eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
235 ویدیو
255 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 🔺 🔺 🔸تحليلى در باره آسيب هاى خانواده (2) 🔺 الف . آسيب هاى كلّى خانواده ، ب . آسيب هايى مرتبط با مرد ، ج . آسيب هاى مرتبط با زن . 🔸الف ـ آسيب هاى كلّى : 1⃣ . تحميل پيوند زناشويى 2⃣ . مَهريه سنگين : ✍ حكمت وجود مهريه (كابين) ، تعديل روابط زن و مرد و نيز پيوند دادن آنها به يكديگر است . مهريه ، با حيا و عفاف زن ، هم ريشه است. زن به الهام فطرى در يافته است كه عزّت و احترام او ، به اين است كه خود را رايگان در اختيار مرد قرار ندهد . قرآن كريم، با لطافت و ظرافت بى نظير مى فرمايد: ⚜«وَءَاتُواْ النِّسَآءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً » ⚜ كابين زنان را به عنوان هديه [و از روى طيب خاطر] به آنها بدهيد» . 📗 سوره نساء : آيه 4 . 🔆 نکات آیه : صدُقه»، از مادّه «صِدق» ، نشانه صداقت و راستين بودن علاقه مرد است . ضمير «هُنَّ» ، اشاره به آن است كه مهريه، به خودِ زن تعلّق دارد ، نه پدر و مادر وى، و به اصطلاح، «شيربها» نيست . كلمه «نِحله»، دلالت دارد كه مهريه، در واقع ، چيزى جز هديه و پيشكش مرد به زن نيست . 🔱 نکته مهم : ميزان مهريه، نبايد با حكمت آن در تضاد باشد ؛ چون در اين صورت، آفت تحكيم نهاد خانواده مى گردد . 🔅 (ص) مى فرمايد : خَيرُ الصَّداقِ أيسَرُهُ . 🔹بهترين مهريه ، سبك ترينِ آن است . 📚کنزالعمال ح 44707 🔺سنگينىِ مهريه، موجب كينه و دشمنىِ خانوادگى است : 🔅 : لا تُغالوا بِمُهورِ النِّساءِ ، فَتَكونَ عَداوَةً . 🔹 در مهريه هاى زنان ، زياده روى نكنيد ؛ چون مايه دشمنى مى شود . 📚 مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۵۰۶ ➡️ http://hadith.net/post/42601/ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 30 مهر 1397 🔺 یک عادت، عامل انواع درد 🔅 🔸 إدمانُ الشِّبَعِ يورِثُ أنواعَ الوَجَعِ . 🔹 عادت به پرخورى ، انواع دردها را به دنبال مى آورد . 📚 غرر الحكم : ج ١ ص ٣٥٩ ح ١٣٦٣ 🔸 @hadithnet
💠 🔺 شفافیت مسئولین با مردم و عدم پنهان‌کاری 🔸 نامه امام علی علیه السلام، خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی، (نامه 51 نهج البلاغه) بیان شده در ابتدای درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب اسلامی، 🔅 : ... فإنَّ حَقّا عَلَى الوالي أَلاّ يُغَيِّرَهُ على رَعِيَّتِهِ فَضْلٌ نالَهُ ، و لا طَوْلٌ خُصَّ بِهِ ، و أنْ يَزيدَهُ ما قَسَمَ اللّهُ لَهُ مِنْ نِعَمِهِ دُنُوّا مِنْ عِبادِهِ ، و عَطْفا على إخْوانِهِ. ألاَ و إنَّ لَكُمْ عِندي ألاّ أحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّا إلاّ في حَرْبٍ ، و لا أطْويَ دُونَكُمْ أمْرا إلاّ في حُكْمٍ ، و لا اُؤخِّرَ لَكُمْ حَقّا عَنْ مَحِلِّهِ ، و لا أقِفَ بِهِ دُونَ مَقْطَعِهِ ، و أنْ تَكونوا عِندي في الحَقِّ سَواءً ، فإذا فَعَلْتُ ذلكَ وَجَبَتْ للّهِ عَلَيْكُمُ النِّعْمَةُ و لي عَلَيْكُمُ الطّاعةُ . 🔅 🔅 وظيفه حكمران است كه اگر به زيادتى رسيد يا به نعمتى مخصوص گشت موجب تغيير حال و دگرگونى رفتار او بر رعيتش نشود و نعمتهايى كه خدا نصيبش كرده بر نزديكى او به بندگان خدا و مهربانى او به برادرانش بيفزايد. بدانيد حقّ شماست بر من كه رازى را از شما نپوشانم مگر در جنگ، و بدون رايزنى با شما كارى را نكنم مگر در قضاوت، و در اداى حقّ شما تأخير نكنم (حقوق و عطاياى شما را به موقع بپردازم) و در رساندن آن درنگ نكنم و همه شما را در حق يكسان بدانم. پس، هرگاه چنين كردم، خداوند بر شما حقّ نعمت خواهد داشت و من بر شما حقّ اطاعت.🔅 ✍ در منطق حکومت علوی اگر کسی به خاطر مسئولیتش دارای امتیاز و احترامی شد، این موضوع نباید اخلاق و رفتار او را با مردم تغییر بدهد و او را از مردم دور کند. مسئولان نظام اسلامی بدانند شکر نعمت مسئولیتشان در این است که به بندگان خدا نزدیکی بیشتری پیدا کنند، با آنان نشست و برخاست کنند و نسبت به آنها مهربانی و توجه بیشتری به خرج دهند. «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ (احتجز) دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب». ✍«این نکته‌ی بسیار مهمّی است؛ این شفّافیّتی که حالا سر زبانها است که «آقا شفّاف، شفّاف»، در کلام امیرالمؤمنین است. بعضی‌ها عادت کرد‌ه‌اند هر چیز خوبی که در جامعه‌ی اسلامی است را نسبت بدهند به غربی‌ها. واقعاً انسان تعجّب میکند از کوته‌فکری بعضی‌ها! توجّه به مردم، آراء مردم، اهتمام به مردم، میگوید «ما از غربی‌ها یاد گرفتیم اینها را»؛... 🔺 وقتی مراجعه به منابع اسلامی نمیکنید، وقتی کلمات امیرالمؤمنین و رسول مکرّم اسلام را نمیخوانید، بلد نیستید، خب بله، از غربی‌ها باید یاد بگیرید. میگویند بعضی‌ها، می‌شنوید که «بله، این شفّافیّت را هم آنها به ما یاد دادند»؛ نخیر، شفّافیّت را امیرالمؤمنین یاد داده؛ میگوید حقّ شما بر من -یعنی حقّی که شما پیش من دارید- [این است که] هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اینجا نمیشود حرفها را زد؛ چون حرف را وقتی که گفتیم، شما شنفتی، دشمن هم می‌شنود. .... 🔺 مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند. 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 1 آبان 1397 🔺 از صفات مؤمن 🔅 (ص) 🔸 ـ في صِفَةِ المُؤمِنِ ـ :كَثيرُ الحَذَرِ ، قَليلُ الزَّلَلِ ، حَرَكاتُهُ أدَبٌ . 🔹 ـ در وصف مؤمن ـ :بسيار محتاط است ، كم لغزش است ، رفتارش مؤدّبانه است. 📚 التمحيص: ص ۷۴ ح ۱۷۱ 🔸 @hadithnet
💠 🔺 نیازهای ادارۀ زندگی 🔅 : إِنَّ المَرءَ يَحتاجُ في مَنزِلِهِ و عِيالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَکَلَّفُها و إِن لَم يَکُن في طَبعِهِ ذلِکَ: مُعاشَرَةٍ جَميلَةٍ، و سَعَةٍ بِتَقديرٍ، و غَيرَةٍ بِتَحَصُّنٍ. 🔸مرد در [ادارۀ] خانه و خانوادهاش، به سه خصلت نیاز دارد که باید خود را به آنها وادارد، اگر چه در سرشت او نباشد: خوشرفتارى، گشاده‌دستىِ سنجیده، و غیرتِ ناموسدارى. 📚 تحف العقول: ص ۳۲۲؛ ✍ ادارۀ زندگی به عهدۀ مرد است و او در این راه، به امور متعددی نیازمند است. برخی از این امور، آنقدر مهم و اثرگذارند که حتی اگر کسی آنها را در خود نیابد، باید بکوشد که به دستشان بیاورد و به‌گونه‌ای خود را به این کار وا دارد. اگر عصبانی و تندمزاج هستیم، باید بکوشیم که خوشرفتار شویم و تا آنجا که میتوانیم، خود را با اخلاق خوب بیاراییم. 🔺همچنین باید تلاش کنیم که در عین تنگدستی و سختی، نشان دهیم که طبع و سرشت ما گشاده‌دستی است، اگر چه تقدیر الهی، روزیِ ما را همین اندازه مقدّر کرده است. 🔺همچنین در مراقبت از ناموس و محافظت از حرمت خانواده ـ که پایۀ خانوادۀ دینی و انسانی را بنیان مینهد ـ، باید چنان جدّیتی نشان دهیم که هیچکس جرئت زیرپانهادن حریم خصوصی ما را نداشته باشد. 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 2 آبان 1397 🔺 میانه روی در خوراک 🔅 (ص) 🔸 عَلَيكُم بِالقَصدِ في المَطاعِمِ ؛ فَإِنَّهُ أبعَدُ مِنَ السَّرَفِ ، وأصَحُّ لِلبَدَنِ ، وأعوَنُ عَلَى العِبادَةِ. 🔹 در باره خوراكى ها ميانه روى كنيد ؛ چرا كه اين، از اسراف به دورتر است و بدن را سالم تر نگه مى دارد و به عبادت ، بيشتر كمك مى كند 📚 غرر الحكم : ج ٤ ص ٣٠١ ح ٦١٥٣ 🔸 @hadithnet
💠 مهم ترين آداب زيارت (1) 🔸 در احاديث اهل بيت عليهم السلام ، ره نمودهايى در باره آداب زيارت امام حسين عليه السلام آمده كه توجّه به آنها ، موجب بهره گيرى بيشتر از بركات زيارت ايشان مى گردد و بى توجّهى به آنها، از بهره زائر مى كاهد. اختلاف روايات، در تبيين ميزان ثواب و بركات زيارت آن امام عليه السلام ، ناظر به امورى از قبيل مراتب زائران در رعايت آداب زيارت است . 🔆 آداب باطنى زيارت 🔺۱ . معرفت در شمارى از روايات ، بهره گيرى از بركات زيارت امام حسين عليه السلام ، مشروط به شناخت حقّ ايشان شده است . 🔺۲ . اخلاص اخلاص نيز مانند معرفت ، مراتبى دارد كه به ميزان آن ، زائر از بركات بى شمار زيارت ، برخوردار مى گردد . [۲] 🔺۳ . حضور قلب و تسليم حقيقت زيارت، جز با داشتن حضور قلب در محضر امام، تحقّق نمى يابد. با پديد آمدن اين احساس در زائر، ادبِ ديگرى كه خشوع (يعنى اطاعت و تسليم) است، براى وى حاصل مى گردد . 🔺۴ . اشتياق بر پايه برخی روايات، كسانى كه با اشتياق بيشترى به زيارت امام حسين عليه السلام بروند، در صف اصحاب او قرار مى گيرند و در قيامت، زير پرچم ايشان و در بهشت نيز با او همنشين هستند . 🔺۵ . حزن در شمارى از روايات، تأكيد شده كه زائر امام حسين عليه السلام ، بايد با قلبى اندوهناك و چهره اى ژوليده و غبارآلود ـ كه نشانه افراد مصيبت زده است ـ ، او را زيارت كند . 📚 دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج 10 ➡️ http://hadith.net/post/53757/ 🔸 @hadithnet
💠 مهم ترين آداب زيارت (2) 🔸 توجّه به ره نمودهايى اهل بيت عليهم السلام در باره آداب زيارت امام حسين عليه السلام ، موجب بهره گيرى بيشتر از بركات زيارت ايشان مى گردد و بى توجّهى به آنها، از بهره زائر مى كاهد. 🔆 آداب ظاهرى زيارت اهمّيت اين آداب، هر چند به اندازه اهمّيت آداب باطنى نيست ؛ ليكن رعايت آنها زمينه ساز تحقّق شمارى از آداب باطنى و كمال بهره بردارى از بركات آنهاست . مهم ترينِ اين آداب : 🔺۱ . غسل غسل زيارت ، نه تنها ظاهرِ زائر را پاك مى كند ؛ بلكه پاكى از گناهان و طهارت معنوى را نيز به همراه دارد . 🔺۲ . پوشيدن پاكيزه ترين لباس در برخى از روايات ، توصيه شده كه زائر، پس از غسل، لباس پاكى بر تن نمايد و سپس عازم زيارت شود؛ ليكن برخى ديگر ، پوشيدن پاكيزه ترين لباس را توصيه كرده اند. 🔺۳ . استفاده نكردن از بوى خوش و زينت ادب حضور، ايجاب مى كند كه نه تنها زائر، خود را زينت نكند؛ بلكه توصيه شده با چهره اى ژوليده و غمبار، وارد حرم شريف امام حسين عليه السلام شود . 🔺۴ . سكوت در حديثى از امام صادق عليه السلام ، توصيه شده كه هنگام زيارت سيّد الشهدا عليه السلام، زائر براى تأسّى به فرشتگان حاضر در حرم مطهّر آن امام عليه السلام، شايسته است كه سكوت را مراعات كند و جز خير و نيكى (خواندن زيارت نامه و نماز و دعا و ذكر)، بر زبان جارى نسازد . 🔺۵ . آرامش و وقار يكى از آداب زيارت سيّد الشهدا عليه السلام ، اين است كه زائر با آرامش و وقار به سوى حرم مطهّر ايشان حركت كند و بدين منظور ، گام هايش را كوتاه بردارد و عجله نكند . رعايت اين ادب ، موجب تقويت حضور قلب در زائر مى گردد . 🔺۶ . اجازه ورود خواستن حرم امام عليه السلام ، در واقع خانه خاندان و يكى از خانه هاى پيامبر (ص) محسوب مى شود. و وارد شدن به آن، بدون اجازه، شايسته نيست. لذا ادب، ايجاب مى كند كه پيش از ورود به آن، از خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام ، اذن دخول ، گرفته شود . 🔅 فرمود : فَإِن خَشَعَ قَلبُكَ وَ دَمِعَت عَينُكَ ، فَهُوَ عَلامَةُ الإِذنِ ؛ فَادخُل . 🔸 پس اگر دلت خاشع (تسليم) و اشكت سرازير شد ، نشانه صادر شدن اذن است . پس داخل شو . ▫️ داشتن حالت خشوع و تضرّع هنگام ورود به كربلاى حسين عليه السلام ، نشانه پذيرش امام و اذن اوست . اگر چنين حالى به زائر دست داد ، خوشا به حالش! در غير اين صورت ، شايسته است كه به حال اضطرار ، قدرى توقّف كند ، شايد كه مشمول عنايت هاى آن بزرگوار گردد . 🔺۷ . پيش گذاشتن پاىِ راست مقدّم داشتن پاى راست ، ادب ورود به مكان هاى مقدّس است و در خصوص ورود به حرم سيّد الشهدا عليه السلام، در روايت صفوان از امام صادق عليه السلام ، به اين ادب ، تصريح گرديده است . 🔺۸ . خواندن زيارت هاى مأثور زائر مى تواند به هر نحوى كه مايل است و ادبْ اقتضا مى كند، با امام عليه السلام سخن بگويد؛ امّا بهره گيرى از زيارت نامه هاى مأثور (رسيده از اهل بيت عليهم السلام )، ثواب بيشترى دارد؛ زيرا افزون بر تعبّد، اين زيارت نامه ها، حامل پيام ها و ره نمودهاى بسيار مهم و ارزنده و صحيحى هستند كه با اين ميزان از استوارى و دقّت و ارزش، در غير آنها يافت نمى گردند. 🔹 گفتنى است كه جامع ترين زيارت نامه ها براى اهل بيت عليهم السلام ، زيارت «جامعه كبيره» است . 📚 دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج 10 ➡️ http://hadith.net/post/53757/ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 12 آبان 1397 🔅 : 🔸 من أحسَنِ الإِحسانِ الإِيثارُ؛ 🔹 از بهترين نيكوكارى ها ، ايثار است. 📚 غرر الحكم : ج ۶ ص ۳۴ ح ۹۳۸۶ 🔸 @hadithnet
💠 ❓اگر انسان نسبت به کسی ـ بجا یا ناخواسته ـ بغضی در دل داشت چه کند؟ 🔸پاسخ : ✍ در مواردى كه بغض و نفرت قلبى، ارزش شمرده شده يا به جهت خاصّى و يا بدون جهت، انسان در خود نسبت به ديگرى و يا ديگران ، احساس تنفّر قلبى مى نمايد، طبق قرآن و روايات اسلامى، باید این موارد را رعایت کند: 1⃣ . اجتناب از ظلم تنفّر قلبى هر چند ارزش هم شمرده شود، نبايد به تجاوز به حقوق مبغوض و ظلم بر او بينجامد : 🔹 مى فرمايد : 🔅المُؤمِنُ لا يَحيفُ عَلى مَن يُبغِضُ ، وَ لا يَأثَمُ فيمَن يُحِبُّ . مؤمن به كسى كه دشمنش مى دارد ، ستم نمى كند و به خاطر كسى كه او را دوست دارد ، مرتكب گناه نمى شود . 📚میزان الحکمه ج 1 ص 459 2⃣ . اجتناب از زياده روى رعايت اعتدال و اجتناب از افراط و زياده روى در ابراز تنفّر قلبى : از (ص) روايت شده : 🔅أبغِض بَغيضَكَ هَونا ما ، عَسى أن يَكونَ حَبيبَكَ يَوما ما . دشمنت را در حدّ ميانه دشمن بدار ؛ زيرا شايد روزى دوست تو شود . 📚میزان الحکمه ج 7 ص 403 3⃣ . اجتناب از جدايى شخص مسلمان، اگر به هر دليلى نسبت به مسلمان ديگر، احساس بغض و تنفّر كرد، نبايد با او قهر كند و از او جدا شود و اگر قهر كرد، نبايد جدايى بيش از سه روز، ادامه يابد : 🔅لا هِجرَةَ فَوقَ ثَلاثٍ . بيش از سه روز ، نبايد قهر كرد . 📚میزان الحکمه ج 12 ص 571 4⃣ . رعايت احتياط اگر انسان بدون جهت نسبت به كسى احساس تنفّر قلبى كرد، نشانه آن است كه ميان آنها هماهنگى روانى وجود ندارد و روح، احساس خطر مى نمايد. لذا در معاشرت با چنين افرادى بايد مراقبت هاى لازم به كار گرفته شود . 🔅 : اِتَّقوا مَن تُبغِضُهُ قُلوبُكُم . برحذر باشيد از كسى كه دل هايتان، او را دشمن مى دارد . 📚 بحارالأنوار : ج ۷۴ ص ۱۹۸ ح ۳۴ . 🔸 @hadithnet
💠 یک شنبه 13 آبان 1397 🔺 ثمرات دانش 🔅 🔸 عَلَيكُم بِطَلَبِ العِلمِ فَإِنَّ طَلَبَهُ فَريضَةٌ وهُوَ صِلَةٌ بَينَ الإِخوانِ، ودالٌّ عَلَى المُرُوءَةِ، وتُحفَةٌ فِي المَجالِسِ، وصاحِبٌ فِي السَّفَرِ، واُنسٌ فِي الغُربَةِ . 🔹 بر شما باد تحصيل دانش؛ چرا كه تحصيل آن واجب است، و هم موجب پيوند ميان برادران است و نشانگر مردانگى [و شخصيت] و ارمغان انجمن‌ها ، و يار سفر و همدم تنهايى است . 📚 كنز الفوائد : ج ١ ص ٣١٩ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 14 آبان 1397 🔺 رام کردن اخلاق و عادت‌ها 🔅 🔸 ذَلِّلوا أخلاقَكُم بِالمَحاسِنِ، وقودوها إلَى المَكارِمِ، وعَوِّدوا أنفُسَكُمُ الحِلمَ، وَاصبِروا عَلَى الإِيثارِ عَلى أنفُسِكُم فيما تَجمُدونَ عَنهُ. 🔹 اخلاق خود را رام خوبى‌ها و كمالات كنيد و آنها را به سوى خصلت‌هاى والا بكشانيد. خويشتن را به بردبارى عادت دهيد و در آنچه بخل مى‌ورزيد، با شكيبايى ايثار كنيد. 📚 تحف العقول : ص ٢٢٤ 📅 مناسبت امروز : ۱۴ آبان ، روز فرهنگ عمومی 🔸 @hadithnet
[ 💠 سیره اخلاقی #پیامبر_اکرم_(ص) #امام_علی_علیه_السلام : 🔅 انَ رَسُولُ اللّه صلي الله عليه و آله، دائِمَ الْبِشْرِ، سَهْلَ الْخُلْقِ، لَيِّـنَ الْجانِبِ، لَيْسَ بِفَـظٍّ وَ لا غَـليظٍ؛ 🔸رسول خدا صلي الله عليه و آله همواره خوشرو، خوش خو و نرم بود، خشن و درشت خوى نبود. 📚 بحارالأنوار : ج ۱۶ ص ۱۵۲ ح ۴ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 15 آبان 1397 🔺 پیروی از سنت 🔅 (ص) 🔸 عَلَيكُم بِسُنَّتي وسُنَّةِ المَهدِيّينَ مِن بَعدي ، عَضّوا عَلَيها بِالنَّواجِذِ . 🔹 روش مرا پى بگيريد و نيز روش رهيافتگانِ پس از مرا و با چنگ و دندان بر آن پايدارى كنيد [و از آن مگذريد] . 📚 المجازات النبوية : ص ١٧٤ ح ١٣٥ 🔸 @hadithnet
📗گزیده سیره پیامبر خاتم(ص) (ص) با راهنمايى و تربيت الهى، بهترين و کاملترين سبک زندگى را برگزيد و آن را در لحظه لحظه زندگى پربرکت خود، به عمل درآورد و تا آخرين نفس، بر آن پايدارى ورزيد، به گونه اى که اکنون ما از پس قرن ها فاصله، نمايش خيره کننده آن را در آينه گزارش هاى بسيار فراوان سيره ايشان، نظاره مى کنيم. پيامبر(ص) از خود آغاز کرد ... از اين رو، سبک زندگى پيامبر(ص)، بهترين الگوى عملى براى دستيابى به زندگى مطلوب اسلامى است. 🔸 کتاب گزیده سيره پيامبر خاتم(ص)، با 868 صفحه، در بردارنده 1885 حديث و متن تاريخى و ۵۱ بيان و تحليل است. 💢ویژگی های کتاب : ▫️۱. در بردارنده تمام بخش هاى دهگانه کتاب 7 جلدی سيره پيامبر خاتم (ص) . ▫️۲. تلخيص روايات و گزارش هاى متنوّع با موضوع مشابه . ▫️۳. انتخاب جامع ترين و گوياترين متن ها، از منابع معتبرتر. ▫️4. ذکر حداکثر دو منبع داراى اعتبار بيشتر . ▫️5. متن عربی حدیث ها در پاورقی آمده است. ▫️ ❇️ بخش های کتاب ▫️بخش يكم : درآمدى بر سيره نبوى(ص) ( ۳ فصل) ▫️بخش دوم : نگاهى گذرا به سنّت و سيره پيامبر (ص) (۴ فصل) ▫️بخش سوم : سيره اخلاقى پيامبر (ص) (۲۰ فصل) ▫️بخش چهارم : سيره فردى پيامبر (ص) (۲۰ فصل) ▫️بخش پنجم : سيره پيامبر (ص) در امور خانوادگى (۷ فصل) ▫️بخش ششم : سيره اجتماعى پيامبر (ص) (۷ فصل) ▫️بخش هفتم : سيره عبادى پيامبر (ص) (۱۱ فصل) ▫️بخش هشتم : سيره اقتصادى پيامبر (ص) (۴ فصل) ▫️بخش نهم : سيره آموزشى و پرورشى پيامبر (ص) (۲ فصل) ▫️بخش دهم : سيره سياسى پيامبر (ص) (۷ فصل) ▫️بخش يازدهم : سيره جنگى پيامبر (ص) (۷ فصل) ☑️ http://hadith.net/post/61485/ ◀️ لینک خرید : https://goo.gl/8fpsdX 🔸 @hadithnet
💠 چهار شنبه 16 آبان 1397 🔺 شناخت خدا با شناخت پیامبر(ص) 🔅 (ص) : 🔸 أنا وعَلِيٌّ أبَوا هذِهِ الاُمَّةِ ، مَن عَرَفَنا فَقَد عَرَفَ اللّهَ عز و جل ، ومَن أَنكَرَنا فَقَد أنكَرَ اللّهَ عز و جل . 🔹 من و على، پدران اين امّتيم. هر كه ما را شناخت، خداوند عز و جل را شناخته است، و هر كه ما را انكار كرد، خداوند عز و جل را انكار كرده است . 📚 كمال الدين : ص ۲۶۱ ح ۷ 🔸 @hadithnet
🔅 #امام_علی_علیه‌السلام 🔹 گواهى مىدهيم كه او رسالت را ابلاغ كرد ، خيرخواهى را به جاى آورد ، براى امّت كوشيد ، براى تو آزار ديد ، در راهت تلاش كرد و بندگىات نمود تا آن كه مرگش فرا رسيد . پس درود خداوند بر او و خاندان پسنديدهاش باد ! 📚 بحار الأنوار : ج 98 ص 127 ح 3 🔸 @hadithnet
🔅 #امام_حسن_علیه_السلام 🔸 المَعروفُ ما لَم يَتَقَدَّمهُ مَطلٌ ، وَلَم يَتبَعهُ مَنٌّ. 🔹 احسان آن است كه تأخيرى در پيش و منّتی در پس، نداشته باشد. 📚 الدرّة الباهرة : ص 21 ، ح 37 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 17 آبان 1397 🔺 راهنمایان 🔅 : 🔸 نَحنُ نورٌ لِمَن تَبِعَنا ، وهُدىً لِمَنِ اهتَدى بِنا . 🔹 ما براى كسى كه از ما پيروى كند ، روشنايى هستيم ، و براى كسى كه به وسيله ما راه بجويد ، مايه راه نمايى . 📚 تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۰۴ 🔸 @hadithnet
🔅 از درباره بهترين بندگان پرسيدند. حضرت فرمود: 🔹 آنان كه هرگاه نيكى مى كنند، خوشحال مى شوند، هرگاه بدى مى كنند، استغفار مى كنند، هرگاه چيزى به آنان داده مى شود، سپاس مى گويند، هرگاه مبتلا و گرفتار مى شوند، شكيبايى مى كنند، و هرگاه خشمگين مى شوند، عفو و گذشت مى كنند. 📚 تحف العقول : ص445 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 19 آبان 1397 🔺 خودداری از شر! 🔅 (ص) : 🔸 قُلتُ : يا رَسولَ اللّهِ ، أرَأيتَ إن ضَعُفتُ عَن بَعضِ العَمَلِ؟! قالَ : تَكُفُّ شَرَّكَ عَنِ النّاسِ ؛ فَإِنَّها صَدَقَةٌ مِنكَ عَلَى نَفسِكَ . 🔹 ـ به نقل از ابو ذر ـ :گفتم : اى پيامبر خدا! اگر از انجام دادن كارى ناتوان شدم ، چه كنم؟ فرمود : «شرّت را از مردم ، باز دار؛ زيرا اين كار ، صدقه اى است كه براى خود مى دهى» . 📚 صحيح مسلم: ج ١ ص ٨٩ ح ١٣٦ 🔸 @hadithnet
💠 🔺 تأمین نیازهای معنوی 🔅مکارم الاخلاق : کانَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و اله إِذا أَصابَت أَهلَهُ خَصاصَةٌ نادى أَهلَهُ: يا أَهلاه! صَلّوا، صَلّوا. 🔸(ص)، هرگاه خانواده‌اش دچار سختی مى‌شدند، به آنان ندا میداد: «اى کسان من! نماز بخوانید؛ نماز بخوانید». 📚 مکارم الأخلاق: ج ۲ ص ۱۲۴ ح ۲۳۳۳؛ ✍ یکی از وظایف مرد، احیاى ارزشهاى دینى در خانوادۀ خود و تأمین نیازهای معنوی آنهاست. مرد باید بکوشد که خانوادۀ خود را بیش از هر چیز، متوجّه خدای متعال کند. یکی از ابزارها و شیوه‌های این کار، کشاندن خانواده به‌سوی عبادت و در رأس آنها نماز است. 🔺 نماز، از انواع ناهنجارى‌هاى اخلاقى و رفتارى پیشگیرى مى‌کند و روحیۀ معنوی خانواده را نگاه میدارد. توجّه به خدا، نهتنها در تأمین نیازهاى معنوى و آرامش روانىِ خانواده مؤثّر است، بلکه در رهایى از تنگناهاى مادى زندگى نیز نقش دارد. ازاینرو، پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در گرفتارى‌ها، از خانوادۀ خود مى‌خواست که از نماز و دعا یارى جویند. 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 20 آبان 1397 🔺 آمرزش از گناه 🔅 : 🔸 اللّهُمَّ وأستَغفِرُكَ لِكُلِّ ذَنبٍ يَدعو إلَى الغَيِّ، ويُضِلُّ عَنِ الرُّشدِ، ويُقِلُّ الرِّزقَ، ويَمحَقُ التَّلدَ، ويُخمِلُ الذِّكرَ. 🔹 بار خدايا! از تو آمرزش مى‌جويم براى هر گناهى كه به گمراهى فرا خوانَد، از هدايت باز دارد، روزى را كاهش دهد، سود و ثمر را نابود سازد، و ياد [و نامِ آدمى] را محو كند. 📚 البلد الأمين : ٣٩ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 21 آبان 1397 🔺 دوستى و دشمنی براى خدا 🔅 (ص) : 🔸 الحُبُّ فِي اللّهِ فَريضَةٌ ، وَ البُغضُ فِي اللّهِ فَريضَةٌ . 🔹 دوستى براى خدا، يك فريضه است، و دشمنى براى خدا [نيز ]يك فريضه . 📚 جامع الأخبار : ص ٣٥٢ ح ٩٨٠ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 22 آبان 1397 🔺 مهربانی با فرزند 🔅 : 🔸 يَجِبُ عَلَيكَ أن تُشفِقَ عَلى وَلَدِكَ أكثَرَ مِن إشفاقِهِ عَلَيكَ . 🔹 شفقت تو به فرزندت بايد بيشتر از شفقت او به تو باشد . 📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ٢٠ ص ٢٧٢ ح ١٥٢ . 🔸 @hadithnet