eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
242 ویدیو
255 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🏷 روز زیارتی 💖 کاری کن تسلای قلب مادرت باشم امسالم مثل هرسال آقا نوکرت باشم 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. @hadithnet | معارف حدیث
. 💖 زیارت ✍️ ملاحظه روایاتى که در باره فضیلت زیارت امام حسین(ع) آمده اند و مقایسه آنها با روایاتى که در باره فضیلت زیارت سایر افراد خاندان رسالت رسیده اند، به روشنى نشان مى‌دهد که زیارت امام حسین(ع)، بیش از دیگران، مورد تأکید قرار گرفته است . 🔻این روایات، نه تنها زیارت سید الشهدا(ع) را با فضیلت ترین کار و همانند زیارت خدا و پیامبر او توصیف مى‌نمایند، بلکه تصریح مى‌کنند که زیارت ایشان، بر هر مؤمنِ معترف به امامت اهل بیت(ع) لازم است و کسى که بتواند او را در کربلا زیارت کند و خوددارى نماید، حقّى از حقوق خدا و پیامبر(ص) را ترک کرده و با این جفاکارى، مورد عاقّ اهل بیت(ع) واقع مى‌گردد و بدین سان، از خیر و برکات فراوانى محروم مى‌شود و از ایمان و عمرش، کاسته مى‌گردد . 🔅 : ▫️ پيروان ما را به زيارت قبر حسين عليه السلام، فرمان دهيد كه آمدن به آن جا . . . بر هر باايمانى كه امامت او را از سوى خداوند عزّ و جلّ باور دارد، واجب است . ▫️مروا شيعَتَنا بِزِيارَةِ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام؛ فَإِنَّ إتيانَهُ ... مُفتَرَضٌ عَلى كُلِّ مُؤمِنٍ يُقِرُّ لَهُ بِالإِمامَةِ مِنَ اللّهِ [ عَزَّ وجَلَّ ] . 📚 تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۴۲ ح ۸۶ ▫️ دانشنامه امام حسین(ع)، ج۱۰، ص ۴۳۹ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ 🏷 پذیرش ستم! 🔅 : 🔸«خداوند تبارك و تعالى فرموده است: بی‌گمان هر رعيتى از رعاياى اسلام را كه حكومت هر پيشواى ستمگر غير خدايى را بپذيرد عذاب خواهم كرد». 🔹«قالَ اللّهُ تبارَكَ وتعالى: لاُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ في الإسلامِ دَانَتْ بِولايةِ كُلِّ إمامٍ جائرٍ ليسَ مِنَ اللّهِ» . 📚الكافی : ج ١ ص ٣٧٦ ح ٤ ❀ ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
. 💖 آداب ظاهرى زیارت (۱) ✍️اهمّیت این آداب، هر چند به اندازه اهمّیت آداب باطنى نیست؛ لیکن رعایت آنها زمینه ساز تحقّق شمارى از آداب باطنى و کمال بهره بردارى از برکات آنهاست. 🔻مهم ترینِ این آداب : ۱ . غسل غسل زیارت، نه تنها ظاهرِ زائر را پاک مى‌کند؛ بلکه پاکى از گناهان و طهارت معنوى را نیز به همراه دارد . : ... «هر كس با شناخت حقّ حسين عليه السلام و بدون تكبّر، به سوى قبرش برود و به فرات برسد و در آب فرات، فرو رود و بيرون بيايد، مانند كسى است كه از گناهان، بيرون مى‌آيد». تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۵۲ ح ۱۲۵ ۲ . پوشیدن پاکیزه ترین لباس : هنگامى كه به فرات رسيدى، غسل كن و پاكيزه ترين لباسى را كه مى توانى، بپوش و سپس، پا برهنه و با آرامش و وقار، به سوى قبر برو ... . المزار الكبير : ص ۴۲۷ ح ۳ ۳ . استفاده نکردن از بوى خوش و زینت ادب حضور، ایجاب مى‌کند که نه تنها زائر، خود را زینت نکند؛ بلکه توصیه شده با چهره‌اى ژولیده و غمبار، وارد حرم شریف امام حسین(ع) شود . ۴ . سکوت در حدیثى از امام صادق(ع)، توصیه شده که هنگام زیارت سید الشهدا(ع)، زائر براى تأسّى به فرشتگان حاضر در حرم مطهّر آن امام(ع)، سکوت را مراعات کند و جز خیر و نیکى، بر زبان جارى نسازد . : ... و روغن مزن و سرمه مكش تا آن كه به رود فرات برسى، و از سخن گفتن و شوخى، بكاه و بر ذكر خداى متعال، بيفزاى و از شوخى و بگو مگو، پرهيز كن . كامل الزيارات : ص ۳۹۳ ح ۶۳۹ 📚 دانشنامه امام حسین(ع) ج۱۰ص ۴۳۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ 🏷 بنده برگزیده خدا! 🔅 : 🔸«هرگاه خداوند عز و جل بنده‌اى را براى [اداره ]امور بندگانش برگزيند براى اين امر به او شرح صدر عطا مى‌كند، چشمه‌هاى حكمت را در دلش جارى مى‌سازد و به او علم و دانش الهام مى‌فرمايد كه از آن پس، از پاسخ هيچ چيز درنمى‌ماند و در يافتن راه درست سرگردان نمى‌شود» . 🔹« إنّ العبدَ إذا اختارَهُ اللّهُ عزّ وجلّ لاُمورِ عبادِهِ شَرحَ صَدرَهُ لذلكَ ، وأودَعَ قلبَهُ يَنابِيعَ الحِكمةِ، وألْهَمهُ العِلمَ إلهاما ، فلَم يَعْيَ بعدَهُ بجوابٍ ولا يَحيرُ فيهِ عنِ الصّوابِ » . 📚 الكافي : ج١ص٢٠٢ ح١ ❀ ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ وآلِ محمد وعَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ 🏷 گذشتِ متفاوت! 🔅 : 🔸«گذشت، به همان اندازه كه شخص بزرگوار را درست مى‌كند، شخص فرومايه را تباه مى‌گرداند». 🔹«العَفوُ يُفسِدُ مِنَ اللَّئيمِ بِقَدرِ إصلاحِهِ مِنَ الكَريمِ» . 📚كنز الفوائد : ج ۲ ص ۱۸۲ ❀ ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💢 عوامل عزت حقیقی ! ✍🏻 بندگی خدا، قناعت و عفو، مجاری عزت از جانب حضرت حق هستند. ☆ عفو سومین عامل عزت حقیقی عفو و گذشت است. اگر انسان مورد ستم قرار گرفت، ولی انتقام نگرفت و گذشت کرد، باعث عزت او می‌شود. 🔸در روایتی از (ص) نقل شده که فرمودند: هر كس از ظلمى كه به او شده است در گذرد، خداوند به‌جاى‌آن در دنيا و آخرت او را عزيز گرداند. مَن عَفا مِن مَظلِمَةٍ أبدَلَهُ اللَّهُ بِها عِزّاً في الدّنيا والآخِرَةِ. 🚩 البته گذشت و عفو وقتی عزت می‌آورد که موجب تنبّه طرف مقابل شود، نه آنجا که سبب جری‌تر شدن مجرم شود. به عبارت دیگر، عفو پسندیده عامل عزت است نه عفو ناپسند و بد. در روایتی از چنین نقل شده است که: 🔸«گذشت به همان اندازه كه شخص بزرگوار را درست مى‌كند، شخص فرومايه را تباه مى‌گرداند». ▫️ «العَفوُ يُفسِدُ مِنَ‌ اللَّئيمِ بِقَدرِ إصلاحِهِ مِنَ الكَريم‌» . 📚 كنز الفوائد : ج ۲ ص ۱۸۲ 🚩 ملاک عفو و بخشش چیست؟ در این باره روایت دیگری از آن حضرت نقل شده که می‌فرماید: 🔅به نيكى پاداش ده و از بدى درگذر، تا آنجا كه به دين لطمه‌اى نزند يا در قدرت اسلام ضعفى پديد نياورد. جازِ بِالحَسَنَةِ و تَجاوَزْ عَنِ السَّيِّئَةِ ما لَم يَكُن ثَلماً في الدِّينِ أو وَهناً في‌ سُلطانِ‌ الإسلامِ. پس اگر گذشت کردن سبب شود ارزش‌های دینی در جامعه ضعیف بشود، مجازات کردن و انتقام گرفتن بهتر است. 🔸همچنین در روایت دیگری از علیه السلام آمده است: 🔅حقُّ مَن أساءَكَ أن‌ تَعفُوَ عَنهُ‌، وإن عَلِمتَ أنَّ العَفوَ عَنهُ يَضُرُّ انتَصَرتَ، قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‌: ﴿وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ‌﴾. حق كسى كه به تو بدى كند، اين است كه از او درگذرى، ولى اگر دانستى كه گذشت از او زيانبار است، آن گاه انتقام بگير. خداوند تبارك و تعالى فرموده است: «بر كسانى كه پس از ستمى كه بر آنها رفته باشد انتقام مى‌گيرند، ملامتى نيسـت». ا - - - - - ميزان الحكمه، ج‌۷عربى، ص۴۶۶. شوری/سوره۴۲، آیه۴۱. 📘 ،‌ درس خارج فقه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ 🏷 بهترين برادر! 🔅 : 🔸«بهترين برادر تو، كسى است كه در خيرش تو را سهيم كند و بهتر از او كسى است كه تو را از ديگرى بى نياز گرداند». 🔹«خَيرُ إخوانِكَ مَن واساكَ بِخَيرِهِ ، وخَيرٌ مِنهُ مَن أغناكَ عَن غَيرِهِ» . 📚غرر الحكم: ح ٥٠١٣ ❀ ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
. 💖 آداب ظاهرى زیارت (۲) 🔺آداب ظاهرى زیارت (۱) ۵ . آرامش و وقار گام هایش را کوتاه بردارد و عجله نکند. رعایت این ادب، موجب تقویت حضور قلب در زائر مى گردد . : هنگامى كه نزد قبر حسين عليه السلام آمدى ، به فرات برو و رو به روى قبر حسين عليه السلام ، غسل كن و با آرامش و وقار ، به سوى آن ، رو كن تا داخل شوى ... . الكافي : ج ۴ ص ۵۷۲ ح ۱ ۶ . اجازه ورود خواستن در باره تأثیر خواندن اذن دخول، امام صادق(ع) فرمود : 🔅 پس اگر دلت خاشع (تسلیم) و اشکت سرازیر شد، نشانه صادر شدن اذن است. پس داخل شو. اگر چنین حالى به زائر دست داد، خوشا به حالش! در غیر این صورت ، شایسته است که به حال اضطرار، قدرى توقّف کند، شاید که مشمول عنایت هاى آن بزرگوار گردد . ۷ . پیش گذاشتن پاىِ راست : هنگامى كه خواستى به زيارت حسين بن على ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ بروى ، پيش از آن ، سه روز ، روزه بگير ... و هنگامى كه به در رسيدى ، در بيرون گنبد بِايست ... و سپس ، پاى راستت و آن گاه ، پاى چپت را به درون بگذار ... . المزار الكبير : ص ۴۲۷ ح ۳ ۸ . خواندن زیارت هاى مأثور بهره گیرى از زیارت نامه هاى مأثور (رسیده از اهل بیت(ع)) ، ثواب بیشترى دارد؛ زیرا افزون بر تعبّد، این زیارت نامه ها، حامل پیام ها و ره نمودهاى بسیار مهم و ارزنده ای هستند که با این میزان از استوارى و دقّت و ارزش، در غیر آنها یافت نمى گردند. 📚 دانشنامه امام حسین(ع) ج۱۰ص ۴۳۶ @hadithnet | معارف حدیث
. 🔅 : 🔸با مردم به گونه‌اي رفتار كن كه دوست داري با تو آن‌گونه رفتار كنند. 🔹صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بِهِ 📚 أعلام الدّين ، ص ۲۹۷ . ✍️ مشهور میان مورخان و دانشمندان مسلمان این است که امام مجتبی (علیه‌السّلام) در روز پنج‌شنبه ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری در سن ۴۸ سالگی به شهادت رسید. همان طوری‌که شیخ مفید (ره) و شیخ طبرسی (ره) بر آن تصریح کرده‌اند. ▪️ در تاریخ شهادت آن حضرت و مقدار عمر آن بزرگوار در آن، در روایات شیعه و اهل سنت اختلاف بسیار است، که عمده آنها اقوال زیر است: ۱. آخر ماه صفر سال ۴۹ هجری در سن ۴۷ سالگی. ۲. هفتم ماه صفر سال ۴۹ یا سال ۵۰ در ۴۷ سالگی یا ۴۸ سالگی. ۳. بیست و هشتم ماه صفر سال ۵۰ یا ۴۹ هجری در ۴۷ یا ۴۸ سالگی. ۴. پنجم ربیع الاول سال ۴۹ یا ۵۰ هجرت در سن ۴۷ سالگی . 🚩 و چنانکه می‌دانیم، مشهورترین اقوال در این‌باره از نظر تاریخ شهادت، همان قول دوم و سوم است، و ضعیف‌ترین آنها نیز قول پنجم می‌باشد. مشهورترین اقوال در مورد عمر آن حضرت نیز همان ۴۸ سالگی است، چنانکه از علامه مجلسی و مفید (ره) نیز نقل شده است. @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 متن و ترجمه حدیث نصب شده در حسینیه‌ی امام خمینی(ره)، در دیدار دیروز با شرکت‌کنندگان در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) 🔅(ص) : : ▫️ ماييم كلمه تقوا و راه هدايت و برترين مَثَل و بزرگ ترين حجّت و استوارترين دستاويز. 🔸نحنُ كَلِمَةُ التَّقوى و سَبيلُ الهُدى و المَثَلُ الأعلى و الحُجَّةُ العُظمى و العُروَةُ الوُثقى . 📚 الخصال : ص ۴۳۲ ح ۱۴ 🗯 : شیعه مفتخر است به اینکه در مقابل نظام سلطه ایستاد، سینه سپر کرد، این اژدهای هفت سری را که در همه‌ی شئون زندگی کشورها و دولتها و ملّتها به نحو ظالمانه و جبّارانه شرکت میکرد متوقّف کرد ...؛ این یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و این افتخار شیعه است. و این نیست مگر به خاطر الهام‌گیری از بیانات ائمّه‌ی هدیٰ (علیهم السّلام) و اهل‌بیت پیغمبر؛ آنها بودند که ما را به تدبّر در قرآن و الهام‌گیری از قرآن تشویق کردند، آنها بودند که معارف قرآنی را برای ما تبیین کردند؛ آنها بودند که با سیره‌ی عملیِ خودشان به ما فهماندند که چه ‌جوری باید عمل کرد؛ از خود امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) تا حضرت عسکری (علیه الصّلاة و السّلام). 🌐 بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. 🚩 جا مانده نباشیم! ـ به نقل از هشام بن سالم ـ: به گفتم : ▫️ پاداش كسى كه خودش به دليل بيمارى به زيارت [امام حسين عليه السلام ] نمى‌رود، امّا كس ديگرى را به سوى او روانه مى‌كند، چيست؟ فرمود: 🔅 «خداوند، در برابر هر درهمى كه خرج مى‌كند، مانند كوه اُحد، برايش نيكى مى‌نويسد و چندين برابر آنچه هزينه كرده، به جايش به او مى‌دهد و بلاهايى را كه فرود آمده تا به او برسد، از او مى‌گردانَد و از وى دور مى‌كند و مالش حفظ مى‌شود» . قُلتُ: ما لِمَن يُجَهِّزُ إلَيهِ [ الحُسَينِ عليه السلام ] ولَم يَخرُج لِعِلَّةٍ تُصيبُهُ؟ قالَ : يُعطيهِ اللّهُ بِكُلِّ دِرهَمٍ أنفَقَهُ مِثلَ اُحُدٍ مِنَ الحَسَناتِ و يُخلِفُ عَلَيهِ أضعافَ ما أنفَقَهُ و يَصرِفُ عَنهُ مِنَ البَلاءِ مِمّا قَد نَزَلَ لِيُصيبَهُ و يُدفَعُ عَنهُ و يُحفَظُ في مالِهِ. كامل الزيارات : ص ۲۴۰ ح ۳۵۷ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ 🏷 بدرقه کنندگان زائر! 🔅 : 🔸«هر كس قبر حسين عليه السلام را براى خداوند عز و جل زيارت كند، جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل عليهم السلام، او را بدرقه مى‌كنند تا به خانه‌اش در آيد». 🔹«مَن زارَ قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام و هُوَ يُريدُ اللّهَ عز و جل شَيَّعَهُ جَبرَئيلُ و ميكائيلُ و إسرافيلُ حَتّى يَرِدَ إلى مَنزِلِهِ» . 📚 كامل الزيارات : ص ٢٧٤ ح ٤٢٧ ❀ ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
. 💞 آداب باطنی زیارت 🔸در احادیث، ره نمودهایى در باره آداب زیارت امام حسین(ع) آمده که توجّه به آنها، موجب بهره گیرى بیشتر از برکات زیارت و بى‌توجّهى به آنها، از بهره زائر مى‌کاهد . 🔻این دسته از آداب، روح، و باطنِ زیارت است. ۱ . معرفت زائر امام حسین(ع) باید بفهمد: حقّ آن امام، چیست؟ چرا شهید شد؟ و براى اقامه حقّ او، چه وظیفه اى دارد؟ یافتن پاسخ این پرسش‌ها، به زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا در جامعه، کمک مى‌کند و هر چه معرفت بیشتر باشد، بهره‌گیرى از برکات زیارت، افزون تر خواهد بود . ۲ . اخلاص اساسى ترین شرط بهره گیرى از زیارت، پس از معرفت، اخلاص است. و مانند معرفت، مراتبى دارد که به میزان آن، زائر از برکات بى‌شمار زیارت، برخوردار مى‌گردد . ۳ . حضور قلب و تسلیم حقیقت زیارت، جز با داشتن حضور قلب در محضر امام، تحقّق نمى‌یابد. با پدید آمدن این احساس در زائر، ادب خشوع (یعنى اطاعت و تسلیم)، براى وى حاصل مى‌گردد. ۴ . اشتیاق هر چه معرفت انسان نسبت به سید الشهدا(ع) بیشتر شود، محبّت به او و اشتیاقش به زیارت افزون تر مى‌شود و بر پایه روایات، کسانى که با اشتیاق بیشترى به زیارت امام حسین(ع) بروند، در صف اصحاب او و در بهشت نیز با او همنشین هستند. ۵ . حزن این ادب، حاصل معرفت و محبّت است. کسى که امام را مى‌شناسد و نسبت به او احساس محبّت مى‌کند، هنگامى که به دیدار او مى‌رود و صحنه شهادت او را مجسّم مى‌کند، در هاله اى از غم، فرو مى‌رود و آثار اندوه بر چهره اش پدیدار مى‌گردد . 📚 دانشنامه امام حسین(ع)، ج۱۰، ص ۴۳۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ 🏷 چگونه زندگى كنيم؟! 🔅 : 🔸«با مردم آنچنان معاشرت کنید که چون از دنیا رفتید بر شما بگریند، و اگر زنده ماندید مشتاق ديدن شما باشند». 🔹«خَالِطُوا اَلنَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ‏» . 📚 نهج البلاغه حکمت ١٠ ❀ ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💢 چگونه با مردم زندگى كنيم؟ 🔅 : «آن گونه با مردم معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده مانید به شما عشق ورزند». (خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیْکُمْ). ✍🏻 اسلام دینى اجتماعى است و آیات قرآن و روایات اسلامى به طور گسترده از معاشرت خوب با مردم سخن گفته است . کلام امام(علیه السلام)در اینجا نیز ناظر به همین معناست. پیوند محبت و دوستى را از طریق برخورد خوب و نیکى و خدمت کردن به مردم آنچنان محکم کنید که شما را به منزله نزدیک ترین عزیزان خود بدانند; هرگاه از دست بروید جاى شما در میان آنها خالى باشد; ولى در دل همواره از شما یاد کنند و بر عواطف و محبت هایى که نسبت به آنها داشتید اشک بریزند و در حال حیات پروانه وار گرد شما بگردند و از معاشرت با شما لذت ببرند. ▫️ در واقع امام علیه السلام در اینجا مسئله محبت و نیکى به مردم را با ذکر لوازم بیان فرموده است، زیرا اشک ریختن بعد از مرگ و عشق ورزیدن در حال حیات از لوازم قطعى محبت با مردم است. (ص) مى فرماید: 🔅 با کسى که همنشین توست خوش رفتارى کن تا مسلمان باشى». «أَحْسِنْ مُصَاحَبَةَ مَنْ صَاحَبَکَ تَکُنْ مُسْلِماً; (۱) در حدیث دیگرى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: 🔅با برادران نیکى کن و گناهانشان را ببخش». «صاحِبِ الاْخْوانَ بِالاْحْسانِ وَتَغَمَّدْ ذُنُوبَهُمْ بِالْغُفْرانِ; (۲) مى فرماید: 🔅«آن کس که با دوستانش خوشرفتارى نکند و با رفیقش رفاقت نداشته باشد از ما نیست».(۳) 🚩 این دستورات، بر خلاف چیزى است که در دنیاى مادى امروز معمول است; نه در زندگى با دوستان خود عشق مىورزند و نه بعد از مرگشان بر آنها اشک مى ریزند، زیرا در دنیاى مادى عواطف را درک نمى کنند و همواره دنبال منافع مادى خویشند. ا - - - - - (۱) بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۶۸ (2) غررالحکم، ح ۹۴۸۶ (3) بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۶۱ 📚 گفتار معصومین، ناصر مکارم شیرازی @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ 🏷 مکان‌های بهشتی! 🔅(ص) : 🔸«پيامبر صلى الله عليه و آله به او (على عليه السلام ) فرمود : « ... خداوند، قبر تو و قبر فرزندانت را مكان‌هايى از بهشت، قرار داده است... . هر كس قبور شما را زيارت كند، برابر با هفتاد حجّ پس از حجّة الإسلام (حجّ واجب)، پاداش دارد و از گناهانش بيرون مى‌رود تا آن كه چون از زيارت شما باز گردد، مانند روزى مى‌شود كه از مادر، زاده شده است». 🔹«إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله قالَ لَهُ : ... إنَّ اللّهَ جَعَلَ قَبرَكَ و قَبرَ وُلدِكَ بِقاعا مِن بِقاعِ الجَنَّةِ... مَن زارَ قُبورَكُم عَدَلَ ذلِكَ لَهُ ثَوابَ سَبعينَ حَجَّةً بَعدَ حَجَّةِ الإِسلامِ و خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ حَتّى يَرجِعَ مِن زِيارَتِكُم كَيَومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ» . 📚 تهذيب الأحكام : ج ٦ ص ٢٢ ح ٥٠ ❀ ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ 🏷 مانع هر زیان! 🔅 : 🔸«سه چيز است كه با وجود آنها هيچ چيز زيان نمى‌زند: دعا كردن در هنگام گرفتارى؛ آمرزش‌خواهى در هنگام گناه؛ و سپاس‌گزارى در هنگام نعمت». 🔹«ثَلاثٌ لا يَضُرُّ مَعَهُنَّ شَيءٌ : الدُّعاءُ عِندَ الكَربِ وَ الاِستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ وَ الشُّكرُ عِندَ النِّعمَةِ» . 📚 الكافی : ج ٢ ص ٩٥ ح ٧ ❀ ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ 🏷 زمين بدون امام! 🔅 : 🔸«خداوند، جليل‏تر و بزرگ‏تر از آن است كه زمين را بدون امامى عادل رها كند». 🔹«إنَّ اللَّهَ أجَلُّ وأَعظَمُ مِن أن يَترُكَ الأَرضَ بِغَيرِ إمامٍ عادِلٍ» . 📚 الکافی ج ١ ص ١٧٨ ح ٦ ❀ ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ وآلِ محمد وعَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 شنبه 19 شهریور 1401 🏷 زیارت امام حسین علیه السلام 🔅 : 🔸«شيعيان ما را به زيارت حسين عليه السلام فرمان دهيد؛ زيرا رفتن به زيارت او، روزى را زياد و عمر را طولانى مى‌كند و حوادث بد را دفع مى‌نمايد. رفتن به زيارت او، بر هر مؤمنى كه به امامت او از جانب خداوند عز و جل اعتراف دارد واجب گشته است». 🔹«مُروا شيعَتَنا بِزِيارَةِ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام؛ فَإِنَّ إتيانَهُ يَزيدُ فِي الرِّزقِ و يَمُدُّ فِي العُمُرِ، و يَدفَعُ مَدافِعَ السَّوءِ و إتيانَهُ مُفتَرَضٌ عَلى كُلِّ مُؤمِنٍ يُقِرُّ لَهُ بِالإِمامَةِ مِنَ اللّهِ». 📚 تهذيب الأحكام: ج ۶ ص ۴۲ ح ۸۶ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 یکشنبه 20 شهریور 1401 🏷 بهترینها در کتاب خدا 🔅 : 🔸«همانا نيكوترين داستان و رساترين پند و سودمندترين يادآورى، كتاب خداوند عزّ وجلّ است». 🔹«إنَّ أحسَنَ القَصَصِ وأبلَغَ المَوعِظَةِ وأنفَعَ التَّذَكُّرِ كِتابُ اللَّهِ جَلَّ وعَزَّ». 📚الكافي: ج ٨ ص ١٧٥ ح ١٩٤ ❀ ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 دو شنبه 21 شهریور 1401 🏷 فوز زیارت! 🔅 : 🔸 ـ به نقل از زُراره ـ : به امام باقر عليه السلام گفتم: چه مى‌گويى در باره كسى كه با بيم و هراس، پدرت ( يعنى امام حسين عليه السلام ) را زيارت كند؟ فرمود: «خداوند، او را در روز هراس بزرگ (قيامت)، ايمن مى‌دارد و فرشتگان، با بشارت، با او رو به رو مى‌شوند و به او گفته مى‌شود: «مترس و غم مخور. اين، روز رستگارى توست ». 🔹 «قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام: ما تَقولُ فيمَن زارَ أباكَ عَلى خَوفٍ؟ قالَ: يُؤمِنُهُ اللّهُ يَومَ الفَزَعِ الأَكبَرِ و تَلَقّاهُ المَلائِكَةُ بِالبِشارَةِ و يُقالُ لَهُ: لا تَخَف و لا تَحزَن، هذا يَومُكَ الَّذي فيهِ فَوزُكَ». 📚 كامل الزيارات: ص ٢٤٢ ح ٣٥٩ 🔸 @hadithnet
﷽؛ 💠 سه شنبه 22 شهریور 1401 🏷 ثواب پیاده رفتن به زیارت امام حسین (ع) 🔅 : 🔸 «هر كس پياده به نزد قبر حسين عليه السلام بيايد، خداوند، براى هر قدمش هزار حَسَنه مى‌نويسد و هزار زشتكارى را از او مى‌زُدايد و او را هزار درجه، بالا مى‌بَرد». 🔹 «مَن أتى قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام ماشِيا كَتَبَ اللّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطوَةٍ ألفَ حَسَنَةٍ، و مَحا عَنهُ ألفَ سَيِّئَةٍ، و رَفَعَ لَهُ ألفَ دَرَجَةٍ». 📚 كامل الزيارات: ص ۲۵۵ ح ۳۸۱ ❀ ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
﷽؛ 💠 چهار شنبه 23 شهریور 1401 🏷 توصیه ای برای سفر و خرید خانه 🔅 : 🔸 «پيش از سفر ، از همسفر جويا شو، و پيش از [خريد] خانه، ببين همسايه‌ات كيست». 🔹 «سَلْ عَنِ الرَّفيقِ قَبلَ الطَّريقِ ، و عنِ الجارِ قَبلَ الدّارِ». 📚 نهج البلاغه، نامه 31 ❀ ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet