حديث پژوهی _ معارف
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۲》_ #بخش_اول 🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۲》_
#بخش_دوم
مثال دوم:
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْوَشَّاءِ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، عَنْ يَحْيَى بْنِ عُقَيْلٍ، قَالَ:قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّمَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَتَيْنِ : اتِّبَاعَ الْهَوى وَ طُولَ الْأَمَلِ؛ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوى، فَإِنَّهُ يَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ؛ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ، فَيُنْسِي الْآخِرَةَ
📚کافی ج۴، ص۳۵
به احتمال قوی در این روایت سقط رخ داده است. چون یحیی بن عقیل از امیرالمومنین صلوات الله علیه با واسطه نقل میکند و نقل مستقیم ندارد.
ابن حبان درباره او می نویسد:«أكثر رواية يحيى بن عقيل عن التابعين مثل يحيى ابن يعمر و أقرانه. »
📚کتاب الثقات،ج۵ص۵۲۸
💠از این رو با مراجعه به کتب رجال و تراجم مشاهده میشود که وی از لحاظ طبقه ای باید با واسطه از حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه نقل کند . بنابراین در این روایت سقط رخ داده که احتمالا یحیی بن یعمر باشد. چون استاد معروف او یحیی بن یعمر میباشد.
📌ادامه دارد...
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
roykard-allame-dar-etebarsanji.mp3
18.98M
#مدرسه_علمی_پژوهشی «علامه مجلسی احیاگر حدیث شیعه»
🎧صوت 《رویکرد علامه مجلسیره در اعتبار سنجی احادیث بحارالانوار》
🎙️استاد: جناب دکتر ابوطالب مختاری
🗓چهار شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
7:00 مبنای اعتبار سنجی علامه مجلسی ره _ مباحث مقدماتی(معرفی اجمالی کتاب بحارالانوار)
13:00 تعریف برخی اصطلاحات حدیثی (حدیث معتبر، اخباریگری و اخبارگرایی و..)
16:00 علامه مجلسی ره و خاستگاه شکلگیری بحارالانوار
22:00 منابع مورد استفاده علامه مجلسی ره در نگارش بحارالانوار
24:00 مبنای اعتبار سنجی احادیث علامه مجلسی ره و مواجهه ایشان با روایات
33:00 تسامح در ادلۀ سنن و دیدگاه علامه مجلسی ره
38:00 میزان پیروی علامه مجلسی ره از مبنای پدرش ره
41:00 اعتبار سنجی روایات نزد متقدمان (قرینه محوری و...)
44:00 پرسش و پاسخ برخی سوالات مهم توسط جناب دکتر
50:00 چگونگی استفاده علامه مجلسی ره از منابع(توحید شیخ صدوق ره، الخرائج و الجرائح راوندی ره و...)
1:04:00 تقدم بررسی متنی بر بررسی سندی نزد علامه مجلسی ره
1:08:00 نکاتی پیرامون مبانی علامه مجلسی ره در بحارالانوار با رویکرد به مقدمه، توضیحات و..ایشان، و پاسخ به سوال
#حدیث_پژوهی
#مدرسه_تابستانه
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
استاد شبیری.mp3
9.46M
#سخنرانی
❇️ سلسله جلسات حدیث خوانی
💠 «کتاب الحجة» کافی شریف
🎙 استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری
🔸در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️شهادت مرحوم کلینی بر صحت روایات کتاب کافی
▫️ویژگی کتاب الحجه کافی
▫️بهترین راه معرفت خداوند
▫️چرا باید دنبال رسول برویم؟
▫️مرجئه چه کسانی هستند؟
🗓چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳
✔️جلسه اول
📍فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@madras_emb
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۳》_
#بخش_اول
🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
✍ حجتالاسلام مهدی باقری
📄 ادامه در کپشن👇:
ب - تصحیف نام راوی
در مواردی به نام راویانی برخورد میکنیم که با توجه به شواهد و قرائن موجود مطمئنا در نام آنها تصحیف رخ داده است.
🔸مثال اول سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ ، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ عَبْدِ رَبِّهِ بْنِ رَافِعٍ، عَنِ الْحُبَابِ بْنِ مُوسى عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَنْ وُلِدَ فِي الْإِسْلَامِ حُرّاً ، فَهُوَ عَرَبِيٌّ؛ وَ مَنْ كَانَ لَهُ عَهْدٌ فَخُفِرَ فِي عَهْدِهِ ، فَهُوَ مَوْلًى لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؛ وَ مَنْ دَخَلَ فِي الْإِسْلَامِ طَوْعاً، فَهُوَ مُهَاجِرٌ.
📚کافی،ج15،ص356
در کتاب اقتضاء الصراط المستقیم لمخالفة أصحاب الجحیم که از کتب عامه است روایت را اینگونه نقل میکند: 《فروى الحافظ ابوطاهر السلفى فی فضل العرب باسناده عن أبی شهاب الحناط حدثنا حبان بن موسی عن ابی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن علی قال: من ولده فی الإسلام فهو عربی. حافظ مزی در ترجمه عبد ربه بن نافع میگوید : «عبد ربه بن نافع الکنانی ابوشهاب الحناط الکوفی نزیل المدائن و هو ابوشهاب الاصغر》
📚تهذیب الکمال فی أسماء الرجال ، ج ١٦ص ٤٨٥
@hadith_maaref
ادامه مطلب👇
حديث پژوهی _ معارف
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۳》_ #بخش_اول 🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《٣》_
#بخش_دوم
🔹همچنین خطیب در کتاب تاریخ بغداد میگوید: « اخبرنا الصیمری حدثنا علب بن الحسن الرازی حدثنا محمد بن الحسین الزعفرانی حدثنا احمد بن زهیر قال : « اسم ابی شهاب الحناط عبد ربه بن نافع »
📚تاریخ بغداد ، ج ١١ ص ١٣١
با مقایسه این دو نقل از کتاب کافی و اقتضاء الصراط المستقیم، و با توجه به ترجمه ابو الشهاب الحناط مشاهده میشود که نافع به رافع، تصحیف شده ولی بدان توجه نگردیده است.
🔸مثال دوم
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى، قَالَ: أَخْبَرَنِي يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ الطَّائِفِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ شِمْرٍ الْيَمَانِيُّ يَرْفَعُ الْحَدِيثَ إِلى عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ: صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ، وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ، وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِيَةِ، فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمُصِيبَةِ...الخ»
📚 کافی ، ج ٣ ص ٢٣٦
در تحقیق مجموعه دارالحدیث درباره 《عمرو بن شمر الیمانی》 گفته شده: 《و الرجل مجهول و لم نعرفه》
📚همان
و در تخریج مصادر این روایت فقط به کتاب تحفالعقول
📚همان ، ص ٢٣٧
اشاره شده است، ولی این حدیث در کتاب 《الصبر و الثواب》 ابن ابی الدنیا از منابع عامه نیز به این صورت نقل شده: «حد ثنا اسحاق بن اسماعیل حدثنا یحیی بن سلیم الطائفی حدثنی عمر بن یونس عمن حدثه علی بن ابیطالب قال: قال رسولالله صلی الله علیه و آله : الصبر ثلاث : فصبرٌ علی المصیبة و صبر علی الطاعة و صبر عن المعصیة...الخ.»
📚الصبر و الثواب ، ج١ ص ٣٠
همچنین در کتاب 《الغرائب الملتقطة من مسند الفردوس》 ابن حجر عسقلانى روایت را با این سند بیان میکند: «قال ابوالشیخ حدثنا عبد الله بن محمد بن زکریا حدثنا عمرو بن علی حدثنا عمر بن یونس الیمامى حدثنا مدرک بن محمد السدوسی عن رجل یقال له علی او ابو علی عن علی بن ابى طالب...الخ.»
📚 الغرائب الملتقطة ،ج ٥ ص ٤٩١
با توجه به نقل های مشابه مذکور ، ظاهراً در سند کتاب کافی تصحیف رخ داده است.
عمر بن علی الصیرافی از شاگردان عمر بن یونس میباشد و احتمالا 《عمرو بن علی》 با 《عمر بن یونس》 درهم ادغام شده است . به این صورت که عمر از اسم شاگرد و شمر(تصحیف عمر) از نام استاد و 《الیمامی》 هم تصحیف شده 《الیمانی》 با هم ادغام شده اند.
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔@hadith_maaref
ادامه مطلب👇
حديث پژوهی _ معارف
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《٣》_ #بخش_دوم 🔹همچنین خطیب در کتاب تاریخ بغداد میگوید: « اخبرنا الصیمری حدثنا
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《٣》_
#بخش_سوم
🔹مثال سوم مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنِ ابْنِ سِنَانٍ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ الْعِجْلِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَنْظَلَةَ، قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: اعْرِفُوا مَنَازِلَ النَّاسِ عَلى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا.
📚کافی ، ج ١ ص ١٢٥
در این روایت ظاهرا 《محمد بن مروان》 تصحیف 《محمد بن عمران》 است زیرا محمد بن مروان ازابن سنان با واسطه نقل میکند و نقل بی واسطه ندارد. همچنین محمد بن مروان پسوند _العجلی_ ندارد بلکه این پسوند متعلق به محمد بن عمران العجلی است و او از ابن سنان بلاواسطه نقل میکند.این روایت در رجال کشی،
(📚اختیار معرفة الرجال ، ص ٣.)
از طریق محمد بن حمران العجلی نقل شده که این نقل هم اشتباه است چون شخصی به این نام در کتب رجال وجود ندارد.
🔸مثال چهارم عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ نَصْرِ بْنِ إِسْحَاقَ الْكُوفِيِّ، عَنْ عَبَّادِ بْنِ حَبِيبٍ، قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: شِرَاءُ الْحِنْطَةِ يَنْفِي الْفَقْرَ، وَ شِرَاءُالدَّقِيقِ يُنْشِئُ الْفَقْرَ، وَ شِرَاءُ الْخُبْزِ مَحْق.
📚کافی ، ج ١٠ ص ٦٣
همین روایت را مرحوم شیخ طوسی در کتاب التهذیب از 《عائذ بن جندب》نقل کرده است.
📚 تهذیب الاحکام ، ج ٧ ص ١٦٢
که این نقل هم اشتباه است. احتمال صحیح ، تصحیف 《عائذ بن حبیب》به 《عباد بن حبیب》 در کافی یا 《عائذ بن جندب》در تهذیب الاحکام میباشد که وی از رواة معروف عامه است.
ابن سعد درباره وی میگوید: « عائذ بن حبیب بیاع الهروی روی یکنی ابااحمد و هو مولی لبنی عبس ...کان ثقة انشاءالله»
📚الطبقات الکبری ، ج ٦ ص ٣٦٦
ابنعدی در الکامل فی الضعفاء درباره او میگوید: «عائذ بن حبیب یکنی ابااحمد حدثنا علان حدثنا ابن أبی مریم سمعت یحیی یقول عائذ بن حبیب ثقة»
📚الکامل فی الضعفاء ، ج ٥ ص ٣٥٥
بنابراین،《عائذ بن حبیب》 راوی شناخته شده ای است .مرحوم شیخ طوسی نیز دو روایت با عنوان عائذ بن حبیب نقل کرده است.
📚تهذیب الاحکام ، ج ٨ ص ١١٠ ح ٣٧٨ و ج ٩ ص ١٨٣ ح ٧٣٨، لذا با توجه به این شواهد مشخص میشود که 《عائذ بن حبیب》 صحیح است.
🔸مثال پنجم مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ، عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، عَنْ خَالِهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمنِ، عَنْ سَعِيدٍ السَّمَّانِ، قَالَ:كُنْتُ أَحُجُّ فِي كُلِّ سَنَةٍ، فَلَمَّا كَانَ فِي سَنَةٍ شَدِيدَةٍ أَصَابَ النَّاسَ فِيهَا جَهْد.
📚 کافی ، ج ٨ ص ١٩١
در این سند 《عبدالله بن عبدالرحمن》، دایی یونس بن یعقوب معرفی شدهاست درحالیکه در ترجمه یونس در فهرست نجاشی چنین آمده: «أمه منیة بنت عمار بن أبی معاویه الدهنی اخت معاویه بن عمار».
📚 رجال نجاشی ، ص ٤٤٦ مدخل ١٢٠٧
بنابراین بین نقل نجاشی که دایی یونس بن یعقوب را معاویة بن عمار و سند روایت که دایی وی را عبدالله بن عبدالرحمن معرفی کرده اند تنافی وجود دارد.
📌ادامه دارد...
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
ravesh-shenasi-allame-dar-naghl.mp3
21.48M
#مدرسه_علمی_پژوهشی «علامه مجلسی احیاگر حدیث شیعه»
🎧صوت 《روش شناسی علامه مجلسی ره در نقل و شرح حدیث》
🎙️استاد: جناب حجت الاسلام والمسلمین احسان سرخهای
🗓چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
3:00 معرفی اجمالی از زندگانی و حیات علمی علامه مجلسی ره
12:00 خوانش قسمتی از مقدمه کتاب بحارالانوار و نکاتی پیرامون آن
25:00 نکاتی پیرامون اجازات صادرشده از علامه مجلسی ره
32:00 نهضت احیای تراث توسط علامه مجلسی ره
49:00 ساختاربحارالانوار و نوآوری علامه مجلسی ره
58:00 تدوین فهرست الاخبار توسط علامه مجلسی ره
1:03:00 هدف علامه مجلسی ره از جمع آوری بحارالانوار
1:08:00 جایگاه روایات بحارالانوار نزد خود علامه مجلسی ره و معیارهای پذیرش اخبار نزد ایشان
1:21:00 گسترۀ مراجعه به اسناد روایات توسط علامه مجلسی ره
#حدیث_پژوهی
#مدرسه_تابستانه
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
استاد شبیری .mp3
10.87M
❇️ سلسله جلسات حدیث خوانی
💠 «کتاب الحجة» کافی شریف
🎙 استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری
🔸در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️ابان بن عثمان به نظر ما ناووسی نیست و امامی است
▫️ضابطهٔ تشخیص معلوم یا مجهول بودن فعل
▫️بحث و دعوای بین زید بن علی و مومن الطاق
▫️جناب زید اذن امام برای قیام را شرط نمیدانست و خیال میکرد حق دارد بدون اذن امام قیام کند.
▫️اصحاب خاص ائمه خروج با زید را گناه میدانستند؛ لذا زید اصحاب خوبی نداشت.
▫️اصحاب زید مختلف بودند و تیپ شخصیتی زید اینگونه نبوده که اصحاب خالص را اطراف خود جمع کند.
🗓چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳
✔️جلسه دوم
📍فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@madras_emb
🏴أرواحنا لكِ الفداء مولاتي ياحجة الله علی الحجج
أعظم الله لك الأجر یا مولای یا صاحب الزمان
«السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ، لَعَنَ اللهُ مَانِعَكِ إِرْثَكِ، وَ دَافِعَكِ عَنْ حَقِّكِ، وَ الرَّادَّ عَلَيْكِ قَوْلَكِ، لَعَنَ اللهُ أَشْيَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ، وَ أَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ.»
(البلد الأمين، ص۲۷۸)
«اللهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا، وَ كُنِ الثَّائِرَ اللهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِهَا»🤲
◼️سالروز شهادت مظلومانه حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها را خدمت یگانه منتقم ایشان، حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و شیعیان آنحضرت، تسلیت عرض میکنیم.
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
استادشبیری.mp3
9.26M
❇️ سلسله جلسات حدیث خوانی
💠 «کتاب الحجة» کافی شریف
🎙 استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری
🔸خلاصه مباحث مطرح شده در این جلسه:
▫️مراد از اولوالعزم و آثار آن
▫️علت گرفتاری حضرت آدم علیه السلام
▫️تفاوت نبی و رسول
▫️محدَّث بودن حضرت زهرا علیهاالسلام
🗓چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳
✔️جلسه سوم
📍فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@madras_emb
manabe-ghere-shiei.mp3
18.8M
#مدرسه_علمی_پژوهشی «علامه مجلسی احیاگر حدیث شیعه»
🎧صوت 《منابع غیرشیعی بحارالانوار》
🎙️استاد: جناب حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی
🗓چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
1:00 توضیح مقدماتی دربارهی ارائه بحث
7:00 خوانش و توضیح قسمتی از مقدمه بحارالانوار مرتبط با عنوان بحث و بیان موضع منفی علامه ره دربارهی منابع غیرشیعی
17:00 خوانش و توضیح عنوان بابِ بیست هشتم کتاب العلم بحارالانوار
19:00 دلایل ناگزیری علامه مجلسی ره از استفاده از منابع عامه
19:00 تصحیح متون حدیثی شیعه و استفاده علامه از منابع غیرشیعی
22:00 استفاده از کتب لغت و غریب الحدیث اهل سنت
24:00 اهداف و انگیزه های علامه مجلسی ره دربارهی استفاده از منابع غیرشیعی
39:00 شرح حدیث و استفاده علامه از منابع غیرشیعی و بیان شواهد
1:01:00 استفاده از منابع غیرشیعی به جهت ردّ آنها
1:04:00 نکتهای پیرامون نقل ادعیه و اذکار نقل شده در کتب حدیثی و غفلت نسبت به آنان
1:08:00 استفاده از منابع غیر شیعی در مورد تقیه به جهت حلّ تعارضات
1:17:00 تعداد برخی از عناوین کتب عامه که علامه مجلسی ره آنها را دیده است.
#حدیث_پژوهی
#مدرسه_تابستانه
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۳》_ #بخش_اول 🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۴》_
#بخش_اول
🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
📑به دومین ابهام، از میان سه ابهامی که پیرامون کتاب الکافی و چاپ های آن بیان شد، پرداخته میشود.
✍ حجتالاسلام مهدی باقری
۲_اشکال و ابهام در متن
درکتاب شریف کافی برخی روایات وجود دارد که ابهامی در متن آن ها وجود ندارد و با برخی دادههای تاریخی یا اعتقادی و غیره در امامیه سازگاری ندارد که تحقیقات موجود از این کتاب از جمله 《دارالحدیث》 به آنها اشارهای نکردهاند که به عنوان نمونه چند مورد را مثال میزنیم.
🔸مثال اول
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ رَفَعَهُ، قَالَ:
لَمَّا مَاتَ ذَرُّ بْنُ أَبِي ذَرٍّ، مَسَحَ أَبُو ذَرٍّ الْقَبْرَ بِيَدِهِ، ثُمَّ قَالَ:
رَحِمَكَ اللَّهُ يَا ذَرُّ، وَ اللَّهِ إِنْ كُنْتَ بِي بَارّاً، وَ لَقَدْ قُبِضْتَ وَ إِنِّي عَنْكَ لَرَاضٍ. أَمَا وَ اللَّهِ مَا بِي فَقْدُكَ، وَ مَا عَلَيَّ مِنْ غَضَاضَةٍ، وَ مَا لِي إِلَى أَحَدٍ سِوَى اللَّهِ مِنْ حَاجَةٍ، وَ لَوْ لَا هَوْلُ الْمُطَّلَعِ، لَسَرَّنِي أَنْ أَكُونَ مَكَانَكَ. وَ لَقَدْ شَغَلَنِي الْحُزْنُ لَكَ عَنِ الْحُزْنِ عَلَيْكَ، وَ اللَّهِ مَا بَكَيْتُ لَكَ، وَ لَكِنْ بَكَيْتُ عَلَيْكَ. فَلَيْتَ شِعْرِي مَا ذَا قُلْتَ وَ مَا ذَا قِيلَ لَكَ؟
ثُمَّ قَالَ:
اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ وَهَبْتُ لَهُ مَا افْتَرَضْتَ عَلَيْهِ مِنْ حَقِّي، فَهَبْ لَهُ مَا افْتَرَضْتَ عَلَيْهِ مِنْ حَقِّكَ، فَأَنْتَ أَحَقُّ بِالْجُودِ مِنِّي.
📚کافی،ج۵،ص۶۱۲
@hadith_maaref
ادامه مطلب👇
حديث پژوهی _ معارف
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۴》_ #بخش_اول 🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۴》_
#بخش_دوم
مرحوم شوشتری در 《قاموس الرجال》 ذیل عنوان 《ذر بن ابی ذر》 میگوید:
«قال المصنّف: وقع في توبة الفقيه، و هو صحابي مات في حياة أبيه.
أقول: من أين حكم بصحابيّته و لم يذكره أحد فيهم؟ حتّى الجزري الّذي عنون كلّ من عدّ متحقّقا، و غير متحقّق.»
📚قاموس الرجال،ج۴،ص۳۰۵
طبق بیان مرحوم شوشتری، ظاهراً در منابع حدیثی و تاریخی شیعه وارد نشده است که فرزند جناب ابوذر غفاری از دنیا رفته باشد و این جملات را ایشان نسبت به فرزند خود خطاب نماید. ظاهراً صحیح در روایت «لما مات زر بن عمر بن ذر وقف أبوه علی قبره» باشد و اسم عمر در نقل کافی سقط شده است.
مرحوم شوشتری میگوید:
«قال الكليني: رفعه عليّ بن إبراهيم...
و أقول: رواه ابن قتيبة في عيونه عن محمّد بن أحمد بن يونس، عن عمر بن جرير المهاجري هكذا: قال: لمّا مات ذرّ بن عمر بن ذرّ وقف أبوه على قبره... الخ.»
📚عیونالاخبار،ج۲،ص۳۳۷
سپس میفرماید:
«و الأصل فيهما واحد قطعاً، و أحدهما وهم، و لا يبعد أصحّيّة الثاني؛ فعنون الحلية «عمر بن ذرّ» و روى هذا المضمون عنه في ثلاثة أخبار.»
📚قاموس الرجال،ج۴،ص۳۰۵
در کتاب 《حلیة الأولیاء و طبقات الأصفیاء》 در ذیل عنوان 《عمر بن ذر》 سه روایت با مضمون روایت کافی ذکر شده است.
📚حلیة الأولیاء، ج٥،ص١٠٨
همچنین در کتاب 《مسکن الفؤاد عند فقد الأحبة والأولاد》 اینگونه آمده است:
«روی المبرد: قال: لما هلک زر بن عمر وقف علیه أبوه... الخ.»
📚مسكن الفؤاد في فقدالاحبة والأولاد، ص٦٣
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔@hadith_maaref
ادامه مطلب👇
حديث پژوهی _ معارف
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۴》_ #بخش_دوم مرحوم شوشتری در 《قاموس الرجال》 ذیل عنوان 《ذر بن ابی ذر》 میگوید
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۴》_
#بخش_سوم
🔹مثال دوم
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ بَدْرٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ:
حَدَّثَنِي سَلَّامٌ أَبُو عَلِيٍّ الْخُرَاسَانِيُّ، عَنْ سَلَّامِ بْنِ سَعِيدٍ الْمَخْزُومِيِّ، قَالَ:
بَيْنَا أَنَا جَالِسٌ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام) إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ عَبَّادُ بْنُ كَثِيرٍ، عَابِدُ أَهْلِ الْبَصْرَةِ، وَ ابْنُ شُرَيْحٍ فَقِيهُ أَهْلِ مَكَّةَ - وَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) مَيْمُونٌ الْقَدَّاحُ مَوْلَى أَبِي جَعْفَرٍ (عليهالسلام).
فَسَأَلَهُ عَبَّادُ بْنُ كَثِيرٍ، فَقَالَ: يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، فِي كَمْ ثَوْبٍ كُفِّنَ رَسُولُ اللَّهِ (صلیالله علیه و آله وسلّم)؟
قَالَ: فِي ثَلَاثَةِ أَثْوَابٍ... الخ.
📚کافی،ج۲،ص۳۲۹
با فحص در مصادر، هیچ نامی از شخصی بهنام 《ابن شریح》 در عصر امام صادق علیهالسلام بهعنوان فقیه مکّه یافت نمیشود. ظاهراً این نام تصحیف 《ابن جریج》 باشد که نام کامل وی 《عبدالملک بن عبدالعزیز بن جریج القریشی اموی》 است.
گزارشی در کتاب 《تاریخ طبری》 آمده است با این عبارت:
«و فی هذه السنة حبس محمد بن إبراهیم بن محمد بن علی، و هو أمیر مکه - فیما ذکر - بأمر المنصور إیاه بحبسهم: ابن جریج و عباد بن کثیر و الثوری. ثم اطلاقهم من الحبس بغیر إذن أبی جعفر، فغضب علیه أبو جعفر.»
📚تاریخطبری، ج۸، ص۵۸
🔸مثال سوم
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ وَ يَعْقُوبَ السَّرَّاجِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام:
«أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام لَمَّا بُويِعَ بَعْدَ مَقْتَلِ عُثْمَانَ صَعِدَ الْمِنْبَرَ، فَقَالَ:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَلَا فَاسْتَعْلى، وَ دَنَا فَتَعَالى، وَ ارْتَفَعَ فَوْقَ كُلِّ مَنْظَرٍ.
وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُه...
وَ مَا عَلَيَّ إِلَّا الْجُهْدُ، وَ إِنِّي لَأَخْشَى أَنْ تَكُونُوا عَلَى فَتْرَةٍ، مِلْتُمْ عَنِّي مَيْلَةً كُنْتُمْ فِيهَا عِنْدِي غَيْرَ مَحْمُودِي الرَّأْي... الخ.»
📚کافی،ج۱۵،ص۱۷۱
در این روایت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
«لَأَخْشَى أَنْ تَكُونُوا عَلَى فَتْرَةٍ.»
فعل مضارع به کار برده شده که ظهور در زمان استقبال دارد. اما در جمله بعد میفرمایند:
«مِلْتُمْ عَنِّي مَيْلَةً كُنْتُمْ فِيهَا عِنْدِي غَيْرَ مَحْمُودِي الرَّأْي.»
در این جمله فعل ماضی بهکار رفته که ظهور در زمان گذشته دارد. از نظر ادبی، این دو جمله با هم تناسب ندارند؛ چرا که جمله دوم صفتی برای «فترة» است، و با توجه به فعل «تَكُونُوا»، زمان آن باید آینده باشد. بنابراین، صفت و موصوف از نظر زمانی با هم تناسب ندارند و این جمله اشتباه است.
اما اگر همین روایت را در منابع دیگر بررسی کنیم، میبینیم که جمله به شکل دیگری نیز بیان شده است. بهعنوان مثال، در کتاب 《شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار》 تألیف قاضی نعمان مغربی، عالم اسماعیلی مذهب، بدین صورت آمده است:
«و ما علیّ إلّا الجهد، و کانت أمور مضت، ملتم فیها علیّ میلة واحدة، کنتم عندی فیها غیر محمودی الرأی.»
📚شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج١،ص٣٧٢
طبق این نقل، معنای جمله صحیح بوده و مشکل ادبی ندارد. بنابراین، در نقل کافی اشتباهی رخ داده است.
📌ادامه دارد...
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
استاد شبیری.mp3
11.25M
❇️ سلسله جلسات حدیث خوانی
💠 «کتاب الحجة» کافی شریف
🎙استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری
🔸خلاصه مباحث مطرح شده در این جلسه:
▫️ادامه بیان تفاوت بین رسول، نبی، امام و محدَّث
▫️آیا انبیاء بالاتر از امامان هستند؟
▫️معنای محدّث
🗓چهارشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۳
✔️جلسه چهارم
📍فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeb_tahzib
🏴 «السَّلَامُ عَلَى الْبَتُولَةِ الشَّهِيدَةِ ، وَ أَعْلِ كَعْبَهَا، وَ أَكْرِمْ مَآبَهَا، وَ أَجْزِلْ ثَوَابَهَا، وَ أَدْنِ مِنْكَ مَجْلِسَهَا، وَ شَرِّفْ لَدَيْكَ مَكَانَهَا وَ مَثْوَاهَا، وَ انْتَقِمْ لَهَا مِنْ عَدُوِّهَا، وَ ضَاعِفِ الْعَذَابَ عَلَى مَنْ ظَلَمَهَا، وَ النَّقِمَةَ عَلَى مَنْ غَصَبَهَا، وَ خُذْ لَهَا يَا رَبِّ بِحَقِّهَا، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.»
📚 بحار الأنوار، ج102، ص220
▪️اللهُمَّ انْتَقِمْ لَهَا وَ خُذْ لَهَا بِحَقِّهَا 🤲
◼️سالروز شهادت مظلومانه ام الائمة حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها را خدمت یگانه منتقم ایشان، حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و شیعیان آنحضرت، تسلیت عرض میکنیم.
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات