eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
242 ویدیو
255 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ 💠 حدیث نصب شده در حسینیه امام خمینی(ره)، امروز در دیدار دست اندرکاران و کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب 🔅 #امام_علی_علیه_السلام : 🔅 الحاجُّ و المُعْتَمِرُ وفْدُ اللّهِ ، و يَحْبوهُ بالمَغفِرَةِ . 🔹 زائر حجّ و عمره ميهمان خداست و خداوند آمرزش را به او بی دریغ هديه مى كند. 📚 الخصال ص ۶۳۵ ح ۱۰ ➡️ http://hadith.net/post/68937/ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 13 تیر 1398 🔺 شفیعه همه شیعیان 🔅 : 🔸 و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم ؛ 🔹«همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليهاالسلام) وارد بهشت خواهند شد.» 📚 بحارالانوار ج ٦٠ ص ٢١٦ 📅 مناسبت‌ امروز : 🔹 ۱ ذيقعده [ ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران ] 🔸 @hadithnet
💠روایاتی در باره فضایل دختران 🔅(ص) : ريحُ الوَلَدِ مِن ريحِ الجَنَّةِ، و لا يُحِبُّ البَناتِ إلاّ مُؤمِنٌ. 🌺بوى فرزند، از بوى بهشت است و دختران را جز مؤمن، كسى دوست ندارد. 📚الفردوس : ج 2 ص 272 ح 3263 🔅 : البَنونَ نَعيمٌ، وَ البَناتُ حَسَناتٌ، وَ اللّهُ يَسألُ عَنِ النَّعيمِ ، و يُثيبُ عَلَى الحَسَناتِ. 🌷پسرها نعمت اند و دخترها نيكى. خداوند، از نعمت ها سؤال مى‌كند و بر نيكى‌ها پاداش مى‌دهد. 📚الكافي : ج 6 ص 7 ح 12 🔅(ص) : نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ المُخَدَّراتُ، مَن كانَت عِندَهُ واحِدَةٌ جَعَلَهَا اللّهُ سِترا لَهُ مِنَ النّارِ، وَ مَن كانَت عِندَهُ اثنَتانِ أَدخَلَهُ اللّهُ بِهِمَا الجَنَّةَ، وَ إِن كُنَّ ثَلاثا أو مِثلَهُنَّ مِنَ الأخَواتِ ، وَضَعَ عَنهُ الجِهادَ وَ الصَّدَقَةَ. 🌸 دخترانِ پوشيده، خوبْ فرزندانى هستند. هر كس يكى داشته باشد، خداوند آن را براى وى پوششى از آتش [دوزخ ]قرار مى‌دهد و هر كس دو تا داشته باشد، خداوند، به خاطر آنان او را وارد بهشت سازد و اگر سه دختر يا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه [ى استحبابى ]را از او برمى‌دارد. 📚مكارم الأخلاق : ج 1 ص 472 ح 1613 ، 🔅(ص) : البَناتُ هُنَّ المُشفِقاتُ المُجَهِّزاتُ المُبارَكاتُ، مَن كانَت لَهُ ابنَةٌ واحِدَةٌ جَعَلَهَا اللّهُ لَهُ سِترا مِنَ النّارِ، و مَن كانَت عِندَهُ ابنَتانِ اُدخِلَ الجَنَّةَ بِهِما، و مَن كانَت عِندَهُ ثَلاثُ بَناتٍ أو مِثلُهُنَّ مِنَ الأخَواتِ وُضِعَ عَنهُ الجِهادُ وَ الصَّدَقَةُ. 💐دختران ، دلسوز، مددكار و بابركت‌اند. هر كس يك فرزند دختر داشته باشد، خداوند آن را پوششى از دوزخ قرار مى‌دهد و هر كس دو دختر داشته باشد، به خاطر آنان وارد بهشت شود و هر كس سه دختر يا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه [ى استحبابى ] از او برداشته مى‌شود. 📚 كنز العمّال : ج 16 ص 454 ح 🔅(ص) : مَن دَخَلَ السّوقَ فَاشتَرى تُحفَةً، فحَمَلَها إلى عِيالِهِ، كانَ كَحامِلِ صَدَقَةٍ إلى قَومٍ مَحاويجَ، و ليَـبدَأ بِالإِناثِ قَبلَ الذُّكورِ؛ فَإنَّهُ مَن فَرَّحَ اُنثى فَكَأنَّما عَتَقَ رَقَبَةً مِن وُلدِ اسماعيلَ، و مَن أقَرَّ بِعَينِ ابنٍ فَكَأنَّما بَكى مِن خَشيَةِ اللّهِ، وَ مَن بَكى مِن خَشيَةِ اللّهِ أدخَلَهُ اللّهُ جَنّاتِ النَّعيمِ. 🌼 هر كس وارد بازار شود و چيزى خريده ، و آن را براى خانواده اش ببرد، مانند كسى است كه صدقه‌اى را براى گروهى نيازمند مى‌برد و بايد پيش از پسران، از دختران آغاز كند؛ چرا كه هر كس دخترى را شاد كند، گويا برده اى از فرزندان اسماعيل را آزاد كرده است و هر كس چشمِ پسرى را روشن كند، گويا از ترس خداوند گريسته است و هر كس از ترس خداوند بگِريد، خداوند، او را وارد بهشت‌هاى پُر نعمت مى‌سازد. 📚 ثواب الأعمال: ص239 ح1، منبع : 👈 حكمت نامه كودك صفحه : 30 تا 32 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 15 تیر 1398 🔺 زيبايىِ برادرى 🔅 : 🔸 جَمالُ الاُخُوَّةِ إحسانُ العِشرَةِ ، وَالمُواساةُ مَعَ العُسرَةِ . 🔹«زيبايىِ برادرى، به حُسن معاشرت، و مواسات با وجود تنگ دستى است.» 📚 غرر الحكم: ح ٤٧٩٣ 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 16 تیر 1398 🔺 اسباب آرامش و نعمت دائم 🔅 (ص) : 🔸 لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ ونَهَوا عَنِ المُنكَرِ وتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى. فَإِذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وسُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، ولَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ فِي الأَرضِ ولا فِي السَّماءِ. 🔹«مردم پيوسته در آسايش به سر مى‌برند، تا وقتى كه امر به معروف و نهى از منكر كنند و يكديگر را بر نيكى و تقوا ياور باشند. هرگاه چنين نباشند، بركت‌ها از آنان گرفته مى‌شود و برخى بر برخى چيره مى‌شوند. آن‌گاه نه در زمين و نه در آسمان، ياورى نخواهند داشت .» 📚 تهذيب الأحكام ج ٦ ص ١٨١ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 17 تیر 1398 🔺 رابطه دین و دوستی 🔅 : 🔸 مِن حُبِّ الرَّجُلِ دينَهُ حُبُّهُ إخوانَهُ . 🔹« دوست داشتن برادران، از دينْ دوستى آدمى است. .» 📚 الخصال : ص ٣ ح ٤ 🔸 @hadithnet
▫️ 💠کرامت انسان در سیره معصومان علیهم السلام 🔅سألتُ الرضا(ع) عن رَجلٍ من اَهلِ الذمَّة اَصابَهم جُوعُ، فَاتى رَجلُ بوَلدٍ له، فقال: هذا لکَ اَطعمهُ و هو لکَ عبدُ. قال (ع): لا یُبتاعُ حُرُّ، فانّه یَصلح لکَ ولا من اَهل الذمَّة. 📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 77 🔹زکریا (از شاگردان امام رضا(ع) ) مى‌گوید: از پرسیدم که مردى از اهل ذمّه (غیر مسلمانان مقیم در کشورهاى اسلامى) که به فقر و گرسنگى دچار شده بود فرزندش را آورد و گفت: فرزندم مال تو، او را خوراک بده و او برده تو باشد. ▫️امام فرمود: (انسان) آزاده خرید و فروش نمى‌شود. این کار شایسته تو نیست، از ذمّیان نیز روا نمى‌باشد. ✍️سخن امام، در اوج کرامت انسان و ارزشهاى انسانى قرار دارد، و ارزشهاى مالى را نفى مى‌کند. امام رضا(ع) اجازه نمى‌دهد آزادى فرزند انسانى اگر چه ذمّى و کافر باشد، با امور مادى معاوضه گردد، و کرامت و منزلت انسان به بهانه این که گرسنه است خدشه دار شود. از نظر امام، انسان آزاد است، و احتیاجات اقتصادى نمى‌تواند او را برده او سازد و آزادى خدادادى او را سلب کند، اگر چه مسلمان نباشد... بنگرید که این بینش درباره کافران و ذمیان است... 🔺چنین رفتارى از کسانى است که در کادر حاکمیت یک امپراطورى بزرگ و بى رقیب قرار دارند، و با فردى با عقیده‌اى ضد عقاید جامعه آنان چنین رفتارى دارند، ... 🔸همچنین از روایت است که : 🔅مرَّ شیخُ مَکفوفُ کبیرُ یَسأل، فقال امیرُالمومنین(ع): ما هذا؟ فقالوا یا امیرالمومنین نصرانى! فقال: استَعملتُموه، حتى اذا کَبَر و عَجَز مَنَعتُموه؟ اَنفِقُوا علیه من بیت المال. 📚وسائل الشیعه ج 11 ص 49 🔹پیرمرد کهنسال کورى که گدایى مى‌کرد گذشت، امیرمؤمنان(ع) پرسید که: «این کیست؟»، گفتند: یا امیرالمومنین! نصرانى (مسیحى) است. امام گفت: ▫️ «از او چندان کار کشیدید تا پیر و ناتوان شد، حال به او چیزى نمى‌دهید؟ خرج او را از بیت المال (مسلمانان) بدهید. 🔺اسلام، به انسان از چنین دیدگاهى مى‌نگرد، و در تامین نیازهاى او، مذهب، عقیده و افکار او را ملاک قرار نمى‌دهد، بلکه انسانیت و کرامت او را ملاک قرار دادند. ➡️ http://hadith.net/post/66786/ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 18 تیر 1398 🔺 ادب و نسب 🔅 : 🔸 الأَدَبُ أحَدُ الحَسَبَينِ . 🔹« ادب ، خود ، جاى حَسَب يا نسب را مى گيرد .» 📚 غرر الحكم: ح ١٦٢١ 🔸 @hadithnet
💠 ميان من و خداوند عز و جل، گناهانى است كه جز رضايت شما، آنها را محو نمى كند! 🔅 : يا وَلِيَّ اللّهِ ! إنّ بَيْنى وَ بَيْنَ اللّهِ عز و جل ذُنُوبا لا يَأْتى عَلَيْها إلّا رِضاكُمْ ، فَبِحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَكُمْ عَلى سِرِّهِ وَ اسْتَرْعاكُمْ أمْرَ خَلْقِهِ وَ قَرَنَ طاعَتِكُمْ بِطاعَتِهِ لَمَّا اسْتَوْهَبْتُمْ ذُنُوبى وَ كُنْتُمْ شُفَعائى ، فَإنّى لَكُمْ مُطيعٌ مَنْ أطاعَكُمْ فَقَدْ أطاعَ اللّه ... 🔸اى ولىّ خدا ! بى گمان ، ميان من و خداوند عز و جل ، گناهانى است كه جز رضايت شما ، آنها را محو نمى كند . پس به حقّ آن كه شما را رازدار خود كرده و سرپرستى كارِ آفريدگانش را به شما واگذاشته و فرمانُ بردارى از شما را با اطاعت خود ، همراه كرده ، بخشش گناهانم را [ از او ]بخواهيد و شفيعان من باشيد ؛ زيرا من فرمانُ بردار شما هستم . هر كه از شما فرمان ببرَد ، خدا را اطاعت كرده است .... ✍️ ، عبارات پايانى «زيارت جامعه كبيره» را با درخواست هاى بى نظيرى به پايان مى برد ... و به زائر مى آموزد كه بر معرفت خويش بيفزايد و از خدا چنين بخواهد : ۱ . درخواست شفاعت اهل بيت عليهم السلام زائر اهل بيت عليهم السلام، از آنها مى خواهد كه براى وى شفاعت كنند؛ امّا پيش از درخواست خود، اظهار مى نمايد كه : «من، گناهانى را مرتكب شده ام كه تنها راه بخشش آنها ، رضايت شماست» . گناهانى كه راه بخشش آنها، رضايت اهل بيت عليهم السلام است، كدام اند ؟ ☑️ اهل بيت عليهم السلام، به چيزى جز آنچه خدا مى خواهد، راضى نمى شوند. بنا بر اين، رضاى آنها، رضاى خداست. از اين رو، همه گناهان، به استثناى گناهانى كه ناشى از تجاوز به حقوق مردم باشد، با رضاى اهل بيت عليهم السلام و شفاعت آنان، قابل آمرزش است . ☑️ مقصود ، گناهانى باشد كه ناشى از كوتاهى در اداى حقوق اهل بيت عليهم السلام است ؛ زيرا همه مسلمانان ، موظّف اند كه در راه ايجاد حكومت جهانى اسلام به رهبرى آنان ، تلاش كنند . كوتاهى در اين راه ، گناهى بزرگْ محسوب مى شود ، و تنها راه بخشش و آمرزش اين گونه گناهان ، رضايت و شفاعت اهل بيت عليهم السلام است . 👈 بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/52165/ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 19 تیر 1398 🔺 آلف و مألوف 🔅 (ص) : 🔸 خِيارُكُم أحاسِنُكُم أخلاقا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفونَ. 🔹« بهترين هاى شما ، خوش اخلاق ترين هاى شما هستند ؛ آنان كه با ديگران ، و ديگران با آنان ، الفت مى گيرند.» 📚 تحف العقول : ص ٤٥ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 20 تیر 1398 🔺 بهترین، برای خانواده 🔅 (ص) : 🔸 خَيرُكُم خَيرُكُم لِأَهلِهِ ، وأنا خَيرُكُم لِأَهلي . 🔹« بهترينِ شما، آن كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد، و من ، بهترين شما براى خانواده ام هستم.» 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ٣ ص ٥٥٥ ح ٤٩٠٨ 🔸 @hadithnet
🔹 💠 نگرانی از انحراف در عصر غیبت سدیر صیرفی شدت گریه ی را نقل می کند که از انحراف مسلمانان در عصر غیبت می گریست. 🔅کمال الدین ـ به نقل از سَدیر صیرفی ـ: من و مفضّل بن عُمر و ابو بصیر و اَبان بن تَغلب بر سَرورمان امام صادق(ع) وارد شدیم و دیدیم بر روی خاک، نشسته و لباس زبر خیبری و یقه گِرد (بدون یقه) و آستینْ کوتاه، بر تن دارد و مانند زن شیدای فرزندْمرده جگرسوخته می گرید، و اندوه، رخسارش را پوشانده و رنگ از گونه هایش پریده و اشک، کاسه های چشمش را فرسوده است و می گوید: 🔸«سَرورا! فراق تو، خوابم را گرفته، و بسترم را بر من تنگ کرده، و آرام دلم را از من ربوده است. سَرورا! فراق تو، مصیبت مرا به مصیبت های ابد، پیوند زده است، و از دست دادنِ یکی پس از یکی، به از بین رفتن کل و مجموع می انجامد. پس هر بار که از مصیبت های گذشته و بلاهای پیشین، اشکی به چشمم می آید و ناله ای از سینه ام بر می آید، مصیبت های بزرگ تر و وحشتناک تر، و بلاهایی سخت تر و بدتر در آینده، و حوادثی که به خشم تو آمیخته و فجایعی که با ناخشنودی تو خمیر گشته است، در برابرم مجسّم می شوند». ▫️از وحشت، عقل از سرمان پرید و از ترس آن پیشامد هولناک و بدی مهلک، بند دلمان پاره شد و آن را نشانه پیشامدی ناگوار یا فرود آمدن حادثه ای تلخ بر ایشان پنداشتیم. از این رو گفتیم: خدا چشمانت را نگریاند، ای فرزند بهترینِ مردمان! از چه حادثه ای چنین اشک می ریزید و باران از دیده می بارید، و چه واقعه ای شما را این چنین ماتم زده کرده است؟ ▫️امام صادق(ع) چنان نفس عمیقی کشید که درونش از آن، باد کرد و نشان می داد که به شدّت ترسیده است. پس فرمود: 🔅«وای بر شما! صبح امروز، کتاب جَفْر را نگاه می کردم. این کتاب، مشتمل بر علم مرگ و میرها و بلاها و مصیبت های تلخ است، و وقایع گذشته و آینده تا روز قیامت در آن آمده و این علم را خداوند به محمّد و امامان پس از او اختصاص داده است و در آن [کتاب]، در باره ولادت قائممان و غیبت او و تأخیر در ظهورش و عمر طولانی اش و آزمایش مؤمنان در آن زمان، و به شک افتادن دل های آنان بر اثر به طول انجامیدن غیبتش، و برگشتن بسیاری از آنها از دینشان، و در آوردن طوق اسلام از گردن هایشان ـ که خداوند پاک در باره آن فرموده است: «کارنامه هر انسانی را به گردنش آویخته ایم»، که مقصود، ولایت است ـ، تأمّل می کردم که دلم شکست و غم و اندوه ها بر من مستولی گشت [و این گونه می گریم] ». 📚کمال الدین: ص ۳۵۲ ح ۵۰، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۴، ص ۲۶۰. ➡️ http://hadith.net/post/68941/ 🔸 @hadithnet
💠 جمعه 21 تیر 1398 🔺 پایداری زیبایی 🔅 : 🔸 صِيانَةُ المرأةِ أنعَمُ لِحالِها و أدوَمُ لجَمالِها . 🔹« حفظ (حجاب) زن به حال او بهتر و زيبايى اش را پايدارتر مى كند.» 📚 غرر الحكم : ح٥٨٢٠. 📅 مناسبت‌ امروز : 🔹 ۲۱ تیر [ روز عفاف و حجاب ] 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 22 تیر 1398 🔺 شناخت خدا 🔅 : 🔸 بِصُنعِ اللّهِ يُستَدَلُّ عَلَيهِ ، وبِالعُقولِ تُعتَقَدُ مَعرِفَتُهُ ، وبِالفِطرَةِ تَثبُتُ حُجَّتُهُ . 🔹«از آفرينش خدا، به وجود او راه برده مى شود و به واسطه خردها، شناخت او حاصل مى گردد، و از رهگذر فطرت، حجّت [و برهان بر وجود] او ثابت مى شود.» 📚 التوحيد : ص ٣٥ ح ٢ 🔸 @hadithnet
چهل حدیث امام رضا(ع).pdf
1.19M
[ 🔅 #چهل_حدیث از #امام_رضا_علیه_السلام 🗓 فایل PDF ➡️ @hadithnet
چهل حدیث امام رضا(ع).docx
38.8K
[ 🔅 #چهل_حدیث از #امام_رضا_علیه_السلام 🗒 فایل Word ➡️ @hadithnet
[ 🖼 #تصاویر_حدیثی 💠 کارگشایی مؤمن 💐 #امام_رضا_علیه_السلام : مَن فَرَّجَ عَن مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَن قَلبِهِ يَومَ القِيامَةِ؛ هر كس از مؤمنى گره بگشايد، خداوند در روز رستاخيز، از دل وى گره خواهد گشود. الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث، ص۳۹۰ 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 23 تیر 1398 🔺 جایگاه امامت 🔅 : 🔸 إنّ الإمامةَ زِمامُ الدِّينِ، و نِظامُ المُسلِمينَ، و صَلاحُ الدُّنيا، و عِزُّ المُؤمِنينَ . 🔹«امامت، زمام دين است و رشته مسلمانان و اصلاح و آبادانى دنيا و عزّت مؤمنان .» 📚 الكافي ج ١ ص ٢٠٠ ح ١ 📅 مناسبت‌ امروز : 🔹 ۱۱ ذيقعده [ ولادت ] 🔸 @hadithnet
💐 🔅 #امام_رضا_علیه_السلام : ای عبدالعظيم به دوستان مرا از جانب من سلام برسان و به آنان بگو در دلهای خود برای شيطان راهی باز نکنند و آنها را به راستگويى در گفتار ، اداى امانت ، سكوت و ترك جدال در کارهای بيهوده و آمد و شد با یکدیگر امر کن که اين عمل موجب نزديكى به من مى شود . 📚حکمت نامه رضوی ج 4 ص 452 🔸 @hadithnet
🔹 💠 خلاصه ای از مناظره و جاثليق (دانشمند بزرگ نصرانی) ▫️جاثليق : من چگونه مى‌توانم با كسى بحث كنم كه بر اساس كتابى كه منكِر آن هستم (قرآن) و پيامبرى كه به او ايمان ندارم (محمّد)، با من مناظره مىكند ؟ 🔅امام عليه السلام : اگر بر اساس گفته‌هاى انجيل خودت، با تو بحث كنم قبول دارى ؟ ▫️جاثليق : آيا مىتوانم آنچه را انجيل گفته، قبول نكنم؟! آرى مى‌پذيرم، هر چند به زيانم تمام شود . 🔅امام عليه السلام : اكنون هر چه مى‌خواهى بپرس تا جواب دهم . ▫️جاثليق : شما درباره نبوّت عيسى و كتاب او چه مى‌گوييد ؟ 🔅امام عليه السلام : من آن عيسايى را به پيامبرى قبول دارم كه به نبوّت محمّد اعتراف كرده و به ظهور او مژده داده است و منكِر نبوّت آن عيسايى هستم كه به نبوّت محمّد و كتاب او اعتراف نكرده و مژده ظهور او را به امّتش نداده است . ....... 🔅....... امام عليه السلام : سِفر سوم (انجیل) را بياور و گوش كن تا من بخوانم. اگر به جايى رسيدم كه از محمّد و خاندان و پيروانش ياد شده بود، شما همگى گواهى دهيد، و گرنه هيچ . امام عليه السلام در برابر انبوه دانشمندان، سِفر سوم انجيل را از برخواند تا به نام پيامبر رسيد، در اينجا كمى مكث كرد و به دانشمند مسيحى رو نمود و فرمود : 🔅 اى نصرانى! تو را به حقّ مسيح و مادرش سوگند، فهميدى كه من عالم به انجيل هستم ؟ ▫️جاثليق : آرى . سپس امام ، نام محمّد و خاندان و پيروانش را از انجيل قرائت نمود . امام عليه السلام آنگاه به جاثليق فرمود : 🔅چه پاسخى دارى ؟ يا بايد بگويى كه آنچه خواندم ، انجيل نيست و يا بايد بگويى كه انجيل دروغ است، اما احتمال اوّل كه بطلانش ثابت شد . بنابراين يا بايد به نبوّت محمّد طبق اخبار انجيل اعتراف كنى و يا كشتنت واجب مى‌شود ؛ چون خدا و پيامبر و كتاب خود را منكِر شده‌اى» . ▫️جاثليق : آنچه را وجودش در انجيل برايم ثابت و روشن شد ، انكار نمىكنم و به آن اعتراف دارم . ▫️🔅امام عليه السلام ، حاضران مجلس را بر اعتراف او گواه گرفت و سپس به او گفت : هر چه مى‌خواهى ، بپرس . 📚 مناظره های آموزنده ص ۱۲۵ 👈بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/65316/ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 24 تیر 1398 🔺 ادب و بردباری 🔅 : 🔸 إنَّكَ مُقَوَّمٌ بِأَدَبِكَ فَزَيِّنهُ بِالحِلمِ . 🔹«همانا تو به اَدَبَت بهاگذارى مى شوى . پس آن را به بردبارى بياراى.» 📚 غرر الحكم: ح ٣٨١٣ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 25 تیر 1398 🔺 مردانگی برتر.. 🔅 : 🔸 أفضَلُ المُروءَةِ مُؤاساةُ الإِخوانِ بِالأَموالِ ، ومُساواتُهُم فِي الأَحوالِ . 🔹« برترين مردانگى، شريك كردن برادران در اموال، و برابرى با آنان در احوال است.» 📚 غرر الحكم: ح 3314 📅 مناسبت‌ امروز : 🔹 ۲۵ تیر [ روز بهزیستی و تامین اجتماعی ] 🔸 @hadithnet
▫️ 🔅#امام_کاظم_علیه_السلام : إنَّ لِلّهِ عِبادا فِي الأرضِ يَسعَونَ في حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ يَومَ القِيامَةِ ؛ 🔸 خداوند در زمين بندگانى دارد كه براى برآوردن نيازهاى مردم مى كوشند ؛ اينان ايمنى يافتگان روز قيامت اند . 📚الكافى ، ج ۲ ،ص ۱۹۷ . 🔸 @hadithnet
📗 رونمایی از کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت (ع)» 🚩 ۲۳ تیرماه در سومین همایش «سیره امام رضا (ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها»، با حضورآیت‌الله در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم از کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت (ع)» رونمایی شد. آیت‌الله ری‌شهری در این مراسم در سخنانی گفت: 🔺«جامعترین نوع تفاسیر، تفسیری است که براساس شیوه اهل بیت (ع) تفسیر شده باشد که کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت (ع)» بر همین مبنا و گامی در این مسیر است. این اثر آغاز حرکتی در جهت مرجعیت علمی اهل بیت در تفسیر قرآن است....» 🔺« قرآنی که اهل بیت (ع) آن را تفسیر نکرده باشند و مورد بیان اهل بیت قرار نگرفته باشد قرآنی نیست که بتواند جامعه را نجات دهد؛ این قرآن، قرآن صامت است.» 💢 ... چرا دوباره ما هم تفسیری جدید تولید کرده‌ایم؟ حجت‌الاسلام والمسلمین : 🔺زیرا روایات تفسیری موجود در بهترین نوع خود بررسی آیات صریح است، ولی در آیات غیر صریح این کار نشده و در گذشته هم امکان آن نبوده، زیرا ابزار رایانه‌ای در اختیار محققان نبوده است. 🔺این تفسیر از همه منابع در دسترس از لغت و ادب و تاریخ و مباحث دانش‌های معمولی بشری در حد توان کمک گرفته است همچنین در این تفسیر از روش کار گروهی و تحقیق جمعی استفاده کرده‌ایم که در گذشته امکان آن وجود نداشته است. 💢بسیاری از مفسران ما حافظ قران بوده‌اند، ولی همه روایات را حافظ نبوده‌اند، ولی آیت‌الله ری شهری، مولف این تفسیر هم از جوانی حافظ قرآن بوده و هم از جوانی بر احادیث تسلط داشته است و ما از این فرصت مغتنم بهره بردیم. 👈 بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/68980/ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 26 تیر 1398 🔺 عوامل نجاتبخش 🔅 : 🔸 المُنجِياتُ: إطعامُ الطَّعامِ، وإفشاءُ السَّلامِ، وَالصَّلاةُ بِاللَّيلِ وَالنّاسُ نِيامٌ. 🔹« عوامل نجاتبخش، عبارت‌اند از: اِطعام كردن، سلام کردن به همگان، و نماز خواندن در شب، هنگامى كه مردم خفته‌اند.» 📚 الكافي: ج۴ ص۵۱ ح۵ 🔸 @hadithnet