنُ فِی أَمْوَاجِ الْبَحْرِ فَلَا يَنْجُو إِلَّا مَنْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَهُ وَ كَتَبَ فِی قَلْبِهِ الْإِیمَانَ وَ أَيَّدَهُ بِرُوحٍ مِنْهُ. ‏ 📚اصول کافى جلد 2 صفحه 133 روایت 3
هدایت شده از ۱۱
آیا فقط هنگام گرفتاری باید دعا کنیم؟ 🖌 و نیز آن حضرت علیه السلام فرمود: دعا در حال راحتى و آسایش نیازمندیهاى در حال بلا را بر می ‏آورد (یعنى گرفتاریهاى آن زمان را بر طرف مى‏کند). 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ الدُّعَاءَ فِی الرَّخَاءِ يَسْتَخْرِجُ الْحَوَائِجَ فِی الْبَلَاءِ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 220 روایة: 3
هدایت شده از ۱۱
تا امروز کجا بودی؟؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: جدم مى‏فرمود: در دعا پیش دستى کنید (و پیش از آنکه گرفتار شوید دعا کنید) زیرا چون بنده‏ اى اهل دعا کردن باشد و بلائى به او رسد و در پی آن دعا کند، گفته شود: آوازى آشنا است، و چون اهل دعا کردن نباشد و بلائى به او رسد و دنبالش دعا کند بدو گفته شود: تا به امروز کجا بودى؟. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ كَانَ جَدِّی يَقُولُ تَقَدَّمُوا فِی الدُّعَاءِ فَإِنَّ الْعَبْدَ إِذَا كَانَ دَعَّاءً فَنَزَلَ بِهِ الْبَلَاءُ فَدَعَا قِیلَ صَوْتٌ مَعْرُوفٌ وَ إِذَا لَمْ يَكُنْ دَعَّاءً فَنَزَلَ بِهِ بَلَاءٌ فَدَعَا قِیلَ أَيْنَ كُنْتَ قَبْلَ الْيَوْمِ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 220 روایة: 5
هدایت شده از ۱۱
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ الدُّعَاءُ بَعْدَ مَا يَنْزِلُ الْبَلَاءُ لَا يُنْتَفَعُ بِهِ‏ اصول کافى جلد 4 صفحه: 221 روایة: 6 ترجمه : 6- حضرت موسى بن جعفر علیهماالسلام فرمود: همیشه على بن الحسین علیهماالسلام مى‏فرمود: دعاى بعد از رسیدن بلاسود ندارد.
هدایت شده از ۱۱
هنگام دعا امید به اجابت چقدر باشد؟ 🖌 حضرت صادق (ع) فرمود: هرگاه دعا کردى گمان کن که حاجتت بر در خانه است. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِذَا دَعَوْتَ فَظُنَّ أَنَّ حَاجَتَكَ بِالْبَابِ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 221 روایة: 1
هدایت شده از ۱۱
آیا خداوند اصرار بر دعا را دوست دارد؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: چون بنده عجله کند و بعد از دعا براى رسیدن به حاجت برخیزد (و به دنبال کار خود رود) خداى تبارک و تعالى فرماید: آیا بنده من نمی داند که براستى منم آن خدائى که حاجتها را بر آورده می کند؟ 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ العَبدَ إِذَا عَجَّلَ فَقَامَ لِحَاجَتِهِ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَ مَا ْیَعلَمُ عَبْدِی أَنِّی أَنَا اللَّهُ الَّذِی أَقْضِی الحَوَائِجَ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 223 روایة: 2
هدایت شده از احمدرضا
قرآن روزی یک صفحه حتماً قرآن بخوانید؛ هر روز، ولو کم، ولو روزى یک صفحه. هر روز تصویر یک صفحه از قرآن کریم+فایل صوتی تلاوت و ترجمه، خدمت اعضا تقدیم می شود. https://eitaa.com/qoran1
آیا اصرار بر خواستن حاجت کار درستی است؟ 🖌 حضرت صادق (ع) فرمود: خداى عزوجل خوش ندارد بعضی مردم در خواستن حاجت به بعض دیگر اصرار کنند ولى براى خودش آن را دوست دارد. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ كَرِهَ إِلْحَاحَ النَّاسِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْمَسْأَلَةِ وَ أَحَبَّ ذَلِكَ لِنَفْسِهِ. 📚اصول کافى جلد 4 صفحه: 224 روایة: 4
آیا خداوند اصرار بر درخواست حاجت را دوست دارد؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلى اللّه علیه و آله فرمود: خدا رحمت کند بنده‏ اى را که از خداى عزوجل حاجتى بخواهد و در درخواست درباره آن پافشارى و اصرار کند، خواه اجابت شود و خواه اجابت نشود، و این آیه را تلاوت فرمود [ ابراهیم علیه السلام فرماید:] (((و دعاکنم بدرگاه پروردگارم شاید به وسیله دعاى پروردگارم [از اجابت] محروم نباشم))) (سوره مریم آیه 48). 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیالله علیه السلام رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةً فَأَلَحَّ فِی الدُّعَاءِ اسْتُجِیبَ لَهُ أَوْ لَمْ یَسْتَجَبْ لَهُ وَ تَلَا هَذِهِ الْ‏آيَةَ وَ أَدْعُوا رَبِّی عَسى‏ أَلَّا أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّی شَقِيًّا. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 224 روایة: 6
خداوند چه دعایی را مستجاب نمی کند؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: خداى عزوجل دعایی را که با سخت دلی خواسته شود اجابت نکند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَسْتَجِیبُ دُعَاءً بِظَهْرِ قَلْبٍ قَاسٍ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 222 روایة: 4
خداوند چه دعایی را نمی پذیرد؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه فرموده است: خداى عزوجل دعاى دل غافل و سرگرم را نپذیرد. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ دُعَاءَ قَلْبٍ لَاهٍ. 📚اصول کافى جلد 4 صفحه: 222 روایة: 2
خدا که می داند چه میخواهیم چرا بگوییم؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: خداى تبارک و تعالى میداند که بنده ‏اش چه می خواهد هرگاه به درگاهش دعا کند، لیکن دوست دارد که حاجتها بدرگاهش شرح داده شود پس هرگاه دعا کردى حاجتت را نام ببر. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَعْلَمُ مَا يُرِیدُ الْعَبْدُ إِذَا دَعَاهُ وَ لَكِنَّهُ يُحِبُّ أَنْ تُبَثَّ إِلَيْهِ الْحَوَائِجُ فَإِذَا دَعَوْتَ فَسَمِّ حَاجَتَكَ . 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 225 روایة: 1
خداوند عرض حاجت آشکار را دوست دارد یا پنهان؟ 🖌 حضرت رضا علیه السلام فرمود: خواهش (دعای) بنده از خدا در پنهان، یک خواهش (دعا) برابر با هفتاد خواهش (دعای) آشکار است. عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ دَعْوَةُ الْعَبْدِ سِرّاً دَعْوَةً وَاحِدَةً تَعْدِلُ سَبْعِینَ دَعْوَةً عَلَانِيَةً. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 225 روایة: 1
چه وقتی امید برآورده شدن حاجات بیشتر است؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: حاجات خود را در چهار هنگام بخواهید: هنگام وزیدن بادها، و بر طرف شدن سایه‏ ها ( ظهر)، و بارش باران، و ریخته شدن اولین قطره خون شهید، زیرا در این هنگام درهاى آسمان باز می شود. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام اطْلُبُوا الدُّعَاءَ فِی أَرْبَعِ سَاعَاتٍ عِنْدَ هُبُوبِ الرِّيَاحِ وَ زَوَالِ الْأَفْيَاءِ وَ نُزُولِ الْقَطْرِ وَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِ الْقَتِیلِ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ عِنْدَ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 226 روایة: 1
دعا در چه جایی مستجاب می شود؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: دعا در چهار جا به اجابت رسد: در نماز وتر، و بعد از نماز صبح و بعد از نماز ظهر، و بعد از نماز مغرب. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يُسْتَجَابُ الدُّعَاءُ فِی أَرْبَعَةِ مَوَاطِنَ فِی الْوَتْرِ وَ بَعْدَ الْفَجْرِ وَ بَعْدَ الظُّهْرِ وَ بَعْدَ الْمَغْرِبِ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 266 روایة: 2
چه زمانی امید به اجابت دعا بیشتر است؟ 🖌 حضرت صادق (ع) فرمود: هرگاه دل یکى از شما شکست (و نرم شد) در آن حال دعا کند، زیرا دل تا پاک نشود نمی شکند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِذَا رَقَّ أَحَدُكُمْ فَلْيَدْعُ فَإِنَّ الْقَلْبَ لَا يَرِقُّ حَتَّى يَخْلُصَ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 227 روایة: 5
🖌 حضرت فرمود: خداى عزوجل از میان بندگان مؤمنش بنده ‏اى را دوست دارد که بسیار او را بخواند، پس بر شما باد به دعا از هنگام سحر تا طلوع آفتاب، زیرا هنگامى است که درهاى آسمان باز می شود و روزی ها تقسیم شود، و حاجت هاى بزرگ بر آورده شود. 🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ كُلَّ عَبْدٍ دَعَّاءٍ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فِی السَّحَرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ فَإِنَّهَا سَاعَةٌ تُفَتَّحُ فِیهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ تُقَسَّمُ فِیهَا الْأَرْزَاقُ وَ تُقْضَى فِیهَا الْحَوَائِجُ الْعِظَامُ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 228 روایة: 9
حالت شخص هنگام رغبت (شوق) و رهبت (هراس) در دعا چگونه باشد؟ 🖌 ابو اسحاق گوید: حضرت (ع) فرمود: رغبت آن است که کف دو دست خود را به سوى آسمان بگیرى، و رهبت آن است که پشت دستهایت را بسوى آسمان بگیرى [شاید کنایه از به سجده افتادن باشد]. 🖌 عَنْ علیه السلام قَالَ الرَّغْبَةُ أَنْ تَسْتَقْبِلَ بِبَطْنِ كَفَّيْكَ إِلَى السَّمَاءِ وَ الرَّهْبَةُ أَنْ تَجْعَلَ ظَهْرَ كَفَّيْكَ إِلَى السَّمَاءِ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 229 روایة: 1
منظور از تضرع هنگام دعا چیست؟ 🖌 محمد بن مسلم گوید: از حضرت (ع) پرسیدم از (تفسیر) گفتار خداى عزوجل: 《پس فروتن نشدند براى پروردگار خویش و زارى نکردند》 (سوره مؤمنون آیه 76) فرمود: استکانت همان فروتنى است و تضرع بلند کردن هر دو دست و گریه در آن حالت است. 🖌 سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَا اسْتَکانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما يَتَضَرَّعُونَ فَقَالَ الِاسْتِكَانَةُ هُوَ الْخُضُوعُ وَ التَّضَرُّعُ هُوَ رَفْعُ الْيَدَيْنِ وَ التَّضَرُّعُ بِهِمَا. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 230 روایة: 2
مرحوم - نوه - می گفتند: تازه ملبّس شده و در خدمت به افطاری دعوت شده بودم. در سرِ سفره افطار مربایِ آلبالو دیدم- در عراق آلبالو نبود و من هم خیلی دوست داشتم- پیاله مربا دور از دست بود، خم شدم و آن را برداشتم و نزد خودم آوردم. هنگامی که به خانه برگشتیم مرحوم آقا مرا کنار کشیدند و به طوری که کسی متوجه نشوند فرمودند: کاری که کردی خلاف شرع نبود، اما دور از ادب و آداب غذا خوردن بود! نشنیده ای که در روایت گفته اند: همیشه در غذا خوردن، از آن چه که پیشِ توست بخور و به کسی نگاه نکن و از کسی نخواه تا چیزی به تو بدهد! چون ملبّسِ به لباس روحانیت هستی ، باید این نکات را بیشتر رعایت کنی! سپس فرمودند: تو درس روحانیت خوانده ای که برای دیگران الگوی عملی باشی، اگر امروز نتوانی در برابر چنین خواسته کوچکی مقاومت کنی، فردا در برابر مسائل بزرگ تر هم نمی توانی! سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: سایت مشرق، ۹۴/۲/۳۰، گفتگو با مرحوم آیت الله سید علی میلانی.
حالت بدن هنگام دعا چگونه باشد؟ 🖌 ابو بصیر گوید: از حضرت (ع) از حالت دعا کردن و بلند کردن دستها پرسیدم فرمود: چهار حالت دارد: اما براى پناه بردن به خدا (از شر دشمنان) رو به قبله کف دستهاى خود را بلند کنى، و اما در دعاى براى روزى دستهاى خود را باز می کنى و کف آن را به سوى آسمان می گیری، و حالت تبتل اشاره کردن با انگشت سبابه است، و حالت ابتهال(اصرار بر خواسته) بلند کردن دستهاست طورى که از سرت بگذرد، و حالت تضرع این است که انگشت سبابه را در برابر رویت حرکت دهی و آن دعاى هنگام ترس است. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الدُّعَاءِ وَ رَفْعِ الْيَدَيْنِ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَوْجُهٍ أَمَّا التَّعَوُّذُ فَتَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ بِبَاطِنِ كَفَّيْكَ وَ أَمَّا الدُّعَاءُ فِی الرِّزْقِ فَتَبْسُطُ كَفَّيْكَ وَ تُفْضِی بِبَاطِنِهِمَا إِلَى السَّمَاءِ وَ أَمَّا التَّبَتُّلُ فَإِیمَاءٌ بِإِصْبَعِكَ السَّبَّابَةِ وَ أَمَّا الِابْتِهَالُ فَرَفْعُ يَدَيْكَ تُجَاوِزُ بِهِمَا رَأْسَكَ وَ دُعَاءُ التَّضَرُّعِ أَنْ تُحَرِّكَ إِصْبَعَكَ السَّبَّابَةَ مِمَّا يَلِی وَجْهَكَ وَ هُوَ دُعَاءُ الْخِیفَةِ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 231 روایة: 5
ارزش گریه هنگام دعا چقدر است؟ 🖌 حضرت (ع) فرمود: هیچ چیزى نیست جز اینکه پیمانه و وزنى دارد جز گریه که یک قطره ‏اش دریائى از آتش را خاموش سازد، و چون چشم به اشک خود پر شود (و اشک در آن حلقه بزند) آن چهره پریشانى و خوارى نبیند، و چون اشک بریزد خدا آن را بر آتش دوزخ حرام کند، و اگر هر آینه در میان یک امت یک نفر گریان باشد همه آنها مورد ترحم قرار گیرند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ لَهُ كَيْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَارٍ فَإِذَا اغْرَوْرَقَتِ الْعَيْنُ بِمَائِهَا لَمْ يَرْهَقْ وَجْهاً قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّةٌ فَإِذَا فَاضَتْ حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ وَ لَوْ أَنَّ بَاكِیاً بَكَى فِی أُمَّةٍ لَرُحِمُوا. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 233 روایة: 1