eitaa logo
🏴روزی یک حدیث🇵🇸
234 دنبال‌کننده
917 عکس
4 ویدیو
2 فایل
«إن حدیثنا یحیی القلوب» در این کانال سعی می شود روزانه یک حدیث یا روایت از فرمایشات معصومین صلوات الله علیهم، به امید زنده شدن دلها تقدیم شود. ارتباط با مدیر hmadreza@ اکنون در ۳ بخش حدیث تقدیم میشود: کتاب کافی، تربیت نبوی ص و فضائل حضرت امیر المؤمنینع
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنامه اصلاح‌طلب: آقای روحانی! منصف‌ باشید ▪️واکنش روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» به درخواست روحانی برای انتقاد از دستگاه قضا و نیروهای مسلح: 🔹اصلا گیریم حرف شما درست؛ اما از کجای قوه قضائیه انتقاد کنیم از برخورد با دانه درشت‌های فساد اقتصادی؟ از بیرون کشاندن پرونده‌های ۲۰-۱۰ ساله؟ از زندان زدایی؟ از باز پس‌گیری اموال عمومی و بیت‌المال؟ از امیدبخشی به جامعه؟ از محاکمه طبری‌ها و نعمت‌زاده‌ها؟ از برخورد با قضات و وکلای فاسد؟ از هفت تپه و دشت مغان؟ 🔹 بیایید از نیروهای مسلح نیز انتقاد کنیم، از کجا شروع کنیم؛ مرزها، امنیت شهرها، در کنار مردم ایستادن؟ در سیل و زلزله در خاکریز نخست بودن؟ از کمک به دولت در بزنگاه‌های سخت؟ @TasnimNa
فرق دانا و نادان 🖌 امیرالمؤمنین علیه السلام در سخنانی خطاب به حاضران بر منبر فرمود: اى مردم چون دانا شدید به آن عمل کنید شاید هدایت شوید. عالمى که برخلاف علمش عمل کند چون جاهل سرگردانى است که نادانى او برایش سودی ندارد. 🖌 قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فِی كَلَامٍ لَهُ خَطَبَ بِهِ عَلَى الْمِنْبَر:ِ أَيُّهَا النَّاسُ إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِهِ كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِی لَا يَسْتَفِیقُ عَنْ جَهْلِه... . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 56 روایة 6
ازدیاد ظرفیت با عمل به علم 🖌 شنیدم حضرت علیه السلام مى ‏فرمود: چون علم را شنیدید به کارش بندید تا دلهاى شما گنجایش پیدا کند. زیرا چون علم در دل کسی به اندازه ای زیاد شود که نتواند تحمل کند شیطان بر او مسلط شود. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمُ الْعِلْمَ فَاسْتَعْمِلُوهُ وَ لْتَتَّسِعْ قُلُوبُكُمْ فَإِنَّ الْعِلْمَ إِذَا كَثُرَ فِی قَلْبِ رَجُلٍ لَا يَحْتَمِلُهُ قَدَرَ الشَّيْطَانُ عَلَيْهِ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:56 روایة: 7
با علم کم هم شیطان شکست می خورد 🖌 از حضرت علیه السلام شنیدم مى‏ فرمود: پس چون شیطان با شما به دشمنى بر خاست با آنچه می دانید با او مقابله کنید زیرا 《نیرنگ شیطان ضعیف است》. (راوى گوید) گفتم آنچه می دانیم چیست؟ فرمود: با او مبارزه کنید با هر آنچه به قدرت خداى عزوجل براى شما آشکار گشته (می دانید) [هرچند دانسته ها اندک باشد شیطان شکست میخورد]. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ ... فَإِذَا خَاصَمَكُمُ الشَّيْطَانُ فَأَقْبِلُوا عَلَيْهِ بِمَا تَعْرِفُونَ ف 《َإِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِیفاً》 فَقُلْتُ وَ مَا الَّذِی نَعْرِفُهُ قَالَ خَاصِمُوهُ بِمَا ظَهَرَ لَكُمْ مِنْ قُدْرَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:56 روایة: 7
دانایان دو گروهند 🖌 شنیدم حضرت (ع) از (ص) که ایشان در سخنانی فرمود: دانایان دو قسمند: دانایى که علمش را به کار بسته و این رستگار است و دانایى که علمش را کنار گذاشته و این هلاک شده است. 🖌 سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع يُحَدِّثُ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ فِی كَلَامٍ لَهُ الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ.َ 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:55 روایة: 1
علم و عمل رفیق همند 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: علم با عمل همدوش هم هستند، هرکه بداند باید عمل کند و هر که عمل کند باید بداند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:55 روایة: 2 # حدیث
کوچ دانش حضرت علیه السلام فرمود: علم عمل را فرا می خواند، اگر عمل پاسخش گوید [علم نزد عالم] بماند و گرنه [علم] کوچ می کند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ ...وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:55 روایة: 2
آموختن ازاهلش برای آخرت 🖌 امیرالمؤمنین علیه السلام گوید رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسى علم را از اهلش یاد گرفته و به آن عمل کند نجات یابد و کسى منظورش از طلب علم مال دنیا باشد بهره‏ اش همانست. 🖌 سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: وَ مَنْ أَخَذَ الْعِلْمَ مِنْ أَهْلِهِ وَ عَمِلَ بِعِلْمِهِ نَجَا وَ مَنْ أَرَادَ بِهِ الدُّنْيَا فَهِيَ حَظُّهُ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:57 روایة: 1
عالم دنیا دوست 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: چون عالم را دنیا دوست دیدید او را نسبت به دینتان متهم دانید [بدبین باشید] زیرا دوست هر چیزى گرد محبوبش مى ‏گرد. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْيَاهُ فَاتَّهِمُوهُ عَلَى دِینِكُمْ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيْ‏ءٍ يَحُوطُ مَا أَحَبَّ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 58 روایة: 4
علم بزای جایگاه دنیوی حضرت علیه السلام فرمود: هر که علم بیاموزد براى فخر فروشی بر علما یا ستیز با سفها یا جلب توجه مردم جایگاهش آتش است. 🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:59 روایة: 6
مطالب حکیمانه 🖌حضرت علیه السلام مى ‏فرمود: جان خود را به مطالب جدید حکیمانه استراحت دهید زیرا جان هم چون تن خسته شود. 🖌 كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع يَقُولُ رَوِّحُوا أَنْفُسَكُمْ بِبَدِیعِ الْحِكْمَةِ فَإِنَّهَا تَكِلُّ كَمَا تَكِلُّ الْأَبْدَانُ‏. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 60 روایة: 1
مراحل دانش اندوزی 🖌 حضرت از پدرانشان علیهم السلام نقل کردند: مردى خدمت (ص) آمد و گفت: یا رسول الله علم چیست؟ فرمود: سکوت کردن، گفت سپس چه؟ فرمود: گوش فرا دادن، گفت سپس چه؟ فرمود: حفظ کردن، گفت سپس چه؟ فرمود به آن عمل کردن، گفت سپس چه اى رسول خدا؟ فرمود: انتشار دادن آن. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعِلْمُ قَالَ الْإِنْصَاتُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الِاسْتِمَاعُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْحِفْظُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْعَمَلُ بِهِ قَالَ ثُمَّ مَهْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَشْرُهُ‏. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:61 روایة: 4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم غذای اصلی 🖌 از حضرت علیه السلام درباره گفتار خداى عز وجل که "باید انسان به خوراک خویش نظر داشته باشد" پرسیدم طعام چیست؟ فرمود: علمى را که فرا مى ‏گیرد از که فرا مى‏ گیرد. 🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ قَالَ قُلْتُ مَا طَعَامُهُ قَالَ عِلْمُهُ الَّذِی يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ‏. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 63 روایة: 8
همه علم 🖌 حضرت علیه السلام مى‏ فرمود: همه علم مردم را در چهار چیز یافتم: اول: پروردگار خود را بشناسى. دوم: بدانى برای تو چه کرده. سوم: بدانى او از تو چه خواسته است، چهارم: بدانى چه چیز ترا از دینت خارج کند 🖌 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ الثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِینِكَ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 63 روایة: 11
عاقل کیست؟ 🖌حضرت علیه السلام در بعضى از سخنرانی ها مى‏ فرمود: بدانید کسیکه از سخن ناحقی که به او گویند آشفته شود عاقل نیست، و آنکه به ستایش نادان خرسند شود حکیم نیست. 🖌 أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ فِی بَعْضِ خُطَبِهِ أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ بِعَاقِلٍ مَنِ انْزَعَجَ مِنْ قَوْلِ الزُّورِ فِیهِ وَ لَا بِحَكِیمٍ مَنْ رَضِيَ بِثَنَاءِ الْجَاهِلِ عَلَيْهِ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 64 روایة: 14
بنویس حفظ شو 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: بنویسید زیرا تا ننویسید حفظ نمیکنید. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ اكْتُبُوا فَإِنَّكُمْ لَا تَحْفَظُونَ حَتَّى تَكْتُبُوا . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:66 روایة: 9
تقلید در غیر امر خدا =پرستش غیر خدا 🖌 حضرت علیه‏ السلام در تفسیر آیه «غیر از خداوند، علما و راهبان خود را پروردگار گرفتند » مى‏ فرماید: به خدا براى آنها روزه نگرفتند و نماز نگذاردند بلکه ایشان (احبار و رهبان) حرام را حلال و حلال را حرام ساختند و ایشان ( مردم )هم پذیرفتند. 🖌عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّه»ِ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا صَامُوا لَهُمْ وَ لَا صَلَّوْا لَهُمْ وَ لَكِنْ أَحَلُّوا لَهُمْ حَرَاماً وَ حَرَّمُوا عَلَيْهِمْ حَلَالًا فَاتَّبَعُوهُمْ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:69 روایة: 3
بدعت = عذاب خدا 🖌 صلی الله علیه و آله فرمود: هر بدعتى گمراهى و هر گمراهى در آتش است. بدعت یعنی چیزی که جزء دین نیست را جزئی از دین بدانند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَ كُلُّ ضَلَالَةٍ فِی النارِ 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:73 روایة: 12
قیاس؟! 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: شیطان خود را به آدم قیاس کرد و گفت: «مرا از آتش و انسان را از خاک آفریدى» و اگر گوهرى را که خدا آدم را از آن آفرید با آتش قیاس مى ‏کرد آن گوهر درخشنده‏ تر و روشن‏تر از آتش بود. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ إِبْلِیسَ قَاسَ نَفْسَهُ بِ‏آدَمَ فَقَالَ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ وَ لَوْ قَاسَ الْجَوْهَرَ الَّذِی خَلَقَ اللَّهُ مِنْهُ آدَمَ بِالنَّارِ كَانَ ذَلِكَ أَكْثَرَ نُوراً وَ ضِيَاءً مِنَ النَّارِ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 75 روایة: 18
از خود نظری نداریم 🖌 مردى از امام صادق علیه السلام مسأله ‏اى پرسید و حضرت جوابش داد. سپس گفت: به نظر شما اگر چنین و چنان باشد جوابش چیست؟ حضرت فرمود خاموش باش! هر جوابى که به تو مى‏ دهم از قول رسول خدا (ص) است، ما از خود رأیى نداریم. 🖌 سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَهُ فِیهَا. فَقَالَ الرَّجُلُ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَ كَذَا وَ كَذَا مَا يَكُونُ الْقَوْلُ فِیهَا؟ فَقَالَ لَهُ مَهْ مَا أَجَبْتُكَ فِیهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص لَسْنَا مِنْ أَ رَأَيْتَ فِی شَيْ‏ءٍ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:76 روایة: 21
بدعت = حذف سنت 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: هیچ کس بدعتى را شروع نکرد جز آنکه به سبب آن سنتى را ترک کرد. [بدعت: وارد کردن چیزی در دین که جزء دین نیست] 🖌 قَالَ عَلِيٌّ ع مَا أَحَدٌ ابْتَدَعَ بِدْعَةً إِلَّا تَرَكَ بِهَا سُنَّةً . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 75 روایة: 19
همه در قرآن آمده 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: خداى تبارک و تعالى در قرآن بیان هر چیز را فرو فرستاده... تا آنجا که هیچ بنده ‏اى نتواند بگوید ای کاش این در قرآن آمده بود جز آنکه خدا آن را در قرآن فرو فرستاده است. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِی الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ ... حَتَّى لَا يَسْتَطِیعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِی الْقُرْآنِ إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِیهِ . 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 76 روایة: 1
در قرآن هست عقل نمی رسد 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: هیچ مطلبى نیست که دو نفر در آن کشمکش دارند مگر اینکه براى آن در کتاب خدا پاسخی وجود دارد؛ ولى عقل مردم به آن نمی رسد. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ أَمْرٍ يَخْتَلِفُ فِیهِ اثْنَانِ إِلَّا وَ لَهُ أَصْلٌ فِی كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجَالِ. 📚 اصول کافى جلد 1 صفحه:78 روایة: 6
🖌حضرت علیه السلام می فرمود: برای صاحب الامر [عجل الله تعالی فرجه] شباهتی به یوسف وجود دارد... خداى - جل و عز - با حجت خود همان کند که با یوسف کرد، به طوری که او در بازارهاى ایشان راه رود و پاى روى فرش آنها گذارد [با وجود این او را نشناسند] تا خدا درباره او اجازه دهد، چنانکه به یوسف اجازه فرمود و آنها گفتند آیا تو خود یوسف هستى؟!! گفت: من یوسفم. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ فِی صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُفَ ع ... فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَنْ يَفْعَلَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَمْشِيَ فِی أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ فِی ذَلِكَ لَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ قَالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ‏. 📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 134 روایت 4