eitaa logo
🏴روزی یک حدیث🇵🇸
236 دنبال‌کننده
890 عکس
4 ویدیو
2 فایل
«إن حدیثنا یحیی القلوب» در این کانال سعی می شود روزانه یک حدیث یا روایت از فرمایشات معصومین صلوات الله علیهم، به امید زنده شدن دلها تقدیم شود. ارتباط با مدیر hmadreza@ اکنون در ۳ بخش حدیث تقدیم میشود: کتاب کافی، تربیت نبوی ص و فضائل حضرت امیر المؤمنینع
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت صادق علیه السلام: براى مسلمان سزاوار نیست با کسی که اهل گناه است و کسی که احمق و کسی که دروغگوست رفاقت کند. أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ 🖌 لَا يَنْبَغِى لِلْمُسْلِمِ أَنْ يُوَاخِيَ الْفَاجِرَ وَ لَا الْأَحْمَقَ وَ لَا الْكَذَّابَ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:84 روایة:5
🌴 گوید: پرسیدم از حضرت صادق علیه السلام از گفتار خداى عزوجل : [و فرو آورده است بر شما در کتاب که اگر شنیدید بآیات خدا کفر ورزىده مى‏شود یا استهزاء مى‏شود بدانها....] تا آخر آیه (۱۴۰ سوره نساء ). حضرت فرمود: مقصود از این گفتار این است که هرگاه شنیدید که مردى با حق درافتاده و آن را دروغ معرفی می کند، و درباره پیشوایان بد مى‏گوید از نزد او برخیز و هم نشین با او مشو، هر که خواهد باشد. 🖌 سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:[وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِى الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها...] إِلَى آخِرِ الْ‏آيَة؟ ِ فَقَالَ إِنَّمَا عَنَى بِهَذَا إِذَا سَمِعْتُمُ الرَّجُلَ الَّذِى يَجْحَدُ الْحَقَّ وَ يُكَذِّبُ بِهِ وَ يَقَعُ فِى الْأَئِمَّةِ فَقُمْ مِنْ عِنْدِهِ وَ لَا تُقَاعِدْهُ كَائِناً مَنْ كَانَ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:86 روایة:8
🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که به خدا و روز قیامت ایمان دارد نباید در مجلسى بماند که در آن از پیشوایی بدگویی شود یا درباره مؤمنى عیبجویی می کنند. ْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال: َ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَجْلِسُ مَجْلِساً يُنْتَقَصُ فِیهِ إِمَامٌ أَوْ يُعَابُ فِیهِ مُؤْمِنٌ . 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:87 روایة:9
🖌 امام صادق علیه السلام فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده: هر که ایمان به خدا و دنیای دیگر دارد در جایی که باعث تردید و شک [خودش یا دیگران]می شود نایستد. أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صلوات الله علیه: مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَقُومُ مَكَانَ رِیبَةٍ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:87 روایة:10
🖌 حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: سه مجلس است که خداوند آن را دشمن دارد، و نقمت خود را بر اهل آن می فرستد، پس با آنان همنشینی نکنید و در آن شرکت نکنید. مجلسى که در آن کسى باشد که درباره احکام دین دروغ می گوید، و مجلسى که ذکر دشمنان ما در آن تازه، ولى ذکر ما در آن کهنه باشد، و مجلسى که در آن کسى است که دیگران را از پیروى ما باز می دارد و تو می دانى که او چنین کسى است. أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ ثَلَاثَةُ مَجَالِسَ يَمْقُتُهَا اللَّهُ وَ يُرْسِلُ نَقِمَتَهُ عَلَى أَهْلِهَا فَلَا تُقَاعِدُوهُمْ وَ لَا تُجَالِسُوهُمْ. مَجْلِساً فِیهِ مَنْ يَصِفُ لِسَانُهُ كَذِباً فِى فُتْيَاهُ وَ مَجْلِساً ذِكْرُ أَعْدَائِنَا فِیهِ جَدِیدٌ وَ ذِكْرُنَا فِیهِ رَثٌّ وَ مَجْلِساً فِیهِ مَنْ يَصُدُّ عَنَّا وَ أَنْتَ تَعْلَمُ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:87 روایة:12
🖌 حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه به ناصبىها و همنشینى آنها آزمایش شدید پس مانند کسى باش که روى سنگ سرخ شده نشسته باشى تا برخیزى، زیرا خداوند آنها را دشمن دارد و لعنت کند پس هرگاه دیدى که درباره امام از امامان بد گویند وقتى زیرا غضب خداوند در چنین وقتى بر ایشان نازل گردد. أبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِذَا ابْتُلِیتَ بِأَهْلِ النَّصْبِ وَ مُجَالَسَتِهِمْ فَكُنْ كَأَنَّكَ عَلَى الرَّضْفِ حَتَّى تَقُومَ، فَإِنَّ اللَّهَ يَمْقُتُهُمْ وَ يَلْعَنُهُمْ فَإِذَا رَأَيْتَهُمْ يَخُوضُونَ فِى ذِكْرِ إِمَامٍ مِنَ الْأَئِمَّةِ فَقُمْ فَإِنَّ سَخَطَ اللَّهِ يَنْزِلُ هُنَاكَ عَلَيْهِمْ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:88 روایة:13
حضرت امام زین العابدین علیه السلام فرمود: منافق کسی است که از آنچه نهى کند خودش انجام دهد، به آنچه فرمان مىدهد خودش انجام نمی دهد هنگام نماز اعتراض کند. عرض کردم: اى فرزند رسول خدا اعتراض چیست؟ فرمود: توجه ندارد، چون رکوع کند خود را به زمین اندازد (بی میل به نماز است) روزش را شب کند و اندوهى جز خوردن شام ندارد با اینکه روزه نبوده است، شب را صبح کند و اندوهى جز خوابیدن ندارد با اینکه شب را بیدار نبوده، اگر چیزی بگوید دروغ گوید اگر نزدش چیزى به امانت گذارى به تو خیانت کند اگر نزدش نباشى تو را غیبت کند اگر به تو وعده بدهد وفا نکند. 🖌 عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ص قَالَ قَالَ إِنَّ الْمُنَافِقَ يَنْهَى وَ لَا يَنْتَهِى وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِى وَ إِذَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ اعْتَرَضَ -قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَا الِاعْتِرَاضُ قَالَ الِالْتِفَاتُ- وَ إِذَا رَكَعَ رَبَضَ يُمْسِى وَ هَمُّهُ الْعَشَاءُ وَ هُوَ مُفْطِرٌ وَ يُصْبِحُ وَ هَمُّهُ النَّوْمُ وَ لَمْ يَسْهَرْ إِنْ حَدَّثَكَ كَذَبَكَ وَ إِنِ ائْتَمَنْتَهُ خَانَكَ وَ إِنْ غِبْتَ اغْتَابَكَ وَ إِنْ وَعَدَكَ أَخْلَفَكَ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 111 روایة: 3
حضرت امام کاظم علیه السلام مرقوم فرمودند: «همانا منافقان خواستند خدا را فریب دهند و اوست فریب دهنده آنان و هرگاه برخیزند بسوى نماز گویا بیمارند و خود نمایى کنند با مردم و یاد نکنند خدا را جز اندکى، در این میانه سرگردانند نه بسوى اینانند (خودی ها)و نه بسوى آنان (دشمن) و هر که را خدا گمراه سازد براى او راه هدایت نمی یابی. "سوره نساء" اینها نه از کفارند و نه از مسلمانان، اظهار ایمان کنند و بسوى کفر و تکذیب روند، خدا آنها را لعنت کند. 🖌 مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ قَالَ كَتَبْتُ إِلَى أَبِى الْحَسَنِ علیه السلام أَسْأَلُهُ ...فَكَتَبَ إِلَيَّ إِنَّ الْمُنافِقِینَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلًا مُذَبْذَبِینَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا . لَيْسُوا مِنَ الْكَافِرِینَ وَ لَيْسُوا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَيْسُوا مِنَ الْمُسْلِمِینَ يُظْهِرُونَ الْإِیمَانَ وَ يَصِیرُونَ إِلَى الْكُفْرِ وَ التَّكْذِیبِ لَعَنَهُمُ اللَّهُ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:111 روایة:2
حضرت صادق علیه السلام در گفتار خداى عزوجل: "و ایمان نیاورند بیشتر آنان به خدا مگر آنکه مشرک شدند" (سوره یوسف آیه 106) فرمود: هر که شیطان را ندانسته پیروى کند مشرک گردد. عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» قَالَ يُطِیعُ الشَّيْطَانَ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُ فَيُشْرِكُ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 114 روایة: 3
رسول خدا (ص) فرمود: منافق مانند شاخه درخت خرما ست که صاحب آن بخواهد در قسمتى از ساختمان خانه اش از آن بهرهمند گردد و در آنجا که خواهد (بواسطه کجى) قرار نگیرد، پس بجاى دیگرش برد (آنجا نیز) قرار نگیرد، و سرانجامش اینست که آن را بسوزاند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: مَثَلُ الْمُنَافِقِ مَثَلُ جِذْعِ النَّخْلِ أَرَادَ صَاحِبُهُ أَنْ يَنْتَفِعَ بِهِ فِى بَعْضِ بِنَائِهِ فَلَمْ يَسْتَقِمْ لَهُ فِى الْمَوْضِعِ الَّذِى أَرَادَ فَحَوَّلَهُ فِى مَوْضِعٍ آخَرَ فَلَمْ يَسْتَقِمْ لَهُ فَكَانَ آخِرُ ذَلِكَ أَنْ أَحْرَقَهُ بِالنَّار. ِ 📚 اصول کافى ج: 4 صفحه: 113 روایة: 5
🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که کسى را در گناهى پیروى کند در حقیقت او را پرستش کرده است. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال: َ مَنْ أَطَاعَ رَجُلًا فِى مَعْصِيَةٍ فَقَدْ عَبَدَهُ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:116 روایة:8
حضرت صادق علیه السلام فرمود: اگر چنانچه مردمى خداى یگانه و بى‏شریک را پرستش کنند، و نماز را برپا دارند، زکات بدهند و حج بجا آورند و ماه رمضان را روزه بدارند، سپس به کار خدا یا پیغمبر صلی الله علیه و آله اعتراض کنند و بگویند: که چرا بر خلاف آن رفتار نشده؟ یا در دل خود چنین اعتراضى کنند. به همین اعتراض مشرک شوند، سپس این آیه را تلاوت فرمود، « نه چنین است به پروردگار تو سوگند، ایمان نیاوردند تا به داورى بگزینند تو را در آنچه سرزده است بین ایشان و سپس نیابند در دلهاى خویش نارضایتی ای از آنچه تو قضاوت کرده‏اى و تسلیم شوند تسلیم شدنى» (سوره نساء آیه 65). 🖌َ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ حَجُّوا الْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ، ثُمَّ قَالُوا لِشَيْ‏ءٍ صَنَعَهُ اللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: أَلَّا صَنَعَ خِلَافَ الَّذِی صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِی قُلُوبِهِمْ. لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِینَ. ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ: 《فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِیما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِى أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِیماً》. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:115 روایة:6
🖌 زراره گوید: از حضرت باقر علیه السلام از مستضعف فکری پرسیدم فرمود: او کسى است که توان پیدا کردن راهی که به وسیله آن کفر را از خود دور کند و بدان روش به راه ایمان رود را ندارد، نمی تواند که مؤمن شود، و یا کافر گردد، فرمود: و (آنها) کودکانند و هر که از مردان و زنان که عقلشان چون عقل کودکان است. سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنِ الْمُسْتَضْعَفِ، فَقَالَ هُوَ الَّذِى لَا يَسْتَطِیعُ حِیلَةً يَدْفَعُ بِهَا عَنْهُ الْكُفْرَ وَ لَا يَهْتَدِى بِهَا إِلَى سَبِیلِ الْإِیمَانِ لَا يَسْتَطِیعُ أَنْ يُؤْمِنَ وَ لَا يَكْفُرَ قَالَ وَ الصِّبْيَانُ وَ مَنْ كَانَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ عَلَى مِثْلِ عُقُولِ الصِّبْيَانِ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:127 روایة:3
از امام صادق علیه السلام درباره مستضعفین پرسیدم؟ فرمود: آنها اهل دوستی هستند. عرض کردم: کدام دوستی؟ فرمود: هر آینه آن دوستی در دین نیست بلکه دوستی در ازدواج و ارث و معاشرت است، و ایشان نه مؤمنند و نه کافر، و از آنهایند کسانى که به امید خداى عزوجل هستند [هر چه پیش آید خوش آید]. سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْمُسْتَضْعَفِینَ. فَقَالَ هُمْ أَهْلُ الْوَلَايَةِ. فَقُلْتُ أَيُّ وَلَايَةٍ؟ فَقَالَ: أَمَا إِنَّهَا لَيْسَتْ بِالْوَلَايَةِ فِی الدِّینِ وَ لَكِنَّهَا الْوَلَايَةُ فِى الْمُنَاكَحَةِ وَ الْمُوَارَثَةِ وَ الْمُخَالَطَةِ وَ هُمْ لَيْسُوا بِالْمُؤْمِنِینَ وَ لَا بِالْكُفَّارِ وَ مِنْهُمُ الْمُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:128 روایة:5
🖌 حضرت باقر علیه السلام در گفتار خداى عزوجل: «و دیگران که بامید خدایند» (سوره توبه آیه 106) فرمود: اینها مردمى مشرک بودند، که قاتل مانند حمزه و جعفر و نظائر ایشان از مؤمنین بودند، سپس مسلمان شدند پس خدا را به یگانگى شناختند و شرک را رها کردند، ولی با دل و جان ایمان را نپذیرفتند تا از مؤمنین باشند تا بهشت بر آنها واجب گردد، و بر انکارشان نیز نماندند تا کافر باشند و آتش دوزخ بر آنها لازم باشد، پس آنها بر همین منوال هستند یا خدا عذابشان کند و یا توبه شان را بپذیرد. 🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ» قَالَ قَوْمٌ كَانُوا مُشْرِكِینَ فَقَتَلُوا مِثْلَ حَمْزَةَ وَ جَعْفَرٍ وَ أَشْبَاهَهُمَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ، ثُمَّ إِنَّهُمْ دَخَلُوا فِى الْإِسْلَامِ فَوَحَّدُوا اللَّهَ وَ تَرَكُوا الشِّرْكَ وَ لَمْ يَعْرِفُوا الْإِیمَانَ بِقُلُوبِهِمْ فَيَكُونُوا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فَتَجِبَ لَهُمُ الْجَنَّةُ وَ لَمْ يَكُونُوا عَلَى جُحُودِهِمْ فَيَكْفُرُوا فَتَجِبَ لَهُمُ النَّارُ، فَهُمْ عَلَى تِلْكَ الْحَالِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:131 روایة:1
🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: به نظر تو چقدر مردم اهل این آیه هستند؟(که خدا فرماید): «اگر از آن صدقات به آنها داده شود خوشنود شوند و اگر به آنها داده نشود از آن ناگهان خشمگین شوند» (سوره توبه آیه 58) گوید: (خود) آن حضرت فرمود: آنان بیش از دو سوم مردم هستند. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَا إِسْحَاقُ كَمْ تَرَى أَهْلَ هَذِهِ الْآيَة؟ِ 《فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ يُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ يَسْخَطُونَ》 قَالَ ثُمَّ قَالَ هُمْ أَكْثَرُ مِنْ ثُلُثَيِ النَّاسِ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:138 روایة:4
حضرت صادق علیه السلام فرمود: براستى حسرت و پشیمانى و واى بر کسی که از آنچه بیند سود نبرد و نداند چه عقیده ای دارد و آیا برایش سود بخشد یا زیان؟ من عرض کردم: قربانت پس از میان مردم رستگارشان به چه چیز شناخته می شود؟ فرمود: هر که گفتارش با کردارش موافقت دارد (و آنچه مىگوید بدان عمل کند) گواهى به نجات و رستگارى براى او ثابت شده، و هر که کردارش موافقت با گفتارش ندارد ایمانش قرض گرفته شده است. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ الْحَسْرَةَ وَ النَّدَامَةَ وَ الْوَيْلَ كُلَّهُ لِمَنْ لَمْ يَنْتَفِعْ بِمَا أَبْصَرَهُ وَ لَمْ يَدْرِ مَا الْأَمْرُ الَّذِی هُوَ عَلَيْهِ مُقِیمٌ أَ نَفْعٌ لَهُ أَمْ ضَرٌّ. قُلْتُ لَهُ فَبِمَ يُعْرَفُ النَّاجِی مِنْ هَؤُلَاءِ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ مَنْ كَانَ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوَافِقاً فَأُثْبِتَ لَهُ الشَّهَادَةُ بِالنَّجَاةِ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوَافِقاً فَإِنَّمَا ذَلِكَ مُسْتَوْدَعٌ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 148 روایة: 1
حضرت موسى بن جعفر علیه السلام فرمود: خداوند دلهاى مؤمنان را در بسته و ناپیدا و بنا شده بر ایمان آفریده [مانند دانه] هنگامى که بخواهد آنچه در آن است رشد کند به باران حکمت آبیاریش کند، و با علم آن را کشت کند، و کشاورز و نگهدار آن پروردگار جهانیان است. 🖌 عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام قَالَ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِینَ مَطْوِيَّةً مُبْهَمَةً عَلَى الْإِیمَانِ، فَإِذَا أَرَادَ اسْتِنَارَةَ مَا فِیهَا، نَضَحَهَا بِالْحِكْمَةِ وَ زَرَعَهَا بِالْعِلْمِ وَ زَارِعُهَا وَ الْقَيِّمُ عَلَيْهَا رَبُّ الْعَالَمِینَ. 📚اصول کافى جلد 4 صفحه: 149 روایة: 3
🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: (گاهى) مردى را مىبینید که در سخنورى در یک لام یا واوى خطا نکند، سخنورى است زبردست و شیوا و همانا دلش از شب تاریک و ظلمانى تاریکتر و سیاهتر است، و (گاهى) مردى را بینى که نتواند آنچه در دل دارد به زبان آورد، اما دلش مانند چراغ نورافشانى کند. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:َ قَالَ ... تَجِدُ الرَّجُلَ لَا يُخْطِئُ بِلَامٍ وَ لَا وَاوٍ خَطِیباً مِصْقَعاً وَ لَقَلْبُهُ أَشَدُّ ظُلْمَةً مِنَ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ وَ تَجِدُ الرَّجُلَ لَا يَسْتَطِیعُ يُعَبِّرُ عَمَّا فِی قَلْبِهِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبُهُ يَزْهَرُ كَمَا يَزْهَرُ الْمِصْبَاحُ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 151 روایة: 1
🖌 حضرت باقر علیه السلام فرمود: در توبه همین که فرد پشیمان شود کافى است. 🖌 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: كَفَى بِالنَّدَمِ تَوْبَةً. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 157 روایة: 1
🖌 امام باقر علیه السلام فرمود: نه به خدا سوگند! خداوند از مردم جز دو خصلت نخواسته است: (یکى) اعتراف به نعمتهاى او تا نعمت را برایشان بیفزاید، و (دیگر) اعتراف به گناهان نزد خدا تا آنها را بر ایشان بیامرزد. 🖌 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَا وَ اللَّهِ مَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ النَّاسِ إِلَّا خَصْلَتَيْنِ أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ فَيَزِیدَهُمْ وَ بِالذُّنُوبِ فَيَغْفِرَهَا لَهُمْ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 158 روایة: 2
🖌 حضرت صادق علیه السلام مىفرمود: ممکن است کسی گناه کند و خدا به آن گناه او را به بهشت برد. عرض کردم: خداوند به سبب گناه او را به بهشت برد؟! فرمود: آرى، اگر گناه کند و همواره نگران آنچه کرده باشد و از خود به دلیل آنچه کرده خشمگین باشد، پس خداوند به او ترحم می کند و او را به بهشت برد. 🖌ِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ الرَّجُلَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُدْخِلُهُ اللَّهُ بِهِ الْجَنَّةَ. قُلْتُ: يُدْخِلُهُ اللَّهُ بِالذَّنْبِ الْجَنَّة؟! َ قَالَ: نَعَمْ إِنَّهُ لَيُذْنِبُ فَلَا يَزَالُ مِنْهُ خَائِفاً مَاقِتاً لِنَفْسِهِ، فَيَرْحَمُهُ اللَّهُ فَيُدْخِلُهُ الْجَنَّة. َ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 158 روایة: 3
حضرت صادق علیه السلام فرمود: خداوند دوست دارد بنده اش او را بخواند و بخواهد، هر چند به گناهی بزرگ آلوده باشد (و از او آمرزش بخواهد) و دوست ندارد بنده گناه خود را ناچیز شمارد هرچند گناهش کوچک باشد (و در مقام توبه و تدارک آن نباشد). عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ أَنْ يَطْلُبَ إِلَيْهِ فِی الْجُرْمِ الْعَظِیمِ وَ يُبْغِضُ الْعَبْدَ أَنْ يَسْتَخِفَّ بِالْجُرْمِ الْيَسِیر. ِ 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 159 روایة: 6
امیرالمؤمنین علیه السلام: پشیمانی از کار بد، انسان را به دست کشیدن از آن وا می دارد. 🖌 قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ص إِنَّ النَّدَمَ عَلَى الشَّرِّ يَدْعُو إِلَى تَرْكِهِ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 159 روایة: 7
🖌 حضرت صادق علیه السلام مىفرمود: چه بسیار اتفاق می افتد که بنده ای گناهى کند و از آن پشیمان گردد و خداوند پیش از طلب آمرزش گناهش را بیامرزد، و چه بسیار اتفاق می افتد که خداوند بر بنده ای نعمتى ارزانى دارد، و او متوجه باشد که آن نعمت از طرف خداست جز اینکه خداوند پیش از آنکه سپاسگزارى کند او را بیامرزد. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ: مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً فَنَدِمَ عَلَيْهِ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَسْتَغْفِرَ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ نِعْمَةً فَعَرَفَ أَنَّهَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَحْمَدَهُ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 159 روایة: 8