حالت بدن هنگام دعا چگونه باشد؟
🖌 ابو بصیر گوید: از حضرت#امام_صادق (ع) از حالت دعا کردن و بلند کردن دستها پرسیدم فرمود: چهار حالت دارد: اما براى پناه بردن به خدا (از شر دشمنان) رو به قبله کف دستهاى خود را بلند کنى، و اما در دعاى براى روزى دستهاى خود را باز می کنى و کف آن را به سوى آسمان می گیری، و حالت تبتل اشاره کردن با انگشت سبابه است، و حالت ابتهال(اصرار بر خواسته) بلند کردن دستهاست طورى که از سرت بگذرد، و حالت تضرع این است که انگشت سبابه را در برابر رویت حرکت دهی و آن دعاى هنگام ترس است.
🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الدُّعَاءِ وَ رَفْعِ الْيَدَيْنِ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَوْجُهٍ أَمَّا التَّعَوُّذُ فَتَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ بِبَاطِنِ كَفَّيْكَ وَ أَمَّا الدُّعَاءُ فِی الرِّزْقِ فَتَبْسُطُ كَفَّيْكَ وَ تُفْضِی بِبَاطِنِهِمَا إِلَى السَّمَاءِ وَ أَمَّا التَّبَتُّلُ فَإِیمَاءٌ بِإِصْبَعِكَ السَّبَّابَةِ وَ أَمَّا الِابْتِهَالُ فَرَفْعُ يَدَيْكَ تُجَاوِزُ بِهِمَا رَأْسَكَ وَ دُعَاءُ التَّضَرُّعِ أَنْ تُحَرِّكَ إِصْبَعَكَ السَّبَّابَةَ مِمَّا يَلِی وَجْهَكَ وَ هُوَ دُعَاءُ الْخِیفَةِ.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 231 روایة: 5
#حدیث
ارزش گریه هنگام دعا چقدر است؟
🖌 حضرت #امام_صادق (ع) فرمود: هیچ چیزى نیست جز اینکه پیمانه و وزنى دارد جز گریه که یک قطره اش دریائى از آتش را خاموش سازد، و چون چشم به اشک خود پر شود (و اشک در آن حلقه بزند) آن چهره پریشانى و خوارى نبیند، و چون اشک بریزد خدا آن را بر آتش دوزخ حرام کند، و اگر هر آینه در میان یک امت یک نفر گریان باشد همه آنها مورد ترحم قرار گیرند.
🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَا مِنْ شَيْءٍ إِلَّا وَ لَهُ كَيْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَارٍ فَإِذَا اغْرَوْرَقَتِ الْعَيْنُ بِمَائِهَا لَمْ يَرْهَقْ وَجْهاً قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّةٌ فَإِذَا فَاضَتْ حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ وَ لَوْ أَنَّ بَاكِیاً بَكَى فِی أُمَّةٍ لَرُحِمُوا.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 233 روایة: 1
#حدیث
اثر اشک چشم بر گریه کننده چیست؟
حضرت #امام_صادق علیه السلام فرمود: هیچ چشمى نیست جز اینکه روز قیامت گریان است مگر چشمی که از ترس خدا گریسته باشد، و هیچ چشمى نیست که از ترس خداى عزوجل به اشک خود پر شود جز اینکه خداى عزوجل همه آن بدن را به آتش دوزخ حرام گرداند، و آن اشک بر گونه روان نگردد مگر آن که وی پریشانى و خوارى نببیند.
🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَا مِنْ عَيْنٍ إِلَّا وَ هِيَ بَاكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا عَيْناً بَكَتْ مِنْ خَوْفِ اللَّهِ وَ مَا اغْرَوْرَقَتْ عَيْنٌ بِمَائِهَا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سَائِرَ جَسَدِهِ عَلَى النَّارِ وَ لَا فَاضَتْ عَلَى خَدِّهِ فَرَهِقَ ذَلِكَ الْوَجْهَ قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّةٌ.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 233 روایة: 2
#حدیث
بهترین راه ها برای نزدیک شدن به خدا چیست؟
🖌 حضرت #امام_صادق (ع) فرمود: خداى عزوجل به موسى علیه السلام وحى فرمود: بندگان من به من تقرب نجستند به چیزى که محبوبتر باشد نزد من از سه خصلت، موسى عرض کرد: پروردگارا آنها کدام است؟ فرمود: 🔹بی توجهی درباره دنیا و 🔹 پارسائى از نافرمانیها و معاصى، و 🔹گریه از ترس من،
موسى عرض کرد: پروردگارا هر که اینها را به جا آورد چه پاداشى دارد؟ خداى عزوجل به موسى وحى کرد: اى موسى اما آنانکه درباره دنیا بی توجه اند در بهشت باشند، و اما آنانکه از ترس من گریه کنند در بلندترین جایگاه نزد من هستند، و احدى در آن منازل با آنها شریک نباشد، و اما آنها که از نافرمانیهاى من بپرهیزند آنگاه که همه مردم را بازرسى و تفتیش کنم آنها را بازرسى و تفتیش نکنم [بی حساب بهشت می برم].
🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى ع أَنَّ عِبَادِی لَمْ يَتَقَرَّبُوا إِلَيَّ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْ ثَلَاثِ خِصَالٍ قَالَ مُوسَى يَا رَبِّ وَ مَا هُنَّ قَالَ يَا مُوسَى الزُّهْدُ فِی الدُّنْيَا وَ الْوَرَعُ عَنِ الْمَعَاصِی وَ الْبُكَاءُ مِنْ خَشْيَتِی قَالَ مُوسَى يَا رَبِّ فَمَا لِمَنْ صَنَعَ ذَا فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا مُوسَى أَمَّا الزَّاهِدُونَ فِی الدُّنْيَا فَفِی الْجَنَّةِ وَ أَمَّا الْبَكَّاءُونَ مِنْ خَشْيَتِی فَفِی الرَّفِیعِ الْأَعْلَى لَا يُشَارِكُهُمْ أَحَدٌ وَ أَمَّا الْوَرِعُونَ عَنْ مَعَاصِيَّ فَإِنِّی أُفَتِّشُ النَّاسَ وَ لَا أُفَتِّشُهُمْ.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 234 روایة: 6
#حدیث
حالتمان هنگامی که چیزی از خدا می خواهیم چگونه باشد؟
🖌 محمد بن مسلم و زراره گویند: به حضرت #امام_صادق علیه السلام عرض کردیم: مسئلت بدرگاه خدا چگونه است؟ فرمود: دو دست خود را باز کنى.
🖌 قُلْنَا لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع كَيْفَ الْمَسْأَلَةُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَالَ تَبْسُطُ كَفَّيْكَ.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 232 روایة: 7
اگر اجر شهیدان را میخواهیم چه کنیم؟
🖌 ابوالصباح کنانى گوید، امام باقر علیه السلام فرمود: ما را با ورع یارى کنید، زیرا هر کسى از شما خداى عزوجل را با ورع ملاقات کند، براى او نزد خدا گشایشى باشد و خداى عزوجل میفرماید: 《آنها که خدا و رسولش را اطاعت کنند، همدم پیغمبران و صدیقان و شهیدان و نیکانى باشند که خدا نعمتشان داده، و چه خوب رفیقانى هستند: 69 سوره 4 》و پیغمبر از ماست و صدیق از ماست و نیکان از ما هستند.
🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ أَعِینُونَا بِالْوَرَعِ فَإِنَّهُ مَنْ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْكُمْ بِالْوَرَعِ كَانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ فَرَجاً وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً فَمِنَّا النَّبِيُّ وَ مِنَّا الصِّدِّیقُ وَ الشُّهَدَاءُ وَ الصَّالِحُونَ.
📚 اصول کافى جلد3 صفحه: 124 روایة:12
#حدیث
اگر از خداوند حاجتی داشتیم چگونه سخن بگوییم؟
🖌 حارث بن مغیره گوید: شنیدم حضرت #امام_صادق (ع) مى فرمود: هوشیار باشیدچون یکى از شما خواسته ای از حاجات دنیا و آخرت داشت، ابتدا با ستایش پروردگار و صلوات بر پیغمبر صلى اللّه علیه و آله سخن خود را آغاز کند و سپس، حاجات خود را بخواهد.
🖌 قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ إِيَّاكُمْ إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يَسْأَلَ مِنْ رَبِّهِ شَيْئاً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ حَتَّى يَبْدَأَ بِالثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَدْحِ لَهُ وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ ص ثُمَّ يَسْأَلَ اللَّهَ حَوَائِجَهُ.
اصول کافى جلد 4 صفحه: 236 روایة: 1
#حدیث
قبل از درخواست از خداوند چگونه او را ستایش کنیم؟
🖌 محمد بن مسلم گوید: حضرت #امام_صادق (ع) فرمود: همانا در کتاب امیرالمؤمنین علیه السلام است که ستایش پیش از درخواست است، پس هر گاه خداى عزوجل را خواندى (و به درگاهش دعا کردى) او را تمجید کن، عرض کردم: چگونه تمجیدش کنم؟ فرمود: (((اى کسى که به من از رگ گردن نزدیکترى، اى کسى که هر چه را بخواهى انجام دهنده آنى، و اى کسى میان مرد و دلش حائل شوى، و اى کسیکه در برترین نظر اندازههائى، و اى آنکه به مانندش چیزى نیست.
🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ فِی كِتَابِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ص إِنَّ الْمِدْحَةَ قَبْلَ الْمَسْأَلَةِ فَإِذَا دَعَوْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَجِّدْهُ قُلْتُ كَيْفَ أُمَجِّدُهُ قَالَ تَقُولُ يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ يَا فَعَّالًا لِمَا يُرِیدُ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى يَا مَنْ هُوَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 236 روایة: 2
هنگامی که حاجتی داریم چگونه درخواستمان را شروع کنیم؟
🖌 حضرت #امام_صادق (ع) فرمود: جز این نیست که (آداب دعا) همان مدح است، وسپس ستایش، و بعد اقرار به گناه، آنگاه در خواست، همانا بخدا سوگند هیچ بندهاى از گناه بیرون نشده جز با اقرار به آن نزد خدا.
🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّمَا هِيَ الْمِدْحَةُ ثُمَّ الثَّنَاءُ ثُمَّ الْإِقْرَارُ بِالذَّنْبِ ثُمَّ الْمَسْأَلَةُ إِنَّهُ وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ إِلَّا بِالْإِقْرَارِ.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 237 روایة: 3
#حدیث
آداب درخواست حاجت چیست؟
🖌 حضرت #امام_صادق (ع) فرمود: مردى وارد مسجد شد و دو رکعت نماز خواند و از خداى عزوجل در خواست کرد، رسول خدا (ص) فرمود: این بنده نسبت [به درخواست از] پروردگارش شتاب کرد، مردى دیگر آمد و دو رکعت نماز خواند سپس خداى عزوجل را ستایش کرد و بر پیغمبر و آلش صلوات فرستاد، پس رسول خدا (ص) فرمود: [اکنون] درخواست کن که بتو داده شود.
🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلامِ إِنَّ رَجُلًا دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ سَأَلَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَجَّلَ الْعَبْدُ رَبَّهُ وَ جَاءَ آخَرُ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ أَثْنَى عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَلْ تُعْطَ.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 238 روایة: 6
#حدیث